Steagul Roşu, august 1959 (Anul 14, nr. 2026-2050)

1959-08-01 / nr. 2026

*«!• S-S [RAID-ancheta, realizat cu ajutorul corespondenților voluntari ^ttsiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiini Presa de partid să fie răspînditi cu mai multă grijă în masele largi ale oamenilor muncii III[II1IIII|]IIII!IIJ[][|JIIIIIII!I1J1I!IIII]II[II( ii iii ii ii mu linuri] Uiui iii iu uiu ii ui iiiiîm . Astăzi, pentru fiecare om al muncii, citirea și studierea permanentă a presei — fie că e vorba de ziarul central al partidului „Scinteia", fie că e vorba de revista teoretică și politică a Comitetului Central „Lupta de clasă“ sau a altor cotidiene — a devenit o adevărată necesitate. Oamenii muncii din orice sector de activitate văd în ziar un prieten, un sfătuitor pe care se îl așteaptă cu nerăbdare și dragoste Ori, această nerăbdare și dragoste trebuie prețuite de către cei care sunt datori să contribuie la ajungerea presei cu regularitate și cu mai repede în miinile oamenilor muncii. Problema răspîndirii presei într-o cit mai largă măsură, trebuie privită cu grija cuvenită mai ales de către organizațiile de partid care pot și trebuie să nasă drame și să controleze organele de difuzare a presei. Abonamentele la diferite publicații, ziare și reviste I trebuie să se facă numai pe baza cerințelor oamenilor muncii. Aceasta însă, nu înseamnă că difuzarea presei II poate fi lăsată la voia intîmplării. Privind in ansamblu, in unitățile industriale și de I construcții din regiunea noastră, se acordă, in comparație cu anii trecuți, mai mult interes răspîndirii presei de partid. Dintr-o statistică generală se observă că față de râmele șase luni ale anului trecut, în primul semestru al anului 1959 abonamentele la ziarele principale au crescut considerabil. Bunăoară „Scinleia" cunoaște in regiunea noastră o largă răspindire. Nu există om al muncii să n-o citească cu atenție, lucru care se poate afirma și despre ziarul „Steagul roșu" , organ al Comitetului regional al P.M.R. și al Sfatutilui popular al regiunii Bacău. La „Scinleia“ numărul I abonamentelor era, pe primele șase luni ale anului trecut, de 265.439, anul acesta atingînd, în primul semestru 275.092 exemplare. Ziarul „Steagul roșu" a avut anul trecut, pe aceeași perioadă, un număr scăzut de abonamente. Anul acesta, pînă la sfîrșitul lunii iunie a obținut 46.879 abonamente, „Scînteia tineretului" 96.685 abonamente, iar „Carnetul agitatorului" editat de regiunea de partid, 48.923 exemplare. Cu privește „Munca de partid" se vădește o creștere considerabilă a abonamentelor. Comparând perioadele la care ne-am referit mai sus, se constată că această publicație a obținut un spor de la 5.552 abonamente la 6.569 abonamente. „Lupta de clasă" e solicitată tot atât de mult. Totuși interesului pe care-l manifestă muncitorii, țăranii muncitori și intelectualii față de organele presei de partid, nu i se răspunde cu suficientă grijă de către unitățile care au sarcina distribuirii abonamentelor. In unele întreprinderi, instituții și pe șantiere, sînt cazuri cînd publicații ca „Lupta de clasă“ „Problemele păcii și socialismului" și „Munca de partid“ lipsesc dintre abonamente, datorită faptului că unii colectori de abonamente nu vor să se „complice" cu mai multe titluri de publicații. Exemple in acest sens se pot dă din Bacău de la Uzina metalurgică, uzina „Muncitorul liber", de la Fabrica de hirtie și celuloză „Steaua roșie", care n-au de loc abonamente la ziarul „Steagul roșu", ori au 4—5 abonați cum de pildă, Șantierul 1 construcții Bacău, T.A.P.L., Organizația economică locală „23 August“, întreprinderea comunală Bacău, Organizația comercială locală, etc. In dorința de a constată căror fapte se datoresc rezumatele bune și rele de pînă acum in difuzarea presei, redacția ziarului „Steagul roșu" a cerut sprijinul unui mare număr de corespondenți voluntari in organizarea raidului—anchetă întreprins. Difuzarea presei in orașul și raionul Tr. Neamț . Datorită unei bune organizării muncii de difuzare a presei, în raionul a Tg. Neamț s-au obținut rezultate satisfăcătoare. In raion, sunt 2.412 abonați la ziarul „Scînteia“, 432 la „Scînteia tineretului", 702 la „Steagul roșu“, 1 211 la ziarul „Munca“. Aceste realizări i se datoresc în mare măsură difuzorilor voluntari din întreprinderi și instituții , cum sunt Cojocaru Gheorghe de la N.R.T.A., Chirilă Elena de la spitalul I unificat, Boșteanu Constantin de la I I U.R.C.C. și alții. Mai sunt însă întreprinderi și institituții unde munca difuzorilor voluntari lasă mult de dorit. Lipsurile se datoresc în bună parte și faptului că comitetele de întreprinderi și instituții, precum și organizațiile de partid nu dau suficientă atenție difuzării presei. Foarte puțini salariați de la sfatul popular raional, cooperativa „Vasile Roaită“, cooperativa meșteșugărească I „Unirea“, B.R.P.R., LF.E.T., O.C.L. I produse alimentare, Școala mecanici agricoli etc. sunt abonați la presa I centrală și regională. Muncitorii și funcționarii de aici, dacă doresc să se aboneze la un ziar, se adresează factorului poștal. Prea puțină atenție s-a dat muncii de difuzare a presei la gurile de exploatare. Chiar dacă la unele guri de exploatare cum sînt Secu, Domneșticu sau Chitigaia s-au făcut cîteva abonamente, ziarele nu ajung în muncitorilor forestini decît odată mîna la cîteva zile. Recent, la plenara consiliului sindical raional s-a analizat munca culturală. A fost aspru criticat comitetul la întreprindere de la I.F.E.T., președinte tov. Pleșca Mihai, pentru că nu acordă atenție educației socialiste muncitorilor. Sunt cabane în care nu a pătrunde presa de partid, muncitorii sînt neinformați de ceea ce se întîmplă în țară și peste hotare. O slabă preocupare se constată și în ce privește pătrunderea în mase a publicațiilor social-politice, ca „Lupta de clasă", „Munca de partid", „Carnetul agitatorului".. In orașul Tg. Neamț există peste 30 de organizații de bază, dar la aceste publicații nu sînt decît 4 abonamente. Trebuie urmată pildă tov. Cruștin Emil, secretar al comitetului de partid Păstrăveni care a făcut în rîndul comuniștilor din comună 13 abonamente la „Muncă de partid". In raionul Tg. Neamț sînt factori poștali care au îndrăgit munca de difuzare a presei. Lună de lună ei reușesc să facă tot mai multe abonamente la presa de partid. Aceștia sunt Tudosia Elena din Vînători, Ionel Mihai din Brusturi, Manolache Constantin care deservește comunele Davideni și Țitucani, Sandu Ștefan, Olaru Gheorghe, Ciobanu Toader din Tg. Neamț și alții. Abonații primesc, prin ei ziarele, cu regularitate. In orașul Tg. Neamț difuzarea presei, în afară de abonamente, se face și prin chioșcul difuzării presei și prin debite ale O.C.L. Produse Industriale. Ele sunt bine aprovizionate cu tot felul de publicații. Pentru campaniile de recoltare trețeriș, toate cooperativele de consum și sunt bine aprovizionate cu ziare și reviste care se distribuie prin chioșcurile de pe arii. Sectorul de difuzare a presei are planificată o ședință de analiză și instructaj cu toți difuzorii voluntari din raion. Ar fi bine ca aici, printr-o analiză temeinică, să se pună capăt lipsurilor existente în domeniul difuzării presei în raionul Tg. Neamț. ELISABETA AMIEI redactor resp. stația de radioficare N. D. KARNAZIU planificator U.R.C.C. LA SAVINESTI In uzină ar fi de dorit ca într-o uzină mare cum e cea de la Săvinești difuzarea presei să se desfășoare în bune condițiuni, ziarele să ajungă la timp în mîinile muncitorilor. Cu toate măsurile de îndrumare și control a difuzorilor voluntari, ziarele continuă să nu ajungă la timp la cei care se așteaptă. Care este cauza ? ‘ De la gara Roznov, ziarele sînt transportate cu o căruță la oficiul poștal de pe șantier. De aici se ridică ziarele și pentru uzina de fibre sintetice. Pe lingă faptul că ziarele sosesc foarte tîrziu (uneori la ora 13-13,30 ,jpu sînt încă aduse de la gară) nu i se primesc ziarele care trebuie. S-a ■întîmplat deseori ca să se primească mai puține ziare „Scinteia" și „Scînteia tineretului“, iar în loc de „Steaguloșu“ să se primească „Munca“. De Asemenea, nu sînt rare cazurile cînd ziarul „Steagul roșu“ se primește oftată la două, trei zile. ’ In aceste condiții măsurile luate pentru îmbunătățirea muncii difuzorilor voluntari s-au dovedit insuficiente. Se cere mult mai multă atenție din partea tovarășilor care se ocupă cu difuzarea presei în cadrul oficiului poștal la distribuirea abonamentelor și mai multă grijă ca ziarele să fie transportate la timp de la gară. Pe lîngă acestea, ar fi necesar să ia ființă, în apropierea uzinei, un chioșc de difuzare a presei, deoarece cel existent este la aproximativ 2 km. distanță de uzină. AUREL’ URICARU. lăcătuș mecanic La șantierul 13 La chioșcul de ziare din incinta șantierului 13 construcții Săvinești nu se găsesc ziarele căutate de muncitori. Gestionarul chioșcului, tovarășul Neagu se plînge că nu primește ziarele după comandă ci așa cum vine la îndemînă celor de la poștă. Astfel, nu se găsesc reviste sovietice și nici „Magazinul, „Sportul", „Programul de radio“, „Informația Bucureștiului“, „Steagul roșu“ și altele. Găsești în schimb oricînd... „Agricultura nouă", ziar care nu e totuși necesar pe șantier. NICOLAE PRUTEANU In comuna Săvinești Abonamentele se primesc aici cu regularitate. Factorul poștal Sandu I. Ion le aduce la timp fiecărui abonat, acasă. Așa că cei 46 cetățeni abonați au posibilitatea să citească zilnic ziarele. Nu același lucru se poate spune despre cei 10 salariați ai sfatului popular comunal. Factorul Sandu I. Ion, aduce și aici ziarele zilnic, însă tovarășa Nagîță Maria, difuzoarea voluntară, le „uită" deseori încuiate în dulap și le distribuie odată la săptămînă. r i»mrnriiiiiiriiiii!»[,'iiiiH«riBUiTFngi—; Mai multă atenție difuzării presei în întreprinderi, instituții și pe șantiere Se observă că acolo unde organizațiile de partid s-au interesat de pătrunderea presei de partid unde, au dovedit preocupare față de utilizarea acesteia in scopul generalizării experienței pozitive și a informării oamenilor muncii asupra problemelor politicii interne și internaționale, s-au obținut și rezultate pozitive. Bunăoară, în cadrul secției de gaze lampante de la schela Zemeș-Moinești — scrie corespondentul nostru voluntar BUTE CONSTANTIN — articolele de fond, reportajele și materialele care oglindesc experiența înaintată sunt studiate cu mult interes de către muncitorii acestei secții. Organizația de partid de aici a făcut din problema bunei distribuiri a presei o problemă de căpătîi, sprijinind îndeaproape difuzorii voluntari. Printre cei mai buni difuzori se numără Mocanu Ioan, Iacob Vasile, Mănole Constantin, Mindler Albin și alți cîțiva. In schimb centrul raional de difuzare a presei din Moinești face uneori greutăți atît în ceea ce privește eliberarea abonamentelor la timp cît și a respectării numărului exact al acestora. Iată un exemplu: pe ziuă de 8 iulie ă.c. peste 50 de abonați din cadrul a două secții ale schelei petrolifere Zemeș, au ramas fără ziare. Corespondentul voluntar G. IOANIȚOAIE ne semnalează că în cadrul întreprinderii „Comuna din Paris“ din Piatra Neamț, ziarele fac mai mult timp de la secretariat pînă la abonați, decît de la București la Piatra Neamț. Și nu exagerează. Ziarele stau deseori cîte-o zi — două, încuiate în cine știe ce sertar, așa cum se întîmplă și pe șantierul de construcții nr. 3 „Steaua roșie" din Bacău, unde, cînd nu sînt lăsate la voia întîmplării pe o masă din biroul „organizării muncii“ sînt puse „bine“ și distribuite doar cînd își fac un stagiu de 10 și 20 de zile (fapt semnalat de corespondentul voluntar VASILE HARET). GHEORGHE GRUNZU ne scrie o scrisoare din care se desprind fapte demne de luat în seamă. Deși sunt numai în număr de 45, salariații I.L.L.-ului Roman au nu mai puțin de 50 de abonamente la diferite ziare și reviste. „Fiecare se abonează, nu fiecare însă, poate citi", își intitulează OLARU ILIE, scrisoarea, expunînd modul defectuos în care se face distribuirea abonamentelor lai Fabrica de țevi din Roman. In cadrul sectorului „prelucrare lă rece“ sînt peste 90 la sută din salariați abonați la diferite publicații. De multe ori doar „Scînteia", „Munca" și „Steaua roșie" — ziarul local — vin la timp, celelalte ajungînd cu o inexplicabilă întîrziere. Ba mai mult decît atît, în luna mai, 6 bucăți dintre abonamentele la revista „Femeia“ și 5 exemplare din „Romînia liberă" din 7 iulie, n-au mai ajuns în mîna abonaților. Și această se întîmplă deseori și din cauză că factorul poștal care deservește blocurile fabricii de țevi, distribuie abonamentele pe la alți locatari. Tov. BORCEANU IOAN, găsește un nimerit prilej de a ne arăta că în cadrul U.S.S.-ului Tazlău se vădește multă dragoste și interes din partea unor difuzori voluntari ca Păduraru Mihai de la hala de gatere, Ancuța Vasile de la depozitul de cherestea, iar la atelierul mecanic depozitul de bușteni, tovarășii Popa și Jenică și respectiv Chiriac Vasile fac o largă popularizare presei de partid. Astfel s-a ajuns ca peste 90 la sută din salariații acestei instituții să ceară să fie abonați la numeroase publicații. Și în cadrul fabricii de postav Buhuși se manifestă un deosebit interes față de , răspîndirea, promptă a presei de partid. Corespondenții voluntari WEINLER KÖPPEL și H. WAIZER arată că, în urma sezisărilor anterioare, nu se mai întîmplă ca abonamentele să întîrzie. Și în bună parte succesele obținute se datoresc unor difuzori voluntari ca Bălăiță Cezar, de la secția apretură, Florea I. și Boci I. de la țesătură nord și țesătura bumbac. Demn de laudă se face mai cu seamă tov. M. Avram care împărtășește și altora din experiența sa îndelungată în munca de distribuire a presei. Tov. M. Avram lămurește pe fiecare salariat în parte, îi recomandă anumite publicații care-i servesc acestuia în munca de zi cu zi, dă lămuririle necesare asupra apariției și specificului fiecărei publicații și dezbate cu abonații cele mai interesante probleme tratate în presă. Mai puțin lăudabil este faptul că la această fabrică unde lucrează mii de salariați ziarul regional „Steagul roșu“ nu are nici 50 de abonamente. Organele competente ar trebui să analizeze această problemă întrucît „Steagul roșu“ scrie foarte des despre munca textiliștilor de aici. In bune condițiuni se face aceasta și în cadrul cooperativei „Mecano- Chimică" din Bacău. Pe bună dreptate își exprimă surprinderea corespondentul nostru AVADAMI VASILE, muncitor la cariera Lărga-Dofteana, că deși în conducerea de sector a acestei cariere există oameni bine pregătiți, care cunosc importanța și rolul presei, aceștia, ca de pildă Albu Petrea — șeful sectorului — Imbrea Nicolae — secretar al organizației de partid — nu s-au ocupat niciodată cu simț de răspundere de problema difuzării în condiții satisfăcătoare a abonamentelor, ci au lăsat-o să se desfășoare la voia întîmplării. Iată o consecință: ziarele sînt ridicate de la poștă întîmplător și ajung în mina cititorilor peste 4—5 zile. Batov. Buzaru Neculai, unul dintre funcționari, ține pînă în prezent ziarele de pe ziuă de 20 iunie a.c. In felul acesta procedează și tovarășii Pătrăuceanu Vasile și Furduiescu Nicolae de la întreprinderea de prefabricate din Roman, ignorînd, prin acest procedeu, interesul pe care-l manifestă muncitorii, inginerii și tehnicienii acestei întreprinderi pentru problemele tratate în presă. In planul de activitate al Comitetului de întreprindere continuă corespondentul (scrisoarea e semnată de tov. MICA CONSTANTIN), resortul cultural își are prevăzută înlăturarea grabnică a deficiențelor din organizarea difuzării presei, dar deocamdată măsurile prevăzute n-au aflat aplicare practică. Cu mari întîrzieri se difuzează presa și în sectorul de exploatare forestieră Dofteana (sectorul aparține de I.F.E.T. Dărmănești). Muncitorii care lucrează la punctele „Sărărie“, „Șandru“ și „Ciunget“ au în permanență „marea posibilitate“ de a citi ziarul odată pe săptămînă, deși publicațiile la care sînt abonați sînt... cotidiene (corespondent NEAMȚU CONSTANTIN). Și exemple în acest sens sînt multe. Despre felul cum își desfășoară organizațiile de partid de pe șantierele Oneștiului atît munca de lămurire pentru mărirea numărului de abonați (Continuare în pag. 3-a) —1 Un destoinic difuzor voluntar / Majoritatea locuitorilor satului Tovarășul Simionescu Gheorghe nii se abonează lună de lună la 11 Săvinești din comuna Gala, raionul nu se mărginește numai la distri mai multe ziare. Privind ziarele < P. Neamț sînt muncitori forestieri buirea abonamentelor. Duminica, a care te distribuie tov. Simionescu, S și plutași. Seara, cînd se întorc de casă la Iov. Simionescu se adună te surprinde varietatea abonamentei la muncă, mulți dintre ei obișnuiesc grupuri, grupuri de oameni și dis lor dovadă a multiplelor preocupări să treacă pe la consăteanul lor Gh. cută ultimile evenimente interne și ale cetățenilor. ' Simionescu care de câțiva ani își externe. Atunci el devine un des- Dacă-i întrebi pe abonați dacă <e îndeplinește cu conștiinciozitate sarboinic agitator. Și nu e de mirare sunt mulțumiți de felul cum se clicina de difuzor voluntar de presă, că datorită conștiinciozității cu care-și fuzează ziarele in sat, primești a Factorul poștal n-ar reuși să treacă îndeplinește sarcina de difuzor celași răspuns de la fiecare. „Da / zilnic pe la fiecare abonat in par voluntar de presă cetățeni ca Dus intem foarte mulțumiți". Aceasta ție, iar tovarășul Simionescu e un mitru Nichita Ursu, pădurarul ce înseamnă că sunt mulțumiți de nunit ajutor de nădejde. Dacă un abonat tre Ungureanu, Toader Linu, Vaca difuzorului voluntar ’ Gheorghe ? nu poate trece să-și ia ziarele, iorsile Păvăloaia, Vasile Scripcaru, Simionescu. Simionescu are grijă să i le trimită plutașii Costică și Ion Chiorbeja, în aceeași zi acasă, învățătorul Ion Verman și mulți al- MARIANA NAGHY, elevă 5TFAT3UE ROȘU as»! împărtășim din experiența bună In satul Traian, cota 90, iar pentruu luna menea, săptămânal se numa Zănești, raionul august sînt peste 100 ,- obișnuiește să se facă Buhuși, atît factorul donamente. Numai la revista presei, astfel că poștal Blagă Ion, cît gospodăria agricolă de muncitorii devin tot și difuzorul voluntar al stat sînt peste 50. Peni mai interesați în a citi gospodăriei, Moșescu trti popularizarea pre- presa. Printre cei mai Georgeta își fac pe desei, în G.A.S. au fost în vîrstă, abonați la plin datoria prețuind a făcute două panouri: „Ce ziare, și care citesc cu ceastă sarcină de cinste, e nou“, unde se afișează multă dragoste este și Ca urmare a acestui articolele cere mai vinn întovărășitul Damian fapt, în ultimul timp a portante decupaje zilnic Toader din satul Traian, crescut numărul a doua din ziare și altul „Cimentelor. Dacă în lunile tui și răspîndiți ziarul 1 Tim rmtrem din urmă numărul lor „Steagul roșu" — unde iulifeSCU abia ajungea la 50, — se expune cîte un exem- organizator de partid în ultimele luni a ajuns plar din ziar. De ase G.A.S. Zănești In cîteva sate Nu întîmplător, acolo unde difuzarea presei se face în bune condițiuni, și presa ajunge la timp, acolo sarcinile de plan se îndeplinesc mai ușor. La cooperativa din Crăcăoani , salariații sînt toți abonați la cîte un ziar sau două. Dar nu numai că sînt abonați, ele sînt citite. Lucrătorii din cooperativă pun în practică cele învățate din experiența altor cooperative. Aceasta ne-o dovedește realizarea sarcinilor de plan de către cooperativă față de trecut, cînd era considerată codașă... Asemenea situații întîlnești și la cooperativele Ghindăoani, Băltătești și Răucești. Rezultate frumoase în difuzarea presei obține și oficiul P.T.T.R. din Pipirig. Dacă anul trecut numărul abonamentelor lunare era în medie de 220, anul acesta numărul lor în aceeași perioadă a ajuns în medie la 350. Nu tot așa stau lucrurile în comuna Davideni. La cooperativă din comună, deși lucrătorii din cooperativă sînt abonați la diferite ziare și reviste, ele nu sînt citite. Același lucru se poate spune și despre unii tovarăși din conducerea G.A.C. „Viață nouă“. ION ȘERBANESCU inspector U.R.C.C. Difuzarea presei în comunele Cîndești și Rediu se face cu multă perseverență. Aceasta ne-o dovedește cele peste 500 abonamente la diferitele publicații din comuna Cîndești și cele 334 abonamente din comuna Rediu. In Cîndești, factorul poștal Culbece Alex, deși are vîrsta de peste 50 ani duce această muncă cu multă conștiinciozitate ajutat fiind de Barcan Ion și învățătoarea Marieta Culbece. Și în comuna Rediu factorul poștal Mihăilă Gh. ajutat fiind de Virginia Anghei și Merticaru Grigore muncesc cu mult simț de răspundere pentru răspîndirea presei de partid. O notă bună pentru cei ce răspund de difuzarea presei din comunele Rediu și Cîndești a fost în luna iunie cînd datorită ploilor abundente s-a rupt podul de peste Bistrița la punctul numit Frunzeni și circulația a fost întreruptă, totuși ziarele au ajuns zilnic la cititori. Ce dovedește aceasta ? Importanța ce se dă în comunele Cîndeșt și Rediu pentru pătrunderea presei în rîndul oamenilor muncii. TACHE VASILACHE Din alte cîteva scrisori întrebare care cere numaidecît răspuns și... răspundere In Capitală, la prima oră de dimineață, cetățenii pot cumpăra ziare, fie de la chioșcuri, fie de la difuzorii ambulanți. De ce nu se întîmplă același lucru și cu ziarul „Steagul roșu", aici, în Bacău? De ce la unități de desfacere ca nr. 112, 136 și 68 nu găsești ziarul regional nici chiar la orele 11,00? CEZARIS1E șofer „Colectează“ ziarele Dacă difuzorii voluntari ca Purcel Vasile de la S.M.T. Zeletini și Străineanu Natalia își iau sarcina în serios, nu același lucru se poate afirma despre difuzoarea voluntară Vlad Rodica de la cooperativa de consum din Podu Turcului. Nu se poate spune că „uită" să distribuie zilnic ziarele. E vorba de o „obișnuință“. „Colectează" ziarele pe mai multe zile și cînd crede dînsa că și-au pierdut cititorii răbdarea, se distribuie. Treabă-i asta ? RÜGET GHEORGHE activist U.T.M. Lucrurile s-au îndreptat zilnic, și în mod conștiincios, factorii poștali din comuna Roznov, raionul Piatra Neamț, Pavelescu Vasile și Butache Constantin, distribuie cîte 300-400 ziare la abonații individuali. Uneori însă, poștașii erau tare mîhniți. N-aveau compărți. Din pricina manipulanților de la vagonul de poștă, pachetele cu ziare nu se mai opreau la Roznov, ci poposeau în altă localitate. Acum lucrurile s-au îndreptat și ziarele Roznovului nu se mai îndreaptă spre altă localitate decît cea destinată. AL. ȘNEIDER Dacă factorul poștal își face datoria crește și numărul abonamentelor Cetățenii de pe străzile Rebac, Mircea Vodă și Aurel Vlaiciî, de pe Bulevardul Libertății, de la I.C.R.A., I.C.I.L. și Șantierul 10 din Buhuși, sînt deserviți de factorul poștal Avădănii Neculai. Pentru că acesta le aduce întotdeauna ziarele la timp, cetățenii și-au zis: — De ce nu ne-am abona mai mulți ? Și dacă la începutul lunii iunie nu erau decît 13 abonați, acum sînt peste 60. G. GORUN comandant brig, șantier Ne -au mai scris ION POPA din satul Arămoaia, comuna Tupilați, raionul Piatra Neamț; C. ABORDEOAIEI din comuna Zănești-Buhuși; PETRARU ELISABETA de la fabrica de postav Buhuși; SORIN NICOLAE din comuna Răchitoasa, raionul Zeletin; EMILE ZAIȚ, din P. Neamț; B. CONSTANTIN din comuna Romîni, raionul Buhuși, LUCA SV. IOAN de la depoul C.F.R. ’Bacău și alții. 10 Pe scurt La apelul redacției către corespondenții voluntari au mai răspuns și alți corespondenți. , ▲ Corespondentul nostru BOGATOIU SANDU de la compania P.C.L Onești, ne scrie despre factorul poștal Borcea Vasile din comuna Ștefan cel Mare, raionul Tg. Ocna, care muncește conștiincios în difuzarea presei. A, Tot despre un factor poștal care își face datoria conștiincios, ne scrie și corespondentul nostru voluntar PETRE TARĂBOANȚA, întovărășit, din comuna Brusturi, raionul Tg. Neamț. A. Factorii poștali Tudor P. Petre din satele Tuta și Tg. Trotuș, și Iorga Ion din satul Viișoara, comună , Tg. Trotuș, aduc o contribuție deosebită prin munca lor conștiincioasă la difuzarea presei, ne scrie corespondentul voluntar POPA GH, din Tg. Trotuș, raionul Tg. Ocna. A., Corespondentul voluntar LUCA JENICA, din comuna Dragomirești, raionul Bacău, ne scrie că unitatea de pionieri de la școala de 7 ani are un număr de 38 abonamente la „Scînteia pionierului“. A" Nu mai puțin conștiincios este și factorul poștal Gîrbea Petre, ne relatează corespondentul nostru POPA ȘTEFAN, din comuna Prăjești, raionul Bacău, care deși are un traseu mai lung, totuși muncește cu multi simț de răspundere îndeplinindu-și cu cinste datoria. 1 *»»1 A / Mai puțin îmbucurătoare sînt faptele relatate de corespondentul voluntar ROTARU DUMITRU, activist al comitetului raional U.T.M. T.- Ocna, care ne scrie că, factorul poștal Agaparu, care răspunde de comuna Sănduieni, nu s-a deplasat niciodată în satul Tisa să se ocupe de abonamente. De asemenea, factorul poștal Ancuța, care răspunde de satul Ghilea din comuna Berzunți, îi duce ziarele la abonați zilnic, ci la 2—3 zile. A f Supărător este și faptul că la cooperativa Vînători din raionul Tg. Neamț, sulurile cu abonamentele la „Gazeta cooperației“ se găsesc aruncate la voia întîmplării, fără a fi împărțite la abonați — rescrie corespondentul nostru voluntar KARNAZIU NICOLAE, planificator la U.R.C.C. Tg. Neamț. A j. La oficiul P.T.T.R. Rădeni din raionul Bacău — așa își începe scrisoarea corespondentul voluntar LAZAR D. POPA, învățător pensionar, —munca pentru difuzarea presei se duce într-un ritm destul de activ. Difuzarea ziarelor se face imediat ce sosesc cu autobusul IRTA de la Bacău. A. Și în comuna Valea Seacă, raionul Adjud, factorul poștal Petreai Ion și difuzorii voluntari Samson Gurilă și Zgherea Gh. se achită conștiincios de sarcina de cinste ce le-a fost încredințată. In continuare corespondentul TOMESCU GH., învățător ne arată că nu același lucru se poate spune despre factorul poștal Stanciu Gh. și difuzorii voluntari Titu Ion (sat Mîndrișca) și Zarzur Gh. (sat Cucova) — care nu se achită conștiincios de această sarcină, găsindu-se la ei ziare sosite cu 3-4 zile în urmă. Corespondentul voluntar NEAGU, GH. activist U.T.M. din raionul Zeletin ne scrie că difuzarea presei, la centrul de raion se face în mod satisfăcător atît de către factorii poștali cît și de către difuzorii voluntari din întreprinderi. Ca o deficiență , consideră corespondentul faptul că nu se găsește la chioșcuri revista săptămînală „Tribuna“, revistele „Steaua“, „Iașul literar“, „Scrisul bănățean“, care sînt căutate de cititori. De asemenea, revista „Magazin“ se găsește într-un tiraj foarte mic față de cerințe. A Tov. GHEORGHE BANTEA muncitor corespondent al ziarului de la fabrica de ciment „Congresul al XIX-lep" Bicaz, ne scrie că la oficiul P.T.T.R. Bicaz există preocupare pentru difuzarea la timp a ziarelor la alponați. Totuși muncitorii nu pot citi ziarele la zi, pentru că tovarășii din cadrul întreprinderii care au ca sarcină să împartă ziarele la abonați distribuie ziarele cu 2-3 zile mai tîrziu. In comuna Ruptura, raionul Buhuși n-o să auzi decît cuvinte de mulțumire a abonaților față de factorul poștal Cîmpeanu Ion, cît și față de difuzorii voluntari din comună — ne scrie corespondentul voluntar ION GHIRVU, învățător din Băhnișoara. Cît privește vînzarea la liber a ziarelor, merge slab. La cooperativă n-ai să găsești ziarele la zi, ci cu una și chiar două săptămîni în urmă. Bineînțeles aceste ziare nu mai pot folosi decît la ambalaj. 4 CONCLUZII Reiese limpede că majoritatea deficiențelor ce se manifestă în acttivitatea de răspîndire a presei de partid în masele largi ale oamenilor muncii se datoresc, în primul rînd unor diriginți ai oficiilor poștale raționale și comunale. Aceștia privesc cu prea puțin simț de răspundere La sarcina colectării abonamentelor la diferite publicații și nu urmăresc dacă se face în permanență o judicioasă distribuire a presei de partid în întreprinderi și instituții; agenții și factorii nu sînt controlați dacă-șie fac datoria cum trebuie. i l E foarte necesar și important ca să se asigure un control mai eficient , asupra celor care îndeplinesc o atare sarcină politică: răspîndirea presei în rîndul maselor. In afară de salariații Centrelor de difuzare a presei un 1n rol important îl au și difuzorii voluntari. In întreprinderi și instituții difu►zorii voluntari trebuie aleși din rîndul celor mai buni sindicaliști, din rîndurile celor mai destoinici și conștienți salariați. De muncat cu presa de partid trebuie să se intereseze în primul rînd comuniștii. Ei trebuie să ► fie aceea care să creeze o opinie largă în sprijinul creșterii numărului 1 de abonamente, ei înșiși trebuie să înțeleagă că ziarul este cel mai apropiat tovarăș de muncă. In acest sens fiecare organizație de partid are deplina posibilitate să asigure un grup de difuzori voluntari promovați din rîndul celor mai buni membri și candidați de partid, utemiști, cu pregătire politică și cu prestigiu care să înțeleagă că sarcina Încredințată e o sarcină de partid pe care trebuie s-o îndeplinease și cjțiștit. ► Astfel munca de răspîndire a cuvîntului partidului în” mase cu ajutorul presei se va îmbunătăți mult. ■ ii.