Steagul Roşu, octombrie 1969 (Anul 24, nr. 5178-5203)

1969-10-14 / nr. 5189

:8Ilbr ■(88i‘iiff*'8 (8 ANUL XXIV — NR. 5.189 (6.668) MARȚI 14 OCTOMBRIE 1969 Timpul se menține favorabil Accelerați ritmul lucrărilor agricole! C.A.P. Cașin și Tg. Ocna au TERMINAT recoltatul porumbului Direcția agricolă județeană ne comunică, după datele centralizate duminică seara, că, C.A.P. CAȘIN ȘI C.A.P. ORAȘ TG. OCNA SUNT PRIMELE UNITĂȚI DIN JUDEȚ CARE AU TERMINAT RECOLTATUL PORUMBULUI. Au recoltat între 60 și 80 la sută din porumb cooperativele din comunele : Valea Seacă, Orbeni, Glăvănești, Parava, Gura-Văii, Răcăciuni, Tg. Trotuș, Scorțeni și C.A.P. din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Din cele 45.601 hectare cultivate cu porumb în cooperativele agricole din județ s-a strîns recolta de pe numai 19.649 hectare (pînă în seara zilei de 12 octombrie a.c.), reprezentînd 43 la sută, în timp ce două cooperative au și terminat de recoltat porumbul (Cașin și Tg. Ocna), iar cooperativele din alte 18 comune au peste 50 la sută din suprafață recoltată, sunt unități cu procentaj sub 50 la sută din media realizărilor pe județ; în acest sens, socotim necesară menționarea cooperativelor din comunele : Nicolae Bălcescu (12 la sută), Hemeiuși și Plopana (cu cite 13 la sută), Solonț (14 la sută), Dămienești și Roșiori (cu cite 15 la sută), Faraoani și Secuieni (cu cite 16 la sută), Lipova (17 la sută), Berești-Bistrița (21 la sută), întrucît timpul se menține foarte frumos de o bună bucată de vreme, iar pe de altă parte sînt cooperative care au terminat sau se prezintă cu realizări demne de evidențiat, nu ne rămîne decit să tragem concluzia că în cele mult rămase în urmă defecțiunile pleacă de la proasta organizare a muncii. Invităm și cu acest prilej la depunerea unui efort din partea consiliilor de conducere, specialiștilor, brigadierilor, a organizațiilor de partid — pentru producerea unui reviriment. Se impune acest lucru cu atît mai mult cu cit timpul poate deveni și ploios,, ceea ce ar îngreuna cu mult efectuarea lucrărilor agricole. Pornind de la acest considerent și de la acela al necesității asigurării recoltei, se impune mobilizarea tuturor forțelor pentru a încheia cu succes, și în cel mai scurt timp, actuala campanie agricolă. f[• 8 8!*9 [Organ AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN I ■••oo*g*oci*g«o©«*»3o»»»oo«»»oo**»Qo*g*ac**»oe*gtao*»*3C»*«o©»g*äso»*«oe»g»oo«*»e©»g»oö Situația la zi (pe iudet) Recoltat floarea-soarelui-99,2 la sută Recoltat sfeclă-70 la suta. Din ce s-a recoltat s-a transportat 76 la suta Recoltat porumb-43 la sută Teren pregătit-90 la suta Însămînțat (total) 86 la suta La recoltatul cartofilor s-a realizat 98 la sută Lucrarea ar fi de mult încheiată dacă s-ar privi cu răspundere această treabă de către cooperatorii din unitățile : Plopana, Letea-Veche, Gîrleni, Buhuși, Berești-Tazlău, Pîrjol, Livezile, Helegiu și Cașin 4 pagini — 30 bani Vizita în India a tovarășilor NICOLAE CEAUȘESCU și ION GHEORGHE MAURER Duminică dimineață a părăsit Capitala, plecînd spre India, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, și președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, care, la invitația președintelui Republicii India, Varahagiri Venkata Giri, și a primului ministru al Indiei, Indira Gandhi, vor face o vizită oficială în India. Președintele Consiliului de Stat și președintele Consiliului de Miniștri sunt însoțiți de Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior, și Ion Morega, adjunct al ministrului industriei construcțiilor de mașini. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenți tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, membri ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești, generali, ziariști. Erau de față B. D. Goswami, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Indiei la București, și membri ai Ambasadei Indiei, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră. (Continuare în pag. a IV-a) Toastul președintelui NICOLAE CEAUȘESCU DOMNULE PREȘEDINTE, DOAMNA PRIM-MINISTRU, DOAMNELOR ȘI DOMNILOR. Ne aflăm doar de cîteva ore în India — și într-adevăr ne simțim în țara dumneavoastră ca in mijlocul unor prieteni buni, apropiați, în primirea cordială pe care ne-ați făcut-o dumneavoastră, conducătorii statului indian, populația orașului Delhi, noi vedem o expresie a relațiilor de prietenie și colaborare dintre România și India, a sentimentelor de stimă și respect ce și le nutresc reciproc popoarele noastre. Vă mulțumim încă o dată pentru ospitalitate, pentru salutul cordial pe care ni l-ați adresat prin cuvintele frumoase, rostite la adresa țării noastre. Contactele și schimbul de vizite între conducătorii statelor noastre corespund pe deplin dorinței popoarelor român și indian de a se cunoaște mai bine, de a prospecta noi căi și posibilități pentru întărirea și dezvoltarea continuă a raporturilor reciproce, a conlucrării pe plan internațional, pentru salvgardarea păcii și securității, pentru înțelegere și colaborare între națiuni. In țara noastră este cunoscută și prețuită contribuția valoroasă pe care India a adus-o, de-a lungul istoriei sale milenare, la tezaurul de civilizație și cultură al omenirii ; este cunoscut și apreciat geniul creator al poporului indian, dragostea lui pentru frumos, măiestria lui de artist, spiritul lui pașnic, constructiv. Poporul român a urmărit cu sentimente de profundă solidaritate lupta poporului indian, a forțelor sale înaintate pentru scuturarea jugului străin, pentru eliberarea de sub dominația colonială, pentru independență națională. România a salutat cu deosebită satisfacție (Continuare în pag. a IV-a) 4«oo»e»oc«e»oo«e»oo«e»oo«e»oo>e»oo«e»oe---s«e;30*«30*e»oo«>«oo»e»oo«t«po«t«oc«u«cc«e»oo«>»30»p»oc»e»oc»»»oo*«oo«»»oo«d»oc«fr Duminică și-au dat o întîlnire pe ogoare, mii de salariați și elevi, 9 9 9 dar foarte cooperatori . Timpul frumos a permis ca duminică să se lucreze din plin la strînsul recoltei, la arat, discuit și însămînțat. în vederea grăbirii lucrărilor agricole de toamnă, organizațiile de partid, sindicat și U.T.C., conducerile întreprinderilor și instituțiilor au mobilizat însemnate forțe, împînzind literalmente ogoarele cooperativelor și întreprinderilor agricole de stat. S-a lucrat într-o atmosferă entuziastă și spornic, recoltîndu-se însemnate cantități de porumb, fructe și alte produse. Au fost eliberate mari suprafețe de teren creîndu-se astfel front de lucru pentru tractoare. Ca de obicei, și duminică 12 octombrie a.c., mecanizatorii, aproape toți, au lucrat cu tragere, de inimă la arat și însămînțat. Cu despre participarea cooperatorilor, o spunem de la început, a fost neînsemnată în cele mai multe dintre cooperative. Și acum, pe scurt, însemnările, constatările noastre, opiniile și declarațiile unor interlocutori. Venind în sprijinul oamenilor muncii de pe ogoare, duminică 12 octombrie, mii de salariați și elevi din orașele județului au mers la sate dînd o mină de ajutor concret la strînsul și transportul recoltei. Cei peste 5000 de salariați și elevi, din municipiul Bacău, deplasîndu-se în cooperativele agricole de producție Mărgineni, Letea-Veche, Măgura și Hemeiuși au recoltat porumbul de pe suprafața de 70 ha, desfăcînd 21 tone porumb. De asemenea, în aceste unități, cu ajutorul salariaților și elevilor s-a recoltat sfecla de zahăr de pe două ha, s-au cules 5000 kg struguri, 2000 kg prune, s-au însilozat 20 tone furaje și au fost transportate la magaziile CA.P. și în bazele de recepție 40 tone porumb știuleți și 35 tone sfeclă de zahăr. Din Municipiul Gh. Gheorghiu- Dej au mers duminică la sate peste 2500 salariați și elevi. Prin contribuția lor s-a recoltat porumbul de pe 80 ha, a fost desfăcat de pe suprafața de 90 ha și transportate de pe cîmp 90 tone știuleți. ★ n SCORȚENIy-oraș și 15 minute, puțini în fața consiliului popular și a sediului C.A.P. erau mulți cooperatori, salariați, elevi. Așteptau să li se spună unde merg, ce au de făcut. După cum ne declara ulterior secretarul comitetului comunal de partid, tovarășul Vasile Haret, inginerul Cornel Haivaș a sosit la ora 8 (?). Cu despre Costache Pavel, președintele cooperativei agricole, el a avut alte preocupări duminică, împreună cu niște rude și soția sa, care nu a efectuat anul acesta nici-o zimuncă, au cules struguri de pe loturile în folosință, mobilizînd și două atelaje. în aceste condiții nu-i de mirare că unii cooperatori au: Vasile Lichi, Costică Stanciu, Gheorghe Bungeanu și alții, se plimbau pe șosea. Nu era pe cîmp, între cooperatori sau elevi, nici brigadierul Traian Grigoraș care și-a abandonat brigada, acum in toiul campaniei. Cu toate acestea, la C.A.P. Scorțeni s-a recoltat porumbul de pe 20 hectare, au fost eliberate de coceni 30 ha, incit în urmă au și intrat la arat 4 tractoare aparținînd secției I.M.A. condusă cu răspundere de către Miron Lichi. (Continuare în pag. a HI-a) SITUAȚIA RECOLTĂRII PORUMBULUI IN COOPERATIVELE AGRICOLE, LA 12 OCTOMBRIE 1969 (în procente). (în comunele cu mai multe C.A.P. s-a făcut media realizărilor). Toastul președintelui VARAHAGIRI VENKATAGIRI DOMNULE PREȘEDINTE, DOMNULE PRIM-MINISTRU, DOMNULE MINISTRU DE EXTERNE, EXCELENȚE, DOAMNELOR ȘI DOMNILOR, Am marea plăcere să salut în seara aceasta pe președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, excelența sa domnul Nicolae Ceaușescu. Domnule președinte, aceasta este prima dumneavoastră vizită în India și, deși sînteți doar de puțin timp aici, avem impresia că vă simțiți bine, ca acasă, în mijlocul nostru. Avem plăcerea de a avea în același timp in mijlocul nostru pe distinșii dumneavoastră colaboratori, primul ministru și ministrul afacerilor externe. Tuturor, vă urez în seara aceasta un cordial „Bun venit". Urîndu-vă bun venit, domnule președinte, noi salutam România modernă, o națiune și un popor angajat pe drumul construirii unei societăți care va oferi o viață mai bună tuturor fiilor și fiicelor sale. Este o coincidență cu adevărat fericită că anul acesta s-a sărbătorit a 25-a aniversare a înființării României noi. Permiteți-mi să mă folosesc de acest prilej pentru a vă felicita, pe dumneavoastră și, prin dumneavoastră, poporul României pentru această fericită aniversare și pentru a vă exprima cele mai bune urări de prosperitate în viitor a României. Pentru noi, cei din India, anul acesta are, de asemenea, o importanță aparte. Noi comemorăm acum centenarul nașterii părintelui națiunii. Mahatma Gandhi a determinat scopuri care, desigur, reclamau un spirit de înaltă disciplină pentru toate popoarele lumii, și, ceea ce este mai mult, el ne-a indicat comandamentele. mii(Continuare în, pag. a IV-a) In atenția studenților de la Universitatea serală de marxism-leninism din Municipiile Bacău și Gheorghe Gheorghiu-Dej Marți 14 octombrie 1969, la ora 17, in localul Cabinetului județean de partid din municipiul Bacău și miercuri, 15 octombrie la ora 18 în localul Casei de cultură din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej va avea loc deschiderea cursurilor Universității serale de marxism-leninism la toate secțiile. Cu această ocazie se vor face și precizări în legătură cu activitatea întregului an de învățămînt de partid 1969—1970. V Realități și perspective economice județene in lumina Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului Creșterea productivității “ oglinda perfecționării muncii în industrie Ca factor hotărîtor al progresului economic, productivitatea muncii exprimă in modul cel mai sintetic și obiectiv atît nivelul atins, cit și lipsurile existente in fiecare întreprindere în organizarea activității tuturor secțiilor și sectoarelor, în gradul de calificare, conștiință și disciplină al salariaților, preocuparea pentru utilizarea cit mai completă a timpului de lucru al oamenilor și utilajelor, pentru perfecționarea sub aspect tehnic și organizatoric a producției. Această problemă, deși a fost adesea dezbătută atît la nivelul organelor județene de conducere cit și in cadrul întreprinderilor nu și-a găsit peste tot cea mai bună rezolvare, ceea ce o aduce din nou in actualitate ca pe un imperativ dictat de timpul scurt ce a mai rămas pînă la sfîrșitul anului. . Din analiza rezultatelor obținute în cele trei trimestre din acest an în industria județului Bacău, care indică o neîndeplinire a planului productivității muncii cu 0,4 la sută, se constată că, pe măsură ce se apropie sfîrșitul anului, se manifestă tot mai îngrijorător tendința nerealizării planului pe ansamblu la acest indicator. Astfel, dacă la jumătatea anului, numai trei întreprinderi se prezentau cu planul productivității muncii neîndeplinit, în trim. III, numărul acestora a crescut la 10, indicele pe județ scăzînd, în consecință, de la 99,4 la suă la 97,9 la sută, iar producția nerealizată datorită acestui fapt a crescut de la 16 la 42 milioane lei. Se cuvine să reamintim comitetelor de direcție din întreprinderi, organizațiilor de partid și de sindicat, colectivelor de salariați și de angajamentele luate la începutul anului de a depăși planul anual de producție cu 100 milioane lei, în exclusivitate pe seama creșterii productivității muncii. Este de presupus că atunci cînd au fost luate aceste angajamente, ele au avut la bază o studiere atentă și serioasă a posibilităților existente în fiecare întreprindere, s-au stabilit măsurile tehnice și organizatorice corespunzătoare, care să asigure îndeplinirea lor. Desigur, în majoritatea întreprinderilor s-au depus eforturi organizate și s-au obținut rezultate bune, deși posibilitățile și rezervele reale n-au fost încă epuizate. Este de remarcat: în această privință, activitatea bună desfășurată de întreprinderile „Letea", Fabrica „Proletarul", Fabrica de confecții, Fabrica „Partizanul", Uzina metalurgică, Fabrica de șuruburi și Întreprinderea de industrie locala „23 August" din Bacău, Rafinăria Dărmănești, Salina Tg. Ocna, Grupul industrial de petrochimie Borzești și altele, concretizată în realizarea pe 9 luni a unui nivel superior celui planificat al productivității muncii. Rezultatele pe județ însă, se situează, așa cum s-a arătat mai sus, sub nivelul planului, la aceasta contribuind o serie de întreprinderi care au înregistrat mari rămîneri în urmă, ca : Industria cărnii, Industria laptelui, Antrepozitul frigorifer, întreprinderea locală „Moldova“, I.J.V.L.F. — toate din Bacău, la care, în trm. III, s-au adăugat întreprinderile forestiere din Agăș și Comănești, Iosif MÎRZAC directorul Direcției județene de statistică Bacău și»Continuare în pag. a IXI-a)**•• o Productivitatea muncii pe primele 3 trimestre sub plan o Pe ce bază au fost luate angajamentele? o Există rezerve dar cum sunt folosite ? o De ce nu se respectă planul forței de muncă ? La Bacău A luat ființă Combinatul de industrie alimentară Cel de-al X-lea Congres al partidului a adoptat, după cum se știe, istorice hotăriri privind ridicarea pe o treaptă superioară a activității in întreaga economie națională, în prezent, ca pretutindeni în țară, și în județul nostru se desfășoară o intensă activitate pe linia înfăptuirii acestor hotaruri. Astfel, în conformitate cu noile măsuri luate de conducerea partidului și statului privind organizarea și funcționarea Ministerului Industriei Alimentare, la I.I.S. Mărgineni a avut loc ieri, 13 octombrie, ședința de constituire a Combinatului de industrie alimentară din județul Bacău. La ședință a participat tovarășul Radu Manoliu, secretar al Comitetului județean de partid. Noul combinat industrial cuprinde unitățile industriei alimentare din județ — Industria cărnii, Industria laptelui, Antrepozitul frigorific, Fabrica de zahăr Sascut, întreprinderea Vinalcool și Fabrica de bere-spirt, lichior și drojdie Mărgineni. Luînd cuvîntul în cadrul ședinței tovarășul Nicolae Bețeanu, director general adjunct în Ministerul Industriei Alimentare și inginerul Nicolae Popa, director general al Combinatului de industrie alimentară Bacău, au subliniat că reorganizarea industriei alimentare din județul Bacău corespunde cerințelor de perfecționare a activității și creștere a eficienței în acest important sector al economiei județului. Această măsură, a arătat în cuvîntul său tovarășul Radu Manoliu, secretar al Comitetului județean de partid, este menită să contribuie la o mai bună utilizare a importantei baze tehnice și materiale existente in județ, la o mai judicioasă folosire a personalului ocupat în acest sector, la o sudare mai strînsă a specialiștilor și tehnicienilor de problemele effective ale producției. Pe această bază, a subliniat vorbitorul se va putea acționa cu mai multă eficacitate pe linia îndeplinirii sarcinilor de plan pe anul în curs câ și a cifrelor stabilite pentru anul viitor — cu condiția ca întregul colectiv al noului combinat băcăuan să-și sporească în mod corespunzător eforturile. în pagina a 111-a SPORT