Steaua Roşie, ianuarie 1977 (Anul 29, nr. 1-24)

1977-01-04 / nr. 1

Revelion 1977 Ultima zi a anului 1976, primul an al actualului cincinal, an care a adus atitea satisfacţii, bucurii şi împliniri în întreprinderi, în unităţile agricole, în casele oamenilor de la oraşe şi sate. După datina străbună, acum, cînd 1976 îşi trăieşte ultimele ore, fiecare cetăţean vrea ca, la cumpăna dintre ani, masa să-i fie cît mai încărcată de bucate şi paharele pline, aşa cum a fost anul de care ne despărţim şi cum îl dorim pe cel care se apropie. De aceea, în ajun de an nou, parcă oamenii sînt mai grăbiţi, alergînd cu sacoşele pline. La Tg.-Mureş, magazinele de desfacere au cunoscut în preajma anului nou o mare afluenţă de cumpărători. „Avicola“ a vîndut peste 10.000 kg de carne de pui, de găină şi de gîscă, peste 82.000 de ouă, satisfâcînd în bune condiţii solicitările populaţiei, în magazinul alimentar „Mercur", de asemenea, au intrat circa 18.000 de cumpărători la zi, vînzările din ultimele zile ale anului depăşind 200.000 lei în medie la zi. Aceeaşi afluenţă de cumpărători am întîlnit-o la unităţile „Gospodina" şi în special la „Dorna“, la „Expres" etc., unde, după cum sîntem informaţi, a fost cea mai bună aprovizionare, cu un bogat sortiment de preparate şi semipreparate culinare din ultimii 10 ani. Au mai rămas doar 4 ore din bătrînul 1976. La Tg.-Mureş, în unităţile de alimentaţie publică, şefii de unităţi, bucătarii şi ospătarii sunt la posturi, gata să-şi primească oaspeţii. Numai de la I.C.L.S.A.P. peste 400 de persoane sunt şi în această noapte la datorie, făcînd ca cele peste 2.500 de persoane, care cu multe sâptămîni în urmă au ocupat locuri pentru a petrece revelionul în unităţile de alimentaţie publică, să se simtă cît mai bine. Numeroşi bucătari, printre care Ioan Cîmpean şi Papp Iosif, maiştri în arta culinară, de la restaurantul „Mureşul“, şi-au demonstrat şi de data aceasta măiestria. La unităţile din cadrul hotelului „Grand“, de asemenea, au petrecut revelionul, împreună, peste 400 de persoane, multe venite de la mari depărtări, de la Bucureşti, Sibiu, Bistriţa şi din alte localităţi. Şi aici, bucătarii Victor Mogoş şi Takács Ladislau, ca şi Fodor Carol, Horvath Ana şi Kádár Etelka de la restaurantul „Cocoşul de aur", prin varietatea preparatelor şi bogatul meniu au satisfăcut gusturile şi preferinţele atît de variate ale consumatorilor. Mai temeinic ca oricînd s-au pregătit pentru revelion şi unităţile de alimentaţie publică ale I.B.C. Sovata, restaurantele „Sovata“, „Cazino“, „Tivoli“, „Ciuperca“, „Intim“, precum şi pensiunile 2 şi 5. Aici, în noaptea de anul nou şi-au dat intîlnire, petrecînd revelionul împreună, peste 2.000 de persoane din Bucureşti, Ploieşti, Constanţa, Galaţi, Bacău, Deva, Craiova, din Tg.-Mureş, Sighişoara şi alte multe localităţi din ţară. La Sighişoara, ca de obicei, un mare număr de locuitori — români, germani, maghiari — au petrecut revelionul împreună, la restaurantele „Steaua“, Hula Daneş şi altele, ciocnind paharele pline pentru succesele din 1976 şi pentru cele din noul an în care am păşit. Căci, împreună, în anul 1976, prin creşterea productivităţii muncii pe municipiu cu peste 31 la sută, au sporit, faţă de anul 1975, volumul producţiei globale cu 31,3 la sută, iar cel al producţiei marfă cu aproape 40 la sută. Aşa că, la restaurantul „Steaua", bucătarii Feiery Martin, Balaş Vasile, Fheres Alfréd, au încărcat mesele cu tot felul de bucate, pentru ca bilanţul noului an să fie şi el cît mai bogat. Luduşenii, muncitori de la Fabrica de zahăr, la topitorie, la F.M.I.L. şi la alte întreprinderi din oraş, încheind anul 1976 cu două sâptămîni înainte de termen şi creînd astfel condiţiile pentru obţinerea unei producţii industriale globale suplimentare în valoare de peste 41 milioane lei, s-au despărţit de 1976 la restaurantele „Mureşul", „Carpaţi" şi la cabana „Salcimul", într-o atmosferă de bucurie şi voie bună. Desigur, doar o parte din cetăţenii municipiilor şi oraşelor au întîmpinat noul an în unităţile de alimentaţie publică, foarte mulţi la număr petrecînd cea mai lungă noapte din an acasă, în familie, la prieteni ori la rude. Ultimele minute ale lui 1976. Cu privirile spre televizoare, de la mic la mare, cetăţenii patriei noastre au ascultat Mesajul de Anul nou adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. „Vă urez tuturor, dragi concetăţeni, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, satisfacţii şi bucurii tot mai mari în muncă şi în viaţă, multă sănătate şi fericire! LA MULŢI ANI, DRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI!*. Arătătoarele ceasornicelor s-au suprapus peste cifra 12, marcînd cumpăna dintre ani. Oriunde s-au aflat, oamenii s-au ridicat în picioare şi, cu paharele pline, cu emoţie şi bucurie, şi-au urat sănătate şi fericire, belşug în case şi împliniri in viaţă. Aceleaşi urări le adresăm, cu acest prilej, şi noi tuturor cititorilor, corespondenţilor şi colaboratorilor. La mulţi anii P. POPŞOR Camerii, ca perii! Printre urâturile şi tradiţionalul pluguşor, mulţi din recenţii locuitori ai tînărului cartier „1848“, au aşezat mulţumirea şi gîndul bun, triumfînd peste zăpezile şi gerul primelor minute ale lui ianuarie. La cumpăna dintre anul vechi şi cel nou, cînd acele ceasornicelor s-au suprapus, intr-o casă nouă, pe str. lămîiţei nr. 37, ap. 16, venirea lui 1977 a fost întîmpinată cu belşug, bucurie, cu sufletele deschise şi speranţe. Alături de gazdele Aurel şi Lenuţa Cioată, în jurul mesei bogate s-au adunat laolaltă Vasile Toma, Acsosif, Ambrus Francisc, Lázár Árpád — prieteni și vecini din bloc. Noaptea mică, încărcată de clipa solemnă, este de fiecare dată un prilej de bilanţ, de hotărîri pentru drumuri viitoare. S-au ridicat pahare cu vin din cel mai bun, iar printre urările de belşug, viaţă fericită, veselia a fost la ea acasă. In momentul cind o cortină cade şi alta se ridică peste magnificul spectacol al lumii, după datina străveche, unul are o dorinţă pe care şi-o doreşte realizată. „Ce aşteptăm de la 1977? Anul în care am păşit — ne spun Aurel şi Lenuţa Cioată — îl dorim deplin în realizări, fericire, împlinire în familie şi în muncă. Să fie darnic, spornic şi paşnic". Tradiţionala urare „La mulţi ani!“ a răsunat şi în vecini, la apartamentul lui Gheorghe Bogdan. Iar cînd evenimentul este lazAblAdariu (Continuare în pag. a 4-a) Familia lui Aszalós Gyula, lăcătuş la I.R.A. 2, a petrecut revelionul in noua locuinţă La marea horă a veseliei Noaptea tradiţionalului revelion, manifestarea bucuriei, a înaintării in timp, a adunat la restaurantul cu autoservire „Grand“ cîteva zeci de tineri tîrgumureşeni, invitaţi de Comitetul municipal al U.T.C. la marea horă a veseliei. Ora 20. In acordurile muzicii formaţiei „Cronos" se deschid larg porţile revelionului. Vă invităm în ţara de vis a petrecerii, pare a spune fascinantul univers ce şi-a întîmpinat oaspeţii într-o haină multicoloră. Revelionul bucuriei a strîns, după datină, în jurul meselor, în preajma bradului împodobit, în mijlocul ringului de dans, tineri muncitori ce au vrut să ciocnească o cupă de vin şi să ureze, alături de prietenii lor, de tovarăşii lor de muncă, de necunoscuţi, un sărbătoresc „bun venit" anului treizeci al Republicii. Urările de fericire, de sănătate, de ani mulţi scăldaţi în lumina înnoirilor ţării, răsună cald şi voios. Feţele tuturora sînt destinse în scrisuri largi. Mesele şi-au primit oaspeţii cu tot felul de bunătăţi. Dar cinetoate rămîne locului cînd în jur e numai vioiciune şi atitea atracţii. Ce să reţii mai întli din cavalcada imaginilor sărbătoreşti din noaptea de cumpănă a anilor? Frumoasele melodii ale cîntecului popular, ale romanţelor cintate cu viers de foc de liceana Lucia Ghirca, potpuriul de muzică populară maghiară, momentele vesele susţinute de actorii Karp György şi Nagy László, surpriza desprinsă de pe chipul muncitoarei Lenuţa Rad, câştigătoarea lozului cel mare la tombolă, un purcel viu, imaginea tinerilor şi tinerelor cuprinşi in antrenantul dans al capitalelor ori a Periniţei. Şi petrecerea de revelion a continuat, cu şi mai multă frenezie, după alte urori de împlinire şi pace, după îmbrăţişarea din clipa cînd s-au întîlnit anii. „A fost minunat! Fiecare moment a fost atît de plin, încît timpul a zburat pe aripi de vis" — spuneau Aurel Dobroiu, Ana Vîga, Máthé Mihai, Florea Sideriaş. Revelionul tinereţii. La Tg.Mureş, ca şi la Sighişoara, Reghin, Tîrnăveni, Luduş, în multe comune ale judeţului, pretutindeni a fost o atmosferă de bucurie robustă, de optimism, de tonică comuniune a sentimentelor. Lumină, culori, efervescenţă, voioşie, iată doar cîteva dintre elementele definitorii ale petrecerii organizate pentru însăşi tinereţea Mureşului de azi. D. BORDA „La mulţi ani“. Se toastează la Carnavalul tineretului Oameni la datorie în noaptea de revelion: o echipă de Intervenţie a I.R.E.; telefonistele asigură legăturile solicitate de public Aţi observat? In preajma sărbătorilor fi, de obicei, in pragul Anului nou suntem mai buniţi mai înţelegători. Pînă şi în magazine devenim deosebit de comunicativi. Nu l-am văzut niciodată pe cumpărătorul de alături insă li răspundem din priviri, îi aprobăm obiectele alese pentru cei dragi ţi el înţelege. Ne zîmbeşte in semn de mulţumire ţi le cumpără. Nu sintem supăraţi nici pe 03 — li adresăm cuvinte frumoase deşi a cam intîrziat să ne răspundă. Nici celor care greşesc numărul de telefon nu le purtăm ură. Le vorbim cu dragoste ţi, la rindu-ne, le facem aceleaşi urări, îl înţelegem şi pe nenea poştaşul cu tolba prea încărcată, a avut mult de alergat şi, nu-i nici un necaz dacă a încurcat cutioarele de lit intrarea din bloc... Aţi observat? Ne grăbeam ţi eram bucuroşi de fiecare gest. Chiar dacă nu se mai Aceleaşi alese calităţi găseau plase de nailon ocoleam gîlceava şi mergeam cu pachetele subsuoară. Nimeni nu era nervos. Ne salutam chiar şi cu necunoscuţii. Eram bucuroşi, respectuoşi, optimişti şi foarte atenţi. Alergam după brazi şi-i vedeam împodobiţi cu mult înainte de-ai cumpăra... Aţi mai observat ceva? Am rămas aţa, cu toţii, şi după noaptea scăldată in luminii Chiar dacă taximetrele au fost surprinzător de puţine, cerul a fost înalt, constelat cu bucurii şi poeme. Aţa a fost şi în a doua zi de An nou. Iar noi, noi, cu toţii, păstram aceleaşi alese calităţi şi măsuri interioare: sîntem mai frumoşi, mai tineri, mai bucuroşi ţi mai Încrezători. Privim în jur. Pe chipul oamenilor au rămas superbe însemne ale bunătăţii ţi fericirii începutului de an. Fie ca în tot anul 1977 şi în cei care vin să ne stăruie, tuturor, aceleaşi sentimente lăuntrice iar în inimi năzuinţa fierbinte ţi sinceră de mai mult. De fapt, aşa ne stă mai bine. Aşa se cuvine, aşa e firesc la noi. PETRE GIURGIU • STEAUA ROȘIE PAGINA 3 IN NOAPTEAHOTAR ... de sfîrşit şi început de an, „plămâni“ cetăţilor mureşene ale chimiei. Termocentralei din Iernut, Uzinei electrice din Fîntinele — stelele cîmpiei transilvane — unităţi cu foc continuu, au respirat la fel de ritmic ca in celelalte zile. O respiraţie a muncii, pusă în mişcare de zecile de utilaje şi maşini, dar mai ales de oameni, tineri şi vârstnici, care în acele ore de hotar între ani, s-au aflat de veghe la focuri aprinse. ... Focuri ţinute în permanentă ardere de minţile, braţele şi sufletele chimiştilor şi energeticienilor. Ei, acolo, la temperatura înaltă a datoriei, în intimitatea şi familiaritatea locurilor productive, au pus temelie primului bilanţ al anului. Acolo, în secţiile fabricilor s-au întîlnit, într-un punct comun, ginduri noi în prag de an nou. Ginduri de mai bine, de însutite împliniri, de bucurii, multe bucu- rii pe coordonatele anului doi al cincinalului 1976—1980. ... la miezul nopţii cînd orologiul a anunţat scurgerea ultimei clipe a lui ’76, cei din schimbul nopţii-hotar au trăit şi ei, ca toţi fiii pământului românesc, momentul felicitărilor şi al urărilor. Adunaţi în cercul tovărăşiei, al prieteniei şi-au strîns bărbăteşte mîinile rostindu-şi: „La mulţi ani şi spor la muncă“. Apoi, ştiind bine ce au de făcut în orice clipă, şi-au reluat veghea la buna funcţionare a instalaţiilor. ... Dimineaţa zilei de 1 ianuarie 1977. Momentul predării ştafetei. Schimburile raportează: totul a decurs normal, am fabricat primele tone de produse chimice şi îngrăşăminte, am pompat în sistemul energetic naţional milioane de kilowaţi, am pus temelie de piatră realizărilor din acest an ale colectivelor noastre. Păstraţi ritmul... Ritmul dezvoltării şi devenira comuniste a patriei. B. DORIN