Țara, aprilie 1944 (Anul 4, nr. 851-872)

1944-04-01 / nr. 851

1 MARE ASORTIMENT isr PRETURI REPUSE Fa, A, Balotă Cs SIBIU' *fr@«?a Regele Carol II Nr. 47. 2 TAEA »ţara culturală«Ştiri şi fapte ardelene Trei cărţi ale editurei „FORTUNA“ Printre puţinele edituri înţelegătoare a rostului lor, ne face plăcere să enumerăm şi editura „Fortuna“ a d-lui T. Dumitrescu-Berechet. Căci activitatea acestei întreprinderi se desfăşoară distinct şi în egală măsură, în trei direcţii: traducerile, lucrările autorilor români şi literatura pentru tineret. Dacă prezentarea cărţilor de cari ne ocupăm astăzi este relativ redusă, acest fapt nu se datoreşte numai puţinului spaţiu de care dispunem în prezent, cât, mai ales, din cauză că lucrările de care ne ocupăm se recomand singure. Jack London: „MARTIN EDEN“ Ancorând din peisajul mărilor sudice până în albeaţa îngheţată a polilor, Jack London ne-a dat o serie de cărţi antrenante, şi ca subiect nou şi ca desfăşurare trepidantă— de altfel unele cărţi au servit de scenariu câtorva filme — într’o desăvârşită descriere. Dar cartea de căpătâiu a acestui scriitor rămâne totuşi „Martin Eden“, zguduitoarea sa autobiografie şi care prevedea clar sfârşitul pe care avea să-l aibă scriitorul ei. Cum în această carte interesa numai omul, cu toate năzuinţele şi prăbuşirile lui, bineînţeles că ea a cucerit foarte curând toate vieţile literare străine. La noi mai ales, lipsa ei era de mult simţită, deoarece prima traducere, editată acum mai bine de zece ani de „Cugetarea“, era de mult epuizată. Petre Bellu: „APARABRA ARE CUVÂNTUL“ Ca o întreită corespondenţă a lucrării de mai sus, aceiaşi Editură ne-a redat, pe plan literar românesc, cunoscuta carte de debut, surprinzător de matur, a lui Petre Bellu „Apărarea are cuvântul“. Nu o carte de scandal — cum s-au grăbit să se ridice îmotriva ei falşii noştri moralizatori — ci, din contră, o carte cu tendinţe profund morale. Că subiectul e luat dintr’o lume de care ne e ruşine, e adevărat. Dar ne întrebăm: E mai puţin ruşinos a face pe struţii cu privire la această lume şi a o lăsa şi pe mai departe să putrezească în murdăria ei, ori a o desgoli crud privirilor şi a o trata ca atare? încheem fără niciun comentariu. Gh. I. Georgescu: „MAGELLAN“ In colecţia „Călători vestiţi“, a aceleaşi edituri, d. Gh. I. Georgescu ne-a dat o nouă carte despre cutezătorii secolului al XVI-lea care au deschis lumii vechi, perspective noui. Pe cât de atrăgătoare ca subiect, pe atât de instructivă și fecundătoare de sentimente nobile, cartea dlui Gh. I Georgescu, pe care o recomandăm călduros, constitue una din cele mai admirabile lecturi pentru tineret. » SIBIU ABONAMENTE: La sate: anual 500 Lei; tam. an 300 Lei. — La oraşe: anual 600 Lei; jam. an 350 Lei. Primării şi notariate: 1000 Lei. — Instituţii şi întreprinderi 5000 Lei Toate cererile pentru orice fel de publicaţii şi abonamente se vor adresa numai Administraţiei. * — CONFERINŢA. In cadrul ciclului de conferinţe organizat de Societatea Ortodoxă Naţională a Femeilor Române. Duminecă, 2 Aprige crt., orele 11:30, va vorbi, în sala festivă a Prefecturii judeţului, d. prof. Antolean Moga, despre: „Din viaţa religioasă a Românior din Evul Mediu“. Conferinţa va fi încadrată de cântece religioase şi patriotice intonate de corul Şcoalelor normale de băieţi şi fete din localitate, condus de d. prof. I. Micu. Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că plata pensiilor de serviciu, pensiilor lunare IOVR şi cotelor de familie pe luna Martie 1944 se va face după cum urmează: 1. Pensii lunare de serviciu: Vineri 31 Martie 1944 ora 15—18 restul carnetelor. 2. Pensiile rămase neincasate în aceste zile se vor mai achita în ziua de 4 Aprilie 1944 ora 9—11. Se atrage atenţiunea pensionarilor că din cauza închiderii exerciţiului financiar, pensiile neridicate în zilele arătate mai sus nu se vor mai putea achita decât în cursul exerciţiului viitor. * —• Edilitare. Pavajul din strada Regina Maria, se repară în prezent numai provizoriu, deoarece urmează în scurt timp introducerea a două conducte de apă, precum şi a cablurilor Centralei telefonice automate, ce se va instala în Municipiul nostru.* — înştiinţare. Se aduce la cunoştinţa generală că din cauza unui defect la pompe, apa se va distribui limitat până la repararea acestuia, întreprinderile comunale Sibiu. * SPECTACOLELE din Sibiu sunt următoarele* CINEMATOGRAFUL APOLLO prezintă capod’opera germană »Alarma» cu Maria von Tasnady, Hilde Sessak, Paul Klinger, Karl Martel. ' CINEMATOGRAFUL „CORSO“• prezintă în premieră marele film seu- • zațional francez »Mâna diavolului" , (La main du diable), cu Pierre Frenay , în regia lui Maurice Tourneur. , CINEMATOGRAFUL ,.R I 0“ : Cu începere de azi prezintă drama Anei Karenina într’un film de mare amploare: „Capriciile Inimii" cu Clara Calamai. Adriano Rimoldi şi Sandro Ruffini. Jurnal Nr. 106. — De la 1 Aprilie reprezentaţiile încep la orele 3, 5, 7, şi 9 seara. ; Pretutindeni cele mai noui jurnale : UFA—CNC. La primele două cinematografe reprezentaţiile încep în zilele de lucru la 5, 7 şi 9, iar la ul- timul la orele 4, 6 şi 8. In zilele de: Dumineci şi sărbători reprezentaţiile tuturor cinematografelor încep la : 3. 5. 7. 9. : — In împrejurimile locului de cădere a bombelor explosive, a minelor aeriene, se produc stricăciuni de geamuri, ferestre, perdele, etc., chiar până la mari distanțe de acest loc. Transparentele și perdelele ferestrelor sunt deteriorate în mare parte de cioburile de geam provenite din partea centrală a ferestrelor, pe când marginele ferestrelor rămân în cele mai multe cazuri intacte. Față de aceste constatări se recomandă următoarele măsuri: — In măsura în care vremea permite se vor lăsa pe cât posibil mai multe ferestre deschise. — Acolo unde sunt două rânduri de ferestre se recomandă ca seara ferestrele interioare să rămână deschise. In lunile de vară rândul al doilea de ferestre (cel interior) să fie depozitat în loc sigur sau în pivniță. — Toate transparentele și perdelele interioare pe cât posibil să fie trase la o parte în timpul nopţii. — Rulourile de lemn, jaluzelele şi obloanele exterioare de lemn trebue închise. Măsurile arătate mai sus nu trebue să influenţeze cu nimic camuflarea luminilor, căci lumina este şi rămâne cel mai sigur obiectiv pentru bombe, de aceea se vor respecta cu cea mai mare stricteţă regulele de camuflaj, atât pentru geamurile dinspre strada cât şi pentru acelea dinspre curte. CISNADIE (Sibiu) — Adunarea generală a subfilialei Crucea Roşie. In localul şcoalei primare de stat a avut loc zilele trecute adunarea generală anuală a Societăţii Române de Cruce Roşie. "A prezidat dna Emilia dr. Vulcu, asistată de dna Elena Vasiu, vicepreşedintă şi casieră delegată şi de dna Sorica Buta, secretară. După cuvântul de deschidere al dnei prezidente s-a citit darea de seamă asupra activităţii anuale, apoi raportul casei şi al cenzorilor. La sfârşit dna Emilia dr. Vulcu a adu® mulţumiri comitetului, membrelor şi proprietarilor de întreprinderi din localitate cari au sprijinit cu largă bună voinţă acţiunea subfilialei. VALE (Sibiu) — Conferinţă. In cadrele Astrei a vorbit Dumineca trecută păr. paroh Constantin Tipuliţă tratând subiectul: „Sf. Scriptură, Biserica şi Statul“. Deasemeni s-a subliniat pericolul sectelor ca plagă pentru neamul românesc, precum şi importanţa Consiliului de Patronaj în aceste vremuri de grea răspântie. Dintre operele mai însemnate ale Consiliului de Patronat local amintim ajutorarea familiilor sărace şi ale mobilizaţilor cu bani şi alimente, precum şi cantina şcolară unde mănâncă zilnic 12 elevi. CAMPIA TIRZII — CONFERINŢA EXTENSIUNII UNIVERSITARE. In sala de spectacole „Muncă şi Lumină“, d. prof. univ. Ştefan Paşca, de la Universitatea Cluj-Sibiu, a ţăcut o documentată conferinţă, vorbind despre: „Conştiinţa originii noastre în trecut‘‘, la care a participat un numeros auditoriu. După ce distinsul conferenţiar a fost prezentat publicului de d. ing. Macedon Ganea, a urmat expunerea admirabilei conferinţe, bazată pe necontestabile dovezi istorice, asupra justificării trecutului nostru şi a existenţii noastre în cuprinsul unui spaţiu geografic. Originea şi existenţa noastră dar, şi virtutea graiului vorbit şi a posesiunii de teritoriu, constitue cel mai puternic indiciu asupra romanităţii die vâlvătaia căruia ne-am născut. Această situaţie de drept, recunoscută şi de alp mari istorici europeni, în mod evident desechibreaza afirmaţiile puerile vânturate adesea de exponenţii unei sovioiste propagande, prin care ni se contestă originea și dreptul nostru de moștenire pe aceste meleaguri. * Anul IV. — Nr. 851 O CINSTIRE BINEMERITATA După o muncă intensă depusă de 8 ani ca redactor al revistei teologice, P. C. Diacon dr. Gr. T. Marcu, profesor de Exegeza Testamentului Nou de la Academia Teologică „Andreiană“, a fost cinstit din partea I. P. S. dr. Nicolae Bălan, Mitropolitul Ardealului, cu titlul de Director al acestei preţioase reviste. Meritul acesta nu este o surpriză. P. C. Sa este încă de multă vreme poate cel mai osârdnic şi mai fecund mânuitor de condei din inima Ardealului. De aceea, această înaltă preţuire ne bucură şi ne îndatorează să dorim Sfinţiei Sale şi de acum înainte acelaş interes şi aceiaşi deosebită şi neobositoare osteneală, pentru apariţia regulată şi tot atât de frumos scrisă a Revistei Teologice, care a hrănit sufletul şi a odihnit spiritul intelectualilor şi teologilor noştri şi prin problemele mari şi diverse, pe care le-a abordat şi le-a rezolvat, spre binele şi propăşirea ortodoxiei româneşti. I. Sfaturi de apărare pasivă —1 Pregăteşte-ţi din vreme o valiză cu actele de identitate precum şi cu alimente şi rufărie de schimb pentru 2—3 zile, pe care s’o pot lua cu tine în adăpost. Fă-o acum; mâine ai să te creşti; va fi poate prea târziu. * Un pansament la timp face cât un întreg sanatoriu mai târziu. Ţineţi în casă pentru eventualitatea unui bombardament o trusă cu medicamente. * — După darea semnalului de încetarea alarmei, părăsiţi în linişte adăposturile. Primăria comunei Gârbova Judeţul Sibiu Nr. 36 a/1944. PUBLIGAŢIUNE Primăria comunei Gârbova dă în antrepriză construirea unui dig de apărare contra inundaţiilor în lungime de 100 m. prin licitaţie publică, în ziua de 9 Aprilie 1944, ora 8 a. m. din localul primăriei. Conhipurile de licitație, planul şi devizul,se pot vedea în localul primăriei comunale, în orele de birou, Gârbova, la 11 Martie 1944. Primar: Ioan Comșa Notar: Petru Cărpiniș- Mica puicitate FAMILII caută spre imediată închiriere, la—2 camere şi bucătărie, nemobilate, eventual şi mobilate. Adresa: Sibiu, str. Mitropoliei 14, d. Şerban Alexandru- 70 De vamere urgent. Casă, Curte, fradină, cu mai multe apartamente de care una devine liberă. — Informații str. Rusciorului 39 sau Agentura MTZ. 64 Se caută în crățitori ftucurățitoare chimici la Boiangeria MÂNEA DUMITRE Str. Kapp Nr. 21 Salari foarte bun Nr. 51