Telegraful Roman, 1904 (Anul 52, nr. 1-141)

1904-01-03 / nr. 1

Oficială, înainte de a revida restanţele fondului de pensiuni din parochiile vacante, poftim pe administratorii parochiali se servesca ratele decăzute, spre a nu înmulţi lucrul prin facerea de provocări speciale. Teatrul orăşenesc. Vineri (15 ian.): „Das verwunschene Schloss“, operetă comică în 5 acte, da A. Berla (musica de K. Millöcker. Beneficiul actorului F. Quather-Pistol, începutul la 7 ore seara. TELEGRAFUL ROMAN Din public.*) Dare de seama și mulțumită publică. Subscrisul, la 28 Aug. 1902 am ocupat postul de paroch în parochia Frata, unde de 12 ani preot stabil n’a fost. Precum în om și care parochie fără paroch stabil sunt multe lipse, așa şi aici am găsit de tot multe, la delăturarea cărora mi-am dat toata silința. In vara anului curent s’a făcut casă parochială, cu 5 încăperi, corespunzătoare întru toate de locuință pentru paroch, s’a făcut şură, grajdiu de vite şi e în lucrare cu lina de vară şi pivniţa. In biserică de-şi adm. Petru Ssulean par. în Miheş, s’a insuit prin colecte de la popor să acopere unele din cele mai arijetare lipse, totuşi au mai rămas încă alte multe de regulat. Văitând aceste lipse şi vând a-mi pune în rînd şi biserica, după ce am luminat poporul, şi i-am arătat, cum trebue să fie casa lui Dzeu, biserica, am întreprins o colectă între poporul din loc pentru îmfrumseţarea bisericei şi prevederea cu cele de lipsă, contribuind la acesta colectă următorii: Nastasie Cordoş, Vasilie Bucur, epitrop, câte 10 cor.; Dumitru Ploscariu, 24 cor.; Dumitru Ploscariu, Dumitru Negrea, George Sâniacobean, loan Roş, câte 1 cor.; Dumitru Purcariu, 2 cor.; Raveca Avram, Vasilie Zechiu, Vasilie Roş, câte 1 cor.; Paraschiva Armanca, 2 cor.; Lazar Tîrnovean, Mariucă Rusu, 1 cor.; Ilisca Zăhan, 8 cor.; Endes Lajos, notariu cercual, 30 cor.; Grigoraş Roşea, Jucan Dumitru, George Negrea, câte 1 cor.; Nastasie Rusu 60 fii.; David Bothaza, Ilarie Rusu, Raveca Bothaza, Maria Măticu, Maria Stomlea, Ana Avram, câte 1 cor.; Marisca Funariu, 80 fii.; Ana Socaciu, 1 cor.;— suma totală 106 cor. Din acâstă sumă s’au procurat urmatoarele: Un potir cu toate cele necesare și 1 cruce de argint, 90 cor. Un stihariu 10 cor. Un liturgeriu 7 cor, 60 fii. *) Pentru cele cuprinse în rubrica aceasta Redacția nu primește răspunderea. Mulţămită publică. Subscrisul îmi ţin de cea mai plăcută datorinţă a aduce mulţămită ferbinte vrednicilor mei parochieni, şi anume: Vasilie Cotaru pentru dăruirea unui rând de ornate preoţeşti pentru serviciul divin, în valoare de 100 cor., ear. următorilor pentru contribuirile făcute la cumpărarea unui prapor: Vasilie Cotaru, 3 cor., Iosif Silea, 2 cor., Constantin Stan, 1 cor., Petru Tababeţiu, 1 cor., Irina Cioara a Tomii, 5 cor., Saveta Giurgiu, 4 cor., Maria Cioambă, 1 cor., Ioana Epure, 1 cor., Sofica Neagoe, 1 cor., Todorica Cioara 1. Ion, 1 cor., Vasilie Stan, 1 cor., Nastasie Stan, 1 coroana. — Bunul Dzeu să le răsplătască cu darul său cel bogat. R i p a R i m e t i u 1 u 1, la 18 Decembre 1903. George Albu adm. parochial. „ALBINA“, institut de credit şi de economii în Sibiiu. Publicaţiune In sensul art. de lege XXXVI din anul 1876 §. 29. 1. Sama scrisurilor fonc. pastru populațiune cu zîua * -a de 31 Decembre 1903 face 5.053.000 . 2. Pretensiunile institutului de împrumuturi hipotecare, cari servesc de acoperirea acestor scrisuri fondate sunt de ..................... 3. Valoarea hipotecelor luate de bază la susnumitele împrumuturi hipotecare este de.......................................... 4. In sensul §. 97 din statute „fondul special“ pentru asigurarea scrisurilor fondate e de.......................... acesta e inclus în cont separat și plasat în urmatoarele efecte publice: Nom. K 1,000 Sorţi de stat din 1854 cu 3-2%, „ „ 7,400 Sorţi de stat din 1860 cu 4%, „ „ 5,200 Obligaţiuni cu premii ale băncii ung. hipot. cu 4%, „ „ 4,200 Sorţi de ale împrumut, pt. regal. Tisei cu 4°/o, „ „ 2,800 Sorţi de ale împrumut, pt. regal. Dunărei din 1870 cu 5%, „ „ 6,000 Obligat, cu premii de ale institut, austr. priv. de credit fonc. cu 3°/0, „ „ 200,000 Scrisuri fonciare Ungar. Landes-Central-Sparcassa cu 41/2°/0, „ „ 134,400 Scrisuri fonciare Pester ungar. Commercial-Bank cu 47a%„ „ 31,000 Scrieri fonciare Pester un gar. Commercial-Bank ou 4% „ „ 14,000 Rentă comună Mai şi Novembre cu 4°/0. „ „ 4,000 Acţiuni de ale reuniun. gener. de credit fonciar pt. proprietarii mici din Ungaria cu 5 °/0. Sibiiu, 10 Ianuarie 1904. Direcţiunea. 5.055,486-87 400,000-— „ 20.541,229-52 3- Corole eterne. In amintirea mult regretatului Andreiu Babteş, care cu vârf şi îndesat şi-a împlinit datorinţă de român, au mai dăruit fondului văduvelor şi orfanilor meseriaşilor români următorii domni: Dr. Miron E. Cristea, ases. cons. 5 cor.; Dr. I Bunea, prof. (Braşov), 2 cor.; Nic. Ivan, ases. cons. N. N., Ieronim Preda, Dr. P. Şpan, prof. sem., Radu Ardelea, funcţ. la „Albina“, Const. Dragoş, Emil Vintilă, fiecare câte 1 col.; Ioan Silaghi, N. N., Petru Ilieş, Nic. Marcu, I. Mihălţan, Alexandru Lucian, fie care câte 50 fileri; Z. Aron şi Teodor Moldovan, câte 60 fileri ; Isidor Grindean, 30 fileri. * Pentru museul istoric și etnografic. Ca răscumpărare a felicitărilor de Anul nou 1904 au mai contribuit pentru museul istoric și etnografic urmatoarele P. T. persoane: Transport 59 cor. Alexandru Mocsonyi, Birchiș, 20 cor. Dr. Liviu Leményi, advocat, Sibiiu, 10 cor. Dr. Octavian Russu, advocat, Sibiiu, 10 cor. Ioan cav. de Pușcariu, septemvir în pens., Bran, 10 cor. Sever de Barbu, contabil, Reghin, 5 cor. losif Popescu, dir. de bancă, Reghin, 5 cor. P. Stoica, dir. de bancă, Satu-nou, 3 cor. şi de la următorii domni din aceiași localitate: George Roşculet, locotenent, Ştefan Negru, meseriaş, loan Gaşpar, învăţâtoriu, Alexandru Andrei, învăţătoriu, Trifan Miclea, protopresbiter, Jiva Gaşpar, econom, Lazar Ortopan, comerciant, Pavel Scebeşan, vice-notariu com., Traian I. Marcu, contabil de bancă, Dr. Victor Mihailaşiu, medic comunal, câte 1 cor. Dr. Georgiu Ilea, advocat, Cluj, 5 cor. Dumitru Vulcu, dir. de bancă, Mercurea, 5 cor. Sergiu Medean, protopresbiter, Sas Sebeş, 3 cor. şi de la următori domni din aceiaşi localitate: Zevedeiu Murăşan, parcele, I. Bojiţa, advocat, I. Oncescu, notariu pens., N. N., câte 3 cor. Avram David, paroch, Dr. I. Miclea, pretor, Dr. A. Străvoiu, advocat, Dr. N. Lazar, cond. de adv., Vasile Aldea, senator, câte 2 cor. I. T., S. Roșu, învățătoriu, P. Paul, forestieriu, P. Opincaru, proprietariu, câte 1 cor. Petru Maniu, proprietaru, 2 cor. G. Farcaș, proprietariu, 1 cor. Mai mulți 2 cor. 40 fii. G. Tătar, 1 cor. Vas. Rebovan, învățâtoriu, Cârnie, 2 cor. Elia Câmpean, protopop, Gyó Szh-Miklós, 2 cor. Ilie Moga, parceh, Laz, 3 cor. Eugenia Moga, preoteasa, Laz, 2 cor. loan Florian, not. cerc., Laz, 3 cor. G. Neagoviciu-Negoescu, paroch, Intorsura Buzeului, 2 cor. George Şuta, protopop. Moftinul mic, 10 cor. Nicolae Gardu, advocat, Zerneşti, 10 cor. loan Popovici, paroch, Gelmar, 2 cor. loan Vătăşan, funcţionar de bancă, Sibiiu, 3 cor. Dr. loan Popescu, advocat, Reghin, 10 cor. Dr. Zosim Chirtop, advocat, Câmpeni, 20 cor. Dr. Vasilie Bologa, dir. școl., Sibiiu, 3 cor. loan A. de Preda, advocat, Sibiiu, 10 cor. Nicolae Togan, protopop, Sibiiu, 3 cor. Dr. Enea Draia, advocat, M.Oșorheiu, 10 cor. loan Dologa, preot, B.Tiba, 2 cor. losif Leményi, Boncz- Dykes, 2 cor. Simeon Dragomir, notariu, Gurasada, 3 cor. Dr. Basiliu Preda, advocat, Câmpeni, 8 cor. loan V. Russu, canonic, Blaj, 5 cor. Ilie Georgescu, dir. școl., Poiana, 1 cor. Ilie Dobrota, paroch, Poiana, 2 cor. Dr. Pavel Oprișa, profesor, Brad, 3 cor. Dumitru Banciu, farmacist, Săliște, 5 cor. Elia Pop, înv. pena, Şomcuta-mare, 1 cor. Eliseu I. Dan, preot, B.Suseni, 2 cor. Dr. Andreiu Monda, medic, Sângeorgiul-român, 5 cor. loan Popescu, preot, Deda, 2 cor. Galacteon Şagău, protopresbiter, Reghin, 5 cor. Simeon Stoica, medic, Bran, 3 cor. C. Popp, funcţionar de bancă, Sibiiu, 2 cor. Dr. Eugen Bran, advocat, Teaca, 5 cor. Nicolae Racoţia, medic cercual, Şeica-mare, 5 cor. Gregoriu Pletosu, profesor, Năsăud, 3 cor. Dr. A. David, advocat, Năsăud, 3 cor. Teofil Dragomir, proprietariu, Lupaia, 2 cor. Dr. George Miclea, advocat, Alibunari, 4 cor. loanichie Neagoe, preot, Roman Petre, 10 cor. Dsdra leonovia Borca, Román Petre, 5 cor. G. şi Roza Decean, Sibiiu, 2 cor. Dşdra Elena Petraşcu, dir. inter. „Asoc.“, Sibiiu, 6 cor. Total 368 cor. 40 fii. — Sibiiu, 12 Ianuarie 1904. Biroul Asociaţiunii. AMVONUL Predică despre cercetarea bisericei şi ţinerea sărbătorilor, rostită de preotul O.Iuga, în biserica din Deva cu ocasiunea conferenţei preoţeşti a tractului Deva. In numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului duh, Amin! „Adu-ţi aminte de ziua „Sâmbetei, să o sfinţeşti pe ..ea“....... „Cel ce va face în aceea „zi vre-un lucru, stîrpi-se-va „sufletul aceluia din poporul meu; şăse zile se va „lucra, ear’ a şeptea este „zi sfântă lui Dzeu, zi de „repaos“. (Eşire c. 20 şi 31, v. 8, 14 şi 15). Iubiţilor! Lumea de azi, cufundată în valurile şi desmerdările sale, şi-a uitat de ziditoriul, şi nu vrea să înţelegâ, nu vrea se pricepe, ci stă morţiş lângă ale sale chiar acum mai mult decât totdeuna. Lumea de azi înalţă lucrurile de rând pănă la ceriuri, şi pe ce e mai sublim, mai scump, azi nu se mai pune nici un preţ, nici o grija. Mintea şi înţelepciunea lumii de azi se sileşte a preface lumina în întunerec şi întunerecul lumină, minciuna adevăr şi adevărul minciună. Dar’ nu se poate! Va zice careva în inima sa, nu se poate, ca întunerecul să învingă lumina, nu se poate, ca minciuna să cuprindă locul adevărului ! Cum se poate imputa aşa ceva lumii de azi chiar de pe amvon? Şi-l va cuprinde mirarea, că aşa am început să vorbesc. Da! aşa este! nu se poate, ca întunerecul să învingă lumina, şi minciuna să cuprindă locul adevărului, nici-cum şi nici-când, dar, mai ales acum când în totă lumea a străbătut lumina creştinismului, chiar acum în veacul civilisaţiunei moderne nu se poate! Şi pe lângă t6tă tăria acestui adevăr voiu să vă arăt astăzi, iubiţilor, că lumea de azi e intoarsă, şi că toata griji şi tot pe îl pune numai pe ale saie, pe ce?«? --^-^^6, şi trecătoare, car’ pe ale lui Dzeu, sie vecinice şi netrecătoare, în timp aş a„am mai că nu se mai pune nici o grijă, nici un pond. In special voiu să arăt astăzi ce pond pune lumea de acum pe datorinţa de a onora pe Dzeu prin cercetarea bisericei şi ţinerea sărbătorilor Lui, care datorinţă espres ne este arătată şi demandată în a IV-a poruncă a decalogului: „Adu-ţi aminte de ziua Sâmbătei să o sfinţeşti pe ea“. Domnul Dumnezeu, Cel-ce a făcut ceriul şi pământul numai cu puterea cuvântului seu, Cel-ce cu dreapta lui a făcut pe om după chipul şi asemănarea sa, pentru îndreptarea vieţii noastre celei rătăcite pe pământ, întră tunete şi fulgere s’a pogorît pe muntele Sinai şi prin alesul seu Moise ni-a dat cele 10 porunci scrise cu degetul seu cel sfânt pe două table de patru. Domnul Dumnezeu cel ce în zele de apoi pentru îndreptarea noistră a trimis pe unul născut fiul seu Iisus Christos, care ni-a arătat lumina şi adevărul, şi esplicând aceste porunci le-a unificat şi a zis la Ev. Mateiu c. 22 st. 36—38: „să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toata inima ta, din tot suflatul tău, din tot cugetul tău, aceasta poruncă este întâiu şi mai mare; car’ a doua asemenea acesteia, să iubeşti pe deaproapele tău ca însuţi pe tine şi întru acestea două porunci totă legea şi prorocii atîrnă“. Din ordinea în care Dzeu a aşezat cele 10 porunci ale Sale, din zisa Mântuitoriului Christos, apicat se vede, că prima şi cea mai de căpetenie datorinţă avem faţă de Dumnezeu, şi apoi în rândul al doilea, tot asemenea datorinţă avem faţă de noi şi de ale noastre cele deşerte şi trecătoare. Chiar poporul Israilian, care s’a învrednicit a primi de la Dumnezeu aceste 10 porunci, de multe ori s’a abătut de la ele şi le-a esplicat vive.; de aceea Mose în carte, c. 10, v. 12 şi 13 s’a văcjut necesitat a cuvânta astfeliu: „Şi acum, Israile, ce cere Domnul Dumnezeul Tău de la tiine ? nu numai să -1 cunoşti pe El, să te temi de El şi să -1 iubeşti pe El, ci să-i şi slujeşti Lui, să te închini Lui şi să-i păzeşti poruncile Lui, ca să-ţi fie bine“. Adecă, nu este destul numai să credem, să ne temem de Dumnezeu, căci acesta şi diavolii o fac, ci trebue se ’l şi iubim pe El, şi acestă iubire să o arăăm în faptă prin aceea, ca să i ne închinăm lui, să-i slujim lui, să-i facem voia lui, ceea ce espres ni se demanda în a IV poruncă : „Adu-ţi aminte de ziua Sâmbetei să o sfinţeşti pe Ea“. însuşi Mântuitoriul Christos nu a arătat acesta datorinţă la Ev. loan: „cel ce păzeşte poruncile mele, acela este care mă iubeşte“, care la Ev. Mat. c. 7, pt. 24 zice : „Nu tot cel ce zice mie Doamne, Doamne, va întră întru împărăţa ceriurilor, ci cel ce face voia Tatălui, carele este în ceriuri“. Deci pe temeiul acestor învăţături prima şi cea mai de frunte datorinţă avem, ca să iubim pe Domnul Dumnezeu, şi acesta iubire să o arătăm în faptă slujindu-i Lui şi închinându-ne Lui, cu adevărată evlavie, să -l preamărim pe el cu cugetul, cu cuvântul şi cu fapta, cu duhul şi cu adevărul, căci: „duh este Dzeu şi cel ce se închină lui se cade să se închine cu duhul şi cu adevărul“ (Ioan c. 4 pt. 24). Iubiţilor! Unde şi când se cade să ne închinăm lui Dumnezeu şi să -l preamărim pe El? Dumnezeu este nemărginit şi vecinie, ca nemărginit se află pretutindenea, în tot locul şi în tot locul se poate preamări şi adora, de aceea zice psalmistul: „Binecuvântaţi pe Domnul toate lucrurile Lui în tot locul stăpânirei Lui“; care vecinie fiind Dzeu, asemenea om şi în ce vreme se poate preamări şi lăuda, de aceea zice psalmistul: „Ori în ce zi te voiu chiăma de grab’ mă autiu“. Cu toate aceste însă Dzeu cel necuprins şi vecinie, care se poate preamări şi lăuda ori şi în ce loc şi ori şi în ce vreme, a ales şi preferit a fi lăudat şi preamărit în anumite locuri; aşa a arătat locul de jertfelnic lui Avram unde era să jertfască pe fiul său Isac, aşa a spus lui Moise că, pentru lauda şi preamărirea lui cum săi facă cortul şi alta , ‘ de jertfelnic, ear’ Solomon după forma a celuia » zidit biserica cea mare din Ierusalim, ca loc ales pentru adorarea lui Dumnezeu. (Va urma). Au mai donat tot la îndemnul meu următorii: Iacob Ploscariu, un rînd de vestminte preoţeşti cu 140 cor. Iosif Bercariu, un epatrafiriu cu 10 cor. Pavel Câmpan, 2 prapori cu 40 cor. Vasilie Stoian, 2 prapori 40 cor. Avram Ştefan, 1 sticlă de mir şi 3 cununi în biserică, cu 6 cor., suma tată 342 coroane Atât în numele comitetului parochiali cât şi în al meu, le esprim cea mai caduroasa mulţămită, bunul Dzeu din darurile sale cele cereşti să le răsplateasca acita jertfă. Tot cu aceasta ocasiune 'mi ţin de sfântă datorinţă a esprima profunda mulţămită, recunoştinţă şi veneraţiune atât a mea cât şi a comitetului parochial faţă cu Escelenţa Sa Inaltpreasfiiţitul Domn archiepiscop şi metropolit al nostru Ioan Metianu, pentru antimisul nou dăruit bisericii mele din Frata. Dzeu la mulţi ani să ’i traiescu. Frata, la 19 Decembre 1903. Samuil Susă paroch