Telegraful Roman, 1939 (Anul 87, nr. 1-52)

1939-01-01 / nr. 1

4 ŞTIRI LOCALE Predică In catedrala din Sibiu. Duminecă, în 1 Ianuarie 1938, va predica părinteleM. Neagu. Răscumpărare de felicitări. Dl Dr. Ioan Dordea, advocat din Sibiu, şi-a r&scump&rat feluările de Anul nou şi de ziua onomastică, dăruind la „Mila Creştină“ suma de 300 lei. — „Mila Creştină* livrează mulţi ani şi’n acelaş timp li exprimă mulţumiri. CĂRŢI ŞI REVISTE Revista Teologică. Organ pentru ştiinţa şi viaţa bisericească, apare lunar, sub patronajul I. P. S. Mitropolit Nicolae. Abonamentul pe un an: 260 lei. Redacţia şi administraţia: Academia teologică, Sibiu, strada Mitropoliei 24—28. Redactor: prof. Grigorie T. Marcu — Numărul pe Decemvrie 1938 cuprinde: Redacţia: Pentru o Biserică tare. Prof. Em. Cioran: Corespondenţa unui preot din anii 1848 şi 1856 — fost şi duhovnic militar. Diacon Grigorie T. Marcu: Profesorul Dr. Vasile Gheorghiu. Preot Gh. Seca şi învăţăturile duhovniceşti ale călugărilor Calist şi Ignatie, cei numiţi Xantopoli. Grigorie T. Marcu: Atitudini: Dreptate pentru Academiile teologice. Pr. Ilarion V. Felea, Gr. T. Marcu, Preot D. Veştemean şi Prof. Dr. N. Neaga: Mişcarea literară. Hristologia sf. Ioan Damaschin. Biserica ortodoxă rusă de după răsboiu. The ascetic and theological teaching of Gregory Palamas. Reorganizarea învăţământului teologic. Grigorie T. Marcu: Cronică. Congresul Asociaţiei Clerului „Andrei Şaguna“. Al V-lea congres general al FOR- ului. Comemorarea Mitropolitului Andrei Şaguna. Sărbătorirea I. P. S. Patriarh Miron. Investirea primului episcop al Maramurăşului. Gr. T. Marcu, Sp. C. şi Dr. N. Neaga: Note şi informaţii. Firimon Petre: Protestantismul şi românii din Ardeal, combaterea unei teorii uniate. Arad, 1938. Tip. Diecezană. — Broşură de 62 pg. Lei 40. Autorul arată in prefaţă că lucrarea aceasta face parte din „Istoria protestantismului în Transilvania*, ce va apărea în viitor. Studiul de faţă combate, cu temeinice dovezi, învinuirea scriitorilor grecocatolici, cari susţin că în preajma anului 1700 biserica românească a fost calvinizată, şi că numai prin unire cu biserica Romei am ieşit din ghearele calvinismului. Adevărul e că la sfârşitul secolului al 17-lea românii ardeleni erau departe de a fi protestanţi, ceea ce se constată chiar şi din publicaţiile scriitorilor maghiari. „Viaţa ilustrată". Din excelenta revistă de familie, Viața Ilustrată, a apărut Nr. 11—12 pe Noemvrie şi Decemvrie 1938, sub direcţia Prea Sf. episcop Nicolae al Clujului. Numărul de acum, ca şi numerile de mai nainte ale revistei de la Cluj, aduce material ales, interesant şi instructiv, cu multe ilustrații. Poşta redacţiei Pr. M. Al. In Br. Conţinutul, era de prevăzut, nu lasă nimic de dorit. Mulţămiri. — Lucrarea ceealaltft, despre S., sperăm să meargă, la ocazie potrivită. influinţat în decursul istoriei orientale întreaga activitate, toate întreprinderile private şi publice într’o măsură cum nu s'a întâmplat la alt popor. Arta ghicirii este pornirea cea mai nobilă a popoarelor de pe malurile râurilor Tigru şi Eufrat. Textele păstrate nu conţin nici o în-doială despre aceasta, ba din contră arată în ce servitudine spirituală au ajuns aceia prin superstiţia lor. Şi interesant lucru, în întreaga literatură nu apare un singur semn de scepticism şi îndoială în contra acestei deplasări de ordin spiritual. Manualele pentru ghicit, dintre cari unele par compuse de locuitorii unei case de alienaţi, erau pregătite la şcolile de înalte studii din Babilonia, de reprezen- tanţii cei mai aleşi ai culturii. Cu câtă preciziune, cu câtă minuţiozitate şi cu ce fineţă caligrafică au fost scrise, încât multe fragmente din aceste tabele de argilă ni s’au transmis într’o stare, de pare că abia eri sub controlul ochilor noştri s'au scris. Ce avem deci să credem despre o naţiune, care cultiva şi perfecţiona cu toate mijloacele îngăduite şi neîngăduite o aşa respingătoare superstiţie? Arheologul Lenormant, pionerul explorator al textelor cuneiforme, zice: „Un popor după concepţia căruia, naşterea unui prunc diform, ori anumite necuviinţe ale vreunui câne, anunţă surparea unui stat, natural — că trebue considerat de cel puţin excentric, dacă nu nebun". Putem noi oare împărtăşi această judecată ? da, şi totuşi nu. Arta ghicirii aruncă doar o lumină curioasă asupra modului de gândire babilonian. Pe de altă parte avem în babilonieni o naţiune cultă de întâiul rang; această naţiune a întemeiat în multe rân-duri o împărăţie mondială, a creat bunuri spirituale din cari încă şi azi ne nutrim. Avem de-a face cu un popor a cărui viaţă i-a fost normată, cu ani 2000 a. H. prin legi savante, la care agricultura şi comerţul erau în floarea vieţii şi ale cărui producte artistice se numără printre minunile lumii antice. Cu cât mai uimitoare ne par aceste prestaţii de înaltă civilizaţie, cu atât mai neînţeleasă ne rămâne prăpastia săpată de absurda artă de a ghici viitorul. Ne aflăm în faţa celei mai dificile enigme din psihologia popoarelor. In tot cazul arta ghicirii, care în trecut a adus cea mai de seamă faimă Babiloniei, i-a devenit azi spre cea mai de jos ocară şi hulă. Un popor a desvălit de mult această pată urâtă. E poprul biblic căruia Domnul îi spune prin gura lui Moise : „Să nu se afle întru tine fermecător şi descântător, Şi care vrăjeşte după măruntae şi care caută în stele". In Israilul biblic întâlnim acea apariţie diametral opusă ghicirii, profetismul. In măsura în care Întâia înseamnă o pată pentru istoria omenirii, a două formează un titlu de onoare pe seama acesteia. Reprezentanţii adevăratei profeţii au ridiculizat mai mult decât oricine absurda artă a ghicirii. Tocmai pentru îndeletnicirea cu astfel de obiceiuri uricioase tună şi fulgeră titanul Isaia împotriva împărăţiei şi poporului babilonian. Capitol 47 din profeţia sa e dovadă clasică tocmai în această privinţă: „Pogoară-te şi şezi în ţărână, fecioară, fiica Babilonului, stai pe pământ fără tron, fiică a Chaldeilor, căci nu te va mai numi nimeni pe tine gingaşe şi cu nuri. Goliciunea ta se va descoperi şi se va vedea ruşinea ta. Stai tăcută şi mai la întunerec, fiica Chaldeilor, nimeni nu te va mai chema pe tine stăpâna împărăţiei lor, înţelepciunea ta şi ştiinţa ta te-au amăgit... păstrează pentru tine fermecătoriile tale şi vrăjitoriile"... (După L. Dennefeld, în româneşte de N. Neaga). Redactor responsabili Prof. Dr. D. Stăniloae Nr. 13.363/1938 Comunicare Se aduce la cunoştinţă, că erezii după Părintele Mihail Popovici din Gânţaga, decedat la 1 Decmvrie 1938. In baza §-ului 5 din Regulamentul fondului de ajutorare preoţesc au primit de la Cassa arhidiecezană din Sibiu, în numerar, fără nici o reţinere, ajutorul preoţesc de Lei 40.000. Sibiu, din şedinţa secţiei economice a Consiliului Arhiepiscopesc de la 22 Decemvrie 1938. Consiliul arhiepiscopesc Nr. 213/1938 (68) 13 Concurs Se publică concurs pentru întregirea parohiei vacante de cl. 1, din I. G. Duca (Cristur), prot. Odorhei, cu termen de 30 zile de la prima publicare în Telegraful Român. Beneficiile împreunate cu acest post: 1. Salarul dela stat. 2. 13 jug. cadastrale cl. I pe malul Târnavei-mari. Impozitul lor priveşte pe paroh. 3. 2 jugăre cadastrale pentru chirie, aceeaş calitate, acelaş loc. 4. Stola uzitată în parohie şi cel puţin 40 lei de familie la Bobotează. 5. Grădina bisericii rămâne în folosinţa parohului. Cererile de concurs se vor înainta Onor. oficiului protopopesc ortodox român din Odorhei în terminul arătat. Candidaţii vor anexa la cererea de concurs şi permisiune de a candida, de la Prea Ven. Consiliu Arhiepiscopesc Sibiu, şi se vor prezenta cu încuviinţarea prealabilă a oficiului protopopesc în vreo Duminecă sau sărbătoare la biserică, spre a servi, a cânta şi a face cunoştinţă cu parohienii. I. G. Duca (Cristur), din şedinţa consiliului parohial, ţinută în 26 Nov. 1938. Prof. preotul Simion Radu paroh. Oficiul protopopesc în înţelegere cu consiliul parohial Odorhei, 28 Noemvrie 1938. Secretar: Ioan Rusu Seb. Rusan institutor adm. protop. TELEGRAFUL ROMAN Nr. 342/1938. (62) 13 Concurs La ordinul Prea Ven. Consiliu Arhiepiscopesc Nr. 11.679/1938, pentru întregirea parohiei de clasa IlI-a Idiciu, cu Alia Cund, protopopiatul Târnava-mare, se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în Telegraful Român. Beneficiile împreunate cu acest post. 1. Salar de la stat. 2. Casă parohială cu dependenţe. 3. Sesiune parohială 27 jugăre arător şi fânaţ. 4. Stola obişnuită. Cererile de concurs, cu toate documentele şi cu încuviinţarea specială a Prea Ven. Consiliu Arhiepiscopesc, se vor înainta oficiului protopopesc, în termenul indicat. Candidaţii se vor prezenta, cu încuviinţarea prealabilă a oficiului protopopesc, nu vreo Duminecă sau sărbătoare la biserică, spre a se face cunoscuţi parohienilor. Dumbrăveni, la 1 Decemvrie 1938. Oficiul protopopesc ortodox român în înţelegere cu consiliul parohial, Ioan Dragolea protopop. Nr. 762/1938 (6713 Concurs Pentru întregirea parohiei de clasa 111, Ardeu, din protopopiatul Geoagiului, se publică concurs cu termen de 30 de zile de la prima apariţie în Telegraful Român. Beneficiile împreunate cu acest post sunt: 1. Salar de la stat; 2. Folosirea cimitirului şi curţii bisericeşti. 3. De la fiecare familie câte o ferderă (30 litri) porumb sfarmat, sau echivalentul său în bani, anual 4. Nefiind casă parohială, parohia se obligă a închiria locuinţă potrivită pentru preot până la edificarea casei parohiale. 5. Lemne de foc după trebuinţă din pădurea bisericii, aduse acasă de credincioşi. 6. Stola uzitată în parohie. Cererile de concurs se vor înainta oficiului protopopesc ortodox român în terminul deschis, împreună cu încuviinţarea de candidare de la P. V. Consiliu arhiepiscopesc. Candidaţii se vor prezenta, cu încuviinţarea of. protopopesc, în parohie spre a face cunoştinţă cu poporul. Geoagiu, la 5 Decemvrie 1938. Oficiul protopopesc în înţelegere cu consiliul parohial. Iosif Şerban Cornilă adm. protopopesc. Nr. 249-1938. (58) 33 Concurs Pentru întregirea parohiei de cf. Ilia Nemşa, din protopopiatul Mediaşului, se publică concurs cu termen de 30 zile de la apariţie în Telegraful Român. Beneficiile împreunate cu acest post: 1. Salarul de la stat. 2. Sesiune parohială: 6 jugăre arător şi 3 jugăre fânaţ. 3. Casa parohială fiind terminată în roşiu — preotul ales se va îngriji de locuinţă până la terminarea casei parohiale. 4. Stola uzitată în tract. 5. Din pădurea comunală 5 st. lemne aduse de credincioşi in curtea parohială. Cererile de concurs, împreună cu încuviinţarea specială de candidare de la P. V. Consiliu Arhiepiscopesc, se vor inainta subsemnatului oficiu protopopesc în termen legal. Concurenţii, cu înştiinţarea oficiului protopopesc, se vor prezenta în biserică spre a se face cunoscuţi parohienilor. Mediaş, 9 Noemvrie 1938. Consiliul parohial în înţelegere cu oficiul protopopesc. Ioan Crăciun protopop Nr. 506-1938 (66) 23 Concurs Pentru întregirea parohiei Turdaş, din protopresbiteratul Orăştie, devenită vacantă prin încetarea din viaţă a fostului paroh, în baza ordinului Prea V. Consiliu arhiepiscopesc, Nr. 12.966— 1938, se publică concurs cu termen de 30 de zile de la prima publicare în Telegraful Român. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salarul de la stat. Nr. 1 2. Eclejie 131, jug. pământ arător. 3. Casă parohială în foarte bună stare. 4. Venitele stelare statolite în trecut. Cererile de concurs, însoţite de încuviinţarea de a candida, obţinută de la P. V. Consiliul arhiepiscopesc, se vor înainta oficiului protopopesc ortodox român din Orăştie. Concurenţii, anunţând înainte oficiul protopopesc, e de dorit să se prezinte în parohie la serviciul divin, pentru a fi cunoscuţi de parohieni. Orăştie, 10 Decemvrie 1938. Din ordinul P. V. Cons. arhiepiscopesc: Oficiul protopopesc al Orăştiei, Prot. Ioan Mora admitractului Nr. 820 - 1938 (60) 2—3 Concurs Se publică concurs pentru întregirea parohiei vacante de cl. IlI-a Colibi, din protopopiatul Sebeşului, cu termen de 30 zile dela întâia publicare în Telegraful Rom. Beneficiile împreunate cu acest post ! 1. Salarul dela stat. 2. Locuinţă In natură. 3. Sesiune parohială 20 jug, cad. 4. Venitele stelare obişnuite în parohie. Cererile de concurs se vor înainta oficiului protopopesc ortodox român al Sebeşului, în termenul indicat. Candidaţii vor anexa la cererile de concurs şi concesiunea de la Prea Ven. Consiliu Arhiepiscopesc că pot candida la această parohie. Candidaţii se pot prezenta, cu încuviinţarea prealabilă a oficiului protopopesc, în vreo Duminecă sau sărbătoare la biserică, spre a fi cunoscuţi de către parohieni. Sebeş-Alba, 19 Noemvrie 1938. Oficiul protopopesc ortodox român al Sebeşului în înţelegere cu consiliul parohial. Vasile Oană protopop. Nr. 662—1938 (65) 23 Concurs Pentru întregirea parohiei de cl. Ula Oprea-Cârţişoara, din protopopiatul Avrigului, se se publică concurs, cu termen de 30 de zile de la întâia publicare în Telegraful Român. Beneficiile împreunate cu acest post sunt: 1. Salarul de la stat. 2. Stola uzitată în parohie. 3. Sesiune parohie de 5 jugăre. 4. Două sorţi de lemne: una în pădurea composesorală şi cealaltă în pădurea comunală. Cererile de concurs, cărora se va anexa încuviinţarea specială de candidare de la Prea Ven. Consiliu Arhiepiscopesc din Sibiu, se vor înainta subsemnatului oficiu protopopesc în termenul deschis. Concurenţii, cu înştiinţarea oficiului protopopesc, se vor prezenta în biserică spre a face cunoştinţă cu poporul. Oficiul protopopesc al Avrigului în înţelegere cu consiliul parohial respectiv. Avrig, la 8 Decemvrie 1938. Pavel Borzea adm. protopop. Editura şi tiparul Tipografiei Arhidiecezane