Transilvania Jurnal, aprilie 2002 (Anul 5, nr. 1196-1221)

2002-04-15 / nr. 1208

Q economic LSM Maramureș anu agrează programul de restructurare de la REMIN La Baia Mare a avut ieri loc o ședință de consiliu de coordonare al Ligii Sindicatelor Miniere Maramureș, unde a fost dezbătut proiectul de ordonanță de urgență privind programele de restructurare a mineritului din nordul țării. „Comparând costurile de prelucrare a unităților cu ortaci înscriși în SSM cu cele de la alte unități de profil din țară, am ajuns la concluzia că nu dorim nici un program de restructurare la aceste unități. Asta, deoarece la noi costurile sunt foarte reduse, iar ministrul Dan Ioan Popescu și secretarul de stat Gavril Baican au declarat că, în astfel de unități, se impun programe solide de investiții, și nu de restructurare’’, a declarat președintele SSM Maramureș, Gheorghe Pasca, Adrian Paraschiv Luni, 15 aprilie 2002 Transilvania Jurnal în Sălaj. Cel mai bine se câștigă la bănci, cel mai prost, în industria textilă Gunoierii și muncitorii din industria textilă rămân, și în luna februarie, cei mai prost plătiți oameni ai muncii din județul Sălaj, cu 2,9, respectiv, 2,8 milioane de lei, câștig salarial mediu brut. Conform buletinului statistic întocmit de către Direcția Județeană de Statistică Sălaj, cel mai mare câștig salarial mediu brut este de 11.132.656 de lei, în domeniul activităților instituțiilor financiare și bancare, cunoscând o creștere de 116,2 la sută față de câștigurile din ianuarie. Metalurgiștii zălăuani au luat și ei un mediu brut de 8,79 de milioane de lei, urmați cu un mediu brut de 7,6 milioane de lei, de producătorii, transportorii și distribuitorii energiei electrice și termice, a gazelor și apei calde. Creșteri au fost semnalate și în domeniul învățământului, cu un câștig salarial mediu brut de 4 milioane de lei și la administrația publică, cu un mediu brut de 5,9 milioane de lei. La sfârșitul lunii februarie, efectivul de salariați din județ, a scăzut față de luna ianuarie cu 1,2 la sută. Câștigul salarial mediu nominal brut pe județ, a fost în februarie de 5.380.780 de lei, mai mare cu 12,6 la sută față de câștigul salarial mediu brut pe economie. Premiile și ajutoarele bănești din Sălaj, au reprezentat, în februarie, 2,3 la sută din sumele brute plătite. Deák Zoltán Gunoierii rămân cei mai prost plătiți oameni ai muncii Pentru recuperarea a 40 de miliarde la bugetul asigurărilor de șomaj, AJOFM Sălaj va vinde prin licitație publică bunuri ale Minei Sărmășag Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj a pus de mai multă vreme sechestru pe unele bunuri ale Exploatării Miniere Sărmășag. Directorul AJOFM, Mircea Pop, ne-a declarat că este posibil, în curând, să se treacă la vinderea prin licitație publică a unor „active neproductive” ale exploatării, din cauza datoriilor de circa 40 de miliarde de lei ale minei la bugetul asigurărilor pentru șomaj. De altfel, mina din Sărmășag este în topul datornicilor la AJO-FM, cu peste 50 la sută din sumele ce ar trebui să fie încasate. Mircea Pop a mai spus că „înțelege” situația delicată din punct de vedere juridic pe care o are mina (Centrala Minieră de la Ploiești livrează lunar către Sărmășag numai sumele nete la salarii, fără contribuțiile la stat), dar „nu se mai poate continua așa". Cu toate că, probabil, noile reglementări în privința reeșalonărilor la bugetele de stat (cele „vechi" fiind stopate până la apariția celor „noi”) vor ajuta mina, mai ales pentru „impactul social” ce rezulta în urma unor posi d ° disponibilizări sau închidea de activitate. (D.S.) Alba, Hunedoara și Gorj pot beneficia de fonduri nerambursabile pentru proiecte sociale în conformitate cu prevederile programului de închidere a minelor nerentabile, cu un grad ridicat de poluare și de atenuare a impactului social în zonele respective, Ministerul Industriei și Resurselor a înființat Agenția Națională pentru Dezvoltarea și Implementarea Programelor de Reconstrucție a Zonelor Miniere. Programul este promovat de Banca Mondială, agenția nou înființată având sedii în Alba-Iulia, Deva, Târgu- Jiu și Petroșani. Obiectivul principal al agenției este sprijinirea dezvoltării sociale a comunităților afectate de restructurarea sectorului minier, dar și oferirea de resurse financiare pentru grupurile sociale dezavantajate. în cadrul acestui program, denumit „Schema de Dezvoltare Socială”, comunitățile din Alba, Gorj și Hunedoara pot beneficia de fonduri nerambursabile de aproximativ 5.000 de lire sterline pentru fiecare proiect social. Finanțarea în sistem grant este acordată de către Departamentul pentru Dezvoltare Internațională al Marii Britanii (DFID) și de acestea pot beneficia asociații informale și organizații non guvernamentale care prezintă programe sociale eligibile. în județul Alba sunt incluse deja mai multe localități în programul „Schema de Dezvoltare Socială", iar unele proiecte sunt în desfășurare primind fondurile necesare. La sfârșitul săptămânii trecute s-au aflat în vizită în județul Alba reprezentanți ai Departamentului pentru Dezvoltare Internațională a Marii Britanii pentru a observa modul în care sunt folosite fondurile. Tony Gething, coordonatorul programului sprijinit de DFID, a declarat că scopul acestuia este de a încuraja implicarea oamenilor din comunitate în rezolvarea propriilor probleme, dar și de a crea modele eficiente și viabile de dezvoltare socială a comunităților care întâmpină diferite probleme. Șeful delegației engleze speră ca aceste județe să fie un precedent pentru aplicarea acestui gen de programe și în alte zone ale României. Dan Lungu