Tribuna Şcolii, 1971 (Anul 2, nr. 30-76)

1972-01-08 / nr. 30

2 Prima consfătuire a directorilor caselor corpului didactic In zilele de 6 şi 7 ianuarie a. c., a avut loc la Iaşi prima consfătuire pe ţară a directorilor caselor corpului didactic. Această amplă manifestare a fost organizată de Comitetul Uniunii sindicatelor din învăţămînt, ştiinţă şi cultură şi Ministerul Educaţiei şi Invăţămîntullui, beneficiind de largul sprijin al Comitetului judeţean de partid şi al Inspectoratului şcolar al judeţului Iaşi. La fructuosul schimb de experienţă care a avut loc au participat directorii caselor corpului didactic din întreaga ţară, reprezentanţi ai inspectoratelor şcolare şi ai comitetelor sindicatelor din învăţămînt. Lucrările consfătuirii au fost deschise de prof. Sterie Rădoi, inspector general şcolar al judeţului Iaşi. In numele Comitetului judeţean de partid, participanţii au fost salutaţi de conf. univ. Petre Malomete, secretar al comitetului. Au mai rostit cuvinte de salut tovarăşii Ion Rizescu, director general adjunct în Ministerul Educaţiei şi Invăţămîntului, şi Elena Cojan, secretar al Comitetului Uniunii sindicatelor din învăţămînt, ştiinţă şi cultură. După prezentarea referatului profesoarei Aurora Tudose, directoarea Casei corpului didactic din Iaşi, a fost audiată expunerea prof. ing. Ion Curcevici „Optimizarea în formarea spiritului ştiinţific“. La ora închiderii ediţiei noastre lucrările consfătuirii continuă. a. b. Consfătuire de lucru în ziua de 25 decembrie 1971 la Ministerul Educaţiei şi învăţămîntului a avut loc o consfătuire de lucru cu conducătorii sectoarelor de învăţămînt din ministere şi celelalte organe centrale care au în subordine şcoli. Cu acest prilej au fost dezbătute unele măsuri privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat, subliniindu-se necesitatea verificării la examenul respectiv a modului cum candidaţii şi-au însuşit cunoştinţele teoretice de bază şi deprinderile necesare exercitării profesiunii. S-au discutat, de asemenea, modalităţile de sprijinire a elevilor din liceele de specialitate în vederea prezentării la concursul de admitere RĂS • Un grup de cadre didactice — absolvenţi ai instituţiilor de învăţămînt superior sau ai liceelor pedagogice — au cerut lămuriri în legătură cu condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a li se plăti, în mod legal, indemnizaţia de instalare. Cu privire la această problemă facem următoarele precizări, aşa cum rezultă din actele normative în vigoare : Pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămint superior, repartizaţi în invăţămînt. Decretul nr. 158/1970 cu privire la repartizarea în producţie a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior de la învăţămîntul de zi. In art 17 prevede că absolvenţii cu examen de diplomă repartizaţi în comune, care au avut domiciliul în alte localităţi primesc la prezentarea la post (1 septembrie), o indemnizaţie de instalare egală cu un salariu lunar fixat pentru primul an PONDEM de activitate la funcţia îndeplinită. Indemnizaţia de instalare se acordă cu condiţia ca „absolvenţii să se stabilească în localităţile din care se află unităţile şcolare la care au fost repartizaţi, întrucît Decretul nr 158/1970 nu clarifică ce se înţelege prin „stabilirea în localitate“, Ministerul Invăţămîntului, a dat indicaţii ca să se aplice, în completare, prevederile Legii nr. 5/1971 cu privire la actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi la procedura schimbării domiciliului şi a reşedinţei, potrivit cărora o persoană poate să-şi schimbe fie „domiciliul“ (art 18), fie „reşedinţa" (art. 22). In consecinţă un absolvent cu examen de diplomă al unei instituţii de învăţămînt superior, repartizat la o unitate şcolară dîntr-o comună, poate primi indemnizaţia de instalare — in condiţiile arătate mai sus — numai dacă îşi schimbă şi domiciliul sau reşedinţa CITITORI în comuna unde a fost repartizat o serie de profesori din judeţele Buzău, Neamţ, Satu Mare şi Ilfov repartizaţi în învăţămînt după absolvirea studiilor superioare au cerut relaţii în legătură cu salariul ce li se cuvine, întrucît — înainte de facultate — au mai fost încadraţi în învăţămînt sau în alte locuri de muncă. Arătăm că salarizarea iniţială a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior repartizaţi în învăţămînt, se face după acelaşi principiu, ca şi pentru cei repartizaţi în alte domenii de activitate, potrivit noului sistem de salarizare care se experimentează şi anume : — absolvenţii care înainte de terminarea studiilor superioare nu au mai depus nici un fel de activitate salarizată, primesc salariul tarifar stabilit pentru anul unu, iar după 12 luni de activitate li se acordă salariul pentru anii 2—3 . LOR — absolvenţii care înainte de terminarea facultăţii au mai depus o muncă remunerată timp de cel puţin 12 luni (în învăţămînt sau în alt sector de activitate), se salarizează, de la începutul activităţii lor — cu salariul prevăzut pentru anii 2—3, în cazul celor care înainte de absolvire au lucrat mai puţin de 12 luni, se acordă salariul pentru anul unu, iar la împlinirea unei perioade totale de 12 luni (prin includerea şi a lunilor lucrate anterior) li se acordă salariul pentru anii 2—3. Salariul pentru anii 2—3, li se acordă pînă la obţinerea definitivării pe bază de examen (deci şi după împlinirea a 3 ani de activitate dacă nu au obţinut definitivarea), cînd li se acordă salariul de bază pentru 3—5 ani de vechime recunoscuţi în învăţămînt sau gradaţia I dacă au peste 5 ani de vechime în învăţămînt. TH. LEONESCU ACCENTE ■ în învăţămîntul superiorIn vederea transpunerii în viaţă a măsurilor stabilite de conducerea partidului cu privire la îmbunătăţirea predării ştiinţelor sociale, s-au analizat unele aspecte legate de predarea acestor discipline în şcolile profesionale, de organizare a unor cabinete de ştiinţe sociale funcţionale, integrate în procesul de învăţămînt, care să reflecte şi elemente specifice din ramura de activitate pentru care se pregătesc viitoarele cadre. In încheierea lucrărilor, ing. V. Alexandrescu, adjunct al ministrului educaţiei şi învăţămîntului, s-a referit, printre altele, la necesitatea sporirii preocupărilor pentru îmbunătăţirea dotării atelierelor, laboratoarelor şi cabinetelor şcolare din învăţămîntul profesional, teh nic și liceal de specialitate. Concursul de fizică şi chimie Societatea de ştiinţe fizice şi chimice organizează în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Invăţămîntului şi inspectoratele şcolare concursurile de fizică şi chimie în trei etape, după cum urmează : etapa pe şcoală, la fizică, pe data de 23 ianuarie, iar la chimie, pe data de 30 ianuarie ; etapa judeţeană, la fizică, pe 20 februarie, iar la chimie pe 5 martie ; etapa republicană, între 23—25 aprilie, la fizică şi între 7 şi 9 mai, la chimie. Cunoştinţele pe care vor trebui să le probeze concurenţii vor cuprinde următoarele domenii: La fizică, Anul I: pînă la capitolul ,,Dinamică“ (exclusiv), în etapa pe şcoală ; pînă la capitolul „Forţe concurente", în etapa judeţeană ; pînă la capitolul „Gravitaţia universului“, în etapa republicană. Anul II: pînă la capitolul ,,Măsurarea cantităţii de căldură", în etapa pe şcoală ; pînă la capitolul „Maşini termice“, în etapa judeţeană ; pînă la „Electricitate“, în etapa republicană. Anul III: pînă la „Inducţia electromagnetică“, în etapa pe şcoală ; pînă la „Maşini electrice“, în cea judeţeană ; pînă la „Tuburi electronice“, în cea republicană. Anul IV: pînă la „Teoria relativităţii“, în etapa pe şcoală ; pînă la „Reacţii nucleare“, în cea judeţeană. Pentru etapa republicană, toată materia. La chimie. Pentru anul I: pînă la capitolul „Stări de agregare“, în prima etapă; pînă la „Reacţii chimice“, în etapa judeţeană; pînă la „Electroliză“, în etapa republicană. Anul II pînă la „Combinaţiile oxigenate ale sulfului" (etapa pe şcoală); pînă la capitolul „Gaze rare. Azot“ (etapa judeţeană) ; pînă la „Fosfor“ (etapa republicană). Anul III: pînă la „Cuprul“ (etapa pe şcoală) ; „Toate metalele“ (etapa judeţeană); „Hidrocarburi aromatice“ (etapa republicană). Anul IV: pînă la capitolul „Esten“ (etapa pe şcoală); pînă la capitolul „Aminoacizi şi proteine“ (etapa judeţeană); pînă la capitolul „Polizaharide“ (etapa republicană). Concursul de fizică şi chimie pentru clasele VI-X ale şcolii generale va avea loc după cum urmează: Etapa pe şcoală, la 20 II, pentru clasele VI-X, iar etapa judeţeană la 21.V, pentru clasele VIII-X. „ Caiet metodic de geografie Editat de Casa corpului didactic şi Inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, acest caiet metodic se remarcă şi prin interesul practic al studiilor pe care le publică. In cele trei rubrici ale sale („Contribuţii metodice“, „Terra la zi“ şi „Orientări bibliografice“), el reuşeşte să pună la dispoziţia profesorilor un material util pentru munca la catedră. Astfel, el oferă informaţii preţioase cu privire la utilizarea terenului geografic pentru fixarea şi aprofundarea cunoştinţelor, la desfăşurarea lecţiilor de recapitulare, la utilizarea foto-montajelor pliante, a reprezentărilor grafice şi cartografice sau la pronunţarea toponimicelor engleze. D. OPRESCU Am primit la redacţie Ca urmare a referirilor făcute la activitatea întreprinderii „Didactica“ în unele articole publicate de revista noastră, am primit de la directorul acestei întreprinderi scrisoarea pe care o publicăm mai jos. Stimate tovarăşe redactor şef, In numărul 23 din 12 noiembrie 1971 al revistei „Tribuna şcolii“ a apărut un grupaj de articole intitulat : „învăţămîntul modern solicită aparatură didactică modernă“. In legătură cu opiniile exprimate în aceste articole, vă prezentăm mai jos unele aspecte ale activităţii depuse de colectivul de lucrători ai întreprinderii „Didactica“, rezultatele obţinute in anul 1971, cit şi perspectivele de viitor. Obiectivele pe care le urmărim în activitatea noastră sunt: modernizarea produselor, îmbogăţirea conţinutului didactic, îmbunătăţirea calităţii, sporirea producţiei întreprinderii şi reducerea costului produselor. Sectorul de concepţie şi proiectare al întreprinderii, locul unde prind viaţă noile mijloace didactice este orientat în direcţia realizării unei aparaturi didactice moderne. In acest an, întreprinderea a livrat şcolilor 14 produse noi ; dintre produsele livrate, menţionăm generatorul electrostatic cu bandă, alimentatoarele pentru experienţe de electricitate şi electronică, presa hidraulică, cele nouă truse pentru mecanica lichidelor, dilatometru, modele de relee, emisie-recepţie, calorimetre şi maşini electrice. S-au livrat 8 seturi de planşe tipărite şi vacuumate in relief pentru biologie, trei tipuri de preparate microscopice şi altele. S-a asimilat un aparat cu ajutorul căruia se realizează proiectarea imaginilor animate, un aparat pentru verificarea cunoştinţelor şi un model al circulaţiei sîngelui la om. Pentru elevii primelor clase, s-a asimilat un alfabetar format din cuburi de material plastic şi un dispozitiv pentru însuşirea cunoştinţelor matematice. Totodată s-au livrat şcolilor 20 laboratoare pentru studiul limbilor străine, în total, am livrat un număr de 47 produse, în circa 80.000 de exemplare. Noi produse vor fi livrate în 1972. Dintre acestea menţionăm : trusa pentru experienţe de rezistenţa materialelor, trusa „experienţe de căldură“, trusa „experienţe de electrostatică“, trusa „semiconductori“, trusa „experienţe electrochimice“, trusa „predarea aritmeticii“, trusă de osmoză şi altele. A fost asimilat un osciloscop didactic, aparatul Wheller pentru studiul propagării undelor şi altele. Se vor livra două seturi de produse biologice incluzionate în mase plastice. Planul de proiectare din 1972 va spori în continuare gama produselor noi, moderne. Proiectăm un aparat universal de măsură, cu mai multe domenii de măsură. Vom realiza retroproiectorul didactic. De asemenea, se proiectează o trusă pentru experienţe de electricitate şi electronică cu fixare magnetică, trusa „modele structurale pentru chimie“, trusele de optică fizică şi optică geometrică. Un obiectiv important al atelierului nostru de proiectare, îl constituie „dulapul pentru experienţe de fizică“, a cărui producţie o preconizăm să înceapă din 1973. Şi celelalte sectoare vor realiza produse noi. Printre acestea menţionăm : trusa de disecţie şi microscopie, trusa de accesorii pentru laboratorul de biologie, noi planşe în relief, mulaje, preparate microscopice şi produse incluzionate. Pentru sporirea calităţii produselor noastre, s-au întreprins, de asemenea, o serie de acţiuni. S-au introdus tehnologii noi, moderne : galvanoplastie, cromarea, incluzionarea în material plastic, polistirenul expandat şi altele. Toate produsele pe care le livrăm şcolilor sunt însoţite de certificate de calitate. La cele 80.000 exemplare livrate, numărul sesizărilor primite în acest an a fost de 58 din care 11 conţin propuneri şi 9, mulţumiri. Calitatea produselor a fost remarcată de reprezentanţi de peste hotare care au vizitat întreprinderea sau au primit catalogul produselor noastre. S-a participat la patru tîrguri şi expoziţii peste hotare şi la Expoziţia internă „Tehnologia instruirii“. Mostrele şi catalogul produselor noastre prezentate la UNESCO au fost primite cu interes. O serie de contacte şi relaţii s-au stabilit între sectorul nostru de concepţie şi unele instituţii de învăţămînt şi de cercetare. Dintre acestea menţionăm : Institutul de cercetări mase plastice, Institutul de arhitectură, Institutul de cercetări pedagogice, facultatea de chimie, facultatea de biologie şi altele, întreprinderea ţine o legătură permanentă cu şcolile, atît pentru cunoaşterea felului cum sunt apreciate produsele noastre, cit şi pe linia practicii productive ce se desfăşoară în şcoli. Apreciem că această legătură se va îmbunătăţi cu ajutorul „Buletinului informativ“ al întreprinderii „Didactica“ al cărui prim număr a apărut recent. Acesta va face cunoscută activitatea şi preocupările întreprinderii, permiţînd existenţa unui dialog permanent întreprindere-şcoală. Avem convingerea că măsurile întreprinse de factorii corespunzători din cadrul Ministerului Educaţiei şi Invăţămîntului şi din cadrul întreprinderii noastre, vor asigura învăţămîntului românesc materialul didactic corespunzător exigenţelor impuse de ştiinţa şi tehnica actuală. Ing. TRAIAN GRADESCU director al întreprinderii „Didactica“