Tribuna Sibiului, martie 1973 (Anul 6, nr. 1559-1585)

1973-03-28 / nr. 1582

IBOTCA,,ASTRA "I și BU SKOLETARI DIN tOATE ŢĂRILE, UNITI-VĂTOMAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU AL P.C.R. Şl AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul VI, nr. 1582 Miercuri, 28 martie 1973 4 pagini, 30 bani ! 1973—AW HOTĂRITOR PENTRU ÎNDEPLINIREA CINCINALULUI IN PATRU ANI Șl JUMĂTATE Cu planul trimestrial îndeplinit Strădaniile colectivelor de muncă din unităţile economice ale judeţului, antrenate în marea întrecere socialistă pentru înfăptuirea în mod exemplar a prevederilor maximale ale planului pe primul trimestru al acestui an, se materializează. Printr-o organizare superioară a producţiei şi a muncii, prin promovarea şi dezvoltarea noului, întărirea disciplinei în producţie şi valorificarea superioară a rezervelor de care dispun, o serie de colective de salariaţi raportează îndeplinirea sarcinilor de plan trimestriale la toţi indicatorii creînd, astfel, condiţii propice realizărilor suplimentare, peste prevederile planului. Metalurgiştii copşeni din nou ia foc de cinste Cu patru zile înainte de termen şi-au realizat prevederile maximale ale planului primului trimestru din acest an salariaţii Uzinei metalurgice de metale neferoase din Copşa Lirică. Un tablou sugestiv al succesului repurtat ii oferă câteva cifre bilanţiere. Ieri, indicatorii producţiei globale şi marfă ai trimestrului erau înfăptuiţi în proporţie de 102,9 la sută şi, respectiv 102,7 la sută. Conform preliminărilor specialiştilor uzinei, se apreciază că pină la sfîrşitul trimestrului vor fi produse peste plan 1 700 tone de acid sulfuric, 60 tone de zinc şi 50 tone de plumb. In obţinerea acestor rezultate s-a evidenţiat colectivul secţiei furnal, din care îi amintim pe Nicolae Rusu, Ion Gîrlea, Petru Loghin şi Vasile Lenghea, şi colectivul secţiei aglomerare II, unde Costică Tataru, Valofil Baciu, Gavrilă Mărginean şi Octavian David au obţinut cele mai bune rezultate. 50 mii mp ţesături lină peste plan Harnicii muncitori ai Uzinelor textile din Cisnădie şi-au onorat şi de astă dată angajamentul de a înfăptui in mod exemplar şi înainte de termen sarcinile de plan. Pentru ei actualul trimestru s-a încheiat cu trei zile mai devreme, prin înfăptuirea indicatorului producţie marfă în proporţie de 103 la sută. Faţă de sarcina iniţială, pînă la finele primului pătrat vor fi produse suplimentar peste 50 mii mp ţesături de lină — stofe şi covoare — şi circa 6 tone fire tip lină cardată. Colectivul de muncă al secţiei ţesătorie stofă, condus de Ion Buta, a ştiut să-şi mobilizeze astfel forţele incit să se situeze, pe tot parcursul trimestrului, in fruntea întrecerii, alături de secţia covoare „Moldova“ reuşind să-şi aducă în mod substanţial contribuţia la înregistrarea frumosului succes. Imperativ în agricultură: TIMII FIINTEIE IA IERIÎ.Ă In multe unităţi agricole din judeţul nostru se lucrează intens la pregătirea patului germinativ şi la însămînţări. Pretutindeni se manifestă strădania de a folosi cu maximum de randament orice oră prielnică lucrului în cîmp. Redăm secvenţe din ampla acţiune de pregătire a producţiei agricole a acestui an, HI I.A.S. Mediaş. După cum ne informează inginerul Zeno Ilieş, directorul unităţii, ieri în femele Tîrnava şi Cirlos s-a Început plantatul cartofilor semitimpurii, fiind trecute la realizări primele 7 ha La ferma zootehnică Valea Moşnei a fost semănat borceagul pe 10 ha. Mai mult de, 30 tractoare sunt mobilizate la efectuatul* arăturilor şi discuirilor, aşa incit există teren pregătit pe 30 ha pentru borceag, 10 ha pentru sfecla furajeră şi 30 ha pentru cartofii semitimpurii, în grădina de legume se efectuează repicatul răsadurilor, un vii s-a încheiat dezgropatul viţelor şi se lucrează intens la tăieri şi a răcit, iar în pomicultură — la arături în C.A.P. Miercurea Sibiului. Şi ieri s-a lucrat — cu două agregate la semănat orzoaica, în hotarul „Faţa Gîrbovei“, fiind trecute la realizări 30 din cele 40 ha planificate. Mecanizatorii au pregătit patul germinativ pentru cartofi pe 30 ha, aşa incit în aceste zile începe şi plantatul tuberculilor în I.A.S. Dumbrăveni. Ieri, în fermele unităţii au lucrat 5 tractoare la pregătirea patului germinativ pentru sfeclă. In ferma zootehnică Hoghilag a început şi semănatul acestei culturi: mecanizatorul Andrei Bell a făcut debutul însămînţărilor de primăvară in această unitate. C.A.P. Biertan. Se fac intense pregătiri pentru semănat. Ieri, 5 tractoare au fost mobilizate la transportul şi aplicatul îngrăşămintelor organice, acţiune care până în prezent a înscris la rubrica „realizări“ 4100 tone. Alte 5 tractoare au lucrat la arat în hotarele „Bremezele“ şi „Hirbrich“, unde urmează a fi semănat grîu de primăvară, în timp ce 2 agrodisputi.iii. Pregătit patul germinativ pe cea 10 ha pentru aceeași cultură. • 24 de ore • 24 de ore ! i,24 de ore • 24 de ore • 24 de ore§ In judeţ * Astăzi se încheie la Păltiniş instruirea vicepreşedinţilor comitetelor executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale, care a durat două zile. In program au fost incluse ore de consultaţii — pe marginea proiectului de lege pentru dezvoltarea construcţiilor de locuinţe — de studiu — pentru cunoaşterea şi însuşirea documentelor plenarei C.C. al P.C.R. din februarie-martie curent — de aplicaţii practice in vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin vicepreşedinţilor în consens cu normativele în vigoare. Tema „Folosirea eficientă a fondului funciar şi regimul juridic al fondului silvic" a fost prezentată de tovarăşul Mihail Tiller, vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean. • O serie cuprinzătoare de manifestări cultural-educative sunt programate în municipiul şi în judeţul Sibiu, în vederea cinstirii celei de a 125-a aniversări a revoluţiei de la 1848 din Ţările Române, evenimentele însemnătate fundamentală în istoria poporului nostru. între acestea se înscrie şi expoziţia de documente, publicaţii, fotografii şi obiecte deschisă la Muzeul Brukenthal, prin colaborarea muzeului cu biblioteca „ Astra" şi cu Arhivele statului. Evenimentul inaugural s-a desfăşurat ieri la amiază în prezenţa unui mare număr de sibieni. A fost de faţă prof. Maria Fanache, preşedinte al Comitetului judeţean Sibiu pentru cultură şi educaţie socialistă. Expoziţia va rămine deschisă pină 15 iunie, timp în care personalul de specialitate al muzeului stă la dispoziţia şcolilor, a organizaţiilor de U.T.C., de sindicat, de femei, a tuturor grupurilor organizate, oferind informaţiile necesare. In ţară , împlinirea a 150 de ani de la naşterea lui C. D. Aricescu — istoric şi publicist român, participant la revoluţia din 1848 — şi a unei jumătăţi de secol de la moartea lui D. Onciul — creatorul şcolii critice de istoriografie românească — a_fost marcată, marţi dimineaţa, printr-un simpozion care a avut loc la Muzeul Arhivelor din Bucureşti. Profesori universitari şi cercetători ştiinţifici au vorbit cu acest prilej despre activitatea de om politic şi literat a lui C. D. Aricescu, despre viaţa şi opera lui D. Onciul, insistînd asupra contribuţiei celor doi oameni de ştiinţă la crearea şi dezvoltarea fondului arhivistic naţional. In aceeaşi zi, la Muzeul Arhivelor a fost inaugurată o expoziţie care cuprinde o selecţie din recentele achiziţii ale muzeului. Printre acestea se află documente din vechile cancelarii ale Ţărilor Române — din vremea lui Petru Rareş, Ieremia Movilă, Vasile Lupu, Matei Basarab, acte emise de cancelariile imperiilor otoman şi austriac, materiale iconografice din secolele XVII—XX, manuscrise ale unor cunoscute personalităţi ale vieţii culturale şi ştiinţifice româneşti etc. (Agerpres) • Preşedintele ales al Argentinei, Hector Campora, a avut, marţi, la palatul Quirinale, o întrevedere cu preşedintele Republicii Italiene, Giovanni Leone. Întîlnirea cu şeful statului italian succede convorbirilor purtate de Hector Campora cu premierul Giulio Andreotti şi cu fostul preşedinte al Argentinei, Juan Domingo Peron, aflat în Italia. • La Benghazi au luat sfirşit, marţi, lucrările conferinţei miniştrilor de externe ai ţărilor islamice. Principalele rezoluţii adoptate în cadrul conferinţei— informează agenţia France Presse — exprimă sprijinul participanţilor pentru eforturile în vederea eliberării teritoriilor arabe ocupate şi pentru restabilirea drepturilor legitime ale poporului palestinian. S-a stabilit ca viitoarea conferinţă a ţărilor islamice să aibă loc în primăvara anului 1974, în capitala Afganistanului. » La sediul reprezentanţei permanente a S.U.A. pe lingă Oficiul O.N.U. din Geneva a avut loc, marţi, o nouăîntilnire a delegaţiilor sovietică şi americană care poartă convorbiri cu privire la limitarea armamentelor strategice. • Rato Dugonici, vicepreşedinte al Prezidiului R.S.F. Iugoslavia, a avut la Bruxelles, convorbiri cu prinţul Albert, frate al regelui Baudouin al Belgiei, preşedinte de onoare al Oficiului belgian pentru comerţ exterior — organizaţiei care grupează oameni de afaceri antrenaţi în relaţii economice cu alte ţări. Au fost discutate diferite aspecte ale relaţiilor iugoslavo-belgiene îndeosebi posibilităţile de promovare a colaborării economice dintre cele două ţări — relatează agenţia Tanjug. • Premierul Consiliului de Stat al R. P. Chineze, Ciu En-lai şi ministrul comerţului exterior, Pai Stan-kuo, au avut, marţi, la Pekin, o convorbire cu Peter Walker, secretar de stat pentru comerţ şi industrie al Marii Britanii, şi cu Michael Heseltine, ministrul construcţiilor aerospaţiale şi de navigaţie, informează agenţia China Nouă, cu care au abordat probleme de interes comun. • Agenţia V. N. A. informează că reprezentanţa specială a Republicii Vietnamului de Sud în R. D. Vietnam a remis, marţi, la aeroportul Gia Lam, din Hanoi, ultimul grup de 32 de prizonieri americani, capturaţi în Vietnamul de sud şi deţinuţi în R. D. Vietnam la cererea Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud. Acesta — menţionează agenţia — este cel de-al patrulea şi ultimul grup de prizonieri americani militari şi civili capturaţi în Vietnamul de sud şi restituiţi părţii americane, în conformitate cu prevederile Acordului privind încetarea războiului şi restabilirea păcii în Vietnam. Peste hotare 24 de ore * 24 de ore • 24 de ore • 24 de ore 24 de orei De citeva săptămîni, pe şantierul de construcţii al Casei de cultura a sindicatelor din Sibiu pot fi întilnite zilnic grupuri de elevi, veniţi sa dea o mină de ajutor constructorilor. Deşi cele citeva zeci de tineri, prezenţi cite 4 ore zilnic, nu execută decit munci necalificate, ajutorul acestora este de un real folos. In fotografie, un grup de elevi, din anul I al Şcolii profesionale C.F.R. Sibiu, in timpul transportării unor materiale de construcţii. Foto: FRED MSS Perfecţionarea a organizării şi economiei Proiectul Legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României constituie o importantă măsură legislativă menită să creeze organizatoric şi funcţional forul de analiză şi sinteză a tuturor paşilor ce se fac în realizarea obiectivului fundamental al politicii partidului şi statului nostru — construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. După cum se cunoaşte, la 25 noiembrie 1972 a fost publicata Legea 8 cu privire la dezvoltarea economico-socială planificată a României, care exprimă pe plan legislativ concepţia teoretică şi practică a partidului şi statului nostru în problemele conducerii planificate a societăţii. Ea fixează coordonatele înlăiuntrul cărora urmează a se desfăşura întreaga activitate de dezvoltare economico-socială a ţării noastre, stabileşte principiile de bază ale conducerii planificate a acestei activităţi, instituind norme privind organizarea activităţii de planificare, atribuţiile, răspunderile tuturor organelor şi unităţilor socialiste în activitatea de dezvoltare economicosocială. Proiectul Legii privind Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României va trebui sa constituie, după votarea de Marea Adunare Naţionala actul de naştere al organului cu cea mai înaltă calificare şi competenţă, cu ajutorul căruia conducerea de partid şi de stati, va urmări transpunerea in practică a Legii nr. 8/1972, va asigura crearea condiţiilor — prin intermediul sarcinilor şi pârghiilor la indemnia acestui organism — de dezvoltare economică și socială a României socialiste. In conpformitate. cu proiectul de lege, Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României este un organ permanent, de partid şi de stat, cu, caracter deliberativ, în sarcina căruia stau o serie de atribuții printre care: elaborarea într-o concepţie ştiinţifică şi unitară a programelor privind: evoluţia generală a ţării, îndrumarea întocmirii proiectului planului naţional unic şi dezbaterea lui înainte de a fi supus aprobării M.A.N., urmărirea modului în care se realizează prevederile de plan, efectuarea de situaţii şi analize asupra principalelor orientări ale dezvoltării economicosociale planificate a ţării. Aşadar, prin modul de realizare a sarcinilor sale, acest organ trebuie să contribuie la elaborarea şi înfăptuirea politicii economice şi sociale a partidului şi statului. In domeniul său de activitate Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale are iniţiativa le- gislativă, iar proiectele de legi iniţiate de alte organe, importante pentru dezvoltarea economico-socială a ţării, i se supun spre dezba(continuare în pag. a IV-a) MARIA VESMAŞ, lector la Facultatea de ştiinţe economicoadministrative Sibiu continuă conducerii I sasâ Mum ssssaai is Puternicul reviriment observat în ultimul timp în mişcarea artistică de amatori, precum şi creşterea calităţii artistice a spectacolelor prezentate de formaţiile muzical-coregrafice, de teatru sau brigadă artistică de agitaţie conduc la preocupări multiple din partea activiştilor culturali. Această situaţie atrage după sine şi o deosebită grijă a artiştilor amatori în ceea ce priveşte continua lor perfecţionare, însuşirea în mod conştient şi organizat a principiilor estetice şi a mijloacelor de expresie artistică specifice artelor pe tărîmul cărora activează. Pentru a veni în sprijinul soluţionării acestor probleme, în cadrul Casei orăşeneşti de cultură Agnita, Centrul judeţean de îndrumare a creaţiei populare şi a mişcării artistice de masă, a pus recent bazele unui studiou al artistului amator, profilat pe probleme legate de brigăzi artistice de agitaţie, adevărat centru de schimb de experienţă intre instructorii formaţiilor de brigadă din comunele şi satele zonei Văii Hîrtibaciului. Corespunzător tabloului actual al dezvoltării activităţii brigăzilor artistice de agitaţie din toate localităţile judeţului, studioul ca formă importantă de stimulare şi îndrumare , a acestor formaţii, trebuie să constituie puntea de legătură a artiştilor amatori, a instructorilor de formaţii cu artiştii profesionişti, aceasta avînd ca scop ridicarea artei de amatori pe o treaptă calitativ superioară. Pe această linie, cu prilejul primei întâlniri au fost dezbătute unele probleme teoretice legate de brigada artistică de agitaţie ca gen artistic şi agitatoric şi s-au făcut unele analize practice pe texte. Dezbaterea ce a avut loc pe tema „Brigada artistică de agitaţie, gen de manifestare contemporană a artei de amatori“ a scos în evidenţă faptul că acest gen de formaţii artistice de amatori, născut în procesul avîntat al construcţiei socialiste, prin mijloacele specifice care le stau la îndemână, fac adevărate investigaţii sociale, oglindind aspecte concrete, fapte vii din activitatea practică şi din viaţa oamenilor, devenind tribune ale opiniei publice, instrumente eficace şi operative ale mafieii politice şi cultural-educative de masă desfăşurate sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid. Cu o deosebită atenţie afost urmărită prelegerea ţinută de Ion Ghişe, actor la Teatrul de stat din Sibiu ,şi profesor la Şcoala populară de artă, în legătură cu „Forma artistică şi imaginea, scenică, mijloacele de comunicare ale conţinutului unui program de brigadă artistică de agitaţie“. Au fost dezbătute probleme referitoare la ideea şi procedeele artistice care stau la baza unui text de brigadă, speciile spectacolului de brigadă artistică de agitaţie (cupletul, scheciul, sceneta, miniatura, interludiul, monologul etc.), modalităţile folclorice de realizare a unui text etc. Au urmat exemplificări pe diferite texte de brigadă prezentate cu prilejul trecerii în revistă a brigăzilor artistice de agitaţie din anul 1972. Cu prilejul următoarei întilniri în cadrul studioului artistului amator de la Agnita se vor dezbate probleme ca: „Actualitatea — substanţă vie a spectacolului de brigadă artistică de agitaţie“ şi se va analiza, la obiect, spectacolul prezentat de una din formaţiile pregătite de instructorii participanţi. Găsim această formă de perfecţionare a instructorilor de brigăzi artistice de agitaţie de un real folos întrucât asigură o unitate metodologică şi de conţinut corespunzător nivelului de pregătire , participanţilor în exclusivitate cadre didactice, şi dau posibilitatea unei participări mai active a metodiştilor şi specialiştilor la rezolvarea problemelor caracteristice mişcării artistice, de amatori ’de roi Scum. NICOLAI SCUTEA O iniţiativa de mare actualitate culturală: Studioul brigăzilor artistice Rubrica de informaţii: LA DISPOZIŢIA DVS. Caleidoscop cultural Coloana diverselor • Dialog cotidian In pag. a II-a O amplă activitate de aplicare a Decretului privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unităţile economice La fabrica „7 Noiembrie“ din Sibiu, Cincinalul — onorat la dimensiunile sale cantitative și calitative In pag. a IIl-a SPORT... SPORT... VIAȚA INTERNAȚIONALĂ !. Alger 27. —Corespondentul Agerpres, Mircea S. Ionescu, transmite: La Ministerul Industriei şi Energiei al Algeriei, au început, marţi, convorbirile între Bujor Almăşan, ministrul minelor, petrolului şi geologiei, care, însoţit de un grup de specialişti, întreprinde o vizită în această ţară, şi omologul său algerian, Belaid Abdessalem. In cadrul convorbirilor au fost examinate o serie de probleme privind diversificarea colaborării dintre Republica Socialistă România şi Algeria in domeniile minelor, petrolului şi geologiei. Incepind de miercuri oaspetele român, împreună cu ministrul algerian al industriei și energiei, va face o vizita prin diferite centre industriale ale Algeriei analizindu-se cu acest prilej noi posibilităţi pentru intensificarea cooperării româno-algeriene în domeniile minelor, petrolului şi geologiei. Viena 27 (Agerpres). In cadrul campionatului mondial de hochei pe gheaţă (grupa B), selecţionata României a întilnit aseară la Graz redutabila reprezentativă a R. D. Germane, principală favorită a competiţiei. La capătul unui joc viu disputat, hocheiştii din R. D. Germană au obţinut victoria cu scorul de 4-2 (0-0, 0-1, 4-1). Echipa română a deschis scorul în minutul 27, prin Calamar. In primul minut a ultimei reprize, Slapke a egalat scorul, iar după cinci minute hocheiştii români au luat din nou conducerea prin punctul realizat de Tufeanu. In continuare, jucătorii din R. D. Germană au avut mai mult iniţiativa, înscriind trei goluri prin Patschinskî (min. 47) şi Noack (min. 53şî 60). Astăzi, selecţionata României va face cu formaţia Elveţiei.