Tribuna, aprilie-iunie 1990 (Anul 106, nr. 84-151)

1990-04-14 / nr. 94-95

HRIST ÎNVIAT! „Paştile Domnului, Paştile! Că din moarte la viaţă şi de pe pămînt la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cîntăm cîntare de biruinţă... Acum toate s-au umplut de lumină, şi cerul şi pămîntul şi cele de desupt. Deci să prăznuiască toată făptura învierea lui Hristos, întru care s-a întărit... Să mînecăm cu mînecare adîncă şi, în loc de mir, cîntare să aducem Stăpînului, şi să vedem pe Hristos, Soarele dreptăţii, tuturor viaţă răsărind“ (Stihiri din canonul învierii). IN PAGINA A III-A Anul CVI, m 94—95 Slmbătă, 14 aprilie Duminică, 15 aprilie 1990 8 pagini 1 leu COTIDIAN IftDSPENDSNT Dtâ JUDEŢUL SIBIU „Pe noi înşine şi toată viaţa noastră lui HRISTOS DUMNEZEU să o dăm" ÎN atenția CITITORILOR Programul farmaciilor la perioada 14.04—18.04.1990 ea- te următorul: la data de 14.04.1990 Intre orele 7—15 toate farmaciile 15—8 dimineața farmaciile 24, 22. în data de 15.04.1990 între orele 8—14 farmacia 123 (Avram Iancuji 14—8 dimineața farmaciile 24, 22. în data de 18.04.1990 Intre orele 8—14 farmacia 1914—8 dimineața farmaciile 24, 22. Incepînd de astăzi, ziarul nostru publică, la solicitarea partidelor politice, materiale de propagandă electorală. Intrucit efectuăm un serviciu plătit, menţionăm că articolele in cauză au fost şi vor fi scrise de membrii şi simpatizanţii partidelor, redacţia noastră neavlnd nici o legătură cu ideile şi poziţiile prezentate. In numărul de faţă — o primă pagină rezervată Frontului Salvării Naţionale. A. Prinosul împăcării In pragul marelui praznic al miracolului învierii, al sacrificiului suprem pentru salvarea sufletelor şi a Fiinţei omeneşti, eşichierul nostru social-politic pare dominat de ideea adversităţii, a nerăbdării, ba chiar şi a neliniştii unei mari părţi a celor ce vor fi chemaţi, peste 5 săptămîni, să decidă, si dea formă politică opţiunilor şi dorinţelor lor întru progres, pace socială şi bunăstare. Cuvine-se, în acest ceas înalt al Triumfului Binelui, pregătit in Ghetsimani şi săvîrşit pe Golgota, să ne întoarcem glndul de la frămîntările pasagere la ceea ce-i etern în noi şi să sperăm cu tărie, căci, vorba lui Erich Fromm, „A spera este o condiţie esenţială pentru a fi om“. Iar jertfa lui Hristos- Dumnezeu ne-a redat, înainte de toate, drep_________________________ tul şi datoria de a spera Privind lucru _________________________ rile şi circumstanţele de azi şi de mîine în oglinda celei mai drepte modestii, tradiţiile de jertfă, cuminţenia şi traiul şi istoria petrecute în neoprimarea altora, ne dau tot dreptul să ne cerem, nouă înşine şi, mai ales, celor care ne vor reprezenta, să le cerem, acum în ceas de mare praznic, o fermă şi ineluctabilă reîntoarcere la morală şi moralitate. Luptele intestine, atacurile la persoană trebuie nu numai repudiate, ci definitiv lepădate precum Iisus a lepădat de la Sine orice pornire omenescduşmănoasă, chemîndu-ne pe toţi la Sine, inclusiv pe persecutorii săi: „Tată, iată-i căci nu ştiu ce fac“ (Luca 23, 24). Ecoul peste veacuri, vibrant şi chemător, al Jertfei şi al Mântuirii să răsune în sufletele oamenilor noştri politici, ale noastre şi ale fiecăruia cu dangăt al Renaşterii, cu îndemnul de a ne consacra cu adevărat binelui de obşte, în tot ceea ce întreprindem, neuitînd nici un moment, noi, oamenii acestui sfirşit de mileniu — „divinităţi înlănţuite de circumstanţe“ — cum ne definea Marin Preda — dar mai ales oamenii care-şi dispută întâietatea în politică, că „morala nu e decit o ştiinţă deşartă dacă n-o îmbinăm cu politica şi legislaţia“ (Helvetius). Pătrunderea şi urmarea acestor înţelesuri ar fi prinosul împăcării, un prinos al concordiei, al reconcilierii naţionale de care avem atita nevoie azi şi mîine! TRIBUNA EDITORIALUL ZILEI AJUTOARE PENTRU COPII Urmele Revoluţiei din decembrie sunt încă adine încrustate în sufletele noastre, dar şi in memoria celor care au fost surprinşi de evenimente în oraşul nostru. Unul dintre aceştia a fost şi domnul Andreas Huber venit din R.F.G. Domnia sa nu a putut uita acele clipe de calvar şi a început o acţiune de ajutorare destinată acestor meleaguri de care îl leagă şi primii paşi ai copilăriei. Iniţiativa domniei sale a fost sprijinită de Grupul asociaţiei saşilor din landul Baden-Württemberg, al cărui preşedinte, Richard Löw, l-a împuternicit pe domnul Kurt Wagner In a lua legătura cu conducerea primăriei municipiului Sibiu. Ajutorul adus constă in 18 tone ce cuprind produse pentru sugari, alimente, precum şi medicamente, 54 000 seringi, ustensile medicale, cîrje, cadre metalice pentru invalizi. Această acţiune se desfăşoară sub directul patronaj al Crucii Roşii Boblinger, la care s-au afiliat şi firme de renume cum ar fi: Mercedes, Daimler, Daniel. Oaspeţii au ţinut să remarceţi contribuţia copiilor mai multor şcoli primare ale acestui land. Ajutoarele destinate judeţului nostru au fost distribuite la toate dispensarele de copii şi vor fi împărţite in funcţie de necesităţi, indiferent de naţionalitate, credinţă sau stare socială. Oaspeţii noştri au fost primiţi la primăria judeţului Sibiu. In urma discuţiilor purtate urmează să fie încheiat şi un acord de schimburi de experienţă între cadrele medicale din Sibiu şi cei din Zinderfingen, precum şi organizarea unei acţiuni de dotare şi sprijinire a caselor de copii din Orlat şi Boarţa. Adrian POPESCU Foto: Fred MSS Hristos a înviat de ALEXANDRU VLAHUŢA S-au cutremurat stăpinii lumii La glasul blindului profet Un duşman au văzut in fiul Dulgherului din Názareti El n-a venit să răsvrătească Nu vrea pieirea nimănui Desculţ, pe jos, colindă lumea, Şi mulţi hulesc in urma Lui Şi mulţi cu pietre II alungă Şi rid de El ca de-un smintit Iisus zimbeşte tuturora, Atotputernic şi smeriţi El orbilor le dă lumină Şi muţilor le dă cuvint Pe cei infirmi ii întăreşte Pe morţi ii scoate din mormint ! Şi tuturora de-o potrivă împarte darul Său ceresc Şi celor care cred intr-insul Şi celor ce-L batjocoresc. Urascâ-I cel fără de lege Ce-i pasă Lui de ura lorf El a venit s'aducâ, pacea Şi înfrăţirea tuturor ! Din toată lumea asupriţii In jurul Lui s-au grămădit Şi vijeliile de patimi La glasul Lui au amuţit „Fiţi blinzi cu cei ce vă insultă. Iertaţi pe cei ce vă lovesc Iubiţi pe cei ce-n contra voastră Cu vrăjmăşie se pornesc*. Cu bine, cită fericire Şi cită dragoste-ai aduşi Şi oamenii, drept mulţumire, Pe cruce-ntre tîlhari Te-au pus. Au rns şi Te-au scuipat in faţă, Din spini cunună Ţi-au făcut Şi, in deşarta lor trufie, Stăpini asupră-Ţi s-au crezut „Aduceţi piatra cea mai mare Mormintu-I să-l acoperiţi, Chemaţi sutaşii cei mai aprigi Şi străji de noapte rinduiţi*. S-au veselit necredincioşii C-au pus luminii stăvilar, Dar ea s-a întărit in focul Durerilor de la Calvar. Şi valuri nemaipomenite Peste pămînt se împinzesc, Ducind dreptate şi iubire Şi pace-n neamul omenesc. Voi top ce-aţi plîns in întuneric Şi nimeni nu v-a mîngăiat Din lunga voastră-nghenunchere Sculap: HRISTOS A ÎNVIAŢI