Unirea, aprilie-mai 1974 (Anul 7, nr. 1896-1924)

1974-04-25 / nr. 1916

PAGINA A IV A Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. I), vechii politici de dominație, inegalitate și dictat, de asuprire și ingerință în treburile altor state, pentru instaurarea pe arena mondială a unor relații noi, bazate pe respectul independenței și suveranității naționale, al dreptului fiecărui popor de a-și alege singur calea dezvoltării, pe egalitate și neamestec in treburile interne, pe renunțarea la forță și la amenințarea cu forța. Ca urmare, în lume are loc un curs nou de destindere, de apropiere și colaborare între popoare. Desigur, acest curs nu a devenit încă ireversibil. Mai sunt forțe reacționare care încearcă să întoarcă înapoi roata istoriei, să frîneze evoluția spre colaborare și prietenie între popoare. De aceea, făurirea lumii mai bune și mai drepte unei pe planeta noastră cere încă eforturi susținute din partea tuturor popoarelor. Viața demonstrează că însănătoșirea climatului politic internațional, întărirea securității mondiale sunt condiționate de instaurarea fermă și generalizarea în întreaga lume a relațiilor noi, de egalitate deplină în drepturi și respect mutual. Ținînd seama de însemnătatea deosebită pe care continentul european o are în dezvoltarea civilizației umane, este firesc ca țările europene — deci și Comisia Economică O.N.U. pentru Europa — să aibă un cuvînt mai greu de spus în procesul înnoirii relațiilor interstatale, să contribuie în mod mai hotărît la promovarea noii politici internaționale. Fără îndoială că popoarele Europei, care au avut atît de suferit în urma celor două războaie mondiale ce au pornit de pe acest continent, trebuie să facă totul pentru a exclude în viitor un nou război, pentru a asigura pacea care constituie garanția sigură a progresului fiecărei națiuni. In această ordine de idei consider că ar fi necesar ca țările europene să acționeze, prin intermediul Comisiei O.N.U. pentru Europa Economice într-un mod organizat, mai ferm și mai eficient, în soluționarea problemelor majore pe care le dezbate in prezent Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite. Pornind de la necesitatea generalizării principiilor dreptății și echității în viața internațională, considerăm că un obiectiv crucial al prezentului este sprijinirea fermă a luptei de eliberare a popoarelor care mai gem sub dominația străină, întărirea colaborării cu popoarele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, lichidarea fenomenului subdezvoltării, condițiilor ca fiecare asigurarea națiune să-și poată pune pe deplin în valoare potențialul material și uman în scopul propășirii economico-sociale .După părerea noastră, țările europene pot juca un rol deosebit în accelerarea acestor procese, amplificind și diversificînd relațiile cu țările în curs de dezvoltare, sprijinindu-le în eforturile pentru valorificarea superioară a bogățiilor naționale, pentru dezvoltarea unei industrii moderne proprii, pentru formarea cadrelor necesare progresului multilateral. Lichidarea subdezvoltării trebuie să ducă la apropierea nivelului de dezvoltare a diferitelor state, la creșterea bunăstării tuturor popoarelor. Trebuie înțeles că prosperitatea nici unui popor nu se poate realiza în detrimentul altor popoare. Relațiile economice nu trebuie folosite în nici un fel pentru presiuni economice sau ingerințe în afacerile interne. O însemnătate deosebită are, în momentul de față, stabilirea unor relații noi cu statele africane și, în primă urgență, lichidarea definitivă a asupririi coloniale pe acest continent. Este cunoscut că o țară europeană, Portugalia, menține încă sub dominație colonialistă un număr de țări africane, împiedicindu-le să-și afirme liber ființa națională, să se constituie în state independente, să-și clădească viața corespunzător aspirațiilor lor vitale. Apare normal ca toate țările europene să acționeze hotărît pentru a determina Portugalia să renunțe la politica ei anacronică, să dea curs Declarației Organizației Națiunilor Unite care prevede desființarea neîntârziată a oricăror relații colonialiste. Sprijinirea cauzei drepte a popoarelor din Angola, Mozambic, Guineea-Bissau, corespunde nu numai aspirațiilor legitime ale acestor popoare, ci și năzuinței poporului portughez de a-și așeza relațiile cu celelalte națiuni pe respect mutual și avantaj reciproc. Realizarea independenței naționale de către aceste țări constituie o necesitate și pentru dezvoltarea relațiilor țărilor europene cu țările din Africa. Pentru a se putea consacra plenar luptei pentru progres prosperitate, pentru a putea prosimova cu fermitate noile principii interstatale, popoarele au imperios nevoie de pace, de un climat de liniște și securitate internațională. Aceasta face necesară lichidarea rapidă a tuturor focarelor de încordare și conflict existente în lume, stingerea oricăror surse de război, abținerea de la orice acte care ar putea genera animozitate și neîncrederea între națiuni, înlocuirea confruntărilor armate cu tratative politice — ca singurul mijloc rațional de lichidare a litigiilor interstatale. In această lumină considerăm că trebuie făcut totul pentru instaurarea unei păci drepte, durabile în Orientul Mijlociu, în conformitate cu rezoluțiile Consiliului de Securitate. Aceasta cere tuturor țărilor europene — interesate direct în lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu, generator de pericole pentru securitatea zonei, cât și a Europei și a întregii lumi — să acționeze cu mai multă perseverență și energie pentru reglementarea politică a situației din această regiune. Ținând seama de rolul relațiilor economice ale Europei cu țările Orientului Mijlociu, Comisia economică O.N.U. pentru Europa poate face mult pentru a contribui ca țările europene să aducă o contribuție mult mai activă la realizarea unei păci drepte și juste în Orientul Mijlociu. In soluționarea marilor probleme care confruntă omenirea contemporană, în dezvoltarea procesului de destindere și cooperare între state, în asigurarea cadrului propice de participare cu drepturi egale a tuturor țărilor — mari, mijlocii și mici — la viața internațională, un rol de seamă îl au organismele internaționale și, în primul rînd, Organizația Națiunilor Unite. După părerea noastră, trebuie făcut totul pentru a crește rolul Organizației Națiunilor Unite în stimularea cooperării economice, tehnico-științifice și culturale — atît în Europa cît și pe celelalte continente — pentru asigurarea participării tuturor statelor la soluționarea marilor probleme care confruntă astăzi omenirea. Pornind de la aceasta, considerăm că și Comisia Economică pentru Europa — organism important al Organizației Națiunilor Unite — poate să aducă o contribuție de seamă la soluționarea marilor probleme care preocupă astăzi omenirea, la promovarea destinderii și păcii în lume, îmi exprim speranța, stimați oaspeți, că participarea dumneavoastră la această sesiune la București vă oferă prilejul să cunoașteți mai îndeaproape munca poporului român pe calea construcției socialiste, posibilitățile dezvoltării largi a colaborării dintre România și țările dumneavoastră, precum și dorința poporului român de a trăi în pace și înțelegere cu toate națiunile lumii, de a conlucra activ cu celelalte popoare pentru cauza progresului și civilizației pe continentul european și în întreaga lume. Cu această convingere, doresc să vă adresez tuturor, și prin dumneavoastră, popoarelor pe care le reprezentați, urări de fericire, bunăstare și prosperitate. Vă doresc succes în continuare în activitatea dumneavoastră. (Aplauze) VIZITA PREȘEDINTELUI REPUBLICII OLIA RICA, JOSE FIGUERES FERRER, IN ȚARA NOASTRĂ (Urmare din pag. I). In cursul după-amiezii, președintele Jose Figueres Ferrer a vizitat barajul și hidrocentrala de pe Argeș. Elicopterele aterizează în apropierea orașului Curtea de Argeș. Oaspeții sînt întîmpinați de Ion Dincă, președintele Comitetului Executiv al Consiliului popular județean Argeș, de alte oficialități locale. La barajul marii hidrocentrale șeful statului costarican a fost salutat de Gheorghe Cocoș, adjunct al ministrului energiei electrice, Directorul hidrocentralei, ing. Nicolae Badea, prezintă distinșilor oaspeți o serie de date despre această construcție în formă de arc, care face parte dintr-un vast program elaborat în vederea folosirii complexe a resurselor hidroenergetice. Este vizitată, apoi, centrala electrică, unitate cu o putere de 220 Mw. Performanțele tehnice ale acestei centrale, precum și eficiența economică a întregului complex hidroenergetic stîrnesc oaspeților. Președintele admirația Jose Figueres Ferrer, adresîndu-se energeticienilor aflați de față, le-a declarat la plecare: „Complexul hidroenergetic de pe Argeș este o lucrare grandioasă, executată in condiții dificile datorită zonei montane în care a fost amplasată. Soluția construcției, întregul ansamblu, fac cinste geniului tehnic românesc. Adresez felicitări pentru această realizare de talie mondială". Seara, președintele Republicii Costa Rica și persoanele care-l însoțesc în vizita pe care o face în România s-au înapoiat în Capitală. (Agerpres) 1, iã\V\V VV\V\V\V\VV\V)V \\V<\\Vk\N\\VNCÄ\V\\\V'\\\\\\\VÄ^WN'?N''VNXVÄVWNXXVV'^^^^ UNIREA PREȘEDINTELE FEDERAL AL IRANZ JONAS, A ÎNCETAT VIENA (Agerpres). — Președintele federal al Republicii Austria, Franz Jonas, a încetat din viață în noaptea de marți spre miercuri. Intr-un spital din Viena , a anunțat in capitala austriacă un purtător de cuvînt prezidențial. Potrivit relatărilor presei austriece, președintele Franz Jonas suferea de cancer al stomacului. Născut la 4 octombrie 1899, la Viena, într-o familie de muncitori, Franz Jonas a urmat Școala profesională de arte grafice, devenind tipograf. Ulterior, a urmat cursurile Școlii superioare muncitorești din Viena. A început să activeze din tinerețe în mișcarea sindicală și în Partidul Social-Democrat. După al doilea război mondial, a deținut diferite funcții în administrația municipală vieneză și în cea națională. In anul 1951, a fost ales primar al Capitalei, post pe care l-a deținut 14 ani. La 23 mai 1965, candidînd listele Partidului Socialist, p fost ales președinte federal al a Republicii Austria, iar în anul AUSTRIEI DIN VIATA 1971 a fost investit cu un nou mandat, de șase ani. In această funcție de înaltă răspundere, Franz Jonas a adus o contribuție de seamă la înfăpuirea politicii țării sale de pace și neutralitate, de cooperare cu toate statele lumii, de promovare a relațiilor întemeiate pe egalitate și respect reciproc. VIENA (Agerpres). Președinția Austriei, după decesul președintelui federal Franz Jonas, va fi asigurată, ad-interim, potrivit termenilor Constituției, de cancelarul Bruno Kreisky, căruia ii revine misiunea de a proceda la organizarea unui scrutin prezidențial cit mai curînd posibil. Cabinetul austriac a hotărît, miercuri, să convoace alegerile pentru desemnarea succesorului președintelui Franz Jonas la data de 23 iunie. Hotărîrea cabinetului urmează să fie supusă aprobării Parlamentului. Telegramă DOAMNEI MARGARETHA JONAS Viena Soția mea și cu mine am aflat cu durere despre încetarea din viață a președintelui federal al Republicii Austria, dr. Franz Jonas. Păstrăm vii in amintire convorbirile noastre prietenești din 1969 și 1970, la București și Viena, cind ne-am intîlnit cu regretatul președinte și cu domnia voastră, evenimente importante în dezvoltarea bunelor raporturi dintre România și Austria. NICOLAE CEAUȘESCU președintele Republicii Socialiste România SSSSSSSSSQSÖ^ 338333908^ ââStSSSSSSSSSSS 9 LONDRA. — Corespondentul Agerpres, Nicolae Plopeanu, transmite: Ziarul londonez „The Guardian” publică textul unui raport secret întocmit de un grup de ofițeri disidenți portughezi despre crimele săvîrșite de colonialiștii portughezi în Mozambic, menționind numele unităților militare care au participat la asemenea operațiuni, precum și numele ofițerilor care le-au condus. Ordinul expres primit de aceștia din partea comandamentului era „să vadă totul de pe suprafața pămîntului, să ucidă orice ființă vie”. „Primul grup de comando — se arată un raport — s-a oprit într-un sat, a adunat populația, căreia i-a ordonat să intre în colibe. Apoi a distrus colibele cu grenade. Cei câțiva care au încercat să fugă au fost secerați de gloanțe". După ce citează alte două asemenea masacre, raportul menționează lapidar : „Au fost ucise între 300 și 400 de persoane”. In cuprinsul raportului sunt și alte asemenea mențiuni: „Forțele speciale au masacrat zeci de țărani, lângă Manica". Se menționează, de asemenea, „aruncarea ierbicidelor deasupra regiunilor cultivate", „cazuri de otrăvire a țăranilor", „folosirea foarte des a napalmului” pentru a distruge culturile, animalele și colibele. O altă cale este aceea a înfometării populației pentru a o sili să se supună. De asemenea, raportul arată cum un elicopter portughez „a atacat un spital al F.R.E.L.I.M.O., la câțiva kilometri sud de Maeda. Spitalul a fost distrus, iar toți cei care se aflau înăuntru, inclusiv răniții și personalul auxiliar, au fost omorîți". Raportul ofițerilor portughezi menționează apoi că, în acțiunile represive din regiunea Cabo Delgado, trupele colonialiste au primit ordin „să evite să ia prizonieri și să lase în urma lor răniți". 0 PHENIAN (Agerpres). — Miercuri, la Panminion, a avut loc cea de-a VI-a rundă de convorbiri între vicepreședinții Comitetului de coordonare Nord-Sud. In cursul întilnirii, inițiate de partea reprezentînd R.P-D. Coreeană, a continuat examinarea problemelor legate de normalizarea activității Comitetului. ISLAMABAD. — Corespondentul Agerpres, Ion Putineiu, transmite: Adunarea Națională pakistaneză a validat actul recunoașterii Republicii Populare Bangladesh de către guvernul Republicii Islamice Pakistan, adoptînd un amendament la Constituție prin care se redefinește teritoriul suveran al țării. SAIGON (Agerpres). Administrația de la Saigon a devalorizat, miercuri, piastrut pentru a cincea oară de la începutul anului. Din ianuarie 1973, piastrul saigonez a suferit 13 devalorizări. GUINEEA-BISSAU (Agerpres). Luptătorii Partidului African al Independenței din Guineea-Bissau și Insulele Capului Verde au lansat un puternic atac împotriva taberelor întărite ale trupelor colonialiste portugheze de la Caine, Gadiamael și Belanda, de pe frontul de sud Buba-Ketafine, provocînd inamicului grele pierderi în oameni și material de luptă. Totodată, se menționează că, între 1 și 15 aprilie, patrioții guineezi au ucis 44 de soldați din rîndul trupelor colonialiste și au rănit mulți alții, distrugînd, în cursul unor ambuscade 11 vehicule militare. O WASHINGTON (Agerpres). — Secretarul de Stat al S.U.A., Henry Kissinger, va pleca, duminică, într-un nou turneu de negocieri în Orientul Mijlociu. TEL AVIV (Agerpres). — Deficitul balanței comerciale Israelului aproape se dublează de la un an la altul. Potrivit statisticilor oficiale, deficitul din primele trei luni ale anului în curs a fost de 436 milioane dolari, față de 229 milioane înregistrat în perioada corespunzătoare a anului trecut. C WASHINGTON (Agerpres). Comitetul pentru politica externă al Senatului a aprobat, marți, în unanimitate un proiect de rezoluție, propus de senatorul republican Jacob K. Javiis, în care se cere încetarea embargoului comercial al S.U.A. împotriva Cubei și restabilirea relațiilor cu această țară. NIAMEY (Agerpres). — In capitala Nigerului a avut loc prima reuniune a noului guvern instaurat după preluarea puterii de către militari — a anunțat postul de radio Niamey. Reuniunea fost prezidată de locotenent-coloanelul Seyni Kountche, președintele Consiliului militar suprem. Potrivit informațiilor difuzate de postul național de radio, membrii cabinetului au adoptat proiectul de lege cu privire la anularea Constituției — în vigoare în Niger din anul 1960 —, precum și proiectul de lege cu privire la funcțiile și atribuțiile Consiliului militar suprem și ale guvernului , provizoriu, în baza hotărîrilor adoptate în cadrul reuniunii, a fost redusă durata interdicțiilor de circulație, instaurate în Niger la 15 aprilie, imediat după preluarea puterii de către militari, urmînd ca ele să rămînă în vigoare numai între orele 23:00—SlOO. PNOM PENH (Agerpres). — După lupte puternice, patrioții cambodgieni au cucerit, miercuri, localitatea Koh Krabei Leu, de pe malul estic al rîului Bassac, la numai 12 kilometri sud de Pnom Penh. Garnizoana a pierdut aproape o sută locală de oameni. Este cel de-al nouălea punct fortificat al trupelor de la Pnom Penh cucerit de patrioți în ultimele două săptămîni în această regiune. Roh Krabei Leu se afla sub puternica presiune a patrioților încă de acum cinci zile. La nord de capitală, în regiunea localității Longwek, continuă să se semnaleze puternice lupte. Peste 1 500 de soldați și ofițeri sonioliști — care s-au retras din Kompong Luongul, eliberat recent de patrioți — se află în încercuire la Longwek. Patrioții au atacat, de asemenea, pozițiile inamicului în zona portului Kampót. Meridiane • Meridiane • Meridiane • Meridiane • Meridiane • Meridiane A doua viață a materiilor prime Urmate din nr. 1915 Turul de orizont al materiilor prime nu s-a încheiat. Nu va fi suficient să se economisească bogățiile subsolului ci să existe o preocupare și pentru sol! In special pentru betonul, materia de construcție care cîștigă teren în țările industrializate. In S.U.A. Sunt devorate anual de urbanizare 35 000 ha terenuri. Ultimul bilanț al terenurilor din lume ,care pot fi exploatate este de 3,2 miliarde ha din care jumătate servește în prezent culturilor. In 1970, fiecare individ dispunea de 0,4 ha pămînturi cultivate însă în realitate era necesară o suprafață dublă întrucît o treime din populația mondială suferă de malnutriție. în decurs de 30 ani, cererea de hrană a populației globului se va dubla Pentru a susține această creștere, randamentul terenurilor agricole va trebui să crească în același ritm. Ceea ce stârnește îngrijorare nu e atît lipsa de viitoare terenuri cultivate cît actuala risipă a posibilităților nutritive ale lumii. (Aici trebuie să includem pe lingă om și animalele). Ca și omul, animalul are nevoie de produse generatoare de energie (glucide, lipide) și de proteine. Cînd animalele trăiesc în libertate și cînd le este lăsat timp să se îngrașe, furajele (conținînd 20 la sută proteine) sînt suficiente pentru necesitățile lor. în ultimul timp, insă, se pune problema îngrășării lor în timp minim (în prezent este îngrășată o pasăre în șapte săptămîni în loc de 14 săptămîni în stare liberă) adică creșterea păsărilor pe scară industrială. S-a ivit atunci necesitatea suplimentării de proteine; înu l general acestea sunt obținute din făina de pește și soia, însă animalele nu restituie integral proteinele pe care le absorb. Pierderea este de fapt enormă: coeficientul de transformare a proteinelor de la animale la om este slab: 20 la sută la păsări, 15 la sută la porc, sub 10 la sută la vite. Probabil, afirmă specilaiștii, că în viitor să se descopere un procedeu de a se consuma direct proteine vegetale. în S.U.A. există deja slănină din soia. Peștele va redeveni hrana omului Și pentru aceasta, omul nu se va mai mulțumi numai să-l pescuiască, ci va trece la crescătoriile intensive, așa cum s-a procedat în unele țări. In bazinele închise, randamentul pescuitului este multiplicat cu 10 întrucît se sunt oferite sute de kg de alge. Majoritatea algelor care conțin proteine nu sînt asimilate direct de om. Alimentația anului 2000 va fi foarte diferită de cea a anului 1973, nu atît ca gust cit prin compoziție, întrucît se vor absorbi mai mult sau mai puțin direct, produse energetice, vitamine, minerale și proteine necesare organismului pentru a se evita risipa. In concluzie, în viitorii ani va fi necesară o adevărată mutație in deprinderile omului. A luat sfîrșit civilizația risipei, a început cea a economiei. Totul va trebui reciclat : metal, sticlă, hîrtie, apa, al cărui consum va atinge 5 500 miliarde m3 în anul 2000 la actualul ritm. Omul va trebui să se obișnuiască să planifice totul in mod sistematic : nașterea, posibilitățile nutritive, obiectivele industriale. Va fi necesară supraveghere crescîndă a popluării. (Din 100 000 produse nou create în fiecare an, 14 000 intră in serviciu și participă la ciclul geochimic al vieții). Redacția și administrația zialului .Unirea", Alba lulia, Piața 23 August nr. I, etaj IItelei«» I 14 20 și 1 14 16 Tiparul I întreprinderea poligrafică Sibiu — Subunitatea Alba lulia. JOI, 25 APRILIE 1974 Foametea și bolile amenință peste o sută de mii de refugiați forțați să-și părăsească locuințele din satele și orașeile situate în nouă state din nord-estul Braziliei peste care i s-au abătut recent catastrofale, în statul inundații Ceará,Și de pildă, aproximativ 43 000 i de oameni rămași fără adăpost și s-au evacuat în valea fluviului,Jaguaribe și au lansat un apel1 ț urgent pentru minimum 200 de tone de alimente. Armata federală a trimis în regiunile , cele mai puternic afectate de,inundații bucătării mobile pentru alimentarea a circa 20000 de persoane. Mii de refugiați] s-au retras pe înălțimi, unde nu a ajuns apa, fără perspectiva de a se mai întoarce, iair următoarele circa trei săptămmîni, în satele și orășelele lor, întrucît apele le-au acoperit casele pînă la acoperiș. Deja[ j]se anunță că în statele Maran rhao, Paraiba, Rio Grande Dolo Norte și Pernambuco au fost[ 1 semnalate cazuri de febră (galbenă și febră tifoidă, care fac victime mai ales în rîndul ) copiilor. RAVAGIILE INDUSTRIALIZĂRII EXCESIVE? X Membrii echipajului arab 3" — Gerald Carr, „Sky-N Edward Gibson și Bill Pogue —« U au prezentat, marți, în Corni? «totul pentru știință și aero-Sinautică al Camerei Reprezenttanților, filme, diapozitive și? ^observațiile lor efectuate asu Nupra Pămîntului în decursul ultimei misiuni „Skylab" de 841 C de zile, efectuată între noiemmbrie anul trecut și februarie» «anul curent. Ei au demonstrați V ravagiile făcute asupra sovritului pe care trăiesc oamenii de industrializarea excesivă ale Alnor zone și exploatarea ne- irațională a bogățiilor planetei.ț K Ei au reușit să impresioneze membrii comitetului cu filme« Xînfățișînd munți de roci Și? V balast rezultați din minele cui l'exploatare la zi, defrișarea nefamiloasă a pădurilor, încețoșa? irea atmosferei orașelor din(j î cauza norilor de substanțe im poluante, fluvii și lacuri infectate de reziduuriletriale deversate în ele. indus?j Aprobe de pe marte » « Încă nu s-au încheiat lucrăril prile de cercetare în laborator« I a probelor aduse de pe Lună? și s-a trecut la pregătiri pentru aducerea pe Pămînt, în următorii zece ani, a unor probe de pe Marte. Potrivit planurilor oamenilor de știință americani, respectivele urmează să fie colectate probe? și C transmise pe Pămînt de către o navă fără echipaj. Călătoria sa spre planeta roșie va dura? un an și jumătate. I TUMORI MALIGNE în 1973, la spitalul din Hiroshima, în care se află internate numeroase persoane care? au avut de suferit de pe urmat bombardamentelor atomice, au l încetat din viață un număr« > de 87 de pacienți, cei mai mulți au decedat de pe urma unor tumori maligne, N (INUNDAȚII CATASTROFALE )ÎN BRAZILIA „SPACELAB“ , Modelul laboratorului orbittal reutilizabil „Spacelab",t PARIS (Agerpres). Peste 50 000 de spectatori au urmărit pe stadionul „Parc de Princes" din Paris întîlnirea internațională amicală de fotbal dintre echipa reprezentativă a Franței și cunoscuta formație olandeză Ajax Amsterdam. Fotbaliștii francezi au obținut victoria cu scorul de 1-0 (0-0), prin golul înscris în minutul 85 de Michel. Seri a avut loc tragerea la sorți a meciurilor contînd pentru sferturile de finală ale „Cupei României" la fotbal. Partidele se vor disputa la 15 mai, după următorul program : CS. Rîmnicu Vîlcea — Universitatea Cluj (într-o localitate ce urmează a fi desemnată); Sport Club Tulcea — Politehnica Timișoara; Jiul Petroșani — A.S.A. Tg. Mureș (aceste două jocuri se vor disputa la București); U.T. Arad — Steaua (la Ploiești). Federația română de fotbal comunică următoarele : etapa Diviziei A la fotbal, programată inițial pentru miercuri, 1 mai, se va disputa pe data de 2 mai a.c., după același program. Meciurile vor începe la ora 17:00. (Agerpres) NEW YORK (Agerpres). — In turneul internațional de tenis de la Denver (grupa a IlI-a a Circuitului W.C.T.), australianul Rod Laver l-a întrecut cu 7-6, 6-4 pe compatriotul său Colin Dibley. In alte două partide disputate, americanul Tom Edlefsen l-a eliminat cu 6-3, care urmează să fie realizat de statele vest-europene și lansat? cu o navă specială de construcție americană în deceniul al IX-lea, va fi prezentat pentru prima dată publicului și a presei internaționale cu ocazia« Salonului aeronautic și spațial,? care va avea loc la Hanovra? ?între 27 aprilie și 10 mai. Mo-? ? desele prezentate vor avea 4,50? ? metri în diametru și circa 15?metri lungime. IS 1-6, 7-6 pe suedezul Ove Bengtson, iar Roscoe Tanner (S.U.A.) a dispus cu 6-3, 6-7, 6-3 de Zednik (Cehoslovacia). BELGRAD (Agerpres). Turneul internațional de șah Vrnjacka Banja a continuat de la cu runda a 11-a, în care maestrul român Victor Ciocîltea (cu piesele negre) l-a învins în 28 de mutări pe Libarevici (Iugoslavia) Pîdevski a cîștigat la Nikolici, iar Rajkovici a remizat cu Taimanov. Celelalte partide ale rundei s-au întrerupt. In clasament conduce Sax (Ungaria) cu 7 puncte și două partide întrerupte, urmat de Taimanov (U.R.S.S.) — 7 puncte, Pîdevski (Bulgaria), Dely (Ungaria), Simioi și Rajcevici (ambii Iugoslavia) — câte 5,5 puncte (2). Victor Ciocîltea ocupă locul 11, cu 4 puncte și două partide întrerupte.