Universul, august 1892 (Anul 10, nr. 179-203)

1892-08-05 / nr. 182

ANUL X No. 182. ^£&KÍ63B0KíW ű^K$íí^5í<SÍÍ#^ZÍíÖ5í^a8P25B O PÂLAWE EMUS Cine se va abona la ziarul „Universul“ politic, pentru 3 luni, cu începere de la 1 August, plătind lei 7 în capitală și lei 9 în provincie, va primi ca premiu gratis și franco: O frumoasă pălărie de pâslă pentru vară) ultima noutate, neagră, glie sau maron, după alegere. (Această pălărie nu cântărește mai mult de 55 grame). 1 frumos ac de cravată, imitația diamantului, care se vinde cel puțin 10 lei, sa fi o broșa, sau un ac de per, imitația diamantului, 1 mic evantalin și 2 romane de câte un volum. Cine se va abona pentru 6 luni, plătind lei 13 in capitală și lei 16.50 în provincie, va primi toate premiile de mai sus plus o pereche de cercei, imitația diamantului, mise într’o cutie elegantă. Cine se va abona pentru un an plătind lei 24 în capitală și 31 în județe va primi tate premiile de mai sus plus portretul marelui poet Alexandri, un frumos lanț, un frumos evantalin mare, colorat. N.B.—Abonații din provincie ne vor trimite mărimea capului pentru ca să le trimitem pălăria dupe mombă și ne vor indica culoarea ce doresc. Toți nouii abonați,cari vor plăti, pento costul abonamentului, lei 6 în capitală, și lei 7.50 în provincie, vor primi franco, afsira de premiile de mai sus și un frumos „ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor Banii se vor trimite direct prin mandat poștal la adraini str, ziarului UKFV'BîlSUXI, str. Brezoianu 5?p. 11 (casa proprie), București. IPUT Cine nu va lua premiul până intr’o lună de la dată, de când începe abonamentul, perde dreptul la acel premiu CALENDAR PE 1892 ORTODOX Marți, 4 August — Sf. 7 coconi din •i ies. CATOLIC Marți, 16 August. — studiu. Soarele răsare la 5.5.— Apune la 7.2. București, 4 August 1892. 8 ÎMBUNĂTĂȚIRE MULT AȘTEPTATĂ Suntem Taton,—conform liniei de conduită ce și a propus de la aparițiunea sa „Universul“, — să aducem azi laude d-lui Al. Marghiloman, ministru de justiție, care a satisfăcut una din cerințele cele mai strigătoare ale popolației Bucun estone. Noi am revenit, poate de prea multe ori, asupra nevoii de a se mai întemeia în București o judecătorie de ocol. In nenumărate rînduri, am arătat relele, care isvoresc din îngrămădirea proceselor la unele judecătorii și neputința în care sunt puși judecătorii de a lucra conștiincios, din cauza lipsei de timp. In adevăr, ce va putea face un judecător, încărcat cu câte 80—90 și mai multe procese pe zi? Afacerile, pe rind, trebuie prealabil stujuiate, — adreie cercetate, — nenumăratele forme de procedură îndeplinite; apoi, la înfățișare trebuie să asculți pe o parte și pe cealaltă, advocații din amendouă părțile, martori, etc., etc. 5 Bani în Capitală—10 Bani în Județe Miercuri, 5 (17) August 1892 ___ ' * _ __________________________„,~r.»-.-.»»2>OKffiOT«w»ee«ts^,5i»^’iViwH-i!ss^«^amtiwaera!»s»2t»'»!C*asnPW<»«»««»>.“--»*«;a-»--------------—»—■■■—•*' iimnind prin intermediarul negațiunei franceze, bani rusești pentru a lucra ca să rupă relațiunile între Suedia și Norvegia. Radicalii și conservatorii . In momentul când acest articol vine să alarmeze și să indigneze opinia publică. d. Bjoernstjerne Björnson, celebrul poet și mare agitator al partidului radical scrie următoarele în ziarul „Dagblad“: vt I „înainte de criza ministerială și politică, adică înainte de a se ști cine va lua frânele guvernului, conservatorii sau radicalii, s'a lățit svonul că soldații suedieni nu vor fi concediați. Iar în caz când Norvegia va voi să se desfacă de Suedia, soldații acestei țeri va fi în tot momentul gata să meargă în contra Norvegiei“. Probabilitatea isbucnirei unui resboi între Suedia și Norvegia Pentru a se raservi definitiv criza ministerială, M. S. Regele a ținut dese consilii cu representanții de căpetenie a Suediei și Norvegiei. S. Björnson afirmă, că Regele și principele moștenitor, au amenințat pe consilierii norvegieni cu o intervenție armată și cu o ciu mre militărească a Norvegiei. El zice, că această atitudine e menită să aprindă resboiul între cele două țări aliate și in cazul acesta—afirmă d. Björnson—ni va pierde nimeni decât sistemul monarhic care va fi înlăturat. Soare în miezul nopței Norvegia începe să fie numerată printre țările vizitate de o mulțime imensă de turiști. In Elveția, Tyrol, și în ținuturile renane, atelierii, restauratorii și toți industriașii sunt cam necăjiți in vara asta. Lumea aleargă spre nord. Viața de turist se desvoltă foarte mult în Norvegia. In toate localitățile frumoase se construesc orele încântătoare, pretutindinea se construesc linii noi și practicabile etc. Afară de aceia Norvegia, unde ca să ajungă de la capătul de sud până la cel de nord trebuie să mergi neîntrerupt 3 săptămâni, este o țară puțin locuită. Ea are unele ținuturi mari și pustii unde civilizațiunea modernă n’a pătruns încă și cari sunt așa de vaste, că turiștii din vremea noastră, pe lângă frumusețile călătoriei, află impresii noi, pe care nu i le poate procura nici o altă țară. Până în 1880 nu veneau în Norvegia decât englezii acuma însă au început să vie americanii, francezii, italienii și germanii. Spectacolul cel mai frumos și mai impozant e „Soarele la miezul nopții.“ Imaginați-vă punctul cel mai septentrional din univers, ridicându-se în mijlocul mării polare și iluminat feeric de lumina boreală. In Norvegia nu e decât natura singură în maiestatea sa liniștită. Se speră că din an un an numărul vizitatorilor și turiștilor va fi din ce inca mai mare. Mord. 12>. Rossman au noul ambasador al Italiei în Franța.--(Vezi pa?. 3-a?. ) Acum, admițind că judecătorul ar lucra neîntrerupt 5 ore pe zi, — ceea ce e mult — să facem socoteala și vom vedea că, pentru ca, în asemenea condiții să termine, fără de amânări, care încurcă și mai mult lucrurile, să se rezolve „toate aceste operații la un proces, în trei minute și 55 de secunde! ! Oare nu e absurd să ceri unui judecător atâta repeziciune ? D. Al. Marghiloman, înțelegând această necesitate, a decis ca, de la 15 August, să se înființeze un al VI-lea ocol judecătoresc ia București. Ocoalele, la doi, sunt neegale. Spre pildă, ocolul al treilea, care are o populație aproape îndoită ca a celorl alte, era îngrămădit de procese, cu același personal, Cu ocazia acestei reforme, ar fi bine ca toate ocoalele să se rotunjească, pentru ca aproximativ un număr egal de procese să vie pe la fiecare din ele. Prin crearea ocolului al VI-lea, d. ministru de justiție a făcut mult bine pentru buna orenduială a justiției în București.______________________________ DIN NORVEGIA (Corespondența part. a ziarului „ Universul“) Cristiania, 29 iulie. Criza politică In toată țara face o mare senzație un articol publicat în ziarul conservator Mongoblad. Articolul e întitulat: „Rusia și Norvegia și banii rusești în serviciul diplomației norvegiene." Autorul e un proprietar cunocut. El locueșce în provinciile baltice și spune, că și-a procurat date autentice asupra relațiunilor ce există între partidul radical din Norvegia și guvernul rusesc. Răsboiul ruso-german Autorul articolului zice, că Rusia dorește să câștige un port întărit pe țermerii Norvegiei, ca astfel in cazul unui resboiu cu Germania, să poată împedeca pe Norvegia de a o ataca pe la spate. Din cauza aceasta Rusia are de gând se desfacă pe Norvegia de Suedia, să pună aceste două țeri în vrăjmășie una cu alta, ca astfel în cazul unui răsboiu de pe continent, armata peninsulei scandinavice să fie incapabilă de a veni în ajutorul inimicilor Rusiei. In acest articol se afirmă mai departe, că radicalii din aceste doue țeri unite, au întâmplări din tara Foc la Câmpina La Câmpina s’a aprins deunăzi un grajdio. al unui măcelar, Stănescu de la care focul întinzându-se a ars o magazie și o casă nouă în care locuia d. căpitan Georgescu, comandantul companiei din localitate, și care fiind acoperită cu scânduri s’au consumat aproape până la temelie. D’aci era să ia foc și casa de alăturea, care era la distanță numai de 3 metri în care locuia d. E. Casian împreună cu familia sa veniți pentru sezonul băilor, dat> s’a putut potoli, nefiind nici vent, căci altfel era în primejdie să ardă tot orașul Pe la orele 5 dimineața s’a localizat fo cul. Pagubele sunt echivalate la aproape 25.000 lei, căci d. căpitan Georgescu abisiv a putut scoate puține din lucrurile grai din casă fiind luat fără de vestigipfe. Acest foc a fost pe bulevardul Cafolt