Universul, iunie 1893 (Anul 11, nr. 127-152)

1893-06-10 / nr. 135

Universul No. 135. IBîne Euclisa capitală, Luni a fost la managiul reg. 3 de călărași o întâlnire pe teren a căpitanilor Buclea și Slătineanu, din același regiment. Provocatorul a fost d. căpitan Buclea. Ambii combatanți au fost răniți, dintre care căpitanul Buclea mai ușor. Cauza duelului a fost un schimb de cuvinte între cei doi căpitani. UN SFAT PE ZI In contra căderii părului. Topiți 500 grame măduvă de vacă cu 500 grame de ceară albă, când cele două substanțe se amestecă, târnații amestecând mereu cu o lingură. 50 gr. de apă de trandafir, penă se face ca un fel de cremă. Apoi, vă ungeți pe cap cu pomada. .......I 111 - "Can To 'î r"bat original. Anunțurile publicate prin ziare, despre perderea cutărui sau cutăm! lucru sunt de multe feluri. Unul își parele umbrela, altul mănușile, bastonul, ceasornicul, un portofel cu acte publice, un câine cu numele «Mustafa-pașa» sau, chiar și o pisică, numită «Bun» sau «Mustăcilă» etc. Se întîmplă adeseori de se pérci și copii mici pe străzi. Așa e lumea n’ai ce face. Dar sa petzt o femeie (adică nu e vorba de moarte) asta’i prea prea. Așa a pățit-o un neamț, care plecase, cu nevastă sa în plimbare de la Berlin la Hamburg. El a băut într’o berărie vre-o câte-va halbe una după alta și pe urmă s’a cezechilit. Ajungând într’o stradă, el vede o tutungerie și zice nevestit. — Stai dragă aci, că mă duc să’mî cumpăr câte-va țigări! — Bine... dar repede! Neamțul se duce, cumpără țigările și în loc să iasă pe ușa din față, a eșit pe cea din dos și a ajuns în altă stradă. In loc să se gândească la nevastă-sa care -l aștepta înaintea tutungeriei, înțeleptul Hans își răsucește mustățile și intră în altă berărie unde înghite iar vre-o 7 halbe. Imbătându-se cum se cade s’a dus la un otel din apropiere unde s’a culcat. A doua zi, bucuria lui, că se perduse de nevastă-sa, pe care avea mare necaz din cauză, că’i făcea mereu morală să nu mai bea, că se prăpădește. Hans, ca să nu se facă însă ale rîs s’a dus la un ziar și a publicat următorul anunț: Ferni ut! ® r 116 6 seara, am pirdut fie iubita mea neiasta Elisabeta Tuldiot, nâscută. ' Ut reich. Onorabilul om, care o fi găsit’o, podiș să o păstreze pentru densul. Cneltuielile sale sale ■plătesc. II. T.ihli jt, tâmplar. Hans s'a apucat iarăși de băut. A treia zi insă femeia sa l’a găsit beat într’o berărie și i-a dat vre-o câteva lovituri cu umbrela, în cap apoi l’a luat de mână și l’a dus la Berlin, acasă. Bietul Hans a fost ținut o săptămână în casă și în intervalul acesta n’a băut ,de cit.........apă. ZEHEA- 22 Culmea pudoarei pentru o domnișoară de măritat.... Căzând în apă e în primejdie ca să se înece. Un tânăr, aleargă să o scape de la moarte . uL Vino în brațele mele să te scap. Dă’mi mâna. — Nu pot pănă nu voi întreba părinții. ....Și s’a înecat. ȘTIRI Miercuri. Eri am primit de la consulatul Belgiei circulara comitetului executiv al expozițiunei universale, ce va avea loc în anul 1894 la Anvers, sub patronajul M. S. Regelui Belgiei. Circulări de acest fel s’au trimis productorilor din toate țările. Mâine vom publica o scrisoare a corespondentului nostru din Bruxel, în care, între altele sunt detalii precise asupra chipului cum e organizată expoziția aceasta. «a D. G. A. Scorțescu, directorul ziarului «Evenimentul», din Iași, ales membru în comitetul național-liberal, și-a dat demisia voind să rămâie soldat fidel dar liber în partid, aga Ieri s’a ținut la biserica sf. Georghe, un Te-Deum pentru împlinirea unui an de la moartea lui Dumitru Brătianu. Asistenții au plecat la Bellu, ca să viziteze mormântul marelui patriot. mm S’a aprobat de către rege decretul prin care se adaogă la articolul 8 al regulamentului din 1890 pentru construcții și alinieri un alineat, după care pe calea Victoriei, calea Griviței și până la barieră se pot clădi case cu retragere paralelă la stradă, făcându-se în față grădină. El Regimentul I de roșiori, în garnizonă la Slobozia, este bântuit de febră tiphoidă și palustră , jumătate din efectiv este bolnav. Regimentul va fi mutat la Câmpina. «sa Comisiunea care face recensămîntul tinerilor pentru armată în capitală v va termina lucrările la sfirșitul lunci., Comisarul gărei de nord, d. Dimitriu, fiind însărcinat cu conducerea poliției din Sinaia pe tot timpul cât va avea reședință curtea regală în acea localitate, cu poliția gărei de nord a fost însărcinat comisarul Andronescu. Procesul lui Bîzgan și a aurorei lui, Merișanu, vine înaintea Curții cu jurați de Ilfov azi. Acuzarea va fi susținută de d. procuror de curte Stătescu. Comitetul societății Presei mulțumește d-lor și doamnelor care au dat sprijinul lor sărbătorilor de la 21, 22 și 23 Mafii, în folosul inundaților și al societății. HS In tot timpul până la deschiderea Camenilor, miniștrii se vor întruni în consiliu de două ori pe săptămână, Marțea și Vinerea la 4 ore p. m. sa Mitropolitul primat pleacă în iulie la băi. Va fi înconceditt timp de 2 luni. IS Intre absolvenții școalei de poduri și șosele, cu diplomă, sunt și d-nii C. Turan și V. Teodorescu. Direcția serviciului sanitar, în unire cu ministrul domeniilor, lucrează pentru modificarea regulamentului de fabricare a petroliului destilat. Legea pentru organizarea învățămîntului profesional, se va pune în aplicare cu începerea anului școlar 1894—1895 și prevede înființarea unei școale speciale de silvicultură, situată la pădurile statului din ocolul Brănești, iar pentru admiterea în școală se cere candidaților să fi făcut mai întâi o practică de silvicultură, în timp de un an, ca asistent la un șef de ocol. Eri dimineață la ora 11 și jum. M. S. Regele și A A. L. Regale principele Ferdinand și principesa Maria au plecat cu un tren expres la Sinaia. La gară se aflau d-nii miniștri, d-nele Eufrosina Catargiu și Take Ionescu, domnu N. Filipescu, primarul Capitalei, d-ni Al. E. Lahovary, ministrul plenipotențiar la Roma, d. Al. Ghica- Brigadir, d. Th. Rosetti, d- general Dona, d-nii coloneii Răsti și Gorjan, precum și un numeros public, înainte de plecarea trenului M. S. Regele s’a întreținut cu mai multe persoane prezente. Trenul regal a ajuns la Sinaia la orele 1. ESS Ex-regina Natalia a Serbiei, va sta la Sinaia o lună de zile. D. profesor Gr. G. Tocilescu a plecat aseară împreună cu 20 de studenți universitari, în Dobrogea, pentru a vuzita monumentul de la Adam-Klissi. igar. ministru de interne se va pronunța azi asupra alegerilor comunale de la Botoșani, cari, după cum am anunțat au fost contestate. UȘI In județele Ialomița, Falei și Putna au fost aleși ca președinți ai comitetelor permanente, d-nii A. Vineș, C.State și Pâcleanu. Aga Rîul Ialomița s-a revărsat și a inundat satele Borănești și Elisa-Stoenești, stricând cu desăvârșire semănăturile și islazurile. Apa a început să pătrundă și în comuna Slobozia. El A apărut de sub tipar numerile 2, 3 și 4 din «Noul Curier de ambesexe». Cuprinde mai multe scrieri inedite de ale lui Ieliade Rădulescu. Abonamentul pe an e de 10 lei, și se face la d. I. I. Heliade-Rădulescu piața Moșilor. ea Eri la orele 4 p. m. s’a ținut un consiluu de miniștrii. 123 Vaporul englez «Costavos», care venea de la Galați, încărcat cu porumb, s’a înecat alaltă ori în fața portului Ceatalul Ismail, lovindu-se de un șlep, care s’a cufundat anul trecut în acel loc. Echipagiul a fost scăpat. 1..3 O fată, Maria, de vre-o 17 ani, din strada Cometai, a fugit Sâmbătă seara cu un frânar de la căile ferate. Fata a furat de la părinți suma de 400 lei, pe carie i-a găsit mai la îndemână. Poliția caută pe fugari, els Cu începere de ieri, orele de servicii la ministerul cultelor .vor fi de la 8—12 dimineața. IES! Aplicarea legii geandarmeriei rurale a fost amânată pentru 1 Septembre. ES3 D. Niculae Blaremberg, senator, este iarăși bolnav. isgg D. ministru al instrucțiunei, va supune azi semnaturei M. Sale Regelui noul regulament pentru bacalaureat. ELS3 Patru locuitori și anume : Gh. Buzilă, Ion Cojocaru, Dimitrie Haiman și Ion Rotaru, toți din comuna Todireni, plasa Jijia, județul Botoșani, au fost aduși alaltăeri la spitalul antirabic din Iași fiind mușcați de un lup turbat, mă Cine vrea să învețe singur 5 limbi adică: franceză, italiană, germană, engleză și spaniolă, să cumpere de la administrația ziarului «Universul» strada Brezoianu No. 11 noul manual «le conversațiinii moderne. — 2 volume lei 4.—Cu lei 4.50 se trimite franco în toată țara. PRESĂ SUMARĂ Rezumatul revistelor ziarelor de Harți 8 Iunie. Adeverul arată contrastul între purtarea conservatorilor în opoziție și acum, in ce privește libertatea presei. Confratele zice că la 1884, ziarele conservatoare criticau pe Ion Brătianu pentru că propusese să se restrângă dreptul de a se înjura suveranul și acum susțin că a fost om înțelept și patriot Brătianu, cerând asemenea restricțiuni. Constituționala își arată indignarea pentru protestările pe care „Voința Rațională“ le face în contra inițiativei, de a se face, prin subscripție o medalie de bronz pa mormăitul generalului Plorescu. Confratele zice că, fără osebire de partidă, treime să contribuim, cu toții la eternizarea memoriei acelora, cari au făcut țara ca și a celor care au alcătuit armata. Lupta ocupându-se de memoriile regelui, pe care le-a publicat în traducere, zice că a venit momentul ca regele Carol să dovedească că ne dă ajutor »devotat. Pentru ca să-și deplinească gloria va stoarce Europei puternice o hotărîre favorabilă pentru românii apăsați in Transilvania și Ungaria. Atunci vom putea zice : „Mare și bun rege a fost Carol I.“ J L’Indépendance roumaine zice, că socialismul e o utopie, care nu se va realiza niciodată. Aprobă cuvintele celebrului doctor Virchov din Germania, care a zis, că lupta politică din această țara nu e împotriva proiectelor militare, ci împotriva unui stat al viitorului (cel socialist); prin urmare e vorba de apărarea bazei și a ordinei sociale. La Patrie reproduce cifrele, cari arată ultimele alegeri în Germania și conchide, că viitorul Reichstag va vota proiectele militare. Românul spune, că în alegerile de la cererile de comerciă, conservatorii au voit să facă politică. Dovadă că celelalte partide n’au pus o listă, în contra listei guvernului, fiind-că ele nu se uitau la principiile politice ale candidaților, ci numai la poziția candidaților, ca comercianți. Timpul vorbind despre subscripția proiectată pentru a se turna în bronz un medalion și a se depune pe mormântul generalului Florescu, zice că răii fac liberalii când afirmă că defunctul nu e demn de aceasta, fiind-că n’a făcut nimic pentru armată. Critică „Voința“ asupra acestui subiect și arată, că generalul Florescu a lucrat mult pentru reorganizarea armatei române. Ț-.ra nu contestă, că unii liberali au participat la organizarea României moderne. Spune însă, că ei vreau să amăgească opinia publică, zicând, că libertățile publice sunt amenințate și constituția călcată în picioare. Nimenea nu-i va crede — termină confratele. Voința națională polemizeze cu „Timpul“ care a zis, că lui Dimitrie Sturdza i se vor rupe urechile. Respinge acuzarea, că liberalii nu respectă Coroana, biserica și armata. Zice că aceste trei sunt opera lor. O răzbunare caraghioasă Un ziar american istorisește anecdota următoare pe care i-a trimis-o corespondentul seft din San Antonio (Texas). Mii întorc dintr’o vizită de 3 săptămâni ce am făcut’o pe malurile rîului Neueces. In apropiere de acest rift, se află mii de stejari. Folosindu-se de înlesnirea ce dă roadele acestor arbori pentru îngrășarea porcilor, proprietarii acestor moșii au o cantitate mare de aceste dobitoace, cari cele mai multe, locuiesc la 10 mile depărtare. Lupii mănâncă cea mai mare parte din purcei, așa că scroafele izbutesc forte rar să crească mai mult decât două sau trei, și atunci ca să-i scape trebuie să vegheze mereu și să se lupte cu lupii. Pe când eram acolo întinsei o cursă de oțel și prinsei un lup care, de mai multe nopți, deștepta casa cu Ahzitele lui zgomotoase, îl omorî și tîrîî cadavrul lui în curte cu gândul să-l omor. Două scroafe cari perduseră fiecare câte o parte din purcei, și cari își împârliseră între ele restul, locuiau într’o magazie nu departe de locul unde tîrîsem cadavrul lupului meu. Una din ele mirosind ceva, își lasă culcușul și veni în recunoaștere : descoperi îndată un fost dușman și fără să’i pese dacă e mort sau viu, se repezi la el. ’L apucă mai întâiul cu dinții ei puternici și’l scutură cum pisicile scutură șoarecii. Apoi, fără să’l lase o clipă, îl călcă cu picioarele de d’inainte și se încercă să facă bucăți. In tot timpul acesta grohăia în chipul cel mai salbatic și parul i se zbirni ca la un porc mistreț furios. In curând sleită de atâtea silințe, se întoarse la culcușul ei ca să’și păzească purceii, pe când scroafa cealaltă, plină de turbare, măcelărea înainte cadavrul lupului. Apoi cele două scroafe și purceii îl atacară împreună. Nimic mai plăcut decât să vezi pe cele mai mici din aceste dobitoace, abia cât pumnul mușcând din lup, guițând și cu parul zburlit. Toată ziua, la fiecare jumătate de ceas, scroafele și purceii făceau acest exercițiu, și cum venea au un purcel acolo, era poftit și el ca să ia parte la răzbunare în contra dușmanului ereditar. Starea Civilă. Mișcarea populației pe ziua de 8 Iunie Născuți 17. Morți 22 adică: Gheorghe Nae Theodorescu 6 luni, Reghina Platzer 28 ani, Floarea Ion Gheorghe 1 an și jum., Manila Constantin 5 zile, Costache Nicolae 68 ani, Gabriel Niculae Petrescu născut mort, Maria Dan Paraschivescu 85 ani, Ion Călin 51 ani, Ion Păun Constantin 3 luni, Cornelia Caterina Corneliu Mălurescu 5 ani, Ana Zurber 57 ani, Anastasia Trandafiropol 14 zile, Anton Banu 60 ani, Maria Mihaiu Petre 50 ani, Gheorghe Dumitru 90 ani, Constantin Ion Buzescu 2 săptămâni, Ion Pinta 45 ani, Sofronie Orzer 43 ani, Aurel Valeriu Stanescu 3 luni, Iosef Ion Constantin 35 ani, Petru Napoli 32 ani, Elena Radacovici 26 ani. XD EPS ȘI 7 Iunie Paslij.—Soaia d-lui Carnot: îmbunătățirea starei sănătății d-lui Carnot continuă, însă bolnavul va trebui să-și păstreze bine sănătatea. Paris.—Suportul primit fie guvorant francez despre sănătatea lui Herz Guvernul francez a primit de la cel din Londra raportul oficial al doctorilor în privința sănătăței lui Herz. Acesta este într’o stare astfel că nu numai că n’ar putea să compară dinaintea unui tribunal, dar ar fi chiar cu neputință de a’l transporta de la o cameră la alta. Kistoso. — Grevă terminată Greva scade. Sunt numai 350 greviști. Cei J’alți au reluat lucrul azi dimineață. Pfistâam — Inconfini Un incendiu s’a declarat la magaziile militare. 600 de quintale de pâine și o mare cantitate de fân au ars. Aleximaria. — Cholera De la 13 până la 16 iunie au fost 317 decese prin holeră la Meca. Blondl filier. Două decese prin eholeră s-au produs ieri și 3 în dimineața zilei de astăzi. Biondra. — Tulburători condamnați la moarte «Daily News» află din Constantinopole, în privința procesului tulburărilor din Cesarea, că tribunalul din Angoria a condamnat 17 armeni, între care doui profesori la colegiul lui Merswan la pedeapsa de moarte, 6 la 15 ani închisoare și 18 la 10 ani. 15 au fost achitați. N New-Hork.—Ordin de plecare Se asigură că față cu situațiunea politică din Peru corabia de rasboin Melaomen a primit ordin să se ducă la Callao. Paris.—Scandal în Camera franceză D. Dupuy a combătut proiectul pentru reînoirea parțială a Camerei. El a făcut să reiasă inconvenientele acestui proiect, care ar mări agitațiunile electorale și ar ridica Camerii unitatea sa. D. Dupuy a conchis că nu trebuie a se știrbi sufragiul universal; a schimba sistemul electoral actual ar fi a’i arăta o neîncredere. D. Rivet a apărat proiectul. D. Clémenceau s’a urcat la rândul său la tribună. D-nii Milleroye și Dérouléde l’au apostrofat zicându-i: «Ești un agent al străinătății; n’ai dreptul să vorbești». Mare farmă. D. Clémenceau a combătut și el proiectul, a cărui luare în considerație a fost respinsă cu 323 voturi contra 214. D. Dérouléde explică apostrofa ce a adresat-o d-lui Clémenceau și care e motivată prin ceea ce se petrece la Bournemouth. D. Gladstone a putut să se servească în contra Franței cu textele confiscate de la Hertz (mișcări vii). D. Milleroye cere să întrebe toul în privința stării negocierilor cu Anglia pentru extrădarea lui Hertz. D. Dupuy primește. D. Clémenceau a trimes martori la d-nii Déroulède și Milleroye cari n’au voit să se bată cu el cel puțin în momentul actual. Braem.O întruniră împrăștiată de armată din seară mai multe mii de lucrători au împresurat localul unde trebuia să aibă loc o adunare, care fusese interzisă. Cavaleria a împrăștiat mulțimea, care o ataca cu pietre. Trupele au șarjat mulțimea și a și restabilit ordinea la 10 ore și jumătate. In alte localități nu a fost nici o încercare de a se ține întruniri. SPECTACOL IE Opareta franceză.—Astă seară, Miercuri,trupa va juca in grădina casinului austro-ungar, se va da „Pericola.“ ----mi i........................................................................................■*— J|§> INSTII NTREE< Toate cocoanele, cari au vreo rochie de cusut, și vreau să li se strice, să se adreseze la croitorul Hermann Knapp, strada Pescăria Veche No. 3, care e meșter în arta de a strica rochiile. « grățitiÂ. •»pui, 10 (22) iunie !»». » CITIȚI PE PAGINA 4-A ANUNȚUL „NU MAI E HOLERĂ.« Ori ce tuse vindecată Ori-ce tuse se vindecă repede și sigur cu renumitele Msapsara «8c Calalissiiagä ale d-rului Bortelli, aprobate de consiliile sanitare din Italia și România și premiate la 6 congrese medicale. Adevăratele capuri de catramină vor avea în interiorul cutiei o instrucție în limba română cu pecetia administrației ziarului «Universul.» Depozit general la Drogheria centrală Mihail Stoenescu, strada Academiei No 2, București. Lei 3,75 cutia. CIGARETE . CHIHLIBAR fabricate în mod special, premiate la expozițiile din Paris și Petersburg, analizate și constatate de chihlibar pur de către Academia imperială din St. Petersburg, se vinde la gara de Nord de către fiul Karl Thorn, cu prețuri moderate. Aceste țigarete sunt foarte igienice și nu strică de loc dinții fiind din chihlibar curat. 656 (2) Lei 190 o inimoasă pălărie Frumoase pălării de vară, moi, de orice culoare, se află spre vânzare la, adm. ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 11, și la «Biuroul Calculator», Calea Victoriei No. 150, numai cu lei 1.90 bucata. ONT-DE-LEMN FRANȚUZESC — calitate superioară — garantat curat de măsline, 20 la sută mai eftii decât oriunde. Litru. . . ...........................................Lei 2.78 Tinichea de 1 litru................................. „ 2.85 Unt-de-lemn, calitatea II-a, garantat curat de măsline, Litru........................ „ 2.20 Idem, în tinichele de 900 grame ... „ 1.80 De vânzare la administrația ziarului „Universul“, Strada Brezoianu No. 11, București. Adeveratul RHUM Jamaica — garantat extra- superior — al renumitei case de importațiuni HIRSCH , Co, din Hamburg—Londra. De vânzare la administrația ziarului «Universul», Str. Brezoianu No. 11, cu prețul de Lei 5.75 sticla. Asemenea Rhum nu se va găsi în București nici cu 8 Lei sticla.Mieloaiele de ficat, stomac și mM se vindecă intrebuințându-se. AMARINDIAN al doctoralul W. SIMON Aprobat de Comisia superioară din România Afară că vindecă gălbinarea, atacurile de venin, colica epatică, tumorile la ficat, inflamațiunea splinei, încuiarea de trânji, disenterie, gastritele catarale, indigestiunile și nepofta de mâncare, durerile de stomac, durerile de cap, boalele uterine, încetarea periodului, period puțin și întârziat, periodul cu durere, panglică, slăbirea vederei, provenind din alterația sângelui și ficatului, nevrosele, palpitație de inimă și idiopsia. Amarul Indian este și cel mai bun curățitor al sângelui stricat, in urma boalelor ficatului sau ale efectelor de microbi și miasme palustre (băltoase).^ IțTsac-WESsilleî S "fiii Sute de certificate de persoane vindecate din România sunt la dispoziția publicului. r " . Adevărat Amar înclin se află de vânzare la Drogheria „Centrală“ Mihail Stoenescu, farmacist, Str. Academiei No. 2, București, care îl trimete și în orice parte din țară. — Adevăratul Amar Indian va avea instrucție în limba română și va purta ștampila adivi ziarului „Universul“. Acest medicament daca nu va avea instrucțiunea cu ștampila ziarului „Universul“ se va considera ca falsificat, prin urmare nu se garantează efectul lui. Povestire dureroasă la patimile Domnului și pentru plângerea Maicii Domnului, pentru pământul fericiților și pentru descoperirea care o face îngerul D-lui, Cuviosului Macarie. Se vinde de Dometie Ieromonahul la Cimitirul Icoanei, Bucuresci. ""de" I1CEERLAT~ O prăvălie nouă cu 2 odăi și pimniță mare boltită, situată în Calea Dorobanților, colț cu strada Romană, pozițiune favorabilă pentru Farmacie. Doritorii se vor adresa vis-a-vis la băcănia 1. SSejin. 666 Hat. Atragem atențiunea asupra importantului anunciu : Insecticid N. H. 8TINGUE Institutul nou de elevii București, strada Popa-Soare No. 12. Autorizat, cu regulament, pentru elevi primari și secundari, interni și semiinterni. Director: TSISIb. profesor la Liceul Mateut Basarab și la Școala Superioară de Războiu. ’ 612 (10) Casă de incredera HRISTACHE PARDOS&ComP Strada Lipscani 16, Bucuresci Magasin de „Hautes Nouveau des 41 pentru sesonul de Primăvară Se primesc comenzi de Rodhi, Confecțiuni după ultimele jurnale. Rugăm pe onor public de a ne onora cu vizitele d-lor, asigurându-I că vor râmâne pe deplin satisfăcuți atât de calitățile mărfurilor noastre cât și de principiul casei noastre de a vinde pe un mic beneficiu. 429 (ii) Adevăratei VERHUȚE a renumitei și premiatei fabrici Fratelli Cora din Turiu se află spre vânzare la adm. ziarului «Universul», str. Brezoianu No. 11, București cu preț de 4.50 sticla 4.i