Universul, octombrie 1905 (Anul 23, nr. 269-299)

1905-10-01 / nr. 269

' 'V LAmMI« 1 Octombrie 1905 - WHOM. 51 HUILE „ST«A" lângă Tirgul-Frumos, oprii cu trenul ‘Nie la Tasi. Festinuie frumoasă și sănătoasâ, adăpostită «I« viat și curenți scriitroripai în tartila T». Instalațiuni de Bal Sulfur ease și de fior»Ur».f>ir, auriiu»ciujbcíuíü iarna in interviul navalei lunii. Izvoare de apa eusuroasă și feruginoasă pentru băut. Instalați«» de aer comprimat,, inhalații, electoroterapie, masaj manual și vibrator, gimnastică, etc. Medicii bailor: Vinî ci’i Zosin și Gheierteria SANATORII’I. STRUNGA care s'a deschis la 15 •‘Septembrie a. e., se tratează: booli nervoase: isterie, neurastenie, paralizii, nevralgii, manii etc. ; boale interne cronice: anemie, Scrofulosa, sifilis, arterioseterosă, reumatism. eU. ; boale de piele, eczeme, faromulosă, urlicanul, etc. Meric-director al Sanatoriului, Dr. P. IOSIS, Iași. Prospecte se trimit la cerere: 11 nrommtí ln Octombrie 19 Q5, ,gJS V li* lJE» prin :licitație publică la Tribunalul Hition, pentru eșire din indiviziune, următoarea avere, proprietatea moștenitorilor defunctului I. Si Bucuiescu : " J. Itomesiu Mărculești jud. Ialomița iu întindere de 31.650 pogoane, dintre cari cam 1000 pogoane ! Ad are diferite esențe, iar restul arabié, având gara Mărculești dt, pe linia Bucuciu-Comtanța, la 8 minute departe de conac și magazii, acarete noi, mai mult decât suficiente. Moară cu turbină pe mal Ialomița cu 6 perechi pietre. Afectat la credit (ratele la zi). II. Casele din Blezca din l odăi, avend grajd cu dependințe pare si grădina de flori. II Uksci dintoen SdÄ țada in Bulevardul I. (d. JMiimnu, locuite . aerialmente de <3. Giverman. IV. Casele cu prăvăliile din Bazei piața Unire! (vechea primărie), unde se afla librăria Davidescu. V. Larii! virii si prăvălia ^ *- tui striviri Unire! cu piața Dacia (Magazinul lupornîi). Pentru informațiion a se adresa la d-na Plena că uitai. tiolban.Bulevardul Ghici ! No. Ch in Sinaia, sail ln București. str. Haimma Note.1’. SA PeiruHâ amatori! de ei Sub-semnalul a vend de vinzare zece mii oi și berbeci, rasă «Merinos-Spancă» pură, roagă pe cei ce doresc acupera, sa-i adreseze cererile d-lor până la 15 Octombrie a. c. Mai puțin ca o sulă «tivind. 8920 I0K I. POPEA. Piua-Petri. Muniii lalaann Wamtsuteesfti fie estind primar cemercial și liceal Primește elevi cari isi fac cursurile in pension și elevi cari urmează la liceele și școalele de comerț ale Statului. Rezultate excelente apat la examenele făcute in pension, pentru elevii cari au hivelul in institut cât si la examenele făcute de elevii Pensionului cari au urmat ii senatele Statului. Prelați moderata. Pressesie la cerere BusareA Caisa Hușii«’ Bo. 182, Broazești Director RXHJ BALTIi AXD. 8800 Profesor !« !!»»«! Sf. Sava. EXPOZIȚIA ține locuri de închiriat și de vinzare, situate la intrarea Expoziției, dominând în vedere toată expoziția și tot orașul, foarte potrivite pentru întreprinderi <le petrecere la vremea Expoziției. de gaziRE Í ocini mari pentru fabric!, aveau apa, 1 canal, gaz, înlesnire de racordare cu linia ferata, nea de isvor abundent. Locuri de case în diverse cartiere ale orașului, toate în regonul al III-lea, pe la străzi diferite, recunoscute de principe. 1intre case mari și mici cu preț foarte redus. Loc arabil de la pogoane la periferia orașului, traversat de linia ferată, potrivită pentru fabrici și plantație de vie, înlesniri de plată. Informații la n. A. SIJTKÎÎ 8600 București, strada Suter No. 0 wtó TdiTluao pesins coE Sireires Bissreen „BUNI-VESTIRE“ Nesfa.ce«are hiletcla în condiții intranlagioase și cu prețuri foarte reduse. A se cere biformațiuni prin Poștă la Comitetul Loteriei in Birzen. Ti'în-fffa hî 50 OdöUsisric lO'Oam Profesor de Flaut PWKO.UJ LKC Tuji VI Metodele cele ataî noul și programa Conservatorului, condițiuni avantagioase predați și la domiciliu. Gîica CF.SCU P.-dut Dimen Gotesiu 7raiare de ocazie — a unor mobile — Fabricate la Viena Se vinde pentru plecare in străínUHate mare parte din mobilierul unei locuințe de șase camere, adus de la cele mai bune ateliere din Viena. I Mobile, lămpi, covoare, instalație de bac și bucătărie in strada I’apa-Soarei. Se poate vedea de la 11—12 dina. și 2—1 după amiazi. 46 @ petor ^specialist pentru Ireale de GAT, RAS ȘI 11BCHI S'a restatens clisa ofresa&fate I — Str. Batu-fedii 7 (2—4 p. dl.) — ‘ 8919 id*. ni € imiaiiM — XD 5 [UNK]IZT'XIS'X’ — 1 Ca la Facultatea din Sariin și Chicago Í UWBEAT W PRESS 14.—Bulevardul Elisabeta.—4 Face toate operațiunile referitoare la arta dentară, absolut fără durerai prin anoste»:« Specialist in obturațiuni (plombe) de aur și porcelan — Email (sistem Jenkinsto Coroană în aur ,dinți artificiali fără »facti. 25 Ir. BOSS si HSVICI ij l.x Medic al spitalelor WEI!! .și mu. OÜBlAGraiE 12.0 — MOȘ ÎL Olt — 24Í 1 mmm secțiuni de germană, franceză, româmă și piano curs elementar. (Comdițiuni avantagioase. A se adresa la Agenția de publicitate Carol Schulder &. Comp., Bucu prjfe.str, strada Karageoryevici, 18. d-luî Scarlat, Stănescu, directorul și «1-luî C. I. I Dimitrescu secretarul prefecturei. A vizitat pe rând toate bitirourile, sala consiliului, serviciul veterinar al județului, serviciul sanitar, revizoratul școlar, serv. lehnte, bitroul teleleute, bitroul d-șoarelor lucrătoare cu mașinele «Yost» precum și apartamentele particulare ale d-lui prefect D. C. Petrescu. Peste tot d-sa a rămas vechi impresionat de curățenia ce există în acest palat și a admirat mult frumosul mobilier. Aci explicațiunile necesare î-afi fost date de toți șefii de servicii cărora a fost prezintat. La orele 2 d. Lazareivitsch a trecut la Sofia prin Husciuk cu vaporul obicinuit de pasageri unde asemenea se va interesa de modul cum este organizat serviciul polițienesc. In linii generale a admirat țara noastra precum și organizațiile administrative ce avem spunând că ne părăsește cu frumoase impresii. Sosirea reg. îi.Azi, la orele 4 d. a., s'a înapoiat din manevrele parțiale ce au avut loc în nordul județului Vlașca, reg. Vlașca No. 5 de infanterie, sub comanda d-lui locot.-colonel Al. Tocilescu. Cu tot lungul drum parcurs și a timpului ploios, infanteriștii arătau bine. Mâine sosește și reg. 10 de cavalerie. Starea sca»a«vălurilor.Timpul este frumos. In cursul zilelor din urmă a plouat foarte bine in tot județul. Facerea ogoarelor pentru semănăturile de toamnă și semănatul griului se fac pretutindeni in bune condițiuni în urma ploilor căzute. In câteva localități griul pus timpuriu a răsărit și este frumos. Culesul porumbului continuă.— Pretutindeni este satisfăcător—cu puține excepțiuni insă. Culesul viilor s’a terminat. Livezile și pășunele s'au îndreptat simțitor. Sanitare.Consiliul de igienă al județului a tipărit și făcut sa se împartă in toate comunele rurale «Povețe pentru preintâmpinarea boalelor gastro-intestinale» ca măsuri de prevenție pentru holeră, etc. etc. ...... Oi.TLATIA.-Reciflejit mortal.—Locuitorul Ioan Enea Berea, din comuna Hotarele, angajat ca lucrător la construirea podului de peste gârlă dintre Hotare și Isvoare, a fost victima unei neprevederi. Iată cum s'au întâmplat lucrurile : Pe când se muta macaraua de la un pilot la altul, din causa relei supravegheri a conducătorului lucrărilor, a căzut peste spinarea sus numitului nenorocit, fringându-i coloana vertebrală. Adus la spital, astăzi a încetat din viață, cu toate ingrijirele date. PLOEȘTI.— Fiu’l.— Erincmpte s'a săvirșit un îndrăsneț furt la cafeneaua d-lui,N. Pavelescu, din com. Vălenii-de-Munte, furându-se prin spargerea tejghelei suma de 70 lei. In urma cercetărilor făcute, autorul acestui furt a fost arestat in persoana lăutarului I. Negrea, care a si fost inaintat parchetului. Duelul maior Ha«di>ea-Buciurescu . Asupra incidentului Handoca-Bilciurescu ve mai comunic următoarele : Maiorul Handoca simțindu-se insultat printrun articol publicat in ziarul «Prahova», si iscălit de către d. deputat Victor Bilciurescu, a trimis martori acestuia pe d-nii G. Negulescu și G. Enescu. Acești martori prezentându-se la redacția «Prahovei» și arătând scopul vizitei lor, s-a telegrafiat imediat d-ni. Bilciurescu, care nu se afla în oraș. Tot telegrafic d. Bilciurescu și-a constituit martori pe d-nii Toni Arion și căpitan Laptev. D. Arion lipsind insă din oraș, a fost înlocuit prin d. G. C. Dobrescu. Astăzi va avea loc întâlnirea martorilor, când se va discuta asupra condițiunilor duelului. insilivre.— Aseară au sosit în localitate regim. Prahova No. 7. Mircea No. 32 și de călărași, venind de la manevre. — D. sub intendent loanid se află in localitate pentru verificarea gestiunei regimentelor locale. Diverse.—Eri ia orele 3 d. a., consiliul de higiena al orașului a ținut ședință. Seara a ținut ședință consiliul comunal. PITEȘTI. — Manevra <invist.ic i a â-a. — Ziuă de 27 Sep. — O ploaie torențială, cu descărcări electrică, a făcut imposibilă continuarea manevrei. Toate trupele și ofițerii s’au odihnit după oboseala unor marșuri și lupte de 8 zile continue. " Seara un banchet al tuturor ofițerilor din divizia 3-a, a avut loc in sala Poteceanu. Muzica reg. 22 infanterie delecta publicul strâns in fața sălii, iar orchestra reg. 4 infanterie pe convivití'au ridicat mai multe toasturi. Tiiua 28 Septembre.—Continuarea manevrei.—Tema: Inamicul se găsește întărit pe o pozițiune, împrejurul Piteștilor, la comuna Bradu-Geamăna. Divizia 3-a are însărcinarea de a respinge pe inamic. Inamicul era reprezintat printr’un batalion de infanterie și o baterie de artilerie. La orele 7 dim. avant-garda diviziei a pornit din Pitești la orele 11 dim. S’a dat asaltul pozițiunei. D. general de divizie, Cica, a condus divizia la luptă. La ora 1 trupele s’au reîntors spre Pitești pentru a lua parte la defilare. La întoarcerea de la câmp a făcut o plăcută impresie trompeții bateriei de munte, reg. 2 artilerie, care cântau cu mult brio un marș pe cunoscuta arie Ninetta. Defilarea. Defilarea trupelor a avut loc pe bulevardul orașului in ordinea următoare : Batalionul 2 vânători, reg. 22 infanterie, reg. 30 infanterie, reg. 4 infanterie, reg. 28 infanterie, reg. 6 artilerie, bateria de munte din reg. 2 artilerie și reg. 4 cavalerie. După terminarea manevrei fiecare regiment a plecat la destinația sa, parte pe jos, în marș, parte a rămas pentru a fi expediați cu trenul in ziua de 29 Sept. IESLER. — Ciocnire. — Vaporul «Michael» sub pavilion grecesc, trecând prin portul nostru, din cauza unei manevre greșite s’a ciocnit de pontonul societăței austriace de navigațiune, cauzându-I avarii Însemnate. O comisiune compusă din comisarul maritim din Salina, căpitanul portului Galați și comandantul vasului N. F. R. «Vasile Lupu» a fost numită pentru a stabili daunele. Fenomen.— Aseară s’a observat in jurul lunei un frumos curcubeu, fumat jcrobafeil din cauza ceței din atmosferă, căci noaptea a și plouat. Inspecție.—D. D. Hagi-Antos, prefectul județului, s’a înapoiat aseară la Tulcea din inspecția comunelor Malcoci, Beștepe, Mahimudia, Amighiol, Sarmnosuf, Sadighiol și Agighiol, din plasa Tulcea. In curând d-sa va inspecta plasa Babadag. TIN &2TJLT Zî La Ian prăjit. — După ce am curățat și spălat șalăul, dacă este mare, îl tâem in bucăți mai mici, îl săram și, după ce a stat ca o jumătale de ceas, îl zvântoni cu un șervet, îl dăm prin făină, apoi prăjit rumen în untură sau în unt fierturile, sau in unt-de-Lemn ; după aceea 7 punem pe o ferfurie lungă, garnisii cu fetii de lămâie, sfecle roșii în felii tăiate, castraveți acri servit cald. ________ regale [Prin fir telegrafic de la trimisul nostru special) Botosani, 29. — Azi au fost reluate manevrele, continuând cu acțiunea de alaltă eră. Timpul a fost frumos. M. S. Regele și A. S. R. Principele Ferdinand au sosit pe câmp la orele 10. Puțin mai târziu a sosit Principesa Maria în automobil, care apoi a încălecat spre a vizita pozițiunile. Luptele s'au dat în sudul orașului, in apropiere de halteră. Tema era ocuparea Botoșanilor de divizia 7, comandată de generalul Beller. Focul a fost deschis de artilerie în apărare, căreia a răspuns inamicul care ocupase pozițiile Zeicești. Atacul infanteriei inamicului care înainta în coloane desfășurate, în tiraliori, a fost așa de viu încât a fost izbită și respinsă apărarea. Aceasta însă, primind ajutoare, își recapătă pozițiile și respinse chiar, pe inimic. Lupta a durat până la orele 2, terminându-se prin isbânda diviziei a 7 care, spre a respinge pe adversar, fu obligată, la rândul ei, să cheme rezervele în ajutor. Atât mișcările de atac cât și retragerea au fost executate admirabil. Cu prilejul manevrelor de azi a eșit din nou în relief valoarea soldaților și a ofițerilor români. După luptă toate trupele au fost incuartizate în oraș. D. Cantacuzino a sosit aci pe la orele 11 jum. vestu*«*». ---n.. I ns . Mai . — Cum iți mai e ? întreabă Tândala pe prietenul sau Păcală, care e bolnind și pe care s'a dus să -l viziteze. — Acum mi-e mai bine, dar aseară mi-a fost așa de rău, că credeam că azi dimineață o să mă deștept mort. (TRIBUNALELE CIVILE) Falimentul «soc. »se asigurare «Unirea» La secția comercială a trib. Ilfov s’a Început ori verificarea creanțelor creditorilor societății de asigurare «Unirea» declarată în stare de faliment. S’au prezentat creditori din întreaga țară in mare parte țărani, preoți și mici comercianți. Din cauza prea marelui număr de creditori, verificarea va dura mai multe zile. Eri s’a verificat de abia creanțele a 100 creditori reprezentând un capital ca la 50—60 mii lei. Verificarea se face de d. judecător sindic și va continua și azi. Procuror ultragiat lu ședință publica Un vestit pungaș, anume Guță Stănescu, a fost dat judecății pentru mai multe pungășii comise în Capitală. Tribunalul Ilfov secția IV judecându-l pentru aceste fapte,' i'a condamnat ori la trei ani închisoare. Stănescu. Îndată după pronunțarea sentinței, a început să înjure pe d. procuror Robescu, care il acuzase, adresându-l în acelaș timp și mai multe expresiuni triviale. Pentru acest fapt tribunalul, pe dată, l-a mai condamnat încă la un an închisoare. D. procuror nefiind mulțumit cu pedeapsa dată lui Stănescu pentru ultraj’, a făcut apel a minima: «n’effect. I isasic, agriculura si cwacrcin București, 29 Septembrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 185 de milioane din 1903 4 °/0 lei 103Vă—104; idem de 32 Li mii. 4 °/a lei 92?/8—9SV„; idem de 50 mii. 4 °/a lei 6o1/^—881/«; id. de 274 mii. 4 °/„ lei 93»/*—94»/*; id. de 180 mii. 4% lei 93 — 932; idem de 100 mii. 4 °/» lei 911/4-911/2 Obligațiuni corn. București 4 °/0 lei 91*/«—92»fc. Obligațiuni Credit, jud. și corn. 5 °/o lei 100»/,—100»/, hune. rurale 5 °/, lei 103-103».,• idem de 4 lei 96 — 901/a; urb. București 5% lei 99 — 991/*; id. Iași 560 lei 952—’95»/v Acțiuni : Banca Națională 3080- 3095. Banca Agricolă lei 406—409. Banca de Scont lei 173—176. Societatea de asigurare : Dacia-România lei 714—716. Naționala lei 913-916. Banca Marmorosch Blank 885—900. Monede: Napoleonul lei 2010. Marca germană lei 24.70. Coroana austrei 1.05—. Rubla lei 2.©. Sconturi și avansuri : Banca Națională 5-A60/#. Casa de depuneri 5u/0. Devise cek Londra 26.253/* ; cek Paris 100.30; cek Viena 105.05; cek Berlin 123.40; cek Belgia 100.05. Cota valorilor române în străinătate Francfort.Renta de 5 °/C —. Paris.—Renta de 5% 101.50. Id. de 4% 94.80. Berlin.—Renta de 1892—93 5% 101.50, idem de 1890 4% 93.60, idem de 1894 4% 91.40, idem de 1896 4°/o 91.70, idem de 1898 4% —.—. Gomunalc Buc. 99.—. Cota valorilor străine Consolid. engleze 887/s- Renta franceză 99.65 , renta italiană 105.05. Banca otomană 611. Loturi otomane 134.25. Cereale Operațiunile și cota cerealelor ale pieței Brăila pe ziua de 28 Sep. Cereale sosite In șlepuri pe ziua de 28 Septembrie Grâu da Wk—Wiz k. cu 1 5C/ corp. siv. b. 28200 lei 14.45—15.65 suta k. bord șlep Sulika. Griia de 731Î4—80 k. 1 — 5 °/n corp. str. h. 23.200 și vag. 128 lei 14.10—15.20 suta k. șlep și magazie Brăila. Grâu de Be Pa—80 k. 1—8% corp. str. vag. 42 lei 11.70—14.90 suta k. Secara de 70—763/2 k. h. 7500 și vag. 811/2 a lei 12.65 — 12.771/2 suta k. bord șlep Sulina și vag. 10 de 69V1—73 lei 12.10—12.ife suta k. Orz de 64Vs k. b. 1800 lei 10.70 suta k. step Brăila si vag. 52 de 54i/s—64 p. ]ei g.gp _ uag suta k. Orzoaica de 63-69. k. vag. 8 lei 11.70-12.. suta k. Orez de 40—44Vs k. b. 7600 lei 10.85-11.65 suta k. step Brăila si vag. 22 de 40-46*/«k. lei 10.60-11.35 »/0 k. Grâutone 6286 Secară » 747 Orz » 143 Ovez » 450 Naviunie fluviale pe ziua de 28 Septembrie Dela Călărași la Sulina lei 2.65 » Rusciuc » » » 2.80 » Zimnicea » » » 2.80 » Cocargea » » » 2.80 » Corabia » » »3.— » Oltenița » » » 2.40 Ultime depeși (Telegramele noastre particulare) Cota cerealelor in streinătate Budapesta, 28 Septembrie. Grâu de Oct. cot. 16.20 urc. 8 h. Secară ,, ,, ,, 12.— invariabil Ovez ,, „ „ 13.40 » Porumb ,, ,, 13.36 sec. 2 h. Rapiță „ ,, 24.70 invariabil Berlin, 28 Septembrie. Grâu Oct. măr. 171.75 Secară „ Paris, 28 Septembrie. Grâă Noemb. ir. 23.35 seă. 20 c. Făină „ 30.75 » 5 c. Ulei de colza ,, 49.50 » 50 c. New-York, 28 Septembrie. Grâu disp. ct. 915/s urc. 11/* c. Grâu de Dec. ct. 913/s Grâu de Maiü OU/g Porumb dispon. 61V2 urc. 1/2 c. Porumb de Dec. ■ 54V» Porumb de Maia SO1^ Chicago, 28 Septembrie. Grâu de Decem. 86a/g Grâu de Maicent. 87V2 Porumb de Dec. 45— Porumb de Mai. 44V1 VINERI. ♦ La 15 Octombrie a. c. va apare prima fasciculă din întâiul volum la ! Ha S Ha ! al bibliotecei Marion. Fascicula de 32 pagini va cuprinde numeroase nuvele și descrieri hazlii din viața noastră contimporană, datorite penei iscusite a colegului nostru d. D. Marion. Fascicula se va vinde în în toată țara cu 10 bară. Se primesc și abonamente . Pentru un an lei 5.75 ; șease hint lei 3 ; trei hint lei 1.50 ; pentru un volum (zece fascicole ) lei 1.10. Anunțuri cu prețuri reduse. Gustul abonamentelor se poate adresa prin poștă la autor, str. Berzei 5, București. M D. George Iíizescu Dima se numește impiegat cl. II în serviciul exterior general al finanțelor, în locul d-lui I. A. Grangu, care se destitue pentru rea purtare în serviciu. «Monitorul Oficial» publică următoarele numiri: D. Gh. Vasiliu in postul de copist în cancelaria serviciului județean, în locul d-lui M. Alexandrescu, trecut copist în secția administrativă. D. Gostache Pavel agent de control provizoriu pe lângă fabricele supuse controlului ministerului de finanțe, în locul decedatului Vasile Ionescu, D. Anton Lăzărescu agent de control provizoriu și d. N. Georgescu în postul de econom-intendent la ferma-model Studina în locul d-lui Teodor B. Popp, demisionat. Teodor Stoicescu a fost revocat din funcțiunea de primar al comunei rurale Țintești din jud. Buzău, d. Alexandru D. Motăș din funțiunea de primar al comunei rurale Burdusaci din județul Tecuciu și d. Ion Radu Paraschiv din aceea de primar al comunei rurale Tureni din județul Teleorman. ♦ Delegatul guvernului ungar pentru semnarea convențiunei telefonice dintre România și Ungaria, d. de Szallay, a părăsit țara prin Orșova. ♦ La R. M. S. s’au schimbat orele de lucru de la 9—12 și de la 3—6 p. m. Orariul de vară a rămas numai la serviciul datoriei publice din ministerul de finanțe și la serviciul sanitar. Și impiegații auxiliari ai corpului telegrafic din București au înmânat d-lui director general al telegrafelor și poștelor un memoriu prin care cer îmbunătățirea soartei lor. D. Cerchez le-a făgăduit tot ajutorul posibil. „ Cu începere de astăzi, Vineri, orele de cancelarie la ministerul domeniilor s’au schimbat astfel: de la 8 dim. până la 1 și luni. d. a. ♦ D. Ion N. Lahovary, ministru de domenii, a dispus să continue exploatarea materialului lemnos necesar construcției casei veteranilor din Dobrogea,chiar și în timpul ernei, așa incât la primăvară să se continue cu activitate multă și neîntreruptă construcția acestor case în bune condițiuni. ♦ Luni se vor începe tratativele pentru încheerea convenției comerciale cu Anglia. Delegații englezi vor sosi în Capitală poimâine, Duminecă, cu expresul orient. ♦ Se știe că toate consiliile județene din țară au fost convocate în sesiune ordinară pentru ziua de 15 Octombrie. Consiliile își vor alege nouile biurouri, comisiunile prevăzute de legi vor lua cunoștință de situația județului și vor verifica corupturile județului pe exercițiul financiar închis 1904— 1905. ♦ După cum am spus astăzi, vor începe să lucreze în toată țara, comisiunile de apel, însărcinate cu judecarea contestațiilor contra impunerilor comisiunilor care au făcut recensifljințul contribuțiilor directe. Se știe că aceste comisiuni se compun din președintele tribunalului, președintele consiliului județean respectiv și un delegat al fiscului. Comisia pentru judecarea contestațiilor făcute de locuitorii din Capitală și din județul Ilfov, se compune din d-ru. Petre Milic, președintele consiliului județean de Ilfov, Mavrodin, primul președinte al trib. Ilfov, N. Eustațiu, reprezentantul ministrului de finanțe și Moteanu, delegatul fiscului. * Eri, Jour 29 Septembrie, A. P. R. Principesa Elisabeta a României a împlinit 11 ani. Cu această ocazie, consiliul de miniștri a prezintat felicitările sale Auguștilor Părinți și Familiei Regale. S'au primit de asemenea numeroase telegrame de felicitare din toată țara. * D-nii Gr. Cerchez și N. Constantinescu, directorul general și sub-directorul poștelor, lucrează la un proect-contract pentru instalarea telegrafiei fără fir în centrele principale din țară. Zilele trecute delegatul S. M. R. și acela al direcțiunei poștelor au lucrat la o convențiune intre aceste doue direcțiuni, pentru instalarea telegrafiei fără fir. In curând proiectul acesta va fi terminat. * D. G. Predescu, directorul comptabilităței ministerului de interne, reîntorcându-se ori din concediu, și-a luat postul în primire. * Consiliul tehnic superior a aprobat proiectul pentru iluminatul cu electricitate a orașului R.Vâlcea și pentru executarea lucrărilor. * S'a trimis consiliului tehnic superior,spre aprobare, proectul pentru construirea unui palat comunal la T.Măgurele. * Duminecă, 2 Octombrie, la orele 2 d. a. se va ține în sala Eforiei o conferință sionistă. * In ședința de aseară a comitetului Asociației generale a studenților universitari s'a făcut complectarea constituirea comitetului și au fost aleși d-nii Ilie Chirițescu și Velescu, vice-președinți, d-nii M. Moscat și Dumitriu Târgoviște censori, și Al. Tisescu secretar de ședință. * Duminecă seara, 2 Octombrie, se va da în sala Bragadiru o mare serbare, pentru sporirea fondului societăței de ajutor Filaret. Față cu scopul filantropic urmărit de această societate, publicul se va grăbi de sigur să participe. K Mâine seară Sâmbătă, 1 Octombrie a. e., se deschid cursurile de muzică la «Școala populară de muzică» a soc. «Hora» în localul șc. Golescu, str. Azilul de Noapte. Cu această ocazie joc. «Hora» dă o serată muzicală, la care sunt invitați părinții elevilor, membrii societăței, precum și toate persoanele care se interesează de mersul acestei instituțiuni populare. Intrarea liberă.’ ® La cursurile gratuite de Principii și cânt cloral, istoria muzicei și declamație de la școala populară de muzică a soc. «Hora», se primesc încă copii de la vîrsta de 9 ani în sus, precum și tineri, domnișoare și doamne de ori-ce naționalitate și profesiune. ■ Informațiuni la secretariat, școala Gol escu în fiecare zi între 5—7 p. m., și 8—10 seara. * D. Kuyper, fost președinte de consiliu al Holandei, care își anunțase sosirea în România încă de astă primăvară, se afla în Capitală și a fost primit ori la orele 3 p. m., în audiență de d. general Lahovari, ministrul afacerilor streine. D. Ioan N. Lahovari, ministrul de domenii, a elaborat un regulament pentru aplicarea legei împroprietărirea veteranilor în Dobrogea. Această lege până acum nu a avut un regulament de punere în aplicare. Noul regulament a fost deja seinat de M. S. Regele și va fi zilele acestea promulgat prin «Monitorul Oficial». El conține 19 articole. Monitorul consiliu de miniștri ce se va ține se va ocupa cu noul numiri ce se vor face în magistratura inamovibilă. * E probabil ca d. Take Ionescu, ministrul finanțelor, care se află in străinătate pentru căutarea sănătăței d-nei Ionescu, și al cărui concediu expiră Luni, 3 Octombrie, să nu se înapoieze în țară decât după 15 Octombrie viitor. * D. Al. Em. Lahovari, ministrul României la Constantinopol, a obținut un concediu de trei săptămâni. In timpul absenței sale afacerile legațiunei regale vor fi girate de d. Derussi, secretar de legațiune, în calitate de însărcinat de afaceri. D. Lahovari, care a sosit în București, a plecat ieri seară la Leordeni. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Iată orariul școalei superioare de științe de Stat pe anul 1905— 1906 : Lunea de la 8—9 seara d-n. A. Davîdoglu (sem. II), comptabilitatea. și N. R. Capităneanu, legislația financiară ; de la 9—10 G. G. Danielopol, științele financiare și V. Gancicov, dreptul privat anul III. Marțea de la 8—9 seara d-nt Adolnh Stern, dreptul comercial și Iulian Teodorescu, dreptul penal și procedura sa ; de la 9—10 Gr. Tocilescu, etnografia. Miercurea de la 8—9 d-nii D. Negulescu (semi. I), statistica de la 9—10 G. Marinescu George, dreptul administrativ și I. Ionescu, dreptul internațional. Joaia de la 8—9 d-nii dr. N. Minovici, medicina legală , de la 9 — 10 Gr. Z. Urlățeanu, dreptul privat anul II și G. G. Mironescu, procedura dreptului privat. Vinerea de la 8—9 d-niî Ilaraiai.Merundățeanu, sockologia ; de la 9 - 10 Sf. Gihostri, istoria doctrinelor politice și I. G. Duca, istoria diplomatică a Europei. Sâmbăta de la 8—9 seara d-niî G. G. Meitani, dreptul privat anul I, de la 9—10 D. N. Gomnia, economia politică și Al. Cerban, dreptul constituțional. Cursurile încep la 3 Octombrie. ♦ Admiterea pentru facerea stagiului la fermele model ale Statului a elevilor școalelor inferioare de agricultură din țară, se face de către ministerul instrucțiunii publice. C Consiliul permanent al ministerului instrucțiunei publice a luat dispoziția ca școalele normale din Craiova, Câmpu-Lung, Bârlad, Iași și București, clasele II, IV, V și a VI să facă cursurile după vechiul program, iar in ce privește clasa III, vor repeta materiile din anul acesta. ♦ La 3 Octombrie se va serba a 13-a aniversare a liceului «Carol» din Tulcea. Vor lua parte toate școalele din localitate la această serbare. Ministerul instrucțiunei publice va fi reprezintat prin d. inspector dr. Leon. S’a dat numele de liceul «Carol», pentru că data înființărei liceului coincide cu data naștere a principelui Carol. ♦ Ministerul instrucțiunei a dat o circulară revizorilor școlari de județe prin care ii invită, să pună in vedere direcțiunilor școlilor primare să dea elevilor apă de băut sterilizată prin fierbere. ♦ Examenul de licență la facultatea de științe, secția matematică, va începe în ziua de 12 Octombrie și va dura până la 13 ale aceleiași luni. Examenul de științe fizico-chimice și științe naturale va începe pe la 15 Octombrie. ♦ La 15 Ianuarie se va ține concurs de agregație la facultatea de drept din Capitală, pentru ocuparea catedrei de procedură civilă; candidații, la această catedră, vor trebui să înainteze până la 1 Ianuarie, decanatului acestei facultăți cererea de înscriere la examen, însoțită de un memoriu al lucrărilor și titlurilor lor. Concursul de agregație pentru ocuparea catedrei de drept roman, tot de la facultatea de drept din Capitală, se va ține la 15 Aprilie. Candidații vor trebui să înainteze cererile lor decanatului până la 1 Aprilie. STISI TMmUMM — ,,Nevestele vesele“ va ține afișul Teatrului Național toată săptămâna aceasta, iar Marți, 4 Octombrie, vom avea premiera piesei Instinctul de Kystemaeckers care a obținut anul trecut la Paris un succes foarte mare. Sperăm că și la noi piesa va fi primita cu căldură dat fiind că e pusă în scenă cu o îngrijire deosebită, că are decoruri noul și că interpretarea nu lasă nimic de dorit, rolurile principale fiind încredințate d-nelor L. Costescu și El. Mihăilescu și d-lor Sturdza, luciu, Maximilian și Giucurette. — ..Reprezentație de binefacere“le titlul unei comedii localizate de d. E mil Fagure, care se repetă acum la Teatru. Rolurile principale sunt încredințate primilor artiști și cei cari cunosc piesa se exprimă asupra ei în termeni foarte elogioși._______ ȘTIRI ECONOMICE SSI FINANCIARE . Ministerul domeniilor a mai hotărit cu privire la importul vitelor din Algeria ca toate actele dresate de agenții autorizați ai serviciului filoxeric algerian (certificate de origină), precum și celel’alte acte ce urmează să însoțească expedițiunile de vite din Algeria in România., urmează să poarte și viza consulatului nostru din Algeria (Oran). ❖ Pentru vinzarea unui mare număr de berbeci de rasă, pentru reproducție, se va ține licitație la peria statului din Constanța în ziua de 9 Octombre. Berbecii se pot cumpera și prin bună înțelegere de la ministerul de domenii. • Ministerul de finanțe a dat o circulară către toate celelalte ministere, prin care le cere să întocmească proiectul de budget pe exercițiul viitor, cel mai târziu până la 10 Octombrie și pe cât se va putea sub limitele cifrelor exercițiuluiin curs. Ministrul de finanțe are intențiunea de a depune budgetul general al Statului pe exercițiul 1906—907, pe biuroul Camerei, imediat după deschiderea Corpurilor legiuitoare. ȘTIRI JUDICIARE * * Secția I-a a Curței de casație a stabilit următoarea jurisprudență : 1. Minorele, chiar emancipat, nu poate face oarecare acte, precum o vânzare de bunuri nemișcătoare, decât cu observarea formelor prevăzute de lege. Neindeplinirea acelor forme, atrage nulitatea actului independent de ori-ce prejudiciu, deoare-ce acea nulitate decurge din însuși caracterul proibitiv al actului , iar art. 951 C. civ., relativ la anularea actului făcut de minor in caz de leziune, se referă la acele acte, pentru care legea cere simplă intervențiune, sau asistența tutorului, precum ar fi o obligațiune luată de minor, iar nu și la înstrăinările de bunuri imobile supuse la formalități speciale și a căror neobservare produce desființarea actului, in afară de orice leziune. 2. Dovedirea faptului cum că o persoană a mai purtat și alt nume decât acela sub care a figurat in registrele stărei civile, se poate face prin orice probe, și chiar prin martori, întrucât aci nu e vorba de dovedirea unei nașteri in afară de registrele stărei civile, sau de dovedirea unei filiațiuni, care nu se pot dovedi de cât în modul prescris de art. 33 și 292 C. civil. ♦ Eli trebuia să se judece, la judecătoria ocolului VI, procesul intentat de d. Băicoianu, directorul Creditului urban, d-lui I. N. G. Danielescu, pentru bătaie. D. Danielescu căzind să i se admită martori în descărcare, procesul s-a aminat la 13 Octombrie, pentru cînd se va cita din nou și toți martorii d-lui Băicoianu. ȘTIRI SANITARE . D. dr. Mihăilescu, inspector sanitar, a plecat în jud. Dorohoiu, spre a lua măsuri pentru combaterea disenteriei. La 24 c. în București erau 118 cazuri de febră tifoidă, 26 de angina difterică, 27 de scarlatina, 42 de tuse convulsivă și 2 de pojar. • Epidemia de disenterie din jud. Fălciui, după raportul d-lui inspector sanitar dr. Mihail, este în descreștere. Starea sanitară s’a ameliorat. Din cercetările bacteorologice făcute, rezultă că bolnavul suspect mort la Sulina, nu a fost atins de holeră. • Față cu Întinderea epidemiei de scarlatina în orașul Iași, d. dr. Obregia, directorul general al serviciului sanitar,împreună cu d. dr. Culianu, sub-inspector sanitar, va pleca in localitate spre a lua măsuri nouî pentru combaterea epidemiei. 3 D. dr. Valentineanu, inspector sanitar, a fost trimis in combaterea epidemiei de disenterie din jud. Vâlcea. In com. Orțești, unde bântue scarlatina, țăranii nevoind să se supună prescripțiunilor sanitare, tn localitate au fost concentrați 20 soldați pentru a izola casele infectate și a scăpa deci populația de flagel. BIBLIOGRAFII Au apărut : Le Mouvement économique No. II pe 1 Octombrie, revistă lunară sub direcțiunea d-lui N. Xenopol, deputat. — Cităm in treacăt uneie din importantele articole Creșterea bogăției in România de N. Xenopol, Conflictul Austro-Ungar, Serbările române din Sibiu de d. Anghel, etc. etc. — In editura institutului tipografic ..Luceafărul1 au apărut: „Icoane“ de Alexandru Ciura și „Traiul nostru“ de Ion Ciocârlan. EC@USI • Vreți să ve conservați vederea? Ascultați sfatul nostru și al oculiștilor și procurați-ve ochelari numai de la Opticianul Francez, calea Victoriei 57. * Cereți la 8 Octombrie c.. „Moda“ cu supliment gratuit un tipar* .Jachetă. (’Tailleur) ultima creațiune. Exemplarul 20 bani. Abonamentul pe un an 6 lei, 6 luri 8.50. Administrația: sf. Ionică No. 3. Buletinul atmosferic al iasfifotnisă meteorologic Iată buletinul atmosferic al institutului meteorologic din București, pe ziua de Joi, 28 Septembrie : înălțimea barometrului 0*758.1 mm.; temperatura aerului 11*4 ; vântul aproape liniștit de la W. ; starea cerului: ceața ; temperatura maximă de ori 18 ° ; temperatura minimă de astăzi 10 °. Ploaia a mai căzut în cursul zilei de ori numai în câteva localități din vestul Munteniei. Timpul este rece pretutindeni, cerul mai mult noros și in unele localități ceață. Cea mai ridicată temperatură din cursul zilei de ast -124 ° la Călărași și cea mai coborită de peste noapte -15 ° la Craiova. Barometrul a crescut în Muntenia și în Dobrogea cu aproape 6 milimetri, iar în Moldova mai puțin . A plouat la R.-Vâlcea, Călimănești, Govora, Tg.-Jiu, Craiova, T.-Severin și Baia-de-aramă. * Iată buletinul atmosferic al Capitalei, pe ziua de esi după datele casei Menu : Temperatura . La miezul nopței -1-69; la 7 ore dimineața -1-10<’; la 12 ore ziua Cerul senin; barometrul în urcare. la 767 mm. mmm D-niî abomti D-niî abonați din provincie, ori de câte ori cer schimbare de adresă, sau reinoesc abonamentele, sânt rugați să bine-voiască a fte trimete și o bandă pe care este imprimată vechea adresă. Aceasta pentru a se evita întârzieri in expeditarea ziarului. mm IM TOATA LUMEA Un monument pentru Livingstone. —iarele din Londra anunță că în Anglia s-a format un comitet, care voește să ridice un monument în centrul Africei, celebrului explorator Livingstone. Acest monument va fi așezat în Ghitambo, spre est de lacul Bangwooo, tocmai in locul unde a murit Livingstone și unde se zice că inima sa este îngropată sub un arbore înalt. Cel mai mare covor din Lime.— Zilele trecute s’a comandat pentru teatrul Olimpia din Londra un covor care poate fi considerat ca cel mai mare covor din lumea întreagă. Acesta are o suprafață de 63.000 arme pătrate și va acoperi întreg parchetul teatrului Olimpia. Prețul acestui covor este de 120.000 franci. IMTäMFLAllehem&a. Moarte subită In strada Polizu, la No. 28, a încetat ori subit din viață un bătrîn Ghiță Petrescu. El era servitor la d. Mihai C. Atanasiu și deși în ajun era sănătos, eri fu găsit mort de către vecini. Un furt îndrăzneț Poliția de siguranță a arestat pe un băiat Ștefan Oloc, care era servitor la franzelăria italiană, din strada Marcelor No. 8. Acest Oloc a pândit un moment când era singur și spărgând teșgheua stăpânului său, fură suma de 160 lei și dispăru. Pungașul va fi înaintat azi parchetului. Arestarea unui agent de percepție Administrația financiară a înștiințat poliția că un anume Toma Teodorescu, agent la percepția din Meri Petchi, a delapidat suma de 700 lei și a dispărut. Siguranța noastră a început numai decât să facă cercetări și eri a isbutit să descopere pe punga d in orașul Călărași. Toma Teodorescu a fost adus eri in Capitală și arestat. Accidentări după amiazi, pe când căruțașul Vasile Anton din comuna Militari era cu căruța încărcată cu lemne, din nebăgare de seamă căzu jos, trecându-i căruța peste corp. El a fost dus la spitalul Filantropia. Ilimié iuiia!,luni VINERI. ♦ Pe ziua de 1 Octombrie vor fi liberați toți acei soldați cari împlinesc termenul de 3 ani de serviciu, la 1 Noembrie 1905 cari n’au avut nici o pedeapsă 111 tot timpul cât au servit sub drapel. feluri s’au sfirșit manevrele ce se faceau împrejurul Capitalei de trupele din garnizoana București. Brigada 8-a care cantonase în satul Bulbucata împreună cu brigada 7-a care cantonase in satul Bălării, plecând spre satul Mihăileștî care era ocupat de bat. 6 vînători și un batalion din reg. 4 Ilfov No. 21, au format o divizie. Ambele brigăzi unindu-se de îndată ce au eșit din satul Gorneni au început desfășurările de luptă in spre satul Mihăilești. După terminarea luptelor trupele au fost înșirate de-a lungul șoselei și trecute in revistă de d-niî generali comandanți de brigadă Sfiotu și Căprtanovici, cari in câteva cuvinte bine simțite au mulțumit trupei și ofițerilor de aptitudinea demnă ce au avut-o în manevre, apoi au pornit spre București și au sosit in tabăra de la Cotroceni unde s’a primit defilarea trupelor din brigada 8 de către comandanții respectivi. Azi va continua deseori centrarea batalionului de reserviști și milițieni cari au luat parte la manevre. ♦ D. dr. Duma, inspector general al școalelor române din Macedonia, a sosit în Capitală spre a lucra împreună cu d. ministru al cultelor și instrucțiunei publice, la întocmirea nouilor tablouri de numiri, ce urmează a se face în corpul profesoral din Macedonia. ♦ La 9 Octombrie se va ține adunarea generală a membrilor corporației bursei, spre a proceda la alegerea celor 10 membri cari vor constitui Camera de conciliațiune a Bursei. Adunarea se va ține în localul Camerei de comerciu din Capitală. ♦ La 9 Octombrie se vor deschide cursurile azilului «Elena Doamna». gf Cursurile se vor preda după vechiul program, conform unei nouî dispoziții. ® L P. S. S. Mitropolitul Primat va înainta o adresă ministerului de interne prin care cere a se lua măsuri ca legea repausului duminical să fie serios aplicată. ♦ Mâine se va deschide sesiunea ordinară a Camerei de comerciu din Capitală. ♦ Eri dimineață, la orele 10 și jumătate, membrii soc. «Uniunea comercianților de măcelărie» din Capitală s’au întrunit în localul societăței din pasagiul Nirescher, sub președinția d-lui Dumitrescu- Militari. D. Dumitrescu-Militari vorbind despre hotărîrea luată de directorul abatorului de a se face tăerea vitelor ziua iar nu noaptea, spune că această hotărire nu se poate executa întrucât abatorul este împărțit foarte prost, că nu are compartimente unde să se ție carnea tăiată și afară de asta d-sa spune că atribuția directorului nu este alta decât a examina vitele ce se taie iar nu a decide timpul când d-sale îi convine a se face tăerea lovind astfel în interesele comercianților de măcelărie. Mai vorbesc în acelaș sens d-nii C. Velicu, Cristescu, C. Lungu, Ștefan Lungu și Florea Teodorescu. S’a expediat cu această ocazie d-lui Moruzzi, prefectul poliției Capitalei, următoarea telegramă la Botoșani: «Membrii uniunei comercianților de măcelărie din Capitală, intrunindu-se azi pentru a se consfătui în privința nouei dispoziții luată de noul director al abatorului pentru ca de la 1 Octombre tăerea vitelor să se facă numai în timpul zilei și deoarece această măsură este contrarie intereselor noastre din cauza stărei în care se găsește abatorul, respectuos ne rugam ,să bine-voiți a interveni pe lângă d. primar al Capitalei pentru a se amâna aplicarea acestei mesuri până la venirea dv. când ve vom expune pe larg plângerile noastre». Telegrama este semnată de 22 de membri. Asemenea s’a mai decis ca azi o delegație a comercianților măcelari compusă din d-ni Dumitrescu-Militari, C. Velicu, Florea Teodorescu, Niță Marin, Ștefan Lungu, N. Cristescu, C. I. Lungu, N. Rădulescu, A. Pârvulescu, D. Culea, I. Culea și G. Urzică, secretarul societăței, să se prezinte d-lui primar al Capitalei spre a-î înmâna un memoriu în această privință. ♦ D. P. Sfetescu, prefectul județului Ilfov, lucrează la budgetul județului pe viitorul exercițiu financiar. Acest budget va fi adus în discuția consiliului general, 1/ 15 Octombrie. ♦ Luni se vor prezenta d-lui G. Gr. Cantacuzino, prim-ministru, cei 18 președinți ai corporațiilor de meseriași din Capitală, spre a înmâna memoriul votat în întrunirea ținută în sala Dacia în ziua de 25 cor. S Comitetul instituit în Capitală pentru strângerea unui fond spre a veni in ajutorul victimilor cutremurului din Calabria (Italia), s’a întrunit sub președinția d-lui M. G. Cantacuzino, primarul Capitalei, și a hotărît să trimită o circulară prefecților de județe și primarilor de orașe, prin care -i roagă să’și dea toate silințele pentru adunarea ajutoarelor. Tot odată s’a hotărît a se da o reprezentație extraordinară la Teatrul Național. In același scop. C Eil după amiază, pe la orele 3, soldatul Ilie Neacșu, din reg. 2 Vâlcea, voind să scoată iarba de la un cartuș, acesta a explodat, rănindu-l foarte grav la față. ♦ D-nii G. Gr. Cantacuzino, prim-ministru și ministru de interne și I. Lahovari, ministrul domeniilor, au plecat la Botoșani pentru a asista la revista trupelor, care va urma marile manevre regale. Dr. George Iorga, licențiat al școalei superioare de comerț din Anvers, doctor în drept, a fost numit profesor de limbile franceză și română la liceul «Buneaî», secția divizionară din nou înființată. ______ întrunirea avocaților Eri a avut loc in saloanele d-hiî avocat Nicu, A. Popovici, din str. Pasului No. 6, o consfătuire de numeroși avocați, în vederea alegerea decanului corpului de avocați, care va avea loc la 16 Octombrie a. a. Au asistat d-niî : Mișu Antonescu, Jean Th. Florescu, Const. A. Panaitescu, Mill. Rădulescu, Nic. Mitescu, Nic. Procopescu, Antonescu, Dim. Neagu,. H. Popescu, Orzărescu, Grigore Zane, Nic. Slăvescu, Prisiceanu, Vasile Dincescu, C. Romanescu, Anghel Athanasiu, Ranetescu, Darvari, Mușat, etc. Au vorbit d-ni: Macedonski, Panaitescu, Mitescu, Dincescu, Orzăreanu, I. Th. Florescu, Procopeanu și d. Antonescu.