Universul, iunie 1909 (Anul 27, nr. 147-176)

1909-06-11 / nr. 157

c MIERCURI. 0 Atragem deosebita atențiune asupra anunțului din panica privitor la premiile săptămânale, ce acordăm gratuit cititorilor noștri, cu începere de Duminică 11 Iunie c. 0 MS. Regele a primit din partea regelui Spaniei o scrisoare prin care ’i notificd că dona Maria Tereza, soția serenisimului infant al Spaniei don Fernando Maria de Havana, a dat naștere unui principe. * Erí a apărut decretul prin care d Duiliu Zamfirescu, ministru plenipotențiar cl. II, actual secretar general al ministerului afacerilor străine, este numit, pe lia de 10 iunie c., delegat al României in comisiunea europeana a Dunării și in comisiunea mixtă a Prutului, in locul d-lui C. G. Manu. A l>. Gh. Filipescu a fost numit impiegat in direcțiunea generală a vămilor, in locul d-lui N. Danielopol, demisionat. 0 D. Dimitriu D. V., este numit, pe ziua de 15 iunie, verificator-ajutor de măsuri și greutăți și însărcinat cu îndeplinirea serviciului la București, în locul vacant. # Sunt numiți in serviciul culturii tutunului și al depozitelor de fermentare din administrațiunea exterioară a Regiei : D-nii Milei S. Mocanu, St. Idea și P. D. Burcescu, in posturile vacante de agenți d- Iii , d. Mic. P. Sârbu, agent cl. III, în locul d-lui Gavril M. Vasilui, lăsat în disponibilitate pentru că sa făcut vinovat desele de rea credință. « D-nii M Oiteanu și AL A. Pi O.șcijleț au fost numiți impiegați auxiliari cl. 11 â» arii sinistrația centrală a Refect.iu locul d-lor N. Davidescu și St. M. Dobrescu, lăsați in disponibilitate pentru că au părăsit serviciul. 4. Brutarii din București au oftenit pâinea. Ea se vinde acum cu următoarele prețuri: Jimbla Hobani, pâinea ere grâu și de secară 35 bani. In schimb insă măcelarii au scumpit carnea, pe care o vind lieu kilogramul. * Azi d. a. se va ține un consiliu de miniștri, spre a se hotărî definitiv programul primirea Arhiducelui austriac Frantz Ferdinand. Relativ la incidentul petrecut în farmacia Schickamer din Pitești despre care am vorbit, latinin și a cărui victimă a fost d. dr. Reischtad din partea d-lui perceptor Grigoriu, d. dr. Reicshtad ne-a afirmat că d-sa este strein de orice fapt, care ar fi putut sâ o bloseze pe d. Grigoriu, și că acel incident, regretabil a fost provocat numai de simple bănuiți din partea'd-lui' Grigoriu. « La examenul școaleî de Antropologie (Bertillon) ținut elî au reușit următorii d-nî ofițeri de oliție de pe lângă prefectura polției Capitalei. 1) Const. Aldulescu, circ. 32 ; 1) Nicol V. Teodorescu-Vârtej, circ. 38; 3) Ob. Brunesen, circ. 30. Au fost treizeci de candidați . Monseniorul Raymund Netzhammer, arhiepiscopul catolic din București, a tipărit la Colonia un frumos volum intitulat «Aus Rumänien», (Din România), excursiuni prin țară și istoricul ei Cartea cuprinde 433 pagini tipărite cu îngrijire, 108 ilustrații in text și 3 hărți. 0 D. Toma turelian, ministrul justiției, care se afla la Sinaia, a sosit in Capitală. Direcțiunea poliției și siguranței generale din ministerul de interne a fost informată de poliția din Giurgiu că eri s’a înecat in dreptul moarei Constandatos, HD elev din clasa III-a primară, BC ii in a Stelian von Värban. D. N. Lupu a fost numit șef c& biuroü la prefectura de Dorohoi&. 0 .>. I. I. Brătianu, prim-ministru, a sosit ori la amiazi in Capitală, venind de la Florina. « D-nnî Ionoscu Alexandru și Niculescu N au fost numiți controlori in serviciul central al băncilor populare. D-nii Rădulescu Petre și Istrate Mihail au fost numiți controlori agronomi in serviciul de control al obștiilor cooperative sătești . Ministerul lucrărilor publice i delegat pe d-nii ingineri inspectori generali N. N Herjeu, secretar general al ministerului, și Ene Radu, directorul serviciului central de poduri și șosele, precum și pe inginer G. Niculescu, șeful serviciului tehnic al județului Buzeu, să ia parte la congresul pentru șoseluirea drumurilor ce se va ține in vara asta la Paris. La institutul geologic s’a făcut următoarele numiri : I), Vasile Dimilriu, licențiat in științele fizico-chimice, actual chimist asistent cl. II, a fost numit chimist clasa I. D. C. Dacu, diplomat al școalei politehnice din Gharlottenburg, a fost numit chimist-asistent cl II . Strantuniari, licențiat în științele fizice-chimice, a fost numit geolog asistent cl. III. ♦ Serbările ce se vor da în onoarea Arhiducelui Franz Ferdinand la Sinaia vor avea un caracter intim și se vor mărgini numai la castelul Peleș Programul a fost deja stabilit definitiv de M. S. Regere în acord cu primul ministru, d. I. Brătianu, pentru toată durata cât Arhiducele moștenitor al Coroanei habsburgice va sta in țară. Arhiducele Franz Ferdinand va sta la Sinaia trei zile, și va locui la castelul Polo, intr'un apartament mobilat și decorat din nou. ♦ Samsarul Panaitescu zis Mmeiună, urmând a fi expulzat din palatul de justiție, a provocat ori un enorm scandal. Numai cu mare greutate a putut fi dat afară de gardienii palatului . Relativ la pretinsul scandal petrecut între d-niî Predescu și inginer Emanoil, la Gâmpina, și despre care s'a vorbit la timp, aflăm acum că intre sus numiții d ui a fost numai un simplu incident cu schimb de vorbe fără nici o lovire. ♦ D Henri Pipart, profesor de scrimă la școala de artilerie și geniu din București, a fost decorat cu ordinul belgian «Leopold II», in gradul de cavaler. 0 Duminică s'a dat la școala de fete No. 20 o serbare școlară, la care au asistat d. ajutor de primar dr Botescu, d. inspector școlar Simionescu. d-nii d-rn Bolintineanu. Negrea și un numeros public. Reușita serbare a fost mai mult ca satisfăcătoare. Succesul serbărei este datorit activităței corpului didactic de la acea școală. Consiliul general al județului Ilfov a hotărit contractarea unui împrumut de 300.000 lei spre a clădi localuri de școală. Ministerul de interne va depune un proect de lege, în acest scop, in sesiunea viitoare a Corpurilor legiuitoare. * I. E. Țillenski, administratorul financiar al județului Ilfov. Începând inspecțiunile financiare in județ, d.D. Constantinescu, șeful secțiunei administrative din acea administrație, a fost însărcinat a conduce serviciile întregei administrații, pe timpul cât va lipsi d. Țillenski 9 I) Dl’ovierescu, funcț, la Casa Centrală a Băncilor populare, licențiat in științia de stat, și-a susținut teza de doctorat in aceste științe, tratând «Despre politica vamală a României». Consiliul comunal al Capitalei a mai hotărît schimbarea următoarelor nume de străzi : Din Corbului (isvor)— Simonide; din Chica-Vodă (Teilor) Radu de la Afumați; din Rădulescu -di Iatropol; din Kt Spiridon Maria Rosseti; din Sf Ștefan—Alex cel Bun; din Stindardului—general Dona; din str. Stindardului (Vinzișor)—Ion Roată; din Șerbanică— dr Obedenaru; din Spitalului—dr. Felix; din Modestiei-di Kalinderu; din Fraților—Doamna Elena Jiuza; din Vaporului-Despot,Vodă; din Vinerea—Maramureș; din Valerie—Făgăraș; din Soarelui (Fântânei)—Th. Aman; din Saturn— Al. Orăscu; din Umbrei—N Kretzulescu ; din Avidic - N Ionescu și din str. Nouă (Filaret)— Mitropolitul Veniamin Costache. 0 D. Dimitriu, prefect de Dămbovița, a sosit în Capitală. • T. G Mantu a fost numit copst d. l-a la prefectura de Ilfov, în locul d -lui Spirescu, iar d. N. 8. Atanasiu, copist d. NI. ❖ Luni s’a pus piatra fundamentală a noului pavilion ce se clădește la azilul de bătrîni «Elena I. Oteteleșeanu» din calea Griviței No. 203 Școlare . In «Monitorul Oficial» de ezi s’a publicat regulamentul școalelor profesionale de fete de gradul I cu modificările aduse prin decretul din 20 Maifi 1909. 0 Ministerul instrucțiunei a intervenit pe lingă cel al lucrărilor publice spre a se acorda o reducere de 1>0 la sută pe căile ferate elevilor bursieri ai Statului, cari se vor duce in sinul familiilor lor cu ocazia vacanței de vară. ♦ Azi, Miercuri, orele 3 d. a., se va da în sala Liedertafel, a doua producție a clasei de operă a Conservatorului din București. Se vor cânta scene din opurile „Aida“ și „Faust“. Cursurile școalelor normale din țară se vor suspenda în ziua de 15 Iunie c., iar serbarea pentru indicerea anului școlar se va da la 20 iunie. ♦ In sesiunea de toamnă a consiliului general al instrucțiunei, secțiunea învățământului primar, se va ocupa cu modificările ce urmează a se aduce programelor analitice ale școalelor primare. 0 Direcțiunea generală a poștelor și telegrafelor a întrebat ministerul instrucțiunei, dacă există vre-o echivalență între școalele profesionale de fete, institutul Oteteleșanu și școalele secundare de fete. Ministerul instrucțiunei a răspuns că între aceste școli nu există nici o echivalență, intrucât programele lor de studii diferă foarte mult unele de altele. Pe când la școalele profesionale este mai mult desvoltat studiul practic in anumite direcțiuni, în școalele secundare se dă o mai mare dezvoltare studiului teoretic militare . Doctorul Paștiaiu. Ioan, recrutat în jud Bacău, s’a însumat ca medic-ajutor la spitalul militar «Regina Elisabeta», pe ziua de 1 Iunie. 0 Ministerul de războiu a acordat un concediu de un an d-lui căpitan Const. Andreescu din reg. Râzboeni No. 15 0 Au fost înaintați la gradul de farmaciști sublocotenenți. D. C. Crăsnaru, la corpul X de armată. D. Eugen Paraschivescu, in reg. Tulcea No. 330 D. locot.-comandor G Negru, șeful serviciului transporturilor marinei, a fost numit inginer hidrograf pe lângă Comisia dunăreană, in locul d-lui I. Georgescu, demisionat. ^D. dr.Stânculeanu a fost recomandat ca agregat definitiv la catedra de oftalmologie de la facultatea de medicină, in locul d-lui dr N Manolescu, eșit la pensie. ♦ R. D. Negulescu, agregat la catedra de procedură civilă de la facilitatea juridică din București, a fost ridicat la rangul de profesor. ♦ D-șoara Eliza Severin a obținut licența in filologie modernă. Economice ♦ M. S. Regele a semnat decretul prin care aprobă tabloul cu nouie Înscrieri, transmiteri si rectificări de pensiuni, in sumă de 221.592 lei anual. Sanitare . Consiliul superior de epizootii se va întruni mâine seară sub preșidenția d-lui prof. dr. I. Cantacuzino, director general al serv. sanitar, la ministerul de interne, spre a discuta asupra anteproiectului pentru modificarea legei de poliție sanitară veterinară. ❖ Direcțiunea generală a serviciului sanitar a trimis medicului primar de Iași suma de 500 lei pentru Înființări de infirmerii in județ în scop de a combate scarlatina. ♦ Consiliul sanitar superior s'a întrunit aseară la ministerul de interne, sub prezidenția d-lui dr. Cantacuzino, directorul general al serviciului sanitar. Membrii consiliului au luat cunoștință de mersul bolerei la Petersburg și apoi au rezolvat mai multe acte medico-legale. Curtea cu jurați cu lauț.m Ilfov a achitat ori pe Iorgu Elefterescu acuzat că a votat fără să aibă censul cerut de lege. El a fost apărat de d. avocat Ion Gh. Stoian. ❖ Secția 11-a a Curții de casație a respins eri recursul socot. N. Petrescu condamnat la 4 luni închisoare fiindcă a sedus o fată in etate mai mică de k ani. Excursiunî . Elevii din anii III și IV ai școalei naționale de poduri și șosele vor pleca azi in excursie topografică Elevii vor vizita podul de peste Dunăre și lucrările de construcție a portului Constanța. Excursioniștii vor fi conduși de d. inginer-șef Ion Ionescu, prof. la școala de noduri și șosele. 'Universitare «Judiciare NAȚIUNI ♦ Azi, elevii șc. superioare de comerț din București, vor pleca In excursiune la Galați. De aci excursioniștii se vor duce cu vaporul până la Giurgiu, de unde se vor întoarce la Capitală în ziua de 16 Iunie. ^ Elevii șc. elementare de comerț din T.Severin vor face in zilele de 15-19 Iunie o excursiune științifică la Câmpina și Comarnic. Știri politice . După câte suntem informați din îs vot sigur, mă o remaniere nu se va face acum, ci guvernul va rămânea, in actuala lui formațiune până la toamnă. Artistice — „Uniunea culturală a tinerimei comerciale“ va da, în saloanele,,Turnverein“, in ziua de 12 Iulie, o serbare urmată de concert, gimnastica și dans. Un afiș special va anunță programele Azi, la orele 8 seara, se va deschide la circul Sirfoli marele salon de patinaj american Z de la S. M. M. • D. inginer Murguleț, șeful serviciului de exploatare de la direcția serviciului maritim român, s-a întors de la Londra și Liverpol. Ușa fusese însărcinat să închce socotelile aranjamentului pe 5 ani, care era iulie direcția serviciului maritim român și compania Jonston Line. Sfârșindu-se termenul acestui aranjament cu compania engleză, direcția serviciului maritim român nu s’a mai reînoit, deoarece are o mare cantitate de cărbuni de transportat. Astfel, direcția căilor ferate române, intre altele, a făcut un aranjament cu serviciul nostru maritim, ca vapoarele noastre sa-i aducă pe fiecare ani câte 50 mii de tone de cărbuni de la Rotterdam. ____ EVENIMENTELE DIN TURCIA — Serviciul nostru telegrafic — Grecia destninte reapariția bandelor grecești Atena. 9. — Agenția telegrafică din Atena zice că știrile din Salonic cu privire la o ciocnire intre bande grecești și trupe turcești strigă Zitza in Epir, precum și cele vorbind despre aparițiunea de alte bande lângă Erasonu sunt născociri, căci este absolut cert că nici o bandă grecească nu operează actualmente nici in Epir, nici in Macedonia. Grecia a păstrat o atitudine absolut pacinică și corectă . populațiunea grecească din Turcia este inspirată de aceleași sentimente și nu se arată de fel dispusă a Întreprinde acțiunea ce i se impută pentru a compromite pe greci in fața opiniunei publice europene (A. R ) Creșterea mișcării anti-grecești din Macedonia Constantinopol. 9. Telegramă din Salonic. Mișcarea anti-grecească din Macedonia e în creștere. Negustorii și industriașii greci sunt boicotați pretutindeni. Intre greci și bulgari domnesc relații foarte încordate. înfrângerea trupelor turcești în Albania Constantinopol. 9 — Din Veskud se anunță că Djevad pașa, care pornise contra albanezilor cu 3 batalioane de infanterie și câteva detașamente de vânători, a suferit mari înfrângeri la Inel și Djalîova. Albanezii au ocupat punctele culminante de pe câmpul de luptă și Djevad pașa nu a putut să ii gonească din întăririle lor. Turcii au pierdut 11 ofițeri și 350 de soldați ; între ofițeri se află și Kiamil bey, unul din principalii șefi ai junilor turci. Guvernul a dispus trimiterea de noi trupe din Mo nastir spre Ipek. Numărul albanezilor răsculați e de 14 mii Dânșii spun că nu vor depune armele până când nu vor căpăta autonomia completă și punerea în libertate a albanezilor arestați. Dictatură militară in Turcia Paris. 9—Corespondentul din Constantinopol al ziarului «New- York Herald» (ediția pariziană) a avut o convorbire cu un marcant personaj politic turc. Acesta a declarat că, după părerea lui intimă, Turcia se află in ajunul unei dictaturi militare. Influența șefilor militari, cum e aceea a lui Mahmud Șefket Pașa, Hassan Ribaat Pașa, marele maestru al artileriei, și in genere a tuturor ofițerilor generali a crescut in mod considerabil. Marele Vizir e neputincios ca să înfrâneze pretențiunile arogante ale șefilor militari și de aceea e iminentă căderea guvernului și formarea unei dictaturi militare. ——«m.«wiHtaeaw» - CURIERUL JUDICIAR (TRIBUNALELE CIVILE) Procesul fraudelor de la primăria Craiova La secția I-a a trib. Ilfov a continuat ori desbaterile in procesul fraudelor de la primăria Craiova. S'a continuat cu ascultarea martorilor. D. Costangioară, secretar al primăriei, declară că nu scie ce anume cantitate de nisip s’a împrăștiat pe strade acum 3 ani. Declarațiuni identice au făcut și martorii : Lăzărescu, Andreescu și I. Uusu Mainescu. După ce s'au mai ascultat și alți martori cari au făcut declarațiuni de putină însemnătate, tribunalul amână procesul in continuare la 22 Septembrie. Liberarea unui falit Am publicat că parchetul de Ilfov a arestat pe un anume Matei Gentilim din str. Nisipari, ca find falit fraudulos. Trib. Ilfov confirmându-i mandatul de arestare și instrucția fiind terminată, el a cerut trib pe de o parte ridicarea stărei «ale de faliment iar pe de alta punerea sa in libertate Trib., în urma motivelor invocate de d. J. Th Florescu, a admis ridicarea stărei de faliment, dispunând în acelaș timp și punerea sa în libertate. ----—«Mxasma «or mi -gr—r——  Inîrmuri-conferințCî — Societatea clerului român ,.Ajutorul“ va ține adunare anuală în continuare, cu orice număr de membri, mâine J."»u“ la ora 5 da., in sala din bulevardul Carol 77, având la ordinea zilei raportul comisiunei de control asupra gestiunei financiare pe 190S — 909 și alte cestiuni foarte importante . Pe Duminecă, 5 Iulie, membrii societatei de binefacere ..Aurelio“ sunt convocați in adunare generală. Spre a putea lua paris la aceasta a* dunăre, membrii vor trebui să fie in eurem cu plata.. « ........ Cl Jóul 11 Iunie 1009 mssMsssm/msMi^^^SSSSSSízsButin SgssSSSima Werlafenla ^ mm PERRIN Gasa V. PERRIN Die reamintește numeroasei sale clientele că cu toată asemănarea de nume de care ar voi sa profite casele concurente cu singură fabrică adevărata •>MAIVULĂ prtfttin«. Casa AU BONGOUT,DANNHAUEN, DELETTHE ( C-ie) din BUCUREȘTI are, singura și in mod exclusiv pentru acest oraș si pentru toată dirmania, monopolul vânzarea adevăratei «MĂNUȘI BENIUN« marca «A LA CEEVJIETTE» (La Căprioara) casă fondată in 1860 și a cărei reputațiune e universală. De altfel, pentru a evita orice confusiune, trebue reamintit ca adevăratele «MÂNUȘI PERRIN» de la c«sa V PERRIN Sc C-nie poartă numărul măsurei intr'un AS DE TREFLA. Or ce mănușă care nu va purta măsura intr'un as de treflă nu e o mănușă PerriN. Grenoble, 15 Iunie, 1909 V. PERRIN . C ie Tirgul financiar și comercial în țară și străinătate București, 9 Iunie. Cots valorilor II bursa din București Imprummturi de Stat române : renta b% din 1894 internă lei 100%-ÎOO; idem 5% împr. de 185 mii. din 1903 lei 103 - 1027* ; id 4% imprum. de 32% mii iilem lei 92%- 92.10; id. 4% de 50 mii. din 1889 lei —— idem 4 °/,, de 274 milioane din 1890 lei 96%—91/? ; id. 4% de 45 mii din 1891 lei 92—91% ; idem 4 °/c de 120 mii din 1894 lei 92% 924 ; id 4 °;0 de 90 milioane din 1896 lei 91 ; id. 4 °/0 de 180 milioane din 1898 lei 903/4—90.40 ; id. 4% de 100 milioane din 1905 Seria A și B --------------; idem 4% convertită din 1905 lei —— ; idem 4% de 70 mii. din 1908 lei —. CREDITUL județian și comunal 5 °/0 lei 1003/*— 100.45;41/a °/0 cu lei 91.45 încheiat. OBLIGAȚIUNILE com București 40 „ din 1903 lei 86% 86’/4 ; id. 4% din 1906 lei 86% 8614 • id. com. Craiova 5 °/0 din 1906 lei 97%; id. com lloești 5/„ din 1906 lei 95%—94% ; idem com. Iași din 1906 lei 94. SONCIARE rur. 5% lei 99.70- 99.75 inch , id. 4% lei SOI/^—88.30 ; id. urb. Buc. 5% lei 98.60 încheiat; id. urb Iași 5% lei —.—. Bonurile Casei Rurale 5% lei 100 încheiat. ACȚIUNI: Banca Națională 4090- 4075. Clasa Rurală 428—423. Banca Aggricolă 436—484. Bank of Roum. Trtd. lei 227—225. Banca de Scont din București lei 135—130. Banca Marmorosch 3 Bank. Co. lei 870-865 ; id. emisiII lei necotată. Banca Generală Română lei 1690—168. Banca populară din Pitești 265—250. SOCIETĂȚI de ASIGURARE: Dacia-România lei, 748-746; Naționala lei 920-910; Generala lei 795-785. MONEDE : Napoleon Lei 20.20— 20.15 , coroana austriacă lei 1.05%- 1.051/2. Rubla de hârtie lei 2.67— 2.661 2. SCONTURI șI AVANSURI : Banca Națională, scont 5%; idem avans, pe dep. , Casa de Dep. avans, pe dep. 51/./>/„. Cota valorilor românești la bursele străine Berlin, 8 Iunie. Renta 5% impr. 185 mii. din 1903 mărci 102.30; id 4% impr 50 mii. din 1889 mărci 91.70; id.4 ° 0 impr 274 mii. din 1890 mărci 95 20; id 4% impr 15 mii din 1891 mărci 91 40 ; nr. 4% impr. 120 mii. din 1894 mărci 9170 ; id.4% impr. 90 mii. din 1896 mărci 91.30; id. 4 °/ impr. 180 mii. din 1898 mărci 90.70; id. 4% conv. din 1905 mărci 90.50 ; id. 4% seria A. și B. de 100 mii. din 1905 mărci 91.— ; id. 4 °/0 împr. 70 mii. din 1908 mărci 89.25. Frankfurt, 8 iunie. Renta 4 °/0 lei 95.20 ; noul împr. rom. 102.30. Paris, 8 lunie. Renta rom. 5% tei —; Renta rom. conv. lei 92.50; noul impr. ——. Tnest, 8 Iunie. Acțiuni Dacia-România cor 943 ; id. Naționala cor. 905 ; id. Generala cor. 787 Cursul schimbului pe piețele Străine închiderea de la 8 lunie. Viena ; schimb Londra 240 25; id. Pars 95 25; idem Berlin 117 475; id. Amsterdam 198.825 , id. Belgia 95.31; id. Italia 91.95. Paris : schimb Londra 252 ; idem Viena 104.87 ; id. Amsterdam 208.50; id. Berlin 123.25 ; id. Belgia V4 , id. Italia 6/lc perdere; Elveția Vis perdere. Londra schimb Paris 2531%; id, Berlin 20.62; id, Amsterdam 12.03. COTA CEREALELOR Chicago, 8 Iunie. Cents pe butei. (Centru grâu și porumb I cent pe buijei —0 <■* bani pe hectolitrul de 77 kgr., sau oiv bani pe top kgr.) Grâu Grâu 114% urc. 1% Sept. 1083/B ,, l*/8 Grâu Dec. 1064 8 „ 1% Porumb Iulie 725/9 >> Vs Porumb Sept. 69% ,, V? Porumb Decembrie 58% ,, % New York. 8 Iunie. Cents pe bușei. (Vezi explicarea pe mai sus). Grâu Noua recoltă 119% urc. 1% ,, Iulie 123% ,, Vâ ,, Septembrie H03/« „ 1% ,, , Decembrie 113% ,% Porumb Noua rec., 66% ,, % ,, Iulie 81%« „ V« ,, Septembrie 77% ,, % ,,, Decembrie 68% ,, r/s Berlin, S lume Mărci pe moo kgr (Pentru grâu, porumb și secară 1 marcă pe lOOO kgr —6.09 bani pe kec.kg.kul ders kgr. sau 0.12 bani pe too kgr.) Grâu Iulie 256.25 scă. 2.25 ,, Sept. 226 75 ,, 2.75 Secară Iulie 191.50 ,, 2.25 „ Sept. 185.— ,, 2.— Liverpool. 8 Iunie. Șilingi pe cental (Pentru grâu și porumb 1 șiling pe cental sei H olt pe hectolitrul de 75 kg. sau tel 2.77 pe loc kgr.) Grâu Grâu Porumb Iulie 8/l 7/s urc. V« Septembrie »,5 4/e >./e Iulie 6/e % Va Porumb Septembrie 5/e 6/a .. 4/s Londra, 8 Iunie. Grâu calm, in așteptare de vase mari ; porumbul susținut cu cereri bune ; orzul, tendință mai ușoară ; ovăzul tendință mai fermă. Anvers, 8 Iunie. Grâul, ferm ; porumbul, susținut ; orzul, calm ; ovăzul, ferm , colza, susținut; naveta, calm. Prețul colzuî 28V8 pe sula kgr. Paris. 8 Iunie. Franci pe 100 kgr. Grafi Iulie-Aug. 25.75 urc. 0.05 ,, Sept.-Dec. 24.55 soil. 0.05 Făină Iulie—Aug. 33.85 urc. 0.15 Sept.-Dec. 32.50 „ 0.05 Ulein colza Iunie 63.75 „ 0.25 „ Iulie 64.25 ,, 0.25 „ Iulie-Aug. 04.50 ,, Sept.-Dec. 65.25 Budapesta. 8 Iunie. Coroane pe 50 kgr (pentru grâu, secară și porumb 1 coroană pe 50 kgr.estel 1.57 pe hectolitrul de 75 kg. sau letă.10 pe top kgr.) Grâu Octombrie 13.80 urc. 0.02 „ Aprilie 14.11 scă. 0.02 Secară Octombrie 10.37 „ 0.03 Ovăz „ 8.03 urc. 0.13 Porumb Iulie 7.79 „ 0.02 „ August -----------------Rapid August 14.45 Brăila, 8 Iunie 1.el ptiod kgr franco-vagon-port. Grâu gr. 78—79 k. l °/0 c. str. 23.40 „ „ 76-77 „ 4 ° 0 „ 22.25 „ „ 72-73 „ 9% „ 20.50 Porumb calm 12 70 Orzidem 12.— Ovăz susținut 14.25 Secară calm 15.50 Fasolea 21.— Brăila, 9 Iunie La grâne situația s'a îndreptat azi puțin, in urma știrilor mai favorabile sosite din America. Vânzări insă tot ru s'au făcut afară de singură partidă de la șlep, greutatea 78 kgr. vândută cu 25 lei sub kgr. port. Pentru grâne nour cererea neschimbată. Porumburile continuă a fi calme cu toate că America a adus ori urcări și la acest articol. Orzurile neschimbate. Ovazurile mai căutate. Rapița naveta sosește puțină și prețuește intre 25.50 lei sula kgr. Colza 7 lei. Constanța, 8 Iunie. lei pe top kgr. franco-aagrn-port. Grâu gr. 78-79 k. cu 1“0 c. str. 23.50 „ „ 74-75 k. cu 5% „ „ 70-71 k. cu 9% Porumb slab Orzidem Ovăz susținut 22. 21T0 13.— 12.80 13.50 București, 9 Iunie. S'au încheiat următoarele transacții: Grâu rec 1909 gr 76 kgr. S la sută corp. str 15.14% hect., termen prim trecriș Iulie, Oltenița șlep . itt. 7000 hect. gr. 78 kgr. 3 la sută corp. str. lei 1940 suta kgr , termen Iulie, gara Sărulești ; 1400 hect. porumb rec. 1908 lei 8751 3 hect., prompt, gara Ghergani , rapiță costa 50 000 kgr., 420 lmet. ovăz lei 15.711/* bect., prompt srara, Leliliu. © EUF.OT, ® M CAPITAL.A - Marți, 9 iunie 1909 — Prețul cerealelor Târgul a fost puțin animat. Grâul de calitate superioară s’a vândut cu 110—125 lei chila. Cel de calitate mai inferioară cu 96—110 lei kila. Orzul se vinde cu 56—62 lei kila. Ovăzul cu 48—58 lei kila. Porumbul cu 66—72 lei kila. Secara cu 76—85 lei kila. Prețul nutrețului haitul vechin de calitate bună se vinde cu 95—100 mia de kgr. Cel de calitate mai inferioară cu 90—95 lei viță de kgr. Paele de meri păsăresc se vînd cu 87—105 lei mia de kgr. * * in ea pnvește prețul vitelor și al lemnelor ele sunt neschimbate. Iulie Agitația brutarilor din București Brutarii se agită din nou și amenință iarăși cu greva. De astă dată insă motivele sunt mai puțin serioase. Se știe că printre condițiunile puse de brutari spre a reîncepe scoaterea pâinei după greva din Aprilie, două au fost de căpetenie: 1) să se admită brutarilor urcarea prețului și 2) primăria să se angajeze că va lua măsuri de a se retrage toate urmăririle și procesele verbale înche. greviștilor cari scumpiseră pâinea fără autorizarea comunei in cele dintâiu trei zile ale con ílictului După o trecere de timp, brutarii în număr de peste 250, se văd dați in judecată și puși in urmărire Nu mai departe decât Sâmbăta trecută, 50 dintre dinșii au fost chemați la judecată , insă brutarii au anunțat judecătorului înțelegerea luată cu autoritățile comunale și au cerut justiției citarea d-lui primar și a ajutoarelor sale in fața instanțelor. Brutarii s'au prezintat eftciul primar cerându-i cu insistență a retrage toate acțiunile făcute in contra lor. De alttei, membrii soc. ,,Pâinea“ au fost convocați pentru Vineri spre a discuta acest incident și, in caz de neînțelegere cu primăria, a declara din nou greva: —— - - *■ [UNK]!!. irg^MWit CmtZÖtiSSUS <^|*-*.ll--Ttts--y —— ■ ■ Agitape din Basarabia Iași, 9 iunie O scrisoare sosită din Chișinău arată că in Basarabia de vre o 2 săptămâni există o mișcare agraro-antisemită care a isbucnit in mod latent. Consulul nostru din Odesa a pus in curent guvernul românesc despre aceasta. In urmă ministerul de interne, de acord cu cel al războiului, au decis a lua riguroase măsuri de pază la Prut spre a opri o eventuală invazie a refugiaților in România. Astfel se explică trimiterea de trupe pe linia Covurlui-Rădăuți, fapt pe care l-am înregistrat la timp. In scrisoarea din Chișinău se mai afirmă că până acum mișcarea n a luat proporții prea grave și că a fost nici o ciocnire. ULTIME INFORMATION MIERRURI ♦ Zilele acestea dl Brătianu, prim-ministrii și ad-interim la externe, va numi un titular in postul de ministru al țarei la Sofia, rămas vacant in urma mutării d-lu N. Mișu la Viena. Cu prilejul acestei numiri, se va face o însemnată mișcare la ministerul de externe. « Astăzi, la orele 9 dimineața, se vor decerne premiile expozanților de la Salonul oficial. ♦ Astăzi comisiunea compusă din d-nî. G. Mirea, directorul școalei de bele-arte din București, Rm. Bardasare, directorul școalei de bele-arte din Iași, și d. profesor Heghel, va recomanda ministerului pe unul dintre cei șase candidați la catedra de desen vacantă la școala de arte frumoase din Iași. Candidează la această catedră pictorii: Artachino, Costin, Ioanid, N. Bran, Șerbănescu și Bărbilă. Astăzi, la orele 1 dimineața se deschide subscripția publică pentru societatea «Tramvaele București». Subscripțiunile se vor putea face la primăria Capitalei și Banca Națională, de la 10 dim. până la 3 d. a. Vor asista la centralizare, pentru o eventuală repartiție, d. I. Graita, delegatul consiliului comunal, asistat de unul din directorii Bancei Naționale și un membru al sindicatului de bancheri. D-inith Mihăescu, directorul contabilității primăriei, Penescu casier și Filaco, șeful serviciului secretariatului, vor fi însărcinați cu organizarea urnei și centralizarea subscripției. ♦ Comitetul bursei București a numit pe d. M S. Popescu, șeful contabil al Băncei Agricole, ca mijlocitor de bursă. « In cursul lunei Mai s'au înregistrat in București 703 nașteri, din care 380 băeți și 323 fete. Numărul morților a fost in această lună de 590. 0 O telegramă ne anunță că la Rotterdam, din causa dragostei, marinarul Ștefănescu Nicolae, aflat pa cargobotul T.Severin, s’a sinucis. <• S’a observat că unele bănci populare au intenția de a cumpăra mașini agricole sau alte unelte pentru munca câmpului Gasa centrală face cunoscut ca aceste bănci nu au dreptul să cumpere asemenea unelte agricole. Pentru exploatare de mașini agricole mai mari, ca locomobile, batoze etc., trebuesc înființate societăți cooperative deosebita de băncile populare. Mașini mărunte, ca pluguri, grape, sape etc., se pot desface in comision prin băncile populare. ♦ Ministerul domeniilor a întreprins a face prin serviciul sau de statistică o importanță statistică asupra culturilor și comerțului nostru de cereale din țară, față cu datele statisticei din Europa și din celelalte continente asupra aceleiași chestiuni. ♦ D. ministru de finanțe Emil Costinescu a plecat ori la Sinaia, unde va fi primit azi in audiență de M. S. Regele. D-sa va pleca mâine in concediu la Plombières. După o nouă dispoziție, interimatul min. de finanțe va fi ținut de d. Anton Carp. 0 Vaporul „Regele Carol“, al serviciului maritim român, a plecat ori din Constanța la Constantinopol cu 240 pasageri. Comisiunea însărcinată de consiliul comunal cu studierea proiectului de construcție a caselor ieftine pentru lucrători, se va întruni din nou mâine Joul, la orele 10 dimineața. Cu acest prilej se vor stabili cele trei tipuri de case ale căror proecte vor fi prezintate de <1. arhitect Doneaud de la serviciul construcțiilor. Tot in această ședință d-niî dr. C.ostinescu și Al. Davidescu, directorul serviciului tehnic, vor supune coniisiunii un prospect de condițiunile ce trebue să îndeplinească solicitatorii spre a putea concura la cumpărarea uneia din cele 30 de construcții ale comunei. Proectele și prospectul casci vor fi luate in discuție toui de comisiunea instituită și lucrările vor fi prezintata d lul primar spre aprobare pentru ca la cel dintâiu consiliu cestiunea să fie supusă deliberării consiliului comunal. • D T Rădulescu a fost numit ajutor arhivar la oficiul stărei civile din București. • La Jilava (Ilfov) s’afl furat agentului fiscal registrele de chitanțe. Până acum nu s'au dat de urmator. Dzillewski, actor financiar,a plecat in localitate. • Primăria Capitalei a Încuviințat ca pe tot timpul lucrărilor tehnice de vară ale comunei să fie utilizați 3 elevi ai școalei de poduri și șosele din secția ingineri și unul din secția conductori. • Consiliul de miniștri a aprobat executarea următoarelor lucrări: Furnitura a 20.000 metri cubi pietriș ciuruit, necesar balastărei liniilor de triaj București-Chitda, în valoare de 87.600 lei. Construirea platformei joase percale din portul Cetatea. In valoare de lei 117.950. Lărgirea si pavarea platformei actuale din fața hangarului de mărfuri al danei No 10 din ciocurile din Galați, în valoare de 20 mii lei. Construirea a două cantoane simple pe șoseaua Bucecea-Botoșani, in valoare de 10 mii lei. Aprovizionarea in reme a pietrișului de rezervă, necesar anul acesta șoselei naționale Este-Stănișoara-Sabara, in valoare de 21.284 lei. • Eri s'a continuat la prefectura poliției Capitalei seria conferințelor. A vorbit d. comisar Rizeanu, despre furt. Cu ocaziunea aceasta, d. prefect al Capitalei, constatând că unii dintre comisari și sub-comisari nu au cunoștințele elementare de drept, necesare la anchetele ce sunt chemați să facă ofițerii de poliție, a hotărît să înființeze in locul conferințelor o școală la care să se predea cursuri și la cari să fie obligațî toți polițiștii din Capitală ca să asiste. 0 Am anunțat era ca in satul Progresul din com. Sohatu, jud. Ilfov, a murit băiatul Radu Ion Pădureanu, din cauza bătăei suferită de la plugarul Marin Vlăsceanu și fiii acestuia, Niculae, Dumitru, Ion și Gheorghe, din com. Fundulețe. Parchetul delegând pe d. dr. Gh. Andrei Ionescu, medic legist, să facă autopsia cadavrului și pe d. procuror Ferichide precum și pe administratorul plasei Budești să ancheteze cazul, d-lar s’au dus eră in satul Progresul. La autopsia care s’a făcut cadavrului s’a constatat însă că moartea băiatului Radu Ion Pădureanu a fost naturală, el sucombând în urma unei meningite de natură tuberculoasă. fii timpurri din Capitală Un nebun agresiv la Azilul de noapte Eri a fost dus la Azilul de noapte un nebun găsit pe străzile Capitalei și care, probabil, scăpase din vre-un ospiciu. Spre seară nebunul fiind cuprins de furie s’a repezit asupra unei bătrâne cerșetoare anume Teanca Gh Coșaru, în vârstă de 70 ani, și, cu un băț, i-a spart capul. Societatea de salvare fiind incunostinnțată, d. intern Roșianu a dat ajutoarele necesare nenorocitei bătrâne. Nebunul a fost pus in cămașa de forță. Furtul dr la Oppler D-na M Goldstein, din str. Emigratului No 7, aflându-se în grădina coloseului Opfer, a observat că î lipsește de la mână o frumoasă brățară de aur în formă de lanț, de care se afla legat un napoleon. D-na Goldstein a reclamat cazul circumscripției 19 care a descris o anchetă. Arestinea ustui detracat Autoritățile au arestat ori pe individul Zamfir Dumitru de la bariera Rahovei care, fiind surprins de mama sa pe când el ii lurt suma de 10 lei, a bătut-o in mod barbar. Mai mulți vecini, atrași de țipetele nenorocitei bătrTiie, au sărit in ajutorul ei și reușind s’o scape au dus-o la circumscripția 20, unde au reclamat cazul. D. comisar Pestreanu s’a dus atunci la casa bătainei, unde găsind pe detracatul ei fiu, l-a arestat și l-a Înaintat poliției Lăsat gol pe marginea gârlei la Clarei D. Calogeanu, din str Irina No 26, a reclamat autorităților că pe când se scălda in gârlă, lângă moara Ciurel, două indivizi i-a și furat hainele și un portofel cu 40 lei, după care au dispărut, lăsându-l gol în apă. Păgubașul bănuește că furtul a fost săvârșit de Mitică Niculescu din str. Racoviță-Grant, No. 42, și Stoica Radu din str Zoe Gram 27 Circumscripția 18 a deschis o anchetă. Copil urși cu spirt in strada Țepeș Vodă No. 65, doi copii, Olga și victoria Dumitrescu, in vârstă de 4 și 3 ani, apropiindu-se aseară de lampă cu spirt au răsturnat-o și s'au ars grav peste tot corpul. Nenorociții copilași au fost transportați în ambulanțai soc de Saltare la spitalul de copii, unde li s’au dat ajutoare . Un alt copil din calea Dudești No. 41, jucându-se cu o cutie de chibrituri, aceasta C a aprins și luându-i foc hainele, l-au ars pe corp. Din isprăvile tiffumilor Alaltă orî pe seară, pe dealul Spirei a fost un scandal care a pus in picioare toată mahalaua. Scandalul a fost provocat de o drone de țigani cari se adăpostesc pe un loc vizat din str. Sabinelor. Circumscripția 20 intervenind la timp, a ridicat pe scandalagii și i-a ținut arestați până când s'au potolit. O țigancă anume Marița Ion Vaslam, a cărui bărbat fusese dus la secție, ca să se răzbune pe țiganii din sălașul care provocase scandalul, s'a repezit intr'un cort și prefăcându-se d la un copil de acolo, a șlergat la un puț și a aruncat acolo o legătură de cârpe murdare. Atât a fost de ajuns ca tot dealul Spirei să urle de țipetele țigăncilor cari credeau că Marița Vâslaru a aruncat în puț un copil. Plângând, ei s’au dus la circumscripția 20, unde au iuat aproape pe sus pe d. comisar Pestreanu, pe care ducându-l la puț, l-au rugat să pună oameni au care copilul aruncat acolo. Țiganii nu s’au potolit decât atunci când oamenii «ani» coborâseră în puținești cu legatura de cârpe. Accidentul din Str. Cur.« Vodă Copilul M.șu Rozeulitul, in vârstă (de 6 ani, din ști Cnt» Vodă Nu 76, urcându-se aseară pe casă » căzut de la o înălțime mare pe nîște mici trăniindu-se grav D intern Roșianu, de la «pe. de Salvare, a dat ajutoarele necesare rănitului pe care l’a transportat apoi cu ambulant» la spitalul Brâncovenesc Morți «»hite Ion Mate..seu, de 35 ani, ducfndu-se ea la o mătușă a lui, bucătăreasă la rn. Protopopescu din strada Ijitii'bey-Voda, a murit subit acolo. — Un altul, Grigore Ion Vasile, din com. Chiroiu-Roșiori, jud Ilfov, a murit tot subit pe când se afla la hanul lui Dumitru Georgescu, din str. Șerbănică No 12 bis. Ambele cadavre, din ordinul parchetului, au fost transportate la Morga. GhiSTIf JIla BALCANICA — Serviciul nostru telegrafic — RUJ.GA șia Retragerea trupelor turcești din Albania Sofia. 9. — Guvernul turcesc temându-se că mișcarea albanezilor va lua iiroporiuni mari a rechemat trupele de sub comanda lui Djavid-Pasa. Aceste trupe se află deja in Djakova, fiind in mers spre Mitrovița In timpul operațiunilor din Împrejurimile Djakovei au fost distruse prin bombardare 40 de castele albaneze GB0AZ.MC.4 MMiîOClRE de la compania III de sergenți Astă noapte, pe la orele 11 și jumătate, o mare nenorocire s'a întâmplat vistr Occidentului, la compania ll-a a sergenților de stradă. ’ Magazinerul companiei, sergenții Baltă Petre intrând cu un chibrit aprins intr’o cameră in care se afla un bec deschis de gaz aerian, gazul a făcut explozie. Nenorocitul sergent, cu hainele arzândo, a eșit în curte strigând ajutor. Au sosit atunci mai mulți sergenți, unii stingând focul care se declarase: «Iții stingând hainele nenorocitului magaziner. Toate geamurile de la cameră au fost sparte. Pacientul a fost transportat la suita lui Filantropia. Starea’Iui e foarte gravă. Ti«.-------- -nda»iaag«niat » <8a> ...................... ...— Ii’ale meseriașilor — La 21 c., se va ține adunarea secială a corporației tinichigiilor din Capitală spre a proceda la alegerea noului comită' SERVICIUL TELEGRAFIC AL HARM «INVERSEL» sin ȚASA Doni cojJii înecați la apele Jiului Craiova, 9.—Eri d. a., pe la presis 5 o nenorocire s’a întâmplat in apropiere de Bucovăț, pe malul Jiului, nenorocire cara a adus doliu în două familii. Șapte copii de școală și anume : Grecu Ilie, Grosu Hailil, K. Qlinescu, Marin Florescu,alex. Vasilescu, Dinulie și Alex. Petrescu, s'au dus să se scalde in fiu. Fiind mei și neștiind să înoate curentul apei i-a luat și i-a dus la adânc. In timp ce se luptau cu moartea, un țigan ce se găsea pe malul apei, anume the Simion, cu un curaj mai presus de orice laudă, s’a repezit în apă și apucând câte doi copii deodată, a reușit să scoată la ual pe cei cinci din urmă. N’a putut insă scoate pe Grecu Zile și Grosulaim, cari s’au înecat. Familiile celor înecați înștiințate de nenorocirea ce le-a lovit, caută acum să găsească cel puțin cadavrele nenorociților copii. Exerciții militare. — Mișcare in port Constanța, 9.—si la orele 12, au sosit in satul Peștera, comuna Mamut Kunik, un număr de 26 ofițeri elevi de la școala de războiu, anul II, sub comanda colonelului Filoti. De seară vii bivuaca In Peștera, iar mâine la 8 vor pleca la Popadil, unde vor sta două zile. —Vaporul Lloydului austriac ,,Garitzia“, sosește aci de la Odesa, la 11 Iunie și pleacă in aceiași zi la Vama și de acolo la Constantinopol. Intreări »se sinucidere. — ^Dispariție.—Ui» port Constanța, 1. — Riza Pavel, în vârstă de 22 ani, servitoare la comandorul Scodrea, a încercat să se sinucidă aruncându-se in mare, la spatele hotelului Caro. Sergentul Goncoran Gheorghe, zărind-o, i-a sărit în ajutor și a scăpat-o. — Matilda, soția tinărului Virgiliu Sinadec din strada Cuza Vodă, a încercat să se sinucidă cu spirt denaturat. Dusă la spital, e acuminat ara de pericol. — David Rizincoi, in etate de 15 ani din serviciul d-lui Birinfeld, comerciant in str. Mangaliei, a dispărut. Părinții au reclamat. Cercetările continuă. — Astă seară a sosit din Alexandria vaporul „Regele Carol“. — A sosit acid. Em. Porumbaru, fost ministru. Mulțumiri pentru oficianții din Tabîrin slujuteol Gara Hagieni. 9 — Astăzi Marți, 9 Iunie, statul major al diviziei 5, in frunte cu d. locot.-colonel Popovici, părăsind tabăra, a adresat afectoase mulțumiri directorului poștelor, prind, diriginta respectiv, du modul cum au fost servite întreaga divizie și trupele de oficiantul Dorondoc Gheorghe și de subalternul său Nae Mutulugescu, cari au corespuns cu prisosință și conștiințiozitate sarcinelor ce li se încredințaseră. Scandalul din Bușteni. Primarul rănit Ploești, 9 — Eri noapte, la ora 1 jum., un grup de 10 italieni din Bușteni, îmbătându se și făcând scandal prin comună, au fost somați de către sergenții rurali să se liniștească, italienii îndârjindu-se, au sărit asupra sergenților lovindu-i și iitindu-li mantalele cu cuțitele Sergenții fiind puțini la număr, s’au retras în curtea primarului din acea comuna, Ghiță Constantinescu. Scandalagii s’au luat după ei, iar sergenții văzându-sa în pericol, au tras focuri de revolveră—Imperia. La auzul detunăturilor, primarul eșind din casă, italianul Teriani Proderico s-a năpustit asupra lui și i-a dat o lovitură de cuțit în ceafă. Cu mare greutate primarul a fost scăpat din mâinile agresorilor. Dându-se alarma, italienii a f fost prinși și arestați. Azi au fost aduși sub escortă la parchet și fiind înaintați judelui instructor al cale II, au fost depuși. Înmormântarea soldatului căzut în alergări. Viîta.— Accident - Diverse Târgoviște. 9 Astăzi s’a făcut inmormintarea soldatului Gheorghe Gheorghe, din regi roșiori,Ilie a murit la spitalul județean, in urata accidentului «ufeiul* Mergări in ziua de 5 Iunie Cortegiul, urmat de membrii fami[ței, ofițeri, elevi și cadre, comandați de d- locot.-col. Oprescu, și un pluton din reg. 4 roșiori, a pornit de la spital la cimitirul Suseni unde s’a făcut inmormîntarea . Publicistul englez Seton Watson a vizitat aseară orașul , sa a venit cu automobilul din Sinaia, însoțit de d. Mornianu și d . Bruneanu, ing. șef al județului, care l-a întâmpinat la intrarea in județ In Târgoviște a vizitat monumentele istorice și expoziția corpului didactic, după care la orele 7 a plecat la Curtea le Argeș — Locuitorul Stan N Stan din laciu, tăind un copac in pădure, s'a lovit cu securea in piciorul drept, rănindu-se adânc. F.i a fost ridicat de alți lucrători și dus la spital. — 1). 1 L-col. Cozianu, ajutorul inspectorului jandarmeriei rurale, a inspectat azi compania de jandarmi comandată de d. cap Dudreamț. — Duminecă ** «a mnschide expoziția corpului didactic. ÎVoctus ermstTia« —Trupe plecat«.- in IVutiscursioniști streini Gatul.. 9 —Curtea de apel a amânat pentru Sâmbătă pronunțarea in a pelul dintre obștea locuitoriui Tecuci și primăria acelui oraș, pentru revendicarea unor moșii. — Azi dimineață a plecat la gara Prutului o companie din regimentul 24 spre paza frontierei dinspre Rusia. — O depeșă din Viena anunță încetarea din viață a dr. Elias Eschenasi, directorul coc. ungaro de navigație. Toate vapoarele societăței au arborat doliul. — Au sosit în localitate, cu vaporul «Pelican», contele Carol I, magnat ungar, și alții cari își vor confrunia cârtora latíulina. UM STREINATATE Nașterea unei prințese spaniole de tiranja (Segovia). 9. — Regina Spaniei a dat naștere unei fetița azi la 6.35 dimineața. (A. R.) Tulburările din Persia r Teheran. 9. — Agenția Reuter află că Sardarassad, care in ultimul timp era in relațiuni permanente cu forțele naționaliste din Kasavia, a părăsit Isonhanul cu 300 oameni. Sfetnicii sahumni sunt îngrijorați. (A. R.) Sesiunea scupcineî tn intensă grene închisă Cetinge. 9 — Scupcina și-a încheiat lucrările; sesiunea a fost Închisă printr'un aliaz princiar. S’a pus cu mare solemnității prima piatră a mare!" construe- T