Universul - Capitala, ianuarie 1945 (Anul 62, nr. 1-23)

1945-01-01 / nr. 1

„UN AN DE VICTORII“ * Sub tfliul de mai sus, jGapiui «mi'1 ziarul direcţiunii potace de irosit a armatei roşii, publică un interesant articol din care exgem următoarele: „Toată lumea e unanimă în a recunoaşte că forţa principală care a rupt şira spinării a fiarei fasciste este Armata Roşie. Desfăşurând puternice lupte ofensive, dând lovitură după lovitură şi din ce în ce mai puternice, Armata Roşie a asvârlit, în cursul anului 1944, trupele germane şipe foştii lor aliaţi din cuprinsul Uniunii Sovietice, a isgonit pe ISemiţi din România şi Bulgaria, a eliberat mare parte din teritoriile Poloniei, Cehoslovaciei, Ungariei şi Iugoslaviei, au intrat în Prusia Orientală, dând acum lupte chiar pe teritoriul Germaniei. Prin forţa ei gigantică, strategia maestră a Comandamentului şi eroismul ostaşilor ei, Armata Roşie s-a dovedit mult superioară armatei germane, pe care a împins-o în pragul sdrobirii definitive. Germania a primit una după alta lovituri din ce în ce mai puternice. In 1944 hotărârile Conferinţei de la Teheran, de a da Germaniei lovituri concomitente din Est, Sud şi Vest au fost puse în practică. „Dar este neîndoios că fără puternicele operaţiuni ofensive ale Armatei Roşii din vara acestui an, operaţiuni care au imobilizat circa 209 de divizii germane, trupele aliaţilor noştri n’ar fi putut să dea atât de repede gata trupele nemţeşti şi să le izgonească din cuprinsul Italiei de mijloc, Franţei, Belgiei”. (Stalin), înfiinţarea frontului al doilea din Europa a consolidat şi mai mult unitatea dintre Uniunea Sovietică, America şi Anglia, unitate care s’a manifestat prin coordonarea acţiunilor celor trei puteri principale angajate în Lupta împotriva Germaniei hitleriste. Un exemplu viu al strângerii alianţei între marile Puteri democratice este vizita lui Churchill şi Eden la Moscova şi rezultatele fructuoase ale convorbirilor ce au avut loc. Politica clară şi nobilă a Uniunii Sovietice, bazată pe respectarea suveranităţii şi a intereselor naţionale ale celorlalte popoare, rolul eliberator al Armatei Roşii, au făcut să crească enorm prestigiul moral al Uniunii Sovietice, importanţa ei politică in sânul Naţiunilor Unite, admiraţia şi dragostea faţă de ea a tuturor popoarelor iubitoare de libertate”. Mai departe articolul continuă astfel: Recentul tratat francosovieti© încheiat la Moscova, pe care presa mondială îl numeşte tratatul dintre „Franţa renăscută şi Rusia victorioasă”, „reprezintă, — scrie ziarul londonez „Times”, — o nouă etapă dătătoare de nădejdi pentru crearea sistemului de securitate în Europa”, „şi din întreaga lume” — adaugă „New- York Times”. El reprezintă consolidarea şi mai puternică a frontului Naţiunilor Unite împotriva Germaniei hitleriste şi caracterizează în acelaş timp întregul an diplomatic scurs. Strălucitele victorii cucerite de Uniunea Sovietică în cursul anului 1944, însoţite de puternicele lovituri date de armatele aliate pe frontul de Vest, au avut efectul aşteptat: România, Finlanda, Bulgaria, ale căror popoare au fost vârîte cu sila în teascul a Hanţei hitleriste, de către foştii lor cârmuitori, agenţi ai naziştilor, au aruncat de pe grumaz jugul fascist, şi s’au alăturat la lupta popoarelor libere împotriva tiraniei hitleriste. Chiar şi în Ungaria, ultimul satelit al Germaniei, s’a format un nou guvern, care a şi pornit la crearea unei noui armate naţionale, pentru lupta împotriva cotropitorilor nemţi. Din faimosul bloc hitlerist a rămas doar amintirea. Articolul îrichee astfel: Anul 1945 răsare din flăcările şi sângele bătăliilor hotăritoare. El va cere din partea popoarelor ce duc, umăr la umăr, lupta împotriva Nemţilor sforţări şi mai mari, menite a curma ultimele svârcoliri sălbatece ale fiarei hitleriste. Şi la capătul acestor sforţări luptătorii libertăţii se vor putea bucura de conştiinţa că au dat pedeapsa cuvenită călăilor nazişti, au izbăvit omenirea de cel mai mare pericol ce a amenințat-o vreodată și au cucerit pacea pentru popoarele lor mult încercate. PERSPECTIVELE ANULUI 1945 (Urmare din pag. I-a) general Sănătescu, cu sprijinu aceloraşi grupări politice mai sus pomenite, s’a constituit, la 6 Decembrie, un guvern sub preşedinţia d-lui general adjutant N. Bădescu. Elemente tinere, exponente ale celor patru partide, grupate în noua formaţiune, au pornit la greaua muncă a rezolvării multiplelor şi anevoioaselor probleme de aprovizionare, de transport, de înlăturarea nedreptăţilor etc., având, fireşte, ca prime ţeluri aplicarea sinceră şi reală a armistiţiului şi continuarea războiului până la zdrobirea hitlerismului şi instaurarea păcii rodnice şi a bunelor raporturi între toate popoarele dornice de libertate. Vizita făcută de d. Vâşinstey, comisarul adjunct pentru afacerile externe ale U. R. S. S., preocuparea constantă a tuturor forurilor româneşti de a arăta prin fapte sincera noastră dorinţă de a recâştiga amiciţia mărci şi puternicei republici vecine, dau poporului român speranţa că realele sale strădanii vor fi preţuite la adevărata şi curata lor valoare şi că poate privi cu încredere perspectivele legăturilor viitoare cu toate Naţiunile Unite şi în primul rând cu Rusia Sovietică. O viaţă nouă se anunţă odată cu victoria Naţiunilor Unite. O viaţă nouă care înlătură definitiv obscurantismul, teroarea şi sălbăticia hitleristă şi fascistă. O lume nouă se reconstituie pe baza iubirii de oameni, pe baza dreptăţii sociale şi prin repunerea muncii în drepturile ce i se cuvin în rândurile factorilor de seamă ai producţiei. Multe şi grele probleme ale refacerii şi reconstrucţiei ne aşteaptă; va trebui să facem economii severe şi o gospodărie plină de chibzuială; va trebui să muncim din greu în toate domeniile dar, cum Soarele dreptăţii şi al libertăţii va lumina pe deasupra tuturora, vom izbândi, prin perseverenţă, dsciplină şi cuminţenie, să reluăm firul întrerupt al propăşirii pacinice, în ritmul nou al justei repartizări a bunurilor provenite din munca fiecăruia şi în ritmul nou al îndrumării ţării renăscute pe făgaşul progresului general, alături, de toate celelalte ponoare erberate de teroarea sclaviei cu care hitlerismul ameninţa vechile aşezări europene. Economia românească in 1944-1945 53 „ ;© pag. Ia) tode mai perfecţionate de exploatare : motocultură, asociaţii de producţie, asolament, selecţionarea şi tratarea seminţelor, culturi cât mai potrivite condiţiunilor naturale locale, comasarea proprietăţilor fragmentate şi izolate, dar şi nevoia de a reda culturii şi producţiei întinsele domenii rămase până azi neproductive sau cu o producţie aleatorie şi precară, cum sunt cele din regiunile inundabile, din regiunile secetoase, de pe râpi şi povârnişuri. O campanie vastă de asanări şi ameliorări funciare, eşalonată pe o perioadă mai scurtă sau mai lungă de ani, dupa cum vor permite mijloacele şi râvna noastră de lucru, trebue începută, incinte ca răul să se întndă, prin pustiirile anuale ne rare le produc torenţi şi revărsările apelor mai mari, paralel cu invazia stepei asupra terenurilor fertile, datorită tăierii nesăbuite a pădurilor şi carenţei măsurilor de apărare. Tot ca o consecinţă a schimbărilor ferite din de-'Saurarea evenimentelor din cursul anului 1244, trebue să reţinem şi nevoia de a da în viitor o mai mare atenţie culturii plantelor ulcoare, zaharoase, textile şi levuminoase, solul şi condiţiunelimatice ale ţării noastre dovedindu-se prielnice acestor culturi, încât ne-ar asigura, o producţie care să, nu se limiteze numai la îndestularea propriilor nevoi, ci şi la asasiirarea a însemnate disponibilităţi pentru export. Orientarea şi organizarea producţiei agricole româneşti, întâi, în sensul smeririi ei cantitative şi îmbunătăţirii ei calitative şi, at finea, în sensul introducerii la scară, mai întinsă a culturilor ,vczaharoase, leguminoase textile, etc., trebue să ,înaralel cu acţiunea de zootechnicizare a agriculturii marea desvoltare dată creşterii vitelor, oilor, porcilor, cailor şi păsărilor pe lângă gospodăriile agricole. In aceste direcţii trebue să meargă politica economică a guvernelor, care nu trebue să aparţie unui partid sau altul, ci să formeze o politică unitară şi permanentă de stat, pe care toţi s’o sprijine şi nimeni să n’o saboteze. Acelaş spirit de iniţiativă şi de organizare trebue susţinut şi în sectorul comercial şi industrial, Statul, prin guvernele lui, luând toate măsurile pentru asigurarea materiilor prime indispensabile, a mijloacelor de transport lesnicioase, a unor preţuri remuneratorii, a unui raport echitabil şi stabil între preţuri şi venituri, a distribuirii raţionale a creditelor productive, ca şi neutru crearea şi întreţinerea unui climat de echilibru economic, de siguranţă şi de stabilitate, care să consolideze încrederea şi spiritul de întreprindere în toate direcţiile utile. Acestea sunt problemele economiei româneşti văzute sumar din pragul Anului Nou. De înţeleaptă lor deslegare atârnă în primul rând siguranţa executării obligaţiunilor prevăzute în Armistiţiu şi, în al doilea rând, liniştea şi buna stare generală a poporului român.©♦O VCCI DIN PUBLIC pRWTUtl 5. Al EDUCAŢIEI NAŢIONAIE TVnsrii evrei, cari au terminat liceul în cursul anu’ui şcolar 1943—44 şi şi-au luiat bacalaureatul în sesiunea lullte, dar care nu s’au putut prezenta la examenul de admitere în Şcoala Politehnică, ca s’a ţinut în mod excepţional, în vara acestui an, nu însă din vina lor, fac apel la d. ministru al creatii nationale sa rezolve favoriata, situația lor. * thmnwstTE ■WHS MANIFESTUL F. N. D. DE ANUL NOU Consiliul F. N. D. a lansat următorul manifest: Cu, prilejul Anului nou, Consiliul Frontului National Democrat vă urează un arfertant, care să aducă tării noastre pacea şi libertatea mult dorite. Am încheiat un an de grele Încercări pentru ţara şi poporul român Ţara noastră , ajunsese la marginea catastrofei naţionale! Războiul criminal hitlerist în care a fost împinsă România de către o sistematică politică antisovietică, desăvârşită de legionari şi guvernul trădător al lui Antonescu, era pierdut chiar de la declararea lui. In loc de a-1 termina cu un ceas mai devreme, căci continuarea lui nu mai însemna decât apărarea graniţelor Germaniei şi nu apărarea intereselor României, trădătorii ţării au înlesnit ca hoardele hitleriste, bătute de Armatele Roşii, să se refugieze şi să transporte urgiile războiului pe teritoriul ţării noastre. Dar a intervenit momentul favorabil creiat de Armata. Roşie eliberatoare şi actul de la 23 August. La 23 August, forţele democratice unite pentru salvarea patriei şi armatei noastre, înţelegând drumul nou ales de popor, au răsturnat dictatura antonescienă şi, au întors armele împotriva nemţilor şi a slugilor lor. Aceştia, urmăriţi de Armata şi de poporul român, n’au avut timpul necesar să prefacă toată ţara în ruine, să nimicească toată industria, mijloacele de transport şi o mie de comunicaţii, să arunce poporul în foamete, frig şi boală, aşa cum au făcut în Ucraina şi cum fac în aceste momente în Ungarie. CREAREA FRONTULUI NAŢIONAL DEMOCRAT F. N. D. Primul guvern după 23 August, alcătuit în majoritate de militari şi susţinut de „Blocul celor patru partide”: Partidul Naţional-Ţărănesc. Partidul Liberal, Partidul Comunist şi Partidul Social-Democrat, avea sarcina de a asigura lupta unită împotriva nemţilor şi încheierea armistiţiului. După încheierea armistiţiului era necesar să se dea ţării un guvern de largi concentrare democratică, cu un program unic, sprijinit de marea majoritate a poporului, singura garanţie pentru a conduce ţara pe drumul nou, în lupta hotărâtă împotriva fascismului şi pentru democraţia progresistă. . . Sarcini mari si grele au stat şi stau în faţa poporului român, în lupta lui pentru mobilizarea tuturor forţelorşi resurselor naţionale, în vederea continuării războiului alături de Marile Puteri Aliate, până la înfrângerea definitivă a Germaniei hitleriste, pentru nimic ’ cirea fascismului intern, arestarea şi pedepsirea criminalilor de război şi a trădătorilor patriei; pentru îndeplinirea condiţiilor generoase ale armistiţiului; pentru democratizarea ţării; pentru refacerea economiei ruinate, a transportului desorganizat şi distrus în parte de războiul hitlerist; pentru a deschide calea desverării şi înfloririi economice, culturale si sociale a ţării noastre. Conştiente că aceste sarcini grele nu pot fi îndeplinite decât prin unirea tuturor forţelor democraţiin for‘+pto o«, pomnefotice cele mai com «»events, s’sui unit în Frontul National Democrat, F. N. D. Această unire a forţelor democratice a fost o necesitate vitală şi pentru faptul că primul guvern fusese dominat, de elemente reacţionare, profasciste şi criminali de război, ca Potopescu şi Aldea, cari au sabotat democratizarea ţării, împingând-o pe o pantă periculoasă. Platforma politică a F. N D. nu este un program de partid, ci un program de acţiune şi de realizărl, isvorât din necesităţile imediate ale ţării, pentru a trece grelele încercări istorice şi a cuceri un viitor fericit pentru întregul popor român şi pentru toate naţionalităţile conlocuitoare. Partidul Comunist, Partidul Social-Democrat, Uniunea Patrioţilor, Sindicatele Unite, Frontul Plugarilor, Uniunea Populară Maghiară şi alte organizaţione democratice profesionale, culturale, precum şi Uniunea Tineretului Comunist, Uniunea Tieretului Socialist şi alte organizaţii de tineret democrat, organizaţia femeilor democrate, organizaţiuni cari compun Frontul Naţional Democrat şi cari au aderat la platforma sa, sunt forţe progresiste, democratice, consecvent antifE.ci.?te. ca-i reprezintă interesele şi pot cuprinde organizatoric marea majoritate a poporului român şi a naţionalităţilor conlocuitoare. F. N. D. a chemat partidele Naţional-Ţărănesc şi National-Liberal in acest front unic de luptă anti-fascistă pentru clădirea unei Românii noui, libere şi independente, pe baza democraţiei progresiste. Din nefericire nu s’a putut realiza concentrarea tuturor forţelor democratice într’un singur front. Cu toateacestea F. N. D., în interesul general al ţârii şi al poporului, n’a renunţat la colaborarea cu cele două partide In guvernul de coaliţie, pentru a crea condiţiuni de muncă constructivă în spatele frontului şi a realiza tot ce este posibil în condiţiunile lipsei de imitate de vederi în problemele mari şi vitale cari frământă ţara şi poporul. Prin mobilizarea masselor largi populare de către F. N. D. şi prin lupta hotărită a masselor primul guvern dominat de elemente reacţionare a fost răsturnat. Au fost înlăturate din fruntea mai multor judeţe şi comune, administraţiile antohesciene şi fasciste. Au fost curăţate o serie de întreprinderi de Stat, comunale ,şi particulare de elementele sabotoare, profasciste şi făscisto-legionare. Astfel s’a realizat ridicarea producţiei şi disciplina în aceste întreprinderi. Prin lupta împotriva moşierilor, cari sabotau însămânţările, F. N. D-ul cu ajutorul comitetelor săteşti şi al inginerilor agronomi democraţi, prin mobilizare:,, ţărănim’l, a reuşit să asigure ţara cu pâine şi a îmbunătăţi condţiile de învoială faţă de marii proprietari. Prin lupta hotărită a masselor populare a fost înlăturat din guvern, şi Fenescu, care încerca să împingă ţara pe căi reacţionare, pe drimul început de Aldea. F. N. D.-ul deşi nu a renunţat la idena unui guvern de Front Naţional Democrat precum şi la chemarea tuturor partidelor democrate în rândurile sale, asigurând astfel unitatea forţelor democratice pe baza unui program unic de gu- vernare, a acceptat totuşi participarea sa în guvernul de coaliţie de sub president''a d-lui General N. Rădescu. F. N. D.-ul încearcă prin aceasta o apropiere între partide, pentru a da posibilitate guvernului să lucreze şi nentru a lichida ruptura ce există între autoritatea de Stat şi massele populare, ruptură care a fost provocată de elementele anti-democratice din cele două guverne şi de clica reacţionară din afara guvernelor. Socotind sinceritatea, răbdarea şi buna credinţă a F. N. D.-ului ca o slăbiciune, elementele reacţionare au ridicat din nou capul. Folosindu-se de nehotărîrea unei părţi din Guvern, elementele reacţionare pro-fasciste şi fasciste au reuşit să se cramponeze de posturile lor până azi şi să se pună de acurmezişul realizărilor de care are nevoie ţara pentru salvarea ei deja o nouă catastrofă ce o ameninţ? Duşmanii poporului încearcă să împiedice ca România să păşească in mod unitar şi hotărit pa drumul trasait la 23 August. Din pricina necurăţirii aparatului de Stat, de elementele fasciste, coloana a cincea se organizează, răspândeşte svonuri mincinoase, menţine, mai ales în provincie, o presă pro-fascistă, anti-sovietică, antidemocratică, şovinistă. Duşmanii poporului răspândesc calomnii împotriva F. N. D.-ului, încearcă să spargă unitatea sindicală, unitatea F. N. D.-ului. Unele cercuri, cari au sabtotat acţiunea pentru realizarea lui 23 August şi înainte de această dată, din interese înguste de clasă, din pricina urii lor neinpacați. Împotriva Marelui Scitat Democrat Muncitoresc-Ţărănesc XT. R. S. S., stau in fruntea tuturor acţiunilor menite să compromită apropierea ţării noastre de Uniunea Sovietică. Sub influenţa propagandei germano-fasciste, aceşti duşmani de moarte ai Uniunii Sovietice, duşmanii libertăţii poporului, împing ţara la''aventuri periculoase, bazându-se pe o eventuală ruptură intre U. R. S. S. şi Aliaţii ei. Aceşti oameni n’au învăţat nimic din experienţa atât de tragică pentru ţara şi poporul nostru. Ei nu vor să înţeleagă că unirea între U. R. S. S. şi Aliaţii ei nu este o întâmplare, cii este unirea de neînfrânt a tuturor popoarelor pentru apărarea existenţei lor naţionale faţă de scopurile fascismului german, scopuri de cucerire şi robire a întregei lumi. Ei nu înţeleg că interesul general al omenirii în lupta contra fascismului şi pentru reorganizarea păcii, pentru evitarea unei noui catastrofe mondiale, prin colaborarea paşnică a popoarelor, respectându-se dreptul de existenţă, independenţă tuturor popoarelor mici şi mari, este mult superior neeînţelegerilor mărunte pe care îşi clădesc răuvoitorii speranţele de deskindere între Aliaţi. Experienţa în războiul hitleriei a fost pentru noi prea tragică şi prea sângeroasă, pentru ca să se mai poată gândi cineva ca România să fie din nou cap de pod in slujba oricărui imperialism, împotriva U. R. S. S. Romania nu va mai putea juca niciodată un asemenea rol. Drumul ţării noastre nu poate fi decât acela al popoarelor iubitoare de pace si libertate, de prietenie cu Marele nostfcru vecin U. R. S. S. Numai alături de U. R. S. S. România îşi va asigura libertatea şi independenţa. F. N. D.-ul este hotărit să înfrângă rezistenţa duşmanilor poporului şi să salveze ţara de aventurile periculoase, indiferent de cine i se va opune. Partidele Naţional-Ţărănesc şi Naţional-Liberal trebue să înţeleagă pericolul ce-l reprezintă politica anumitor cercuri şi să fie mai hotărâte în acţiunea ,de lichidare a coloanei a cincea din ţara noastră. RĂZBOIUL DE ELIBERARE NAŢIONALA ŞI ÎNDEPLINIREA CONDIŢIILOR DE ARMISTIŢIU-rauam ae dica fascista aiuo,nicaeiana şi legionară, armata noastră a pus un război ae asupra e alaiuri ae cotropitorii hinenşti împotriva puternicului nostru vecin— uniunea Sovietică, împotriva popoarteor iubitoare de pace şi hoenia.e. Ţara noastră a fost cotropita şi jefuitâ ae nemţi. Transilvania ae sud a fost robită ae saşii şi şvabii hitlerişti, care formau stat in Stat, iar Ardealul de Nord a fost predat In ginarele fasciştilor unguri. Deşi bandele antonesciene din janaarmere şi Siguranţa au jefuit şi ucis sute de mii de cetăţeni sovietici, iar armata română alături pe armata germană a custrus zeci de mii de sate şi oraşe in U.R.S.S., Armata Roşie n'a intrat în ţara noastră cu o armată răzbunătoare, ci ca o armată desrobitoare, care ne-a ajutat la eliberarea Transilvaniiei de sub jugul hitlerisco-maghiar. Condiţiunile, de armistiţiu acolidate nouă de către Uniunea Sovietică, ţara învingătoare, sunt generoase. Despăgubirile ce urmează să le plătim sunt atât de mied, trucât cu ele nu se poate reconstrui nici măcar un singur oraş ca Stalingrad Cu toate acestea, pe când Armata română luptă cu vitejie pe front alături de eroica Armată Roşie, în ţară războiul a fost sabotat de către elementele reacţionare, soldaţii sunt consemnaţi în cazărmi, fără a se bucura de cele mai elementare drepturi cetăţeneşti, fiind aţâţaţi împotriva U. R. S. S. şi contra partidelor şi organizaţiilor democratice din F. N. D. Nu s’a ,făcut nici o epurare îr, armată, nici un pas pentru democratizarea ei, cu toată campania dusă de F. N. D. In această privinţă. Ba dimpotrivă, mulţi hitlerişti şi legionari s au refugiat în rândurile armatei şi aici continuă in mod liber acţiunea lor trădătoare. In Transilvania de Nord a fost trimisă banda de criminali teranso--sovinistă, care a comis acte de asasinat şi jaf în rândurile populaţiei neromâne, determinând îndepărtarea administraţiei române de acolo. Criminalii au rămas nepedepsiţi, îndeplinirea condiţiilor de armistiţiu a fost sabotată tocmai de acei cari sunt răspunzători de crimele şi jafurile făptuite în U.R.S.S. Nimic nu s’a făcut de bunăvoie, ci numai în urma presiunilor din partea Aliaţilor. Arestarea şi pedepsirea criminalilor de război şi a trădătorilor de patrie, care au vândut ţara nemţilor, se tărăgănează, cu toată ,insistenţa F. N. D. şi a Preeşdintelui Consiliului de Miniştri Curăţarea aparatului de Stat şi a întreprinderilor de Stat, comunale şi particulare, deasemenea nu se realizează în mod hotărit. Proectele de lege înaintate de către miniştrii F. N. D. pentru arestarea şi pedepsirea criminalilor de război şi a trădătorilor de patrie, precum şi cel de epurare, au fost modificate de către majoritatea Guvernului de coaliţie in aşa fel, încât ele lasă portiţă de scăpare celor mai mari vinovaţi. Ca şi in războiul hitlerist, acei care s’au îmbogăţit sub protecţia dictaturii antonesciene, astăzi sub ocrotirea ,,democraţiei”, în mod liber sabotează, speculează şi jefuesc poporul, pun în spinarea celor ce muncesc tot greul războiului, al despăgubirilor şi împing ţara la haosul şi anarhia în economia naţională. Hienele războiului la bursa şi piaţa neagră, în complicitatea U. G. I. R.-ului (Uniunea Generală a Industriaşilor Români) domină producţia şi desfacerea produsel I lor. Preţurile s-au urcat la cifre astronomice. Ridicarea salariilor cucerită de către sindicatele muncitorilor şi funcţionarilor particulari şi publici, pentru asigurarea unui minim de existenţă, a servit ca pretext spre a ridica de 3—4 ori mai mult preţurile, mărind şi mai mult profitul speculanţilor şi fabricanţilor ocrotiţi de U. G. T. R. Foametea, lipsurile, mizeria sunt tot mai insuportabile pentru massele largi populare dela oraşe şi sate. Propunerile F. N. D. de exercitarea unui control şi luarea de măsuri pentru oprirea ridicării preţurilor, pentru ridicarea producţiei, n’au fost luate in seamă de oamenii U. G. I. R.-ului şi ai bursei negre, dela Econom’a Naţională, foştii antonescieni: Burchi, Tomaşcanu, etc. Nici o organizare a producţiei, a creditului pentru refacerea industriei, pentru ridicarea producţiei, nici o raţionalizare — corespunzătoare timpului de război — în distribuirea articolelor de primă necesitate. Criminalii saboteur, speculanţii aruncă vina asupra lipsei mijloacelor de transport, asupra ruşilor, cum că aceştia ar cere prea mult în contul despăgubirilor. Minciună provocatoare menită să împiedice apropierea ţării noastre de Uniunea Sovietică şi să compromită democraţia prin înfometarea ţării. La piaţa neagră se poate găsi orice, cu preţuri fantastice. Cu ce transportă mărfurile domnii speculanţi? De ce nu se rechiziţionează miloacele de transport, atunci când C F. R. are atâtea obligaţii pentru satisfacerea ceerilor frontului ? U.G.I.R.-ul, sabotorii şi speculanţii care ridică preţurile provoacă noui mişcări şi frământări pentru ridicarea salariilor. Cursa nebună dintre salariu şi preţ împinge la inflaţie, la mizerie şi foamete şi mai mare, la totala prăbuşire economică şi financiară, la tulburări nedorite de nici un om cinstit în aceste timpuri grele pentru ţara noastră. CE E DE FĂCUT ? Fără a face o cotitură hotărâtă în toate domeniile, nu vom putea salva ţara de la o nouă prăbuşire. Suntem în război şi avem de îndeplinit obligaţii faţă de Aliaţi. Aceasta cere sacrificii din partea tuturor, fără deosebire de clasă şi naţionalitate. Este o crimă de neiertat, ca atunci când ofiţerii şi ostaşii noştri fac sacrificii supreme, dându-şi şi viaţa pentru cauza existenţei noastre naţionale, când muncitorii şi funcţionarii, oamenii muncii intelectuale, ţărănimea, muncesc din răsputeri, alţii să se îmbogăţească prin sabotaj şi speculă, să inflămânzească massele muncitoare. Dorinţa fierbinte a poporului român este pacea cât mai grabnică şi libertate. Ca să avem pace trebuesc înzecite sforţările războiului pentru înfrângerea rapidă a duşmanului. Totul pentru front, totul pentru sprijinirea Armatelor Roşii şi Române, care luptă pentru existenţa noastră naţionali Ca să putem exista ca ţară liberă şi independentă, să cucerim încrederea Aliaţilor şi prietenia în special a Uniunii Sovietice, să câştigăm la conferinţa de pace un loc de cinste în rândurile popoarelor luptătoare pentru pace şi libertate, trebuesc îndeplinite sincer şi loial condiţiile de armistiţiu, trebue dusă lupta necruţătoare pentru nimicirea din rădăcini a fascismului din ţara noastră. Greutăţile războiului şi despăgubirile să fie puse în primul rând în sarcina acelora care au profitat şi s’au îmbogăţit în războiul hitlerist. Să fie arestaţi criminalii de război şi trădătorii de patrie, să fie confiscate averile lor şi folosite pentru acoperirea despăgubirilor datorate Aliaţilor. Trebue terminată cât mai grabnic curăţirea aparatului şi Instituţiilor de Stat şi particulare. Cei epuraţi nu trebuesc lăsaţi liberi, ca să conspire împotriva democraţiei şi a Statului. Acei ale căror delicte se pot încadra în codul penal, să fie arestaţi şi judecaţi de către tribunale populare, ce trebuesc constituite fără nici o întârziere. Cei mai puţin vinovaţi să fie trimişi în detaşamente de muncă în folos obştesc, alţii pe front pentru reabilitare. Detaşamentele de lucru formate din muncitori şi agricultori, indiferent de naţionalitate, trebuesc demobilizate şi redate producţiei. Aceste detaşamente trebuesc înlocuite cu detaşamente de prizonieri nemţi şi unguri, precum şi cu legionarii şi hitleriştii internaţi in lagăre de concentrare. Trebue înfrântă specula prin toate mijloacele, mergând până la pedeapsa cu moartea. Trebue să se pună capăt anarhiei în producţie şi comerţ, prin intervenţia Statului. Trebue sprijinită prin toate mijloacele desvoltarea cooperativelor. Trebue legiferat cât mai grabnic controlul cetăţenage atât pe terenul producţiei, cât şi la desfacerea produselor. Pentru ridicarea producţiei agrare şi industriale, pentru refacerea economiei naţionale trebue să se pornească fără întârziere la realizarea reformelor preconizate de Platforma F. N. D. Primul pas pentru rezolvarea problemei agrare este reforma agrară. Ţăranii care prin munca lor asigurat pâine poporului, chiar în pofida sabotajului multor moşieri, să intre cu plugul în primăvară în propriul lor pământ căpătat prin împroprietărire. Pentru ridicarea producţiei agricole, pentru refacerea industriilor distruse, pentru reorganizarea producţiei trebuesc credite. Punerea imediată a băncilor sub controlul Staului îndreptarea creditului spre refacerea întregul prinderilor, pentru mărirea inroducţiei. Cartelurile trebuesc puse imediat sub controlul Statului. Trebue intensificată producţia materiilor prime şi organizată justa lor distribuire Asigurarea standardizării produselor şi raţionalizarea distribuirii, controlul investiţiilor şi evidenţa producţiei se impun de urgenţă. Pentru a înfrânge comerţul negru şi a ameliora transporturile, trebuesc rechiziţionate vehiculele particulare. Trebue fixate preţuri juste şi menţinute prin toate mijloacele. Fără aceasta nu se poate stabiliza leul şi recâştiga încrederea publicului în instituţiile bancare, pentru a depune bani spre fructificare. Trebuesc mărite veniturile Statului prin reorganizarea sistemului nostru fiscal, prin introducerea impozitului global progresiv pe venit. Pentru realizarea imediată a acestor prime măsuri, în vederea redresării economice, politice şi sociale a ţării noastre, Consiliul F.N.D. cheamă toate partidele şi organizaţiile care au aderat la F. N. D. şi la Platforma sa, la strângerea rândurilor, la acţiuni politice unite, coordonate. Cheamă pe toţi, muncitorii şi muncitoare, ţărani şi ţărance, oameni ai muncii intelectuale, ofiţţeri şi soldaţi, pe toţi democraţii , cinstiţi, fără deosebire de clasă şi naţionalitate, să facă zid în jurul F. N. D.-ului, pentru a scoate ţara din greaua încercare prin care trece, pentru a o feri de o nouă catastrofă, a deschide drumul democraţiei progresiste, drumul refacerii, înfloririi economice, culturale şi sociale pentru întregul popor. Consiliul Frontului Național Democrat 1. Ianuarie 1845. Dispărut Cine ştie despre Frt. T. R. NICUŞOR N. NICOLAU din Reg. 23 Infanterie, dispărut în Crimaeea în timpul retragerii, este rugat să anunţe pe sublocotenent Em. Samson Nicolau şi părinţi, Str. Romană nr. 95. Telef. 2.43.90, Bucureşti. b. De vânzare imobil avariat de bembardamerst, 6 camere, dependințe, teren 290 m. p., apropiere Lemaitre. A se adresa între orele 10—12 dimineața. Telefon 3.89.20. 4007 SPECIALITĂȚI DE PARFUMERIE TRANSPORTURI garantate, cu autocamioane şi turisme, in toată ţara, face „BRATISLAVA“ Secția TRANSPORTURI, Str. Carol 42 Telefon 3.50.27 Reg Com 1330/938. Saghin şi Niculae Marinescu şi-au redeschis tot în Calea Griviţei 160 CEAFRAZARIA Şl ŞEPCARIA MILITARĂ Şl CIVILA i i Articole de toaletă fip^ Specialităţi medi FARMACISTA MARIA LASCAR Reg. Com. 1413/943 CALEA indigene şi străine La Drogneria Medicinală „SAV.O $ie 1OY“ I PORIKI 33 I :«wrl£f iff mmi IGEPE vinde „HELIO-FOTO“ Str. Franklin 9 R. C. 170/944 4008 Transporturi cu Autocamioane proprii, mărfuri și pasageri execută prompt şi conștiincios „C O M R A G“ Str. Armenească 33 Tel: 2.06.13;2.74.68 314 ADIATOARE CALORIFER de vânzare 200 m. p. imediat Ion Tăranu No. 12 Azi și Mâine Luni 1 lan matineuri ORI 3 Precis cu VASI LAPTE DE FERMA CALITATEA I se vinde zilnic 150—200 litri. Telefon 2.15.00. 308 Apartament vestibul, 3 camere, baie, bucătărie, terasă 40 m, Et. II. In bloc mic, calorifer, apropiere Piața Romană, rând 6 000.000. Tel. 2.09.93. 4011 în perfectă stare atât motor cât și cauciucuri. Oferte la ziar sub 175 N. sau la telefon 4.27.09. 2009 | Mare Magazin Centra! STR. LIPSCANI închiriază raioane pentru stofe ENGROS și ENDET All ComSestiurta de dame, etc., etc. Răspund oferte serioase. Intermediari cp excluși. S II, [iți vindem orice Oferim preţuri mari. ! CâmpineaiîM 17, Tiîi MOTOCICLETĂ veche sau motorist ti cât mai vechi, chiar şi piese demontate t reformat© Oferte la ziar # N. r v 'i r ♦e v , Teatrul COLORADO Compania BIRLIC. Tel. 4.41.330 I C AUT Depozit de cherestea prefer cu linie de garaj Adresaţi telefon 3.82.59 ora 24 50 Recompensă 100.000 lei Pierdut 25 Decembrie dimineaţa Teatrul Alhambra broşa aur cu pietre formă pasăre. FUMĂTORUL, Bresoianu 11. 26 In fiecare seară ora AZAIS croc„AU BIRLICU! ION TALIANU Cea mai bună comedie din ultimii ani N. MAXIMILIAN & CO. Maestru ortopedist specializat în străinătate execută după cele mai moderne metode coapse şi gambe din fibra, coapse „Vacum“ model original precum şi orice aparate ortopedice ORTOFEDIA MODERNA Bucureşti, Str. Bradului 27 312 ________ Tramvaie 17.16-19 Staţia Cauza şi Doriţi să aveţi un anterior agreabil şi practic, după ultimile concepţii moderne ?..... „DOMUS" vă aranjează căminul Dv. în condiţii perfecte techsiice şi estetice 11 O M U S 66 R. C. 1724/941 Calea Victoriei 45 — Gal. Cretzuîescu 4002 99N IRO Fabrică de case de bani şi mobilă de oţel Str. Brânduşi 31. Telefon 5.77.81. urează distinsei sale clientele şi furnizorilor LA MULŢI ANI! R. C. 28 944. 60 A A Bl go I Industrie veche cu clădiri, instalaţii şi materii prime pentru vaste posibilităţi de lucru, primeşte colaborare cu capitalist sau grup,foventual vânzare. Capital necesar circa 100.000.0000 lei Numai oferte serioase transmite „Publicom“ S.A.R. Pasagiu Compedia 6, sub „Industrie Veche“ 4001 ANGAJAM AUTOCAMIOANE pentru transporturi de combustibil în oraş şi din provincie. Oferim minim de câştig zilnic, scutiri de corvezi, rechiziţii şi concentrare. 44 ITERURBANA“ Spl. Unirii No. 20 bis. Telefon 4.64.36, 4.68.96 FOTO STUDIO RENUMITUL ATELIER FOTOGRAFIC Furnizorul Curţii Regale CALEA VICTORIEI 59 (Palatul Adriatica) se va deschide la 1 Ianuarie 1945 RestaurantulCINA orchestraJEAN MARCH AUTOCAMION 96 __________REŢINEŢI MESE__________ Oppel-BNtz 4 tone PLEACĂ LA 1 IAN. 1945, ora 7 dim. la BRAŞOV —FAGARAŞ —SIBIU— DEVA — CARANSEBEŞ Primeşte pasageri şi mărfuri. „TRO LNSGLOBUS" S. A. R., Doamnei 12 bis, tel. 464.76. NR. C. 27/936 - 4014 Pomicultori şi Pepinerişti Pomi altoiţi, varietăţi alese, puieţi sălbateci, toate speciile găsiţi la pepiniera pomicolă Meagu I. David Comuna Sarănga jud. Buzău, Gara Ulmeni Oficiul Pietroasa. 271 99 Petreceţi Reveillonul la Moară mare din Bucureşti angajează: Sub morari calificaţi cu acte în regulă şi referinţe. Un electrician şef. Mecanici calificaţi, cu acte în regulă şi referinţe. Oferte la ziar sub 166 N. 37 SE PREDĂ industrie metalurgică întj plină activitate, impar- tente comenzi în curs dej executare. Oferte la ziar sub „Metalurgie" 137 G. 66