Universul, iunie 1951 (Anul 68, nr. 126-151)

1951-06-01 / nr. 126

300 de milioane de chinezi invaţă să scrie şi să citească Un grup de copii ai Chinei Noi învăţâri cu pasiune ÎMPOTRIVA lor semnăm apelul pentru un pact al păcii GANGSTERUL PRESEI OTRĂVITE (Urmare dir pagina I-a) cărora le prezintă cu mijloace ,,adecvate”, informaţiile ultrareacţionare şi mincinoase pe care le răspândeşte întreaga sa presă. Hearst nu este însă doar un simplu editor. Ca un adevărat magnat al industriei, el a învestit profiturile obţinute din vânzarea presei otrăvite în întreprinderi miniere aflate în statele Montana, Utah, Nevada, în minele de aur dîtj Dakota de Sud, in minele de aramă din Peru şi altele. In anul 1946 capitalul său se cifra la 220 milioane dolari. Să ne reîntoarcem însă la conţinutul ziarelor lui Hearst, acel torent murdar de fotografii şi ştiri senzaţionale care diformează şi corup mintea, cititorului american. Iată, prima pagină din „Daily Mirror”: titluri culese cu literă de o şchioapă anunţă asasinatele, incendiile şi execuţiile pe scaunul electric petrecute cu o oră in urmă; violurile şi cazurile de homosexualitate din „lumea bună”; ultimele discursuri rostite de falitul general Mac Arthur şi invitaţia unui senator de a fi bombardată atomic Moscova; aPoi fotografii.... zeci şi zeci de fotografii prinse prin teleobiectiv sau fără, la lumina zilei sau a lămpilor cu mercur. Toate însă, destinate aceluiaşi scop urmărit cu regularitate în fiecare zi: transformarea cititorului într’un mecanism care, asemenea teletypelor, să înregistreze cu supunere tot ceea ce i se dă. Puterea lui Hearst nu se mărgineşte doar la ziarele aflate sub directul control al trustului său de presă sau la graniţele Statelor Unite. Marea agenţie de presă „Internaţional News Service” care-i aparţine, furnizează ştiri pentru circa 1100 ziare şi posturi de radioemisiune ale U.S.A. ca şi pentru presa reacţionară din ţările capitaliste. O uriaşă aparatură de 5000 de bandiţi ai condeiului garantează agenţiei— încă din 1911 — când a fost înfiinţată — controlul indirect asupra ziarelor cărora le furnizează regulat ştirile. Agenţia lui Hearst, foloseşte în scopul informării eronate a cititorilor din lumea capitalistă 150.000 mile de fire telegrafice, secţiile de informare de pe tot întinsul U.S.A. şi cele existente în 39 de ţări străine. O adevărată avalanşă de minciuni se revarsă zilnic spre redacţiile ziarelor americane sau din celelalte ţări capitaliste cifrându-se la suma de 125.000 cuvinte în decursul a 24 ore. Răs- I pândind ştiri defăimătoare asupra I lagărului păcii, agenţia „Interna- tional News Service” ridică In slavă „modul de viaţă american”, războiul de cotropire din Coreea şi îndeamnă totodată la atacul direct împotriva Uniunii Sovietice. O febrilă activitate o desfăşoară Hearst cu prilejul diferitelor conferinţe internaţionale sau in timpul sesiunilor Adunării Generale a O.N.U.-lui. începând mai ales din anul 1947, propaganda războinică a lui Hearst a luat proporţii gigantice. La sesiunea Adunării Generale a O.N.U. din toamna acelui an, delegaţia sovietică a cerut Adunării Generale interzicerea propagandei războinice şi condamnarea acelora care se ocupă cu această propagandă. Cu un tumult de urlete s’au ridicat dinastiile Wall Streetului împotriva acestor propuneri. Imediat, uriaşul şi complicatul aparat de presă al trustului Hearst s’a pus în funcţiune declarând cetăţeanului de rând că „roşii” atentează la... libertatea presei şi cea a cuvântului, existentă, pasă-mi-te, de pe vremea lui Abraham Lincoln! Astfel, a fost pregătită „opinia publică” pentru ca apoi să poată fi justificată în paginile aceloraşi ziare atitudinea delegaţiei americane la O.N.U care s’a opus din toate puterile ca Adunarea Generală să ia vreo hotărire împotriva propagandei pentru deslănţuirea unui nou matei mondial. De asemeni, în cursul actualei conferinţe a adjuncţilor miniştrilor de externe care are loc la Paris, presa lui Hearst denaturează sistematic poziţia delegaţiei sovietice arătând-o a fi ostilă oricărei Înţelegeri. Ceea ce, bineînţeles, nu-l opreştepe Hearst ca, a doua zi după o asemenea ştire, să publice in acelaş ziar un comentariu in care să demonstreze cititorului, că interesele Statelor Unite sunt potrivnice oricărui acord cu U.R S.S. ! Din toate aceste maşinaţiuni perfide cu care Hearst prepară terenul pentru un nou război mondial din metodele diabolice cu care acest magnat al Wall Street-ului foloseşte trustul său de clevetiri şi minciuni în scopul otrăvirii americanului de rând, reese cum nu se poate mai bine figura sa de gangster caracterizată în cuvintele lui Charles I Beard: „William Hearst este isn co- t rupător de moravuri, el a fost şi rămâne un duşman a tot ce este mai cinstit şi mai bun în tradiţiile americane... Nu există cloacă, vicii şi crime în care Hearst să nu scormonească spre a te folosi în setea lui de îmbogăţire”. .Ca şi Morgan, Dupont şi Rockefeller, Hearst este direct interesat în provocarea unui nou măcel mondial. Profiturile sale uriaşe provenite din monopolizarea presei americane cresc pe zi ce trece. Din aceste sume, el şi-a cumpărat până şi castele pe teritoriul european, pe care ie-a transportat apoi în Statele Unite. Aceasta, în timp ce în ziarul său „New York Journal and American" se poate citi anunţul publicat de părinţii a patru copii, care împinşi de mizerie la disperare, se oferă să-i vândă pentru a-i putea salva de la moarte. Cu toată puterea sa financiară, cu tot monopolul şi prigoana care o desfăşoară împotriva presei progresiste americane, Hearst se teme din ce în ce mai mult de cititorii săi. El ştie, că dacă numărul cititorilor ziarelor saie se cifrează la milioane, românii celor care iau în serios şi dau ascultare frizelor lui mincinoase, este Infinit mai mic. Pe birourile redacţiilor trustului Hearst, sosesc teancuri de scrisori ale cititorilor cand întreabă ce avantagii a adus marilor masse războiul din Coreea, în afară doar de perderea a nenumărate vieţi omeneşti, pentru ce este întreţinut războiul rece; dece Statele Unite nu fac sforţări în vederea îmbierii unui Pact al Păcii. La asemenea întrebări, scribii lui Hearst nu mai pot răspunde. Presa progresistă americană în frunte cu „Daily Woker” ziarul Partidului Comunist din Statele Unite demască propaganda otrăvitoare a lui Hearst. Oamenii de cultură, gazetarii cinstiţi, fruntaşii mişcării pentru pace, duc adevărul în marile masse de americani. In faţa adevărului, propaganda otrăvită se destramă. Perdeaua de minciuni este sfâşiată, iar popoarele din ţările capitaliste îşi dau seama că eforturile lor unite cu cele ale oamenilor muncii din lagărul păcii şi socialismului, vor garanta menţinerea păcii. Iar pacea reprezintă lovitura, de moarte, dată magnaţilor din Wall-Street. Eugen kimmht I mm SITUATIE A INVATASIANTlILll In fiecare generale, 12 până la 15 milîo rămân analfabeţi New York, 31 (Agerpres). — TASS transmite: 'Adevăratul caracter al sistemului de educare a tinerei generaţii în Statele Unite este desvăluit în mod elocvent în lucrarea ziaristului american Earl Conrad, apărută recent în Statele Unite. Întrucât descrie situaţia scandaloasă care domneşte în şcoli, această carte a fost condamnată imediat de autorităţi ca „instigatoare la revoltă”. In prefaţa lucrării, Earl Conradsubliniază că învăţământul in Statele Unite s’a aflat permanent in stare de criză, dar că in prezent criza a luat forme din cele mai grave. Autorul arată că în Statele Unite cursurile se predau după metode învechite şi că învăţământul a devenit o „afacere”, un mijloc de îmbogăţire pentru afaceriştii de toate categoriile. In sprijinul afirmaţiilor sale,Conrad citează documente oficiale declaraţii aie organizaţiilor publice, rapoarte ale comitetelor şcolare şi propriile sale convorbiri cu profesori şi elevi. Primele capitole ale lucrării ■sunt consacrate felului în care se desfăşoară învăţământul în primii ani de şcoală. Citând exemple concrete, precum şi adrese deşcoli şi nume de profesori, Conrad arată că acţiunea de coruperemorală a copiilor americani începe de îndată ce trec pragul şcolii. Din prima zi, au loc in şcoli exerciţii antiaeriene atomice şi altele. In loc de a învăţa să scrie şi să citească, elevii nu fece decât să asculte explicaţiile profesorului, deoarece clasele se compun din 60 şi câteodată 70 filevi, iar profesorul nu este în stare să se ocupe de fiecare copil în parte. Curând după începerea anului şcolar, în fiecare şcoală elevii sunt împărţiţi, fv, fără niciun temei, în grupe: î ,pe elevi buni, elevi răi şi elevi •Vf r-greu de educat". In carte sunt Vsr citate numeroase fapte care arată că copiii sunt atât de nefericiţi la şcoală, încât adesea fug de la părinţii lor, care ii silesc să meargă la şcoală. Earl Conrad se ocupă în amănunt de „inovaţia" americană a „mecanizării metodei de predare’’. Clasele fiind de 60—70 elevi, este de la sine înţeles că elevii nu învaţă cum ar trebui. Spre a remedia întrucâtva această, situaţie, copiii sunt obligaţi să poarte „metrones,copuri” asemănătoare binoclurilor de teatru. Profesorul apasă pe un buton electric, iar cifrele şi literele apar pe un ecran, care ţine loc de tablă. Potrivit datelor furnizate de dliniele de copii şi declaraţiilor unui mare număr de profesori, „metoda mecanică” de predare a făcut să crească considerabil pncentajul şi aşa ridicat, al copiilor cu diferite deficienţe. Datele citate din raportul anual al Asociaţiei americane a administratorilor de şcoli arată că au fost înregistraţi peste 1.000.000 copii cu grave deficienţe de auz, peste 300.000 copii prezentând alte deficienţe fizice, aproximativ 300.000 copii care suferă de epilepsie şi peste 450.000 copii înapoiaţi din punct de vedere mintal. Potrivit datelor Direcţiei învăţământului din USA, peste 3.000.000 copii din şcolile americane suferă de boli nervoase. In Statele Unite nu se acordă aproape nicio atenţie soartei tragice a copiilor americani cu defecte fizice■ Aceştia nu pot învăţa în şcolile obişnuite, iar şcolile speciale sunt puţine la număr, şi chiar cele existente sunt inaccesibile americanului mijlociu. In şcolile americane, romeni nu se ocupă in mod individual de copii. Nimeni în şcoală nu se interesează de starea de spirit a copilului, de motivele înapoierii sale la studii, etc. Autorulcărţii scrie că, in Statele Unite, copiii nu sunt educaţi în şcoală, ci „trecuţi prin” ea, aşa cum sunt „trecute” rufele prin maşina de spălat. Cel mai tragic dintre toate, arată autorul cărţii, este faptul că: STATELE UITE vne de americani potrivit statisticilor medicali’ 85* In din numărul copiilor americani sunt într’o oarecare măsură-primele aşa numitei probleme şcolare. Cu alte cuvinte 85*ft din numărul copiilor americani, adică toţi copiii americanilor de rând, nu primesc o educaţie justă şi suficientă din pricina lipsei de mijloace a părinţilor, a crizei de personal didactic, de localuri şi de manuale şcolare, precum şi din pricina metodei, defectuoase de învăţământ folosită în şcoli■ „Nimeni nu vrea să studieze cum se cuvine problema mecanizării metodei de predare în şcoli, şi a consecinţelor tragice pe care le provoacă. Nimeni nu acordă atenţie consecinţelor accelerării programului de predare, supraaglomerării claselor, sistemului defectuos de împărţire a elevilor în elevi inteligenţî, nu prea inteligenţi şi înapoiaţi" — scrie autorul lucrării. Guvernul american sporeşte din an un an alocaţiile pentru cursa înarmărilor, dar nu sporeşte alocaţiile pentru învăţământ. In fiecare an se alocă pentru pregătirile de război sume de 300—500 ori mai mari decât pentru învăţământ. Potrivit datelor Comitetului Naţional pentru studierea condiţiilor de muncă ale copilului, in fiecare an părăsesc şcoala, încă din clasele primare, pentru a-şi căuta de lucru, intre 1 000.000 şi 1.250.000 copii. In fiecare generaţie de americani, 12.000.000—15.000.000 copii rămân analfabeţi şi semianalfabeţi. O mare parte a cărţii este consacrată grelei situaţii a personalului didactic. Earl Conrad subliniază că situaţia înşcolile americane este actualmente deosebit de grea, deoarece, profesorii progresişti sunt persecutaţi şi concediaţi, sub pretextul luptei împotriva elementelor nesigure”. Şcolile americane sunt militarizate pe scară foarte largă. Conrad scrie că, dacă militarizarea şcolilor continuă în ritmul actual, în curând şcolile aor- avea nevoie de ofițeri în loc de profesori- tfj i ^ A \ «J W L* Pentru un Pact al Păcii IRAN Teheran. 31 (Agerpres) — TASS transmite: Secretariatul Comitetului iranian pentru apărarea păcii, a anunţat că până la 30 Mai au fost strânse în Iran peste 830.000 semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii. Semnăturile iau fost strânse în cea mai mare parte în oraşele Teheran, Isfahan, Tabriz, Baboi, Şiraz, Saki, Rest, Kazvin şi în alte oraşe. Strângerea de semnături continuă. CIPRU Nicosia, 3 (Agerpres). TELEPRESS transmite : Comitetul pentru apărarea păcii din Cipru a lansat campania pentru strângerea de semnături pe Apel cerând încheiereaunui Pact al Păcii între cele cinci puteri şi condamnând transformarea insulei Cipru într-o bază de agresiune a imperialiştilor anglo-americani. încă din prima zi a campaniei, sute de mici grupuri de partizani ai păcii au vizitat prăvăliile, locuinţele şi locurile de muncă pentru a strânge semnături pe acest Apel. Secretarul general al Comitetului pentru apărarea păcii din Cipru a anunţat că, în primele două zile ale campaniei, 47.214 persoane au semnat Apelul. (Populaţia totală a Ciprului este de 470.000 oameni). Anul trecut au fost strânse în insula Cipru 100.000 semnături pe Apelul de la Stockholm. Judecând după entuziasmul cu care populaţia semnează Apelul, se aşteaptă rezultate şi mai bune decât cele obţinute în strângerea de semnături pe Apelul de la Stockholm. in U. S. A. se cere insistent demiterea lui Ackson New York, 31 (Agerpres). — TASS transmite : După cum relatează ziarele, în USA se cere tot mai insistent demiterea lui Acheson. Timp de mai multe luni, Acheson a fost aspru criticat de republicani, car© cereau demiterea lui, declarând că el este vinovat de falimentul politicii americane in Extremul Orient. După cum anunţă corespondentul din Washington al Agenţiei „United Press“, adepţii guvernului se pronunţă de asemenea, in momentul de faţă, pentru demisia lui Acheson, întrucât ei consideră că rămânerea lui în postul de secretar de stat va crea dificultăţi partidului democrat cu prilejul alegerilor prezidenţiale ce vor avea loc anul viitor. Stokes, corespondentul trustului de presă Scripps-Howard, precizează că printre membrii democraţi ai Congresului, care sprijină pe ascuns înlăturarea lui Acheson, se află Rayburn, preşedintele Camerei Reprezentanţilor, MacFarland, leaderul democraţilor în Senat, McCormack şi alţii. Grevele din Irak iau amploare Beirut., 31 (Agerpres). — TASS transmite : In Irak, grevele iau o amploare tot mai mare. Ziarul SWAT AL AHLI anunţă că sindicatul muncitorilor din oraşul Kazimir (Irak), sprijină greva declarată la două fabrici textile din Bagdad, „Nuri Fatah" şi „Salih Ibrahim", In semn de protest împotriva concedierii ilegale a unor muncitori. Sindicatul a cerut guvernului irakian să-i oblige pe patroni să satisfacă în întregime revendicările greviştilor. Sindicatul muncitorilor din industria de tutun din Bagdad a adoptat deasemenea o rezoluție sprijinind revendicările muncitorilor greviști din industria textilă. Corducătorii militari americani tradişi in Spania franchistă Paris, 31 (Agerpres). — TASS transmite: După cum relatează ziarul CE SOIR, Truman a trimis în Spania franchistă pe şeful serviciului de informaţii al flotei de război a USA, viceamiralul Jackson, şi pe şeful Oficiului de informaţii al ministerului aviaţiei, generalul Cabla, care, după cum arată ziarul, trebue să precizeze atitudinea poporului spaniol faţă de politica de pregătire a războiului. „Trimiterea acestor conducători militari americani în Spania — continuă ziarul — este legată, pe de o parte, de tendinţa guvernului USA de a folosi Spania franchistă ca bază pentru pregătirea războiului, (se ştie că în Spania se construesc de pe acum aerodromuri şi baze militare americane), iar, pe de altă parte, de grevele de mare amploare care au avut loc recent la Barcelona, Bilbao, San Sebastian, Madrid, Pamplona, prin care oamenii muncii spanioli şi-au exprimat atitudinea față de regimul franchist şi de politica lui de pregătire a războiului". Succesele armatei populare vietnameze RANGOON 31 (Agerpres). — TELEPRES5 transmite: După cum s’a anunţat, unităţile armatei populare vietnameze au eliberat oraşul Ninhbinh, important centru feroviar situat la 90 km. Sud de Hanoi. In cursul celor două zile de lupte, care au precedat eliberarea oraşului, armata populară a nimicit un batalion de trupe colonialiste franceze care se afla în oraş. Trupele deîntărire franceze trimise din Nandinh au fost respinse iar din vas de război a fost avariat. In cursul aceleiaşi acţiuni, armata populară a distrus 9 poziţii franceze pe fluviul Day şi alte 6 în apropiere de Ninhbinh. A viaţa franceză a folosit bombe cu napalim. Locotenentul Bernard de Tassigny, fiul generalului De Lattre de Tissigny, comandantul suprem al trupelor franceze din Indochina, a fost ucis în luptele de la Ninhbinh. In jurul acestei localități, luptele continuă. Procesul onor spioni in R. Cehoslovacă Praga, 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 30 Mai a început la Praga procesul intentat unui număr de şapte persoane acuzate de trădare de patrie, spionaj, activitate subversivă şi sabotaj economic,—şi Ci nume: Alfred Fiecek, fost reprezentant al concernului „Internaţional Standard Electric" în regiunile cehe; Milos Gradoczny, fost funcţionar al ministerului industriei; Iosif Pasîbik, fost funcţionar al firmei „Standard Electric Domset. Co.” din Praga; Milosláv Franz, fost şef de secţie în ministerul poştelor; Iaroslav Peske, fost şef de secţie la departamentul poştelor din Bratislava; Karol Koppi, fost funcţionar al întreprinderii „Signaltehna” din Praga; Vladimir Hanczel, fost funcţionar al Direcţiei de Stat a planificării a R. Cehoslovace. In şedinţa de dimineaţă a tribunalului s'a dat citire actului de acuzare. In actul de acuzare sunt arătate metodele perfide, cu ajutorul cărora montopodiștii americani au încercat să târască Cehoslovacia in sfera lor de interese, s'o subjuge si s'o transforme într’un cap de pod pentru planurile lor militare agresive. In actul de acuzare este caracterizată activitatea criminală a fiecărui acuzat, este arătată activitatea lor de spionaj in favoarea serviciului de spionaj american şi sunt citate date cu privire la pagubele pe care le-au provocat, prin actele lor de sabotaj, economiei naționale a Cehoslovace. Tribunalul a trecut la interogarea acuzaților. Şomajul a luat proporţii catastrofala in Turcia Sofia, 31 (Agerpres) — TASS transmite • După cum anunţă Agenţia Telegrafică Bulgară, unele ziare turceşti îşi exprimă îngrijorarea faţă de creşterea şomajului în Turcia şi situaţia grea în care se află populaţia turcă. Ziarul ZAFER scrie că şomajul în Turcia „a luat proporţii catastrofale devenind o adevărată calamitate”. „Zilnic vin la deputaţii partidului democrat cetăţeni care cer de lucru, scrie ziarul. Şomajul atrage după sine o sporire a criminalităţii, ceea ce produce o influenţă nefastă asupra moralului populaţiei turce”. In legătură cu aceasta, ziarul scrie că numai 40% din populaţia capabilă de muncă din Turcia are de lucru permanent. Ceilalţi sunt ameninţaţi de şomaj. Numărul ţăranilor fără pământ este foarte mare. In rândurile intelectualilor şi muncitorilor sunt de asemenea foarte mulţi şomeri. In oraşele şi satele din Turcia se văd numeroşi şomeri înfometaţi căutând de lucru. Ziarul KOUDRET subliniază situaţia grea a populaţiei în Turcia marshallizată. Nici jumătate din numărul noilor născuţi nu supravieţuiesc. Ţara are nevoe de cel puţin 10.000 medici. Populaţia, turcă este o victimă lipsită de apărare în mâinile chiaburilor, a cămătarilor şi speculanţilor. Alt negru ucis in Statele Unite New York, 31 (Agerpres). — TELEPRESS transmite : Ziarul DAILY WORKER anunţă că la Brownsville, district muncitoresc din Brooklin, a fost săvârşită o nouă crimă rasială. Un poliţist a ucis în chip bestial pe cetăţeanul negru Henry Field. Populaţia din Brownsville a organizat puternice manifestaţii de protest împotriva acestei crime bestiale. Fostul membru în Congresul american, Vito Marcantonio, a cerut sancţionarea poliţistului ucigaş şi organizarea unei anchete. In cadrul meetingurilor de protest au luat cuvântul membri ai Congresului pentru apărarea drepturilor cetăţenilor și ai Partidului laburist american și a fost format un Comitet pentru organizarea campaniei de protest. ALTE GREVE IN ANGLIA LONDRA 31 (Agerpres). — TASS transmite: După cum anunţă Agenţia REUTER, greva declarată de şoferii de autocamioane, în semn de protest Împotriva acţiunilor secţiei transportului rutier a Comisiei britanice pentru transporturi, a cuprins la 29 Mai 15.000 persoane — o treime din numărul şoferilor de autocamioane din Anglia. Reprezentantul Comitetului de grevă din Londra a declarat că 4.000, muncitori de la antrepozitele din Oxford şi Yorkshire, precum ş 2.000 muncitori din Londra au răspuns imediat la apelul de a sprijini greva. 1 EVOLUŢIA SITUAŢIEI DIN IRAN Teheran, 31 (Agerpres).— TASS transmite : La 29 Mai au avut loc, cu prilejul celei de a 18-a aniversări a semnării acordului de concesiune din 1933 cu societatea petroliferă anglo-iraniană, demonstraţii şi meetinguri de mase în diferite oraşe ale Iranului. Io Huzistan, meetingurile nu au putut fi organizate din cauza stării de asediu care, priintr-o hotărire a Medjlisului, a fost prelungită pentru o o nouă perioadă de două luni. Demonstraţiile şi meetingurile împotriva Societăţii petrolifere anglo-iraniene şi a uneltirilor imperialiştilor în Iran au fost organizate de „Asociaţia naţională de luptă împotriva societăţilor petrolifere imperialiste”. In faţa Medilişului a avut loc un mare meeting, în cadrul căruia a fost adoptată o rezoluţie în care se spune printre altele : „Cerem înlăturarea imediată din Iran a fostei Societăţi uzurpatoare anglo-iraniene şi transferarea necondiţionată către guvernul iranian a tuturor chestiunilor in legătură cu exploatarea întreprinderilor petrolifere, cu extracţia, rafinarea şi desfacerea petrolului. Orice amânare în această direcţie este echivalentă cu supunerea faţă de imperialiştii americani şi englezi şi cu trădarea interese- lor poporului. Poporul iranian cere evaluarea precisă a uriaşelor pagube materiale provocate Iranului în cursul ultimilor 50 ani de concesionarii petrolului, pentru a confisca, pe baza evaluării acestor pagube, care se ridică la miliarde de tumani, toate întreprinderile industriale şi mijloacele de transport ale fostei Societăţi petrolifere anglo-iraniene. Poporul iranian nu recunoaşte fostei societăţi uzurpatoare niciun fel de drepturi şi cere ca prevederile legii de naţionalizare, care recunosc aceste drepturi, să fie anulate. Poporul iranian consideră drept dăunătoare şi injuste orice fel de obligaţii faţă de societăţile petrolifere imperialiste, în special în chestiunile desfacerii produselor petrolifere către imperialişti. Poporul iranian manifestă o vie indignare faţă de ameninţările guvernului englez, precum şi faţă de intervenţia cinică a imperialiştilor americani în afacerile interne ale Iranului, care dovedesc tendinţa imperialiştilor de a se uni in eforturile I°r psnutru a continua să jefuiască bogăţiile naţionale ale ţării. Poporul iranian cere ca, drept răspuns la această politică de ameninţări şi de intervenţie, Medjlisul şi guvernul iranian, sprijinite de puternicele forţe antiimperialiste ale poporului, să ia măsuri pentru înlăturarea influenţei imperialiştilor în Iran1’. In rezoluţie se spune de asemenea că „poporul iranian cere restabilirea suveranităţii politice a Iranului asupra insulelor Bahrein şi înlăturarea imediată din aceste insule a societăţii petrolifere americane, precum şi naţionalizarea întreprinderilor ei”. O parte a rezoluţiei este consacrată cererilor privitoare la democratizarea regimului politic din ţară. Succesul forţelor progresiste din alegerile din Italia ROMA, 31 (Agerpres). — TASS transmite : Din27 oraşe importante ale provinciilor italiene, unde au avut loc la 27 Mai alegeri pentru consiliile municipale, au sosit rezultatele definitive (neoficiale). Aceste cifre dovedesc înfrângerile suferite pretutindeni de partidul democrat-creştin şi de socialiştii de dreapta, precum şi întărirea poziţiilor şi sporirea influenţei partidelor de avantgardă ale oamenilor muncii — comunist şi socialist — care se află în fruntea luptei poporului italian pentru pace, împotriva aţâţătorilor , la război imperialişti. In aceste 27 oraşe (Milano, Bologna, Genua, Veneţia, Novara, Cremona, Padua şi altele) au fost date în total 2.607.364 voturi. Din acestea, partidele democratice (comunist, socialist, precum şi listele locale aliate cu ele) au obţinut 1.026.944 voturi. La alegerile din 18 Mai 1948, frontul popular democratic a întrunit în aceste oraşe 957.817 voturi. Astfel, în 27 oraşe din Nordul Italiei, forţele democratice şi-au întărit poziţiile in comparaţie cu 1948. Întrunind cu 69.127 voturi mai mult. In aceleaşi oraşe, partidele blocului guvernamental au pierdut 286.612 voturi. Fasciştii, monarhiştii şi micile liste de dreapta au întrunit 183 mii 625 voturi. Deşănţata propagandă şi instigaţie anticomunistă condusă de democraţii creştini a făcut jocul fasciştilor, monarhiştilor şi celorlalte elemente de dreapta care, după cum arată rezultatele alegerilor, au obţinut un număr sporit de voturi pe seama partidului guvernamental. Rezultatele alegerilor in cele 27 oraşe arată de asemenea că raportul de forţe s’a schimbat considerabil în ţară, în comparaţie cu 1948. In timp ce pe atunci în aceste oraşe partidul democratcreştin, fără aliaţi, a întrunit un total de 1.223.080 voturi faţă de 957.817 voturi obţinute de frontul popular democratic, la alegerile din 27 Mai a.c. 1.026.944 voturi au fost obţinute de partidele democrate, iar 889.332 voturi — adică cu 137.812 mai puţin — au fost obţinute de partidul democratcreştin. Acest important fapt politic nu poate fi acoperit de strigătele presei şi posturilor de radio reacţionare cu privire la „victoriile” repurtate, chipurile, de democraţicreştini în urma trecerii administraţiei multor comune in mâinile acestora, datorită noii legielectorale frauduloase. * Paris, 31 (Agerpres). — Cercurile imperialiste se arată profund dezamăgite de rezultatele de până acum ale alegerilor municipale din Italia, deşi guvernul De Gasperi, la ordinul stăpânilor săi de la Washington, a depus toate eforturile pentru falsificarea acestor alegeri. Pentru a împiedica poporul italian să aleagă pe adevăraţii săi reprezentanţi, guvernul De Gasperi a impus un obişnuit truc electoral al partidelor burgheze, pe care l-a botezat sistemul electoral „unicomunistm”. Mecanismul noii legi electorale se bazează pe principiul listelor unice (în bloc): două treimi din locurile din consiliile municipale urmează să revină acelor liste, care, prin fuzionare, vor obţine la un loc o superioritate minimă de voturi faţă de alte liste. Un asemenea sistem permite transformarea directă a minorităţii în majoritate, întrucât „prima” — sub formă a două treimi din locuri — nu se acordă unei singure Este învingătoare, ci grupului de liste fuzionate. EVENIMENTELE DIN COREEA PHENIAN, 31 (Agerpres). — TASS transmite: Ziarul NODON SINMUN anunţă că în apropiere de satul Gonsari, din districtul Handje (provincia Hamgen de Sud) a fost descoperită o groapă cu peste 50 cadavre de patrioţi coreeni, asasinaţi in mod bestial de intervenţioniştii americani. Acest asasinat mârşav a fost săvârşit în perioada în care satul a fost ocupat de către cotropitori. Printre cadavre se află şi cel al lui Hon Cen Se, mama unui copil de doi ani. Nelegiuirile agresorilor americani provoacă mânia şi indignarea întregului popor coreean. ★ PHENIAN, 31 (Agerpres). — TASS transmite: Poporul coreean dă dovadă de o mare vigilenţă şi duce o luptă energică împotriva spionilor şi diversioniştilor paraşutaţi de agresorii americani in spatele frontului armatei populare. Populaţia locală ii descoperă şi ii nimiceşte repede. Datorită vigilenţei ţăranilor, au fost descoperiţi şi capturaţi, in ultimul timp, in diferite regiuni din Coreea de Nord, şapte diversionişti americani paraşutaţi. in Alexandria, 31 (Agerpres) — TELEPRESS transmite: Zilele trecute un nou contingent format din 1000 soldaţi turci a părăsit Ankara îndreptâctdu-se spre Alexandretta, de unde urmează să se îmbarce pentru Coreea. Pregătirile în vederea trimiterii acestor soldaţi în Coreea au fost făcute în secret, de teama protestelor poporului turc, care îşi exprimă indignarea împotriva războiului american de agresiune din Coreea. Crimele regimului titoist împotriva tineretului iugoslav SOFIA 31 (Agerpress). — TASS transmite : Ziarul NARODNA MLADEJ publică un articol în care arată situaţia copiilor din Jugoslavia marshalizată, transformată de bandiţii titoişti într’un lagăr de concentrare pentru oamenii muncii. Copiii iugoslavi suferă de foame, scrie ziarul. Nici măcar raţia de unt de şase grame, stabilită într’un decret titoeist, nu este distribuită copiilor. In unele regiuni ale ţării, titoiştii nu au eliberat cartelele de alimente pentru copii. Sute de mii de tineri muncesc câte 12—14 ore pe zi în condiţii extrem de grele în mine, la construirea de şosele strategice, la exploatările forestiere. O consecinţă a acestei munci istovitoare este răspândirea tuberculozei în rândurile adolescenţilor. Astfel, la uzina „Torpedo" din oraşul Rijeka, 80% din, tinerii muncitori sunt bolnavi de tuberculoză. Mulţi tineri muncitori sub 14—16 ani sunt deja acum invalizi. Clica lui Tito înăbuşe învăţământul public. Titoiştii au dat ordin ca o serie de şcoli să fie transformate în cazărmi şi închisori. Numai în cursul iernii trecute în Iugoslavia au fost închise 700 de şcoli. Mulţi copii au fost nevoiţi să se retragă din şcoli, din cauza bolilor, a lipsei de încălţăminte şi haine, părinţii lor aflându-se în întchisori sau lagăre de concentrare. Poporul iugoslav, scrie în încheiere NARODNA MLADEJ, va trage la răspundere pe titoiști pentru nenumăratele lor crime. Jacques Duclos demască acţiunile criminale ale reacţiunii franceze Paris, 31 (Agerpres). — TASS transmite : După cum anunţă „L’Humanité“, la 29 Mai, Jacques Duclos secretar al Partidului Comunist Francez a vorbit la adunarea electorală din oraşul Saint-Denis. Demascând acţiunile criminale ale reacţiunii, a spus Jacques Duclos. Partidul nostru a îngreunat constituirea făţişă de blocuri între reacţionari, începând cu partidul socialist şi terminând cu fasciştii din RPF. Opinia publică a protestat cu indignare împotriva constituirii unor asemenea blocuri, care îşi propuneau ca scop să unească pe toţi adepţii partidului american din Franţa. Din această cauză reacţionarii sunt nevoiţi să manevreze şi să-şi camufleze cu grije planucile. In numeroase departamente cunoscuţi gaulişti nu candidează ca Reprezentanţi ai RPF, ci ca reprezentanţi ai aşa numiţilor „independenţi“ coalizându-se cu partidul socialist şi cu MRP. Astfel, potrivit intenţiei reacţiei r marilor, voturile oamenilor muncii , socialişti şi catolici, trebue să contribue la alegerea candidaţilor camuflaţi ai RPF. Primul lucru pe care îl vor face aceştia, dacă vor fi aleşi, va fi să se unească în cadrul Adunării Naţionale cu colegii lor, aleşi ca reprezentanţi oficiali ai RPF. Dacă acest plan ar reuşi, principala grije atât a unora, cât şi a celorlalţi, ar fi — chiar în prima zi după alegeri —■ să impună poporului francez prin metode fasciste şi cu ajutorul diferitelor partide guvernamentale, in care De Gaulle îşi are oamenii lui, o politică de război şi mizerie. Oamenii muncii socialişti şi catolici, a continuat Jacques Duclos, trebue să ştie că votând pentru socialişti sau pentru membrii MRP-ului ei ar vota pentru candidaţii travestiţi ai RPF-ului, cărora De Gaulle le-a dat misiunea să se coalizeze cu partidul socialist sau cu MRP-ull. In unele cazuri MRP-ul candidează făţiş alături de RPF. Astfel devine tot mai firal pe deţelul urmărit de complicitatea reacţionarilor începând cu Guy Mollet şi terminând cu De Gaulle, este o cârdăşie împotriva libertigii şi a păcii.Poporul francez trebue să fie gata ca la 17 iunie să dea o lovitură sdrobitoare acestor apologeţi ai fascismului şi războiului. Asemănare... şi nu numai in ceea ce priveşte atitudinea oratorică la Gaulle şi frîilor.