Viața Nouă, aprilie-iunie 1963 (Anul 19, nr. 5699-5774)

1963-06-14 / nr. 5760

/ i y Nr. 5766 »■tíiís sau Beíft De ce s-a uitat experiența bună? In ultimii ani, colectivul de muncăl Fabrica „Dunăreană“ a cîștigat un meritat prestigiu în rîndurile întreprinderilor din orașul Galați Rezultatele frumoase obținute în îndeplinirea sarcinilor de producție sunt o urmare firească a eforturilor depuse de harnicii muncitori și a muncii politice desfășurată de organizația de partid, la care o contribuție importantă a adus-o gazeta de perete. Publicînd articole cu un conținut bogat și variat, strîns legat de sarcinile concrete ale organizațiilor de partid, UTM, și sindicat, gazeta de perete a adus un aport substanțial la educarea muncitorilor și mobilizarea lor în întrecerea socialistă pentru realizarea și depășirea planului de producție și a angajamentelor. Prin activitatea sa permanentă, gazeta de perete devenise un mijloc eficient în rezolvarea „ problemelor ce frămîntau colectivul de muncă al fabricii. Meritul era al colectivului de redacție care, sub conducerea organizației de partid, asigura apariția regulată a gazetei de perete, urmărea și controla eficacitatea materialelor publicate. Exista deci o liență prețioasă ce putea servi expect exempu multor colective de redacție din întreprinderile orașului Galați. Dar de aproximativ 5 luni, activitatea gazetei este aproape de nerecunoscut. In această perioadă din cele 11 ediții planificate s-au publicat doar numerele 3, 5, 8, 9 și 10. Și acestea au apărut cu multă întîrziere cu un conținut slab, cele mai multe dintre ele fiind străine locului de muncă și de preocupările colectivului. Cu excepția a două dintre articole „întrecerea socialistă la secția naște făinoase“ și „Calitatea biscuiților la înălțimea cerințelor“ semnate de tovarășii Grigore Papară și Elena Parapanicea, restul materialelor sînt generale, unele fiind lipsite cu desăvîrșire de elemente concrete. Un astfel de exemplu îl constituie articolul „Despre consfătuirile de producție“, unde autoarea tov. Lucia Lungu, președinta comitetului de sindicat, face o expunere pur teoretică despre importanța consfătuirilor de producție. Asemenea lipsuri se găsesc și în articolul semnat de tov.Marieta Vîrtosu. Conținutul acestuia se referă pe larg la.. alegerile sindicale din G.A S.-uri, S.M.T.-uri și școlile profesionale (111) și numai în cele din urmă amintește doar în cîteva fraze, la fel de generale, cum se desfășoară alegerile la „Dunăreană“. Colectivul de redacție manifestă o slabă preocupare și în ce privește varietatea temelor abordate la gazeta de perete. In ediția a IX-a, din cele patru articole publicate la gazetă, trei tratează problema calității produselor. Aceeași lipsă de proporționalitate se găsește și în ediția a VIII-a din 18 aprilie. In fabrică munca cultural-educativă nu este la înălțimea sarcinilor. Atît în activitatea comitetului de sindicat cît și a organizației U.T.M. se manifestă lipsuri în această direcție. Despre aceasta însă nu s-a scris nimic în coloanele gazetei de perete. Colectivul de redacție nu a putut cuprinde aspecte multilaterale munca tuturor unităților, și nu din a putut aborda probleme variate din lipsa unor planuri de muncă și a unui colectiv lărgit de corespondenți. Se constată o slabă orientare colectivului gazetei de perete și nu a insuficient control al activității sale din partea organizației de bază. In perioada celor 5 luni, biroul organizației de bază (secretar tov. Tănase Nadă) n-a instruit nici măcar o singură dată colectivul de redacție. Lipsa de preocupare este dovedită și de faptul că activitatea gazetei n-a fost analizată niciodată, cu toate că s-au trecut asemenea analize în planurile de muncă ale biroului organizației de bază din lunile februarie și mai. Tov. Andone Terețeanu, instructor al comitetului orășenesc de partid, cunoscînd aceste deficiențe nu le-a dat atenția cuvenită și nu a luat măsuri concrete pentru lichidarea lor. Ajutat mai îndeaproape de comitetul orășenesc de partid biroul organizației de bază va trebui să ia măsuri operative pentru înlăturarea lipsurilor existente în activitatea colectivului de redacție. S. MANOLACHE Unii da, alții ba tu fiecare zi, sute de vagoane cu fier vechi iau drumul oțelăriilor. Aceasta a devenit o preocupare cotidiană a cetățenilor patriei noastre. Participă laolaltă muncitorii din fabrici și uzine, colectiviștii, pionierii, utemiștii. La colectarea și expedierea fierului vechi, marile întreprinderi industriale, sunt chemate să predea la vreme cantitățile de fier vechi contractate. Sunt în orașul Galați întreprinderi ca Uzina de reparații, Baza de desfacere nr. 2, Complexul C.F.R. și altele care colectează și predau la timp cantități însemnate de fier vechi. Nu tot același lucru se poate spune despre Șantierul naval Galați, Uzina mecanica, T.G.L.A.G. și altele care deși au posibilități, nu predau la timp cantitățile de fier vechi. Astfel, T.G.L.A.G., tărăgănează predarea unor însemnate cantități de tablă și fier vechi pe motiv că nu... e timp să-l sorteze. De asemenea, la Uzina de tablă subțire, deși s-au predat cantități însemnate de fier vechi, mai sînt totuși posibilități dacă s-ar lua măsuri de a se strînge din curtea uzinei unele cantități de fier vechi. Predarea la timp a fierului vechi e o sarcină de mare importanță. Ea trebuie respectată cu strictețe de toate întreprinderile din orașul Galați. V. 1ONESCU Pe Dunăre. VIATA VOHA Fabrica „Steaua Electrică“-Fieni produce becuri electrice de diferite tipuri pentru uz casnic, industrie și becuri auto. înzestrată în ultimii ani cu mașini și utilaje cu productivitate ridicată, fabrica asigură o bună parte din consumul intern de becuri. In secția de becuri, Tînăra Elena Avram alimentează mașina de asamblat becuri. Cum ajung cărțile în bibliotecă Cu mai puțin de două decenii în urmă nu se pomeneau biblioteci la sate sau dacă, prin cine știe ce întîmplare, existau totuși, ici-colo, numărul de cărți era infim și conținutul lor nu se adresa nicidecum țăranilor, după cum, de altfel, cititori erau doar popa și învățătorul. In anii regimului democrat-popular interesul locuitorilor de la sate pentru carte a crescut însă nebănuit de mult; faptul că numai în regiunea Galați s-au cumpărat anul trecut pentru biblioteci cărți în valoare de 1.100.000 lei și s-au citit 2.654.157 de cărți dovedește grăitor acest lucru. Pentru a ține permanent interesul cititorilor pentru cărți și a atrage mereu alții la biblioteci, este necesar ca acestea să fie aprovizionate în mod ritmic cu volumele noi care apar în diverse domenii de activitate și de literatură beletristică. In regiunea noastră completarea fondului de cărți al bibliotecilor se făcea pînă acum cîtva timp trimestrial. Acum se face lunar. Să ne oprim însă puțin asupra modului în care se face aprovizionarea cu cărți a bibliotecilor din raionul Brăila. In raion sînt 26 biblioteci coloranale și 27 biblioteci sătești neafiliate, în afara celor 27 biblioteci sătești afiliate. Anul acesta fondul de cărți al bibliotecilor din raion va fi completat cu volume în valoare de 95.300 lei. Aprovizionarea cu cărți o face Librăria nr. 10, unitate de standuri și colectură. Printre cărțile trimise în ultimul timp bibliotecilor din raion sînt și „Economia bazei furajere“, „Sînt zidar“, „Mașini agricole“, carea“, „Povestirea maistrului „ElectriciPetrache“, „Cum astoim plantele“, „Cadrele agricole de la sate“, „Organizarea și tehnica selecționării la ovine“ ș. a., cărți care interesează în mod deosebit pe cititorii colectiviști. Ultima aprovizionare pe anul 1962 s-a făcut, la bibliotecile sătești, pe 12 septembrie, iar la cele comunale pe 3 noiembrie. Ultima —i pentru că se epuizase fondul alocat. Biblioteca raională a cerut o suplimentare, care se putea acorda, ținînd seama că era vorba de aprovizionarea cu cărți în lunile de iarnă, cea mai intensă perioadă pentru munca cu cartea la sate. Suplimentarea nu s-a acordat pentru că cererea ar fi venit tîrziu. Și nu se știe cum, hîrtia prin care se cerea suplimentarea s-a... pierdut. Pentru anul 1963 Biblioteca regională intenționa să treacă ea, prin colectură regională, la aprovizionarea cu cărți și a raionului Brăila, așa cum se procedează pentru toate celelalte raioane. Intenția a fost comunicată Bibliotecii raionale, respectiv unității de colectură. Pe urmă însă... s-a renunțat la idee, dar abia în luna martie s-a comunicat unității de colectură să facă pe mai departe aprovizionarea cu cărți. Cărțile care se adunaseră din lunile septembrie, octombrie, noiembrie, decembrie și o parte din luna ianuarie erau chiar împachetate și facturate. Ele n-au fost trimise însă bibliotecilor pînă cînd Biblioteca regională n-a trimis repartizarea fondurilor pe unități. Așa încît abia pe 27 martie bibliotecile sătești au primit cărți, după o jumătate de an de la ultima aprovizionare. Bibliotecile comunale au fost aprovizionate la sfîrșitul lunii aprilie, după aproape cinci luni de cînd nu mai primiseră cărți. Se ridică însă o nouă problemă. Biblioteci Ca cele din satul Pietroiu, comuna Baldovinești, Cotu Lung, comuna Cazasu, Berteștii de Sus, Gura Călmățui, în total 12 biblioteci sătești au alocat pentru anul acesta pentru completarea fondului de cărți cîte 600 de lei. Ori, incluzînd și aprovizionarea din luna mai, 500 de lei au și fost cheltuiți. Pentru mai bine de o jumătate de an rămîne să mai primească cărți în valoare de 100 lei. Cum se va mai face aprovizionarea ritmică, lunară, cu lucrările care apar ? Și cum se vor alege cărțile ? Se va renunța, probabil, la orice alte lucrări în afară de cele agricole, de specialitate. Oricum ai întoarce lucrurile, e aici o defecțiune. Felul în care se face aprovizionarea cu cărți a bibliotecilor din raionul Brăila poate, să explice de ce anul trecut indicele de citire la bibliotecile sătești a fost de 4,8 — la cele comunale de 7,5, indicele pe raion neatingînd indicele pe regiune (8,4 față de 9). Aprovizionarea bibliotecilor cu cărți e o problemă deosebit de importantă de care trebuie să se ocupe mai îndeaproape Comitetul regional pentru cultură și artă, ca și Biblioteca regională pentru a se evita asemenea deficiențe ca cele care s-au manifestat în raionul Brăila. M. RADU Bogată activitate sportivă în raionul Galați . Sub conducerea și îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, cu sprijinul organizațiilor U. T. M., al sindicatelor și al altor organizații de masă, activitatea de cultură fizică și sport din raionul Galați s-a îmbunătățit. Căpătînd un caracter de masă organele și organizațiile sportive din raion se preocupă de îmbunătățirea conținutului muncii și formelor de cuprindere a maselor largi de oameni ai muncii în practicarea sistematică și organizată a exercițiilor fizice. Tot mai multe sînt asociațiile sportive care organizează periodic competiții sportive la startul cărora se adună un număr impresionant de tineri și tinere. La întrecerile primei etape spartachiadei de vară a tineretului doatată cu „Cupa agriculturii“ din actuala ediție, au participat pînă în prezent peste 12.500 tineri și tinere. Rezultate deosebite au obținut asociațiile sportive Recolta Tudor Vladimirescu, Gloria G. A. C. Ivești, Voința Cișmele, Rodul Slobozia Conache și Voința Șivița. Recent au luat sfîrșit întrecerile campionatului raional de volei, la care au participat un număr de 14 echipe. Primele locuri au revenit formațiilor Rodul Slobozia Conache în seria I și Gloria Ivești în seria a Il-a. De un frumos succes s-a bucurat campionatul raional de handbal al copiilor care a angrenat un număr de 14 echipe de băieți și 12 echipe de fete ale școlilor elementare de 8 ani din raion. La capătul unor întreceri spectaculoase victoria a revenit echipelor din Pechea atît la băieți cît și la fete. Locurile următoare au revenit formațiilor din comuna Șivița la băieți și Foltești la fete. Cu sprijinul comisiei raionale de atletism în această perioadă a fost organizat campionatul republican al juniorilor — faza raională — și concursul republican pentru copii — competiții care s-au bucurat de o largă participare. La campionatul de juniori au participat 283 sportivi reprezentînd 27 asociații, iar la campionatul raional al copiilor au luat parte 203 elevi din 14 școli elementare. Campionatul raional de fotbal ediția 1962—1963 s-a desfășurat sub semnul unui interes general. Cele 14 echipe participante — împărțite în două serii—au dovedit largi perspective de progres. Primele locuri la sfîrșitul campionatului au fost ocupate de Recolta Brateș în seria 1 și Tractorul Vameș în seria a II-a. Prof. D. STANCIU Teatru — Cinema GALAȚI . In sala Teatrului de Stat are loc la orele 20,00 un Concert simfonic, solist ȘTEFAN RUHA. BRĂILA : Teatrul de Stat prezintă la orele 20,30 piesa „Nunta lui Figaro". GALAȚI : „M. Eminescu" — filmul Noaptea pe autostradă ; „M. Gorki“ — filmul Plaja ; „I. Creangă“ — filmul Aventurile lui Hukleberg Finn ; „Popular“ — filmul Dă-i înainte fără grijă ; „Al. Vlahuță“ — filmul Pompierul atomic. BRĂILA : „11 Iunie“ — filmul Cumpărăm un balon (cinemascop) ; „Popular“ — filmul Omul merge după soare ; „23 August” — filmul Floarea de fier ; „Flacăra“ — filmul Balada Husarilor. FOCȘANI : „Unirea“ — filmul Bunica Sabella ; „Flacăra” — filmul Șapte dădace. TECUCI : „Maxim Gorki“ — filmul Chiriașul; „M. Eminescu” — filmul Rîul și moartea. MĂRĂȘEȘTI : „Ec. Teodoroiu“ — filmul Miracolul lupilor. PANCIU : „Popular" — filmul Sub cupola albastră. ODOBEȘTI : „Victoria“ — filmul 713 cere aterizarea. FĂUREI : „I. L. Caragiale” — filmul Partea ta de vină. BUJOR : „M. Eminescu“ — filmul Cinci oameni la drum. T. VLADIMIRESCU : filmul Permisie pe țărm. ÎNSURĂȚEI : „N. Bălcescu“ — filmul In noaptea de ajun. NOTĂ Ce au de gînd unii locatari ai blocurilor P ? In anii regimului democrat-popular orașul Galați și-a schimbat înfățișarea. Blocurile elegante ce s-au construit și continuă să se construiască îl face tot mai frumos și iubit de locuitorii săi care se străduiesc să-l mențină mai curat și îngrijit. Cum e și firesc apartamentele au fost ocupate de oameni ai muncii, care se bucură de condițiile optime de locuit pe care le oferă aceste blocuri. Locatarii blocurilor au insă și unele obligații cetățenești. Una dintre acestea este plata întreținerii, clădirii respective (plata apei calde, curățenia scărilor etc.). Chiria este plătită de obicei la timp de locatari. Cu același lucru se întimplă insă cu plata întreținerii. Sunt unii locatari care neglijează in mod cu totul nejustificat plata întreținerii, producind perturbații in buna funcționare și administrare a acestor fonduri. La administrația blocurilor din centrul orașului, spre exemplu, există un număr apreciabil de locatari care nu și-au achitat plata întreținerii de cite 3 și chiar 5 luni de zile. Din tabelul restanțierilor de pe masa administratorului am notat la întîmplare citeva nume: "Moise Brener, inginer la Fabrica „Apollo", locatar al blocului P 11, nu a plătit întreținerea din luna februarie a.c., Enache Mihaiescu de la I.I.S. „Prutul“, locatar al blocului P 2, nu a plătit întreținerea din luna noiembrie 1962, întocmai ca și Matei Radu de la blocul P 1. In continuare pe acest tabel se mai găsesc Marin Căldăraru, Dumitru Burdea, Tudor Aristide, Miron Crăciunescu, loan Eremia, loan Gheorghe, Nicolae locatari ai blocurilor Gheorghe și alp. P care pur și simplu ignorează îndatoririle pe care le au in ce privește achitarea la timp o întreținem. Cum justifică acești locatari atitudinea lor de pînă acum ? M. ALEXANDRU RAW»!! «0» SIMBATA 15 IUNIE 1963 Programul I Buletin de știri ; 17.10 : Melodii de estradă ; 17.30 : Concertul nr. 4 în re minor pentru vioară și orchestră de Paganini ; 18.00 : Program muzical; 18.30: Sonata în do minor pentru pian de Franz Schubert ; 19.00 : Un pas cu știința ; 19.20 : Din operele lui Rossini ; 20.00 : Radiojurnal ; 20.10 : Seară de dans cu Florin Șerbănescu și Radu Zaharescu ; 21.00 : Romanțe ; 21.15 : Carnet plastic ; 21.25 : Muzică populară ; 22.00 : Buletin de știri ; 22.25 : Cîntă Vico Torriani ; 22.40 : Muzică de dans ; 23.50 : —23.55 : Ultimele știri; 10.00 : Radiojurnal ; 10.00 • Recomandări din program : 10.10 Interpreți de muzică ușoară ; 10.36 • Concerto grosso opus 1 nr. 8 în fa minor de Pietro Locatelli ; 11.00 : Cîntece ; 11.15 : Universitatea tehnică radio ; 11.30 : Cvartetul nr. 1 pentru coarde de Eino Tamberg ; 12.00 : Buletin de știri ; 12.05 : Pe strune de vioară ; 12.30 : Concertul nr. 2 în sol minor pentru pian și orchestră de Saint-Saens ; 13.00 : Muzică populară ; 13.30 : Melodii dragi ; 14.00 : Radiojurnal ; 14.10 : Arii din opere ; 14.30 : Recomandări din program ; 14.35 : Muzică de estradă ; 15.00 : Program interpretat de orchestra de cameră a medicilor din Cluj ; 15.30 : Cîntă Traian Uilecan ; 16.00 : Buletin de știri ; 16.10: Muzică din operete ; 16.30 : Știința în slujba păcii ; 16.40 :• Cîntece ; 17.00 : Noi înregistrări de muzică din opere ; 17.30 : însemnări de reporter ; 17.35 : Anunțuri, reclame și muzică ; 18.00 : Buletin de știri ; 18.05 : Piese pentru pian și vioară de Pablo Sarasate; 18.30 : Soliști de muzică ușoară ; 19.00 : Simfonietta de Ion Dumitrescu ; 19.30 : Pe teme internaționale ; 19.40 : Muzică ușoară ; 20.00 : Muzică populară cerută de ascultători ; 20.30 : Noapte bună, copii ; 20.40 : Scene de petrecere din operete ; 21.00 : Radiojurnal ; 21.10 : Muzică de dans ; 21.45 : Agendă teatrală ; 22.00 : Din cele mai cunoscute melodii populare ; 22.30 : Cîntă Ninon Valiin ; 23.00 : Buletin de știri ; 23.10 : Simfonia a IV-a în re minor de Schumann ; 23.52 Muzică de dans ; 0.50— 0.55 : Ultimele știri. SIMBATA 15 IUNIE 1963 19.00 : Jurnalul televiziunii ; 19.15 : Pentru copii : Așchiuță... regizor de circ — emisiune de Mircea Gheorghiu ; 20.15 : In fața hărții ; 20.25 : Cu aparatul de filmat pe drumurile patriei ; 21.00 : Iscusință și fantezie ; 21.20 : Intr-o seară de vară... ; In încheiere : Buletin de știri, sport, buletin meteorologic; 5.00 :Radiojurnal ; 5.07 : Jocuri populare ; 5.20 : Emisiunea pentru sate ; 5.30 : Muzică ușoară ; 6.00 : Radiojurnal ; 6.07 : Program de marșuri ; 6.20: Secția de gimnastică ; 6.30 : Recomandări din program ; 6.35 : Dansuri instrumentale ; 6.45 : Salut voios de pionier ; 7.00 : Buletin de știri ; 7.10 : Gintă orchestra de muzică populară a Filarmonicii de stat din Oradea ; 7.30 : Sfatul medicului ; 7.35 : Anunțuri și muzică ; 7.45 : Dansuri de estradă ; 8.00 : Sumarul presei centrale ; 8.06 Muzică ; 8.30 : Sarabandă, Gică și Badinerie de Corelli ; 9.00 : Roza vînturilor ; 9.25 : Muzică populară ; 10.00 : Muzică de operă ; 10.30 : Muzică ușoară; I1. 00 : Radiojurnal ; 11.05 : Patru cîntece pentru violoncel și pian de Grigore Chidionescu ; 11.28 : Cîntece ; 12.00 Pagini orchestrale ; 12.20 : În săli și pe stadioane ; 12.30 : Muzică ușoară ; 13.00 "«•letin de știri ; 13.05 : Recomandări din program ; 13.10 : Poemul simfonic 13.40 : Cotele apelor Dunării ; 15.00 : Din muzica popoarelor ; 15.30 : Valsuri 15.45 : Ce e nou în librării ; 16.00 : Muzică vocală ; 16.15 : Vorbește Moscova ; 16.45 : Muzică ușoară; $ 17.00 TELEVIZIUNI E Programul IT % I. S. C. L. GALAȚI Bulevardul George Coșbuc nr. 219 TELEFON 1879 angajează de urgență: — 5 electricieni de întreținere și reparații — 1 frezor Solicitanții trebuie să aibă calificare în meserie. Posturile sînt in categoria 5—7 de salarizare din ramura construcții mașini. Pentru scoaterea petelor RAPID ȘI EFICACE întrebuințați batonul PRIMA Se găsește la magazinele de produse chimice. P a'?. 5*1 UNIUNEA RAIONALĂ A COOPERATIVELOR DE CONSUM GALAȚI angajează pe posturi vacante : doi revizori contabili cu studii medii și vechime de doi ani în specialitate Informații suplimentare se pot cere la sediul întreprinderii din strada 13 Iunie nr. 25, telefon 34.04 birou de cadre. 0K întreprinderea pentru valorificarea stufului — Brăila — telefon 2955—3146 angajează: — INGINERI electrotehnici, termoenergetici, electroenergetici și mecanici. — MAIȘTRI ȘI TEHNICIENI termoenergeticî, electrotehnici și termotehnici. — MECANICI PRINCIPALI ȘI PRIMI exploatare cazane, turbine, preparare termică și tratare chimică a apei. — ELECTRICIENI PRINCIPALI și PRIMI partea electrică și întreținere în centrale electrice. Doritorii trebuie să îndeplinească condițiile de studii și stagiu conform H.C.M. 1053/1960. *1 Fabrica de zahăr Giurgiu oferă spre vînzare imediat din stoc disponibil următoarele materiale : — Bare cupru 1/2 T—70 mm — Țigle marsilia — Lanț comercial înot dat 3 mm — Izolatori porțelan înaltă tensiune 15 kw — Buloane CF tip 40 și tip 13,75 — Ferodon textil 100x10 — Ferodon frînă 70x6 — Garnituri klingherit 290 x 200 x 4 mm — idem 180 x 140 x 4 mm — idem ). 470 x 370 x 4 mm — Pămînt kiselgur — Aranometre presiune auto , — Pînză filtru (molton) — Manșete piese diferite dimensiuni — Fitingărie instalație — Curbe — teuri — niple de la toa — 2 — Garnituri bumbac uscat 16 x 16 mm — idem 20 x 20 mm — Circulare tăiat zahăr — Coturi material plastic Comenzile se primesc la sediul fabricii Păcii nr. 60 serviciul aprovizionare din Giurgiu strada m imm : :/rj -• v'țVi • ~ • -braila EXECUTA IM MO& K7EPRQ5ABU. RICOTAJE « lenjerie i PENTRU BÁRÖATI51KMEI VA ȘTÂ IA SM07IM (U LfitlIlE Of SWOAUU1E in -toi»»» £<&♦»»♦♦•»»♦♦♦»»♦<♦» Institutul pentru proiectări de laminoare BUCUREȘTI angajează: Ingineri, proiectarifi, desenatori tehnici în diferite specialități, economiști devize, secretară dactilografă pentru filiala I. P. L. de pe lingă Combinatul Siderurgic Galați Adresa: Sediu] permanent I.P.L.— Filiala IP ROMÉT Galați. *I I*£ **£**fi ♦