Viața Nouă, octombrie-decembrie 1970 (Anul 27, nr. 8023-8101)

1970-10-01 / nr. 8023

Proletari din toate țările,Jumiferă 1 Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8023 _________JOI 1 OCTOMBRIE 1970 j 4 PAGINI — 30 BANI j IN ORGANIZAȚIILE DE PARTIDEVENIMENT DEOSEBIT ÎN VIAȚA COMUNIȘTILOR CONSTANTIN DASCALESCU membru al C C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid Potrivit prevederilor Statutului partidului, Secretariatul Comitetului Central a stabilit ca anuul acesta, în perioada 1 octombrie — 15 decembrie să aibă loc adunări și conferințe pentru dări de seamă și alegeri începînd de la grupele de partid, organizațiile de bază din întreprinderi, instituții, unități agricole socialiste, institute de proiectări și cercetări, institute de învățămînt superior, școli, cartiere, în organizațiile de partid conduse de comitete de gradul I și pînă la organizațiile de partid comunale și orășenești de categoria a II-a incluși'.. Expresie a profundului democratism al partidului nostru — adunările și conferințele de alegeri constituie un eveniment deosebit în activitatea tuturor comuniștilor, a colectivelor de muncă din întreprinderi, instituții și de la sate, cu atît mai mult cu cit anul acesta ele au loc într-o atmosferă de puternică efervescență creatoare a muncii întregului popor, strâns unit în jurul sale pentru înfăptuirea partidului, al conducerii vastului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, adoptat de Congresul al X-lea al P.C.R. Importanța deosebită a alegerilor în organizațiile de partid constă în aceea că ele vor trebui să ducă la crearea unui cadru tot mai prielnic ridicării pe trepte calitativ superioare a rolului de conducător politic al organizațiilor de partid în toate domeniile de activitate, contribuind la dezvoltarea democrației interne de partid, îmbunătățirea continuă a muncii și conducerii colective, la creșterea răspunderii comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii în îndeplinirea promptă a hotărîrilor partidului și statului nostru. Prilej de temeinică analiză a rezultatelor obținute de la alegerile precedente și pînă in prezent, sintetizînd experiența pozitivă în principalele laturi ale muncii, adunările și conferințele pentru dări de seamă și alegeri au menirea de a stabili măsuri corespunzătoare sarcinilor și ritmului de dezvoltare impetuoasă a societății noastre socialiste, urmărindu-se perfecționarea stilului muncii de partid, a modalităților concrete de mobilizare a colectivelor de muncă la înfăptuirea sarcinilor deosebite puse de partid în fața întregului popor. Analizind problemele muncii de partid, economice, social-culturale și politico-ideologice în spiritul unei înalte exigențe, al combativității partinice, este necesar să se găsească căile concrete de îndeplinire exemplară, competentă a multiplelor sarcini ce stau în fața organelor și organizațiilor de partid. Așadar, principalul criteriu de apreciere a modului de pregătire și desfășurare a adunărilor și conferințelor îl constituie felul cum acestea reușesc să dinamizeze forțele comuniștilor, ale colectivelor de muncă în funcție de sarcinile concrete, specifice ale fiecărei unități. Pentru că, în ultimă analiză alegerile nu reprezintă un scop în sine, ci au menirea de a determina un reviriment în toate compartimentele de activitate, avîndu-se în vedere sarcinile majore ce se impun a fi soluționate în acest ultim trimestru al actualului cincinal, concomitent cu grija deosebită ce trebuie acordată pregătirii condițiilor trecerii în noul cincinal 1971—1975 ,o nouă și importantă etapă a progresului nostru economic și social. Așa după cum se precizează i instrucțiunile cu privire la alegerea organelor locale de partid, adunările și conferințele „... trebuie să prilejuiască participarea activă a comuniștilor la elaborarea și înfăptuirea politicii partidului, să constituie un nou prilej de mobilizare a oamenilor muncii la realizarea mărețului program trasat de Congresul al X-lea. Acest lucru se poate însă realiza cu succes numai în măsura în care dezbaterile sunt orientate spre rezolvarea problemelor specifice fiecărei organizații de partid, a fiecărui loc de muncă și prin abordarea problemelor într-o asemenea manieră, încît să rezulte stilul propriu muncii de partid. Firesc, atenția este concentrată spre rezolvarea unor probleme majore puse de partid în domeniul activității economice și tocmai de aceea se impune ca în adunările și conferințele de alegeri să se contureze ci mai clar modalitățile prin care vor acționa în continuare organizațiile de partid, prin mijloace proprii muncii politice și nu prin substituirea atribuțiilor diferitelor organisme, pentru definirea exactă a sarcinilor concrete de la fiecare loc de muncă, ale comuniștilor și celorlalți oameni ai muncii. In adunările și conferințele organizațiilor de partid din industrie accentul va trebui pus pe rezolvarea principalelor probleme legate de valorificarea cit mai deplină a potențialului uman și material, a tuturor rezervelor existente in fiecare unitate, astfel încît să se asigure realizarea integrală a sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe anul 1970. Cu prilejul alegerilor va trebui să se analizeze modul cum organizațiile de partid se ocupă de îndrumarea comitetelor de direcție și a consiliilor de administrație, felul cum acestea au în atenție îndeplinirea ritmică a planului de producție, care este contribuția comuniștilor cu munci de răspundere la soluționarea problemelor ce stau în fața întreprinderilor. Faptul că în unele unități industriale se menține ridicat volumul cheltuielilor neeconomicoase, că se produc rebuturi și există încă reclamații și refuzuri de calitate va trebui să facă obiectul unei temeinice analize și să fie luate măsuri care să faciliteze lichidarea grabnică a neajunsurilor semnalate. Cu o deosebită grijă vor trebui abordate problemele referitoare la creșterea eficienței activității economice, măsurile elaborate fiind necesar să vizeze în primul rînd utilizarea deplină a capacităților de producție, folosirea judicioasă a utilajelor, a forței de muncă și a timpului de lucru in scopul creșterii productivității muncii și pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor din planul de stat. O mare importanță prezintă de asemenea analiza concretă a căilor prin care se poate intensifica acțiunea de economisire a materiilor prime și materialelor, reducerea cheltuielilor neeconomicoase, a consumurilor specifice și îmbunătățirea calității produselor, aceasta din urmă fiind o sarcină de mare importanță. Și pentru că toate acestea se află in legătură directă cu organizarea științifică a producției și a muncii, se impune o analiză amănunțită dar mai ales luarea de măsuri care să ducă la înviorarea in toate între- (Continuare în pag. a II-a) PE DUNĂRE. Foto : P .POPA In ziua de 30 septembrie 1970 a avut loc la Palatul Republicii ședința Consiliului de Stat prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. In afara membrilor liului de Stat, In ședință Constau luat parte tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, miniștri, președinți ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai presei. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Republicilor Sovietice Uniunea Socialiste. Din însărcinarea Consiliului de Stat proiectul de decret a fost examinat în prealabil de Comisiile pentru politiă externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Mari Adunări Naționale care (Continuare în pag. a II-a) Cuvintirea tovarășului Ion Gheorghe Maurer Stimate tovarășe președinte. Tovarăși, Guvernul Republicii Socialiste România prezintă Consiliului de Stat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Republicilor Sovietice Uniunea Socialiste. Semnat la 7 iulie 1970, la București, în timpul vizitei in țara noastră a delegației de partid și guvernamentale a U.R.S.S., tratatul constituie un document de o deosebită importanță. El reflectă stadiul actual al relațiilor dintre cele două țări socialiste vecine și dă, totodată, expresie voinței lor de a întări și în viitor, în spiritul internaționalismului socialist prietenia și alianța dintre popoarele român și sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi și neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, în interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului, păcii , și colaborării internaționale. in Tratat este reafirmată, de asemenea, hotărîrea înaltelor părți contractante de a contribui la întărirea unității țărilor socialiste, de a dezvolta colaborarea cu toate statele. Indiferent de orînduire socială, de a milita pentru înfăptuirea securității în Europa și în întreaga lume. Apreciind că prevederile Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între România și Uniunea Sovietică corespund întru totul principiilor de bază ale politicii externe a partidului și statului nostru, intereselor fundamentale ale român, iar obligațiile poporului asumate nu contravin tratatelor internaționale în vigoare, pun adoptarea proiectului prode decret pentru ratificarea lui. Consiliul de Stat a ratificat Tratatul româno-sovietic Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Stimați tovarăși. Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală încheiat recent între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat, reprezintă un moment important și corespunde năzuințelor și dorinței poporului nostru. Semnarea la București a acestui Tratat constituie un eveniment de seamă în evoluția ascendentă a relațiilor de colaborare multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, în întărirea prieteniei românosovietice. Avînd la bază principiile marxism-leninismului și internaționalismului proletar, actualizînd în de astăzi prevederile condițiile vechiului tratat — care a constituit temelia trainică a legăturilor rodnice de alianță și prietenie dintre România și Sovietică — actualul Uniunea Tratat stabilește pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două țări, în spiritul egalității depline în drepturi, respectării suveranității și independenței naționale, neamestecului în treburile interne, întrajutorării frățești și avantajului reciproc. Tratatul de prietenie româno-sovietic de pe îndelungatele fundamentează tradiții de prietenie și solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului și ridicată pe un plan superior în condițiile construirii socialismului și comunismului ; legăturile trainice care se unesc își găsesc puternice resurse în comunitatea orînduirii sociale, a aspirațiilor fundamentale și țelurilor supreme care animă cele două țări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea și amplificarea continuă a colaborării economice și tehnico-științifice reciproc avantajoase, a cooperării în producție și in alte domenii dintre România și Uniunea Sovietică. Progresele pe care le obțin țările noastre în dezvoltarea bazei tehnicomateriale a societății, în înflorirea științei și culturii constituie premise deosebit de favorabile pentru lărgirea și diversificarea schimburilor, a colaborării și a cooperării în toate sectoarele de activitate. Tratatul consemnează voința celor două state de a acționa în continuare pentru întărirea unității și coeziunii statelor socialiste, pornind de la convingerea că aceasta constituie izvorul principal al tăriei și invincibilității sistemului socialist mondial. Prevederile Tratatului dau, totodată, presie hotărîrii României exUniunii Sovietice de a promoși va cu consecvență în viața internațională politica coexistenței pașnice, de a milita cu perseverență pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru rezolvarea marilor probleme care stau în fața omenirii contemporane prin mijloace pașnice, pe calea tratativelor, pentru salvgardarea păcii popoarelor. Unul din obiectivele importante ale politicii celor două țări, înscrise în Tratat, este l lupta pentru Îmbunătățirea atmosferei în Europa, pentru înfăptuirea securității europene și întronarea in viața popoarelor de pe acest continent, atît de dureros încercat de-a lungul istoriei, a unui climat de pace și încredere, de prietenie și colaborare între națiuni. Militînd pentru dezarmarea generală și totală, România și Uniunea Sovietică își exprimă totodată hotărîrea de a peda obligațiile asumate resîn cadrul Tratatului de la Varșovia a cărui existență o considerăm necesară atita timp citm se va menține Pactul Nord- Atlantic, încheierea și ratificarea noului Tratat de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre țara noastră și Uniunea Sovietică, întărirea continuă a solidarității, alianței și prieteniei româno-sovietice se înscriu la loc central în politica de stat a României socialiste, constituie parte integrantă a activității internaționaliste desfășurate de partidul și guvernul țării noastre pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare frățească cu toate țările socialiste, pentru creșterea continuă a forței și unității întregului sistem socialist mondial. Acționând astfel, partidul și poporul nostru își îndeplinesc una din înaltele lor obligații internaționale, își aduc contribuția la cauza generală a socialismului și păcii în lume. Totodată, consecventă principiilor coexistenței pașnice, România militează pentru lărgirea relațiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, pentru destindere internațională. Luptăm, împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace, pentru zădărnicirea politicii , imperialiste agresive, pentru a se pune capăt folosirii forței și dictatului în viața internațională, împotriva oricărui amestec străin în viața statelor, pentru respectarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur soariția, pentru instaurarea în relațiile dintre țări a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi a tuturor națiunilor. Consider că ratificarea în unanimitate de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a Tratatului româno-sovietic corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, ale întăririi prieteniei și alianței dintre România și Uniunea Sovietică, dintre popoarele noastre vecine, cauzei generale a socialismului și păcii în lume. in nouă luni au fost executate 1272 apartamente In perioada celor 9 luni care au trecut din acest an, șantierele Trustului de construcții Galați au terminat execuția a 1272 de apartamente fizice, cu 85 mai mult decit prevedeau sarcinile de plan. In afara acestor apartamente constructorii Trustului au mai predat beneficiarilor următoarele obiective social-culturale : o școală cu 24 săli de clasă în microraionul 19 „Dunărea", o farmacie și un dispensar dublu urban în microraionul 16 și un internat de 294 locuri pentru Liceul pedagogic. Noua întreprindere poligrafică din Galați, Fabrica de gheață Tecuci, secția de răchitărie Liești, 6 centre de vinificare, aproape 2 km rețele canalizate, 3,4 km rețele de gaze și termoficare și 39 640 mp pavaje de străzi sunt, de asemenea, lucrări care au fost executate de șantierele Trustului în acest an. Noi produse în fabricație Pe lângă sutele de repere pe care le execută anual, în mod curent, ca piese de schimb pentru utilajele agricole și tractoare, colectivul Uzinei de reparații Galați a sporit anul acesta gama sortimentală cu noi produse. De exemplu, alături de ridicătoarele hidraulice monobloc, cu care sunt tractoarele românești echipate pentru export, colectivul uzinei a mai executat și livrat întreprinderii de valorificare cerealelor Galați două macaarale turn, destinate : încărcării cerealelor din silozuri în nave, macarale cu o capacitate de 70 de tone pe oră fiecare. In atenția specialiștilor uzinei se află în prezent asimilarea și trecerea la fabricația de serie a unor castele de apă metalice, cu rezervor sferic, în special pentru unitățile agricole și mediul rural. Intrecalitățile tehnice ale unor astfel de castele se înscriu: durabilitatea și siguranța în exploatare, durată de execuție și costuri mult scăzute in comparație cu cele din zidărie. Artiștii galățeni la „Săptămîna teatrelor de păpuși“ Recent, s-a desfășurat la Constanța, din inițiativa Comitetului județean Constanța pentru cultură și artă, o „Săptămină teatrelor de păpuși". Au a fost invitate la această importantă manifestație artistică cele mai bune colective de păpușari din țară. Alături de din București, Cluj, teatrele Iași, Constanța, Tg. Mureș, Craiova, Ploiești, Oradea, a participat și secția de păpuși a Teatrului de stat din Galați. In regia lui Traian Ghițescu-Ciurea și scenografia lui Mircea Nicolau s-a prezentat „O rază de soare" de Al. T. Popescu. Din distribuție au făcut parte: Rodica Nastu, Rodica Tănase, Felicia Chițescu, Florin Cimpeanu. In actuala campanie agricolă—o temeinică organizare a Ritm nesatisfăcător la recoltat și la eliberatul terenului Cifrele care exprimă situația la zi a recoltării porumbului în sectorul agricol cooperatist sunt departe de a fi mulțumitoare cu atît mai mult cu cit vremea capricioasă de toamnă poate periclita, în condițiile în care ritmul de lucru nu se va intensifica, soarta recoltei de porumb aflată pe cîmp. Apoi, în strînsă legătură cu efectuarea recoltatului, trebuie privită campania de însămînțare a cerealelor păioase care și ea suferă ca urmare a lipsei de teren eliberat și firește pregătit în condiții de agrotehnică superioară. Cauzele sînt mai multe dar se cronicizează cîteva dintre ele. Consiliile de conducere intime încă luarea acelor măsuri operative de care se vorbește în toate ocaziile, dar care nu și-au vădit pînă la această oră prezența. Se menține în continuare ca o consecință frecvența scăzută cooperatorilor la lucru. Tracatoarele secțiilor de mecanizare nu pot fi folosite fie din cauza lipsei de teren eliberat de coceni, fie din cauza deselor defecțiuni înregistrate care, provocînd timpi morți, scad randamentul muncii în campanie. Exemple de nedorit ne furnizează în ordinea de idei citată anterior unitățile agricole cooperatiste din : Crăieștii (președinte Ion Țăcu, secretar al , comitetului comunal de partid, Iancu Pascu) care ieri, 30 septembrie, recoltase porumbul de pe numai 180 ha (900 ha plan, fără a lucra și la eliberatul terenului, deși C.A.P.-ul mai are de pregătit pentru griu încă circa 120 ha. Bălășești — (președinte ing. Ion Fierbințeanu, secretar al comitetului comunal de partid Tudorel Homner), care a recoltat porumbul de pe 300 ha din cele 1 300 ha cultivate, nepregătind, în cursul zilei de ieri, nici o palmă de teren; Costache Negri— (președinte Nicolae Scărlătescu , secretar al comitetului comunal de partid Mihai Neagu) — 700 ha cultivate cu porumb, 180 ha recoltate. Numărul cooperativelor aflate cam în aceeași situație este mult mai mare și spațiul nu ne permite nominalizarea tuturor. Menționăm totuși C.A.P.-urile Moscu, Jorăști, Vîrlezi, Cavadinești, Slivna, Brăhășești, Țepu etc. Se impune Munteni, renunțarea la rezerve, grabnic, folosirea rațională și operativă a forței de muncă existentă, căci pierderile de recoltă care pot fi provocate prin amînarea lucrului de azi pe mîine nu pot fi acoperite cu vorbe. Astăzi, în prima zi a octombrie putem afirma lunii că recoltarea porumbului este în toi, atît în unitățile agricole de stat cit și în cele cooperatiste, mii de oameni și sute de mașini participînd zilnic la această acțiune. Raidurile efectuate zilele trecute în mai multe zone ale județului ne-au permis însă să constatăm că, intr-un număr mare de unități, deși sezonul ploios se apropie, porumbul recoltat se depozitează pe cîmp în loc să se transporte la bazele de recepție sau în patulele proprii. Bunăoară, în ziua de 29 septembrie, în imediata vecinătate a unui drum de care ce duce către Cudalbi, țăranii cooperatori din Umbrărești au clădit vreo trei șiri de știuleți cam de 70-80 de tone fiecare. Cu multă încetineală se desfășoară transportarea recoltei de pe cîmp și la C.A.P. „Voința" — Tecuci. In aceeași zi, pe o suprafață de circa 20 de hectare, porumbul pe cîmp, în grămezi sub stătea cerul liber și la cheremul... trecătorilor. Am mai putea prezenta încă multe asemenea exemple , dar nu pe acestea ne-am propus să le consemnăm astăzi, ci faptul că deși recoltarea a început de mai bine de două săptămîni, livrarea porumbului în hambarele statului pentru achitarea cu maximă operativitate a contractelor încheiate, plata în natură a lucrărilor executate cu mijloacele I.M.A., restituirea seminței etc., se desfășoară cu încetineală. Aceasta a făcut, după cum rezultă din datele centralizate la I.V.C. Galați, ca din cantitatea de porumb obținută să se livreze bazelor de recepție doar... 9 la sută, iar din volumul total ce urmează a se preda, doar aproximativ 6 la sută. Această gravă rămînere (Continuare in pag. a II-a) Porumbul se livrează acum, nu după desfundarea drumurilor CITIȚI ÎN PAG. A IV-A Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. a ratificat Tratatul româno-sovietic Cetatea universitară gălățeană își deschide astăzi din nou porțile, marcând evenimentul sărbătoresc al inaugurării anului 1970 - 1971. Este un moment semnificativ care activează deja o tradiție puternic conturată în orașul de la Dunăre, împreună cu tineretul studios din întreaga țară, studențimea gălățeană este pregătită pentru un nou efort intelectual care va marca evoluția constantă a învățămîntului superior românesc, prin desăvîrșirea profesiunii in acord cu cerințele și exigențele etapei actuale de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Clipa cinci amfiteatrele, sălile de seminarii și de laborator, bibliotecile și sălile lor de lectură se umplu de freamătul specific activităților studențești este marcată întotdeauna de semnificații social-economice profunde. Cu atît mai mult astăzi, debutul anului universitar 1970 - 1971 se înscrie pe coordonatele unei munci susținute și entuziaste, marcate de cumpăna celor două cincinale, de importanța covîrșitoare - prin amploare și sensuri - a semicentenarului Partidului Comunist Român. In climatul de inițiativă și creație socialistă, în contextul prefacerilor fără egal in istoria patriei la care suntem martori, oamenii muncii din județul Galați își concentrează in această perioadă eforturile, talentul și spiritul novator pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor izvorîte din acest ultim an al cincinalului, an ce se încheie sub semnul Congresului al X-lea al partidului, al istoricelor sale hotăriri care privesc deopotrivă prezentul socialist și viitorul comunist al României. In județul nostru, in întreprinderile, instituțiile și lăcașurile sale de invățămînt, își desfășoară activitatea, în deplin acord cu ritmurile prodigioase, dinamice, ale epocii, sute de absolvenți - ingineri și profesori - care și-au desâvîrșit studiile în amfiteatrele și laboratoarele galâțene. Cei peste 5 000 de absolvenți — care lucrează în județul nostru sau pretutindeni în țară - au făcut pînă acum dovada unei pregătiri temeinice, care a transformat în deprinderi valorile generale ale moralei socialiste unei formații spirituale în deplin acord cu cerințele producției, ale procesului instructiv-educativ. Noilor discipoli instruiți în orașul de la Dunăre, viitori ingineri, subingineri și profesori, le revine sarcina de a ridica pe trepte mai înalte prestigiul centrului universitar gălățean, traversind anii de studii printr-un efort sporit (Continuare în pag. a III-a)