Viața Nouă, ianuarie-martie 1974 (Anul 30, nr. 9033-9108)

1974-01-03 / nr. 9033

CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. Peste cîteva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, fn înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974 In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creșterea avuției naționale, în perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, odată plus, justețea politicii marxist-leniniste în a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări , întregul nostru popor pășește in noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al Xl-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii, s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii între națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea pacea generală. Se poate spune că evolui ța omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurînd o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internațional, in dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orînduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale între poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități— nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului —expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire! La mulți ani, dragi compatrioți ! în pag. a IV-a — Reprezentantul președintelui Consiliului de Stat al României, primit de președintele R. A. Yemen — Țările socialiste au întîmpinat cu succese anul 1974 remarcabile. Mesaje de Anul Nou — Alte mesaje de Anul Nou ale unor șefi de state și guverne Activitat« a „Skylab". misiunii D în zona arhitectonică a Galațiului. Focul viu-o laudă a muncii, a dăruirii Cînd ultimele ore ale anului 1973 grăbeau să predea ștafeta succeselor noului an, iar cupele de șampanie se umpleau spre a cinsti rodnicia muncii trecute, dăltuită în piatra timpului, cînd focurile de artificii se aprindeau spre a primi anul '74 cu bucuria împlinirilor și hotărîrea nestrămutată de a face din acest an un an al certitudinilor și al producțiilor record în toate domeniile de activitate, în cea mai tînără, cea mai puternică și cea mai dernă „Cetate de oțel“ a mopatriei — Combinatul Galați — lîngă vatra siderurgic focului nestins al furnalelor se plămădeau noile șarje de fontă ale lui 1974. Se plămădea o nouă „pîine de metal" pentru a pune la temelia industriei României socialiste trăinicia metalului și veșnicia focului nestins din gîndurile și inimile comuniștilor, pentru a dura țării mai multe ,uzine și mașini, mai multe locuințe și lăcașe de cultură, odihnă, sănătate. Atunci și aici, pe platforma incandescentă a siderurgiei gălățene, schimbul A de la furnale condus de inginerul Mihai Chiriac — la jurnalul unu de maistrul jurnalist Constantin Groza și șeful de echipă Cristache Bănică, la furnalul doi sub comanda maistrului Ilie Costiuc și a topitorului Ion Brătan, la prim cel de-al treilea furnal sub îndrumarea maistrului Ion Filip și a șefului de echipă Nicolae Chiroșcă — se afla la datorie. In timp ce colegii lor petreceau revelionul în mijlocul prietenilor și al familiei, jurnaliștii, topitorii, cauperiștii schimbului de la secția furnale au cinstit noul an turnînd în „cupele“ oalelor de turnare șuvoiul incandescent al fontei, dezlănțuind din inima giganților jerbe de scîntei și foc pentru a da consistență și trăinicie succeselor prezente, continuînd în aceeași efervescentă întrecere socialistă seria realizărilor de prestigiu ale siderurgiei țene, grăbind înfăptuirea gălăprevederilor actualului plan cincinal înainte de termen. La secția oțelărie a C.S.G., în noaptea de cumpănă a timpului, schimbul condus de inginerul Gheorghe Preotu și topitorul șef Gheorghe Furtună, cu turnătorii Constantin Popescu, Leonard Mitache, vîndu-i la hala de pregătire aa lingotierelor pe Gheorghe Ichim și Mihai Baltaru iar la pupitrele de comandă ale dispeceratului pe Nicolae Andrei și Constantin Văduva, secretarul comitetului de partid pe secție, răspundea: „Prezent*. Acest „prezent" a însemnat pentru secția oțelărie elaborarea primei șarje încărcată de topitorul Gheorghe Miron, a însemnat elaborarea în noaptea revelionului a peste 3 000 tone oțel. Pe cea mai tînără platformă siderurgică a României socialiste în ultima noapte a anului 1973 și totodată prima din anul 1974 s-a muncit intens, s-a muncit la înaltele temperaturi ale conștiinței comuniste, , la înaltele temperaturi ale virtuții și demnității umane. Furnaliștii și oțelarii, turnătorii și topitorii, cocsarii, aglomeratoriștii, luminatorii, aflați în fața focului nestins al cetății siderurgiei gălățene, au înscris încă de la începutul acestui an, în prima pagină a realizărilor, cu litere de foc și metal incandescent primele succese ca semn al hotărârii de a urma neabătut prețioasele indicații ale secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru a da țării mai multă fontă, mai mult oțel, pentru a pune la temelia societății socialiste multilateral dezvoltate pe care edificăm în acești ani glorioși, o sub conducerea înțeleaptă și clarvăzătoare a partidului, tăria și trăinicia de oțel a oamenilor, veșnicia focului nestins al conștiinței comuniste. Clipele acestea sărbătorești petrecute în clocotul neîntrerupt al metalului incandescent, în vîlvătaia miilor de grade, clipele acestea pline de încrâncenarea dintre om și materie vor dăinui ca o flacără a bucuriei în amintirea fiecărui om din acest schimb sărbătoresc. La hotarele dintre acești ani fiecare dintre ei au trimis gînd drag celor de acasă, tuturor celor iubiți și prețuiți, tuturor celor ce alături de tradiționala urare ce-a însoțit clinchetul paharelor în noul an și-au amintit de ei cu mîndrie legitimă, așa cum ne gîndim toți cei ce-au petrecut cumpărana dintre ani la locul lor de muncă, în avanposturile economiei socialiste. Mîndria de-a dărui țării prima șarjă de fontă, prima cupă de oț 1 clocotind din cronica acestui nou an al cincinalului va rămîne ca o flacără vie satisfacției muncii împlinite în a amintirea tuturor celor ce au petrecut revelionul pe marea platformă fierbinte a Combinatului siderurgic Galați. ȘTEFAN GANEA Maistrul Ilie Costiuc și tovarășii săi de schimb veghind la fontă a anului 1974. elaborarea primei șarje de Foto : G. BERCOV Convocarea sesiunii Consiliului popular al județului Galați Consiliul popular al județului Galați este convocat în cea de a XXII-a sesiune ordinară pe data de 5 ianuarie 1974, ora 7,30, care va avea loc în sala Teatrului dramatic din Galați, str. Republicii nr. 59. Citiți în pagina a ll-a Un grupaj de INFORMAȚII SPORTIVEI SA I. M. N. G. A fost pusă în funcțiune hala de construcții metalice Duminică, 30 decembrie 1973, colectivele de muncă de la întreprinderea mecanică navală și Grupul de șantiere pentru construcții industriale și agrozootehnice din Galați au trăit un moment deosebit de important, marcat de îndeplinirea unui angajament: punerea în funcțiune a noii capacități de producție — hala de construcții metalice de la I.M.N.G. —, cu trei luni mai devreme. Această realizare reprezintă rondul firesc al intensei activități constructorilor Șantierului nr. 2 al Grupului, al unei fructuoase colaborări cu beneficiarul. In această nouă capacitate de producție în care vor lucra în trei schimburi complete peste 300 de muncitori, vor fi realizate capacele metalice pentru gurile de magazii și macaralele de bord pentru navele ce vor fi construite în șantierele navale românești. O j ANUL II 11974 — II intîmpinat II I cu bucurie, j cu certitudinea I I . I I I unor noi j ■ • I și mari | I succese \ I CPag. a lll-a} | I - i I I