Vremea Nouǎ, februarie-martie 1968 (Anul 1, nr. 1-36)

1968-02-27 / nr. 7

•T t VREMEA NOUA Ștefan Dumitrescu In ziua de 26 februarie a.el a încetat din viață. In urma unui grav accident, tovarășul Ștefan Dumitrescu, membru al biroului Comitetului județean Vaslui al P.C.R., director general al Fabricii de rulmenți din Bîrlad. Ștefan Dumitrescu s-a născut în București, la 20 august 1920, dintr-o familie de muncitori. In anul 1947, a devenit membru al Partidului Comunist Român, participind activ la înfăptuirea politicii partidului nostru. Dovedind, prin fapte, devotament față de cauza clasei muncitoare, capacitate politică și organizatorică, în anul 1954, după o activitate rodnică la Uzinele „Vulcan" și „23 August" din București, este numit director al Fabricii de rulmenți din Bîrlad, muncă în care a obținut rezultate remarcabile, afirmîndu-se ca un priceput conducător și organizator al producției. Simplu, modest, apropiat și iubit de oameni, receptiv la sesizările și nevoile lor, Ștefan Dumitrescu s-a bucurat de la început de respect și dragoste în rîndul lucrătorilor Fabricii de rulmenți din Bîrlad. Pentru meritele sale deosebite în activitatea economică și obștească, Ștefan Dumitrescu a fost decorat în numeroase rînduri cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Prin încetarea din viață lui Ștefan Dumitrescu, toti cei care l-au cunoscut pierd un luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru progresul și înflorirea patriei socialiste. Amintirea lui Ștefan Dumitrescu va rămîne mereu vie în inimile celor cu care a lucrat și care s-au cunoscut. COMITETUL JUDEȚEAN VASLUI AL P.C.R. Excursii prin O. N. T. Iubitorilor de călătorii in tară sau în străinătate. Filiala agenției O. N. T. din Hușile atractive oferă multiple și autocare, posibilități. Două cu clte 34 de locuri fiecare, vor pleca la 27 februarie pentru trei zile la Chișinău, iar în ziua de 18 martie, un autocar de aceeași capacitate va Calendaristic, iarna e pp. sfirșite, dar s-ar putea ca la acest interval sau la început de martie chiar, să-și scuture din nou cojoacele. Se înțelege că, în asemenea condiții, la cîmp și în celelalte sectoare de activitate ale cooperativelor agricole, lucrările specifice de sezon care trebuie să pregătească bază trainică producției vegetale și animale din anul acesta, se vor desfășura mult mai greoi. Este necesar a fi prevăzători, utilizînd la maximum fiecare zi și oră bună de lucru, pentru ca, astfel, declanșarea campaniei de primăvară, să găsească fiecare cooperativă agricolă bine pregătită, și nu aglomerată de treburi ce puteau fi făcute foarte lesne, cu mult înainte. Recomandăm, de aceea, ca în sectorul de cîmp, să se intensifice transportul gunoiului de grajd, conform planului de fertilizare întocmit de conducerea și specialiștii cooperativei. In același timp, la ateliere și brigăzi trebuie încheiate de urgentă reparatul, și revizia plugurilor, semănătorilor cu tracțiune animală, porzolatoarelor, jugurilor și atelajelor care o vor acționa în campanie. O mare atenție trebuie acordată procurării și pregătirii fondului necesar de semințe. Semințele trebuie condiționate și verificate prin laborator, asupra puterii lor de germinație. In funcție de rezultatul analizelor, specialiștii cooperativei vor calcula necesarul la hectar, majorînd după caz, dozele pentru a se asigura astfel densitatea normală a fiecărei culturi. In legumicultura, lucrările în perioada aceasta cunosc o activitate și mai intensă. In răsadnițe, se continuă cu însămînțatul culturilor de vară, dar în mod eșalonat. Aceasta va permite grădinarilor să obțină răsad de diferite vîrste și dimensiuni, care, repicat și plantat la timpul oportun, va da producții la perioadele cerute de graficele întocmite la contractele de valorificare a recoltei de legume. Dacă se va respecta lucrul acesta, se va evita pleca, pentru 4 zile, tot în U.R.S.S., avînd ruta Chișinău-Odesa. Sînt prevăzute, de asemenea, excursii interesante în țară, pe Valea Prahovei, cu vizitarea muzeului Doftana și a Castelului Peleș, precum și la mănăstirile din nordul Moldo„explozia", de legume care-și face apariția de obicei in județul nostru in cursul lunii august și prima decadă a lunii septembrie, cînd în mod practic, nu se poate valorifica superior toată producția apărută intr-un interval așa de limitat. Tot în legumicultura, la unele cooperative care au sarcina de a cultiva legume timpurii in solarii sau sub tunele, să fie încheiate de urgentă amenajarea acestora, orice întirziere fiind dăunătoare producției extratimpurii. In lipsa arpagicului pentru cultura cepei, trebuie asigurată sămînța de „ceaclama" din soiurile Zittauer, de Moldova sau altele, care, cultivate pe terenuri bine lucrate, dau producții mari, răsplătind din belșug cheltuiala și munca depusă. In livadă se face curățitul pomilor de uscături, de cioturi și cuiburi de omizi. Se fac tăierile de rărire a coroanei și cele de fructificare. De asemenea, este timpul să se facă stropirile cu zeamă sulfo-calcică, carbolineum sau orice alt preparat recomandat de specialiști pentru distrugerea semințelor de boli și a păduchilor țestoși, încuibați mai ales la pomii bătrîni. In vie se continuă desfundatul, ascuțitul și pregătitul aracilor, reparatul spalierilor. La stupină, zilele călduroase îndeamnă albinele la zborul de curățire. Dacă nu e pericol de amorțire a albinelor, e bine ca stuparii să stimuleze zborul de curățire, care e un mare bine pentru sănătatea roiului. Tot în funcție de vremea favorabilă, se face hrănirea stimulantă, ca matca să înceapă ouatul, avind astfel in trei săptămîni albine tinere. A. G. vei. Mii! insemn in aceasta săpta CALENDAR AGRICOL In fotografia de mai sus vă prezentăm magazinul din comuna Ivănești, care a fost de curând inaugurat. Foto . C. Dobrovolschi Copilul a fost salvat! . Viața unui copil, în vîrstă de 11 luni, pe nume Ion Lungeanu era în pericol. Micul Ion a fost adus îndată la Spitalul de pediatrie din Huși, secția chirurgie. Aici i s-a pus diagnosticul , hernie strangulată. Era nevoie imediat de o intervenție chirurgicală. Deși ora era destul de înaintată, (ora 22 — n.n.) medicii pediatri Teodorescu și Bourceanu au trecut de îndată la efectuarea operației. Se afla în pericol viața unui om, deoarece, era un caz destul de rar și prezenta pericolul unei perforații (cangrenarea intestinului). Operația a durat numai 30 de minute. Copilul a fost salvat ! SPORT»SPORT FOTBAL Gloria Bîrlad — Flamura roșie Tecuci 4 -1 (3 - 0) Continuindu-și pregătirile in vederea noului sezon fotbalistic, a cărui etapă inaugurală va avea loc peste două săptămîni, Gloria Bîrlad a jucat duminică, la Tecuci, cu Flamura roșie pe care a învins-o cu scorul de 4-1 (3-0). Antrenorul I. Ștefănescu, in căutarea unei noi formule de echipă a aliniat următoarea formație : Szálat (Diaconu) - Bordeianu, Cucu (Zaharia) - Staicu, Bernovski - Draga, Moraru (Gerkal), Poalelungi - Coconcea, Furnică, Chiuș (Lupulescu II), care a dat satisfacție, înaintarea, prin introducerea lui Coconcea, a cîștigat un plus de vitalitate, la care adăugăm și faptul că, acesta, împreună cu Furnică, au format cuplul pe care îl așteptam de mult. Ei se înțeleg foarte bine, se „găsesc" fără a se căuta și ne-au oferit faze de fotbal mult „gustate”, de public. De fapt, două din cele patru goluri au fost înscrise de către Furnică și de Coconcea, în urma unor combinații frumoase. Au mai înscris Chiuș și Furnică. S-au mai remarcat Bordeianu, Draga - un mijlocaș , cu multă intuiție și fantezie în joc - și portarul Diaconu, care a apărat o lovitură de la 11 m. Săptămina aceasta, Gloria are un program bogat. Fotbaliștii biriădeni vor susține trei întîlniri amicale de verificare, pe teren propriu, după următorul program : miercuri, cu Metalul Buzău, joi, cu Flamura roșie Tecuci, iar sîmbătă, cu Unirea Focșani. Tot duminică, șase jucători de la Gloria Bîrlad au evoluat în formația Unirei Focșani, care a întîlnit, la Focșani, echipa Row-Rydnie, din R.P. Polonă, clasată pe locul II în divizia secundă a țării vecine. Este vorba de Angheluță, Trăsnea - autorul golului echipei focșănene, Albu, Foca, Vasilache și Tacaci. Antrenorul Ion Ștefănescu, care a urmărit această întîlnire ne-a informat că jucătorii bîrlădeni au avut o comportare bună (Albu a fost cel mai bun de pe teren). Oaspeții au învins cu 3--1 (2-1). E. SOLOMON VOLEI „Cupa sindicatelor" In sala de sport din Bîrlad s-a dat startul intr-o nouă competiție voleibalistică : „Cupa sindicatelor", la care iau parte 9 echipe (5 echipe masculine : Rulmentul I, Rulmentul II, Progresul, Gloria și Centrul de antrenament și 4 echipe feminine : Confecția, Voința, Liceul pedagogic și Școala generală de 7 ani), in prima etapă, Rulmentul II a dispus cu 3-1 de Centrul de antrenament, iar Rulmentul I, cu același scor, de Progresul. La Rulmentul I, pe lingă „veteranii" Tănase, Trandafir și Ursu, au evoluat o serie de voleibaliști tineri, cu reale calități de dezvoltare. Metalurgiștii au cîștigat primul set cu 15-3, al doilea cu 15-1, iar al patrulea, cu 15—2. Setul trei a revenit echipei Progresul cu 15 - 11. S. ELIADE La Huși, au început antrenamentele echipelor de volei și baschet din localitate, in vederea jocurilor pe care le a vor susține în etapa de zonă campionatului republican, care se va desfășura la Suceava. Concomitent cu acestea, in sala de gimnastică a Liceului „Cuza Vodă" din Huși, au început antrenamentele sportivilor pentru întrecerile din cadrul campionatului republican de gimnastică al elevilor din școlile generale. M. Gh. din comuna Cursești solicită precizări cu privire la plata indemnizației de naștere pentru cel de al treilea copil. In conformitate cu prevederile Decretului nr. 954/966 indemnizația de naștere se plătește mamelor care vor naște cel de al treilea copil și următorii, începînd cu data de 1 ianuarie 1967. Plata nu este condiționată de ocupația mamei și de nici o altă împrejurare. Intrucit domiciliul stabil al mamei se află în comuna Cursești, plata indemnizației va fi efectuată de Consiliul popular comunal respectiv, deși copilul s-a născut pe teritoriul orașului Iași, unde soția dv. locuiește în baza unei vize de flotant. Aceasta intrucit în pct. 7 din Instrucțiunile pentru aplicarea Decretului nr. 954/266 privitor la plata indemnizației de naștere, se prevede că vizele de flotant nu se iau în considerare pentru efectuarea plății, curier judiciar D. V. din comuna Vetrișoaia. Ne-ați întrebat care este modalitatea de obținere a unui extras de naștere pentru fiica dv. născută in anul 1944. Vă răspundem : Fiind vorba de o înscriere tardivă a nașterii — la un interval mai mare de un an de la producerea faptului obținerea acestui act nu se poate face decât în baza unei hotăriri judecătorești. Cererea trebuie făcută de fiica dv. intrucit este majoră, și adresată judecătoriei de care aparțineți (Vaslui) prin care să solicite înscrierea tardivă a nașterii în registrul de stare civilă pentru născuți de la Sfatul popular al comunei Vetrișoaia indicând anul, ziua și locul nașterii, numele și prenumele părinților precum și numele a unul sau doi martori care cunosc situația de fapt. Se va atașa o dovadă eliberată de Consiliul popular comunal din care să rezulte că fiica dv. nu este înscrisă in registru de născuți al comunei. Această acțiune (cerere) este scutită de plata taxei de timbru. P. M., profesor ne cere relații privind acordarea unui concediu fără plată in vederea pregătirii examenelor la învățămîntul superior fără frecvență. In cont, cu prevederile H. C. M. nr. 1052/1962, modificat prin H. C. M. nr. 1190/20 mai 1967, studenții admiși în învățămintul superior fără frecvență au dreptul de a obține un concediu de studii fără plata de 30 zile anual, în afara concediului de odihna, pentru prezentarea la examene. Pentru fiecare an de studii se acordă, la cerere, un singur concediu eșalonat sau integral. AURICA MOISE consilier juridic Uzinele Vulcan din Capitală. Aspect din secția de cazangerie a uzinei, unde se lucrează la una din marile piese destinate noilor fabrici de zahăr. Foto: Agerpres (I. Dumitriu) Noi modele de confecții Folosindu-se materialul de tergal, material de rochii „China", retonul și imitațiile de blănuri leopard și karakul, unitățile de confecții ale cooperativei „Progresul" din Bîrlad au reușit să creeze noi modele, care să corespundă celor mai exigente gusturi ale cumpărătoarelor. Pînă în prezent s-au exportat peste 10.000 bucăți rochite pentru copii în 7 mari orașe din U.R.S.S. De asemenea, produsele cooperativei „Progresul" pot fi întîlnite în 27 de magazine mari din țară» LA BÎRLAD Schimb de experiență 45 de tineri metalurgiști de la Uzina „Rulmentul" Brașov au fost timp de două zile (24 și 25 februarie), oaspeți ai tinerilor metalurgiști birlădeni, in cadrul unui schimb de experiență organizat de Comitetul U.T.C. de la F.R.B. In prima zi, oaspeții brașoveni au vizitat Fabrica de rulmenți. Cu acest prilej, după un scurt istoric al fabricii, prezentat de inginerul Haralamb Năstase, directorul tehnic al F.R.R., brașovenii s-au interesat de procesul tehnologic de fabricație al rulmenților, apoi, in sala de festivități, a avut loc o întîlnire cu activul U.T.C. in cadrul întîlnirii s-a făcut un util schimb de păreri privind activitatea organizației U. T. C. în sprijinul producției, forme și metode de petrecere a timpului liber și alte probleme din viața organizației de tineret. Seara, la restaurantul „Moldova", s-a organizat o frumoasă seară de dans pentru tineret, punctată cu momente vesele, concursuri distractive, concursuri de dans etc. A doua zi, oaspeții brașoveni au vizitat Muzeul de științe naturale „Vasile Pârvan", Casa memorială „Gheorghe Gheorghiu-Dej", precum și Biblioteca centrală a orașului, unde s-au întîlnit cu membrii cercului literar „Mihail Sadoveanu" de la Clubul F.R.B. Dezlegarea jocului apărut în nr. 5 al ziarului nostru Orizontal: 1. Castelanii — Sj 2. Amintiri — Oca ; 3. Lac — As — Cidul ! 4. Etan — Idol — Lv ! 5. Ao — Uc — Alarmă ! 6. Vremea — Ar — Et > 7. I — Cer — Lei — O ; 8 Cor — Tars — Ucr ,■ 9. Trapez — Can — Et 10. Oana — Ușurel, 11. As — Soră — Ilar, 12. I — Pir — Hanul , 13. Eva — Amic — Lei. 14. Ilia —■ Casa — Ag. I PAGINA 3 © In atenția cititorilor! In curind, ziarul nostru va avea o rubrică de mică publicitate. Cetățenii din alte localități pot expedia anunțurile prin poștă, costul anunțurilor trimițîndu-se prin mandat poștal pe aceeași adresă, indicîndu-se contul 038001 de la Banca Națională Vaslui. Tariful anunțurilor : Pierderi — 1,50 lei cuvîntul . Lecții și meditații — 2 lei cuvîntul ; cereri de serviciu — 2 lei cuvîntul; oferte de serviciu — 2,50 lei cuvîntul; schimburi de locuință — 2,50 lei cuvîntul; închirieri — 2,50 lei cuvîntul; anunțuri de familie — 2,50 lei cuvîntul ; vînzări-cumpărări — 3 lei cuvîntul;- diverse — 3 lei cuvîntul. Prețul unui anunț se percepe pentru minimum 10 cuvinte. Pentru servicii speciale se vor plăti următoarele sporuri aplicate la tariful minim: urgențe — 50 la sută chenar — 50 la sută , literă deosebită — 25 la sută; primirea și păstrarea răspunsurilor la sediul agenției — 20 la sută. Solicitanții vor prezenta anunțurile administrației ziarului „Vremea nouă", str. Ștefan cel Mare nr. 94 Vaslui. PUBLICITATE Folosiți SERVICIUL DE TAXIMETRE al întreprinderii comunale Birlad, făcînd comanda la sediul dispecerului din centrul orașului sau la telefon 1975. ÎNTREPRINDEREA DE GOSPODĂRIE ORĂȘENEASCĂ VASLUI OFERĂ, SPRE VÎNZARE, POPULAȚIEI, URMĂTOARELE SORTIMENTE DE FLORI NATURALE : Livrarea se face la sera I. G. O. Vaslui, sectorul horticol, la prețurile în vigoare. CALLA CINERARIA GAROAFE CANNA INDICA la ghivece; la ghivece; Hori tăiate; bulbi. mmira tun all Siri str. Leningrad nr. 13 anunță că are disponibile, pentru vînzare, următoarele sortimente de arbori și arbuști foioși și rașinoși ornamentali: — Hibiscus siriacus (zămoșiță); — Acer negundo (arțar american); — Acer variegatum (arțar cu frunze vărgate); — Aesculus hippocastanum (castan obișnuit); — Prunus cerasifera (corcoduș roșu); — Prunus amigdalus (piersic); — Mahonia arivifolium (mahonia); — Hedera Helix (iederă); — Cornus singvineea (singer); — Malus floribunda (măr decorativ); — Thuya accidentalis (thuya); — Trandafiri (diverse culori). Livrarea se face lac o pepinieră, sectorul horticol, la prețurile legale in vigoare. Doritorii se pot informa in detaliu la sediul sectorului din str. Republicii, telefon 2021. Iala o inscripție intilnită din ce in ce mai des, pe tot mai multe meridiane. Incrustată vizibil pe mașini, utilaje, agregate complexe, această emblemă „Fabricat In România" duce mesajul activității creatoare a poporului nostru în uzine moderne, pa șantierele de construcții sau pe căile ferate ale unul mare număr de țări. Intr-o scrisoare trimisă întreprinderii românești „Mașin-export", reprezentanții uzinei vestgermane „Kram" subliniau : „Suntem satisfăcuți de telul cum funcționează strungul Carusel SC-1250 pe care ni l-ați livrat". Prestigiul de care se bucură mașinile-unelte românești produse la F.M.U.A. — București, „Strungul" — Arad ori „înfrățirea" — Oradea, reiese tot atit de elocvent și dintr-o altă telegramă primită de la Uzmna indiană „Lala Gopikrishue Gokuldoss Agencies" care nota : „Suntem realmente în elitați de performanțele mașinilor-unelte românești". O altă armă indiană „Rumor Enterprisses" s-a adresat întreprinderilor de comerț exterior românești, subliniind: Dorim să importăm tot mai multe rulouri compresoare din România". Este vorba de produsele uzinelor de utilaj greu pentru construcții „Progresul" din Brăila, care s-au dovedit în exploatare printre cele mai bune din lume. In ceea ce privește prestigiul tractoarelor românești, redăm un citat dintr-o scrisoare din noianul de corespondentă sosit pe adresa uzinelor brașovene. După ce am lucrat timp de 15 luni cu U-650, fără defecțiuni — spune un cumpărător belgian din Liege, Albert Leserenne — m-am hntărit să cumpăr și pe Iratele lui, U-651 ; iar dacă și acesta va merge tot așa de bine ca primul, in scurt timp, în ferma mea, voi avea mimul tractoare românești". Si lista acestor aprecieri poate continua Sub o formă sau alta. toate sunt asemănătoare In fond, chiar dacă sunt scrise in graiurile diferite ale oamenilor din cele peste 80 de țări care importă produse ale industriei noastre constructoare de mașini. Răsfoind nomenclatorul produselor livrate la export surprinde gama lor variată : vagoane și locomotive, utilaje pentru construcții, mașini pentru industria lemnului, pentru industria textil și alimentară, electropompe, compresoare, aparataj optic și medical, aparate de măsură și control, electromotoare și transformatoare electrice, articole mecanice pentru uz casnic, comercial și industrial, fitinguri și armături etc. Demn de reținut este faptul că mașinile și utilajele românești se bucură de aprecieri unanime și in țări binecunoscute pentru dezvoltarea lor industrială, ca Franța, Belgia, U.R.S.S., Cehoslovacia, Japonia, începind cu anul 1967 au fost livrate in S.U.A. primele strunguri Carusel. Tot de anul trecut au fost livrate pentru prima dată electromotoare românești in Italia, R. F. a Germaniei, de unde au venit noi comenzi. Volumul exporturilor de utilaje și instalații românești a sporit continuu, ajungînd in anul 1968, la 23 la sută din exportul total al tării, fată de 18,5 la sută In anul 1965. Acest spor reflectă nivelul tehnic din ce in ce mai ridicat al produselor românești din această ramură, autoritatea pe care marca fabricii românești și-a creat-o pe piața internațională. Noua lege privind marca fabricii, aprobată nu de mult de Marea Adunare Națională, pune intr-o lumină nouă răspunderea ce revine întreprinderilor pentru transforma marca fabricii intr-un important factor stimulator de îmbunătățire a calității produselor, de ridicare a prestigiului industriei românești peste hotare. MIRCEA S. IONESCU —redactor la Agerpres — Made in Romania