Ziarul de Sibiu, iunie 2005 (Anul 3, nr. 82)

2005-06-06 / nr. 82

Primul contact al Ligiei Fluieraș cu arhitectul Szabolcs Guttmann, datează din anul 1994, când i-a înaintat acestuia un proiect pentru deschiderea unei gelaterii în apartamentul cu nr.2 al imobilului situat în Piața Huet din Sibiu, clădire aflată în patrimoniu istoric. In urma aprobării arhitectului Guttmann, gelateria a funcționat în bune condiții timp de 8 luni, când s-a produs prima sincopă. Proprietarii parterului imobilului în cauză au luat decizia de a renova această locație, apelând la sprijinul aceluiași arhitect Guttmann. Pentru a-și materializa planurile de renovare, proprietarii parterului au decupat tavanul locației care coincidea cu podeaua Ligiei Fluieraș, ceea ce a condus la afectarea întregii structuri. "Lucrările de la parter s-au desfășurat sub coordonarea arhitectului Guttmann în mod ilegal, fără a avea la bază autorizația de construcție sau proiect, numai dispoziție de șantier. Proprietarii de la parter au angajat câțiva oameni sub supravegherea arhitectului și au început să dărâme ziduri, ceea ce a afectat și etajul 1 al clădirii unde îmi desfășuram activitatea", punctează Ligia Fluieraș, debutul problemelor, care în accepțiunea sa se datorează în mare parte arhitectului Guttmann. Arhitectul-șef vine cu un punct de vedere contrar. "In faza inițială eu am aprobat în calitatea pe care o aveam un proiect pentru Ligia Fluieraș în care s-au realizat și anumite lucrări neincluse în proiect fără știința echipei de proiectanți. La firma pe care o deținea ea, Rubens Benny s-a rupt coada investițională datorită problemelor familiale și de firmă pe care lea întâmpinat. Ligia Fluieraș este germenele neregulilor pentru că înainte de a debuta lucrările la parterul imobilului, partea care îi aparținea ei a fost afectată de existența unor lucrări făcute anterior în speță groapa arheologică. In concluzie pentru lucrările pe care le-am coordonat la parterul acelui imobil aveam proiect de amenajare fără modificări structurale, avizat și datat". O expertiză fără vinovați Pentru că iminenta surpare a acestui imobil din centrul istoric nu putea să scape atenției celor de la Inspectoratul în Construcții, acest for s-a autosesizat și a chemat-o la ordin pe Ligia Fluieraș. Fiind de față ing. Dumitru Gheorghe, acesta l-a chestionat pe Guttmann, dacă lucrarea respectivă a avut proiect. Acesta a răspuns că el a fost cel care a coordonat lucrarea că a fost la fața locului și a sesizat că datorită decupării tavanului întreaga clădire era pe punctul de a se surpa. Demersurile Ligiei Fluieraș însă nu s-au oprit aici. Așa cum o atestă documentele aflate în posesia noastră, pentru efectuarea lucrărilor de reabilitare a imobilului, arhitectul Guttmann lucra la acea perioadă cu firma Uctra Expert din Cluj-Napoca, fiind desemnat ing. Petru Rus să efectueze un raport preliminar de expertiză referitor la starea tehnică a imobilului de la adresa menționată. Raportul în cauză însă abundă de termeni tehnici și nu scot la suprafață adevărații vinovați ai stării depreciate accentuate a acestuia. In finalul raportului, care ajuns și pe masa arhitectului Guttmann, se precizează că : " situația impune o implicare responsabilă a factorilor de decizie în asigurarea condițiilor necesare finalizării expertizei tehnice și realizării soluțiilor de reabilitare. Nerespectarea măsurilor dispuse antrenează responsabilitatea față de evoluția viitoare a imobilului respectiv a celor implicați în situația faptică". Ligia Fluieraș s-a arătat scandalizată de conținutul acestui raport preliminar ambiguu."Raportul nu precizează care sunt persoanele responsabile de situația dezastruoasă în care se afla imobilul. Trebuia să se precizeze că lucrările au fost coordonate de arhitectul Guttmann, care este principalul răspunzător al acestei situații". Arhitectul-șef Guttmann explică însă: "Petru Rus ca expert de structură al lucrării a deținut toate pârghiile pentru a face modificările structurale pe imobil. Ligia Fluieraș a manifestat rea voință cu privire la acea expertiză contestând că s-a făcut un horn de ventilație care era necesar din punct de vedere structural". Ligia Flueraș consideră că aceste argumente sunt artificiale, și aruncă vehement: " Nu am acceptat ca acel dom să treacă prin proprietatea mea. Arhitectul Guttmann, care este evreu ungur, a avut alte interese , să mă forțeze pe mine să îmi dau acordul , deși nu recunosc concluziile expertizei efectuate de Rus." Demersuri în van Din acel moment Ligia Fluieraș începe să facă demersuri ample la toate instituțiile sibiene abilitate a dispune măsuri în forță pentru redresarea situației: Inspectoratul în Construcții, Primărie, Poliție, Inspectoratul pentru Protecție civilă. "Nici până în prezent nu am primit un răspuns ferm din partea acestor instituții. In constatarea celor de la Protecția civilă se arată că urmare a lucrărilor efectuate la acest imobil nu au fost victime omenești". Până și ex-viceprimarul Gheorghe Tuluc se sesizează în urma demersurilor repetate ale Ligiei Fluieraș și înaintează către Poliția Sibiu o notă de constatare care consemna faptul că lucrările au fost executate în mod ilegal sub coordonarea arhitectului Guttmann: "înaintăm alăturat nota de constatare nr. 74 referitoare la unele lucrări efectuate fără autorizație de construire în imobilul situat în strada Huet, nr.3. Imobilul fiind situat în zona de protecție a monumentelor istorice fapta respectivă constituie infracțiune. Ca urmare rugăm a dispune măsurile ce se impun", afirmă în scris fostul vice-primar Gheorghe Tuluc. Primarul Johanis devine interesat Valurile pe care le-a făcut Ligia Fluieraș asupra organelor abilitate din Sibiu, care nu au receptat semnalul de alarmă tras de cea în cauză a trezit interesul primarului Klaus Johannis. Așa cum afirmă cea în cauză, primarul Johannis s-a deplasat personal la adresa imobilului afectat, și a afirmat față de aceasta :"Să-l lași în pace pe arhitectul Guttmann, că te voi sprijini eu în obținerea autorizației. Fă-ți proiect, fă-ți expertiză și eu îți voi da tot sprijinul". Sprijinul însă nu a venit nici la momentul actual. Receptând din plin mesajul primarului Johannis, Biroul de Urmărire și Planificare Oraș Istoric. Monumente înaintează o adresă către Ligia Fluieraș, Biserica Evanghelicăcare a intrat și ea în competiție și Inspecția în Construcții, în care arhitectul Guttmann precizează: "Deoarece starea tehnică a imobilului s-a agravat sunt necesare efectuarea unor lucrări în regim de urgență.... Vă rugăm să permiteți accesul pe terasă în vederea efectuării lucrărilor mai sus menționate. Vă rugăm să cooperați și să ne dați sprijinul în vederea finalizării acestor lucrări și să contribuiți la cele care sunt parte comună". La primirea acestei adrese Ligia Fluieraș decide să incrimineze din nou pe arhitectul Guttmann și remițând următoarul document: "Urmare a scrisorii din 23463/27.02.2003 în care de abia acum îmi cereți acordul pentru executarea lucrărilor de reabilitare a ANCHETA imobilului din strada Huet nr.3 vă comunic următoarele: De mai bine de șapte ani la parterul imobilului s-au executat lucrări ilegale sub directa îndrumare a actualului arhitect-șef, D-l Guttmann..Datorită acestor lucrări, atât organele de Inspecție în construcții, cât și Serviciul Apărării Civile au constatat că s-a prăbușit în urma lucrărilor executate. Mai mult prin lucrările de reabilitare neautorizate și pentru care există constatări ale Poliției Sibiu, situația s-a agravat și a ajuns în stadiul descris în adresa pe care mi-ați trimis-o. Sunt deacord că potrivit legii 10/1995 simt obligată să îmi întrețin imobilul, dar prin dispozițiile arhitectului-șef Guttmann mi-a fost tulburată de mai multe ori posesia apartamentului". Parohia Evanghelică vrea colaborare Pentru că și Parohia Evanghelică Sibiu a devenit direct interesată de situația acestui imobil, având un apartament la mansarda acestuia. Killian Dorr, prim-preotul acestei instituții, remite o adresă Ligiei Fluieraș prin care o incriminează pe aceasta că nu șia dat acceptul pentru reabilitarea imobilului. "în urma expertizării tehnice a imobilului, s-a constatat de către experting. Petru Rus starea de degradare a părții care este în proprietatea d-nei Ligia Fluieraș. Pentru evitarea producerii unui accident tehnic, s-a dispus prin dispoziție de șantier consolidarea acestei încăperi. Cu toate că noi suntem dispuși ca împreună cu Primăria Sibiu să participăm și financiar la remedierea degradărilor, nu am primit acceptul proprietarului. In aceste condiții, rămânem dispuși la colaborare, dar nu răspundem de eventualul accident tehnic care poate afecta serios imobilul" Ligia Flueraș arată vinovații Arhitectul-șef Guttmann aruncă nada în ograda Ligiei Flueraș și la începutul lunii ianuarie 2005 remite acesteia o somație în scris care avut la bază constatările Inspectoratului Județean în Construcții și a Parohiei Evanghelice, în care se stipula. "Din cauza stării de degradare a subsolului apartamentului pe care îl dețineți în imobil vă comunicăm că aveți obligația să luați de urgență toate măsurile legale pentru consolidarea subsolului din acel imobil pentru a întâmpina producerea unor accidente", se arată în documentul semnat de arhitectul-șef Guttmann. Simțind că i se forțează mâna prin această nouă somație remisă de Guttmann, Ligia Fluieraș trece la ofen- Ligia Flueraș, patron al firmei"Ruben& Beny", cu sediul în strada Huet, numărul 3, a inceput de mai bine de 10 ani un război fatis împotriva autoritatilor locale. Ținta acuzelor celei în cauza este arhitectul șef al Sibiului, Szabolcs Guttmann, despre care afirma ca are interese obscure în legătură cu destinația finala a spațiului respectiv. In prezent, războiul a ajuns pe "baricadele" Tribunalului Sibiu. PRIMARIA MUNICIPIULUI SIBIU DIRECȚIA ARHITECT SEF SERV AUTORIZARE IN CONSTRUCȚII NR INR /J//& xt? &Xt%~ IND DOSAR________________ CATRF FLUERAȘ LIGIA SIBIU, P-TA HUET NR.3 Urmare a cererii dv. înregistrata cu nr. 8729 din 11/02/2005 va comunicam ca urmare a verificării făcute in arhiva Primăriei municipiului Sibiu ca nu deținem documentația solicitata la adresa menționata in cerere. www. bzo.ro www.go2etadfcbacc1u.ro www.ga2etc1debistrita.ro www.Qozcitociciclui.ro www.gozfctademoramures.ro www.gozetodeneanit.ro www.gazetadeoradea.ro www.zi-de-zi. ro www.ziaruldemures.ro www.ziaruldesibiu. ro