Ziarul de Sibiu, noiembrie 2006 (Anul 4, nr. 311-332)

2006-11-01 / nr. 311

1 noiembrie 2006 Cu han și poartă nouă, Muzeul din Dumbravă crește Muzeul în nor liber din Dumbrava Sibiului, unul dintre punctele turistice cele mai aglomerate ale Sibiului, crește și se îmbogățește. Crește atât în valoarea și în numărul exponatelor ct și în serviciile oferite vizitatorilor. Astăzi se inaugurează în Muzeu "Hanul din Veștem", fostul loc de întâlnire al drumeților și țăranilor de altă dată, noul spațiu de cazare și găzduire al Muzeului. Restaurată în cadrul CNM Astra, vechea clădire își va primi vechea funcție și va asigura turiștilor și oaspeților muzeului ospitalitate și diverstsment, nu departe de locul unde a fost ridicată la începutul secolului trecut, sub protecția calităților de patrimoniu muzeal de această dată, "în muzeu, transferată și reprimind vechea funcție, „casa dintre vânturi și dintre drumuri" va adăuga, prin semnificațiile și valoarea sa arhitectonică, acest tip urban de construcție ce pătrundea și în mediul rural, adaptându-se la rosturi noi", arată Valer Deleanu, muzeograf în cadrul CNM Astra într-un comunicat de presă. Poarta lui Patru Lista cadourilor CNM Astra pentru cei care îi calcă pragul nu se oprește aici. Odată cu inaugurarea Hanului din Veștem a fost creată și o nouă poartă de acces pentru vizitatori. Și pentru că un simplu punct de acces nu era de ajuns pentru un muzeul de talia și importanța celui din Dumbrava Sibiului, noua poartă este una în stil maramureșan. De realizarea ei s-a ocupat în ultima lună de zile chiar cunoscutul meșter maramureșan, Pătru Gojda. De importanța realizării unui astfel monument popular ne explică chiar autorul: „poarta, mai mult este biblie. Toate-s făcute cu Doamne ajută!", spune Pătru. Printre locurile în care artistul popular a fost și și-a expus creațiile se numără țări precum Spania, Franța și Statele Unite ale Americii. *» Ștefan DOBRE stefan@ziaruldesibiu.ro Pentru Hanul din Vestem s a mai creat o poartă de acces în muzeul din Dumbrava 300 RON, în fiecare lună Bani de cresa Dacă reveniți la locul de muncă înainte ca cel mic să împlinească doi ani, angajatorul trebuie să vă ofere lunar tichete de creșă, în valoare de 300 de lei noi. Părinții care se întorc la serviciu în această perioadă sunt ajutați de Guvern, pentru a reuși să achite costurilor creșei. De la anul, contravaloarea tichetelor nu va fi luată în considerare la calcularea impozitului pe venit. de la Guvern Tichetele de creșă, în valoare de 300 de lei noi, sunt distribuite lunar salariaților pentru fiecare dintre copii, dacă au renunțat la indemnizația de Creștere a copilului și și-au reluat slujba. Tichetele pot fi utilizate doar pentru achitarea taxelor la creșele unde sunt înscriși cei mici și cu care unitățile emitente au încheiat contracte de prestări servicii. Responsabilitatea distribuirii tichetelor de creșă revine angajatorului, care în baza unor documente are obligația de a sprijini părinții salariați. Tichetele de creșă nu pot fi vândute și sunt valabile doar dacă au înscris numărul sub care au fost înregistrate de unitatea emitentă, numele și adresa emitentului, valoarea nominală a tichetului, date referitoare la perioada de valabilitate, precum și numele și prenumele salariatului. De la anul, contravaloarea tichetelor de creșă nu va fi luată în considerare la calcularea impozitului pe venit. Acte necesare Pentru acordarea tichetelor de creșă, dosarul trebuie să conțină o cerere pentru acordarea tichetului și un act doveditor eliberat de creșa unde este înscris copilul. De asemenea, părinții care întocmesc dosarul trebuie să atașeze o declarație pe proprie răspundere că celălalt părinte nu beneficiază de concediul și de indemnizația care se acordă pentru creșterea copilului, precum și livretul de familie sau copia certificatului de naștere al copilului. =“ Magda CACE magda@zianddesibiu.ro Adio Transfăgărășan... până la vară Circulația pe Transfăgărășan, între Sibiu și Curtea de Argeș a fost închisă de la Piscul Negru până la Cabana Bâlea Cascadă. Măsura a fost luată din cauza iernii care se apropie cu pași repezi, iar în această perioadă circulația în zonă ar putea fi afectată de căderi de stânci și de alunecări de teren. In anumite porțiuni stratul de zăpadă viscolită îngreunează deszăpezirea tronsonului de drum. Potrivit agenției naționale de drumuri, porțiunea de drum închisă va fi semnalizată corespunzător, iar șoferii sunt avertizați să nu se aventureze cu mașina până în luna iulie, anul viitor. Iubitorii muntelui care vor să ajungă la Bâlea au la dispoziție telecabina care va fi funcționabilă pe întreaga perioadă a iernii. Drumul Național 70 este deschis doar 4 luni pe an. A venit iarna Ziari OPC sancționează Controale în grădinițe și cămini Căminele de bătrâni, căminele studențești, grădinițele și creșele au fost luate cu asalt săptămâna trecută de inspectorii de la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor, împreună cu reprezentanții Autorității pentru Sănătate Publică aceștia au verificat la sânge dacă cei ce se ocupă cu alimentația în aceste unități respectă normele impuse. Au fost confiscate mai multe mărfuri care nu erau depozitate impropriu și au aplicat mai multe sancțiuni. Controale de Crăciun fost Problemele cele mai dese au depistate la capitolul păstrare. Zeci de kilograme de alimente au fost găsite de oamenii legii în condiții complet improprii. „Alimentele erau unele neetichetate, unele care trebuiau păstrate în congelator erau ținute în frigider, iar cele care trebuie doar refrigerate erau congleate, deci complet aiurea apreciază directorul executiv , Oficiului pentru Protecția Consumatorului din Sibiu, Ilie Mite. Inspectorii de la UPC au făcut 1. mai puțin de 60 de astfel de cotroale de unde au confiscat pr duse în valoare de peste 26 mii RON și alte produse cu al;teri, în valoare de peste 40 de m RON. Oamenii legii spun că următoarea perioadă vor interifica asfel de controale, și în a unități de alimentație publică contextul în care se apropie pași repezi perioada sărbător de Crăciun. „Fac un apel cătoți consumatorii să fie atent produsele pe care le cumpă, pentru că în această perioadă ji să apară produse de caii îndoielnică pe piață", spune Mitea. ** Gabriela ROM" gabi@ziarul de sib, Dicu și Mitea rămân alături de Tăriceanu Vicepreședintele PNL Sibiu, Gheorghe Dicu, a declarat ieri pentru prima oară care este părerea lui față de acțiunea grupului Stolojan States. „Nu ader la platforma Stolojan. Nu sunt constrâns de părerile nimănui. Este, pur și simplu, decizia mea", a precizat liberalul, care deține și funcția de vicepreședinte al Consiliului Județean Sibiu. Dicu se alătură astfel lui Eugen Mitea, președintele organizației municipale, care și el a susținut că nu aderă la platforma liberalilor excluși din partid. Până acum, în Grupul de inițiativă format la Sibiu sau alăturat nouă liberali: Stephan Braune, Mircea Pavelescu, Horațiu Cojocaru, Constantin Lotrean, Mircea Pasca, Marius Oprescu, Daniel Cazac, Mircea Lupu și Mihai Man. Luni, președintele Cornel Știrbeț a declarat că îi va sancționa pe cei care au aderat la noua platformă. „Probabil că vom lua o sancțiune împotriva lor, însă cred că va fi mai mult un avertisment. Nu sunt de acord nici cu declarațiile lui Eugen Mirea, care a vorbit probabil la furie. Este tânăr, însă nu cred ri necesar să vină cu astfel.' declarații. Nu sunt de acord ci un fel de radicalism. Sunt supus pe cei care formează acest gr. i Sibiu. Puteau să mă informeze mine de intențiile lor. Am crez: am avut o relație care ne-ar fi imis un astfel de dialog", al Comei Știrbeț. (A.B.) Publicitate