Ziarul de Sibiu, iunie 2007 (Anul 4, nr. 451-471)

2007-06-01 / nr. 451

1 iunie 2007 2 Eveniment Protejate de chitara de acasă O femeie din centrul secret în care simt aduse victimele violenței din familie a fost de acord să povestească în amănunt calvarul prin care a trecut. Acum, viața ei s-a schimbat total și vrea să uite cu orice preț coșmarul în care a trăit. Zeci de femei îndură zilnic palmele și injuriile soților. Ajunse la capătul răbdării, unele dintre ele își iau inima în dinți, copiii în brațe și pleacă în lume. O parte din ele au noroc. La Sibiu, de anul trecut există un centru special unde victimele violenței domestice sunt ajutate. Tot ce trebuie să facă victimele e să ceară ajutorul specialiștiilor de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului. Protejate un an Timp de un an orice femeie care are probleme cu soțul poate poposi aici. Li se oferă totul și sunt sprijinite să își găsească și un loc de muncă. Centrul a fost inaugurat în martie 2006, iar în 17 august prima mamă a fost primită aici. Până acum au fost ajutate astfel 21 de mame, fiecare cu copii. Le sunt oferite căsuțe cu două camere, bucătărie și baie. Sunt ajutate să își găsească un loc de muncă, iar copiii sunt înscriși la școală. Toată lumea este până la urmă mulțumită. "Mamele pot sta în acest Centru până la un an. In tot acest timp sunt sprijinite să se reintegreze, să își găsească un loc de muncă. Tot ce trebuie să facă o mama care este victimă a violenței este să meargă la medicul legist să își ia un certificat medico-legal și apoi să vină la noi. Avem acum la acest centru trei mame cu 4 copii. Au fost însă și cazuri în care femeile s-au întors la soți. E decizia fiecăreia", spune Beatrice Drăghici, purtător de cuvânt al DGASPC Sibiu. "Am răbdat totul până într-o zi" O vom numi Angela pentru a-i proteja identitatea de cel care i-a făcut atâta rău cât timp au fost căsătoriți. Femeia are 31 de ani acum, are doi copii, unul de 10 altul de 13 ani. Povestește cu greu suferințele prin care a trecut cât timp a stat cu soțul ei. "Am fost lovită de soțul meu de foarte multe ori, am plecat de acasă, dar de fiecare dată m-am întors pentru că nu aveam nici un ajutor. Am răbdat totul până într-o zi când am plecat din nou cu cei doi copii, singură în lume", spune Angela. Mereu, soțul gelos, mare consumator de băuturi alcoolice găsea orice fel de motiv pentru a-i aplica o corecție soției. La un moment dat Angela nu a mai rezistat. "Tremuram doar la gândul că vine acasă" Și-a luat copiii în brațe și a plecat. "Două nopți am dormit cu cei doi copii ai mei ascunsă în mașină. Apoi am ajuns la o doamnă. Ne-am adăpostit la ea încă două zile, după care a trebuit să plecăm din nou, dar nu știam unde. Eram disperată, nu știam ce să fac, nu aveam nici un ban în buzunar", povestește femeia. A aflat însă de existența acestui centru și din acel moment viața ei s-a schimbat complet. "Am deschis un proces de divorț care în curând se va termina și am fost însoțită în permanență pentru că nu puteam ieși singură de teamă să nu fiu urmărită. Acum m-am angajat, copiii sunt bine, merg la școală și nu le mai este teamă de bătaie, de urlete sau de țiplete. Nu îmi mai este frică de soțul meu, trăiesc liniștită lângă cei că vine acasă", spune Angela, doi copii ai mei, fără stres și frică de un nebun. Tremuram doar la gândul Gabriela ROMAN A venit moțiunea. A plecat moțiunea Democrații și liberal-democrații au depus aseară moțiunea împotriva guvernului Tăriceanu. A fost însă respinsă de Camera Deputaților pentru că lipsea o semnătură. Pentru a fi acceptată, o moțiune are nevoie de 116 semnături, însă documentul predat de democrați nu avea decât 115. Aceasta va fi readusă însă la Parlament după ce încă un deputat va iscăli documentul. Moțiunea poartă titlul "Guvernul Tăriceanu trebuie să plece". Boc a declarat la începutul săptămânii că moțiunea de cenzură are rolul de a stabili clar care partide sunt în opoziție și care sunt la putere. Moțiunea de cenzură poate fi inițiată de cel puțin o pătrime din numărul total al deputaților și senatorilor și se comunică Guvernului la data depunerii. Parlamentarii pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea moțiunii de cenzură, cu votul majorității deputaților și senatorilor. Potrivit Constituției, moțiunea de cenzură se dezbate după trei zile de la data când a fost prezentată în ședința comună a celor două Camere. "Guvernul Tăriceanu " se confruntă cu un grav deficit democratic, ca urmare a precarei sale susțineri parlamentare și mai ales populare, demonstrată de rezultatele recentului referendum pentru demiterea președintelui Traian Băsescu. De asemenea, Guvernul Tăriceanu II se confruntă cu un deficit de credibilitate pe plan extern, fapt nepermis în acest moment în care România trebuie să își mobilizeze toate resursele pentru a fructifica beneficiile apartenenței la Uniunea Europeană, în folosul cetățenilor", se arată în textul moțiunii. Democrații dau în finalul moțiunii și alternativa actualului guvern. "România are nevoie acum de un guvern stabil, profesionist, cu o majoritate parlamentară asumată în mod transparent. Partidele politice trebuie să decidă, fie își asumă guvernarea, fie acceptă organizarea alegerilor anticipate. Decizia este în acest moment în mâna Parlamentului. Indiferent pentru ce soluții se va opta în continuare, pentru ieșirea din criza actuală România are nevoie de aprobarea acestei moțiuni de cenzură, pentru a pune capăt mandatului acordat Guvernului Tăriceanu II", se arată în comunicat. (A. B.) ~ r" W .<* DE SIBIU ^ Ziarul Leonard Orbán Comisarul european pentru multiligvism, Leonard Orbán, a ajuns ieri în jurul orei 17:30 în Sibiu într-o vizită oficială. Acesta a avut programate în decursul după-amiezii de ieri, dar și în această dimineață, mai multe întâlniri cu oficialitățile sibiene. Din cauza traficului încărcat de pe Valea Oltului comisarul european s-a lăsat așteptat, programul trebuind decalat cu mai bine de o oră. Astfel că vizita programată pentru ora 16:00 în Muzeul Național Brukenthal a trebuit contramandată, Leonard Orbán mulțumindu-se doar cu o scurtă strângere de mână cu reprezentanții muzeului sibian, după care a mers la cealaltă întâlnire planificată cu episcopul Bisericii Evanghelice, Christoph Klein, și cu Hans Klein, decanul Facultății de Teologie Evanghelică din Sibiu. Orbán și cei șase consilieri în acestă dimineață Leonard Orbán are trecute în program întâlniri cu rectorul Universității "Lucian in Sibiu Blaga", Constantin Oprean, precum și cu studenții facultății, după care în jurul orei 11:00 se întâlnește cu primarul Sibiului, Klaus Johannis. Pe parcursul vizitei sale în Sibiu, Leonard Orbán este însoțit și de șase din consilierii săi personali pe probleme de multilingvism, ei înșiși o demonstrație de multilingvism, aceștia provenind din toate părțile Europei, din țări precum Spania, Franța sau Germania. Leonard Orbán va părăsi Sibiul în această după-amiază cu destinația Sighișoara, ulterior Brașov. (Ș. D.) în legătură cu traficul de la intrarea în Sibiu, Ministerul Internelor se spală pe mâini Continuare din pagina 1 în urma studiilor efectuate de structurile ministerului Internelor, reiese că vina pentru blocaje o are traficul de pe DN1. "Drumul Național 1, pe segmentul de drum cuprins între localitatea Sebeș și intersecția cu Drumul Național nr. 7, în raza localității Veștem, înregistrează unele dintre cele mai mari valori de trafic din țară, acest tronson de drum fiind tranzitat zilnic de aproximativ 20.000 - 24.000 de autovehicule", se arată în răspunsul primit de la minister. în plus, Sibiul este un nod de trafic rutier făcând legătura între Drumul Național 1 cu DN14 și cu DN 7.O altă cauză este semnalată de polițiști: lipsa centurii ocolitoare. "Lipsa unei centuri ocolitoare a municipiului destinată traficului greu de transport sau de tranzit îngreunează fluența traficului, prin prisma faptului că acest flux distinct de autovehicule este preluat de străzile orașului, care nu sunt proiectate să susțină asemenea valori de trafic", se mai spune în comunicat. Vină și la Promenada Reprezentanții Ministerului Internelor sunt de părere că și cei care au construit complexul comercial la ieșirea din Sibiu au vina lor pentu ambuteiajele create. In avizul de principiu eliberat de Inspectoratul Județean de Poliție trebuia amenajată și o bandă de circulație distinctă față de cele existente, pentru traficul care iese din Sibiu special pentru a se deplasa la complexele comerciale; "în momentul când construcția benzii de circulație în discuție vor fi finalizate, această bandă va prelua întreg traficul de autovehicule care se va deplasa spre complexul comercial", se arată în răspunsul semnat de ministrul David. (A. B.) ^Știri "Cocoșul decesului la Parlamentului European Elmul realizat după cartea scriitorului abian Eginald Schlattner a fost propus pentru selecție, în cadrul concursului de film "Premiul de fim al Parlamentului European"", de către europarlamentarul Ovidiu Ganț "Am înaintat o propunere de fapt am înmânat cdlor care se ocupă de selecții un DVD cu filmul Am văzut filmul și mi se pare foarte interesant", a declarat ieri Ovidiu Ganț Filmul regizat de Radu Gabrea este o poveste adevarată despre iubire și ură, prietenie și lașitate trădare și devotament Acțiunea filmului se petrece în ziua de 23 august 1944, în orașul Făgăraș, unde tânărul Felix Goldschmidt (David Zimmetschied) se pregătește să fie gazda serbării de încheiere a șooli în așteptarea petrecerii pe care și-o dorea atât de mult el retrăiește în amintire anii de război de-a lungul cărora tihna orașului din inima Ardealului, cu lumea lui atât de pestriță etnic și totuși atât de pașnică, fusese spulberată de năprasnica rafală istorică. Mult așteptata petrecerea are loc dar este întreruptă de sirenele de alarmă și de vuietul raidului aerian. Străbătut de laitmotivul cocoșului decapitat ca simbol al permanentei amenințări care în final devine realitate. (A B.) Altă constituție, alt sistem de vot Europarlamentarul Ovidiu Ganț mizează pe modificarea Constituției și pe votul uninominal de tip german. "Am o satisfacție personală că toate partidele politice au înțeles că trebuie să se modifice părți din actuala Constituție. Rămân la părerea că Parlamentul României trebuie să rămână bicameral", a spus Ovidiu Ganț. Legat de votul uninominal, Ganț crede că nu mai este nevoie de un referendum prin care populația să-și arate atașamentul pentru acest sistem de vot pentru că este inutil "Cred că în această direcție se va merge. Am înțeles că partidele parlamentare sunt pentru introducerea votului uninominal. Nu cred că mai e nevoie să facem referendum, pentru că toată lumea își dorește votul uninominal. Trebuie să facem legea și să o trecem prin parlament pentru că vom reuși asta în unanimitate", a mai spus Ganț Europarlamentarul mai este de părere că României i s-ar potrivi mai bine sistemul de vot german, in care jumătate din parlamentari sunt aleși pe listele partidelor politice, iar cealaltă jumătate pe liste electorale nominale (A. B.) Publicație editată de S.C. Ziarul de Sibiu S.R.I Director executiv: Călin BUCUR (0742-042.619) Redactor șef: Alin BRATU (0742-977.928) REDACȚIE Redactor șef-adjunct: Traian Deleanu (tel: 0740-503.228) Editor: Bogdan Brylynski (tel: 0743-091.876) Șef de p. economic: Laurențiu PARNICĂ Eveniment: Gabriela ROMAN Cultură: Ștefan DOBRE Sport: Bogdan BRÂNZĂ Social: Magda CADE Sănătate: Anca MARIN IT/DTP: Alexandru CAZAN Ovidiu DUGULAN Fotoreporter: Silvana ARMAT ADMINISTRAȚIE Director Publicitate: Nicoleta TRIF (tel: 0748-110.998) Consilier juridic: Coraliu OLTEAN Asistent difuzare: Virgil MOHANU Tipărit la CONCEPȚIEI GRAMM, BrașoviSI. Articolele publicate în Ziarul de Sibiu nu pot fi reproduse parțial sau integral decât cu acordul scris al directorului publicației, conform Legii Drepturilor de autor: membriaeibru_ ASOCIAȚIA PATRONALA A tiL. EDITORILOR LOCALI ZIARUL este reprezentat de agenția de publicitate ARBOMEDIA Membru BRAT ZIARUL folosește serviciile agenției de presă Mediafax Str. Zaharia Boiu nr. 2, et. 1 - Sibiu, tel./fax: 0369-101.434 web: www.ziarullesibiu.ro, e-mail: redactia@ziaruldesibiu.ro