Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-06-11 / nr. 118

171 Sevastonolei cu arătări foarte exacte arhitectură, cuprinde otare bogată colecțiaosițiunei alibilor. Dacă arătările asupra lucrărilor rusești, au totu asemenea ecarlitsdine, ba acele ce rușii posedă asupra lucrărilor noastre, ele ne voru fi de cea mai mare folosință. „În numerul acestor hărtii se afla încă și o scrisoare a principelui Gorceavcoi, care vrcinasrnatorulu însercina pre guvernatorulu Cherciului să pregătească spitale 16,000 de bolnavi.lui că p'au avutu timpu guvernatorulu să pentru ce mulțumimu ceriuuie de antichități reculese în Crimea. „Cele 20.000 poloboace de cărbuni ce au fostu găsiți la Cherciu, fură văndute cu ciobanii ce socotește că productul a 100.000 împărțitu la trupele escestei vănzeri va da uiipa de livre sterl. de pedițiunei. „Findu că poi am găsitu la Corciu 50 de tunuri, ale noastre ne-au depenitë de prisosu și le-amu retrimisu la Camies. „O parte din trenulu artileriei au fostu imbarcată; se găndește că aceasta urmează pentru espedițiunea ce se progretează in contra Anapei. „Inginerii anșefi ai armatelor aliate s'au pornitu în căutarea minelor de cărbuni, de unde s'au scosu acei găsiți la Cherciu.” A,papa despre care ce vorbește în jurnale, este o politie a Circasiei la marginea despre nordu-estu a mărei Negre nu departe de Taman și de strămtoarea Iani-Cale. Ce npecsuone că vechea Sindona sau Sindica se afla totu ne aceste locuri unde e mi Anapa acuma. Turcii acolo odinioară făceau unu comerțu însemnătoriu de grău, sacară, pei, blănuri și chiaru cu sclave Circasiene. Politia aceasta are unu portu bunu, și o tărie ridicată de cătră Turci la 1784. Ea s'au cuprinsu de Ruși la 1791. Anapa este cea mai însemnată politie și cea mai sine intspus de pe țermul Circasianu. — În giur. de S. Petresburgu din 24 Maiu (5 Iunie) se cetește: De la Gen. Hp. Gorceacoi s'au primitu in 21 copia raportului gen. lestepantului Vranghelu, comandantul trupelor din partea răsăriteană a Crimeei din 13 (25) Maiu, despre cuprinderea Cherciului și a Iani- Calei de aliați, înființeză aceste spitale, căci am avea azi pe brațe 16,000 de bolnavi de'ngrijitu, și în adevăru aceasta n'aru fi fostu celu mai frumosu beneficiu alu cucerinței noastre. „Cătu pentru celelalte hărtii, însemnătatea lor nu îngădue de a le publica. Tot ce potu zice, e că sîntu unele care arată situațianea mi puseturile rușilor in Crimeea. Aceste documente prețuescu încă mai multu de cătu toate raporturile spionilor și ale fugarilor. Renunțu de a vă da o idee de fertilitatea (rodirea) acestui pămăntu pre care'l cucerirămu cu așa lesnire, și a salubrităței (sepătăței climei) Cherciului și a împrejurimelor sale. „Paza este coperită de grădini, de sit, pășuni, și noi încurăjămu din toată pupăm'nteni terea noastră pre agricultorii să'și continueze lucrările, care ne vor îngădui de a trimite armatelor noastre o mare parte din obiectele de consumare, de care ele ale nevoie zilnică. Noi am aflat că de la începutul resbelului adesă s'au pășunaturi pănă la 80.000 capete de vite. apusu unu edificiu (zidire) de o foarte frumușică ar„Afară din politie, la aflatu și totu deodată în aceste  a- -aci-