Ziua, octombrie 2002 (Anul 9, nr. 2524-2550)

2002-10-08 / nr. 2530

r Gazdă a Festivalului Dramaturgiei Românești, Teatrul Național „Mihai Eminescu“ din Timișoara a fost sâmbătă seară neîncăpător. Festivalul, aflat la I de-a X-a ediție, s-a deschis onorabil, dacă luăm în calcul „greutatea“ titlului primului spectacol „Celălalt Cioran“, de George Banu, în regia lui Radu Penciulescu, producție a Teatrului I.L. Caragiale din București. Spectacolul i-a avut ca protagoniști pe actorii Ovidiu Iuliu Moldovan, Oana Vânătoru, Liviu Lucaci, Marius Florea Vizante, pe Mihaela Vâlcea la pian, actori ce au așezat în scenă versiunea lor după Caietele Un om despre care se spunea „că-l supără totul" a devenit personaj principal la Timișoara Festivalul Dramaturgiei Românești guvernat de spiritul lui Cioran lui Cioran, intr-un spectacolaforism, alternând notații succinte ale omului despre care se spunea „că-l supără totul...“. „Celălalt Cioran“ s-a dovedit a fi un spectacol util, în special pentru cei care nu l-au citit pe Cioran. Ziua a doua de festival a debutat între oglinzile TNT, cu un colocviu pe tema „Cioran - dramaturgul pierdut“, al cărui moderator a fost Florica Ichim și cu un spectacol-lectură: „Călătorii cu Alice“ de Iosif Naghiu, prezentat de Mircea Mihăieș Toamna teatrelor la Timișoara a început, se pare, de la București, și a continuat, în cea de-a doua zi a lui, cu „Viitorul e maculatură“, de Vlad Zografi, în regia Nonei Ciobanu, un spectacol pus în scenă la Teatrul Mic din Capitală, apoi cu „îngerul electric“ al Teatrului ACT, ambele excelente, în a căror distribuție se înscriu actorii Mitică Popescu, Gheorghe Visu, Mihai Dinvale, Mihaela Rădescu și alții... (cu toții din „Viitorul e maculatură“) și Antoaneta Cojocaru, Bogdan Dumitrescu, Adrian Ștefan și Cristian Popa, din „îngerul electric“. Ideea primului spectacol gravitează în jurul faptului că viitorul nu există. Există doar un teritoriu pentru fantasme, atunci când conștiința nu poate participa la opțiunile prezentului. Viitorul e maculatură..., pe când în „îngerul electric“ el nu există. Cele trei personaje, exponenți ai generației tinere infestate de agresiunea muzicii house, a emisiunilor TV, se sinucid fără motivație, fără vreun scop definit. Atât primul, cât și cel de-al doilea spectacol îmbină scriitura clasică cu elemente moderne, împrumutate prin mijloacele de expresie ale audiovizualului și amândouă construiesc, în fond, un profil, primul al omului din România, cel de-al doilea al condiției tinerilor din România de azi, al degradării psihice în haosul existential. Ionela Simina LUPE ZIUA de Vest jftor Ovidiu Iuliu Moldovan ■ H I ■ 111 ' BRII ■ Hf 1 H I||RH| ^ ^ ^ w marți 8 octombrie 2002 J -A | ’s/ iliiiîÉiiiii . Cel mai scump film din istoria cinematografiei italiene va avea premiera vineri Roberto Benigni, regizor și protagonist în „Pinocchio“ Filmul va rula în 840 de cinematografe din peninsulă „Pinocchio“, o ecranizare după celebrul roman al lui Carlo Collodi, este cel mai recent film al lui Roberto Benigni, ca regizor și interpret al rolului principal, producție a cărei premieră este așteptată vineri în Italia. „Pinocchio“, un proiect de 40 de milioane de euro, este cel mai scump film italian realizat vreodată, el bătând de altfel recordul și în privința distribuției filmul va rula de la sfârșitul acestei săptămâni în 840 de cinematografe din peninsulă, anunță Reuters. „E cartea cea mai faimoasă și mai tradusă din lume, după Biblie și Coran. Nu există nimic mai frumos ca Pinocchio“, le-a spus Benigni ziariștilor italieni, presa străină fiind ținută deoparte până la premiera mondială a filmului, în apropierea Crăciunului, în vârstă de 49 de ani, Roberto Benigni fusese poreclit în tinerețe „micul Pinocchio“ de către Federico Fellini și-și dorea să joace acest rol. „Dacă mai așteptam un an, l-aș fi jucat pe Geppetto“, spune Benigni, care a făcut din ecranizarea cărții lui Collodi o afacere de familie, soția sa, Nicoletta Braschi, jucând-o pe Zâna Albastră. (I. POPOVICD Phoenix: „Dacă am fi cântat în engleză, eram prima trupă în Germania“ Nicu Covaci a declarat ieri că cele două concerte aniversare Phoenix - 40 de ani organizate cu sprijinul Guvernului, în 9 și 11 octombrie, reprezintă pentru membrii trupei una dintre cele mai mari surprize, după primirea făcută de publicul tânăr din România, în primul spectacol după căderea comunismului. „Dacă am fi cântat în limba engleză, Phoenix ar fi devenit cea mai mare trupă din Germania“, a declarat liderul trupei, în cadrul conferinței de presă pe care membri mai vechi și mai noi ai Phoenix au susținut-o la Clubul Twice din București. La rândul său, Costin Petrescu e de părere că, dacă n-ar fi existat „impedimentul limbii“, Phoenix ar fi avut mare succes în străinătate. Participanții la conferință au anunțat că spectacolul de gală care va avea loc mâine, la Opera Română, va reuni muzicieni care au făcut parte din Phoenix de-a lungul timpului, dar și invitați speciali printre care se numără și Malcolm J.Lewis și Jooles Cooper, doi artiști care au lucrat cu Black Sabath, Pink Floyd, Orchestra Sym-Phoenix și Corul Da Capo. în același timp, concertul de la Sala Polivalentă, de vineri, va fi structurat în patru secțiuni, câte una pentru fiecare deceniu de activitate, a mai anunțat Covaci. (L. DOBRE) Festivalul Japonia 2002 aduce arta și tradiția niponă în București . Fundația Culturală Română și Japan-Romania Society organizează, în perioada 10 - 20 octombrie, festivalul Japonia 2002. înainte de începerea festivalului, mâine, la orele 18.00, maestrul și scriitorul Mitsugu Saomote va susține conferința Spiritul samuraiului, despre „Bushido“, urmată de câteva demonstrații cu săbii de luptă. Japonia 2002 se va deschide joi, la Ateneul Român, cu un concert de gală susținut de Filarmonica George ’scu, dirijată de Yoichiro OMachi, în același timp, în cadrul evenimentului vor f vernisate mai multe expoziții de artă japoneză, printre care se numără și o expoziție de chimonouri, una de pictură pe sticlă, de caligrafie japoneză și de aranjamente florale Ikebana Sesshu. Pe 11 octombrie, la Teatrul Național din București va fi prezentată „Marea colecție Yumi Katsura în România“, evenimentul fiind deschis de un recital de taiko (tobe japoneze) și shamisen susținut de grupul Rumei Daiko. Demonstrații de ikebana și caligrafie japoneză vor putea fi văzute sâmbătă, la Muzeul Municipiului București, unde va avea loc și conferința „Chimonoul în tradiția vestimentară japoneză“, susținută de prof. Mihoko Domyo de la Muzeul Bunka Gakuen din Tokio. (L. DOBRE) în două dintre teatrele bucureștene s-au montat piesele președintelui SRTV „Legenda ultimului împărat“ și „Uzina de plăceri SA“ sunt gata pentru primul gon. Două dintre piesele lui Valentin Nicolau, „Uzina de plăceri SA“ (inițial „Ca zăpada și cei doi“) și „Legenda ultimului împărat“ („Fotograful Majestății Sale- Ultimul împărat“), vor avea premiera în curând pe două dintre cele mai apreciate scene bucureștene - la Teatrul Nottara și, respectiv, Teatrul Național „I.L. Caragiale“. La Nottara, „Uzina de plăceri SA“, în regia lui Alexandru Berceanu, cu Virgil Ogășanu și Dragoș Bucur, va avea premiera oficială pe 16 și 19 octombrie, iar „Legenda ultimului împărat“, în regia lui Alice Barb, cu Claudiu Bleonț, George Ivașcu, Mircea Albulescu, Rodica Popescu- Bitănescu, Ilinca Goia, va avea primul spectacol joi, 10 octombrie, la Sala „Camil Petrescu“ a TNB. „Ultimul împărat“ e o piesă construită în jurul ideii de putere care fascinează, care seduce, și a terorii la limita dintre luciditate și nebunie. E pentru prima dată când tema dictatorului își face loc în textul dramatic postrevoluționar, iar abordarea lui Valentin Nicolau e una foarte generoasă, dovadă fiind și faptul că a reușit să se impună pe scena românească, considerată a nu fi foarte deschisă față de dramaturgia autohtonă. De formație inginer geofizician, Valentin Nicolau este fondatorul editurii Nemira, a fost consilier al prim-ministrului și în prezent este președinte al Televiziunii Române. A publicat până acum două volume de dramaturgie, „Dacă aș fi un înger“ (Unitext 2000) și „Ultimul împărat“ (Polirom 2001), iar în stagiunile anterioare i-au fost montate două dintre piese - „Vi s-a furat un pat“, în 1999 la Teatrul din Bârlad, și „Lume, lume, spro lume“, în 2000, la Teatrul din Sibiu. Nicolau face parte din noua generație a dramaturgiei românești în care, deși a intrat târziu s-a făcut repede remarcat alături de Vlad Zografi și este, în momentul de față, unul dintre cei ma apreciați autori contemporani din teatrul românesc. (I POPOVICD Patrimoniul cultural din perspectivă UNESCO la Academia Română Mohamed Bedjaoui (Algeria) a susținut ieri, în Aula Academiei Române, o conferință cu tema „Identitate națională și patrimoniu cultural imaterial: reflecții UNESCO asupra protecției patrimoniului universal“. Bedjaoui, fost membru și președinte al Curții Internaționale de la Haga și ambasador al Algeriei la ONU, a vorbit despre pericolul deteriorării imaginarului social în epoca globalizării și necesitatea găsirii unor mijloace de salvare a patrimoniului cultural. Cu ocazia acestei conferințe, lui Bediaoui i s-a acordat, din partea președintelui Academiei Române, Eugen Simion, diploma pentru înalte merite în științe juridice. (I.P.) Teatrul MUC prezinta pe Cristian Jacob i SAAL da Bertolt Brecht: prima inorntare pe o scenă romanească a acestui text tulburător RoQitorul Dragoș Gaboort, redă prin imagini adesea șocante povestea artistului Baal, plinâ de blasfemie , lirism, de revoltă, de dragoste, desfișiera si de crimă Spectacolul se încarcă de forță prin explozia de culori a scenografiei lui Dragoș Buhagiar și pregnanta coloanei sonore accentuată de solndurile formației Vita de Via ** % * & Drepturi și libertăți fundamentale la Muzeul Literaturii Volumele „libertatea de expresie“, „Drepturile copilului“ și „Unitatea și războiul religiilor“, apărute în cadrul Colecției „Drepturi și libertăți fundamentale“, vor fi prezentate mâine, la orele 13.00, la Muzeul Literaturii Române. Pe lângă Prezentarea colecției, apărute la Editura Premier dinloiești și semnate de magistratul Cristina Pigui, autoarea își propune să prezinte un nou concept, acela de justiție socială. Volumele vor fi prezentate de Gheorghe Nistoreanu, Ahmed. H. Ahmed și Daniel Pantazi. (L DOBRE) Coelho și Ustinov » au primit Planetary Consciousness Award S criitorul brazilian Paulo Coelho și actorul britanic Peter Ustinov au primit Planetary Consciousness Award, acordat de Clubul de la Budapesta, un organism desprins, în 1993, din Clubul de la Roma. Elogiul lui Sir Peter Ustinov, președintele Clubului Budapesta, a fost rostit de către „suveranul pontif" al criticii literare germane, Marcel Reich-Ranfold, în timp ce ungurul Ervin Laszlo l-a rostit pe acela al lui Paulo Coelho, transmite Mediafax. Printre laureații din anii trecuți ai Planetary Consciousness Award figurează episcopul sud-african Desmond Tutu și secretarul general al Națiunilor Unite, ghanezul Kofi Annan. Clubul Budapesta, al cărui membru este și Dalai Lama, se interesează de răspunsurile date provocărilor mondiale și încearcă să promoveze evoluțiile pozitive în lume. (L DOBRE) Seară Brahms-Ravel cu pianistul Răzvan-Costin Filipoiu Pianistul Răzvan-Costin Filipoiu va susține un recital la Palatul Șuțu, mâine, de la orele 18.00, în cadrul Stagiunii muzicale „Iosif Sava" a Fundației Accumm. Tânărul muzician va prezenta o seară Brahms-Ravel, care va deschide seria de prezențe a studenților români ce studiază la universitățile din străinătate. Răzvan-Costin Filipoiu este student la Universitaet Der Künste din Berlin, la clasa profesorului Reiner Becker. (L DOBRE) Recital Concordia la Radiodifuziune C vintetul Concordia susține un recital astăzi, de la orele 19.15, la Studioul de concerte ,Alfred Alessandrescu“, în cadrul Stagiunii de concerte a Formațiilor Muzicale Radio. Din program fac parte lucrări de D. Croner, I. Căianu, Gh. Firea, F. Popovici, M. Moldovan și V. Jianu. Mâine, de la aceeași oră, Orchestra de Cameră Radio, dirijată de Horia Andreescu și avându-l ca solist pe pianistul Dan Grigore, va interpreta, la Studioul „Mihail Jora“, Jocuri II de S. Pautza, Concertul nr. 20 în re minor pentru pian și orchestră, K. 466 de W.A. Mozart și Simfonia a II-a în re major, op. 36 de L. van Beethoven. (L DOBRE) Dublu vernisaj la Biblioteca Pedagogică Două expoziții de fotografie și pictură vor fi vernisate mâine, la orele 14.00, la Biblioteca Pedagogică Națională „I.C. Petrescu". Expoziția de fotografie „Starea ecologică a Bucureștiului“, realizată de Dragoș Stan, directorul executiv al Organizației non-guvernamentale Eco-Civica, va fi deschisă până la sfrșitul acestei luni. Cea de-a doua expoziție, cea de pictură, a fost intitulată „Copiii și marea" și a fost realizată de elevii din clasele I - V de la Clubul Copiilor din Sectorul 6. Pictorul Neculai Hilohi și profesorii Virginia David și Luminița Sandu vor prezenta lucrările tinerilor artiști, manifestarea fiind urmată de un Recital liric al copiilor. (L DOBRE) (Its« t’l t)« \ I . ^ 4p 4P m *«■ 4p j. j. pr vp« 1 STĂ Sl dl CĂIT! 51 | âm ăP* ” : __________________________________ în limi . : ^RRR^P^ ^^RrB^^^ R^R R^B ^BB^ ^^BRB^^BL ®RR RfB BIR ZIUA Mit©ir a r li