Zori Noi, septembrie 1961 (Anul 14, nr. 4271-4296)

1961-09-16 / nr. 4284

Contribuția comisiei de revizie Conform statutului model al gospodăriei agricole colective, la fiecare doi ani adunarea generală a colectiviștilor alege din sinul ei o comisie de revizie alcătuită din trei persoane. Aceasta are ca sarcină să facă 4 revizii generale pe an și ori de câte ori este nevoie — revizii partiale. In activitatea ei, comisia controlează cum se dezvoltă și se apără averea obștească, cum se realizează planul de venituri și cheltuieli, cum se respectă hotărîrile adunării generale și statutul modelal G.A.C., de către consiliul de conducere Se știe, comisia de revizie cercetează toate cazurile de încălcare a intereselor gospodăriei și ale membrilor ei și are un rol însemnat în bunul mers al treburilor obștești. In ultimii ani, gospodăria agricolă colectivă „1 Mai" din Ciomîrtan, raionul Rădăuți, a obținut succese de seamă în consolidarea ei economico - organizatorică. Hărnicia colectiviștilor, sprijinul primit din partea organizației de partid și a cadrelor tehnice, a organelor raionale de partid și de stat, au dus la sporirea producției vegetale și animale, la dezvoltarea avuției obștești, la creșterea bunăstării colectiviștilor. Se poate spune că la obținerea acestor succese a contribuit și comisia de revizie formată din comuniștii : Valerian Ionescu, Constantin Crăiniciuc și Gh. I. Oniciuc, colectiviști care se bucură de încrederea tuturor membrilor gospodăriei. Îndrumată în permanență de către organizația de partid, comisia de revizie veghează la respectarea întocmai a prevederilor statutului model al G.A.C. De la începutul anului și pînă în prezent, ea a făcut două revizii generale și mai multe revizii parțiale. Pentru buna desfășurare a activității sale, comisia obișnuiește să-și alcătuiască planuri de muncă, iar după fiecare revizie face propuneri în scris, în vederea înlăturării lipsurilor constatate cu prilejul reviziilor. Fiecare membru al comisiei participă la ședințele consiliului de conducere și aduce la cunoștința acestuia deficiențele semnalate, vine cu propuneri concrete de îmbunătățire a muncii. Pe baza celor sesizate în timpul reviziilor, consiliul de conducere a luat măsurile cuvenite pentru înlăturarea unor deficiențe existente în organizarea muncii pe brigăzi, in calcularea zilelor - muncă efectuate de colectiviști și în afișarea tabelelor cu evidența zilelor - muncă. Colectivistul C. Pușcaru, de exemplu, care lucrează la sectorul ovin, primește acum cîte 5 zile-muncă pe lună mai mult decît i se stabilise inițial. Deficiențe a constatat comisia de revizie în evidența produselor vitrate și ieșite din magazia colectivei. In magazie au fost găsite cantități de porumb și orzoaică neînregistrate, iar la unele produse s-au găsit cantități mai mici decît trebuiau. Produsele găsite în plus au fost înregistrate, iar minusurile au fost imputate magazionerului. La propunerea comisiei de revizie, adunarea generală a colectiviștilor a hotărît ca magazionerul Vasile Boureanu să fie înlocuit. In mod nejustificat, consiliul de conducere al gospodăriei neglija să încheie contracte cu statul pentru livrarea de porci îngrășați, deși, conform hotărîrii adunării generale, acest lucru era stabilit în planul de producție. îndată după sesizarea făcută de comisia de revizie, gospodăria a încheiat contract să vîndă statului 30 porci grași și 10 tăurași, sporiindu-și astfel veniturile bănești. Comisia de revizie a constatat și alte lipsuri, care, deși au fost aduse din timp la cunoștința adunării generale, consiliul de conducere nu a luat măsurile necesare pentru înlăturarea lor. Anul trecut, de pildă, gospodăria a avut și o suprafață de teren cultivată cu legume și zarzavaturi, culturi la care s-a înregistrat o pierdere de 5.000 lei. In acest an, gospodăria și-a planificat să cultive 2 hectare cu legume care să aducă un venit de 35.000 lei. Constatînd că la grădina de legume lucrările nu sunt executate la vreme și de bună calitate, comisia de revizie a propus consiliului de conducere să înființeze o echipă legumicolă. Consiliul de conducere, în frunte cu președintele Constantin Știubianu, au făcut „uitată" această propunere, iar, ca urmare, la grădina de legume însămînțările au fost executate cu întîrziere și de calitate proastă, s-a M. NEGURA (Continuare în pag.«). Fiecare Q.A.C. - f o unitate puternică ! \ In noul an forestier Muncitorilor de pădure - condiții cît mai bune de lucru . Principala sarcină ce stă în fața sindicatelor este aceea de a antrena masele largi de oameni ai muncii în întrecerea socialistă, de a generaliza și răspîndința și metodele înaintate expertde muncă, în scopul înfăptuirii mărețelor sarcini trasate de partid. Buna desfășurare a întrecerii socialiste depinde în mare măsură de felul cum sunt asigurate condițiile tehnico-materiale pentru bunul mers al procesului de producție. Ținînd seama de acest lucru, biroul executiv al consiliului local al sindicatelor Gura Humorului a îndrumat îndeaproape comitetele sindicatelor din întreprinderile raionului să vegheze în permanență cum sunt îndeplinite prevederile contractului colectiv, să se îngrijească de condițiile de muncă și de viață ale colectivelor de muncă. In prezent, întreprinderile forestiere din raion se găsesc în pragul unui nou an de muncă în exploatările forestiere. Pentru buna desfășurare a procesului de producție în acest sector, proces ce are loc în mijlocul naturii, conducerile întreprinderilor forestiere Gura Humorului și Frasin, sprijinite de comitetele sindicatelor respective, și îndrumate de comitetele de partid au luat din timp măsuri de întocmire a planurilor tehnice de exploatare, de executare a construcțiilor pasagere și de amplasare a instalațiilor cu cablu, folosite la scosul și apropiatul materialului lemnos. La I.F. Gura Humorului, de pildă, au fost întocmite planurile tehnice de exploatare pentru toate parchetele din produse principale verificate și aprobate. De asemeni, s-a instalat deja un funicular la gura de exploatare Slatina iar altul va fi instalat la gura de exploatare Stoeneasa - sectorul de exploatare Gura Humorului. In prezent se n ---*------------- ... lucrează intes la un drum auto care se construiește pe o distanță de 6 km, în sectorul Mănăstirea Humorului. Și la I.F. Frasin s-au întocmit procesele verbale pentru stabilirea proceselor tehnologice din exploatările de pădure. Totodată, s-a trimis la școlarizare personalul necesar pentru mînuirea ferestralelor „Drijba” și se lucrează la costrucția unui drum auto pe o distanță de 3 km. Prin grija comitetelor sindicatelor, măsuri eficace au fost luate în vederea asigurării unor condiții de viață cît mai bune muncitorilor din exploatările de pădure. Este cunoscut faptul că astăzi muncitorul de pădure nu mai este nevoit să doarmă în colibe ci are asigurate condiții de cazare din cele mai bune cabane moderne înzestrate cu paturi de fier și cu tot cazarmamentul necesar. De curînd, întreprinderile forestiere din raion au renovat toate cabanele existente și au construit încă un număr de 9 cabane noi înzestrate cu toate cele necesare. Aproape toate cabanele vor fi înzestrate cu aparate de radio și biblioteci volante care vor da posibilitate muncitorilor forestieri să-și ridice nivelul cultural-educativ, să fie la curent cu evenimentele interne și internaționale. Comitetul sindicatului de la I.F. Gura Humorului a și luat măsuri pentru repararea unui număr de 7 aparate de radio, a procurat încă 10 lămpi termo pentru aparate de radio la baterie și a mai cumpărat cărți în valoare de 2.000 lei. Astfel, numai în bibliotecile volante, muncitorii din exploatări vor avea la dispoziție peste 4000 volume câtți. In cabanele din ambele întreprinderi forestiere vor funcționa în noul an forestier un număr de 36 aparate de radio din care 33 aparate de radio vor funcționa cu ajutorul lămpilor termo de producție sovietică. In asemenea condiții, comitetele sindicatelor vor avea largi posibilități să antreneze pe toți muncitorii în întrecerea socialistă și să-i organizeze în brigăzi complexe cu plata în acord global, iar la rîndul lor muncitorii forestieri vor putea obține mai bune rezultate în lupta pentru exploatarea și valorificarea superioară a masei lemnoase. ȘTEFAN PELINARU activist al Consiliului local al sindicatelor Gura Humorului în cadrul grădinii de legume de la G.A.S. Zăicești — Botoșani, varza de toamnă ocupă o suprafață de 7 ha. îngrijită după regulile agrotehnice, ea promite o recoltă mult mai boată decît prevede planul. UN CLIȘEU: Florica Sandu, muncitoare calificată care lucrează la grădină, încearcă. . . greutatea unei verze. Foto: E. ARON Anul XVI nr. 42844 pagini 20 bani Sînt:tăîă 16 septembrie isiül ♦« Întrețin bine autovehiculele Conducătorii auto de la autobaza Gura Humorului acordă o atenție deosebită întreținerii în bune condițiuni a stării tehnice de funcționare a autovehiculelor, efectuării la timp a reviziilor etc. Procedînd în felul acesta conducătorii auto Dumitru Băiatu și Gheorghe Iuga au depășit norma de parcurs la autobusele pe care lucrează cu 72.000 și respectiv cu 50.000 km. De asemenea tov. Adolf Zavila, Ioan Flocea, Vasile Săuleac, Gheorghe Popa și alții au depășit norma de parcurs, Să se urgenteze procurarea vitelelor planificate! Cînd munca e bine organizată Gospodăriile agricole colective din raionul Dorohoi au avut în plan să cumpere anul acesta 570 de vițele. In vederea realizării acestei sarcini, în fiecare gospodărie, cu sprijinul organizațiilor de partid, au fost alcătuite comisii speciale, formate din președintele gospodăriei, doi membri din consiliul de conducere și un tehnician veterinar. In centrul preocupării lor a stat, în primul rînd, identificarea și procurarea vițelelor pe plan local. La identificarea vițelelor s-a ținut seama ca vițelele să fie sănătoase și să provină de la părinți cu a mare valoare zootehnică. Organizațiile de partid și stalurile populare comunale, tovarășii de la secția agricolă permanentă raională au sprijinit în gospodăriile agricole colective in realizarea planului la cumpărări de vițele. Procedîndu-se în felul acesta, s-a reușit ca încă cu mult timp în urmă, gospodăriile agricole colective din raionul Dorohoi să-și depășească planul la cumpărări de vițele. In total, ele au cumpărat 577 de vițele. Asemănător a fost organizată munca în G.A.C. din raionul Fălticeni și în G.A.C. din raza orașelor Botoșani și Suceava, gospodării care, de asemenea, au realizat de mult planul la cumpărări de vițele. Intîrziere nejustificată Gospodăriile colective din raionul Botoșani ale căror consilii de conducere, cu sprijinul cadrelor de specialitate, ,s-au ocupat din vreme de realizarea planului la cumpărări de vițele, au obținut realizări însemnate. Gospodăriile colective din satele Ipotești, Vînători, Gorbănești și Stănești, de exemplu, au depășit planul la cumpărări de vițele. Nu aceeași situație există însă în toate gospodăriile colective din raion. Gospodăria agricolă colectivă din Bobulești, de pildă, a cumpărat numai 47 vițele, din cele 203 planificate. Această rămînere în urmă se datorește în mare parte, faptului că membrii consiliului de conducere nu s-au preocupat în permanență și cu toată răspunderea de realizarea planului la cumpărări de vițele. O situație similară există și în gospodăriile colective din satele Socrujeni, Albești, Ștefăniești sat, și altele. Pînă zilele trecute, gospodăriile colective din acest raion cumpărase numai 3.064 vițele, din cele 4.500 planificate a fi procurate anul acesta. Trebuie arătat că tovarășii de la I.S.A.R., deși au obligația de a sprijini gospodăriile agricole colective în cumpărarea vițelelor, deseori, au uitat de această obligație și nu au folosit toate posibilitățile existente de a livra la timp vițelele, conform contractelor încheiate cu gospodăriile colective. Multe conduceri de gospodării colective, bazîndu-se numai pe sprijinul I.S.A.R.-ului, au neglijat cumpărarea vițelelor pe plan local. Posibilități de preocupare nu Mult rămași în urmă cu procurarea vițelelor planificate sînt și colectiviștii din raioanele Săveni și Rădăuți. Pînă zilele trecute, G.A.C. diin raionul Săveni mai aveau de cumpărat, conform planurilor de producție, peste 2.000 capete vițele, iar G.A.C. din raionul Rădăuți, din 1.200 vițele planificate, cumpăraseră numai 807 capete. Dacă pentru G.A.C. din raionul Săveni această rămînere în urmă este oarecum justificată,ele cumpără vițelele din raioanele Vatra Dornei și Cîmpulung, unde acțiunea de identificare a vițelelor se desfășoară anevoios), pentru G.A.C. din raionul Rădăuți nu există nici o justificare ci, în primul rînd, există lipsă de preocupare din partea unor consilii de conducere. Iată de ce spunem acest lucru: Colectiviștii din Rădăuți, au toate posibilitățile ca pe plan local să cumpere în timp scurt toate vițelele planificate. Acest material de prăsită există în fiecare comună și e de cea mai bună calitate. Din comoditate însă și nefiind ajutate și îndrumate suficient, membrii multor consilii de conducere ale G.A.C., cadrele de specialitate răspunzătoare de cumpărarea vițelelor, se mulțumesc cu ceea ce pot procura din bazele I.R.I.C. fără a se deplasa in comune să identifice și să cumpere de la producători vițele de rasă. Din această cauză prevederile planurilor de producție ale GA.C. privind creșterea efectivului de animate continuă să rămînă neîndeplinit S-AU DESCHIS ȘCOLILE Septembrie a adus și anul acesta bucuria începutului unui nou an de învățămînt. Ospitaliere, porțile școlilor s-au deschis, făcând loc numeroșilor elevi, prezenți cu toții la prima lor întâlnire din acest an cu școala. Alături de copiii aflați în clase mai mari, noi „contingente” au venit să sporească „armata’ celor ce încep urcușul pe drumul cunoașterii tainelor aflate în cărți. Primul cuvînt în fața „auditoriului“ Pe estrada improvizată în curtea școlii pedagogice din Suceava urcă acum o fetiță de o șchioapă. Are fața îmbujorată de emoție și calcă încet, cu grijă, parcă să nu facă un pas greșit. „Cuvîntarea" începe fără nici o introducere. Noi, cei mai vă felicităm pentru mici școlari succesele voastre din anul trecut și vă promitem că și noi o să învățăm bine. Încurajată de aplauzele numeroșilor elevi aflați în curtea școlii, curajoasa proaspătă școlăriță merge repede și-și ocupă locul în careul format de colegii ei de clasă. După ce are loc împărțirea manualelor, elevii anului III ai școlii pedagogice, conform tradiției, merg și fac cunoștință cu elevii din clasa l-a Emoția este firească de amîndouă părțile ;• unii deschid pentru prima dată cartea cu poze și cu slove, pe care nu le cunosc încă, ceilalți încep anul acesta pregătirea practică pentru meseria de învățător. Adunarea festivă este încheiată cu un scurt program artistic, după care copiii merg în clasă. Începe ziua obișnuită de școală, împreună cu diriginta la clasa a X-a B, reală, de la Școala medie nr. 2 Suceava e liniște. După emoțiile revederii cu colegii, elevii au luat loc în bănci și ascultă cuvintele dirigintei. Anul trecut elevii din această clasă au obținut rezultate bune la învățătură și de aceea ei sînt hotărîți ca și în anul acesta să nu desmintă reputația lor de elevi silitori. Exemplul Rodicăi Mihalcea, Elenei Cozma, Magdalenei Florea, elevi fruntași anul trecut, vor să-l urmeze și ceilalți elevi din clasă, astfel ca la sfîrșitul anului, așa cum se angajează ei, să nu fie nici un elev corigent sau repetent. Tov. diriginta Claudia Schweitzer le dă primele sfaturi referitoare la comportarea lor în școală, la întreaga activitate pe care o vor desfășura anul acesta. Flori avute de clasă de la școala de 4 ani nr. 3 strălucesc de curățenie. Și aici ca și în celelalte școli, copiii și-au înfrmpinat învățătorii cu flori. Ei își manifestă în felul acesta dragostea pentru cei care i-au crescut și educat în anii care au trecut și față de cei cu care vor învăța în anul acesta. Învățătorii i le vor deschide numeroasele taine ale cărților, îi vor ajuta în alegerea drumului lor în viață. Astăzi elevii Marcel Fiorea, Marioara Paraschi si Eugen Prodan sînt de abia in clasa a IlI-a.l Mîine acești copii, ai căror părinți lucrează la fabrica „Străduința”, pe șantierul combinatului de prelucrare superioară a lemnului, sau la C.F Jt., vor deveni muncitori calificați, ingineri sau profesori. Pentru a ajunge să realizeze acest lucru ei parcurg acum, sub îndrumarea învățăturii [UNK] lui, drumul începutului. ★ Început de an școlar. In toate școlile din orașele și satele regiunii noastre, elevii au deschis prima filă a cărții. Pentru toți copiii a început un nou an de muncă irodnică. I. CINTEC ! dar. La Școala elementară nr. 1 din Sihla-Cîmpulung. Prima zi de școală, prima filă de abece Măsuri pentru perfecționarea procesului de producție In scopul asigurării unor condiții mai bune de muncă, la I.R.I.C. Suceava, au fost executate, în perioada de remont, o seamă de lucrări care să ducă la perfecționarea procesului de producție. Astfel, hala de sacrificare a porcilor care a fost dotată cu utilaj modern a fost refăcută complet. In vederea respectării întocmai a regulilor igienice, care au o mare importanță în obținerea unor produse de bună calitate, la secția de preparate de carne, s-au executat dușumele din gresie antiacidă și s-a introdus o masă de fabricație din marmură. De asemenea, în prezent se află în construcție o hală de sacrificare a bovinelor, în care sacrificarea se va face pe verticală, creinduse astfel condiții mai bune de muncă. Măsurile luate vor da posibilitate muncitorilor de obține produse de calitate, care a să satisfacă în mai mare măsură cerințele populației. ^ Schimb de experiență Ieri. Trustul regional de construcții Suceava a organizat pe șantierul de locuințe Mihai Viteazu-Vest un schimb de experiență la care au participat tehnicieni, ingineri, fruntași în producție de pe șantierele din regiune ale trustului. După ce au fost expuse referate pe tema îmbunătățirii calității lucrărilor, crearea de confort locatarilor, reducerea prețului de cost și economisirea de materiale, cei prezenți au luat parte la lucrări practice pe șantier, interesîndu-se îndeaproape de metodele de muncă ale constructorilor celor 306 apartamente de pe șantierul Mihai Viteazu - Vest , lei, numărul lor total ajungând, astfel, la circa 70.000. Cititorii pot găsi aici cărți din domeniul politic, economic, literatură, beletristică etc. în lunca Sucevei La centrala termică a complexului de industrializare a lemnului din lunca Sucevei montajul celor trei cazane cu aburi care o vor acționa se află intr-un stafiu avansat. Cursuri ) la localul școlii de mecanici agricoli din Botoșani se ține un curs de 6 zile cu tehnicienii de însămânțări artificiale la oi. Cursanților li se vor preda lecții de către specialiști de la Stațiunea zootehnică experimentală Popăuți și de la Centrul de însămînțări artificiale din Botoșani, 70.000 de volume De curând, pentru biblioteca centrală regională Suceava au fost procurate noi titluri de cărți. Cu acestea, de la începutul anului și pînă în prezent, la Biblioteca centrală regională Suceava au fost înregistrate 5.198 de volume, în v. Vedre de peste 37.2QG, Un nou let de tractoare pentru ogoarele patriei. La cinematograful 23 August din Suceava... ... rulează filmul „ALBA REGIA”, o producție a studioului „Hunia” din R.P. Ungară. In rolul principal areste cunoscuta artistă sovietică Tatiana Samoilova,