Zori Noi, iulie 1964 (Anul 17, nr. 5148-5174)

1964-07-22 / nr. 5166

NICI O ZI PIERDUTĂ LA STRINSUL GRINELOR! Recoltează și treieră Harnicii colectiviști din Miscanea - Dorohoi au ieșit, zilele trecute, cu toate forțele la recoltatul cerealelor Lucrind din plin, din zori și pînă seara, ei au reușit să strîngă griul de pe 308 hectare. In același timp s-a început și treierișul. In această muncă s-au evidențiat în mod deosebit colectiviștii din brigăzile a V-a și a IV-a conduse de tovarășii Gh. Dubiț și, respectiv, Ioan Comănescu. Exemplul lor este urmat și de ceilalți colectiviști din gospodărie. Coresp. CONST. AS ANDEI Muncă bine organizată îndrumat de organizația de partid, consiliul de conducere al G.A.C. Mihălășeni — Săveni a organizat bine munca colectiviștilor in campania de recoltare a pâioaselor. Lucrul a început aici cu strînsul plantelor tehnice și medicinale. In cîteva zile bune de lucru colectiviștii din Mihălășeni au reușit să recolteze 15 hectare cu in, 24 hectare cu mazăre, pe care au și treierat-o, 10 hectare cu muștar etc. Pe măsură ce și celelalte culturi au dat in pirgă, colectiviștii au trecut din plin și la strînsul acestora. Astfel, în numai o singură zi ei au recoltat 10 hectare cu grîu și 12 hectare cu orz. Coresp. AURICA ANITORIE La timp și fără pierderi Grijulii sînt și colectiviștii din Vîrfu Cîmpului — Dorohoi. îndată ce pe unele suprafețe orzul și secara au dat în pungă, colectiviștii din brigada a doua au început imediat lucrul. Ei au recoltat într-o singură zi aproape 10 hectare cu orz și 5 hectare cu secară. Strînsul cerealelor a început și in celelalte brigăzi ale gospodăriei. Coresp. MARIA DINU . x Recoltatul cerealelor a început zilele acestea și în raionul Rădăuți, ne informează tovarășa Eleonora Bentea. Primele gospodării colective care au trecut operativ la strînsul recoltelor sînt cele din Bălinești, Grămești și Calafindești. Cu 7 combine Lanurile cu grîu ale G.A.S. Albești se întind pe 900 ha. Consiliul gospodăriei, specialiștii de aici au luat măsuri din vreme și au pregătit utilajul necesar pentru ca strânsul piinii albe să se poată face într-un timp scurt și fără pierderi. Totodată, ei au urmărit cu atenție stadiul de coacere, iar luni au pornit la treabă cu 7 combine deodată. Erau mecanizatorii din brigada lui Gheorghe Podaru. După un an de stat degeaba, combinele mușcau acum hămeșite griul, postată cu postată. Cu multă hărnicie lucrau toți mecanizatorii, dar mai ales Mihai Șuhan și Constantin Simion. In lanul cu grîu de sâmînja Cam in același timp aproape de Bucecea, la secția Călinești, a G.A.S. Cătămărăști, primele două combine au început recoltatul pe cele 150 ha. cu grîu de sămînță. Mașinile erau conduse cu pricepere de către tractoriștii Grigore Șovan și Dumitru Picior. De remarcat grija cu care se strânge aici pleava, în care scop au fost confecționate, din resurse locale, colectoare pentru toate combinele. in locul orzului... ...care a ocupat 75 ha., la G.A.S. Socrujeni, și care a fost recoltat la timp, mecanizatorii au balotat imediat paiele și le-au depozitat. Totodată, ei au arat 51 ha. și au insămințat porumb pentru masă verde în amestec cu floarea-soarelui. Pe 31 ha., unde semănatul s-a făcut mai întîi, cultura furajeră a și răsărit. In ziua cind s-a efectuat raidul-anchetă, ca și la G.A.S. Albești, s-a trecut și aici la recoltatul griului de pe cele 690 ha., folosindu-se pentru început tot 7 combine. S-au evidențiat comuniștii Gheorghe Feraru, Mihai Zara, Vasile Lupu, Petru Popa și Emil Berzuc. Așa gospodari - da ! Dar să vedem ce făceau colectiviștii și mecanizatorii în ziua cînd i-am vizitat. In Buhăcenii Trușeștilor, pe tarlaua „Coasta viei", patru combine lucrau aici, luni. La volanul tractoarelor se aflau mecanizatori destoinici din brigada comunistului Mihai Rotaru de la S.M.T. Dirigent : Iorgu Roată, Nicolae Mighirr, Petru D. Stanciuc și Dumitru C. Ștefan. Bine era organizată munca și la transportul recoltei și prevei, lucru ce se făcea cu 8 atelaje. Și au colectiviștii din Buhăceni 353 ha. cu grîu. In scurt timp ei au strus recolta de pe 180 ha., din care de pe 35 ha. cu combinele. Preocupați să adune pâinea albă la timp și fără pierderi, gospodarii de aici folosesc intens timpul prielnic dintre ploi, ca și forțele și mijloacele de care dispun. Așa gospodari — da ! Cam la fel se poate vorbi și despre colectiviștii din Albești și Buimăceni. Fără să folosească mijloacele mecanizate, dar cu coasele și secerile, aceștia au dat jos griul de pe o bună suprafață în cursul zilei de luni. Sute de colectiviști au ieșit la lucru. — RAID-ANCHETĂ PE TARLALELE BOTOȘĂNENE — După ploile căzute cu intermitență in cursul săptăminii trecute, luni a fost o zi bună de lucru la strinsul grinelor. Pentru a vedea cum sunt Moșite timpul prielnic, tortele și mijloacele la grăbirea recoltatului și treierișului, redacția ziarului „Zori noi" a organizat un raid-anchetă in raionul Botoșani. Iată constatările făcute cu acest prilej: „Fi frumos griul de sămînță" apreciază tov. inginer Gh. Dănilă, șeful secției Calinești a G.A.S. Cătămărești și tractoristul Grigore Sovan, V clorificarea produselor accesorii ale pădurii Pentru a cunoaște cum s-a organizat și se desfășoară acțiunea de strîngere și valorificare a fructelor de pădure, ne-am adresat cu cîteva întrebări tovarășului Gh. Coștiug, inginer șef la D.R.E.F. Suceava. Publicăm mai jos răspunsurile primite. ÎNTREBARE: — Ce sarcini de plan revin în acest an D.R.E.F. Suceava privind valorificarea produselor accesorii ale pădurii? RĂSPUNS: Și pînă acum valorificarea produselor accesorii ale pădurii a constituit pentru D.R.E.F. Suceava o sarcină dintre cele mai importante. In această privință am dobîndit experiență și rezultate bune. Anul trecut, de exemplu, am depășit cu 736 tone fructe de pădure cantitatea prevăzută a se recolta. In felul acesta, realizările noastre au fost mai mari decit cele ale altor direcții forestiere regionale din țară. In acest an, potrivit planului de producție, va trebui să recoltăm și să valorificăm 4.290 tone fructe de pădure, revenind pe sortimente, 2.700 tone smeură, 1.000 tone mare, 490 tone afine negre și roșii, 30 tone cireșe amare, 10 tone fragi și 60 tone de mere pădurețe. De remarcat că o însemnată cantitate din produsele rezultate din prelucrarea fructelor de pădure și ciupercilor sînt destinate exportului. ÎNTREBARE: — Prin măsurile luate pînă acum s-au asigurat endiții pentru buna desfășurare a acestei acțiuni? RĂSPUNS: — Prin măsurile luate pînă în prezent putem spune că am asigurat baza materială necesară bunei desfășurări a lucrărilor de recoltare și prelucrare a fructelor de pădure. S-au procurat butoaie de fag cu o capacitate de 200 litri și de stejar de 210 litri, pentru ambalarea pulpelor de fructe în acid formic, precum și butoaie de stejar de 500 litri, destinate păstrării și expedierii sucului de fructe. S-a făcut aprovizionarea cu conservanții necesari, (bioxid de sulf și acid formic), primindu-se de la furnizori aproape întreaga cotă cuvenită pe trimestrele II și III. Intr-un cuvînt, putem afirma că există stocuri ce vor acoperi necesitățile din această perioadă. La centrele de prelucrare a fructelor s-au reparat utilajele INTERVIUL NOSTRU existente și s-a trecut la recondiționarea ambalajelor și la transportarea lor la punctele de achiziții. Rețeaua punctelor de achiziții a fost organizată în așa fel incit să absoarbă integral recolta de fructe strînsă în acest an. Spre cele 144 de centre de achiziții și pulpare organizate se transportă acum materialele de care am vorbit. La Putna și Argestru se desfășoară în ritm intens lucrările de amenajare a încă două centre de prelucrare, care pînă la sfîrșitul acestei săptămîni voi începe să lucreze. Restul centrelor de prelucrare sînt pregătite. Pe lingă aplicarea măsurilor amintite, la toate centrele și punctele de achiziții s-au organizat instructaje privind tehnica de culegere și igiena produselor, protecția muncii, paza contra incendiilor. In același timp, fiecărui culegător i s-a eliberat o autorizație care cuprinde toate elementele necesare identificării lui. Eliberarea acestor autorizații, care precizează faza pe care culegătorul lucrează, permite o oarecare organizare a muncii, ținerea unei evidențe a suprafețelor culese și a celor de pe care urmează să se recolteze fructele. împreună cu U.R.C.C., am stabilit măsuri pentru aprovizionarea culegătorilor cu produse alimentare. De asemenea, s-au creat condiții care să asigure cazarea corespunzătoare a muncitorilor culegători. ÎNTREBARE: — Cum apreciați ritmul lucrărilor de strîngere a produselor accesorii și ce probleme socotiți că mai trebuie rezolvate? RĂSPUNS: — Din controlul făcut de personalul silvic rezultă că recolta la afine și fragi a fost în mare măsură diminuată de secetă și de variațiile excesive de căldură din luna iunie. Aceasta se reflectă în situațiile centrelor de achiziții, unde pînă acum s-au preluat abia 2.350 kg. fragi, 2.400 kg. afine negre, 3.300 kg. smeură și 4.100 kg. cireșe amare. De altfel, trebuie ținut seama că acțiunea este încă la început. Pentru urgentarea transportului fructelor, vom pune la dispoziția întreprinderilor autocamioane, conform dispozițiilor în vigoare. De asemenea, urmează să aducem încă 2.000 butoaie de stejar, fiecare cu o capacitate de 210 litri, precum și ultima cotă de bioxid de sulf. Serviciul nostru de specialitate și conducerile întreprinderilor forestiere vor efectua un control susținut asupra calității fructelor și produselor, vor avea grijă ca livrările să fie efectuate în termen. Anul XViul nr. 5.1664 pagini 20 bani miircuri 22 iulie 1964 Aspect interior din una din secțiile filatura de in și cinepa din fălticeni. >Cifiti în pag. a ll-a SĂVENI AZI Prieteni ai noului Ea I.R.U.M. Vatra Dornei, multe dintre problemele tehnice sunt rezolvate de către inovatori. Prin propunerile pe care le fac, inovatorii urmăresc creșterea necontenită a productivității muncii, reducerea prețului de cost, continuă îmbunătățirea a calității lucrărilor. Printre inovatorii cu o activitate fructuoasă se află și Andrei Fabian. Intr-o perioadă nu prea îndelungată, el a realizat 5 inovații. Una dintre ultimele inovații realizate de A. Fabian este dispozitivul pentru interior, acționat filetat de un electromotor. In curs de un an, inovația generează economii de aproape 5.000 lei. Și T. Odobeanu lucrează in prezent la o inovație și anume „Dispozitiv extensibil destinat, strunjirii cuzineților de bronz printr-o singură prindere". Fiind extensibil, dispozitivul dă posibilitatea să se prelucreze la strung cuzineți de diferite dimensiuni. Frezorul Ilie Vartolomei a realizat două dispozitive — unul pentru prelucrarea la freză a furcilor de cărucior și altul cu care se execută țevi pentru role. Maistrul Rene Margit, de la secția mașini - unelte, este autorul dispozitivului pentru frezarea simultană a 16 piese, inovație care contribuie in mod simțitor la productivității creșterea muncii. Coresp. GH. POȘTARU Telegramă Tovarășului Wf.ADYSZ.WV GOMULK V prin-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, Tovarășului ALEXANDER ZAWADZKI Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone, Tovarășului JOZEP CYRAN KIEWWICZ Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone, Varșovia DRAGI TOVARĂȘI. Cu prilejul celei de-a XX-a aniversări a eliberării Poloniei, in numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romtine, al poporului român și al nostru personal, vă transmitem dv.. și prin dumneavoastră poporului polonez, un cald salut tovărășesc și cele mai cordiale felicitări. Poporul român împărtășește din toată inima bucuria poporului frate polonez, care sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez întîmpină această glorioasă aniversare cu noi și importante succese in dezvoltarea multilaterală a patriei sale. Avem convingerea că relațiile de colaborare rodnică statornicite intre țările noastre socialiste se vor dezvolta necontenit spre binele popoarelor român și polonez, al cauzei socialismului și păcii în lume. De ziua marii sărbători naționale a R.P. Polone, vă urâm dragi tovarăși, dumneavoastră și întregului popor polonez noi succese pe drumul prosperității și înfloririi continue a Poloniei socialiste. GHEORGHE GHEORGHIU - DEJ ION GHEORGHE MAURER Prim -secretar Președintele al Comitetului Central Consiliului de Miniștri al Partidului Muncitoresc Român, al Republicii Populare Romíne Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne ACTUALITATEA PE SCURT La incînuerea stagiunii Cu concertul spectacol „Selecțiuni de operetă", Filarmonica de Stat din Botoșani și-a încheiat recent cea de-a 12-a stagiune. Bilanțul celei de-a 12-a stagiuni a fost cit se poate de rodnic. Numai în cursul celui de-al doilea trimestru al anului ea a prezentat 37 concerte, din care 23 în deplasare, în fața a circa 10.300 spectatori. Expoziția regionala de artă populară Peste cîteva zile, Casa regională de creație Suceava va inaugura o nouă expoziție cuprinzînd obiecte de artă populară din regiunea noastră. Cu acest prilej, creatorii suceveni își vor putea, expune lucrări de cusături, împletituri, artizanat, sculptură în lemn etc. ceramică, inspirata din motive locale. ■ Expoziția urmărește popularizarea pe scară cit mai largă a frumuseții artei populare din regiunea Suceava, care în anii noștri cunoaște o continuă înflorire. In excursii Sute de oameni ai muncii din regiunea noastră și-au petrecut timpul liber (în ultima săptămînă) drumețind cu autocarele O.N.T. pe meleagurile Putnei, Suceviței,Gura Humorului, Voronețului, Rarăului. Tot prin O.N.T. „Carpați", numeroși vilegiaturiști din regiune au pornit într-o excursie, cu durata de 8 zile, pe litoral, (la Marmaia și Năvodari) și alte excursii, in circuit, pe C.F.R., avînd ca itinerar : Suceava, Cluj, Cîmpia Turzii, Abrud, Cîmpeni, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Sighet, Suceava. In cursul acestei săpună mini, filialele Cîmpulung și Vatra Dornei vor organiza două mari excursii prin țară. un spectacol reușit Teatrul de Stat „Mihai Eminescu" din Botoșani a prezentat luni seară în fața publicului dorohoian piesa de teatru „Ertmescu", in regia artistică a maestrului emerit al artei Ion Șchigiian și Eugen Aron — scenografia — Constantin Russu și Mircea Nicolau. Dorohoienii au răsplătit tou multă căldură reușita spectacolului. Val.C.N. Suceava a fugit un nou traiusau« dí