Zycie Warszawy, wrzesień 1972 (XXIX/209-234)

1972-09-27 / nr. 231

ZYCIE WARSZAWY ROK XXIX NR 231 (9004) ŚRODA, 27 WRZEŚNIA 1972 R. CENA 50 GR Zbliża się czas wielkiej inwestycji Podjęcie robót ziemnych na terenie budowy Dworca Centralnego stolicy (Informacja własna' (P) Budowa Dworca Centralnego w Warszawie — stała się faktem, a zarazem tematem licznych komentarzy warszawiaków, którzy od wielu już dni obserwują postęp prar na tej wyczekiwanej od lat budowie. A tempo robót jest doprawdy imponujące. W wykopie ziemnym tuż przy prowizorycznym dworcu i centralnym róg Emilii Plater Al. Jerozolimskich ekipy Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 15 walczą z czasem i kapryśną pogodą. Właśnie deszcz sprawia wiele kłopotów przy robotach ziemnych W miękkiej glinie potężne cieżarówki ledwo mogą sie poru- 50-Iecie ZSRR Sesja naukowa w Szczecinie (A) 26 bm. odbyła sie w Szczecinie sesja naukowa zorganizowana z okazji 50 rocznicy powstania ZSRR. Na program sesji złożyły sie referaty poświęcone kierunkom rozwoju społeęzno-gospodarczegc ZSRR, problemom pomocy ZSRR w odbudowie i rozbudowie gospodarki morskiej w Szczecinie oraz współpracy naukowo-technicznej między Polską ä Zw. Radzieckim. (PAP) szać. Koła grzęzną w błotnistej mazi. A do wywiezienia 'czeka tysiące ton gliny, z której utworzony jest spadzisty nasyp obok peronów po północnej stronie Al. Jerozolimskich. Nasyp ten poszerza się o 25 metrów. Za parę tygodni — rozpocznie sie betonowanie. Pierwsze tony betonu zostały Już ułożone luż przy torach kolejowych. Ustawione tu betoniarki pracują bez chwili wytchnienia. Tuż obok — trwają prate geodezyjne. Robi się wiercenia, a następnie badania gruntu pod przyszłe obiekty dworcowe. Potężne łyżki koparek ładują ziemię wprost do wywrotek. Bez przerwy dowozi się tony piasku 1 żwiru. W tym celu wybudowano specjalne torowisko. Materiale budowlane transportowane są bowiem kolejowymi platformami, Ostateczny kształt Centralnego Dworca jest jeszcze w trakcie opracowań technicznych. Nowa koncepcja dworca zrodziła się tuż po rozstrzygnięciu konkursu na zabudowę zachodniego centrum Warszawy. Opracowanie zmodernizowanego projektu Dworca Centralnego powierzone zostało zespołowi Centralnego Biura Studiów i Proz jektów' Budownictwa Kolejowego. Pierwsze rysunki nowego dworca będą udostępnione głównemu wykonawcy — Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr * — jeszcze w bieżącym roku. To oczywiście pomoże w realizacji tej wielkiej budowy, która trwać będzie o połowę krócej niż występnie planowano. Do chwili otrzymania pełnej dokumentacji Centralnego Dworca — prowadzone będą prace wstępne. Przewidują one m.m. wykonanie 25n metrów murów oporowych, założenie 23 km pali pod przyszłe fundamenty, usunięcie z terenu budowy ponad 40 tys. metrów sześć, ziemi. Cały teren budowy Dworca Centralnego tworzący czworobok, zamknięty ulicami Emilii Plater, Złotą, Marchlewskiego i Al. Jerozolimskimi został ogrodzony. Trwają tu prace ziemne, przy niwelacji nawierzchni, wyburzaniu starych baraków, ścinaniu drzew i dzikiego zielska. Na tym terenie powstanie w niedalekiej już przyszłości nowv układ komunikacyjny. Wybudowane zostaną nowe podjazdy i przystanki autobusowe, przestronne parkingi. O funkcjonalności tego nowego dworca może świadczyć założenie obsługi ponad milionów pasażerów rocznie 350 (J. Lat.) (P) Potężne koparki grzęzną w błotnistej mazi, a z terenu bu do wy trzeba wywieźć ponad 40 tys. metrów sześć, ziemi. Fot. Z. KWILECKi Zakupy jednostek * Wymiana technologii Przeładunek towarów * Współpraca naukowa Ożywione kontakty przemysłów okrętowych Polski i Francji (B) Gospodarka morska należy do tych dziedzin, w których współpraca międzynarodowa odgrywa szczególną rolę. W ostatnich latach ożywiły się zwłaszcza kontakty naszego przemysłu okrętowego z kontrahentami francuskimi. Armatorzy francuscy są po banderze ZSRR drugim najpoważniejszym importerem naszych jednostek rybackich, budowanych głównie w Stoczni Gdyńskiej im. Komuny Paryskiej Kontakty te zostały /apocząt kowane w 19*0 r„ a dwa lat? później przedsiębiorstwo Pecheries de la Morinie z Boulogm Sur Mer kupiło u nas pierwsze trawlery burtowe „St. Jean” „St. Luc”, które od razu zyskały ! sobie świetną opinię za Ich walory techniczne t eksploatacyjne Później zaczęliśmy dostarcza«1 do Francji coraz nowocześniejszf trawlery rybackie przystosowań«1 do połowów z rufy. Serię tege typu jednostek zapoczątkowały w latach 1966—68 trawlery „St, Martin” 1 „St. Louis”. Były wśród tych dostaw także pierwsze na świecie statki rybackie a klasą A.VT oznaczającą najwyższy stopień automatyzacji. Aktualnie we francuskiej flocie rybackiej pływa 25 trawlerów’ ze znakiem firmowym Stoczni Gdyńskiej, a niedawno przekazany jej trawler-pr^etwórnia „Victor Pleven” będący największą jednostką tej floty, stanowi przykład przyszłościowej tendencji naszego eksportu — przemysłowych statków rybackich. Jednostki te cieszą się zasłużonym uznaniem francuskich armatorów 1 rybaków, zapisując na swoim koncie szereg sukcesów jako przodujące we flocie. Współpraca okrętown I etwie polsko-francuska w obejmuje ponadto import i eksport wyposażenia statków?, remonty polskich jednostek w stoczniach francuskich, zakupy licencji i wymianę myśli technicznej. Wzrasta też tonaż przeładunków adresowanych dla francuskich odbiorców. Baza w Świnoujściu wyekspediowała dla nich w ciągu br. prawie milion ton węgla. Przeładunek odbywa się przy pomocy nowoczesnych urządzeń zakupionych we Francji. Dla eksportu drewna do Francji w ilości ok. 300 tys. metrów sześciennych rocznie wydzielone zostało w porcie szczecińskim specjalne nabrzeże „Regalica”. Prze* Szczecin przechodzi także puławska saletra dla Francji, a tranzytem — czeska celuloza. Drogą morską — także przez Gdańsk i Gdynie — otrzymujemy z Francji maszyny I urządzenia, oleje, ładunki drobnicowe t zboże. W polskiej marynarce handlowej pływają dwa statki zakupione we Francji: „Norwid“ I . Pieninv” Armatorzy francuscy są naszymi partnerami w szeregu tzw. konferencji żeglugowych, czyli organizacji armatorskich, zajmujących się koordynacją transportu morskiego na określonych liniach. Swego czasu polscy rybacy uczMi się od Francuzów łowienia tuńczyka, obecnie korzystają i ich pośrednictwa przy eksporcie do USA ryb łowionych na pin.zach. Atlantyku. Zagadnienia rybołówstwa, a w Jeszcze wyższym stopniu problemy hydrotechniki stanowią główne dziedziny polsko-francuskiej współpracy w nauce morskiej. Instytut Morski w Gdańsku zaadaptował francuską metodę badania ruchu rumowiska dennego przy pomocy izotopów promieniotwórczych. Doświadczenia przejęte przez Instytut Budownictwa Wodnego PAN od partnerów z Tuluzy i Grenoble okazały się bardzo przydatne w badaniach związanych z budową Portu Północnego w Gdańsku. Specjaliści francuscy są częstymi gośćmi w Morskim Instytucie Rybackim, urastającym do rangi międzynarodowego ośrodka badawczego, Komitet Badań Morza PAN, opracowując perspektywiczny program rozwoju nauki morskiej w Polsce, sięga do doświadczeń francuskich, jako szczególnie bliskich naszym potrzebom i wymaganiom nowoczesności. (PAP) Wycieczkowy autobus wpadł pod pociąg 7 osób rannych (INFORMACJA WŁASNA) (B) Tragiczny w skutkach wypadek wydarzył się 26 bm. na przejeździe kolejowym w Łasku, pow. Janów Lubelski. Autobus marki „Jelcz“, prowadzony prze2 31-letniego Józefa Bardeekiego wiozący wycieczkę młodzieży 2 jednej ze szkół w Kazimierzu w Bieszczady, w wyniku niezachowania należytej ostrożności przed zbliżaniem się do niestrzeżonego przejazdu kolejowego, zderzył sie z pociągiem. Autobus wpadł do głębokiegc rowu i wywrócił się. Kierowcs oraz sześcioro dzieci zostało rannych. Ofiary wypadku przewieziono do szpitala. Bliższe okoliczności tego wypadku bada milicja. (L) Rozwija się akcja „20 miliardów” Nowe inicjatywy-dodatkowe czyny załóg zakładów produkcyjnych (P) Równolegle z realizacją postanowień robotniczych podjętych w ramach akcji „20 miliardów” napływają z całego kraju meldunki sygnalizujące o nowych inicjatywach produkcyjnych i czynach mających na celu zwiększenie produkcji, obniżkę kosztów wytwarzania zmniejszenie zużycia materiałów i surowców. Wiele z tych dodatkowych zobowiązań wzbogacających „Bank 20 miliardów*’ podejmowanych jest w toku przygotowań do zbliżającego się VII Kongresu Związków Zawodowych. Blisko 330 autobusów ponad zadania bieżącego roku dostarczy załoga Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Realizacja tego zobowiązania przebiega planowo. Załoga Zakładów Metalowych „Męsko” w Skarzysku-Kamiennej, która dała już dotychczas dodatkową produkcję wartości 12 min zł postanowiła do końca br. podwoić swój wkład do akcji „20 miliardów”*. Zakład ten w niedługim czasie podejmie produkcje nowoczesnego sprzętu gospodarstwa na licencjach domowego, opartego zagranicznych. Pomyślnie przebiega realizacja czynów robotniczych w zakładach przemysłowych w Szczeci-Ponadplanową produkcję wartości blisko 08 min zl dala już do „Banku 20 miliardów” załoca katowickiej huty „Ferrum”, Na kwotę tę składają się wysoko uszlachetnione produkty hutnicze, poszukiwane zarówno na rynku krajowym, jak też wśród zagranicznych odbiorców polskich wyrobów hutniczych m.in. w Skandynawii, Hiszpanii i NRF. Ok. 70 tys. mb tkanin ponad plan dostarczyła już, realizując swoje zobowiązania w akcji „20 miliardów” 3,2 tys. załoga największych w kraju Zakładów Przemysłu Wełnianego „Polska Wełna” w Zielonej Górze. Łącznie — do końca roku zakłady te zamierzają przekazać na rynek ok. 90 tys. ponadplanowych metrów tkanin. O wykonaniu 60 proc. wszystkich dotychczasowych zobowiązań zameldowała juz załoga WSK w Świdniku, dostarczając m.in. 4 dodatkowe śmigłowce na eksport. Niezależnie od zwiększenia te* gorocznego planu o 60 tys. ton tutejsze cementownie postanowiły wyprodukować dodatkowo ok« 28 tys. ton cementu. (PAP) Dziś obraduje VI plenum KC PZPR (P) Dziś w Warszawie obraduje VI plenum Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Porządek dzienny przewiduje omówienie założeń reorganizacji władz terenowych na wsi i w małych miastach oraz zadań partii w związku z tworzeniem gmin. (PAP) W Berlinie rozpoczęto kolejną rundę rokowań NRD —NRF BERLIN (PAP). We wtorek wieczór opublikowano w Berlinie uzgodniony komunikat stwierdzający. że sekretarze stanu dr Michael Kohl (NRD) i Egon Bahr (MU’) kontynuowali wraz ze swymi delegacjami rokowania w sprawie układu na temat zasad stosunków między NRD a NRF oraz Innych problemów’ interesujących obie stronv. Rokowania toczą się w gmachu Rady Ministrów NRD i będą kontynuowane w’ dniach 27 i 28 września 1972 r. (P) „Trzeba, aby zakaz «życia siły w stosunkach między państwami stal się prawem międzynarodowym” Projekt ZSRR w Zgromadzeniu Ogólnym NZ Przemówienie min. A. Gromyki na XXVII sesji (W) Podczas wtorkowej debaty Zgromadzenia Ogólnego NZ, 15 państw położonych w rejonie Pacyfiku zaapelowało o zawarcie porozumienia zakazującego przeprowadzania prób z bronią nuklearną we wszystkich środowiskach. Inicjatorami tego apelu były Australia i Nowa Zelandia. Wniosek ten poparło 13 państw rejonu Pacyfiku. Propozycja podjęcia rezolucji w tej sprawie spotkała się z pozytywnym oddźwiękiem. We wtorek przemówienia wygłosili duński minister spraw zagranicznych K. Andersen, minister spraw zagranicznych ZSRR. A. Gromyko i francuski minister spraw zagranicznych M. Schumann. Ponadto głos zabierali premier Mauritius. S. Ramgoolam i ghański minister spraw zagranicznych Moore, fwvr) NOWY JORK (PAP), Minister spraw zagranicznych ZSRR. Andriej Grom'ko wygłosił we wtorek na posiedzeniu plenarn.tm XXVII sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych przemówienie. w którym podkreślił. że Związek Radziecki będzie nadal wnosić swój wkład w walke o pokój i o przekształcenie ONZ w jeszcze skuteczniejsze narzędzie zapewniania pokoiu. Państwo radzieckie będzie W’krötce obchodz.iło 50 rocznice swego powstania — jakc Związku Republik Socjalistycznych powiedział min. A Gromyko. W leninowskiej formule jedności państwowej narodów’ Związku Radzieckiego zawarte jest głębokie umiłowanie pokoju. Związek Radziecki cechuje głębokie umiłowanie pokoju obce rmi są wo.in.y zaborcze i ucisk innych narodów. „Nasza pryncypialna polityka — stwierdził sekretarz ąeneraln^ KC KPZR Leonid Breżniew — to aktywna obrona pokoju, woj-ności i bezpieczeństwa narodów Prowadzimy tę politykę wraz 7 naszymi przyjaciółmi i sojusznikami. koordynując nasze posunięcia na arenie międzynarodowej”. A. Ostatnio — powiedział min Gromyko — uzyskują powszechną aprobatę akty zatwierdzające pod względem miedz.ynarodowo - prawnym realia terytorialne, które ukształtowały się w Europie. Wejście w życie znanych układów ZSRR i Polski z Niemiecką Republiką Federalną zatwierdza nienaruszalność granic europejskich, w tym także granicy między NRD a NRF oraz zachodniej granicy Polski. Porozumienie zawarte w sprawie Berlina Zachodniego usuwa zastarzałe źródło tarć między państwami w samym centrum Europy Zbliżają sie rokowania w sprawie zawarcia traktatu pokojowego między ZSRR s Japonią. Traktat ten powinien odegrać odpowiednia rolę, jeśli chodzi o zakończenie drugiej wojny światowej w Azji i o zapewnienie trwalej podstawy pokoju i współpracy również na tym kontynpnrip Związek Radziecki doloty sf»rań. aby rokowania te zakończyły się pomyślnie. Przygotowanie ogólnoeuropejskiej konferencji, poświęconej zagadnieniom bezpieczeństwa i współpracy, powinno wkroczyć w fazę praktyczną. Doniosłe znaczenie tego projektowanego spotkania państw polega na tym, aby przekształcić Europę w kontynent prawdziwie pokojowy i aby ukształtować stosunki między państwami tego kontynentu na zasadach wzajemnego zrozumienia i zaufania. Jeśli chodzi o Azję «— stwierdził min. A. Gromyko — to również na tym kontynencie idea (A) DOKOŃCZENIE NA STR. S Rozmowy ministra spraw zagranicznych ZSRR w Nowym Jorku NOWY JORK (PAP) Minister spraw zagranicznych ZSRR, Andriej Gromyko spotkał się w poniedziałek z sekretarzem stanu USA, Williamem Rogersem i przeprowadzi! z nim trzygodzinną rozmowę, która dotyczyła najważniejszych problemów światowych, oraz stosunków dwustronnych. Tego dnia A. Gromyko prżyją! ministra spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii, Aleca Douglasa-Home'a. (A) Integracja w ramach RWPG, współpraca z całą Europą Polskie związki zawodowe na forum międzynarodowym Wywiad sekretarza CRZZ R. Pospieszyńskiego (A) Dotrzymanie kroku szybko postępującej ewolucji współczesnego świata, umiejętne uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów, które niesie rozwój cywilizacji technicznej, szukanie dróg dła uzyskania jedności działania wszystkich ludzi pracy — oto niebagatelne zadania, jakie sloją dziś przed światowym ruchem związkowym. Z ich ogromu i wagi w pełni zdają sobie sprawę polskie związki zawodowe, które już od lat prowadzą aktyw,ną działalność na rzecz zacieśnienia międzynarodowe, wspólpraey związkowej. dalszego wzbogacenia współpracy między związkami zawodowymi krajów socjalistycznych. Dziś zwrot ten posiada szczególną wymowę i kryje nową, konkretną treść. Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych tworzenie wspólnych przedsiębiorstw’, Jednym słowem — formowanie się nowych struktur gospodarczych pociąga za sobą potrzebę wypracowania nowych metod działalności związkowej, Jednocześnie stają przed nami liczne i skomplikowane problemy szczegółowe, których rozwiązanie przynieść może jedynie, stały, ścisły, codzienny wręcz kontakt. Jedną z takich spraw jest np. opracowanie ogólnoobowiązujących norm bhp. gdyż jak dotychczas różnią się one znacznie w krajach RWPG. Głównym dziś zadaniem Jest przezwyciężenie podziałów, które wraz z początkiem zimnej wojny wystąpiły także J w ruchu związkowym. Czujemy wszyscy konieczność znalezienia wspólnych dla całej Europy rozwiązań, przywracających naszemu kontynentowi jedność działania, mimo różnic ideologicznych czy odrębności instytucjonalnych. Dotyczy to również ruchu związkowego wewnątrz którego istnieją obiektywne, różne poglądy polityczne. Zapoczątkowaniu dialogu między przedstawicielami central związkowych o różnych orientacj.ach politycznych i określeniu wspólnych zadań tych organizacji służyć ma przedstawiona przez nas w 1969 r. w imieniu central europejskich krajów* socjalistycznych propozycja zwołania europejskiej konferencji związkowej poświęconej społeczno-ekonomicznym problemom ludzi pracy. Spotkała się ona z pozytywnym oddźwiękiem ze strony wielu organizacji. Trwające obecnie konsultacje w tej sprawie — podkreśla R. Pospieszyński — toczą się w pomyślnym klimacie, na który nie bez wpływu pozostają przygotowania do europejskiej konferencji bezpieczeństwa i współpracy. O możliwości wspólnego spotkania się na forum ogólnoeuropejskim dyskutować będziemy również z sekretarzem generalnym TUC — Vic Feathereni, który 11 października przybywa z oficjalna wizytą do naszego kraju. Często zadawane nam pytanie — o porządek obrad konferencji — brzmi przy ogromie współczesnej problematyki pracy raczej retorycznie. Zagrożeni© środowiska pracy, podnoszenie kwalifika„Głównym elementem nowej sytuacji, która nałożyła na nas obowiązek wprowadzenia nowych form w naszej działalności na forum międzynarodowym — mówi w wywiadzie dla PAP sekretarz CRZZ Ryszard Pospieszyński - są procesy integracyjne, zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. Przyspieszenie programu integracji w ramach RWPG wvmsea cji. rekwalifikacją, rehabilitacja wypoczynek — oto przykłady spraw, których podjęcie uważamy za bezsprzeczny nakaz chwili. Istotnym forum naszej dzia’alności mlędżynąrodowej — mówi dalej R. Pospieszyński — jest Międzynarodowa Organizacja Pracy. Stanowi ona dobrą platform«; dla przełamywania wzajemnych nieufności. Praca w komisjach robotniczych z udziałem przedstawicieli central o różnych orientacjach niejednokrotnie pozwala na wypracowanie wspólnego stanowiska. Szkoda jednak, że organizacja nie zrealizowała dętychczas w pełni zasady swej powszechności. Muszę również dodać — stwierdza sekretarz CRZZ — że MOP sw’ą strukturą i programem coraz (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Orientacyjnie: 54 proc. „przeciw” - 46 proc. „za’ Społeczeństwo Norwegii powiedziało „NIE” w sprawie przystąpienia do Wspólnego Rynku Premier Bratteli zapowiada dymisję rządu w (W) Społeczeństwo Norwegii referendum przeprowadzonym powszechnym w ubiegłą niedzielę i poniedziałek, wypowiedziało się przeciwko członkostwu kraju we Wspólnym Rynku, Według prowizorycznych obliczeń, podsumowanych nad ranem z poniedziałku na wtorek. przeciwko przynależności do EWG glosowało 54 proc., a za 46 proc. uczestników referendum. Można przypuszczać, że ok. 250 tys. głosów nadesłanych pocztą i jeszcze nie uwzględnionych w tym rachunku riie zmieni w większym stopniu tych proporcji. O ostatecznym „NIE“ wobec EWG zadecydowały glosy rolników i rybaków, zwłaszcza z północy kraju, gdzie przeciwnicy integracji znaleźli się w zdecydowanej większości. Referendum miało charakter doradczy, w praktyce jednak oznacza definitywne odrzucenie członkostwa we wspólnocie. Wynik referendum oznacza rótvnież odejście obecnego rządu socjaldemokratycznego. Jego premier Trygve M. Bratteli już kilka tygodni temu zapowiedział w takim przypadku dymisję swego gabinetu, a zapowiedź tę potwierdził w nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy przewaga głosów przeciw stała się widoczna. Obserwatorzy przypuszczają, źe premier złoży <fymt*fp 3 paździer-PARYŻ (PAP). Rząd hiszpański postanowił przekazać władzom szwedzkim trzech nacjonalistów chorwackich którzy przed 10 dniami uprowadzili samolot linii SAS do Madrytu. Co do dziewięciu ustaszów zwolnionych z więzień szwedzkich na żądanie porywaczy, nie podjęto na razie żadnei decyzii. nika na Stortingu. najbliższym posiedzeniu Problem składu nowe* go rządu jest otwarty i skomplikowany; szersza koalicja partii mieszczańskich nie wchodzi raczej w rachubę,, ze względu na różnicę poglądów’ w kwestii EWG« Przypuszcza się, że w tym stanie rzeczy możliwe jest powołanie mniejszościowego gabinetu partii Centrum (wypowiadającej się od początku przeciwko członkostwu w EWG), na czele z b. premierem Perem Bortenem. Rozpisani© nadzwyczajnych wyborów parlamentarnych jest niemożliwe, ponieważ konstytucja Norwegii ni© przewiduję takich wyborów. Pierwszym zadaniem nowego gabinetu będzie cofnięcie wstępnego porozumienia o członkostwie "W EWG, parafowanego w styczniu br. w Brukseli, oraz rozpoczęcie nowej rundy rokowań. Według wszelkiego prawdopodobieństwa Oslo dążyć będzie do zawrarcia z Brukselą umowy o wmlnej wymianie handlowej na wzór tej, która sfinalizowana została między Szwecją a EWG. dy Podczas wtorkowych obrad RaMinisterialnej EWG w Brukseli rząd norweski powiadomi! przewodniczącego Rady Ministerialnej EWG Norberta że wycofuje się z obrad Smelzera, konsultacyjnych, w których dotychczas uczestniczył. Norwegia nie weźmie też udziału w zapowiedzianym na październik spotkaniu szefów rządów rozszerzonej EWG. Reakcje w stolicach europejskich Delegacja z Oslo nie brała w« wtorek udziału w debacie budżetowej Rady Ministerialnej EWG. Na początku tej debaty przedsta* wiciele niemal wszystkich krajów wyrazili ubolewanie i rozczarowanie z powodu wyniku referendum norweskiego. Podobne opinie wyraziło również wiele rządów Europy ząeh. W Brukseli przewodniczący Komisji EWG dr Sisco Mans hold, w oświadczeniu złożonym rlla prasy określił rezultat poniedziałkowego referendum jako „porażkę dla Europy”. Prezydent Francji Georges Pompidou wyraził ubolewanie z powodu rezultatu referendum, jednocześnie dał wyraz nadziei, że rezultaty norweskiej akcji nie będą miały żadnego wpływu na referendum duńskie w tej samej kwestii jakie odbędzie się 2 października br. Tymczasem obserwatorzy przypuszczają, że właśnie rezultat norweskiego referendum będzie miał wpływ na ostateczną decyzję społeczeństwa duńskiego, Przewodniczący Komunistycznej Partii Danii. Knud Jespersen zaapelował do Duńczyków, aby za przykładem Norwegii wypowiedzieli się również przeciwko przystąpieniu ich kraju do EWG. We wtorek Danią zawiesiła też wszystkie operacje walutowe do czasu referendum. Premier Otto Krąg ostrzegł. Iż w przypadku negatywnej decyzji dewaluacja korony duńskiej jest nieunikniona. Pozostałe kraje skandynawskie — Szwecja I Finlandia zachowują dotychczas rezerwę w swych opiniach na temat wy(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (Na str. 2 artykuł: „Norwegia po referendum”) Hiszpania prze Szwecji trzech porywaczy san każe loloiu W górach zima w pełni Listopadowe szarugi we wrześniu (Informacja własna) (P) pomina Koniec września przyraczej listopadowe dni. Zamiast spodziewanej o tej porze „złotej jesieni” mamy typowo późno jesienną szarugę z deszczami i chłodem, a w górach — prawdziwą zimę. W Tatrach pokrywa śniegu sięga ponad 30 cm, a na Kasprowym Wierchu zanotowano minus 2 st., na Śnieżce zaś zero stopni. Chłodne dni spowodowały wzrost zaziębień. Nadzieja na poprawę pogody jest jednak w ciągu najbliższych dni znikoma. We wtorek wieczorem sytuacja atmosferyczna przedstawiała się następująco: Zachodnia część Europy znajduje się na skraju układu wysokiego ciśnienia z o* środkami nad W. Brytanią i Morzem Norweskim. Wąski klin wysokiego ciśnienia sięga przez Alpy nad kraje bałkańskie i Turcję, Morze Śródziemne wschodnia część Europy znajduje i się pod wpływem układu niskiego ciśnienia. Polska będzie się dziś znajdowała na skraju układu wysokiego ciśnienia, a od północy będzie wędrował front powietrza chłodnego, pochodzenia arktycznego. W związku z tym dyżurny synoptyk PIHM przewiduje: W całym kraju zachmurzenie początkowo duże i miejscami w południowo - wschodniej części kraju zanikające deszcze, później zachmurzenie zmienne z orzelot* nymi opadami. Lokalnie możliwe burze. W wyższych partiach kraju mogą wystąpić opady deszczu ze śniegiem. Temperatura maksymalna od 8 do 12 st. Wiatry umiarkowane zachodnie, potem dość silne, porywiste skręcające na północne. W Warszawie — zachmurzenie zmienne z przelotnymi deszczami. Temperatura maksymalna ok. 12 st. Wiatry umiarkowane zachodnie, potem dość silne, północne. Imieniny obchodzą: Kosma * Damian. (WYR) (P) Sniea w Tatrach. CAP — Olszewski