Zycie Warszawy, marzec 1973 (XXX/51-77)

1973-03-28 / nr. 74

ZYCIE WARSZAWY NR 74 (9158) • 1 ZŁ ŚRODA, 28 MARCA 1973 R. Istnieje od 1944 roku Posiedzenie Biura Politycznego KC PZPR (P) Biuro Polityczne KC PZPR na posiedzeniu w dniu 27 bm. dokonało oceny wyników apelu Sekretariatu KC i Prezydium Rządu, wystosowanego w styczniu br. do organizacji partyjnych, załóg robotniczych i rolników o poprawę gospodarności i ponadplanowe zwiększenie produkcji. Na apel odpowiedziały, w formie konkretnych zobowiązań, liczne załogi przedsiębiorstw i organizacje spółdzielcze. Na podkreślenie zasługuje fakt szerokiego udziału w zadeklarowanej produkcji ponadplanowej, załóg górniczych, hutniczych, pracowników przemysłu maszynowego, lekkiego, chemicznego, rolno-spożywczego oraz drzewnego. Cenne są także inicjatywy przedsiębiorstw budowlano-montażowych, dotyczące skracania cykli inwestycyjnych. W podejmowaniu zobowiązań na rzecz wzrostu produkcji roślinnej i zwierzęcej aktywnie uczestniczą przodujący rolnicy, pracownicy Państwowych Gospodarstw Rolnych i spółdzielczości wiejskiej. Biuro Polityczne oceniło pozytywnie dotychczasowe rezultaty apelu i wyraziło uznanie tym wszystkim pracownikom przedsiębiorstw i rolnikom, którzy nie szczędząc wysiłku przyczyniają się do realizacji celu zawartego w apelu — rozwoju społecznogospodarczego kraju. Biuro Polityczne podkreśliło zarazem, że realizacja celów społecznych nakreślonych przez VI Zjazd wymaga znacznego podniesienia i upowszechnienia gospodarności, wykorzystania wszystkich rezerw produkcyjnych, równania całych załóg do poziomu przodujących robotników, a wszystkich zakładów pracy do rezultatów osiąganych przez załogi przodujące. Zobowiązano instancje partyjne i kierownictwa resortów do przeprowadzania okresowych ocen realizacji podejmowanych zobowiązań, ze szczególnym zwróceniem uwagi na udzielanie zakładom pomocy w zakresie zabezpieczenia rytmicznych dostaw materiałowych i kooperacyjnych. Biuro Polityczne omówiło zadania w dziedzinie doskonalenia polityki technicznej oraz zapewnienia warunków prawidłowej jej realizacji i podjęło w tej sprawie odpowiednią uchwałę. Kierując w styczniu br. apel o podejmowanie w 1973 r. dodatkowych czynów produkcyjnych, Sekretariat KC PZPR i Prezydium Rządu wyraziły przekonanie, iż apel ten spotka się z powszechnym poparciem ludzi pracy. Meldunki napływające zakładów w całym kraju doz wodzą, że przekonanie to było w pełni uzasadnione. Świadczą o aktywnej postawie, ofiarności i zaangażowaniu wielu kolektywów robotniczych i pracowniczych, c ich świadomości, że dodatkowe zadania stanowią istotny czynnik przyspieszenia rozwoju całej naszej gospodarki. Ważne jest również to. że deklarowana obecnie produkcja dodatkowa, dotyczy w większości artykułów rynkowych oraz materiałów deficytowych z przeznaczeniem ich na potrzeby wewnętrzne i na eksport. O takie wyroby przede wszystkim chodzi: najbardziej poszukiwane, ściśle odpowiadające zapotrzebowaniu społecznemu, wyrażanemu popytem rynkowym. Dlatego z satysfakcją należy odnotować np. zobowiązania Zalecono rządowi opracowanie długookresowych programów w zakresie postępu technicznego, stanowiących integralną część rozwoju gałęzi i branż przemysłu, w ścisłym powiązaniu z własnymi badaniami oraz rezultatami rozwijającej się współpracy naukowo-technicznej z krajami RWPG. Niezbędne jest również doskonalenie mechanizmów ekonomicznych w kierunku pobudzania efektywności pracy zaplecza naukowo-badawczego, od którego oczekuje się sprawniejszego adaptowania i rozwijania zakupionych innowacji oraz własnych oryginalnych rozwiązań. (PAP) górników, dotyczące ponadplanowego wydobycia w br. blisko 660 tys. ton węgla kamiennego i 240 tys. ton brunatnego; zobowiązania załóg przemysłu maszynowego 6 dodatkowych dostawach m.in. c tys. samochodów osobowych, 2 tys. lodówek i 5 tys. magnetofonów, a także deklaracje zwiększenia produkcji mebli, odzieży, nawozów sztucznych, artykułów chemii gospodarczej czy papieru i jego przetworów. Zobowiązania napływają nadal i będą niewątpliwie po(A) DOKOŃCZENIE NA STR.: Na Wiśle wre praca (P) Okręgowy Zarząd Wodny — Warszawa, po zakończeniu betonowania brzegów Vfisly wzdłuż ul. Solec, przystąpił do zabezpieczenia obetonowań „materacami” wiklinowymi. Na zdjęciu: tamiarze z brygady Jana Brzezińskiego montują wiklinowy materac. CAF — Iringh Po telefonicznej audiencji „Życia” Co dalej ośmioklasisto? (P) 38 pytań — 38 odpowiedzi. Jak się spodziewaliśmy, wtorkowa audiencja kuratora Stołecznego Okręgu Szkolnego. mgr Kulmińskiego, przy Wiesława telefonie nr 250-205, wywołała ogromne zainteresowanie naszych Czytelników Jaką szkolę wybrać, jakie wymagania stawia się kandydatem» do różnych zawodów, czy w li ceach ogólnokształcących będs klasy sprofilowane, czy obowiązuje rejonizacja szkol, kto powinien wydać orzeczenie o przydatności zdrowotnej do zawodu czy łatwo będzie się dostać dc szkoły średniej, komu przysługuje zwolnienie od egzaminu wstępnego, jaki jest termin zapisóu dla kandydatów z woj. warszawskiego — oto pytania, które pow tarzały się najczęściej, Skorzystano jednak również 7 okazji, by od kuratora stołecznej oświaty zyskać odpowiedź i na inne pytania związane ze szkolnictwem warszawskim, sygnalizowano pewne niekorzystne zjawiska jak np. nadmierne obciążenie uczniów pracami klasowymi. Nie zabrakło również pytań dotyczących problemów najnowszych, a mianowicie — raportu Komitetu Ekspertów. Obszerną relację z wtorkowej audiencji przy telefonie zamieścimy w jutrzejszym numerze „Życia”. (Kaj) Fot. R. Przedworski Komunikat komisji powołanej dla zbadania przyczyn katastrofy lotniczej pod Goleniowem (P) Komisja pod przewodnictwem wiceprezesa Rady Ministrów Jana Mitręgi rozpatrzyła przyczyny katastrofy samolotu AN-24, w wyniku której ponieśli śmierć minister spraw wewnętrznych PRL — Wiesław Ociepka, minister spraw wewnętrznych CSRS — Radko Kaśka, kierownik Wydziału Administracji Państwowej KC KPCz — Michał Kudzej oraz towarzyszące im osoby i członkowie załogi samolotu, których nazwiska podane były w poprzednich komunikatach. Komisja oparła się na materiale dowodowym i fachowej ekspertyzie kilkudziesięcioosobowego zespołu specjalistów z różnych dziedzin lotnictwa, działającego pod przewodnictwem inspektora Ministerstwa Obrony Narodowej d/s bezpieczeństwa lotów gen. bryg. pil, Tadeusza Krepskiego. Zespół ten dokonał bezzwłocznie wizji lokalnej miejsca katastrofy, zebrał i zabezpieczył wszystkie dokumenty oraz materiały rzeczowe niezbędne do badania wypadku. to Komisja przeprowadziła ponadszereg konferencji i konsultacji z pracownikami naukowymi oraz wybitnymi dziedzinie techniki, specjalistami vi eksploatacji i meteorologii lotniczej. Wykorzystano opinie przedstawicieli Ministerstwa Komunikacji, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Wojskowej Akademii Technicznej oraz doświadczonych pilotów wojskowych i cywilnych. Zasięgnięto opinii specjalistów radzieckich. Komisja oparła się również na wynikach badań przeprowadzonych przez Generalną Prokuraturę oraz organa podległe Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Katastrofa nastąpiła 28 lutego 1973 r. o godz. 22.52 na podejściu do lotniska Goleniów w osi pasa lądowania na skutek zderzenia (C) DOKOŃCZENIE NA STR. S Edward Gierek spotkał się z Karelem Hoffmannem (P) 27 bm. I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przyjął przebywającego w Polsce na zaproszenie CRZZ, członka Prezydium KC KPCz, przewodniczącego Centralnej Rady Rewolucyjnego Ruchu Związkowego CSRS Karela Hoffmanna. W rozmowie, która upłynęła w serdecznej i przyjacielskiej atmosferze, uczestniczył członek Biura Politycznego KC PZPR, przewodniczący Centralnej Rady Związków Zawodowych — Władysław Kruczek. (PAP) Drugi dzień wizyty związkowców CSRS (A) Wtorek był drugim dniem pobytu w naszym kraju na zaproszenie CRZZ, delegacji oficjalnej Centralnej Rady Rewolucyjnego Ruchu Związkowego CSRS, na której czele stoi członek prezydium KC KPCz, przewodniczący URO — Kareł Hoffmann. W godzinach rannych goście zwiedzili Zakłady Wytwórcze U- rządzeń Teletransmisyjnych, gdzie spotkali się z aktywem społeczno-politycznym i gospodarczym przedsiębiorstwa. Po południu delegacja opuściła Warszawę, udając się do Krakowa. (PAP) Dziś 12 stron Brak opieki nad dziećmi 52 budynki spłonęły w Zakrzewie-Kophjkach Informacja własna (W) Do późnych godzin nocnych 27 bm. 20 sekcji strażackich walczyło ż ogniem we wsi Zakrzewo- Kopiejki (pow. Ostrów Maz.). Spaliły się 52 budynki (11 mieszkalnych, 23 stodoły, 18 obór). Ciężkich poparzeń doznał 45-letni Hieronim Rutkowski. Pożar powstał w stodole Stanisława Szymańskiego, gdzie syn właściciela, 8-letni Józef strzelał z wypełnionego siarką „klucza”. Tego samego dnia w Zachadłowie (pow. Pińczów) spaliły się 3 stodoły i 3 budynki mieszkalne. Straty wyniosły ok. 300 tys. zł. Przyczyną były wady urządzeń kominowych. W akcji ratunkowej uczestniczyło 14 sekcji strażackich. (CAD) Ostatnie oddziały amerykańskie odlecą z Saigon Wznowienie zwalniania jeńców w Wietnamie Porozumienie DRW i USA w sprawie komisji wojskowej (P) (Inf. wł.) 27 bm. wznowione zostało w Wietnamie uwalnianie jeńców wojennych oraz ewakuacja ostatnich oddziałów amerykańskich. Przedstawiciel TRR RWP przekazał na lotnisku Gia Lam w Hanoi przedstawicielom dowództwa USA 32 jeńców amerykańskich. W grupie lej znajdował się porucznik Kłentzler — ostatni Amerykanin wzięty do niewoli w Wietnamie. W środę i czwartek odlecą z Sajgonu ostatnie kontyngenty amerykańskie — łącznie ok. 8009 ludzi. AFP pisze też, że DRW i Stany Zjednoczone doszły do porozumienia w sprawie rozwiązania czterostronnej komisji wojskowej. 825 członków każdej z delegacji opuści Sajgon i uda się do Hanoi, bądź Stanów Zjednoczonych 30 i 31 bm. (SI) Według doniesień AFP dziś rano Pahet Lao uwolni 9 jeńców amerykańskich i jednego Kanadyjczyka, którzy znajdują się już w Hanoi a po południu DRW uwolni 40 jeńców amerykańskich. W czwartek DRW przekaże 67 ostatnich amerykańskich jeńców wojennych. Jak podkreśla agencja sil wyzwoleńczych Khaosan Patet Lao (KPL) decyzja uwolnienia w dowolnym terminie amerykańskiego personelu wojskowego i cywilnego stanowi ze strony patriotów laotańskich akt dobrej woli, mający na celu ułatwienie rokowań w Vientiane. Ta sama agencja stwierdza, że St. Zjednoczone i rząd w Vientiane nadal naruszają porozumienie pokojowe. Siły wyzwoleńcze domagają się, aby USA i strona vientiańska respektowały to porozumienie, a przede wszystkim zaprzestały bombardowania terenów wyzwolonych i nic wprowadzały tam zbrojnych oddziałów. Również Syjam narusza porozumienie pokojowe w Laosie. Według informacji agencji KPL rząd syjamski dotychczas odmawia wycofania z Laosu ponad 30 batalionów swych wojsk. 124 patriotów południowowietnamskich, uwolnionych z więzienia na wyspie Poulo Condor, wystosowało do Międzynarodowej Komisji Kontroli i Nadzoru list, w którym opisują straszliwe warunki życia i nieludzkie traktowanie więźniów przez władze sajgońskie. Wszyscy byli więźniowie Poulo Condor na skutek stosowania tortur są obecnie inwalidami. (W) Reuter poinformował, że został wypuszczony na wolność Truong Dinh Dzu, kandydat na prezydenta Wietnamu płd. w 67 roku, który został uwięziony za występowanie na rzecz podjęcia rozmów z TRR RWP. Naczelny dowódca amerykańskich sil zbrojnych na Pacyfiku, admirał Gayler oświadczy? we wtorek, że kontynuowane są operacje nad usuwaniem min amerykańskich zainstalowanych u wybrzeży DRW w Zatoce Ton(P) Jedna z ulic w stolicy DRW — Hanoi. Na chodniku widoczne są wejścia do jednoosobowych schronów, które zostały obecnie zasypane piaskiem. CAF — Photofax kińskiej. Nie potrafił on jednakże sprecyzować, czy szlaki żeglugowe prowadzące do głównego portu DRW — Hajfongu — zostały rozminowane. (P) Spotkanie Nguyen Thi Binh Gromyko Przebywająca w Zw. Radziee« kim z wizytą oficjalną ministe* spraw zagranicznych TRR RWP, pani Nguyen Thi Binh spotkała się we wtorek z ministrem spraw zagranicznych ZSRR Andriejera Gromyko. Dokonano wymiany poglądów na tematy międzynarodowe będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, w tym również na temat sytuacji w Wietnamie. (P) I sekretarz KC PZPR przyjął kierownictwo MSW (P) I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przyjął dniu 27 bm. członków kieroww nictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z ministrem — Stanisławem Kowalczykiem, Omówione zostały podstawowe problemy pracy resortu w dziedzinie porządku i bezpieczeństwa publicznego w kraju. W spotkaniu uczestniczy) zastępca członka Biura Politycznego, sekretarz KC Stanisław Kania. (PAP) Powstała jednolita organizacja rcklzieży akademickiej I Zjazd Socjalistycznego Związku S tudentów Polskich w Warszawie Uchwalenie statutu SZSP * Apel (P) Doniosłym wydarzeniem w życiu polskiej młodzieży akademickiej było 27 bm. powołanie — przez uczestników trwającego w Warszawie Kongresu Studentów Polskich — nowej, ideowo-politycznej, masowej organizacji studenckiej o powszechnym charakterze działania. W trakcie obrad przyjęto statut nowej organizacji, której nazwa brzmi: Socjalistyczny Związek Studentów Polskich, a także deklarację ideową związku. Delegaci na Kongres Studentów Polskich przyjmujący uchwałę o powołaniu SZSP stali się członkami-założycielami nowej organizacji. Wystosowali oni apel do młodzieży akademickiej w całym kraju o tworzenie grup działania SZSP, akcentując, że akt wstąpienia do Socjalistycznego Związku Studentów Polskich powinien być świadomym opowiedzeniem się za tym, co dobrze służy naszej socjalistycznej ojczyźnie W godzinach popołudniowych studenci debatowali w zespołach problemowych nań kierunkami i formami działania swojej organizacji. W czasie przerwy w obradach młodzież oddała hold pamięci bohaterów walk o wyzwolenie narodowe i społeczne. Obradom plenarnym przysłuchiwali się we wtorek: członkowie Biura Politycznego KC PZPR: sekretarz KC — Franciszek Szlachcic i minister spraw zagranicznych — Stefan Olszowski oraz członek Sekretariatu KC PZPR Zdzisław Zandarowski. Obecni byli: członek Prezydium NK ZSL — Witold f iński, kierownicy wydziałów KC PZPR. przedstawiciele kierownictw resortów, przedstawiciele kierownictw organizacji młodzieżowych. Sprawozdawcy PAP relacjonują: W drugim dniu obrad Kongresu Studentów Polskich kontynuowano dyskusję plenarną, w której akcentowano przede wszystkim problemy związane z programowymi zadaniami oraz formami ich realizacji przez przyszłą organizację studencką. We wszystkich wystąpieniach przewijała się chęć sformułowania programu ambitnego i dalekosiężnego. odpowiadającego aspiracjom studentów a zarazem aktualnym i przyszłym potrzebom naszej gospodarki i kultury. Wiele miejsca w dyskusji zajęły sprawy kształtowania świadomych i zaangażowanych postaw studentów, którzy w niedalekiej perspektywie decydować będą o tempie przeobrażeń i unowocześniania kraju. Mocno podkreślano wagę wpływania na efektywny tok kształcenia. Z uwagą słuchali wypowiedzi traktujących delegaci o problemach studentów uezących się systemem zaocznym i pracujących zarazem zawodowo. Nowa organizacja studencka musi być również — podkreślano — dobrym rzecznikiem praw i obowiązków tej części studentów, troszczyć się o rozwiązywanie problemów socjalnych i bytowych. Nawiązywano w dyskusji wielokrotnie do dorobku i osiągnięć, do sprawdzonych inicjatyw młodzieży akademickiej. Konkluzją dyskusji było przyjęcie przez Kongres Studentów Polskich uchwały o powołaniu Socjalistycznego Związku Studentów Polskich. llchwołfj Kongresu Studentów Polskich My, delegaci na Kongres Studentów Polskich, jesteśmy reDrezentantami polskiej młodzieży akademickiej — stwierdza sie w pierwszym zdaniu uchwały podjętej na zakończenie Kongresu Studentów Polskich. Reprezentujemy pokolenie, któremu przypadło w udziale przyspieszać proces budowy socjalizmu w naszym kraju, wprowadzać w życie rewolucję naukowo-techniczną, zapewnić pełną realizację zasad socjalizmu w życiu społecznym i stosunkach międzyludzkich. Naszym zadaniem jest zdobywać głęboką wiedzę zawodową, stawiać sobie wysokie wymagania, kształtować cechy człowieka odważnego i pracowitego, ideowego i ambitnego. Takie cele przyświecają nam w pracy. (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Zmiany w rządzi® egipskim 4 nowych ministrów w składzie gabinetu KAIR (PAP). Prezydent Egiptu, Anwar Sadat, który od poniedziałku pełni także funkcję szefa rządu, dokonał we wtorek reorganizacji gabinetu. W nowym rządzie jest czterech wicepremierów. Dr Abdel Kader Hatem, wicepremier do spraw kultury i informacji, będzie przewodniczyć obradom gabinetu pod nieobecność prezydenta oraz przedstawiać założenia polityki rządowe) na forum parlamentu. Spośród trzech pozostałych wicepremierów, Mahmud Salem zajmować się będzie bezpieczeństwem wewnętrznym, Abdel Aziz Higazi finansami, gospodarką i handlem zagranicznym, a Abdel Aziz Kamel sprawami religijnymi i fundacjami muzułmańskimi Ministrem spraw zagranicznych pozostał Mohammed Zajat, a gen. Ahmed Ismail Alt zachował stanowisko ministra wojny. Jak podaje . agencja MENA. nowy gabinet zostanie zaprzysiężony w środę rano, po czym zbierze sie na pierwsze posiedzenie. W Kairze pod przewodnictwem noweśro oierwszego sekretarza KC Socjalistycznego •Związku A- rabskiego Egiptu Mohammeda Kafeza Ghanema odbyło się we wtorek posiedzenie sekretariatu generalnego tej partii. Występujące w czasie posiedzenia Ghanem podkreślił, że uczyni wszystko co w jego mocy, aby SZA mógł wykonać zadania nowego etapu konfrontacji z a-gresorem izraelskim. .,Od tego etapu — powiedział Ghanem — zależy los narodu egipskiego 3 wszystkich Arabów”. „Na tak ważnej organizacji jak SZA spo* czywa obecnie wielka odpowiedzialność”. SZA — powiedział Ghanem — wniesie swój wkład w opracowanie założeń wewnętrznej i zagranicznej polityki Egiptu. I sekretarz KC SZA wezwał członków sekretariatu generalnego, aby tycznym położyli kres biurokrametodom pracy i zbadali sposoby, które pomogłyby ożywić działalność tej organizacji. (W) (Na str. 4 komentarz „Zmiany w Egipcie”) Zadania nauk technicznych Obrady Prezydium RAM (P) 27 bm. odbyło się w Warszawie pod przewodnictwem prezesa PAN, prof. dr. Włodzimierza Trzebiatowskiego, posiedzenie Prezydium Polskiej Akademii Nauk. O- mawiano zadania nauk technicznych na tle obecnej i przyszłej działalności placówek wchodzących w skład Wydziału Nauk Technicznych PAN. Podstawą do dyskusji byl referat sekretarza wydziału prof. dr. Macieja Nałęcza, który przedstawił obecną sytuację w zakresie nauk technicznych oraz program rozwojowy zarówno w odniesieniu do tematyki badań jak i struktur organizacyjnych placówek badawczych i rozwoju kadr naukowych. W dyskusji wiele miejsca poświęcono zagadnieniom powiązania i współpracy nauk technicznych i ścisłych oraz udziału tych badań w rozwoju gospodarki narodowej. (PAP) Celem: llrzeczyiniistnienie sociaiizmu w imię pels D eklaracja ideowa SZSP (P) Jesteśmy ideowo-polityczną ! masową organizacją młodzieży akademickiej — akcentuje się w pierwszych słowach deklaracji ideowej SZSP. Powszechny charakter działania SZSP wyznacza w naszych szeregach miejsce i pracę dla każdego studenta Polski Ludowej. Jesteśmy częścią młodzieży polskiej i wraz z nią stoimy przed wspólnymi celami, zadaniami i problemami. Dumni z dorobku naszej ojczyzny i głęboko świadomi socjalistycznych przemian — na miarę naszych ambicji, możliwości i pragnień, współtworzyć będziemy dzisiejszy i perspektywiczny kształt Polski. Uczestniczymy w dziele naszych ojców, pragniemy kontynuować i pomnażać ich dorobek. Będziemy przejmować w przyszłości współodpowiedzialność za powodzenie ogólnospołecznych programów i czynów. Celem naszego działania jest wyzwolenie energii i aktywności, które w urzeczywistnieniu socjalizmu pozwolą dostrzec pełnię tycia. Od naszej wierności ideałom socjalizmu, od wiedzy, od sprawności rąk i umysłów, od dociekliwości intelektualnej i moralnej odpowiedzialności za los człowieka poszukującego szczęścia, ładu i piękna, od umiłowania ojczystego kraju, zależą sukcesy całego narodu i każdego z nas. Z c*łą młodzieżą polską za przykładem klasy robotniczej wzmagać będziemy wysiłki w niełatwym, lecz fascynującym dziele przyszłości. Pragniemy żyć w sposób pełny, autentyczny, mądry i odpowiedzialny, wśród ludzi i dla ludzi. W naszym działaniu kontynuujemy najlepsze i bogate doświadczenia organizacji studenckich — Zrzeszenia Studentów Polskich, Związku Młodzieży Socjalistycznej, Związku Socjalistycznej Młodzieży Wiejskiej. Bogate i zaszczytne tradycje polskiego postępowego ruchu młodzieżowego, dziedzictwa lewicy akademickiej, komunistycznych związków młodzieży — stanowią dla nas ideową inspirację i są źródłem dumy. Łączą nas braterskie więzi przyjaźni z młodzieżą Leninowskiego Komsomołu i całej wspólnoty socjalistycznej. Czujemy się solidarni z młodzieżą świata, walczącą o pokój, postęp, demokrację i humanizm. Zadania postawione przed młodzieżą akademicką, jej ambicje i dążenia, związek nasz realizuje w solidarnym wysiłku całego ruchu młodzieżowego w ramach Federacji Socjalistycznych Związków Młodzieży Polskiej. W naszej działalności przewodzi nam Polska Zjednoczona Partia Robotnicza. Jej program budowy socjalizmu w Polsce określa cele i ideały Socjalistycznego Związku Studentów Polskich i całego środowiska akademickiego. (PAP) Zakończenie współzawodnictwa kopsini - eksporterów (P) 27 bm. w kopalni „Nowj Wirek“ odbyło się spotkanie uczestników współzawodnictwa c tytuł „Kopalni — najlepszegc eksportera“. Ogłoszono wyniki oraz rozdano nagrody i wyróżnienia za osiągnięcia w tej rywalizacji w 1972 r. We współzawodnictwie uczestniczyło 26 załóg górniczych, które w sumie dostarczyły na ekspori przeszło 23,5 min ton węgla. W grupie kopalń węgla koksowego tytuł „Kopalni — najlepsze* go eksportera“ zdobyła załoga „Moszczenicy“, a drugie i trzecie miejsce kopalnie: „Rydułtowy" i „Jastrzębie“. Wśród kopalń eksportujących węgiel energetyczny dwa równorzędne pierwsze miejsca zajęli górnicy: ..Nowego Wirka“ i „Wujka”. (PAP) Nadal ciepło (P) Po kilku niemal bezchmurnych dniach, od zachodu następuje wzrost zachmurzenia. Polska znajduje się w strefie podwyższonego ciśnienia, ale nad Morzem Śródziemnym oraz w rejonie Uralu zalegają układy niżowe. Pozostałe obszary konty nentu pokrywają wyże z ośrodkiem nad Finlandią oraz nad wschodnią Ukrainą. Dyżurny synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej przewiduje, iż w kraju bę dzie zachmurzenie niewielkie i umiarkowane, miejscami przejściowo duże zwłaszcza na południowym zachodzie i zachodzie. W tych rejonach mogą wystąpić niewielkie opady oraz skłonność do lokalnych burz. W nocy i rano spodziewane są tam zamglenia i miejscami mgły. W Warszawie będzie dziś zachmurzenie niewielkie i umiarkowane. Temperatura maksymalna ok. 18 st, minimalna (w nocy około 4 st). Wiatry słabe i umiarkowane, zmienne. Imieniny obchodzą: Jan i Sykstus. (wyr.)