Acțiunea, 1935 (Anul 1, nr. 1-17)

1935-10-27 / nr. 1

Nr. 1. Acțiunea J UN LOC PE PROGRAM Fruntaşii vieţii religioase, culturale, şcolare, economice etc., despre fostul Acţiune! Spre a stabili de la început legătura între cei cari scriu şi citesc „Acţiunea", şi mai ales spre a se cunoaşte linia şi atitudinea ce trebuie să luăm cu toţii, publicăm o parte din răspunsurile primite la întrebările: Ce credeţi despre necesitatea unei gazete româneşti în Sibiu şi ce linie să aibă „Acţiunea". Aceste răspunsuri, dimpreună cu articolul program, formează pactul fundamental al „Acţiunei" ce trebuie să-l respecte atât informatorii cât şi cei cari scriu. Rugăm pe toţi cei cari ne înţeleg să ne ajute pentru a putea merge numai înainte şi mereu mai sus. Prea Sf. Sa Arhiereul Vasile de Răşinariu. Necesitatea unui organ românesc, care să îmbrăţişeze toate problemele cultuurale, religioase, sociale şi economice este de mult simţită în oraşul de veche tradiţie culturală şi naţională. Pentru numeroasele probleme ce se desbat în ziarele germane, este nevoie de un organ viu de drumuire a tuturor chestiunilor vitale ale Statului naţional românesc. Va trebui să fie cât mai românesc şi cât se poate mai departe de luptele personale, care nu fac decât să coboare nivelul spiritual al discuţiilor. Să nu fie aservit nici unui partid, ridicându-se deasupra luptelor cotidiane, căutând să slujească la apropierea între Români, indiferent de nuanţa politică. Să fie un element ponderator al societăţii sibiene, reînviind, în felul acesta, atmosfera de atâta limpezime sufletească a societăţii româneşti de odinioară. Din parte-mi salut cu deosebită bucurie apariţia acestei gazete şi rog pe Bunul Dumnezeu să vă ajute să realizaţi programul integral, pentru a putea să apareţi zilnic, cât mai curând. D. Dr. Gh. Preda, vice-preşedintele Astrei Centrale, inspector sanitar. Consider bine venită apariţia „Acţiunei“. Ţinuta gazetei să fie cea fixată în „cuvântul înainte“. Pentru realizarea gândurilor bune sunt alături şi între cei cari ne vom sili să fie menţinută „Acţiunea" la nivelul ce pretindem să rămână. Dr. Nicolae Comşa, — luptător naţionalist — fost prefect. Gazeta trebue să fie românească! Românească-naţională, fără şovăire; românească, pivotatată pe morala creştină, românească dinastică, în virtutea tradiţiei, închinată fără preget muncii neobosite pentru a contribui cu scrisul său la desăvârşirea, strălucirea şi trăinicia Statului Naţional Românesc. Să fie organul de respiraţie al tuturor instituţiunilor şi asociaţiunilor româneşti, culturale, economice, financiare, industriale şi profesionale, îndemnându-le să se organizeze solid, să se disciplineze în vederea muncii şi luptei unitare pentru cucerirea celor ce avem de cucerit la oraşe şi la ţară în folosul elementului românesc. Să propovăduiască cu bărbăţie întronarea cinstei, muncii şi răsplăţii justificate în toate alcătuirile de Stat, în chivernisirea averilor Statului, în armată, justiţie, instrucţie, administraţie, etc. Cerând stârpirea nepotismului, favoritismului şi procepselor fără muncă. Iar în alcătuirile particulare pledând pentru desvoltarea simţului de datorie şi de obligativitate în toate transacţiunile încheiate. Să poarte cu demnitate şi mândrie steagul în lupta pentru apărarea şi înscăunarea poporului românesc în toate drepturile ce i se convine ca alcătuitor al Statului unitar naţional românesc, „România Mare" . Să combată cu asprime orice tendinţă de a deslănţui în şirurile naţiei româneşti lupta de clasă, să înfiereze fără cruţare pornirile nefireşti, inainte să întunece mintea românului cu sofistării demagogice şi să-l îmbete cu insalubrităţile unor alcătuiri sociale deja pretutindenea perindate. Dr. Eugen Piso, Preşedintele organizaţiei liberale, locale şi Preşedintele comisiei interimare. Este lucru ştiut că în Sibiu, apar numai gazete româneşti reprezentând diferitele curente politice, iar presa minoritară, tratează toate chestiunile de interes obştesc prin prisma intereselor minoritare. In ce priveşte politica generală a Ţării, un jurnal provincial nu este menit să o trateze, mai ales că avem o presă foarte bine informată în Capitală. Prin urmare, într'un jurnal provincial, urmează să se trateze exclusiv şi în mod obiectiv chestiunile cu caracter local, ar fi de dorit să existe o gazetă care să se poată ridica peste chestiunile politice şi să trateze toate chestiunile locale în mod imparţial. Dacă noul ziar se va putea ridica la nivelul arătat mai sus, este natural că va fi bine primit de toate cercurile. Dr. I. Stoichiţia, Preşedintele Colegiului şi al Asociaţiei Generale a Medicilor, Filiala Sibiu, inspector sanitar. Considerăm de necesară şi bine venită apariţia unei gazete româneşti în Sibiu, îndeosebi pentru problemele sociale, economice, culturale, etc., de interes local şi pentru susţinerea intereselor româneşti în localitate. Ca o asemenea gazetă să poată corespunde scopurilor de mai sus, se impune mai înainte de toate ca ea să fie redactată de către oameni competenţi şi cu un deosebit interes faţă de problemele locale. In al doilea rând, se impune ca o condiţie sine qua non, ca această gazetă să nu aparţină sferelor de interese a nici unei grupări politice, menţinându-şi un caracter real de gazetă românească şi independentă. In al 3-lea rând, ar fi de dorit ca această gazetă să apară în mod regulat şi în condiţiuni redacţionale şi tehnice ireproşabile. In fine, socotim că este necesar ca noua gazetă să se ocupe de toate problemele cari interesează viaţa publică din Sibiu, evitând a se face organul de publicitate numai a unor bresle sau interese locale. Ing. Silviu Crăciunaş, Şeful Regiunei a XI-a Industrială. Lipsa unei gazete zilnice româneşti s-a simţit întotdeauna în Sibiu. Ne bucură pe toţi Românii apariţia unei gazete româneşti bisăptămânale şi dorim ca în curând să fie zilnică, pentru a umple un gol simţit. Gazeta ar fi de dorit să conţină şi viaţa economică cu diversele ei variaţiuni. Gazeta să fie bine informată şi totdeauna să dea ultimile ştiri, să nu se ocupe cu intrigi personale şi să nu fie pătimaşe. Să dea tot ce e mai nobil din sufletul românesc căci prin aceasta îşi asigură o supremaţie şi radiază pe lângă căldura care leagă pe toţi uniţi şi o directivă sănătoasă pentru poporul român. Doresc gazetei româneşti să aibă propăşire desăvârşită pentru binele neamului nostru. Visarion Pop, Magistrat. Necesitatea unei bune gazete româneşti în Sibiu, rezultă din dorinţa publicului sibian de a fi informat şi de a avea un control al opiniei publice. Nu mai puţin, însă, şi din trebuinţa de a avea un organ de conducere a opiniei publice locale. Această funcţiune socială importantă, va fi împlinită dacă conducătorii acestei gazete româneşti din Sibiu, vor face o adevărată educaţie publică românească şi fără a i se restrânge drepturile gazetei, vor găsi o modalitate prin care ea însăşi să fie supusă controlului publicului românesc, local. D. N. Băilă, secret. Astrei Centrale. Cred că înfiinţarea unei gazete bisăptămânală în Sibiu, numai aşa are rost, dacă sunt nădejdi serioase, ca ea să devie un ziar cotidian, cu informaţiuni locale, foarte necesar cetăţenilor Români ai acestui oraş şi judeţ. Gazeta să fie în afară de partide politice, iar ştirile să fie astfel controlate, ca să nu fiţi siliţi a le desminţi în numărul viitor. Din parte-mi doresc nouei iniţiative româneşti mult noroc şi izbândă deplină. Dr. P. Simonelt, avocat, fruntaş al Frontului Românesc. O gazetă românească, în spiritul adevărat naţionalist în deosebi după răsboiu s'a simţit în mod acut în oraşul Sibiu. Acest organ de presă ar trebui să fie expresiunea fidelă a sufletului românesc din această parte a ţării şi redactat numai de Români, cari singuri pot înţelege sufletul românesc şi vor putea contrabalansa scrisul otrăvit de o mare parte a cotidianelor bucureştene, cari au nume româneşti dar sunt scrise îndeosebi de străini cari n'au nimic cu Românii şi infiltrează continuu şi lent veninul marxisto-comunist. Servind în felul acesta pe Români, organul acesta, pe care-l dorim peste micile interese personale, cari apar sub paravanul de partide, va face un serviciu real ţării şi românismului şi va bine merita de la naţiune. Dr. Ieronim Stoichiţia, preşedintele organizaţiei „Naţional-Ţărăniste“. Orice gazetă bună românească aici în Sibiu este şi trebue să fie binevenită. Gazeta să fie o tribună imparţială în frământările vieţii noastre, să fie un organ de informaţiuni precise, iar conduita să-i fie dictată de comandamentele superioare naţionale. Apărătoare dârză însă demnă şi obiectivă a cauzei naţionale. Faţă de minorităţi o atitudine loială, nu de toleranţă, ci izvorâtă din conştiinţa superiorităţii noastre, recunoscându-i îndreptăţirea fiecărui cetăţean al acestei ţări, dreptul la o viaţă liberă în cadrele legilor, cerând însă şi din partea lor loialitate şi supunere necondiţionată legilor ţării noastre, în care soarta le-a hărăzit să conveţuiască cu noi să împartă cu noi şi bucuriile dar să ia parte şi la greutăţi. Tendinţa comună să fie întărirea şi consolidarea Patriei, care este şi a lor şi le dă scut şi apărare. La baza gazetei trebuie să stea ca temelie puternică morala. Fără aceasta orice încercare va fi zadarnică. D. Sârbu, secretarul organizaţiei Partidului Poporului. De mult am simţit lipsa unei gazete serioase româneşti în Sibiu. O dorim în serviciul intereselor generale româneşti şi peste frământările mărunte dintre partidele politice. Docent Dr. Filipescu, Medic Primar, Director al Spitalului Public Sibiu. Apariţia unui nou ziar sibian va fi de un real folos, când va merge pe linia intereselor vitale ale neamului românesc, când va fi oglinda fidelă a evenimentelor sociale şi culturale de importanţă a vieţii noastre, când va fi tribuna curentelor sănătoase a românilor de aici, iar în relatarea mişcării locale a vieţii partidelor politice româneşti, va menţine balanţa de apropiere cu demnitate. Apariţia lui trebuie să umple un gol, să imprime un ritm nou în manifestarea Românilor Sibieni, faţă de acţiunea subversivă a hitlerismului săsesc, în anii din urmă, în plină ascensiune, prin continue provocări şi căutare de discreditare a instituţiilor statului şi a tot ce este românesc. Cu gândul că „Acţiunea“ se va impune pe aceste terenuri ca o forţă dinamică creatoare, urez inimoşilor iniţiatori, izbândă deplină. D. Ioan Dragomir, revizor. Apariţia unui ziar românesc o găsesc absolut necesară. Ziarul va trebui să îmbrăţişeze toate problemele de ordin religios, moral, cultural, economic şi social şi să fie în afară de luptele de partid. D. Nicolae Bunescu, preş. Rem. Notarilor, dir. prefecturii. Este absolut necesar, ca în acest centru românesc, să apară o gazetă serioasă şi să grupeze în jurul ei toate elementele bune şi toate forţele cari să lupte pentru realizarea tuturor cauzelor româneşti. Apariţia ziarului „Acţiunea“, desbrăcat de orice haină politică, va trebui să susţină interesele românilor din ţinutul Sibiului şi jur. D. Nicolae Martin, Preşedintele negustorilor şi meseriaşilor români Un ziar românesc în Sibiul Mitropoliei şi al Astrei Ardelene, al Corpului VII de Armată şi al celui mai avansat post minoritar săsesc, este o necesitate indiscutabilă. Demnă şi deasupra patimilor politice ce pervertesc simţurile trudiţilor ţărani pulverizându-le în acelaş timp gospodăriile şi ducându-le familiile la mizerie şi degenerescenţă. Să abă o conduită românească şi să fie expresia aspiraţiilor tuturor păturilor sociale româneşti. Ioan Cioran, administru financiar. Necesitatea unei gazete româneşti serioase, se resimte în acest oraş, încă de la înfăptuirea idealului românesc, prin unire. De la această dată nu am avut o gazetă românească cu destulă seriozitate, încât azi, este oportun şi chiar necesară apariţia unei asemenea gazete ce prezintă o suficientă garanţie de seriozitate prin activitatea Dv. Am dori ca această gazetă să apară zilnic şi să fie cu adevărat o „Tribună", pentru energiile creatoare: literatură, ştiinţă şi artă. Să se ferească de a purta campanii politice şi intrigi personale, căci un asemenea ziar n'ar avea viitor. Materialul de publicare bine selectat, iar informaţiunile exacte şi întotdeauna controlate. Dr. Vilt, Medic şef la C. F. R. Un ziar cotidian românesc în oraşul Sibiu, este ca şi pânea de toate zilele pentru un bun român. Ziarul să nu aibă colorit politic, ci să reprezinte prin intransigenţă moralul şi cauza naţională românească Inginer Lungu Alexandru, şefa secţiei de întreţinere C. F. R. Un ziar românesc în Sibiu, îl soco foarte binevenit. Acest ziar după părerea mea trebuie să fie, pentru a-şi ajunge scopul, în primul rând cotidian, apoi fără nici o nuanţă politică, urmând numai înfrăţirea tuturor Românilor indiferent de provincia de origină. Pentru răspândirea cât mai bună trebuie lipsit de polemici personale, în schimb este necesar fi foarte bine informat, atât asupra evenimentelor generale, cât şi celor locale. D. Muntean, înv., preşed. oterilor şi Camerei de Agr. circ. Sibiu. O gazetă românească, pentru oraşul şi judeţul Sibiu este de o importanţă covârşitoare. Sibiul cu trecut cultural incontestabil, iar judeţul cu o populaţie înţelegătoare, din toate punctele de vedere şi dornică de înaintare pe toate tărâmurile vieţei, culturale şi economice, va aprecia după merit străduinţele gazetei. Este absolut bine venită şi din motivul că până când minoritarii au mai multe gazete cari le apără şi servesc interesele, Românii simt lipsa unei gazete cu adevărat îndrumătoare şi corespunzătoare cerinţelor zilelor de azi. Gazeta se va inspira, cred, din trecutul şi nevoile permanente ale românilor şi va servi interesele multe ale tuturor claselor româneşti din acest judeţ, fără deosebire de partid, profesiune, stare socială, etc. Dr. Liviu P. Ionaşiu, preş. Soc. „Şoimii Carpaţilor“. Salut cu multă bucurie apariţia unei gazete independente şi serioase în Sibiu. Tot ce-i doresc este ca să se menţie pe acest drum fără a se amesteca în frământările politice. Dr. Nicolae Cristea, notar public. E necesară o bună gazetă românească, rele sunt destule. Fără colorii de partid politic, cu timbru local. D. Gh. Tiu, secretar general al Uniunei voluntarilor, desp. Sibiu. Uniunea foştilor voluntari români, Despărţământul judeţului Sibiu, a primit cu bucurie ştirea apariţiei unei gazete româneşti a cărei lipsă se simţea de multă vreme în oraşul cultural Sibiu, prin care să se apere interesele noastre româneşti. Uniunea noastră nu face politică şi am dori ca această gazetă să nu se coboare în patimile politice care ne-au adus mult rău şi învrăjbire, astfel îşi va putea câştiga încrederea mulţimei. Noi vă vom da tot concursul şi vom stărui să aveţi cât mai mulţi abonaţi. Pag. 3.