Acțiunea, 1937 (Anul 3, nr. 112-197)

1937-01-10 / nr. 112

Nr. 112 Sibiu și împrejurimi Parchetul intervine pentru întronarea legalităţii la municipiu Ne-am ocupat în „Acţiunea“ de chestiunea măsurătorilor de la Municipiu. Am făcut cunoscut la timpul său că Înalta Curte de Casaţie, ultima instanţă s-a pronunţat pentru teza susţinută de noi. „ Am scris aci despre isprăvile mai multor funcţionari Incorecţi cerând Introducerea legalităţii şi curmarea abuzurilor. In cele mai multe cazuri a fost nevoie să sezizăm justiţia pentru că fostul preşedinte dr. E. Piso după cele întâmplate ştiţi unde era urmărit de umbra amintirilor de mare sensaţie şi după această dată pentru toţi şi pentru toate, a deschis larg porţile tuturor concesiunilor morale şi legale. „ Cea mai nouă ispravă este cazul funcţionarului municipiului Maurer, arestat săptămâna trecută pentru cumul de 30 de infracţiuni de sustragere de bani in sumă de mai multe sute de mii de Lei. Contra acestui funcţionar s-au făcut mai multe plângeri pentru că la inventarierea după morţi incasa,pentru el, sume fabuloase, fără să elibereze chitanţe, aşa cum se obişnuia şi la serviciul sanitar unde după noul cod vor fi pedepsiţi toţi acei cari ştiu de acest lucru şi nu-l denunţă. Fostul preşedinte E. Piso nu a dat nici o atenţie, ba ce e mai mult, după ce intervine parchetul dă un certificat de bună purtare delapidatorului şi declară că municipiul nu are nicio pretenţie aşa că de aci urma să se claseze afacerea. A trebuit să fie delegat procuror de judecător Lazăr Albu pentru ca peste acest certificat să dispună deschiderea acţiunei publice şi arestarea fraudatorului pentru cumul 30 de Infracţiuni. Acest caz este o nouă dovadă despre obiectivitatae şi justificarea celor scrise în Acţiunea asupra stărilor ilegale de la municipiu I. M. dureri reumatice, gutoase şi nervoase, tabletele Togal acţionează repede şi sigur. Togal-ul este un puternic dizolvant al acidului uric şi în mare grad bactericid, şi acţionează deci direct, suprimând cauza boalei! Peste 7000 atestate medicale. O încercare vă va convinge şi pe Dv. Insistaţi asupra Togal-ului, nu există ceva mai bun! Produs elveţian. La farmacii şi drognerii. Convenției Societăţii „Dumbrava“ In seara zilei de bobotează a avut loc în sala „Trei Stejari“ o foarte reuşită convenire socială aranjată de societatea „Dumbrava" din grupa 1, prin care s-a urmărit strângerea legăturilor dintre diferitele grupări româneşti. A luat parte un numeros public. D. prof. Cosma, într'o cuvântare bine simţită, a arătat, utilitatea acestor conveniri, precum şi efortul lăudabil al conducătorilor grupei, cari n'au cruţat nici-o osteneală pentru a realiza binele grupei. După această cuvântare a avut loc tombolă, pentru care s-au adunat numeroase obiecte. Aceste obiecte au fost dobândite dela firmele din localitate, dintre cari cele mai multe erau germane, cari au donat benevol o mulţime de obiecte, în timp ce cea mai mare firmă românească din Sibiu, a refuzat să dea vreun obiect sau un căt de mic ajutor. Convenirea s-a încheiat în deplină armonie către dimineață. Deschiderea cursurilor publice gratuite de Limba şi Literatura Italiană Miercuri, 13 Ianuarie, vor reîncepe, în localul liceului comercial de băeţi din municipiul nostru, cursurile de Limbă şi Literatură modernă italiană pentru începători, ţinute de d. prof. Pimen R. Constantinescu. Sâmbătă, 16 curent, d. dr. conte Portada va redeschide cursurile pentru înaintaţi, de Literatură şi Artă clasică italiană. Tot atunci se vor stabili orele de colocviu pentru lucrările viitorului anuar ce se va publica în primăvară la împlinirea a cinci ani de la înfiinţarea cursurilor. Doamnele, domnişoarele şi domnii auditori vor primi de Anul Nou câte un frumos dar din partea Institutului de Cultură Italiană din România. ACTIUNEA Citiţi şi răspândiţi Organ al asociaţiilor româneşti Din Avrig Cercul Academic Sibian a aranjat pentru ziua de 31. XII. 1936 o producţie teatrală urmată de dans. Programul compus din piesa: „Vremuri de restrişte“, de C. Georgescu a fost destul de bine executată. S-au evidenţiat în roluri d. Mărie în figura lui Ştefan, dra Elisabeta Bulea în rolul Ilenei, Dl. Ion Noveanu in rolul Prefectului. Impetuos şi sprinţar şi-a trăit rolul Dl. I. Crăciun-Jidanul, făcându-ne să trăim clipele de groază ale jidanului încolţit. Plăcută impresie a făcut această piesă şi am dori să ne mai întâlnim cu alte ocazii, înv. Ilie Petru Tămăşelu THALIA Cel mai emoţionant şi captivant film de Piraţi fiovaita îs pe flamy cu CLARK GABLE — JURNAL NOU — Desigur că cea mai selectă şi reuşită serată dansantă este cea organizată de Acţiunea Românească ce va avea loc Sâmbătă 9an, orele 9 seara la cercul militar civil. Locul de convenire al elitei sibiene este această serată. Din OCNA-SIBIULUI Serbarea premilitarilor din Ocna-Sibiului Premilitarii din Ocna Sibiului de sub conducerea Dlui Roşiu loan şeful Subcentrului, instruiţi de domnul Cojocariu Ioan învăţător au aranjat în seara zilei de 26 Dec. o reuşită serbare artistică urmată de dans. S'a jucat piesa „Pe-aicea nu se trece“ de M. Rădulescu, Aldămaşul comedie, o lecţie de radio, comedie, Tândală la teatru, comedie, şi s-au declamat poeziile: „Ardealul“ de Mircea Rădulescu declamată de T. P. L. Curtean, „Nu te-ai priceput“ de Coşbuc declamată de Elena Oprişor şi Ovreiul şi câinele de T. Speranţă declamată de I. Balteş. S'au remarcat in interpretarea rolurilor: Elena Oprişor şi T. P. Cojocariu I. Popoviciu I. Nuţiu Sădean L. Oprişor, S. Raţ L. Roşiu D. şi Tudor L. A luat parte un public foarte numeros. * * * Domnul Inspector Suciu Sibianul în propaganda culturală la Ocna Sibiului Domnul inspector Suciu Sibianul a conferenţiat în localitate, despre pericolul şi combaterea păduchelui San José. Au luat parte la conferinţă con chemaţi de Dl. primpretor P. Străulea, toţi învăţătorii, notarii şi pomicultorii din plasa Ocna-Sibiului. Cu această ocazie a fost luată frumoasa iniţiativă, de a se trimite câte un pomicultor din fiecare comună la cursurile de teorie şi practică pentru combaterea păduchelui San José, ce se va ţine la Sibiu la o dată foarte apropiată. I. Nicolae Balteş Pag. 2 — Acţiunea Românească şi ziarul „Acţiiunea“anunţă conferinţa pr. prof. dr. Gr. Cristescu, de la Facultatea de teologie Bucureşti despre „Spiritualitatea românească în opera poetului Gh. Coşbuc“. Conferinţa se va ţine Duminecă 17 ianuarie orele 11 după sfânta Liturghie. Din venitul material se va ridica o cruce la mormântul poeţilor Coşbuc şi Caragiale. Vor mai vorbi Duminecă 24 Ianuarie orele 6 d. gen. V. Economu şi 31 Ian. dr. Ilie Rădulescu la orele 11 dim. după Sf. Litrughie. — Atenţiune. Domnii meseriaşi, comercianţi, patroni români, sunt rugaţi cu insistenţă de a lua parte la Şedinţa Informativă care se va ţine în ziua de 13 Ianuarie a. c. ora 8 seaza In Sala Reuniunii Culturale a Meseriaşilor Români. Ordinea de zi: 1. Intervenţii făcute în cauza taxei sanitare. 2. Adresa Ministerului Muncii 3. Răspunsul de la Casa de Asigurări Sociale. 4. Eventuale, Comitetul Societăţii Naţionale a meseriaşilor, comercianţilor şi industriaşilor români. — Conferinţele „Astrei* Noua serie de conferinţe săptămânale organizate în cadrul Despărţământului Sibian al „Astrel" şi a federaţiei corpului didactic din Sibiu — va începe Duminecă 10 Ianuarie a. c. ora 6 d. a, în sala cea mare a Prefecturii. In acea zi va avea loc conferinţa D-nei Tantzi Budişteanu (Bucureşti), societara conferenţiarilor şi oratorilor din Paris — vorbind despre: „Femeile de odinioară şi femeile de azi." Duminecă 17 Ianuarie a. c. va vorbi subtilul poet Radu Gyr de la universitatea din Bucureşti, autorul volumului de poezii „Stele pentru leagăn“ , tratând despre „Anarhismul în poezie." Duminecă 31 Ianuarie a. c. Sibiul va avea ca oaspe pe măreţe nostru romancier Dl Cezar Petrescu, a cărui conferinţă va trata despre „Actualitatea lui Eminescu.“ vw .........■mini — ■ ■■ i ...... ■■■ UNTURA de peşte bogată fn vitamina &a OrofiUiPia V. LOEW — întrebăm comisia interimară actuală dacă mai tolerează ca Arz să aibă nume de străzi în Sibiul românesc și dacă Ionel Brătianu nu este vrednic să fie eternizat cu numirea unei străzi ? — Fabrica „SchmoHpasta" a transmis prin ziare, tuturor clienţilor şi consumatorilor săi, o originală urare de Anul nou şi anume, printr'un hoinar, care a fost lustruit cu „Schmollpasta" stârnind mult haz. Prin aceasta, renumita firmă, a dovedit din nou că se gândeşte la clienţii şi consumatorii săi şi in zilele de sărbătoare. Redacţia noastră a crezut de cuviinţă să ţină cont despre dorinţa cititorilor săi şi astfel, la rândul nostru, urăm firmei „Schmollpasta", mult noroc pentru anul 1937. Regele Albaniei vrea să se căsătorescă cu o unduronică. In Budapesta, capitala Ungariei, a sosit de curând svobul, cum că Ahmed Zogu, Regele Albaniei ar vrea să se căsătorească cu o contesă maghiară, cu numele Ana Mikes. Regele, fost nu de mult într'o călătorie la Roma și acolo a dat față cu contesa pe care a îndrăgit o. In atenţiunii publicului românesc. Cu onoare aduc la cunoştinţă că am aranjat în Târgul vitelor vechiu No. 16 o frumoasă sală parchetată pentru ospeţe, petreceri şi tot felul de adunări. Totodată amintesc că este unica sală românească in oraşul nostru deaceea rugăm publicul românesc să ne sprijinească. Cu deosebită stimă , file S?*la proprietar