Acțiunea, 1937 (Anul 3, nr. 112-197)

1937-07-22 / nr. 158

Pctr. 2 Sibiu şi împrejurimi Municipiul renunţă la dreptul de răscumpărare a uzinei Am arătat la timpul său că la 7 Iunie comisia Interimară a Municipiului a hotărât renunţarea la dreptul de răscumpărare a Uzinei Electrice, întrucât contra acestei hotărâri s’a introdus un apel şi întrucât nu au fost pe deplin precizate toate punctele, lucru ce am arătat şi noi, comisia Interimară în ultima şedinţă a revenit asupra acestei hotărâri şi după ce a obinut aprobarea Consiliului de miniştrii a adus următoarea hotărâre: Municipiul renunţă la dreptul său de răscumpărare a uzinei, prevăzut în art. 11 alin. 3 şi urm. a contractului de concesiune, până la expirarea concesiunei, prelungită prin contractul adiţional, încheiat la 25 Iunie 1926, între Municipiu şi Uzină, adică până la data de 1 Ianuarie 1957, cu rezerva ci Uzina Electrica va cădea de acord cu consorţiul elveţian asupra condiţiunilor unei noui convenţiuni financiare, cuprinzând prelungirea fixată în planul de amortizare alăturat cererii dela 5 Februarie 1937, plan care va face parte integrantă din contractul de împrumut încheiat intre consorţiul elveţian şi Uzina Electrică cu modificările sale ulterioare. Executarea contractului de împrumut şi a planului de amortizare să se suspende pe timp de forţă majoră, urmând a fi continuat în timp normal. Această renunţare este condiţionată de următoarele : a) Uzina renunţă la creanţele născute, prin depăşirea limitelor fixate la furnizarea gratuită a curentului pentru iluminatul străzilor, până la data prezentei deciziuni. b) Uzina furnizează azi Municipiului în mod gratuit energie în cantitatea de 120 Kw. Uzina extinde acest beneficiu în aşa fel, că majorarea curentului gratuit va fi în proporţie cu totalitatea curentului furnizat pe teritoriul Municipiului, şi anume : Pentru primele 6,603.000 KW consumate, 120 KW vor fi furnizate gratuit. Pentru consumul ce trece 6.000.000 KWO, cantitatea curentului, ce se va furniza gratuit, se fixează prin proporția: 20 KW pentru fiecare million început de kilowaftere. Maximul cantității de curent gratuit se limitează cu 180 KW. c) Pentru toate cantitățile de energie, ce nu întră în cota gratuite, se acordă Municipiului o reducere fixă de 25/o de la tariful normal în vigoare, aplicat consumatorilor particulari, d) Pentru toate cantităţile de energie, ce se furnizează pentru nevoi proprii ale Municipiului, se acordă o reducere fixă de 10% dela tariful până ezi în vigoare, e) întreţinerea instalaţiunei pentru întregul iluminat public, indiferent de cantitatea furnizată gratuit, cade în sarcina Uzinei.tele, iar în zilele de 26 şi 27 iulie a. c. autoturismele particulare şi motocicletele. Se atrage atenţiunea tuturor proprietarilor că, odată cu autovehicolul, va prezenta foaia de circulaţie, precum şi celelalte acte de bord, iar proprietarii de autobuse, automobile de piaţă şi autocamioane, care fac transporturi publice de călători şi mărfuri vor mai prezenta şi poliţele de asigurare pentru răspunderi civile, fără de care maşina nu va mai putea rămânea în circulaţie. Cei ce nu se vor prezenta cu autovehicolele la revizuire, vor fi daţi în judecată conform art. 27 din Legea Circulaţiei pe drumurile publice, iar în conformitate cu art. 45 din Regulamentul acelei legi li se va retrage şi foile de circulaţie. Actualitatea în continuare din pag. I-a) prinderea publicului cu nebunia răsboiului. In toate cinematografele, prin fotografiile ce se expun spre vedere publică şi mai ales in presa italiană şi germană locul primit ocupă avionul, tunul, tancul şi manevrele pe apă, In aer şi pe uscat. Cu definiţia agresorului, prin care dobândise atâta celebritate Litvinov şi alţii, nu se mai ocupă nimeni. Toată lumea este pasionată şi atentă la evenimentele din Spania, de care se preocupă mai mult chiar decât de sport, care este considerat de toată lumea pasiunea veacului nostru. Răisboiul spaniol este desbătut chiar şi în congrese în Franţa. In Italia şi Germania ambii dictatori se ocupă cu cea mai mare atenţie şi încordare de acest răsboiu. La toate expoziţiile din Italia, chiar şi la cea de la Paris, tunul şi avionul, lucru identic de altfel şi la expoziţiile din Germania, ocupă locul prim. In aceste două ţări, unde se trăeşte aspru şi fiecare face cele mai enorme sacrificii pentru ţară şi regim, tunul şi avionul sunt desigur mai preţuite şi acolo se crede mai adânc decât oriunde in puterea lor. In sumar se poate spune că astăzi butoiul cu explosibil este plin cu toate că Anglia n'a terminat înarmările, aşa că lipseşte doar scânteia care poate foarte uşor să sară de la sonda ce arde in Spania, unde se scurg zilnic pentru ambele fronturi trupe şi apus. Răsboiul materiale în număr şi cantităţi enorme. Pentru documentare adaug că Intr'o singură zi au sosit la Paris 5000 de Ruşi şi mai multe trenuri încărcate cu materiale pentru Spania; să nu mai vorbim de numărul mare de voluntari Italieni plecaţi cu destinaţia Africa, dar cu oprirea in Spania. Despre numărul mare al soldaţilor trimişi în Spania te poţi documenta după linta morţilor publicaţi zilnic în ziarele italiane. De altfel Spania a devenit astăzi câmpul de experienţă şi locul de întâlnire tot atât de împestriţat şi frecventat de toate neamurile ca şi muzicarurile din Paris, unde se adună toate neamurile şi toate culorile pentru a admira dansatoarele goale, cu deosebirea că In Spania voluntarii se aruncă cu pasiune şi furie în faţa morţii pentru afirmarea şl triumful unei idel. — Noi nu avem nici un interes în Spania şi nici n'a răzbătut până aci mirosul de praf de puşcă şi deaceea opinia publică la noi crede în eternitatea păcii. Sunt convins că vom avea şi noi suficient armament, lucru ce se crede în străinătate mai ales că avem un număr atât de mare de soldaţi în uniforme, pot să spun că tot atât de mulţi ca şi preoţii la Roma, însă trebue să afirm că soldaţii noştri exprimă cel mai convingător pacifism chiar mai mult decât preoţii din Vatican. Desigur că aceasta numai din cauza pacifismului în care s'a crezut şi se crede încă prea mult la noi de către Întreaga opinie publică care consideră pe soldaţi soli ai păcii, adecă oameni de pace. Cred adânc că e nevoe de o pregătire, prin educaţie şi instrucţie serioasă spre eroism, curaj, jertfă şi chiar pentru ideea de război, dacă vrem să fim la pas cu celelalte neamuri. Atitudinea Angliei şi suspendarea controlului în Pirinei de către Franţa, după vizita la Paris a primului ministru al Spaniei roşii, încordarea enormă în opinia publică din Germania contra Franţei şi a Italiei contra Angliei, arată că ne apropiem cu paşi repezi de războiul pe care lumea nu a pus îl crede actual şi unii chiar necesar. Chiar dacă francezii şi englezii nu doresc războiul, pentru că el nu le-ar putea aduce alte satisfacţii, totuşi cred şi el adânc în necesitatea războiului. Dacă ar fi să-mi bazez convingerile după atitudinea presei şi a opiniei publice Italiene şi germane, cu prilejul suspendării controlului, ar trebui să mărturisesc cu toată convingerea că focul ce arde astăzi in Spania este prologul războiului. Lunile de vară au fost fatale pentru izbucnirea războaelor. Rămâne să vedem dacă vom putea trece in pace vara anului 1937. Butoiul cu explosibil este plin in Europa. Actualitatea in toate ţările din apus este aceeași: războiul. Ion Munteanu ■ACŢIUNE A In atenţiunea proprietarilor de autovehicole Se aduce la cunoştinţă proprietarilor de autovehicole din oraşul şi judeţul Sibiu, că în zilele de 22, 23, 24, 26 şi 27 Iulie 1937 va avea loc la Serviciul Circulaţiei revizuirea vehicolelor cu tracţiune mecanică, în str. Cetăţii (Promenada Aleeî) dela orele 9—12 a. m., precum şi dela orele 16—19, in fiecare zi, în modul următor : In zilele de 22 şi 23 Iulie a. c. vor fi prezentate autobusele şi autoteximetrele de piaţă, în ziua de 24 Iulie a. c. autocamioanele şi autocamione Victimile unui măgar din munţii Lotrului In muntele Jidu, pădurea Valea Lotrului, un urs a ucis asinul ciobanilor N. Tomescu şi I. Oaghea din Râul Sadului. După ce ursul s’a înfruptat din măgar numai pentru un prânz, a lăsat şi a plecat. Ciobanii spre a se răzbuna pe urs au atârnat cadavrul măgarului de un brad şi au făcut apoi o cursă. După câteva zile ursul a venit din nou sâ se ospăteze şi fără să ştie când s'a întins la măgar şi a fost prins în cursa ciobanilor. Ursul cu gândul la mâncare şi ochii la măgar a murit după zvârcoliri neputincioase. După cursa în care a căzut ursul în pofta după carne de măgar, au căzut ciobanii cari au contravenit Ugli vânatului. Postul de jandarmi din Voineasa au dresat acte de contravenţii proprietarilor măgarului Iată ce este în stare să facă un măgar Nr. 158 ŞTIRI Vizitafi Târgul de Mostre ? 10 ani dela moartea Regelui Ferdinand. Marţi s'au Împlinit zece ani, de când marele nostru rege Ferdinand Mul odihneşte tn umbra rece şi tăcută a mausoleului dela Argeş. Zece ani sau scurs de când mormântul său stă deschis privirilor, amintirilor şi clipelor de reculegere. Cu cât anii trec, cu atât figura regelui Ferdinand se limpezeşte, se luminează, se conturează în zarea prezentei vieţi naţionale, lăsând in urmă cuceririle unui erou, realizările unui cugetător şi amintirea unui Monarh. — Măria Sa Marele Voevod de Alba Iulia a terminat cursurile cl. V-a de liceu şi a trecut cu deosebit succes examenul de fine de an fiind promovat în cl. VI a. Se aduce la cunoştinţa părinţilor cari au copil de şcoală, ca să-şi scoată extrasele de naştere, de care au nevoie, din timp pentru a evita aglomeraţia in ultimile zile înaintea Începutului anului școlar. Extrasele se vor elibera la Primăria Municipiului Sibiu, Oficiul Stării Civile la camera No. 19 , de la orele 9-12 în fiecare zi de lucru. Vizitati ziua standurile din Târgul de Mostre si seara restaurantele de pe terenul Târgului. Rectificare. In numărul 156, dintr'o eroare a tipografului numele dlui dr. Simion Piso a apărut sub numele de dr. Simian. Facem cuvenita rectificare şi întregire la al 7-lea pasagiu prin acea că cotizaţiile foştilor legionari 1918 şi 1919 se primesc în fiecare Sâmbătă dela orele 18 — 19 în sala mică de la restaurantul „Metropol“, str. Metropoliei. — Comisia Interimară apreciind necesitatea curăţeniei şi îngrijirii strezilor, în ultima şedinţă a hotărât să prevadă pentru anul financiar viitor procurarea de încă un autostropitor (cu circa 500 000 Lei), şi cel puţin încă 2 autocamioane (cu câte 150.000 Lei), şi mei votează pentru întreţinerea şi exploatarea acestora 400.000 Lei, adecă laolaltă 1.200.000 Lei. Regi cari au abdicat în ultimii 25 de ani. Ziarele publică o listă a suveranilor cari au abdicat de 25 ani încoace. Aceştia sunt: împăratul Pu- Y VI (12 Februarie 1912); Nicolae II (15 Martie 1917); Ferdinand I al Bulgariei (3 Octomvrie 1918; Wilhelm II (9 Noemvrie 1918) ; Frederic August III al Saxoniei (9 Noemvrie 1918); Carol I al Austriei (12 Noemvrie 1918); Ludovic III al Bavariei (13 Noemvrie 1918); Marele Duce Frederic 11 al Badenului (22 Noemvrie 1918); Wilhem II de Wittenberg (2 Dec. 1918); Mihai I al României (8 Iunie 1930); George II al Greciei (18 Dec. 1932), care a revenit pe tron în Noemvrie anul trecut, după 11 ani de exil; Amanulah al Afganistanului (12 Ian. 1929); Prajadhipak al Slamului (2 Martie 1935); Eduard VIII al Angliei (10 Dec. 1936). Alfons XIII, fostul rege al Spaniei nu poate figura aci Întrucât el a fost alungat de revoluţia izbucnită in ţara sa şi a refuzat să iscălească un act de abdicare.