Adevěrul, decembrie 1888 (Anul 1, nr. 90-113)

1888-12-01 / nr. 90

dea demensuală ! ’Şi-a uitat Domnul Stoenescu şi balurile alandala, şi multe alte fapte pe cari pentru moment le trec sub tăcere. Mai bine tăcea onor. D. Stoenescu, că nimeni nu poate confunda foaia D-sale cu Revista, care a apărut tot-d’a-una regulat, care a fost tot-d’a-una bine scrisă, care n’a păcălit pe nimeni, dar a fost păcălită şi care chemând în judecată pe păcălitori, n’a făcut de cât sâ’şi exercite din drept rezervat fiecărui de lege. Primiţi, D-le Redactor, salutările mele. M. I. Toncescu. ŞTIRI TEATRALE Duminica trecută a avut loc în sala băilor Eforiei representaţiunea piesei Negustorul din Veneţia. Rolul lui Schylek a fost ţinut cu succesul pricinuit de D. C. Nottara. D-na Vermont a fost foarte bine în rolul Porţiei Ceilalţi interpreţi s’au dat multă silinţă şi au făcut ce au putut Lumea era multă şi aleasă. Ultime informaţiuni Aflăm cu părere de reu ca D. George Ioanidi, unul din cei mai vechi profesori al liceului Sf. Sava, a încetat dinviaţă. * In ultimul moment aflăm că localul Tribunalului de Braila este în flăcări. Cu toate silinţele pompierilor nu s’a putut opri incendiul. Se zice că un mare număr de dosare şi de acte n’au putut fi scăpate. •ff st # Aflăm că pentru colegiul 111-lea de deputaţi din Roman, guvernul va susţine candidatura unui oarecare Domn Zarifopol, mare proprietar de pe acolo. # * Cu ocaziunea legei tocmelilor agricole s’a iscat o diverginţă adâncă între miniştrii. D. Carp ar fi declarat că nu va ceda chiar dacă s’ar provoca o nouecriză. „Vam muncit ani întregi, a zis D Carp, ca, odată venit la putere, să nu putem aplica ideile noastre.“ Aflăm că de primăvară se vor începe construcţiunile mai multor spitale militare pe la reşedinţele diviziilor de armată. Se vede că unii au căutat să fie aleşisenatori, ca să aibă mai mult drept a umbla după prefecturi. Aşa, de pildă, e vorba ca prefectura din Râmnicu-Sărat să se dea unui senator din localitate. * * * Aflăm că D-na Natalia Voinecu, soţia colonelului Sergiu Voinescu a fost numită prima damă de onoare a M. S. JEiegineî. Alegerile comunale din Bârlad sunt terminate, şi izbânda a căpătat-o lista liberal-conservatoare. Se crede că D. Ştefan Vargolicî, vechiul profesor al liceului de acolo şi preşedinte al comisiuneî interimare va fi ales primar. In privinţa numirea titularului în locul vacant la Curtea de Casaţie, se pare că lucrul nu e încă lămurit. D. Theodor Rosetti, ar susţinea avansarea unui consilier al acelei Curţi, iar un alt D. ministru, ar dori numirea D-luî A. Inoşanu. Nota discordantă ce se manifestă în Brăila în cestiunea porto-franculuî, nu ■este decât o mișcare artificială, produsă prin înrâurirea prefectului. Toată lumea este de acord pentru a priv restabilirea porturilor libere ca o cestiune de care atârnă înflorirea orașului Braila. *•* Senatul a primit cu 69 bile albe contra 8 negre proiectul de răspuns al guvernului la mesagiu Au căzut la sorţi următorii domni senatori care au aduce răspunsul la palat: Bouache, Furnurachi, Buşilă, Greceanu, Micescu, Bristescu, Munteanu, ■Călinescu, Brătăşanu şi Isăncescu. * * * * * * * * D-ni T. A. G., din T.Frumos G. T., din Alexandria, N. T., din Câmpulung, D. N., din Constanța și P. P. din Zimnicea, să ne achite conturile, la din contră, le vom publica întregul nume cualificându-l cum li se cuvine. A. „A.“ ---------------------wmm-----------r— Desbateri Parlamentare Camera Şedinţa de la 30 Noemvrie 1888. Şedinţa se deschide la ora 1 sub preşedenţia D-lui Ilariu Isvoranu, vice-preşedinte. Presenţi la apel 118 domni deputaţi. Nefiind nici unul din miniştrii faţă, Camera trece în secţiuni. Şedinţă publică pe mâine Senatul Şedinţa se deschide la ora 1 şi 30 m. Prezidează D. general Florescu. Senatori prezenţi 90. Pe banca ministerială, D-nii: Carp, Lahovari, general Manu şi A. Marghiloman. Sumarul şedinţei trecute se aprobă. D. raportor D. Rosetti, dă citire primului paragraf din mesagiu, care pus la vot, se primește Se citește al doilea paragraf. D. Fleva, propune un amendament la paragraful al ii-lea. Amendamentul se respinge. Nedându-se cuvintul Dlui senator Gr. Sturza, pe motivul că s-a votat, D-sa anunță o interpelare guvernului in privința politicei exterioare a României. D. raportor dă citire celui d’al treilea paragraf. D. Aurelian, propune un amendament prin care se prevede îmbunătăţirea stărei materiale, culturale şi morale a ţăranilor, şi să nu se mai facă vînzarea moşiilor in Loturi mari. D-sa intrând în desvoltarea acestui amendament, arată că ţăranii dacă au fost înpropnetăriţî prin legea rurală de la 1864, dar populaţia nefiind staţionară, membrii fiecărei familii înmulţindu-se, pămîntul ce s’a dat atuncea, astăzi nu mai e îndestulător, şi de aceia ei cer pâmmturi astăzi. Greşesc aceia care spun că el nu cer pămînturi şi d-sa socoteşte ca o măsură de prevedere socială, ca să nu se mai venză moşiile statului în loturi mari, pentru că populaţiunea la noi, e susceptibilă de creştere la 11, şi 12 milioane locuitori. Relativ la vînzarea moşiilor Statului în Loturi mari, D-sa crede că în acei douezeci de ani, şi proprietarii mari vor fi nevoiţi a-şi vinde moşiile la ţărani, pentru că nu vor mai putea ajunge să facă o cultură bună a locurilor lor. Aminteşte legea D-nului Stolojan, ca Statul să cumpere moşiile de la particulari, şi să se vîndă inoturi mici la săteni. D-sa termină, zicând că nu trebue să se aştepte totul de la ţară, ci trebue ca proprietarii cari sunt în cel mai imediat contact cu ţăranii, să se gândească la îmbunătăţirile acestei clase care e baza ţărei. Se suspendă şedinţa pentru ca comisiunea să discute amendamentul propus de D Aurelian. Se redeschide ședința. Comisiunea respinge amendamentul D-lui Aurelian, sub cuvîntul că e intempestiv. Bus la vot, Senatul îl respinge de asemeni. D. Aurelian. Relativ la chestiunea economică, propune un amendament, și asemenea ca guvernul să încurajeze industria naţională a ţereî, D. A. Lahovary. Cere ca să se respingă amendamentul D-luî Aurelian, pentru că e intempestiv. Atenţiunea guvernului însă va fi întotdeauna concentrată asupra, industriei naţionale şi a propăşirei ei. D. Brătăşanu. Susţine şi D-sa intempestivitatea amendamentului. Procedându-se la votare, este respins. D. Raportor dă citire paragrafului 4. D. Auralian. Propune un amendament şi anume: de" a se acorda subvenţiuni stabilimentelor industriale. Se respinge. Paragraful 5 se votează fără discuţiune D. Aurelian mai propune un amendament, la paragraful 6: Guvernul să grăbească cu facerea podului peste Dunăre, şi a numi serviciu de navigaţiune pe Dunăre. D. P. Carp Răspunde că dacă s’ar face toate câte a cerut d-nul Aurelian, atunci ar fi nevoie de cheltueli pe care ţara nu şi le poate permite acum, dar relativ cu mijloacele de care dispune, se face încetul cu încetul tot ce se va crede necesar pentru asigurarea unei bune situaţiuni economice a ţării, cere respingerea amendamentului. Se pune la vot și se respinge. La orele 4 ședința urmează. TELEGRAME Paris, 11 Decemvrie — împrumutul rusesc a fost acoperit de cinci ori din cam de trei ori mai mult numai în Francia. Belgrad, 1o Decemvrie. După o vie discuţiune marea comisiune pentru proiectul de Constituţie s’a declarat pentru sistemul unei singure Camere. Viena. 11 Decemvrie — Camera a hotărât aproape în unanimitate să înceapă discuţiunea pe articole a proectului de apărarea naţională Cele 2 prime paragrafe au fost adoptate fără nici o modificare Paris, 11 Decemvrie. — Camera a adoptat cu 545 voturi contra , bugetul extraordinar al răsboiului, care se urcă la 138 milioane de franci pentru exercițiul 1889. Petersburg, 11 Decemvrie — Amir dul Chaceff a fost numit ministru al marinei. ÎNTRUNIRE PUBLICA In numele comercianţilor întruniţi în seara de 28 Noemvrie a. c., sunt rugaţi toţi D-nii comercianţi, alegători în colegiul 1 şi 11 pentru Cameră şi Senat, de a lua parte la întrunirea care se va ţine Joi 1 Decemvrie la orele 8 seara, in localul camerei de comerciU StradaAcademieî. Scopul intrunirei este : A interveni pe lângă unii deputaţi şi senatori ai colegiului 1 şi li din Ilfov, cari s’au invitat a lua parte şi la această întrunire, spre a se lua cele mai grabnice măsuri de a ne scăpa de agiul, care merge crescend, cum şi de a se realisa, promisiunile ce ni s’au dat. COMITETUL DE INITIATIVA. Posta redacţiei 9 9 D-luî I. A. M. Vă vom fi recunoscători dacă o veţi pune la dispoziţia noastră. La chioşcul de ziar.3 din faţa hotelului Dacia, singurul depozit de tablouri, reprezentând carele simbolice de la încoronare, se vinde cu preţuri ne mai auzit de ieftin, de la 3 lei la 50 bani. 13 — p. 3d. RECOMANDĂM Magasinul de Bijuterie CARAPAŢI Calea Victoriei No. 12. Moştenitorii succesiune! dorind ca de Sft. Gheorghe viitor să facă partagiu anunţă pe Onor. Public şi clientelă că au decis a vinde cu Preţuri forte reduse asortimentul de Bijuterii, Ceasornici, Lanţuri, Broşe, Serviciuri de masă, Ceaiuri fine, veritabil caravan fără odore de coloniale, Mărturii de botez etc. etc. Se primeşte orice comandă sub garanţie solvabilă. Cu această ocaziune roagă pe Onor. Clienţi care au obiecte date spre lucru şi reparaţii a veni de a se ridica. 36p3 O DOMNIŞOARĂ, ATZ.reşte a da lecţiunea de piano. — Methoda conservatorului din Viena. —Informaţiuni dă redacţia acestuî ziar. 4 p.32 7 CURSUL BUCURESCI CASA ide SORAI ILIIVÉ 33 TOMA ŢAOIU Strada Lipscani No. 4 (in noul palat „Dacia-România I ! BOALELE SIFILITICE | Í la.ep’o.tinţa "bărbătească, Jj $ Vindecă după cele maî nouî metode radical, iJP !I) fără durere şi împedicare, după o esperienţă Ti i de 19 ani. Specialist în boalele lumeşti 2 | i .**• rr ii o R 'Â Str. Emigratul No. 3, intrarea din Calea 2 Victoriei prin Str. Sf. Voivozi (Tramway). * Consultații de la 8 dim. până la 6 seara. jj ■jj Loc separat de așteptare pentru fiecare. j| 70 bani ACutia de 6 persoane mazăre, fasole, dovlecei, bame, pătlăgele vine- fite, ghiveciu, O V* -j Af\ Ciuperci ^ ^ ^\V eu^a de 12 * persoane de tot felu. Stridii de Ostende și icre proaspete. fi Medic şi Chirurg al». WESTFRIED Tratează boale Syphilitice, precum și maladii de ochi și urechi după un sistem cu totul nou. Consultaţiuni de la 2—4 p. m., Str. Lipscani No. 21, stagiul I. Avis important S’a deschis un nou magazin de pânzărie universală şi manufactură, în colţul Stradei Carol No. 1O sub firma 7 „LA VAPOR“ Şi Bogat asortiment de stofe de rochii, caşmiruri, tradicionuri de plăpămi, covoare, pâslă, presuri. Mare asortiment de lingerie pentru dame şi bărbaţi, precum cămăşi, gulere, maşete line şi de sifon, log pe onor. public a me onora cu visita sa şi se va convinge de preţurile eftine, cu care suntem in posiţie de a vinde. 20ma.v.3 Pentru iMunţi şi Soarele se închiriază Sala ,,Liedertafel“ fosta Stavri cu localităţile dependinţe, situate în strada Academiei No. 25. — Preţuri avantagioase. A se adresa la inspectoratul caselor. Dr. H. Lupus de la facultatea de medicină dui Paris MAMOS Specialist pentru boalele lumesc şi boale de femei. Strada Coiţa No. 12. Consultaţia ni de la 89 a. m. §i de la 2—4 p. m. 71—2 K.