Adevěrul, ianuarie 1889 (Anul 1, nr. 114-136)

1889-01-01 / nr. 114

X D-l căpitan Horezeanu va fi trimes înaintea unui consiliu de reformă inculpat fiind de abateri contra onoarei. Este vorba de nişte intrigi amoroase cari au dat loc la scene scandaloase în public.* * 5ÎC Se zice că o ploaie de decoraţii va cădea la anul nou peste favoriţii regimului. Guvernul se schimbă, năravurile remân.* •X* -XIn redacţiunea şi administraţiunea ziarului Epoca vor avea loc modificări însemnate. Direcţiunea politică va fi luată de D. Iancovescu , Administraţiunea de Dl. Emil Gabi. Se vorbeşte şi de alte modificaţiunî în redacţiune. D. N. Filipescu va păstra cu toate aceste proprietatea ziarului. * * * încercările ce s’au făcut pentru luminatul abatorului cu electricitate reuşind în deplin, de mâine înainte lumina electrică va funcţiona la abatoriu într’un mod permanent. * * * Lupta dă ca sigură următoarea remaniare ce se va face în curând în corpul nostru diplomatic . D. Al. Plagino, ministru la Roma, va trece la Petersburg. D. Mitilinea de la Bruxelles va trece la Roma. D. Olănescu, secretar general la externe, va trece la Bruxelles. D. Ghica de la Atena va trece la Constantinopol.* * * L’Indépendance roumaine ne dă plăcuta ştire că eminentu nostru profesor şi chirurg Dtorul Asaki a fost numit membru al societăţei de chirurgie din Paris. * * * O parte din advocaţi cari au luaparte la alegerea decanului corpul lui voesc a protesta contra modului cum s’a făcut această alegere. Ei se plâng mai ales de refuzul opus de procurorul general la cererea lor de amânare.* * * La începutul săptămânei viitoare toţi miniştrii ce sunt absenţi din Capitală se vor întoarce la posturile lor. Africa Centrală După Gazeta de Colonia ştirile date de ziarele engleze şi relative la luptele nouî de la Bagamoyo şi Der-es-Salaro, sunt inexacte. La ministerul afacerilor streine nu se confirmă aceste ştiri. Succesorul locotenentului Weissman ca şef al expediţiuneî patronate de Compania Africeî Orientale, şi care trebue să meargă în ajutorul lui Emin-Paşa, nu este încă numit. Ultimile știri engleze relative la Emin- Paşa, nu par a grăbi cu această numire. Tonkin Ziarul Courrier d’Haiphong scrie că locotenentul-colonel Serviere a plecat la Ke- Sat, unde a concentrat aproape 500 oameni, din cari o parte infanterie de marină, o parte tirailori şi o alta miliţieni, pentru ca să poată combate banda din satul Dich-Tri. Şeful piraţilor Winli a fost prins de gardul municipal Orlhac, care fusese înştiinţat, de un pirat supus, anume Bim. Winli se afla într’un sat vecin. Au fost omorîţî 14 oameni din banda Ini. Irupţiunile Vezuvuluî.—Se telegrafiază din Neapole „Agenţiei Havas” că Vezuvul scoate fum abundent şi asvîrlă blocuri incandescente. Un rîu de lavă curge pe clinurile sale, înspre sud-est. E ciudat lucru că în toţi anii, în luna Ianuarie, la epoca în care străinii sunt aşteptaţi la Neapole, Vezuvul irupe câte puţin. --------------------------------------- DE PRETUTINDENI Francia Comitetul de organizaţie din Paris a decis ca fiecare chestie înscrisă în programul congresului să fie din nainte studiată de mai mulţi raportori de naţionalităţi deosebite. E neapărat trebuitor ca raporturile să fie înaintate în primele luni din anul 1889, aşa ca comitetul să poată a le imprima şi trimite din vreme aderenţilor congresului. 1. Chestie. Tuberculosa considerată din punctul de vedere special al poliţiei sanitare şi al igienei alimentare: D-nii Arbing (Franţa), Lydtia (Germania), Peroncito (Italia). 2. Chestie. Serviciul veterinar internaţional ; utilitatea, organizaţia; D-nii Leblanc (Franţa), Neiman (Rusia), Remartinez (Spania), Rol (Austria), Thomassen (Olanda). 3. Chestie. Indemnităţile în care ar fi mijloacele practice de a asigura plăţile ? Casa epizootilor; asigurări: D-nii Cope (Englitera), Delamotte (Franţa), Potterat (Elveţia). 4. Chestie. Profilaxia peripneumoniei contagioase a cornutelor: D-nii Butel (Franţa), Degive (Belgia), Robinson (Scoţia). 5. Chestie. Inspecţia cărnurilor: D-nii Baillet (Franţa) Müller (Germania), Van Hertsen (Belgia). Se vor putea trata şi alte chestii dacă ordinea zilei a fiecărei şedinţe va fi terminată mai nainte de ora stabilită. Germania Ziarul Post semnalează sgomotul că este vorba de a se cere Reichstagului acordarea unui credit suplimentar pentru mărirea efectivului artileriei. «In cercurile noastre militare, zice Post, lumea e convinsă de necesitatea de a complecta artileria. Singurul punct de lămurit este cestiunea de a ști cum se va ajunge mai bine la aceasta. Spania Guvernatorul Madridului a primit o scrisoare anonimă de la autorul bombelor, prevenindu’l, că orice măsură contra lui e zadarnică. Autorul scrisorei mai adaugă că e decis de a arunca 25 de bombe, din cari una în palatul prefecturei. China In ziua de 16 Noemvrie trecut, s-a celebrat cu mare ceremonie la Tieu-Tsin, căsătoria fiicei lui Li-Hung-Chang, vice-regele din Petchilli, cu Chang-Pei-Lun, fost comisar extraordinar al arsenalului de la Fu-Cheon. Chang-Pei-Lun fusese degradat în urma bombardărei arsenalului de amiralul Courbet. Se crede că o înaltă funcțiune este rezervată ginerelui vice-regelui. Chang-Pei- Lun trece drept un literat de mare merit, și dacă n’a strălucit atâta ca militar, apoi în literatură n’are de omul de cât pe faimosul vice-rege al Cantonului, Chang-Chi- Tung.* * * O mare expediţiune a fost îndreptată asupra coastei occidentale a Formosei, unde aborigenii se revoltaseră contra autorităţilor Chinezeşti. Chiar ajunseseră cu îndrăsneala până a asedia oraşul Pellam, şi s’a cerut ajutoare la Petchilli pentru a ’l înfrîna. După ce Pellam fu curăţit, imperialii se îndreptară în spre un sat mare, unde sălbaticii stabiliseră centrul rezistenţei, şi numai după multe lupte în cari chinezii perdură mai multe sutimi de oameni, răsvrătiţii fură învinşi. Pe lângă trupele generalului Wu, se mai adăugaseră şi două năvi, comandate de amiralul Ting. ocooo- INTEMPLARI Un inventator rus.—La sfîrșitul anuluî 1888 se împlinise 50 de ani de la publicarea unei mari descoperiri datorită unui ilustru savant rus, D. Jacoby, inventatorul galvanoplastiei. In Octombre 1838, avu loc la Academia Imperială de St.Petersburg o ședință în care Jacoby făcu cunoscut lectorilor săi rezultatele cercetărilor sale, şi în Decembre acelaşi an, ziarele anunţară marea descoperire. Societatea imperială tehnică primind o propunere a secretarului ei, D. Sreznevski, s’a hotărît să se folosească de această glorioasă aniversare pentru a face cunoscută publicului rus istoria descoperire a lui Jacoby, precum şi toate aplicaţiilele actuale la ştiinţe, arte şi industrie. Societatea organizează în acest scop o expoziţiune care se va deschide la jumătatea lunei Fevruarie 1889, şi care se va compune din următoarele trei grupuri: 1) Istoricul descoperirea galvanoplastiei. Diverse produse ale primelor încercări făcute de inventator şi obiectele de fabricaţiune perfectă obţinute de Jacoby în cursul primului an. Majoritatea acestor obiecte vor fi procurate de familia defunctului savant. Corespondenţa lui Jacoby cu deosebiţii învăţaţi, relativă la descoperirea sa. 2) Tehnica savantă a galvanoplastiei. Probe de diferite aplicaţiuni la metalurgie şi la analiza chimică. 3) Aplicaţiunea galvanoplastiei la arte şi industrie. Societatea imperială tehnică va celebra a 50-a aniversare a descoperire! lui Jacoby printr’o şedință solemnă în care profesorul Kwolson va pronunţa un discurs asupra menireî marei descoperiri făcuta în Rusia de un savant rus. «• *5p w Distrugerea unui castel. — Castelul Clauds în Wiltshire, reşedinţa d-lui Percy Windam, a fost nimicit cu desăvârşire de un incendiu zilele trecute. La 7 ore şi jumătate dimineaţa o femee dădu alarma, deşteptă pe stăpâni şi pe ceilalţi ai casei, care abia putură scăpa cu fuga. Fiica d-lui Windam şi trei copii scăpară aşa cum erau în pat, desbrăcaţi. Focul fu combătut, dar lipsind apa, el consumă castelul întreg, arzănd două zile în şir. Perderile sunt preţuite la două milioane cinci sute mii franci. * * Accident cu sania.—Pe linia de la Kursk la Azov aproape de staţiunea Kraznopar-Ianka, sania princesei Lieven, traversând linia drumului de fier, a fost sfărâmată în bucăți de un tren. Vizitiul, căruiai-au rămas picioarele tăete, a murit în urma rănilor căpătate. Princesa Lieven, n’a suferit nici un rău. *• * * ADEVĂRUL Ultime informaţiuni Citim în Lupta de azî pe mâine. Când am afirmat că Regele şi Regina pleacă în curând în streinătate am fost desminţiţi de către stimabilele oficioase. Cu toate aceste desminţiri, afirmăm din nou că la Palat se urmează cu activitate pregătirile de plecare, care e fixată, după cum am anunţat deja, pentru 15 ianuarie. Regele va călători sub un strict incognito. Va merge direct la Neapole unde se vaîmbarca pentru Palermo. Durata absenţei din ţară va fi de şase săptămânî. Ziarul nostru a fost cel d’anteiu care a dat această informaţiune, asupra căreia „Monitorul Oficial“ a găsit de cuviinţă să tacă, lăsând ca oficioasele să desmintă. * * * Consiliul de administraţie al comunei, adică primând cu ajutoarele sale şi-a depus astăzi demisiunea în mâinele primului ministru care a primit-o şi o va supune deliberărei consiliului de miniştri. Cauza este că guvernul nu vrea să confirme numirea făcută în persoana D-lui Stoenescu, numit de primar spre a înlocui pe demisionatul inginer Guran. Ce fericiţi ar fi cetăţenii dacă ar scăpa de D. Pache şi ajutoarele sale. * * * Procesul sub-locotenentului de jandarm Chiriţescu, va veni înaintea consiliului de răsboiu al corpului II de armată, pe la jumătatea lunei Ianuarie. Consiliul general al judeţului Covurlui se va întruni în ziua de 4 ianuarie, pentru a se constitui biurourile consilielor judeţean şi permanent. Ca preşedinte al consiliului judeţean se crede că va fi ales D. Antache. * Comitetul apărarei ţerei se va întruni Duminică la 8 ianuarie la Palat, sub preşedinţa Regelui. ** * Se vorbeşte foarte mult de numirea D-lui Colonel Logadi ca prefect al districtului Dolj. Această numire ar fi agreată de mai toţi mandatarii din localitate. ** * De către o persoană autorizată ni se afirmă că ministrul de interne va supune în curând aprobărea Regelui decretele pentru disolvarea a două consilii comunale urbane din ţară. * ** * O apropiată permutare e vorba de a se face printre secretarii legaţiunelor de clasa I-a. •X' *■ D-l Munteanu, inspector general al creditelor agricole din ţară, va pleca după sărbători, în inspectarea creditelor din Moldova de sus. * * Deputaţii junimişti au fost invitaţi ca să fie în per (vorba D-lui Grigorie Chrisenghi) la redeschiderea şedinţelor Camerei. Chestiunea sporturilor france e la mijloc.* * * Alegerea colegiului al 3-lea de deputaţi din Roman se face Luni, acum. Candidatul socialiştilor are sorţii de isbândă. vi* * * Tot luni se va face o alegere de deputat la Călăraşi. Acolo sunt vro cinci candidaţi. Candidatura principelui Nicolae Bibescu ar fi mult îmbrăţişată. * * * Luni, 2 ianuarie, se începe sesiunea extraordinară a curţei cu juraţi din Capitală. In această sesiune se vor judeca numai procesele rănilor resculaţi. * * * Primul proces care va veni înaintea curţei va fi al ţeranilor din Popeşti-Conduratu, şi pentru care sunt rezervate zilele de 2 şi 3 ianuarie.* * * Un duel a avut loc azi-dimineaţă între sub-locotenenţii Alevra şi Olănescu. După două reprize, ofiţerul Alevra a primit o lovitură la braţ, după care combaterea a încetat. * * * Miniştrii vor fi azi cu toţii în capitală, şi primul consiliu de miniştri se va ţinea luni dimineaţa sub preşedinţa Regelui. * * După sărbători, ministrul justiţiei, D. Ghernescu, va întreprinde o călătorie prin ţară, în inspectarea instanţelor judecătoreşti. ** * Se zice că justiţia n’ar fi renunţat la urmărirea vestitului Broadwer, pentru mituirea funcţionarilor publici, ci va face foarte curând această demarsă. ** * Comisiunea pentru fixarea itinerariului căilor ferate se întruneşte la Viena în ziua de 16 ianuarie 1889. Direcţiunea generală a căilor noastre ferate va fi reprezentată în această cormisiune prin d-nii ingineri de la secţia mişcărei, Costescu şi Mănescu. TELEGRAME Viena, 30 Decemvrie. Ştirea dată de Daily Chronicle că Doulew, ataşat militar al Rusiei la Viena, a fost însărcinat să presinte împăratului Austriei asigurările pacinice ale Ţarului, elipsită de femeiu. Locot.-colonel Zoulew n’a avut nici o misiune. De altmintrelea după informaţiunile noastre particulare, nu s’a schimbat absolut nimic în raporturile Austriei cu Rusia şi nici o negociaţiune nu e pe drum de a se face. Petersburg, 30 Decemvrie. Ştirea cum că o nouă anchetă ar fi constatat existenţa unui complot în accidentul de la Borki e lipsită de temeiu. Londra, 30 Decemvrie. Se anunţă din regiunea lacului Nyamza ziarului Times cu data de 11 Noemvrie, că o revoluţiune a isbucnit în Uganda. Misiunile franceză şi engleză au fost incendiate, dar toţi misionarii au scăpat şi au sosit la Usambiro. Revoltaţii au întronat pe un nou rege şi au proclamat stârpirea totală a misiunii Africei Centrale şi revanşa în contra politicei engleze. El declară Uganda regat musulman. Viena, 30 Decemvrie, Corespondenţa Politică e autorizată să desmintă ştirea privitoare la apropiata logodnă a principelui Ferdinand al Bulgariei. Belgrad, 30 Decemvrie. Toţi represintanţii marilor puteri, din ordinul guvernelor lor, au felicitat pe Regele pentru fericitul resultat al revisuirei Constituţiei. Darmstadt, 30 Decemvrie. Jurnalul oficial desminte că raporturile marelui duce de Hessa cu casa imperială a Germaniei sunt tulburate. El mai desminte știrea privitoare la un proiect de logodnă între principesa Alip de Hessa cu Țareviciul. Calea urască de Sanie M ACINATA Se găseşte în cutia de tinichea. Cutia de 1 /2 Kilo Lei 3,20, 1/4 Kio Lei 1,60 şi 18 Kilo Lei 0,85 bani. • Această cafea e o nouă producţie din SANTO, şi se distinge prin : puritatea sa perfectă, cantitatea de substanţe nutritoare, o aromă delicată şi o rară economic. Cutiile purtând marca fabricei subscrierea fabricantului se garantează.— Imitaţiile se urmăresc coform Legei. DE VÂNZARE la depositul fabricei : Calea Văcăreşti No. 7, la Magazinul «La Menaglre» colţul Bulevardului, la d-nii I. Colţescu, Săun Popescu, Nic. Ionescu, vis-ă-vis de oficiul postal și la principalele magazii de coloniale din țară. * Comercianţilor se dă rabat. Medic si chirurg I dr. WJfcflNrJ7 SR K I IR O Tratează Boa'6 Syphilitice, precum şi maladi de ochi şi urechi după un sistem cu totul nou. Consultaţiuni de la ii—4 p. m. Str.Lipscani, No- 21, Etagiul I. CURSULUI BCURESCI CASA DE SCHIMB TOMA TACIU Strada Lipscani No. 4 (în rtt.., palat „Dacia-România“) 6°Io n „ „ • • 7°o * a'... 5°/o t. v n de Iaşi. Impr. cu prime Bucur. 20 lei. Losuri Crucea Roşie Italiane. Acţ. băncei Naţ. a Rom. 500 lei „ Soc. itom. de Cons. 500 „ „ „ de asig. Dac. R- 200 „ v v r Naţionala 200 „ 5"/o Municipale nouî . . . Dl VERSE Aur con'ra argint.................... n n Bilete de bancă . Florin valuta Austriacă. . . Mărci Germane. . . . . Bancnote Francese .... Ruble de hârtie...................... 100 — 101 — 104 25 105 — 81 50 82 25 53 - &«.— 28 — 31 V 2 50 Vj%0 2 09 2 12 1 23 1 25 100 - 101 - 260 — 270 — 70 bani / Cutia de 6 persoane mazăre, fasole, Q) dovlecei, bame, (9^^' pătlăgele vinete, ghiveciu, 1 2 ^7 i gi r\ \ ■* Ciuperci O / 1.40 . 1.20 . . 6? cutia de 12 V'/sF persoane de tot felul Stridii de Ostende și icre proaspete. Migrena (Durere de cap), Constipaţiuni, Hemeroide (Trânjî), se vindecă prin întrebuinţarea fructului taiai mmo , lexativ şi răcoritor, nu conţine nici l M un purgativ drastic. Preparat de l g Anton Altan, farmacist. Deposit la 1a farmacia Aurora, Strada Batişteanu No. 14 bis. Preţul unei cutii 2 leî. . J * \ Q Se găseşte la toate farmaciele din ţară. l mim no mim si miiiiGjm 19.—STRADA CAROL, 19.—Bucureşti. Aduc la cunoştinţa onor. public şi numeroasei mele clientele ca magazinul meu se află bine asortat în următoarele mărfuri, precum : ceasoarnice de aur, argint, nivel, pendule, deşteptătoare, reveil matin) etc., din fabricile cel mai renumite din Elveţia, Franţa Germania, asemenea un bogat asortiment, de bijuterie cu pietre preţioase, cadouri pentu anul nou de la 4 lei mîi sus. Atelierul unde pot efectua orice comande rompt şi preţuri moderate, sper că onor. public ne va onora cu aceiaşi încredere ca şi până acum "recomandam M. HIRSCHHORN lIAGASINuL DE BIJUTERIE CARAPATI Calea Victoriei No. 12. " . Moştenitorii succesiune! dorind ca de aft. Gheorghe viitor să facă partagiu anunţă pe Onor. Public şi clientelă că au decis a vinde cu preţuri foarte reduse asortimentul de bijuterii, ceasornice, lanţuri, broşe, serviciuri de masă, ceaiuri fine, veritabil caravan fără odoare de coloniale, mărturii de botez etc, etc. Se primeşte orice comandă sub garanţie solvabilă. Cu această ocaziune roagă p® onor, clienţi cari au obiecte date spre lucru şi reparaţii a veni de a se ridica. 24p3 __________________________________________________________L ■Avis important S’a deschis un nod magazin, de pânzărie universală şi manufactură, în colţul STAIEI CAROL No. 10 Sub firma „LA VAPOR“ bogat asortiment de stofe de rochi, caştripuri tradicianuri de plăpămi, covoare, pâslă, presuri- Mare asortiment de lingerie pentru dame şi bărbaţi, precum cămăşi, gulere, manşete fine şi de sifon. Bog pe onor. public a mi onora cu vista sa şi se va convinge de preţurile eftine cu car® suntem 'n posiţie d’a vinde. De recomandat Magazinul de Gonfietiţă. INTICOLATI CASA FONDATA LA 1853 Vis-à-vis de Prefectura politiei capitalei Asortat cu cele mai noi mărfuri de Bijuterie, argintărie și Ceasornicărie. rof