Adevěrul, mai 1889 (Anul 1, nr. 212-236)

1889-05-01 / nr. 212

ABONAMENTE GRATUITE la „ADEVERUL” In urma unei convenţiunî, încheiată între Teclea flustru casa de lănci AVEAM M. LEVY şi administraţia farului Adevărul, cu începere de astă-zi, suntem în plăcuta posiţiune d’a oferi un abonament gratuit la Adevărul, care va publica imediat după tragere şi lista loturilor câştigătore a tuturor loteriilor. Pe timp de un an, tuturor cumpărătorilor a 10 loturi de ale Crucei Albe Olandeze, care pot fi plătite în 12 rate lunare de câte 27 lei fiecare. Pe şase luni, acelora cari vor cumpăra 5 losuri, plătibile în şăse rate de câte 27 lei. Pe trei luni, acelora cari vor cumpăra 3 leturi, plătibile în trei rate de câte 31 lei. Cererile însoţite de suma cuvenită pentru prima rată, se vor adresa direct casei de bancă Avram M. Lewy Calea Victoriei, No. 40, Bucuresci LONDRA, 29 Aprilie.—Lord Rothschild e numit lord locotenent pentru comitatul Buckingham. E pentru prima oară că un israelit e însărcinat cu asemenea misiuni în Englitera. VIENA, 29 Aprilie. — O depeșă adresată din Berlin ziarului Fremdenblat, zice că cestiunea grevelor ocupă toate cercurile politice, împăratul a dat ordin să i se trimeată continuu informaţiuni. D. de Boetticher a plecat la Dortmund, unde comandantul de corp, Generalul Albedyle, a sosit pentru a inspecta trupele. Astăzi 70 00 din lucrătorii ţinutului sunt în grevă, fără ca să se poată prevede când va lua sfîrşit această grevă. Presa se abţine de la orice critică, nu se cunoaşte încă toate împrejurările cari au provocat mişcarea, şi nici o mijlocire nu s’a făcut până acum între patronă şi lucrători. E probabil că starea de asediu va fi proclamată. (Havas). ---------------------------•«vjk»-'-------------------------- O dramă conjugală Ziarul L’Afrique frangaise ne povesteşte o dramă din cele mai teribile ce s’a desfăşurat în Souk el-Arba. Un neguţător din localitate, D. M..., începuse a pune la îndoială de câtva timp fidelitatea soţiei sale. O bănuia că voeşte ,să’l ’nşele cu unul din funcţionarii săi. Uzând de vechiul sistem, care tot-d’a-una însă va rămâne nou, anunță pe femeia sa că va pleca pentru câte-va zile la Kef, unde ’l chemau afacerile. Ajungend la doui kilometri de Soukel-Arba și aci pretextând că a uitat ceva, D. M... opri trăsura, descinse și se întoarse înapoi. O dată întors aşteptă, cu nerăbdare, ora 11 din noapte. La această oră Soukel-Arba doarme, şi nu mai întâlneşti nici măcar o pisică pe stradă. Când ora 11 bătu, el, porni drept spre căsuţa lui, deschise repede uşa şi merse drept la pat. Aci un trist spectacol isbi privirea nenorocitului bărbat. Femeia dormea alături de amantul ei funcţionarul bărbatului ei. Nebun de durere, scoase imediat revolverul ce ţinea în buzunarul pardesiului său, şi descărcă cele şase gloanţe asupra celor dură culpabili. La sgomotul descărcaturilor, alergară mai multe persoane, care găsiră pe D. M..., plângând lângă cele două cadavre. Această dramă a emoționat într’un mod viu micul orășel Souk-el-Arba. Cursurile oficiale Bucuresci 28 Aprilie (10 Mai). Oferite cu bani gata: 5- Renta perpetuă 96“/*; — 5$ amortibila 96“/s4# amortibila 84’/*;—6g convertite rurale 102—;— Pensiuni 250— 5$ Comunale 1883 88“/*;—1884 —;—; 1888 —; Losuri comunale 48—. 78 Funciare rurale 104“/*;—5# 97Vs;— 7$ Urbane București 104s/4; 61021/.; -58 947/8; 5# Iași 821/s-Ceruta cu termen: Banca Naționale 950—; Dacia-România 2777a; Naționala 257— ; Construcții 135—; Agio 0,25,20°/o Schimbul la vedere (cek) Londra 25,22 7 .20 Paris 99,90,8772) Viena 212’L,121/,Berlin 123 15.10 Grad 57 lbr. 9,—. Porumb 57 lbr. 5,40. Tlfirlivi Q M o î vi ci n Rublele 217,55 ;—58 Rentaj amortibilâ 97,90; 68 C. F. R. 107,90;—58 C. F. R. 103,—; — Municipale București 96,90. Frankfort/m 9 Maiu s n. 58 Renta amortizabilă 97,75’; — 48 Renta amortizabilă 84,60. Viena, 9 Maiu s. n. Napoleonu 9,42.-Credit Anstalt 300,75. -----------------------6'&n'-----------------------5$ Renta perpetuă 99.— Paris, 9 Main s. n. Resvratirea unui ca! Publicul reunit Duminică seara la Opera cea mare din Viena, a fost aruncat într’o mare spaimă din cauza revoltei unui cal. Se juca Rienzi. La finele actului al treilea, unul din cântăreţi apare călare, pe scenă. In seara de Duminică, pentru a se înlătura orice accident, un servitor al teatrului a fost însărcinat să ducă calul de căpăstru. Dar precauțiunea aceasta n’a folosit de loc. Calul, speriat de sgomotul corului şi a orchestrei, se înfuriă şi se asvârli spre rampă. Aproape, aproape să sară în orchestră, şi spectatorii speriaţi se scoală şi aleargă la uşe, când din fericire actorii de pe scenă isbutesc să reţină calul înfuriat, întorcându-l înspre culisele din stânga. Dar calul se înfurie din nou, actorii se împrăştie în toate părţile ţipând. Cortina se lasă jos, şi calul dispare ca să nu mai reapară. SPORT Rezultatul alergărilor ZIUA I Premiul I Bineasa.Distanţa 1600 metri. Premiul I 2000 lei. Electra ex Gentlewoman, a D lui Major N. Baldovin. Premiul Derby Român. Distanţa 2200 metri. Premiul I 4000 lei, premiul II 500 lei. Loteria, a D-lor Alex. şi M. Marghiloman. Cid-Campeador, al D-lui N. Filipescu. Premiul Queen Mary. Distanţa 2500 metri. Premiul I 2000 lei, premiul II 250 lei. Cavalcadour şi La Grace, al D-lor Al. şi M. Marghiloman. Premiul Damelor. Distanţa 1200 metri. Premiul I un obiect de artă şi jumătate intrările; premiul II jumătate intrările. Adversaire, al D-lui Locot. Baron Reisky. Manchester, al Hergheliei Nucet. Premiul Fulger. Distanţa 2500 metri cu patru garduri. Premiul I 1200 lei, premiul II 500 lei şi premiul III 300 lei. Manfred, a D-lui Sublocot. Şuţu, călărită de D-sa. Lola, a D-lui Hagi Pandeli, călărită de D-sa. Premiul Colintina. Distanţa 3000 metri. Premiul I 2000 lei. Jeane, a D-lui Mihai şi Marghiloman. Aşadar, doi din favoriţii noştri, Electra şi Loteria, au câştigat primele premiuri , iar Rubi şi Cartel II, n’au alergat. ULTIME INFORMAŢII Consiliul de resbel al corp. II de armată a pronunţat Sâmbătă la ora 7 şi jumătate sentinţa achitând pe majorul Fânuţă. Achitarea Majorului Fănuţă a produs o impresiune dureroasă în public. D. major Gherghe comisar regal pe lângă consiliul de resboi al corp. II de armată va face recurs contra sentinţa de achitare. Pe când se judeca procesul ex majorului de jandarmi călări Ath. Fânuţă, unul din apărătorii săi D. C. Nacu a emis ca probă despre purtarea corectă a Maiorului în ziua de 14 Martie şi faptul că chiar a doua zi de dimineaţă a căpătat felicitările D. general Cernat de modul cum şi-a îndeplinit datoria. Aceste felicitări au fost transmise trupei prin ordin de zi. La suspendarea şedinţii de la consiliul de resboiui, majorul Fănuţă zicea prin culoare:„Toate astea i le voi înapoia eu îndoit lui Blaramberg, cu prima ocaziune de se va ivi. Principele George Bibescu ne roagă să publicăm următoarele: Comisarul general al Expoziţiunei române din Paris are onoarea de a înştiinţa publicul ştiinţific român, că a luat toate măsurile necesarii pentru participarea învăţaţilor români la diferitele congrese ştiinţifice ce se vor ţine la Paris de la 10 Mai, până în Octombrie. Invitaţii însă, care ar dori să facă vreunui congres, comunicaţiuni ştiinţifice, fără a merge la Paris, pot adresa numerile lor D-lui comisar general (128 Rue de Grenelle—Paris) şi D-sa se însărcinează ca comunicaţia să fie citită congresului desemnat. Memoriele pot fi scrise româneşte sau franţuzeşte. C. I. L. Caragiale, a demisionat Sâmbătă seara din funcţiunea de director general al teatrelor. Demisiunea i-a fost primită. Am vorbit în unul din numerele noastre trecute despre dispariţiunea mai multor dosare din arhiva Primăriei Focşani. Procurorul tribunalului a anche ADEVERUL 3 tat faptul şi n’a găsit nici o lipsă de dosar. Insă, ziarul Frăţia din localitate pare a cam pune la bănuială cercetările făcute, şi roagă pe primar de a cere ministerului de justiţie o nouă anchetă. Astăzi, la orele 9 dimineaţa, un fost încasator al Băncei Zerlendi Mazarakis şi care era bolnav de mai multă vreme, a cercat să se sinucidă în grădina Sf. Gheorghe, trăgăndu’şi două focuri de revolver în cap. Nenorocitul va scăpa cu două răni după urechea stângă, căci, imediat după încercarea de a se omorâ a fost luat şi dus la spitalul Colţea unde i s’a dat numai de cât primele îngrijiri. Nu se cunoaşte încă motivul care l’a determinat la aceasta. Cercetând la Banca Zerlendi daca nu cumva cunoştea motivele, ni s’a respuns că Mazarakis, tot timpul cât a servit în această casă, a fost un om onest. Ni se atrage atenţiunea asupra unor colecte ce se face prin diferite pensionate mai cu seamă prin cele de fete, spre a se face cadouri directorilor sau directoarelor cu ocasiunea onomasticei lor. Pentru moment rugăm persoanele care colectează în prevederea Sf. împăraţi Constantin şi Elena să înceteze şi să restitue banii copiilor. Eforia spitalelor civile a deschis o anchetă pentru constatarea neînţelegere dintre Dr. Fiala şi internii spitalului Filantropia. Comisiunea bugetară s-a ocupat Sâmbătă cu bugetul Eforiei Spitalelor civile presintat de D. N. Blaremberg, Eforul preşedinte. Din cauza absenţei D-lui Blaremberg, chemat ca martor în afacerea Fănuţă, comisiunea nu a putut discuta acest buget. Mâine, Marţi, se va întruni consiliul comunal al Capitalei. Aflăm că pe ziua de 10 Mai, câţiva ofiţeri superiori din armată vor fi trecuţi la pensiune, din oficiu. Aseară, la Ateneul român a vorbit De deputat Tache Ionescu. Subiectul conferinţei a fost: „Democraţia în Englitera“. Sala Ateneului era plină de lume. Cu începere de la 20 Mai (1 Iunie), se va pune în aplicare itinerariul modificat al căilor noastre ferate. Tribunalul Ilfov va cerceta poi- Mâine cererea de anulare a testamentului lui loan Oteteleşanu, cerere făcută de moştenitorii defunctului. Pe la diferite regimente domneşte o stare anarchică. Aşa ni se denunţă că unii sergenţi majori de pe la compănii, fură sau pun de se fură obiectele soldaţilor, precum : centiroane, cisme, etc. De asemenea, aceşti sergenţi majori, le reţin soldaţilor la fiecare chinzină din leafa lor, câte 20 ori 30 de bani. Leafa soldaţilor e destul de mică, ca să li se mai ia şi din ea cât au. Atragem serioasa atenţiune a şefilor asupra acestor dezordine păgubitoare, ce se petrec pe la diferitele regimente. Schimbarea făcută de ministerul de finanţe zilele trecute în personalul perceptorilor din Capitală, a fost motivată pentru D. N. Georgescu de la circumscripţia I pe motivul că D-sa în loc d’a’şi face serviciu său, umbla cu pantahuza colectivistă, adică păsuia pe colectiviştii datori Statului, iar pentru D. I. Petrescu de la circ. I, pe motivul că D-sa avănd 3000 lei în bani reţinuţi la Primărie ca garanţie, a luat din casă 3000 lei ca să’şî cumpere efecte cu care să înlocuiască banii de la Primărie şi pe care să’i verse apoi Casierii. Un funcţionar pe care ’l consultase D-sa, s’a grăbit să denunţe pe D. Petrescu cum că ar fi avănd deficit. Acest funcţionar va fi înlocuit zilele acestea pe baza unui referat motivat al noului perceptor D. Zissu. Ultime Telegrame BERLIN, 30 Aprilie. — Principele regal al Greciei va veni în curând să viziteze pe împărăteasa Frederica şi pe logodnica sa. PARIS, 30 Aprilie. — Armurierulexpert a demonstrat că revolverul lui Perrin nu conţinea decât iarbă. BERLIN, 30 Aprilie. — Iată programa şedere! Regelui Italiei la Berlin . La 21 Mai, sosire şi recepţiune la Castel unde un prânz de gală se va da; la 22, paradie la Tempelhof, vizita la Charlottenburg şi seara reprezentaţie la operă; la 23, paradă la Potsdam, preumblare în insulele Păunilor, şi prânz la ambasada Italiei; la 24 şi 25, preumblări în oraş, dejun la al 2-lea regiment de gardă, şi în urmă vizită la Expoziţie. MINSK, 30 Aprilie.*— Un incendiu atribuit nihiliştilor a nimicit 50 de case, şcoalele şi gările; mai multe persoane au fost arse de vii. Sunt răniţi numeroşi. O mare panică domneşte în privinţa scrierilor ce s’au răspândit pretutindeni, şi cari anunţă că se va da foc oraşului întreg. (Havas). [TEATRE CONCERTE Teatrul Dacia. Joi, 4 Mai, reprezentaţie extraordinară dată în beneficiul Doamnei C. Jianu, cu bine-voitorul concurs al mai multor artişti din Teatrul Naţional. Se va reprezintă Curierul din Lyon, în are dramă în 5 acte. Dr. Notara va juca îndoitele roluri ale Dubosc şi Lesurque. Teatrul Bulevardului. — Sâmbătă 29 Aprilie, Les Charbonniers — Le Fiacre 117 . Duminică 30 Aprilie, Niniche; Luni 1 Main, Decoré; Marţi 2 Main, Mam’zelle Nitouche, Mercuri 3 Main, Le grand Casimir, Joi 4 Main, Representaţii de adio. Preţul locurilor: Loja Avan-scenă, 120 fr., 6 locuri.—Loja Benoar, 100 fr, 4 locuri.— Loja Bol etaj, 80 fr., 4 locuri.— Loja Amfiteatru, 50 fr., 4 locuri—Stal I, 20 fr.—Stal II, 15 fr.,—Stal III, 10 fr.— Stal de Pourtour, 10 fr. Biletele se găsesc la ziarul Indépendance Roumaine. Teatrul Național. Duminică 30 Aprilie, Representaţiunea frumoasei comedii Noaptea de Carnaval, în beneficiul tinerului şi simpaticului artist V. Alexandrescu. Credem că multă lume se va grăbi a încuraja pe tînărul nostru artist. Piesa de almintreli e destul de cunoscută şi dacă am judeca după cum a fost primită în prima ei reprezentaţiune, atunci suntem siguri că nici azi succesul nu ’i va lipsi. Teatrul Naţional. Representaţia pentru Vineri 23 Aprilie, în beneficiul monumentului artistului Wiest, s’a amânat pentru o altă zi care se va anunţa printr’un afiş special. Bibliografie Librairie Centrale J. Rauișteanu 28 Rue de la Victoire, 28, Bucarest. Vient de paraître. Franz de Holtzendorff. Introduction au droit des gens. Lei 23 Franz de Holtzendor/f, Principes de la politique _ Lei 11,50 Claudio Janet, Le socialisme d’Etat „ 8,65 G. T. Molinari,\La. moraleéconom. „ 8,65 Adolf Belot. Bon ami n 4. Ludovic Halevy Notes et Souvenirs „ 4. Gyp. Ohé. Les psychologues „ 4. /Figaro Salon, Figaro Exposition. A eşit de sub tipar: Despre origina limbei şi legătură dintre cugetare şi vorbre, de D. Georgescu. Preţul lei 2 Ediţia de lux lei 3. Depozitul general la librăria Centrală I. Rănişteanu. * A apărut în Galaţi: Anakreon Cântece lirice. Text şi Traducere ,cuNote explicative precedate de un studiu asupra vieţei, scrierelor poetului şi aşa numitelor cântece anacreontice, de Mihail Gregoriadig de Bonachi. Preţul unui exemplar e de 5 lei, şi se află de vânzare la librării din capitală, Socec, Degenman, Ilaiman, şi la principalele librării din ţară.* A eşit de sub tipar Elemente de Economie Politică de P. S. Aurelian, membru al Academiei Române şi al societăţei de economie politică din Paris. Preţul 2 lei, 50 bani. Se află de vînzare la Librăria editoare Socek. * A eşit de sub tiparOeuvres Posthumes, de Julie B. P. Hasdeu —Bourgeons d’Avril— Fantaisies et Beves, avec une introduction par le Conte Angelo de Gubernatis. Se află de vânzare la redacţiunea „Revista Nouă“, strada Regală No. 16 şi la librăria Socec, pe preţ de 5 lei în capitală, şi 5,50 pentru districte. * Revista Petagogica „Lumină pentru toţi Apără un bucuresci de două ori pe lună Director. EMU BĂLTEANU. Calea Moșilor No. 138. Abonamentul pe an 12 Lei. * Revista românească. Mo. 3 cuprinde : Portret Andrei Mureşeanu M. Mureşeanu.— Pescuit (poesie). N. G Rădulescu (Niger).— Moşi Tudor (nuvelă) Ştefan Velescu.—Şeapte zile (poezie). M. & Tomescu.—Procesul boeruluî Christache. W. A. Macedonski. — Lira jalnică duioasă (poesie) .—Despre satira românească. G. Marian.— Lui (poesie). Ana Ciupagia.—Exposiţiunea de Bele-arte. Gree MIS PAULINE MAGASIN DE MODES a l’honneur de prier son honorable clientele de vouloir bien visiter son Salon de Modes oú se trouvent réunies en ce moment Ies creations les plus nouvelles et les plus gracieuses de Baris. 58 CALEA VICTORIA 58 (1-er Stage) Const. Milled , strămutat biuroul și l. 3 Bulevardul Elisabet AVOCAT la (Palatul Băilor Eforiei). La tipografia Moflerna, GR. LUIS, se găsesc registre cu „Bonuri de plată“ pe chârtie culoare verde, necesare caselor de credit agricol. Preţul eftin. PhiflQPllPUQ dupe Bulevard de lângă UiliUuulliliu magasinul „A lamenager“ şi d. Greceanu, pentru vânzarea ziarelor sunt de închiriat de -acuma.. A se adresa la Tipografia Modernă Gr. Luis, strada Academiei, 24. Cofetăria şi Fabricare Licheruri Strada Carol No. 17. Alături cu biserica curtea veche, colţul strad. Carol. Am onoare a anunţa pe onor. public că cu ocazia scăderei taxelor asupra spirtului de la 1 Aprilie, am redus toate preţurile la mărfuri. Recomand excelenţi cozonaci ce se ştie că sunt renumiţi. Bomboane şi glasele cu 4 lei kilo Licherurî, Ananasu, Benedictin, cuiraso, pipermint, sartreuse, 2,80 litru. „Napoleon“, 1,80 litru. Rachiuri cu bune gusturi pentru menagiu, de la 1 fr. litru in sus. Ramuri şi altele cu preţuri foarte eftine. Dulceţuri cu vanilie cu 1,80 kile, pentru nunţi, soarele, serviciu gratis. Arăt onor. public bucureştean viile mele mulţumiri pentru concurau ce mi-a dat până acum şi rog ca şi de aci Înainte a fi încurajat prin muncă şi serviciul strict în magazin se face de mine personal. ŢUICA VECHE, Fr. LITRU - Mare deposit de spirt rafinat şi de maşine cu preţurile foarte eftine , pentru domni consumatori en gros, preţurile reduse. Cu înaltă stimă T. I. CREȚULESCU. Cafea turceasca iesa MĂCINATĂ O nouă producţie din insula Xanto care se destinge prin : puritatea perfectă; conţinerea de substanţă nutritoare; aroma delicată şi prin economie. Veritabilă sunt numai cutiile cari poartă marca fabricei, impurc cu narghilia. De vânzare în cutii de tinichea de Kilo lei 3.20, '0 Kilo lei 1.00 şi/0 Kilo lei 0,85 bani la depositul fabricei din Bucuresci, Trandafirescu Calea Văcărescu No.7 la magasinul„A la Menagere“, Bulevardul Academiei, la I. Colţescu vis-a-vis de palatul regal, la N. Ioanid, strada lipscanilor, precum şi la magasiile principale de coloniale din capitală şi din province In curând voiagiorul nostru va avea onoare a visita toată ţara spre a convinge lumea de excelenţă acestei cafele. Comercianţilor li se dă rabat. NB: Aceasta cafea este foarte avantagioasă pentru Călători. Falsificatorii vor fi urmăriți conform legii Dr. WESTFRIED Tratează Boale Syphilliae, precum şi maladi de ochi şi urechi după un sistem cu totul noul Consultaţiuni de la 2—4 p. m. Str Lipscanî, No. 21, Stagiul I. Atragem atenţiunea onor. cititori asupra acestui anunţ al renumitei firme Valentin & Comp. de Hamburg, in privinţa Loteriei de Bani de Hamburg, care fără îndoială trebue să ocupe interesul publicului, şi oferă ocasiunea fiecăruia cu puţine cheltueli a cerca norocul săui eS O H X TVJL Ark.1 1. ORCHESTRA Reg. 3 linie capelmaister Bilnitr. 2. MUZICA MILITARĂ a reg. 5 linie, capelmaister Ionescu. 3. Orchestra Naţională sub conducerea simpaticului violonist Gheorghe A. Jainicu, absolvent al Conservatorului de muzică din Bucureşti. Nu se bea decât Pelin de Cotnari ori din viile Bărăţiei de la Drăgăşani. m -* Si x?ă dec S— 05 că e« ■O w fi BOALELE SIFILITICE NEPUTINŢA BARBATEASCA Vindecă dupa cele mai noul metode radical, fără durere şi împedicare după o experienţa de 19 ani. Specialist în boalele lumeşti Br. THOH Str. Emigratul No. 3, intrarea din Calea Victoriei prin Strada Sf. Voivod (Tramvay). Consultaţii de la 8 dim, pene la 6 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare. m LA MAGASINUL N. IOANID & Comp. No. 3, Strada Lipscani, No. 3 A. SOSIT APE MINERALE FRANCEZE, GERMANE din 1880 ASEMENEA SĂMENȚĂ DE IARBA LUZERNA-TRIFOI ȘI GAZON