Adevěrul, noiembrie 1890 (Anul 3, nr. 658-682)

1890-11-25 / nr. 678

Dezbaterile Parlamentare SENAT Şedinţa de la 23 Noemvrie 1890. Şedinţa se deschide la orele 2 şi 15 m, sub preşidenţia d-lui general Florescu. Prezenţi 83 dnn Senatori. Se fac formalităţile obişnuite. D-l C. Esarcu, anunţând serbarea aniversărei jubileului de 25 ani a Ateneului, roagă Senatul să nu ţie şedinţă mâine. Se aprobă. Se pune la vot alegerea comisiunei de respuns la mesagiu şi se aleg d-nii: D-nii V. A. Ureche, Esarcu, Filipescu, Creţulescu şi Popovic.. . Se alege d-l Al. Florescu ca delegat din partea Senatului pe lângă casa pensiunilor. D-l Colonel Păucescu e ales membru la casa dotațiunei oastei. CAMERA Şedinţa de la 23 Noembre 1890 Şedinţa se deschide la orele 2 sub preşedinţa d-lui G. Gr. Cantacuzino. Prezenţi 135 deputaţi. Se fac formalităţile obişnuite. D. I. Alexandrescu anunţă ministrului de Finanţe mai multe interpelări privitoare la nişte ilegalităţi comise de ministerul de Finanţe. D. I. Dimitriu întreabă pe D. General Manu, ce are de gând să facă în urma declaraţiei D-lui Catargiu că actualul prim-ministru a fugit din partidul liberal-conservator şi în urma declaraţiei D-lui Carp că nu mai este constituţional, ci conservator. D. Cernătescu depune plângerea mai multor săteni, cari cer pămînt. D. Eugen Ionescu adresează ministrului domenilor o interpelare asupra stărei anarchice în care se găsește școala technică din Iași. D. I. Iancovescu adresează guvernului următoarele interpelări: 1) Rog pe D. Ministru al domeniilor să binevoiască a’mi da un tablou de pădurile particulare supuse regimului silvic, de numărul cererilor de amenajare făcute de proprietarii acestor păduri, de pădurile amenajate şi la ce timp după cerere s’a făcut amenajarea. 2) Interpelez pe D. Ministru al justiţiei asupra numirei D-lui Dobrescu ca consilier la curtea de apel din Bucureşti numire făcută contra legei de admisibilitate. D. I. Gradişteanu cere dosarul cumpărătoarei de maşini şi vagoane, făcută de direcţia căilor ferate. Camera trece în secţiuni. Şedinţa se redeschide la orele 2 zile. G. D. Teodorescu îşi desvoltă interpelarea asupra refuzului ministrului de finanţe de a aproba votul consiliului de administraţie al bancei naţionale, relativ la reducerea salariului şi tantiemelor guvernatorului şi directorilor. Oratorul arată că experienţa a dovedit acţionarilor băncei că tantiemele sunt prea mari. D. Gherman răspunde susţinând, că avea dreptate să refuze reducerile cerute, căci ele aveau motive politice. De altfel, D-sa chiar a şi a supus semnăturei regale decretul pentru aprobarea acelor reduceri. D. Moise Pacu citeşte proectul de lege prin care se recunoaşte calitatea de persoană juridică spitalului Elisabea Doamna din Galaţi. Legea pusă la vot se primeşte cu 78 bile albe contra 65. Se citeşte proectul de lege prin care comuna Sinaia e autorizată a percepe unei taxe. D. M. Kogălniceanu combate aceste taxe ca exorbitante. După o discuţie la care iau parte D nii Palade şi Voinov, se pune la vot luarea în consideraţie. Votanţi ........ 64 Bile albe....................................47 Bile negre...............................17 S-a luat în consideraţie. După o discuţie îndelungată, D. Burghele propune un amendament la care se raliază şi ministrul. Camera fiind descomplectată, şedinţa se ridică la orele 5. Din Secţiunile Camerei Comisiunea bugetară s’a constituit ast-fel: Preşedinte : d. P. P. Carp. Vice-preşedinte: d. N. Voinov. Secretari: d-nii Chr. Negoescu şi M. N. Săulescu. Secţiunile acestei comisiuni s’afi compus ast-fel: Culte: Buicliu, Enescu, Panu; Interne: I. Marghiloman, Heiban, Mărescu; Externe: Arion C., Carp, Ştirbey ; Lucrări publice : Dr. Macridescu, P. Eae, G. Robescu; Justiţie: Voinov, Seulescu, I. Lahovary; Domenii: Nicu Filipescu, Chr. Negoescu, Heiban;Războiul şi casa de dotaţie a oastei : Colonel Vrabie, Tache Ionescu, Eugen Ionescu; Finanţe, datoria publică, casa de depuneri : C. Arion, Panu şi G. Lahovary. La secţiunea 6 a, la alegerea preşedintelui, a fost balotat între d-nii N. Blaramberg şi P. Carp, cari au întrunit câte 9 voturi. * La secţiunea 7 a a fost de două ori paritate de voturi între d-nii Lascar Catargiu şi M. Kogălniceanu, cari au întrunit la primul scrutin câte 9 voturi şi la al doilea câte 10. Trăgându-se apoi la sorţi, a reuşit D. M. Kogălniceanu. Junimiştii: Heiban, Filipescu, Marescu etc, au votat pentru D. Kogălniceanu. * La secţia I a a fost ales preşedinte D. G. Vernescu. ULTIME INFORMAŢII Secţiunile Camerei s’au constituit astfel: Secţia I. Preşedinte: G. Vernescu ; secretari: M. Seulescu, P. Brătăşanu; Secţia Il-a. Preşedinte: Cantacuzino; secretari: C. Stroici, I. Dimitriade; Secţia lila. Preşedinte: Al. Ştirbei ; secretari: C. Vernescu şi M. Marghiloman; Secţia IV-a. Preşedinte: I. Marghiloman ; secretari: I. Ştefaneanu, C. Sordony; Secţia V-a. Preşedinte: Iacob Negruzzi; secretari: Al. Hinna, Chr. Negoescu; Secţia Vl-a, n’a putut să se constitue. Secţia VlI-a. Peşedinte: M. Kogălniceanu ; secretari: I. Lecca, M. Marescu. Din pricina epidemiilor, sub nici un pretext, nu se va da drumul elevelor din asilul „Elena Doamna.“ până la 22 Decembrie viitor, când se va face vacanţa de Crăciun. Ziarele guvernamentale publică o notiţă identică prin care anunţă că Apostolul românismului în Macedonia, Apostol Mărgărit, ar fi fost victima unui atentat de ucidere din partea unui individ din Vlaho Clisura! Dar că a scăpat teafor ! Aceste notiţe pornite la ded. Papiniu, şef de divizie în Ministerul de Externe, au de scop de a mai ridica puţin acţiunile afacerea şcoalelor române din Turcia, care sunt pe punctul de a cădea sub zero. Rugăm pe cititorii noştri să binevoiască a da o deosebită atenţiune articolului ce publicăm mai sus în această privinţă şi va vedea, că dacă un atentat s’ar fi comis, lucru ce am regreta din inimă, el a fost provocat de însuşi d.Mărgărit, care nu este atât de deştept să înţeleagă că vremea traficurilor a trecut. De la ultima noastră dare de seamă asupra boalei de ochi în armată ea a sporit până astăzi încă cu 29 bolnavi. Fără comentarii. Noul ales al colegiului I de de-putaţi din Râmnicul-Sărat, cetăţeanul Iancu Friedman, a fost invitat să prezinte Camerei actele sale de cetăţean român, spre a putea fi validat. Punem în vederea d-lui Primar al Capitalei următoarea denunţare ca primim prin poştă şi îi rugăm a cerceta cazul, luând măsurile cerute de lege. Perceptorul-chiristigiu-arendaş al Circumscripţiei a IV-a (col. de Negru), a doua zi dupe alegerea colegiului al IIlea de comună, n’a avut mai bun de făcut de cât să trimeată prin agenţii săi procese de sequestra la toate acele persoane cari au fost bănuite că au votat altfel de cât a voit el. Mai mult chiar, acest perceptor a impus la patenta de cirezari pe nişte bieţi lăptari, cari d’abia îşi scot hrana zilnică. Pa când dânsul face asemenea mizerii contribuabililor, naşul său, renumitul deputat Jean Stănescu de la Obor, este scutit de taxa comunală a celor doi telegari cu cari face furoare pe calea Moşilor. Perceptorul însuşi are două cai de trăsură şi unul de călărie, fără să fie supuşi la taxa comunală. Direcţia căilor ferate a suspendat iarăşi asigurarea timpului de predare a mărfurilor. DUMINICA 25 NOEMBRE 1890 CONSERVELE FABRICEI D. STAICOVICI 1889 Medalia de argint de la Expoziţia universala din Paris. 1890 Diploma ca medalia de Aur la Expoziţia din Bordawf Diplome de onoare şi medalia de Aur din TarA. îîansstfi ?a Săsăriile principala «Sîs* TarA. '' PREŢUL CURENT v Ultime Telegrame GENEVA, 24 Noembre. — Ancheta politică asupra faptelor anterioare a anarhiştilor s’a terminat. Nouă persoane : 4 Francezi, 2 Italieni, un Bulgar, un Grec şi un Elveţean sunt acuzaţi că s’au revoltat în noaptea de 10 spre 11 Septembre în contra guvernului elveţian şi celui rusesc şi că au aţâţat prin afişe la răsturnarea ordînei publice. ATENA, 24 Noembre. — Circulara Porţii asupra expulzării străinilor, a produs o vie impresie; limbagiul ziarelor e foarte violent. Lumea se teme de incidente, dacă bisericile vor rămâne închise în timpul sărbătorilor de Crăciun. VIENA 23, Noembrie. — „Politische Corespondenz“ anunţă că Regina Natalia a prezintat azi Scupcinei un memoriu asupra relaţiunilor de stabilit între densa şi Regele Alexandru. DEVA (Transilvania) 23, Noembrie. — Azi la 18/i după amiazi s’au simţit două sguduituri, uşoare de cutremuri de pămînt la direcţia Răsăritului; ele erau însoţite de bubuituri. Rugăm pe Dl. ministru al cultelor să ne spue dacă are D-sa vreo cunoştinţă despre soarta recipiselor înaintate la acest Minister de către direcţiunile diferitelor şcoale din ţară, recipise depuse de elevii ce au fost examinaţi ca preparaţi în particular. Mai multe direcţiuni ni se plâng că n’au primit nici un mandat, cu toate că au înaintat aceste recipise de mai bine de două luni. Deşi am atras atenţiunea Direcţiei Teatrului Naţional in privinţa caloriferilor cari sunt sub staluri, vedem cu părere de rea că nu s’a luat nici o măsură şi ca să probăm că lucrul acesta are un mare inconvenient, direcţia teatrului nu are decât să întrebe pe inspectorul teatrului care a primit aseară mai multe reclamaţiuni în această privinţă. Duminică 25 curent, societatea studenţilor în medicină ţinând şedinţă publică, D. Al. Costioiu va vorbi despre „ Osteotomia Lineară în deviaţiunea genunchiului “ prezentând şi bolnavi. Muzeul Criminal al tribunalului de Ilfov s-a creat şi este instalat în vechiul local al secţiei a IV-a a tribunalului. Toate obiectele şi armele cari au servit la crime au fost aranjate şi matriculate. Din cauza serbărilor Atheneului, conferinţa ce d-nul N. Dumitrescu avea a ţine Duminică 25 Noembrie în sala facultăţii de Medicină la societatea „Tinerimea Română“, se amână pentru Duminică 2 Decembrie. A eşit de sub tipar, colecţia de legi de pensiuni civile, eclesiastice şi militare, cuprinzând toate legile, do ar,tele şi regulamentele de la 1831 până acum, împreună cu legea pensiilor civile şi eclesiastice din 1890, şi cea militară în vigoare, cu regulamentele lor, de d-nul Panku, vechiul funcţionar la Comitetul Pensiunilor, şi se află de vînzare la librăria Constantin Ioniţiu, strada Lipscani Nr. 27 şi la Comitetul Pensiunilor, cu preţul de 2 lei. Societatea asistenţilor în farmacie invită pe membrii săi a lua parte la şedinţa ordinară care va avea loc Duminică 25 Noembrie ora 2 p. m. în amphiteatrul laboratorului de chimie strada Scaune Nr. 54. D nu Stelian Mihăilescu (Brăila) a susţinut cu succes teza D-sale de doctorat în medicină şi chirurgie, tratând despre sesiunile istologice ale sistemului nervos central în turbare. Curtea de Apel, secţia I, s-a pronunţat ieri în procesul dintre Direcţia Teatrului Naţional şi d-na Irina Poenaru, hotărînd a se numi o comisiune compusă din d-nii Haşdău, V. Ureche şi Ştefan Velescu care să constate capacitatea d-nei Irina Poenaru, căci direcţia susţine trecerea la pensie a numitei artiste pentru lipsa acestei calităţi. Marţi, sâptămâna viitoare 27 ale curentei, Consiliul de rezboiu al diviziei active din Constanţa, va judeca procesul colonelului Polizu. Dacă nu s’o mai amâna ! ? A apărut Gramatica franceză, cu teme şi versiuni, vocabularele necesare, de d-l Victor Castano, profesor la liceul naţional din Iaşi. Luni 3 Decembre 1890, D-na Ecaterina Metz va da un concert în sala Ateneului nou. La timp vom da şi programul. Astă-seară, Sâmbătă, are loc serata de binefacere dată de Societatea chelnerilor din Bucureşti, în sala Orfeu. Teatru Naţional. Azi Sîmbătă 24. Răpirea Sabinelor comedie în 4 acte. Teatru Dacia. Dracul sail oarba din Paris. Melodramă în 4 acte. Teatru Bulevard reprezentaţie de Fantoche. Coloseul Opler. Reprezentaţie în fiecare seară. Opticoscop plastic, casa Steiner, de văzut în fiecare zi de la orele 10 dimineaţa până la 10 seara Constantinopol şi Damasc, teatru Raţional. Duminică 25 c. Hamlet. Poşta Redacţiuneî. Rugăm pe Husanul independent, care laudă aşa de mult pe d. maior Teleman, prefectul de Falciu, să binevoiască a trace pe la Redacţia noastră, dacă se mai află în Capitală, contrariu, să ne dea adresa D-sale. POSTÄVÄRIE?,sunt G- SCHLESINGER Succesor FIRUfiA FONDATĂIN ANUL 1858 Am onoare a aduce la cunoştinţa onor. Clienţi mei că la 1 Ianuarie 1891 st. v. voi deschide noul magazin de postavuri şi stofe moderne atât pentru civili, cât şi din toate felurile de stofe pentru echipamentul d-lor Ofiţeri, în casa d-lui Ştefan Petrovici-Armis Strada Lipscani Nr. 9 vis-a-vis de Palatul Băncei Naţionale, şi rog pe onor. Clienţi a ’mi păstra încrederea cu ca ce m’au onorat până acum, asigurându’i că vor fi serviţi cu cea mai mare onestitate. Pentru acomodarea ştim. Cientele va rămânea deschis în casa d-lui Doctor D. Christescu Str. Lipscani Nr. 63 o sucursală cu un bogat asortiment din toate felurile de stofe atât pentru civili cât şi pentru militari Cu toată stima Gustav Iohannidis Procurist general al firmei &. Schlesinger Succesor MUŞAMA LE ii & şi PÂNZETURI pentru producte. Se vinde cu preţurile FABRICEI la M. litman Strada Lipscani 10 Palatul Dacia _______ Bucuresci. CASA DE SCHIMB ŞI SCONT IOANIAN & NICOLESCU s’a mutat din Strada Lipscani Nr. 33 în Str. Şelari Nr. 2, Bucureşti Alături de magazinul d. Stanca Bechianu Cumpără și vinde orice efecte publice a mm Magazin de încredere Lingerie și Pânzărie Bucurescî. —Strada Lipscani, No. 54, fii A »1 TiRumburg,'"Bielefeld, Irlanda, Bol- UilttllDogia, dublă de _ coardafurl. Chifoi», croton, schirting, picheturl etc. cpmrjpinpj feţe de mese, şervete de olandă, UulVivMi prosoape, cuverturi de pat şi masă Controle naţionale în diferite colori, de reţea Iuilliblu albe şi colori, Portiere. Plăpămiile flanel şi flanele sist. I r In ger. Pi)timpi gulere, manşete, cravate, ciorapi, ba- UQlMol tiste, mănuşi, mărunţişuri. TpilPnm’i complecte pentru manage, comaniilsUlfildele se efectuează prompt. Depou de broderii şi dantele, Diferitce articole de lină pentru iarnă. Cujjtoată stima Wlha5]«scu & Căpitănescu Declaraţiune Subsemnata Anna Csillag, declar că singura pomadă adevărată şi singurul ceai adevărat preparate şi fabricate de mine în contra călerei şi pentru creşterea părului. Se găsesc în România numai şi numai la D. Lerat, inginer, Calea Victoriei vis-a-vis de Theatrul Naţional, casa Resch, catul I. Orice alt fabricat ce se vinde sub numele meu, este falsificare. Anna Csillag. Onor. Domni şi Doamne Aduc la cunoştinţa că din cauza prea marei plăceri ce îmi face a fi ocupat în afacerea magazinului meu din nou aranjat şi asortat cu tot felul de mărfuri şi care sunt de cele mai bune calităţi îngrijite de mine personal cu cea mai mare fineţă şi curăţenie şi va învinge ori şi ce concurenţă de eftine." Vin negru Oreviţa v. 4 ani 1 fr. Litru Dulceţuri asortate toate fructele Bomboane cele mai fine. . . 3,80 „ Licher Benedictin, Ananas, Piperment Sartrepse, Cuiraso, Oranje . . . . 2,80 „ Rom Jamaica veritabil . . . 2.40 „ „ Englez..............................1.50 „ „ Vanilie şi Ananas . . . 3.20 „ „ St. Georges...................• 4 — „ Pesmeciuri de Vanilie .... 1.60 „ Pasueţi de Braşov.....................1.90 „ Biscuite toate sorturile fine Mig. 3.50 „ Prăjituri proaspete în fiecare zi gustoase şi cele mai fine 10 bani buc. Ţuică bătrână superioară tuturor ţuicilor 1 fr. lit. Şampanii franceze din cele mai renumite fabrici. Glasele şi aranjamente pentru nunţi, botezuri, soarele cu preţurile admirabil de eftine. Unic deposit de alcool de 100 centigrade Spirt de maşină rafinat, asemenea şi ramurile ; pentru domnii comercianţi se face reducţie. Primiţi în altă stimă. T. D. Creţulescu. Strada Carol II Nr. 47 în colţ, alături cu biserica Curtea veche. Fabrica de Conserve Naţionale „LA MARINAR« PIAŢA AMZI Nr. 10 VÎS-â-YiS âe HALA. O cutie de 6 persoane 60 Bani Fasole ţucara nemţească, fasole verde extra-fină, bame, cu sos de pătlăgele roşii, pătlăgele vinete, dovlecei, tarhon, ardei gras de umplut, bob anghinare, Bulion de pătlăgele roşii. 70 bani mazăre boabe fină 80 bani „ „ extra-fină 1.20 ciuperci albe, pătlăgele tocate. O cutie de 12 persoane. 120 Fasole ţucara nemţească, fasole verde extra-fină, bame cu sos de pătlăgele, pătlălăgele vinete, dovlecei, tarhon, ardei gras de umplut, bob, anghinare, pătlăgele roşii, bulion de pătlăgele roşii. 1 40 Mazăre boabe fină 1.60 „ „ extra fină" 2.40 Pătlăgele tocate, ciuperci albe. 1 Ardei copt, conopidă şi ghiveciu 2.50 Sparanghel gras. VIN NEGRU de Nicoreşti şi Oreviţa vechiu de 4 ani 1 lefi litru VIN ALB de Drăgăşani şi Cotnari vechiu de 4 ani 1 leu litru. _____________„LA MARINAR» De la 31 Maine’A DESCHIS DROGHERIA ROMANA D. V. Păcăţeanu .* Strada Doamnei, Palatul Nifon. Bogat asortiment de produse chimice. Specialităţi farmaceutice. APARATE şi reactive chimice. Parimerie. Tot felul de articole hygienice. DEPOSIT special de obiecte de pansament. APE MINERALE din toate sursele Serviciu prompt şi preţuri moderate. MXJDE Casa dinParis 152, CALEA VICTORIEI, 152. Casa din Parisare onoare a anunţa că tocmai a deschis un SALON DE MODE In acest atelier se poate găsi alegere de pălării parisiane din cele mai elegante precum şi capoate frumoase pentru Theatru. Casa in Paris la Bulevardul Haussman 40. D-şoara MARIE Lipelifl şi Confecţiuni Are onoare a anunţa onor. sale clientele că sa mutat IO, Strada Nouă, IO. 300 Chile mari pe zi bate Batosele de Porumb „FOSTER“ A se adresa la: REPRESENTANTA GENERALA 14 STRADA DOAMNEI 14. 6. BUESAI doctor George ». »«»ui» la topt de la facultatea din Paris, fost zisgSstnt tinC i T CtuisiiHaitimi 9-10Va a.».si 4-6 p.i. : I /\ \ STRADĂ NOUA, Mo. S I» fața Motelului CAPIA ’«Oclétit* [hygiénique’ 150,000 Bolnavi VINDECAȚI DE Guturală — Tute, Insomnie Crise nervoase SIROPO FORGET DEPOU GENERAL Paris, Rue Vivienne, 36 Lüas H)cnoíís, Saiitohna, ökmna, ele. Parfumuri noui foarte concentrate pentru batistă. Apa de Colonia regala, I foarte apreciată; parfum escelent și durabil pentru toaletă. — Apă Atheniailă pentru spălatu capului, conservarea frumseţi părului. In București: Magasin Universel. — Jon Tetzu, DE niVOU.?^«^