Adevěrul, septembrie 1892 (Anul 6, nr. 1281-1309)

1892-09-19 / nr. 1298

ANXMNTCXCI D-lor proprietari şi arendaşi In vederea lipsei de braţe ce se simte în timpul secerei, am onoare a vă recomanda să semănaţi anumitul grâu : CIACAR CU PANA ROŞIE (spicul) Care are proprietatea de a nu se scutura oricât ar sta pe câmp nesecerat Acest spic de grâu care se seamănă în timpii de maî ’nainte, a dispărut prin introducerea grâului Banat Roşiu şi care se scutură cu cea maî mare înlesnire. Pentru introducerea în agricultură a grâului Ciacîp cu pana roşie, vă puteţi adrese subsemnatului pentru a vi se trimite probă şi preţul: Theodor Cincu, Glara Putna Seacă. De închiriat sau de vânzare O locomobilă de ars paie şi o batoză, ambele sistem RANSOMS, SIMS AHEAD Lincoln (Eng’itara) de 8 cai putere şi în stare bună de a funcţiona. A se adresa la D-na The Cincu la gara Futna Seacă. In afară de fluctuaţiunile politice, acest club va fi pur şi simplu literar. Nu ne îndoim că D. loan se va bucura de concursul tuturor acelora cari înțeleg prea bine cât de folositor e acest aşezămînt, cultural la Fălticeni. Din parte-ne nu putem decât să dorim D-lui George D. loan un deplin succes. * Din comediile vieţii e titlul unei colecţiunî de nuvele ce au apărut zilele acestea şi cari se datoresc tânărului Gr. Mărunţeanu. Numele autorului e deja cunoscut din diferite ziare şi reviste, unde ’şî-a publicat până acum producţiunile sale literare. * Societatea Tinerimea Română urmând a-şî reîncepe şedinţele sale Duminică 20 Septembre ora 1 şi jumătate p. m. în sala Facultăţei de Medicină, toţi D-nii membri sunt rugaţi a lua parte la şedinţă. • Gramatica limbei române de N. Pană, întocmită în conformitate cu programa analitică şi lucrată cu multă competinţă, este destinată pentru clasele II şi III primare şi va aduce fără îndoeala D-lor învăţători servicii foarte mari. De aceea atragem deosebita atenţiune a D-lor revisori şcolari şi a D-lor învăţători asupra ei invitându-i a o consulta şi a o introduce ca manual de şcoală. Depositul general se află la tipografia Joseph Gobi „Gutenberg“ în Bucureşti şi la autor în Focşani.* A apărut în editura tipografiiei Gutenberg, str. Doamnei 23, Bucureşti Manualul de Geografia judeţului Muscel, pentru clasa Il-a primară urbană de ambe sexe şi pentru clasa IlI-a primară rurală de Dimitrie Petreacă, institutor şi director în Capitală, aprobată de onor, minister al cultelor şi instrucţiune publice, prin ordinul No. 6659 din 9 iunie 1888, cu harta judeţului Muscel şi a oraşului Câmpulung, ediţia II-a revăzută şi modificată după noua organizare. Preţul 75 bani. A apărut: Tratat de chimie analitică calitativă, de Dr. I. Radian, un vol. de 460 pag. costă 10 lei. A se adresa la autor str. Italiană No. 8. * A apărut de sub presă: Noul codice de comerciu adnotat cu jurisprudenţa română însoţit de 19 legi şi regulamente comerciale prcum şi de legea timbrului şi înregistrarei adnotate şi acesta cu jurispondenţa română de George N. Fratoştiţeanu membru de şedinţă la Tripuna in Ilfov. Preţul acestui volum, format in 32, conţinând 683 pagini, este cu lei 5.50. Acelaşi, elegant legat, in piele peste tot, costa lei 7. Se găseşte de vânzare la autor, strada Plantelor No. 30, precum şi la tipsografii-editoare „Gutemberg“, Joseph Gob* 1, strada Doamnei 23,—Bucureşti. * * * File rupte din Alleisen Ingratitudinea este independenţa inimei, dar pentru a uita o binefacere, trebue ca binefăcătorul să nu mai poată face bine N. Roqueplan. * Din toate ajutoarele, cel mai sigur este încă acel al inimei. H. G. (Ploeşti). * Naşterea aruncă în lume fiinţe care nu au cerut să intre, şi care nu cer să iasă. X. Y. Z-* * Omul are ochi pentru a vedea; femeea are ochi pentru...................a fi văzuţi. Un ştrengar.* Trei lucruri cele mai grele : — A păstra un secret, a suferi o insultă, a întrebuinţa libertatea. W. B. (Focşani).* * * Un ultim cuveni Dialog între un avocat și un medic . Am perdut pe clientul nostru, zice avocatul. — Așa e, răspunde medicul. Am știut că D-ta îl căutai, pentru să înainte de a te chema, m’a însărcinat că-i fac testamentul. Ura! Ura! de trei orii! CEREŢI HARTE DE ŢIGARA CREANGA din renumitele fabrici franceze ARAME-PARI8 Cea mai superioară, mai pură şi mai prielnică sănătaţei dintre toate cele- Valte hârtii de ţigară aflate în comerţ. E’urnisosi a! case! Regale şi al Onor. Regii al Monop. Tutunurilor. A eşit cea dinteiă la concursul de higienă din Paris şi din Bucureşti. Pentru cereri de probe şi comenzi la D-na Olga O. Creangă. Depozitul central (pentru România şi statele Balcanice) în imagiul Băncei Naţionale Bucureşti. Adresa telegrafică: Creanga-Bucurffiii. UIUM® Informaţii Vesând pericolul ce ne ameninţă, consiliul sanitar superior va stabili o carantină de opt zile la Predeal şi Ver, ciorova. La Turnu Roşu se va stabili probabil numai o simplă observaţie medicală. Celelalte trecători dinspre Transilvania vor fi închise. Un tren special s’a instalat ieri intre Ițcanî şi Burdujeni pentru transformarea călătorilor de la vama austriacă la vama română şi viceversa. , Vagoanele se desinfectează pe fiecare zi. Victimele generalului Jack Iași, 17 Septembre. — In regimentul 29 de linie sunt peste 90 de soldaţi ,bolnavi de conjuctivită granuloasă. Starea lor e cât se poate de tristă. * * • Nu mai puţin tristă e şi soarta soldaţilor concentraţi pe şesul dricului. Cât e ziua de mare fac necontenit exerciţii şi marşuri , reti nutriţi, lipsiţi de apă şi înghiţind mereu la colb. Noaptea expuşi unei receli pătrunzătoare. Am văzut singur cum în timpul instrucţiei mulţi din ei cădeai la pământ, întocmai ca un copac retezat din rădăcină. Intendentul spitalului de copii, faimosul Voinescu, va fi în curând destituit. Motivele, care au determinat în sfârşit pe Efori de a destitui pe D. Voinescu, sunt că atât D. Doctor Boicescu cât şi dr. Doctor Răuţolfi au constatat adeseori că mâncările ce se dau bolnavilor sunt proaste şi că adeseori se dă bolnavilor carne împuţită ţinută şease zile de a rândul in cămara intendentului. Aceste constatări le-au făcut şi D-nii Deşliu, secretar general la ministerul de interne, Dr. Alexianu, fost director general al serviciului sanitar, D. Dr. Sutzu, actual Efor şi alţii.MRM. Aseară a fost o întrunire a studenţilor universitari la societatea „ Unirea“ sub preşedenţia D-lui M. Policrat. S’a discutat mult în privinţa punere! la pensie a D-lui Al. Orescu, rectorul universităţei. In urma cuvîntărei D-lui Aurel Iliescu s’a primit propunerea sale de a se aviza la preparativele unei manifestaţiuni din partea studenţilor a unei întruniri de adio şi unui banchet ce se va oferi în onoarea D-lui Al. Orascu. S’a ales o comisiune însărcinată cu organizarea manifestaţiilor. Comisiunea se compune din D-nii Velichi, Radian, Neagu, Perieţeanu şi Aurel Iliescu. Din comuna Gâşteştii-Românî, plasa Neajlov, judeţul Vlaşca, suntem vestiţi că din trei sute de locuitori abia 50 sunt sănătoşi. Restul locuitorilor, copii şi bătrâni sunt greu bolnavi având simptome holeriforme, vărsături, ieşire afară, etc. De când există, această comună n’a văzut nici un doctor. Supunând cazul D-lui Dr. Felix, nu ne îndoim, că se va grăbi a aviza la mijloacele necesare pentru stârpirea epidemiei ce decimează pe locuitorii din comuna Găsteștiî-Români. Din Iaşi se vine a crede, că toate măsurile ce se iau de către consiliul comunal contra ivire! holere!, sunt maî mult de formă şi tot o dată menite a induce în eroare bunacredinţă a cetăţenilor. Altfel nu pot să ’mî esplic care ar fi cauza neglijenţeî cu care se aduce la îndeplinire ordinile date. Ducă-se de exemplu or! şi cine în timpul zile! la hală, şi va vedea că carnea stă desvelită, deşi casapilor s’a ordonat să o acopere şi să păstreze cea mai mare curăţenie. Şi în timpul acesta D-l Jean Ghica, ajutorul de primar însărcinat cu inspecţia halei, se plimbă cu docarul pe străzi şi inspectează... D-sa ştie ce. Cât priveşte necurăţenia oraşului, e cât se poate de mare. Mahalalele, asupra cărora s’a atras de atâtea ori atenţia Primăriei, şi mai ales o parte din Tîrgul Cucului, sunt adevărate cuiburi de infecţie. Ce gândeşte oare consiliul comunal ? Luni, 14 Septembre, s-a ars în apropierea Gărei 50 de butoaie cu scrumbii, care fuseseră importate din Hamburg. * Marţi, 15 Septembre, au început examenele în scris pentru bacalaureat. Subiectul tezei la limba română a fost următorul: „Deosebirea între viaţa de oraş şi cea de la ţară.“ Călin. * * * Ni se scrie din Iaşi că D. V. M. Burlă, profesor la liceul din acel oraş, face o speculă necinstită şi incompatibilă cu funcţiunea de profesor ce ocupă. D. Burlă demai mulţi ani obişnueşte a tipări o carte de exerciţii latine şi a o pune în vînzare pentru uzul claselor gimnaziale. Foarte bine ! Dar ce face D-sa ? După ce s’a epuizat ediţia I, vinde fraţilor Şaraga ediţia a II, în 1888, care a şi apărut în cursul acelui an. Anul trecut însă, D. Burlă trece peste contractul încheiat cu fraţii Şarage, în care este prevăzută condiţia că D-sa nu va putea precede la tipărirea ediţiei a III de cât după ce se va termina ediţia II, şi scoate prima coală din ediţia III, pe care a pus’o în vînzare cu 2 lei şi 50 bani. Dar de anul trecut şi până acum n’au maî apărut colile următoare, pentru care elevii au plătit. Anul acesta la liceu s’a urmat tot astfel. D. Burlă vinde o coală cu 2 leî şi 50 bani în vreme ce ediţia a II complectă se vinde numai cu 2 lei. Prin acest fapt D. Burlă comite 2 lucruri necorecte: 1) Cădat un contract în vigoare; şi 2) Frustrează pe elevi cu suma de 2 leî şi 50 bani, când nu li s’a dat cartea complectă pentru care au plătit. Asupra acestor procedee ne mulţumim deocamdată a atrage atenţia D-lui ministru al instrucţiei. * 1.1 % Din Piteşti primim următoarele : In noaptea de 16 spre 17 Septembre, brutarul Gogu Dinu Marinescu s-a sinucis trăgendu-şi cu revolverul un glonţ în tâmpla dreaptă; glonţul a eşit prin tâmpla stângă. Gogu Marinescu era foarte liniştit în seara aceea şi a stat de vorbă cu părinţii săi pănă la ora 12. Pe la orele 2 şi jumătate noaptea, părinţii sunt deşteptaţi de detunătura revolverului şi speriaţi intră în camera fiului lor. Au fost cuprinşi de spaimă, când au văzut pe băiat într’un loc de sînge, fără viaţă. Poliţia avizată s’a transportat imediat la locul şiuciderei şi a încheiat cuvenitul proces verbal. Cadavrul a fost transportat la cimitirul sf. Gheorghe unde i s-a făcut a doua zi autopsia. Câţiva ovrei din Bucovina trecând în mod clandestin peste hotare în Dorna, autorităţile noastre au pus mâna pe dânşii expediându-i înapoi în Bucovina. Membrii societăţei politehnice, cari, în zilele de 13 şi 14 Septembre, au făcut o excursiune la Feteşti şi Constanţa, în scop de a vedea lucrările podului peste Dunăre, au trimis Ligei 190 lei din colecta pe care au făcut-o între dânşii cu această ocasiune. Comitetul Ligei aduce Domnilor ingineri, cari au contribuit la această colectă, cele mai vii mulţumiri pentru suma de 190 lei, pe care a încasat’o cu chitanţa No. 4793. Azi pe la orele 12 cârciumarul de peste drum de Hotel Collaie s’a sinucis tăindu-şi beregata cu un biceiu. Imediat s’au transportat la faţa locului procurorul de serviciu, D-nu Orăscu, directorul prefecturei, comisarul secţiei respective şi alţii. Cadavrul a fost transportat la spitalul Colţea. --------------------------------------------- Cutia cu scrisori Domnule Director, Atribuindu-mi-se de mulţi execuţia desemnelor din ziarele Veselia, Tocia, şi altele, înştiinţez prin aceasta că de mult nu mai colaborez la ziare humoristice, ci numai la Revista Nouă. Jiquidi» MULŢUMIRE Cu ocazia încetărei din viaţă a iubitului meu soţ Căpitan Ioan Papasol, am fost adânc mişcată de ostenelele ceşî-a dat întregul corp ofiţeresc din Tecucifi, pentru îndeplinirea înmormîntăreî soţului meu şi mă simt datoare a aduce prin publicitate viile mele mulţumiri sus numitului corp ofițeresc și în special D-lui Colonel Lipan şeful Regimentului VI No. 24 Tecuciu. Calliope Papasol. Liceul clasic şi real D*C F1 EFF W Direcţiunea D-nel Fitionescu profesoară de Pedagogia şi Filosofia la scos la centralii de Fete 16, STRADA ITALIANA, Bucure?— Liceu clasic complect.—Liceu real. Cursuri primare.—Examene la stat. Cursuri speciale de limbi. —Şcoala de picture. —Muzica de şcoală, române, franceze, curţi germane, latine şi greceşti. Complect asortiment pentru cursul primar şi secundar la Librăria Şcoalelor C. Sfetea în faţa grădinăi sf. Gheorghe. Obiecte necesare de scris, desemn şi pictură. A se cere catalogul librăriei; se trimete gratis şi franco. Institut Profesorilor Asociaţi90, — Calea Victoriei 190, — Bucureşti Direcţiunea are onoare a aduce la cunoştinţa părinţilor de familie că înscrierile pentru cursurile primare, secundare şi secţia de bacalaureat se fac în toate zilele la Institut în orele de la 8—12 şi de la 2 — 7, şi că toţi elevii cursurilor primare şi secundare au trecut examenele generale la soalele statului nerămânând nici unul repetent. Cursurile încep la 10 Septembre. Director, R. Novian. Institutul „Kapri“ 6, Strada Pescăria Veche 6, Bucureşti Curs intern : patru clase primare şi trei clase gimnasiale. Curs extern: clasa patra gimnasială şi meditaţiune pentru şcoala de comerciu. Personalul didactic este următorul : Părintele D. Georgescu, licenţiat în litere, profesor la Liceul Mat.Basarab, Istoria. D. N. Mihailescu, profesor la Liceul Mat. Basarab Geografia. D. N. Adam, licenţiat în litere, limba Latină „ N. Manipatidi, licenţiat în ştiinţe, Matematica, D. A. Averoff, profesor de limba Elină. „ D. Popescu, absolvent în litere limba Română. D. H. Vorlet, profesor de limba Francea. „ Leon Amelunxen, profesor de limba Germană Părintele G. Popescu, profesor de Religie. D. Muscă, absolvent al şcoalei de Belearte, Desemn şi Caligrafie D-nia Popescu, Scondăcescu şi Pretorian profesori pentru clasele primare. Toţi elevii pregătiţi în acest Institut au fost promovaţi trecând examenele la şcoalele Statului. Conversaţiunea în limba franceză este riguros obligatorie pentru toţi elevii şi condusă de profesorii francezi D-nii Jean Bresse, L. Barbaroux şi L. Cordey. Acest institut se recomandă prin educaţiunea distinsă şi îngrijirea maternă ce ştie a da elevilor. Prospectul detailat se trimite la cerere. Director, Baron Kapri-Meretzel. 3 Profesor Doctor RABIAK —8. Strada Italiană 8 — Reîntors din străinătate, dă consultaţiune pentru maladii interne de la 4—6 p. m. Personalul didactic pe anul şcolar 1992 — 93 al Institutului de Domnişoare „Şcoala Nouă” Bucureşti, strada Armeană No. 1. Directoare D-na L. S. NEGOESCU. Cursul Liceal Păr. Archim. Pimen Georgescu, prof. la facultatea de teologie — Religiune. D nul V. D. Păun, prof. la „Liceul Lazăr“.— Limbele română și latină, curs superior. D-na L S. Neroescu, prof. la Externatul Secundar No. 2 —Limba română, curs inferior. D-nul V. Mândreanu, prof. la „Gimnasiul Cantemir“.—Limba latină, curs inferior. D-nul L. Lévéque, prof la „Asilul Elena Doamna".—Limba francesă, curs superior. D-na M. Maurah, Limba francesă, curs inferior D-nul N. Adam, absolvent al Facultăței de Litere.—Limba, elenă. D-nul M. Berar, prof. la Liceul „Matei“- Basarab—Limba germană, curs superior. D-nul D Teclu, Limba germană, curs inferior. D-na O. Racoviță, prof. Extern. Secundar No. 2.—Geogafia. D-nul M. Caloianu, prof. Liceul „Lazăr“.— Istora, curs superior. D-ra E. Petrescu, absolv Fac. Litere. — Istoria, curs inferior. D-nul G. Dragu, prof. liceul „Lazăr“. — Filosofia. D-nul I. Nadianu, diplomat în sc. economice. Economia politică. D-nul D. Mirescu, prof liceul „Lazăr“. — Matematici, curs superior. D nul I. Otescu, prof. gimnasiul „Mihaiu- Bravul“.—Matematici, curs inferior. D-nul dr. M. Brânză, prof. Şcoala Norm, de Institutori.—Ştiinţele naturale. D-nul N. Cosăcescu, prof. Şcoala Norm, de Institutori şi liceul Sf. Sava. Sc. fisice. D-nul Lazărescu, prof la liceul „Lazăr“. Sc. chimice. D nul A. Urechiă, doctor în medicină. — Igiena. D-nul Mirea Dumitrescu, profes. la sc. de Bele-Arte. — Desemnul şi Pictura D-nul G. Ştefănescu, prof. Școala Norm. de Institutori.— Musica vocală. D-na M. Botar, prof. la Extern. Secundar No. 2.—Lucrul de mână. D-ra Zoe Agapiade, absolv. Conservatorului.—Piano. Seria I. D-ra Irina Negulici, absolv. Conservatorului Seria II D-ra Al. Băicoianu, absolv Conservatorului, Seria III Cursul primar D-ra A. Dragomirescu, absol. Asilulul— Limba română. D-ra E. Rosescu, absol. Asilulul.—Limba română și jocuri froebeliane. M -selle E. Lugrin, diplomată.— Limba franceză. Fr. R. Pomarius, diplomată.— Limba germană. D-ra L. Popescu, diplomată. — Lucrul de mână. D-ra El. Schulder.—Piano. D-ra Jean Weiserman —Limba germană. D ra M. Ciocan.—Repetitoare. NB. Pentru cursul special de limbi moderne și preparator de Bacalaureat, Institutul dispune asemenea de profesori speciali şi aleşi. Medicul Institutului este d-nîil dr. Ştefan Olchovschi, calea Moşilor, 83. DIRECŢIUNEA: "HI» T CP de la facultatea de *• YV wAce medicină din Viena s’a stabilit în Iaşi, strada Ştefan cel Mare Nor. 9, (visa-vis de casa Neusatz). Consultaţiunî 9—11 a. m., şi 3—5 p. m. Pentru săraci gratis. Un Q-frrlmnf medicină doreşte a U îl 0’ UUt/l 11 da lecţiunî în familie pentru clasele gimnaziale şi de preparat la bacalauriat, a se adresa str. Golţeî No.46 sub iniţialele S. B. Cjrtijjjţ/îrt prin licitaţie în ziua de 3 Villa“ Octombrie a. c. orele 11 a. m. Secţia notariat, averea defuncţilor Tondla compusă din următoarele : Fabrica de cărămidă situată şoseaua Ştefan cel Mare, casele din strada Dionisie No. 59, casele din strada Dionisie No. 94, casele din str. Dionisie No. 61, casele din str. Regală No. 10, locul viran de lângă curtea de Compturî și caî, trăsurile, mobilele etc. Doritorii pot găsi publicația maî detailata în Monitorul Oficial No. 49 din 4 Iunie 1892. Institut pentru tanişoare 47 Strada Scaune 47 Cursuri primare, de externat secundar și de liceu complete vor începe la 1 Septembre. Programele oficiale și examene la școalele Statului. Director de studii, C. C. Dobrescu, profesor la liceul Sf. Sava. Directoare, Euîr. C. Dobrescu. U Isrmalia * BulldClubun licenţiat sistent poate imediat ocupa post. fm*htr ro+ HSf. Dumitru Mant/ Kit/illsdl rea cafenea (Agop) situată în centrul oraşului Pitești împreună cu o sală de dans şi mai multe încăperi de sub acelaşi acoperământ. Doritorii se vor adresa la D. Ioan Purcăreanu în Piteşti. 'Hft TH'W!?aT'a pădurea Bârseştide fa/w Vallaudri 0 pe moşia Bârseştî din judeţul Râmnicu-Vâlcea compusă din trupurile Naneşti şi Brustureţu în întindere de 105 hectare, având vârsta de peste 50 ani populată în majoritate cu stejar şi porumb. Se află în apropiere de Râmnicul- Vălcea, de Ocnele Mari şi de staţia Râureni. Doritorii de a o cumpăra vor trimite ofertele sigilate la D-nul Bădescu, strada Soarelui No. 2 Bucureşti, pănă în ziua de 1 Octombrie 1892, orele 4 d. a. când se va precede la deschidere faţă cu D-nii concurenţi. Informaţiunî se pot lua tot la adresa sus arătată. OXtAJTDS MA.GA.87N3 DU Prinemps NOUĂTAȚl ------------------- / Se trimite gratis şi franco catalogul general ilustrat, care coprinde toate modele nouî pentru SESONUL de IARNĂ în urma unei cereri francată adresată către D-niî JULES JALUZOT & G* PARIS CONDIŢIUNÎ DE TRIMITERE PENTRU ROMÂNIA: Orice comandă de cel puţin 50 fes. este expediată franco de transport şi vamă, cu o augmentaţiune de 25°/0, conform condiţiunilor din catalog. Comandele pentru Bucurescî, beneficiază de acest tarif, ori care ar fi valoarea lor. Cassa de Reexpediţie la Bucurescî 60, Calea Victoriei, în faţa Theatruîux JSaţiuMtiL Clienţii noştri vor găsi in casa noastra de reexpediţie, toate cataloagele şi mostrele de noutăţi ale sesonului. sau