Adevěrul, iulie 1894 (Anul 7, nr. 1905-1933)

1894-07-01 / nr. 1905

CliTRilllRlILLJOlTfflllPOL Constanntinopol, 27 Iunie.— Ieri la 12 şi un sfert s'au simţit două puiciitoc cutremure de pâmînt. Sint numeroase stricăciuni şi citeva victime. Toate stabilimentele publice s'au închis. Panica este foarte mare. Populaţiunea părăseşte casele. ŞTIRI MĂRUNTE Pentru Duminică 10 iulia clubul weloeipediştilor din capitală a organizat o cursă de 120 chilometri de la Bucureşti pină la Ploeşti şi viceversa.* * * Duminică 3 iulie, orele 3 şi jum. p. m. se va celebra in templul coral israelit din str. St. Vineri căsătoria D-lui Adolf Popper, directorul societăței vechi de tramvaiuri cu Domnișoara Paulina Lindenberg. Felicitările noastre viitoarei perechi. HIGENA PUBLICA Atragem atenţiunea consiliului de igenă al Capitalei asupra casei cu No. 20 din strada 11 luni, unde se află o infecţiune care pune în primejdie sănătatea locatarilor. Proprietara acestei case a găsit de cuviinţă, din spirit de speculă, să închirieze o singură cameră la vreo 40 de olteni. In afar de aceasta, curtea acestor case unde mai şed şi alţi oameni, e vecinie într’o stare de necurăţenie nemaipomenită. O latrină serveşte tuturor chiriaşilor şi adesea necurăţeniile debordează. In urma unor reclamations, se zice că un comisar comunal a venit la faţa locului, s’a convins de necurăţeniile care domnesc în curte şi că 40 de oameni şed într’o singură cameră, însă oarecare bacşiş al proprietăresei a avut darul ca agentului să-i moaie zelul şi deci proprietăreasa continuă a lăsa ca infecţiunea să pericliteze sănătatea publică. Cerem. D-lui medic-șef al capitalei să facă o vizită acestui imobil și suntem siguri că se va convinge de adevărul spuselor noastre. LINISTEA SE RESTABILESTE IN AMERICA Chicago, 28 iunie. —Proclamaţia preşedintelui Cleveland asupra stăreî de asedii a fost publicată în teritoriile Dakota, Motena, Idaho, Wylming, Washington, Utah, Colorado, California şi New Mexique. Generalul Miles a telegrafist D-lui Cleveland că la 12 noaptea liniştea este deplină la Chicago. Mai multe sindicate de muncitori s’au declarat gata să sprijinească guvernul. intărîtarea minerilor pe mai multe puncte din Illinois inspiră nelinişte. La Westwiile, minerii au oprit trenul de călători şi au atacat miliţia. — 29 Iunie. — Liniştea e aproape restabilită la Chicago şi Hammond. Telegrame din numeroase localităţi anunţă că se reia lucrul la căile ferate. Chicago, 29 Iunie—Debs, şeful greviştilor, a fost arestat pentru conspiraţie. Situaţiunea se îmbunătăţeşte. Marele şef al Cavalerilor Muncii a decretat greva generală. Aproape un miliond de lucrători au lăsat lucrul azi. Ei voiesc să continue greva pînă ce cererilor lucrătorilor lui Pullmann vor fi acordate. Chicago, 29 iunie.—Debs şi cei l’alţi şefi grevişti au fost puşi în libertate contra unor cauţiuni considerabile. ŞTIRI TELEGRAFICE Lyon, 29 Iunie. — D. Rocher, directorul ziarului Peuple, arestat cu ocazia tulburărilor de la 25 şi 26 Iunie, a fost condamnat la 6 luni închisoare pentru revoltă şi ultragiu către agenţi. Madrid, 29 Iunie —Preşedintele Camerei şi-a dat demisiunea,deoarece Camera a votat suspendarea şedinţei cu toată opunearea sa. Londra, 19 iunie.—Sir Grey a declarat în Camera Comunelor că resultă din corespondenţa asupra Chinei, publicată în 1887, că Rusia se angajase să nu ocupe în nici un cas teritoriul Coreei, dacă ocuparea portului Hamilton de către Englezi încetează. E OSTIA A THEIA ULTIME INFORMATIUNI Cu privire la cutremurele de pâmint din Constantinopol, ni se mai telegrafiază următoarele: Două mari cutremure de pâmînt s’au simfit in timpul serii de eri. (28 Iunie). Iniția, mai puternică de cit cea de la prim, a fost orizontală de la Nord la Sud şi a ţinut 10 secunde. Se crede că sunt vreo 100 de victime, morţi şi răniţi, bazarul din Stambul şi şcoala navală au fost foarte vătămătoare. Mai multe minarete şi biserici s’au surpat. Mai multe cadavre au fost scoase din dărâmăturile bazarului. In mai multe părţi s’au declarat incendii. Populaţiunea a petrecut noaptea sub cerul liber. Ea stă in grădini şi pe cimp Stabilimentele publice, bursa, şi cea mai mare parte a prăvăliilor sint închise. Comunicațiile sint întrerupte. Mai multe case comerciale din capitală şi din ţară vor prezinta un memoriu D-lui Al. Lahovary prin care vor insista pe lingă utilitatea absolută, in interesul comerţului ţarei, a înfiinţărei unui consulat romin la Braşov. In caz dial guvernul austro-ungar ar refuza aceasta, memoriul comercianţilor propune ca să se refuze exequatur-w pentru consulatele austro-ungare din ţară. Suntem nerăbdători să vedem dacă guvernul va aplica legea din 1887 privitoare la înfiinţarea consulatelor române din Braşov şi Timişoara. D. general Cantilli a obţinut un concediu de două luni pentru a pleca în străinătate. D-sa a declarat ca nu aspiră de loc să fie înaintat ori transferat de la comandamentul diviziei independente din Dobrogea. D. I. Velichi, absolvent al facultatei de ştiinţe din Bucureşti, a obţinut premiul de 1000 lei, dat de Facultate, pentru studiul său geologic asupra unei regiuni din jud. Buzau. Felicităm pe D. Velieri pentru acest succes. Concurs-scandal Un adevărat scandal este ceea ce se petrece cu concursul-examen de croitorie şi rufărie la şcoala profesională No. 1 din capitală, încă de la 22 iunie, ziua fixată prin Monitor pentru ţinerea concursului, au sosit în Bucureşti 36 de candidate pentru croitorie şi 16 pentru rufărie, din toată ţara, şi pînă astăzi toate aceste candidate sunt ţinute aci cu vorba de azi pe mine, din cauză că influenţele fiind multe şi de ncile feluri, nu se poate constitui definitiv comisiunea examinatoare. Mai mult decit atit, deşi actele candidatelor au fost verificate deja de mai bine de-o săptămînă, şi s au afişat numele admiselor şi neadmiselor, acum se cere candidatelor din nou actele, — cu alte cuvinte se vesteşte că concursul se începe încă odată da capo, — şi totuşi nu se ştie încă cine compune comisia definitivă ! Şi pe cînd candidatele, cele mai multe din provincie, şi deci neavînd timp şi bani de pierdut prin Bucureşti, cer cu toată dreptatea ca sau să se ţină concursul imediat, sau să se amine la o altă dată.— D Take Ionescu pleacă la Sinaia şi dă de veste că o să se întoarcă tocmai saptălmina viitoare. Nu se poate face oare nimica fără scandal la acest minister? S’a acordat medalia Bene-merenti clasa I D-lui Const. Chiru pentru lucrările sale ştiinţifice. D. Rosetti Sorescu, ministrul ţarei la Belgrad, va sosi în cursul săptămîneî viitoare la Sinaia venind din Petersburg, unde a stat mai mult timp pe lingă socrul său, D. de Giers. Cele mai multe șanse de a fi ales director al Creditului Agricol le are D. Sturza-Scheianu, candidatul guvernului. In cazul cînd liberalii nu se vor prezenta la alegere, atunci ea va fi amînată pînă la toamnă, căci anevoe se crede că s’ar putea întruni 2000 de acţionari, cii sunt indispensabili pentru a se proceda la alegerea consiliului de direcţiune. La regimentul VI dorobanţi soldaţii continuă a face serviciu de salahorie, cărînd în spinare cu samarul cărămizi pentru azărmile ce se construiesc pe platoul Cotrocenilor. Vătaf al acestor soldaţi-salahori e vestitul căpitan Orăşeanu care a ajuns o adevărată spaimă a întregului regiment prin maltratările ce le exercită asupra bieţilor soldaţi. După cit am aflat, şi dăm ştirea sub toată rezerva, cîţîva soldaţi se zice că sînt daţi judecăţii pentru că ar fi strigat: jos armata permanentă! Desigur că acest strigăt e strigătul de disperare al bieţilor soldaţi cari nu mai pot îndura maltratările unor ofiţeri cu apucături sălbatice. In judeţele R.Sărat, Putna şi Buzau, au început deja secerişurile. Recolta a fost aşa de proastă încit în multe locuri nu s’a putut obţine nici măcar sentinţa. Soldatul Polak, care a încercat să se sinucidă prin strangulare în carcera arestuluî de la Arsenal, din cauza persecuţiunilor sergentuluî-major Anastasiu, se afla actualmente pe deplin restabilit, in urma serioaselor îngujirî ce i s’au dat. Soldatul însă a fost din nou băgat la închisoare. Nenorocitul văzînd că nu poate cu nici un chip să scape de viaţa de închisoare, e hotărît ca orîce chip să-şi pună capăt zilelor. Rugăm autoritatea militară şi pe D. colonel Macarovici să intervină la timp şi să libereze pe acest nenorocit, dacă într'adevăr vroieşte să-i salveze viaţa. Cel care într’adevăr merită să fie pedepsit e călăul de serjent-major Anastasiu, din cauza persecuţiunilor căruia soldaţii recurg la acte de desnădejde. Atragem atenţia prefectului poliţiei asupra barbariilor vardistului cu No. 77 din Strada Şerban Vodă. leii chiar* a bătut cumplit pe un ţăran în stradă* şi i-a spart capul. Mai mulţi trecători indignaţi dorind pe ţăran la secţie, ca să reclame, comisarul Trandafirescu i-a dat afară spunîndu-le că sergenţii au tot dreptul să bată. Manualul de aritmetică pentru clasele primare purtind ca moto , maxima debetur puero reverentia, şi care a fost aprobată de comisia pentru examinarea cărţilor didactice, este opera colectivită a mai multor institutori din Craiova. Astăzi, cu ocazia împărţirea premiilor la şcoalele primare şi secundare de fete din capitală, după discursul D-nel Pereţ, directoarea unei şcoale profesionale de fete şi răspunsul D-lui Take Ionescu, un asistent a cerut şi el cuvîntul cu multă insistenţă. In urma viilor protestări din sală, nu i sa acordat cuvîntul, nefiind aceasta obicinuit la asemenea solemnităţi. Iacă lista elevilor anului al 11-lea ai şcoalei de ofiţeri, cari urmează a fi înaintaţi la gradul de sub-locotenent pe ziua de 10 iulie a. c. : Arma infanteriei. — Arabu Anibal, Arion Cloan, Botez Gheorghe, Botez Arghir, Brădiceanu Constantin, Calcescu Aexe, Guriţă Titus, Chiriţescu Nicolae, Constantinide Gesar, Condeescu Nicolae, Cristea Vasile, Georgescu Ştefan, Ionaşcu Constantin, Ionescu George, Lelescu Pompilin, Miclescu Lascăr, Nicorescu Alex., Perişoreanu Cristea, Popovici Leon, Popovici Petre, Poienaru Bordea Gh., Romano Alexandru, Vasiliu Vasile Năsturel, Zăgănescu Mihail, Cernătescu Grigore. Arma cavaleriei. — Bălteanu Petre, Bărbuneanu Alex., Barozzi Const., Cătinescu G. Grigore, Cristescu Constantin, Dirzeanu Constantin, Daşchievici loan, Georgescu Dumitru, Georgescu George, Gheorghiu loan, Ghiţescu Theodor, Greceanu Nicolae, Heiban Nicolae, Holineanu Gh. Macarovici, Iacopeni George, Ioanide loan, Ianak loan, Livezeanu Alexandru, Negruţi Mihail, Panopolu Vasile, Răducănescu Grigore, Rosetti Mihail,Tramomir Lucian, Vasilescu Costache, Vilcu Nicolae. Marină. — Borzan Dumitru, Ciornei Titus, Combari Aristidi, Dimitriu Dim., Vasiliu Adrian. Astă-seară Joi, trupa muzicală de sub conducerea D-lui Peters va da ultimul concert în grădina Casino. ultime Telegrame Londra, 29 Iunie.—Reuter află din Iokohama că Japona nu voeşte să-şi retragă trupele din Coreea decit cu oarecare condiţiunî speciale. La Iokohama se consideră ca inevitabil un rezboiu intre Japonia şi China. Viena, 29 Iunie. — Oficialul publică tractatul de comerţ austro-rusesc. Cetinie, 29 Iunie.— Abdul Kerim paşa, guvernatorul provinciei Scutari a fost înlocuit cu Osman paşa, general de divizie. Graz, 29 Iunie. — Azi după prînz a fost în oraş un uragan, care a durat cinci minute. Un mare număr de geamuri au fost sparte; mai mulţi arbori au fost scoși din rădăcină; și "acoperișurile ridicate. Numărul persoanelor rănite nu este încă cunoscut. Tuturor persoanelor, amici şi cunoscuţi, precum şi publicului necunoscut care un mare număr a luat parte la înmormîntarea mult iubitului nostru soţ, tată, frate şi unchiu, doctorul Mendelssohn, aducem viile noastre mulţămiri. De asemenea mulţămim D-lor medici cari n’au cruţat nici timp nici osteneală in căutarea defunctului. Familia Mendelssohn CORESPONDENŢA 999 Prin aceiaşi cale ţi-am scris la 21 curent, însă nu ştiu din ce cauză, nu a ajuns la destinaţie (vezi corespondenţa de la 28 curent). Imî rezerv plăcerea a-ţî comunica cuprinsul prin viu graiu. Sper că nu vei refuza de a prind serviciilemele — într’o afacere pe care ţi-am propus-o cine ne-am întilnit. — îmi vei face mare plăcere. Iți string mina. BIBLlOfiR A F I E _ A apărut: Impresiunî, versuri de Elisabeta M. Ionescu, Galaţi, 1894.—Preţul 3 lei. Acest volum este artistic lucrat in atelierul(Tipografiei Nouă» Gh. Pahaitescu. ABONAMENTE DE VARA Pentru sezonul de vară, Adevărul deschide abonament cu luna și anume : In tarif pe o lună 3 Iei. In străinătate 14.50. ————r----- POSTA ADMINISTRAŢIEI D. Iulian Oprescu, str. Lipscani 31, este rugat să-şi achite datoriile ce are către administraţia acestui ziar. S PECTACOLE Grădina Stavri.—Vineri 1 Iulie, prima şedinţă fasionabilă a Prestigiatorului şi ilusionistului renumit in toate cele 5 continente şi în Romînia, Cavalerul Ernest Thorn de la Thorn et Darwin. Afişe speciale vor anunţa şi representaţiile următoare, precum şi preţurile: Grădina Casino. — In toate serile concerte musicale sub direcţiunea D-lui Peters. Grădina Hugo. — In toate serile representaţiunî variate. Grădina soc. de dare la semn. Duminecă 3 Iulie, societatea internaţională a lucrătorilor legători de cărţi, cartonage şi liniatură din Bucureşti va da o mare serbare cimpenească in folosul mărirei fondului societăței. Două muzici, una militară şi alta naţională vor cinta diferite cîntece de dans. Felurite distracţii. INUIBLICAŢIUNE Averea faliţilor Iacob Schefer & Iosif Aron din Focşani compusă din stofe şi haine bărbăteşti, incepe a se vinde de la 29 ale curentei luni Iunie aut detail precum şi en gros. Sunt dar D-nii amatori invitaţi a se presinta ora 10 a. m. la magasiul din Focşani strada Mare, propunetea D-lui Chivu Lindenberg, tinde saă află așezată zisa averea. Sindic: N. Celebidache. DUMITRU BIESCU ta . GRĂDINA ŞI RESTAURANTUL 9 Concordia Universal Strada Smărdan, No. 51. Onor. public este este rugat a vizita această grădină unde va găsi totdeauna mîlicări gustoase şi băuturi excelente indigenene şi străine. Preţuri mai eftine de ori oriunde. Musica naţională va amuzi publicul în toate serile. Calitatea şi eftinătatea obiectelor de consumaţie, frumosul aranjament al gradinei pentru familii vor satisface desigur pe onor, vizitatori. Se primesc abonamente la carte în modul următor : 30 feluri mincări 12 lei. Cu stima Antreprenorul IISI A OR I AN SLaNIC (Moldova/ Vlimil tî£JMR Compusă din 3 odăi, bucătărie şi un beciu , cu sală prin mijloc. Odăile toate zugrăvite şi mobilate cu tot ce trebue. O terasă în faţă, cu o vedere admirabilă. Precum şi ogradă în dos- Se dă cu chirie pe tot sezonul de vară, a. c. A se adresa Dnei Alexandrina Bejan, Strada Lozonschi, No. 16, Iaşi. A redeschisGrădina cu începere de la 1 Main 1891 Str. Sf. Ionică (lingă palatul regal) BĂILE BALTA ALBĂ Staţiunea balneară se deschide în Iunie şi durează pînă la finele lui August. Aci se găsesc toate necesarele cu preţ redus. Boilele cari se tratează cu succes sunt : scrofulele sub orice formă (la ochi, la nas, legii, etc.), diformaţii corporale, maladia uterului, foaie femeeşti învechite, poală albă, boale de piele învechite, paralizii mai ales'' la copii şi debilitatea copiilor, rănile invechite, urmele sifilitice, limfatismele, hemoroide, revumatisme articulare cronice, maladia oaselor, palpitaţii, anemie, boale de ficat, de rinichi, de cap, de spină, de ochi, etc. Biletele de drum de fer dus şi întors mint pe jumătate prin Rimnicu-Sărat. Acest stabiliment se închiriază pe mai mulţi ani. Doritorii se pot adresa în calea Călăraşilor, 65 și în timpul băilor la Balta Albă. MEDIC DOCTOR G. ROLLER Viena II, Praterstrasse G3, Viena. Vorbesce limba română şi se recomandă publicului român ce vine în Viena spre aşi căuta de sănătate pentru consultaţiuni şi consilii medicale cu celebrităţile şi specialiştii din facultatea din Viena. VILLA BÂICOIANU FILARET Grădină distinsă pentru escursiuni familiare DESCHIDEREA GRADINEI In fiecare zi de la orele 6 d. a. înainte CONCERT MUSICAL In orice timp mincări calde si reci calitate aleasă Singurul deposit de renumita BRUEESJE »'■LnxWA.BS.JEiA^I^rA. din fabrica de BIE din T.Severinul Vinuri indigene şi streine de prima calitate Serviciu prompt şi preţuri modeste Grădina se închiriază şi pentru societăţi Cu stimă E. Lasslatfire AVIS Societatea anonimă romina de tramvay voind a cumpăra ovăz, fin, meî păsăresc şi pae de griu, vînzătorii se pot adresa la Direcţiune, strada Teilor No 154, CASA de SENATAT.EflucuatE^xs No. 41 şi 43, str. Teilor, No. 41 şi 43 Dirjată de Dr. SAABNER-TUDORI Complect reorganizată. Primeşte bolnavi cu ziua şi cu luna. Preţurile împărţite in trei clase în mod foarte avantagios. La bolnavii cu turta se fac reduceri din preţ. Pentru vizite, consulturi şi operaţiuni se poate chema orice Doctori. Fumegaţiuni sistematice, după prescripţiunea medicilor. Consultaţiuni în toate zilele de la 5—6 p. m. Vaccintţiuni. Pansamente şi Bandage. Nouile prospecte se trimit gratis şi franca după cerere. RESTAURANTUL DE ARENDATde la Sf. Gheorghe 1895 Moşia Oracu din judeţul Ilfov depărtare de Bucurescî una oră şi jumătate—întindere 1200 pogoane — arabile 640 pogoane, iar restul pădure, din care se vinde 150 pogoane. Arăturile se fac chiar din toamna aceasta. A se adresa strada Minervii No. A. DOCTOR P. A. ŞERBANESCU Membru al Societăţii de Ophtalmologie din Paris Specialist In boale de ochi (Strada Populatu 69) Făcînd mai mult timp practică în Spitalele şi Clinicile de ophtalmologie din Paris dă consultaţiuni şi face operaţiuni gratuite în toate zilele de la 2 la 5 ore p. m. pentru orîce persoană, fără excepţiune de naţionalitate, în special pentru boale de ochi, git, gură, nas şi urechi, asemenea tratează Paralesiile, Reumatismele, Nevralgiile, şi tumorile de orîce natură prin Electroterapie după sistemul destinsului profesor dr. d’Arsonval din Paris. LIBRĂRIA LEONATcALAY ls a cj bs. eşti este Line asortată cu CARTE DE PREMII didactice şi literare D-lor proprietari donatori şi D-lor directori de şcoli acordă’ rabat „LADEGETAR“ NOUL MAGASIN DE MĂRUNŢIŞURI Magasinul cel mai bine asortat cu articole de: Tapiserie, Broderie, Etamine, Lănuri şi Mătăsuri de Brodat, Dantele, Mignardise, Panglice, Nasturi etc., etc. FUKNI’i'UKfi pentru CROITORII DE DAME Specialitate de furnituri pentru şcoli şi pensionate Preţurile noastre fiind fixe şi aşa de moderate în cit pot concura cu orice Magasin din ţară. I. NICULESCTI & FIU Furn. Curţii Ilegale. 10 ora universaT-gabrovenii întreprinderea MIHALCEA sn rritrul lui prnrri «miereiaU STRADELE GABROVENI ȘI COVACI 100 Camere mobilate cu cei mai ales confort. Băi la fiecare etaj. kestaumuil de primul rang. — Bucătărie internaţională. — Vinuri alese indigeni.1 şi străine. C. '"«»ca în stil vienez. Gldiuna Mihalcea. — Mezelurii pvrtoasfi '•). prima calitate. * BERARIA UNIVERSALA Locul de întilnire a tutulor claselor.— Bere de Luther. — Popicărie de salon. — Serviciu garantat.—întreţinere europeană. Preţuri moderate. D« STERIE N. CIURCU IX. Pelikangasse No. 10. — Viena Consultaţiuni cu celebrităţile medicale şi cu specialism de la Facultatea de Medicină din Viena. Consultaţiuni şi prin corespondenţe. COCS LEI NOUI 58 TONA I-a Qualitate Transportaţi acasă în saci Briquete şi Cărbuni de Piatră din Minele CARDIFF şi PETROZSENY pentru stabilimente Industriale, Calorifere şi Sobe de fier şi Porcelan. Anthracit pentru Sobe sistem American şi Leuthard, Junker şi Kuli. Cărbune «Selenen (mângâie) Expediţiune en gros ,si en detail cu preţuri convenabile franco la orice staţiune a C. F. II. Depoul Central, strada Sf. Voivozi, No. 5. CAROL LÖWENBACH. Lei noul 24 Tona de lemne de F’ag şi Tufan, tăiate şi transportate la domiciliu. niji 1 Dm i T de la 23 Aprilie 1895 . DL iillLl\il \I, 1/Moşia Mădiurele-FiUpeşti-Dărăşti, la o jumătate oră depărtare de Bucureşti, întinderea aproximativă 1,200 pogoane, din care jumătate grădinărie. Moşia Sălcuţa, cu trupurile Boteni şi Odobeşlîca la 3,000 pogoane, comuna Cornet, districtul Dîmboviţa, depărtare 10 minute de la gara Titu. Doritorii se vor adresa la D-na avocat N. A. Papadat, strada Modei, No. 14. DOCTOR M. HRISTODORESCU Şef de clinică la Maternitate Faceri şi boale de femei Strada Italiană 19.—Consultaţii de la 122.