Adevěrul, octombrie 1895 (Anul 8, nr. 2329-2357)

1895-10-14 / nr. 2342

BURSA DE BUCURESCI Guruul de la 13 Octombre25 Octomre 1896 pe Velodrom, viteză 1040 metri, 4 tururi, 3 premiuri obiecte, Înscriere 4 lei, premiul I, oferit de D. Leonida Piirkowsky. ..... va Tandem, vitezâ, 3120 metri, 12 tururi, premiul I, 40 lei, al II, 20 lei, al III, 10 lei, înscriere 6 lei. Aler. VIII de Fond, 26.000 metri, 100 tururi, premiul I, 50 lei, al II, 30 lei, al III, 15 lei, înscriere 5 lei. Alergările de toamnă Duminică, 15 Oct., va fi a treia și ultima alergare de toamnă la ipodromul de la Băneasa, cu programul următor: Premiul căilor Ferate : 2750 lei dist. 1600 m. „ Consil. municipal 5000 „ ,, 2200 „ „ Minist de Resbel 1500 „ „ 2000 „ „ Handicap^ • • ■ 150° » » 1600 ‡‡ „ Subscriptorilor . 2500 „ „ 1400 „ -----------*-‡»80—°------------------- Italia şi Portugalia ROMA, 12 Octombre.— Se anunţă din Lisabona Agenţiei Ştefani că ministul afacerilor străine a rugat pe însărcinatul de afaceri al Italiei să exprime guvernului Italian viile sale păreri de rou şi dorinţele sale de a vedea începînd cît mai curînd situaţia actuală. ROMA, 12 Octombre. — Agenţia Ştefani află din Lisabona că ziarele portugheze ţin un limbagiu plin de consideraţiune şi de cordialitate pentru Italia şi casa sa regală precum şi pentru guvernul italian. Se crede, avînd în vedere posiţiunea foarte delicată a ministrului Portugaliei la Roma, că acesta va obține un concediu mai lung. ——--------------------.**----------------------- Licitaţiunii In ziua da 27 Octombre 1895 orele 4 p. m. se va ţine licitaţie la eforie, pentru darea în întreprindere a "construirei puţurilor pentru ruperi de presiuni la alimentarea cu apă a oraşului Sinaia. Doritorii pentru a lua parte la această licitaţie vor depune garanţie de 5 la sută, iar garanţia definitivă va fi de 6 la sută Condiţiunele generale, cadtul de sarcine şi devisul se pot vedea la cancelaria eforiei în orice zi şi ore de lucru. Licitaţia se va ţine cu oferte segilate şi conform art. 68—79 din legea comptabilităţii. -----------------------——------------*---------- Din Bulgaria (Informaţiile «Agenţiei Romîne») SOFIA, 12 Octombre.— Principesa Clementina a sosit la Filipopoli singură, venind din Varna, unde familia princiară va prelungi şederea sa. Ştirea după care familia princiară s’ar stabili la Filipopoli unde principesa va aştepta facerea nu este încă confirmată. “Mitropolitul din Rusciuk Mgr. Gregoriu, preşedinte al Sinodului, şi D. Teodoroff, preşedinte al Camerei, au sosit. Au fost primiţi la gară de unii din miniştrii. Astă seară s-a ţinut prima întrunire la clubul partidului guvernamental. Sesiunea sinodului va începe în curînd. Timpul continuă a fi frumos; se speră că apele se vor retrage în curînd, dar pagubele ce au cauzat drumurilor de fier vor produce o întrerupere destul de lungă a serviciului. Japonia şi puterile PARIS, 12 Octombre.—Prin nota schimbată la 19 Octombre, la Tokio între puteri şi Japonia, aceasta aderează cu desăvârşire vederilor ce au inspirat intervenirea Germaniei, Francieişi Rusiei şi apoi a Spaniei în conflictul chino-japonez. PARIS, 12 Oct.:— După numele schimbate la 19 Octombre la Tokio Japonia reduce cu 30,000,000 de taels indemnitatea ce China trebuia să plătească pentru retrocesiunea peninsulei Liao-Tung.—Japonia se angajează a nu maî încheia tratatul de comerț cu China. Deșertarea peninsulei Liao-Tung se va face de acum pînă îa finele ianuarie. Japonia se angajează a nu ceda nici unei puteri Formosa și insulele Pescadores. ------------------- -----Hi®«—--------■----------- Noul guvern austriac Reformele financiare VIENA, 12 Oct. — Camera deputaţilor. Expunerea ministrului de finanţe zice că în anii viitori şi cu începere chiar de la 1897 vor fi necesare multe cheltueli noi. In ce priveşte veniturile, ministrul crede că impozitulasupra afacerilor de bursă va putea să se urce în mod simţitor fără a aduce vreo pagubă comerţului. Se va putea înfiinţa de asemenea un impozit asupra bursei de mărfuri. O parte a cheltuelilor va putea fi acoperită prin sporirea taxelor drumurilor de fier ale Statului. Ministrul roagă Camera să voteze bugetul cît se poate de repede pentru ca să rămîe destul timp pentru reformele necesare, mai cu deosebire acelea ale impositelor (aplause vii.) Atitudinea partidelor Camera începe discuţia asupra declaraţiuneî ministeriale de alaltăeri. D. Kuenburg declară în numele stîngei germane, că programul ministerial conţine mai multe pasaje simpatice, mai cu deosebire acela care priveşte situaţia germanilor din Germania. Atitudinea stîngei germane va depinde de acea a guvernului. D. Herold declară că tinerii vechi îşi vor continua opoziţia. D Hohenwart declară că partidul conservator consideră programul ca o proclamaţie a forţei guvernului. Austria are mare trebuinţă de un guvern tare; conservatorii au încredere in cabinetul Badeni. D. Zaleski (polonez), zice că programul răspunde în întregime principiilor tradiţionale ale polonezilor, mai cu deosebire in privinţa dragostei şi a recunoştinţei către împărat. Antisemiţii, croaţii şi rutenii vor aştepta actele guvernului. -------------------*----------------------- Tîrgul cerealelor Viena, 11 Octombre 109$ Semnalăm cursurile de azi: Grid de primăvară 1896 fl. 7 30 Secara de primă v. 1896 „ 6 71 Ovăz de primăvară 1896 „ 6.34 Por. de Maiu-iunie 1896 „ 4.91 Colza ian.-Feb. 1896 „ 10.30 „ Aug.-Sep. 1896 ,, 11.45 Brăila, 12 Octombre 1895 Grid cantit. 46370 grout. c6'la-Sg'/i.-prețul 7.65 - 8.40 — Secară cantit. 6403 grout. °i0k— 54.—prețul 5.45—7.42Va — Orz cantit. 16390 grout. ° 1,k-47—prețul 4.35-720. - Rapiță cantit. 1000 grout. 52—prețul 365—3.80 Cereale sosite Pe apă: Grid 41100, orz 1300, orez 7100. Pe uscat: Grid 13100, orz 14350, sexară 2250. Marmorosch, Blank et Comp. Brăila. Din sorginte sigură aflăm, că D. Dim. Sturdza în urma evenimentelor din Macedonia şî-a amînat plecarea la Iaşi pînă Marţi. De altfel discursul-program, pe care l va pronunţa primul ministru la Iaşi, va fi stabilit mîine seară, la o conferinţa intimă ce se va ţine la D. Eugen Stătescu. D. Zamfir Arbore, moştenitorul tipografiei Dragomanoff din Genua, va aduce în curînd această tipografie in Capitală pentru a scoate o gazetă zilnică liberală în limba rusească, care va apăra interesele popoarelor slave din peninsula balcanică în contra Rusiei. A nu menţiona sorgintea, sau a o meniţiona în chipul arătat mai sus nu este corect, şi Universului îi putem cere acest lucru corect, de a nu se folosi de munca altuia fără menţiune. D. Gr. Grămăticescu, noul inspector administrativ, va pleca în curînd la Iaşi spre a inspecta aşezămintele sf. Spiridon din localitate. In cercurile liberale se dă ca sigură retragerea D-lui Parasclivescu de la preşedinţia tribunalului secţia de notariat, funcţie în care a fost numit de fostul ministru de justiţie în momentul retragerei sale de la guvern. Unealta fostului guvern va fi silit a lua hotărîrea de mai sus spre a nu se expune la o mulţime de şicane şi amărăciuni. Cetim în Voinţa Naţională : înalta Curte de Casaţie a judecat recursul făcut de D. I. Sinxionescu în contra unei deriziuni a Curtei de apel din Iaşi, prin care fusese condamnat la una suta de lei amendă, şi, în urma unei pledoarii strălucite, a casat zisa hotărîre fără trimitere. Această deciziune a Curţei de Casaţie constituie o severă lecţiune dată D-lui Burada, care a pronunţat o sentinţă contrarie tuturor principiilor de drept. Gazeta Poporului în revista sa de azi prezice conservatorilor un succes deplorabil la viitoarele alegeri. «Poate că pe ici pe colo, din nişte consideraţiuni locale şi personale, să pătrundă în Parlament cutare sau cutare partisan al fostului guvern. «Suntem însă siguri că acestea vor fi caşuri cu totul isolate.» Să nu se uite însă că în acelaş loc gazeta guvernului promite alegeri libere. Atragem atenţia bugetivorilor asupra ilustraţiei din pagina 8-a a Adevărului ilustrat de Dumineca viitoare. Ea represintă o scenă politică de actualitate şi va satisface pe deplin, credem, sentimentele de mîndrie şi demnitate’ale ambelor partide de guvernămint. Din Rîul Vadului (Turnu-Roşu) se telegrafiază, că de două zile ninge mereu în localitate şi în împrejurime. Miine seară se va juca la Teatru Naţional împreună cu Nobleţea nouă şi nobleţea veche (La Maréchale) comedia D-lor Lemonnier şi Pericaud, tradusă de D-na V. Hasnaş, şi Steaua celebra drama-fantezie de Giel şi Richepin tradusă in versuri da D-nu Radu D. Rosetti. Ni se spune că D-na Aristiţa Romanescu şi D. Nottara au făcut in Steaua două creaţiunî perfecte. D. căpitan Gorgăneanu, şeful poliţiei de singuranţă va reintra în armată pe ziua de Luni. Succesorul sau nu este încă desenmat. Candidaturi pentru viitoarele alegeri Liberalii din Brăila au ţinut aseară o conferinţă la clubul lor din localitate şi după mai multe discuţiuni au decis următoarele candidaturi pentru alegerile viitoare : Colegiul I de Cameră D-nii Birceanu şi Codaş. Colegiul al II-lea D-nii R. S. Campiniă, C. Vasilescu şi Dim. Apostol. Colegiul al 111-lea I. Basarabeanu. La Senat: colegiul ID-nii Coloneii Fălcoianu şi Th. Şerbănescu şi la colegiul al II-lea D. V. P. Sassu. EDIŢIA HI ULTIMIIPIRMATIV1 Răscoala din Macedonia (Telegramă particulară a Adevărului) Sofia, 13 Oct. ora 8.50. Iată amănuntele cari se cunosc pină acum asupra reînceperii tulburărilor din Macedonia : O bandă de bulgari înarmaţi şi ajutaţi de ţărani, a năvălit ieri, sub conducerea voivodului Luito în districtul Melnic din Macedonia. Banda a atacat mai multe sate turceşti, arzînd şi pustiind. Infanteria şi cavaleria turcească din Melnic pornind împotriva insurgenţilor, i-a întîlnit în apropierea satului Catunita. O luptă sîngeroasă a urmat. Insurgenţii au pierdut mulţi oameni şi au fost respinşi în cele din urmă spre munţi. Se crede că alte bande vor coborî din munţi să reînceapă luptă. * * * Cor. Pină la punerea ziarului nostru sub presă Agenţia romînă nu ne-a comunicat nici o ştire despre răscoala din Macedonia. D. ministru al domeniilor, G. D. Pallade, după ce a făcut cîteva numiri nefericite la ministerul domeniilor, acum a început să înlocuiască rînd pe rînd pe funcţionarii cei mai oneşti şi mai inteligenţi ai departamentului sau. Astfel ieri a înlocuit pe D. Urinowsky, şeful diviziei bunurilor statului, iar azi vine rindul şefului diviziei filoxefice, D. Nicoleanu. Atragem atenţiunea cititorilor asupra articolului intitulat Bulgarii în Dobrogea, pe care îl publicam astă ei. Luni dimineaţă se va ţine un consiliu de miniştri sub preşidenţia regelui. Consiliul este convocat pentru a se lua o hotărîre definitivă in cestiunea disolvarei corpurilor legiuitoare şi a fixărei nouilor alegeri. Timpul şi Voinţa Sârboasă impresie îţi fac gazetele celor două partide istorice în lupta lor pentru ciolan. La învinuirea pe care ziarele conservatoare o aduc generalului Budişteanu că a îndemnat pe Rege să semneze un act de răsbunare împotriva generalului Lahovary, ziarele liberale răspund cu relevarea acuzaţiunei indirecte şi timide a conservatorilor împotriva Suveranului, luînd în mod energic apărarea «Coroanei.» Presa conservatoare la rindul sau protestă împotriva bănuelelor ce se ridică în privinţa intenţiilor ei faţă de Rege şi face pe liberali răspunzători de amestecul «Coroanei de oţel» în luptele politice. Ce neruşinare, şi cită ipocrizie ascunde politicianismul acesta ordinar, josnic. ! ULTIME TELEGRAME PARIS, 12 Octombre. Camera. — Afluenţă mare. D. Jaures interpelează asupra atitudine! guvernului cu ocazia grevei din Carmaux Zice că guvernul şi-a pusagenţii în serviciul directorului sticlăriei p din loc de apăstra neutralitatea. Urmarea discursului pe mîine. PARIS, 12 Octombre.—D. Faure a primit în timpul dmiineţeire asociaţii şi membrii corespondenţi al Institutului de France, veniţi să asiste la serbările centenarului. Institutul a ţinut după amiazi o şedinţă solemnă. Preşedintele Republicei a asistat. BERLIN, 12 Octombre.—Consiliul federal a respins resoluţîunea Reichstagului de a plăti membrilor săi o indemnitate în timpul vvacanţelor şi cheltuelile de călătorie ROMA, 12 Octombre. — Cîteva ziare repetă ştirea In privinţa morţii regelui Menelik, dar guvernul nu a primit pînă acuma nici o confirmare a acestei știri. --------------------------------------------------- Azi după amiazi un număr de peste douăzeci de prefecţi au prestat legiuitul jurămînt la ministerul de interne. Universul de azi reproduce ştirea noastră de ieri despre isbucnirea revoltei la Macedonia zice că această veste «a primit-o un confrate.» Care confrate ? Din ce ţară ? înţelegem ca foaia de dimineaţă a D-lui Cazavilan să-şi alcătuiască rubrica de ştiri după toate gazetele de seară, dar să o facă după toate regulele obicinuite in ziaristica cinstită. E probabil că D. Iviriţescu, actual subdirector al poştelor şi telegrafelor, va fi numit în curînd director general al telegrafelor şi poştelor. D. Culeglu, prefectul poliţiei Capitalei, şi-a pus în gînd să reorganizeze poliţia după modelul celei din Bruxelles. „Adevărul ilustrat“ de Duminica viitoare are următorul sumar: CRONICA SAPTAMIXALA,de I. Teodorescu. UN CĂZUT, de Nora. v* MISCAREA SOCIALISTA, recensîn nei de C.M. v'DOINA VINULUI, versuri de Al. D. A. STURDZA, biografie. GRESELILE DE TIPAR, de Tr. Dimitresan. IUBIRE, de 1) Nainn. FI SUS PE CAI, aneedotă populară in versuri de D. C. Modesto. MOFTURI. JOCURI DE DISTRACTII. Aritmogrif,‘problema de şah. DESLEGARI. CORESPONDENŢA. BĂUTOAREA DE SINGE, roman. ILUSTRAŢIILE: Dimitrie Sturdza, preşedintele consiliului de miniştri, portret. Unii seamănă, alţii coleg roadele, scenă socială. Farsă de şcolari, gravuri umoristice. Şi-a schimbat sluga: scenă de actualitate politică. ----------------------------Iris----------------------------Doctor VELESCU X ATENSITIST I Font şef-asistent de clinică la Facilitatea Dentistică din Philadelphia (America) Bulevardul Academiei No. I, colţ cu Calea Victoriei No 42 . Consultaţiuni de la 9 la 12 m. şi de la 2 la 5 ^ . p' m — Pentru săraci gratis Marţi şi Sâmbătă ’ 1860—29 de la 8 la 9 dimineaţa. I atpretori an ! Licenţiat în Drept, profesor la şcoala superioară I comercială din Capitală i a. j. "V o o a ri mutat în Bucureşti, Calea Moşilor Mo. 69, şi se angajează a pleda procese de ori ce natură înaintea tuturor instanţelor judecătoreşti. 993—1 Mititel Psttiic I Mmm Paulina Lupu-Antonescu (utorizat de minister) Strada. Lutei’ßixa 14 Liceu - Şcoală normală - externat secundar - clase primare » pianu « limbi străine - canto. Inscrierile au început la 11 August. Cursurile încep la 10 Septembre. 1204—10 Mare Succes Magazinul de încălţăminte la STEAUA ALBASTRA Strada Carol No. 35 A contractat o mare cantitate de giloşi şi şoşoni galoşi marfă exclusivă numai de la calitate de St. Petersburg, Riga şi Houtschenson, care 19 punem în vânzare cu preţul fabricei după preis curent original. Asemenea recomandăm încălţăminte premiat al fabrice! C. Letzter’groschen, pentru care suntem sigurul contractant pentru acest articol în Bucureşi. Cine voeşte dar să poarte încălţăminte bună să cumpere numai de la magazinul nostru care procură numai mărfuri de prima calitate. Invităm cu stima Ţânţăreanu & Weinberg NR. A se feri anul acesta de şoşoni şi galoşi de partidă şi de cele imitate ca ruseşti, fiind aftin va costa pe cel păcăliţi scump. Avizăm in special pe clienţii noştri a nu fi induşi în eroare. ‘ 1368 — 35 MARE EXPOSIŢIUNE şi Mare punere în vînzare MARELE MAGAZIN di LUVRU Din Bucureşti (sub fost hotel Broft) Aduce la cunoştinţa onor. Publicăt şi bogatei sale clientele tă a format o exposiţiune grandioasă de toate noutăţile sale sosite pentru sezonul actual atît în Lamnagiuri fantaiste cît şi în Mătăsări. Mia face cunoscut că preţurile mărfurilor sale vor fi în acest sezon mai eftin ca orinoile, aceasta în urma reuşitei ce a avut prin cumpărătoarea a trei mari fabrici de asemenea mărfuri. Proprietarul acestui magazin roagă în consecinţe pe onor public şi bogata sa clientelă de a vizita Expoziţianea sa grandioasă înainte de a face vre-o cumpărătoare, spre a se convinge că în acest sezon nici un magazin din capitală nu va putea ţine piept în eleganţa şi preţurile ieftine ale mărfurilor marelui magazin de Imbru. Cataloage gratis şi franco se trimit imediat dupa cerere.________ ___________2358—11 Doctor Gr.TE Ţararou Specialist In boalele venerice şi ale căilor urinare Strada Bancei Naţionale, colţ cu strada Caragheorghevicî deasupra teatrului Hugo. Consultaţiuni de la 4—7 ore p. m. 116538 _______ ________________ De închiriat Aademieî 14, vastele bfarouri ale firmei Watson & Youell, Maşini Arrieale, str. Goltex No. 22. 1363 — 10 Informsiţiuni la firmă Institutul „Kapri“ BUCUREŞTI No 5 — Strada Itailană — No 5 (colţ ca Bulevardul Carol) Redeschide la 1 Septembrie cursurile sale gimnaziale şi primare cu un corp didactic foarte distins. Se primesc elevi interni, semi-interni, şi externi. Elevii din cursul liceal (superior) urmează la liceele Statului, avînd preparatori pentru toate studiile în institut. Elevii din şcoala de comercial (care se află în cea mai mare apropiere) au meditaţii şi controlul profesorilor speciali. Conversaţiune franceză este obligatorie şi riguros supraveghiată de pedagogi francezi, îngrijiri materne, disciplina serioasă şi studiile încredinţate eminenţilor profesori, constituesc basele cele mai solide pentru educaţia şi instrucţia copiilor. Prospecte se trimet la cerere, înscrierile se fac în toate zilele în cabinetul directorului. 1236—3 Director, Baron Kapri _____Sub-Director, Marius Mureşianu întrebări şi răspunsuri VINUL »E QUINIUM al int A Labaraque este el mai activ decat celi’alte dreparaţiuni de china ? Quinium la Barraque e resumatul condensaţia tutulor principiilor active ale chinei. Citerva grame de Quinium produc acelaş efect ca mai multe kile de china. (Robiquet, profesor la şcoala de farmacie din Paris). Postul de Gassier al Societăţii de Asigurare Unite, devenind vacant cu începere de la 1 Noembre, doritorii se pot adresa la sediul societăţei str. Doamnei 2. Onorariu trei sute lei lunar, garanţie zece mii lei Mobile de Ocazie Persoanele cari plecând sau mutându-se de Sf. Dumitru vor să vânză sau să schimbe mobilele uzate, se pot adresa direct subsemnatullui, care cumpără oferind cel mai avantagios preţ. Din provincie, amatorii se pot adresa prin o cartă poştală spre a fi feriţi de amăgirile şi speculaţiile samsarilor. R. DAVIDSOHM 1347-12 Mobilier, Str. Sf. Tiuerl 25 lORDlCHE N. IONESCU & C-nie &U REDESCHIS Sala cea noua a Restaurantului lor GRANDS MAGASINS du LOUVRE PARIS LI AGENTIA ENTRU TOATA ROMANIA Bucureşti, — No. Strada Nouă, No. 2, — Bucuresti S°sesc zilnic eşantiloane a creaţiunilor celor din urmă noutăţi din Parle, precum: Paarii, Fasta, Joiaana, Mi, BobeMiamii, Peerine, etc, sic. care se vend cu preţuri foarte avantagioase. 1325—14 Catalogul se expediază franco de către agenţie la cerere. AVIS IMPORTANT RESTAURANTUL, V. HR. COSMA din Strada Regală, înainte de Sf. Dumitru viitor CRT ÎS A IMSESTfI la casa proprie expre construită, din strada Mit SWBU HM Nouă, alături de hotel Broft şi visa-vis de parcul Sărindar (fosta Biserica Sărindar). Toate instalaţiunile şi serviciile noi, necruţînd nimic spre a înzestra Capitala cu un Restaurant Model, al cărui lipsă se simţia de mult. Un aviz special va anunţa deschiderea. 1310-24 POŞTA REDACȚIEI - D-lui Maior Dona, Calafat. Propunerea D v. se primește cu plăcere. -----------------------------------------900©--------------------------------------— PETRECERI „Cafe Naţională". In fiecare seară concert muzical sub conducerea d-lui Rubinstein. Bere de Bragadiru cu paharu şi diferite mezeluri cu preturi moderate. Intrarea liberă. --------------------------------------------------- SPEGYHOOLE Teatrul Liric. — Societatea dramatică germană. Vineri 13 (20) Octombre Soţul model farsă din franţuzeşte de Albin Valabregue. Simbătă 14 (26) Octombre Fromont jun. Resler senior Piesă de moravuri în 5 acte de Aphonse Daudet şi Belot. * 1 . '' Teatru Dacia. — Duminecă 15 Octombre 1895 se va juca Nebunia de la 7 Trinmrf. Melodramă spectaculoasă cu cintece în beneficiul D lui Vlădicescu. Grand etablissement Hugo. — Duminecă 15 Octombre 1895 la orele 4 d. p. Primul Matinée. Program decent pentru familii şi copii. * * * Teatrul Naţional. — Simbătă 14 Octombre se va representa pentru prima oară: Nobleţea Veche şi nobleţea Nouă (La Mare hale). — Piesă In 3 acte de D-nii Alphonse Lemonnier şi Louis Péricaud, tradusă de D Vasile Hasnaş şi Steaua, dramă într’un act de Andre Gill şi Jean Richepin, tradusă în versuri de D. Radu D. Rosetti.* At * Grădina Casino, strada Academiei. — Din causa timpului nefavorabil, ascensiunea anunţată pentru 8 Octombre se amină pentru Duminică 15 Octombre 1895 ora 4 p. m cînd va avea loc ascensiunea balonului aeronautului Gregoire Kiss, care de la o înălţime ,de 8000 metri va face coborirea cu ajutorul umbrelei (Parachutte) construită pentru acest scop, cu care a şi obţinut succese celesale în Austro- Ungaria. Musica militară care va distra pe onor. public începe la orele 3 juni. p. m. * * Se * *