Adevěrul, septembrie 1906 (Anul 19, nr. 6118-6146)

1906-09-15 / nr. 6132

Vineri 15 Septembre 1906 Ultime Informații O mărturisire prețioasă La afirmațiunea noastră precisă că d. Ion Nădejde a luat bani de la străini și în special de la evrei, pentru a susține un ziar pe care-l dirija și chiar candidaturile la alegeri ale unor actuali fruntași liberali,— „Voința Națională“ de el a fost silită să răspundă confirmînd în totul cele spuse de noi Este deci stabilit că și d. Ion Nădejde și alți liberali cari erau alături de dînsul, au luat bani de la evrei, pentru ca să și susție candidaturile la alegeri în basa unui program care avea emanciparea complectă a evreilor și a unui ziar care, față cu părerile partidelor noatre in chestia evreiască, avea o atitudine mult mai tranșantă chiar decit „Adevărul. De altfel noi n'am relevat cazul d-lui Nădejde și al foștilor sai tovarăși pentru a le face vreo imputare. Am voit numai să punem în evidență duplicitatea aceasta de politiciani ordinari cari acuză de trădare pe d. Mille pentru, că na pus publicitatea ziarului său gratuit la dispoziția unei societăți de colonizare care urmărea scoaterea în mod sistematic a surplusului de proletari evrei dela noi, și găsesc „fără de prihană“ pe acei cari au primit bani de la străini și evrei pentru scopuri politice, pentru a da cu acești bani lupte politice, pe baza unui program care, cum am spus, cerea — și nici cu aceasta nu făcea raă — emanciparea evreilor. Zadarnic „Voința“ se încearcă să deplaseze chestiunea. In discuție nu e onorabilitatea lui Ion Nădejde și a foștilor săi tovarăși. Această onorabilitate a discutat’o pe vremuri liberalii prin „Voința Națională”, și au pus-o la îndoială condamnînd ca escroci pe Ficșinescu și Banghereanu. Dar trebuia să relevăm decăderea foștilor socialiști cari știu ce Însemnează calomniile de natura celor ce se ridică împotriva acestui ziar și a directorului său, cari au fost și ei acuzați în baza gogoriței cu , Alianța Izraelită și cari totuși tac acum, din lașitate in cazul cel mai bun, sau, pentru ca s'au asimilat complect cu politicianii, ceea ce ar fi curtt mai rău pentru dînșii. Și acum lumea cinstită să judece! Regele a acordat ilustrului astronom Camille Flammarion, ordinul , Steaua Rominiei“ în gradul de „mare cruce“. înalta disirițiune a fost prezentată d-lui flammarion de către d. general Lahovary, ministrul de externe. Astăzi d. flammarion a vizitat salinele de la Slănic, insoțit de d-ni. cavaler Penso cu d na. maior C. Șofia, căpitan comandor Cătuneanu, Jules Borel și d-ra Renaudot, membrii ai societaței astronomice din Franța. Toți au fost conduși la saline de către d. Paul Arion, subdirectorul monopolurilor statului. La Slănic, d. inginer Lucaci a făcut pe vizitatori să admite marea dezvoltare dată exploatațiunea. Distinși vizitatori au mai văzut puțurile vechi și pe cele noi, iar la eșirea din mină au vizitat baia verde țigura de ocnă in care se fac băile reci. Pentru înlesuirea publicului s’a înființat, in localul hotelului de Boulevard din Capitală un birou de poștă care se va deschide pe ziua de 1 Octombrie stil nou a. c. Biroul acesta va manipula serviciul de poștă ușoară, scrisori recomandate simple interne și internaționale, colete poștale interne fără valoare și fără ramburs pînă la greutatea de 5 kilograme. Va vinde publicului tot felul de timbre poștale, bonuri telegrafice, mandate, cărți poștale cartoane pentru mandate poștale interne și internaționale. Se va înlesni publicului și efectuarea convorbirilor telefonice interurbane. Starea extrem de gravă în care se găsea era eruditul și savantul nostru profesor universitar de matematici, d. Țițeica, a făcut să se înregistreze trista știre a încetărei sale din viață. Din fericire știrea era inexactă, criza culminantă a trecut și tinărul profesor a putut să-î reziste spre bucuria familiei, a prietenilor, colegilor și cunoscuților. Noi dorim din suflet deplină și grabnică însănătoșire d-lui Țițeica. Pentru repauzul artiștilor și al corului cari au cîntat de cinci ori în șir ,a hotărît a se suspenda reprezentația operei „Moș Ciocîrlan“ anunțată pntru azît Joi 14 Septembrie. Această reprezentație — care este cea din urmă — se va da negreșit mîine Vineri. Sîmbătă 16 Septembrie „Reuniunea de muzică din Sibiuu va da după cererea publicului un al doilea și ultim concert la Ateneu. S’a primit demisiunea din armată a farmacistului locotenent Popazoiu Ludovic, aflat în poziție de disponibilitate pentru infirmități timporale, pe ziua de 1 Sept. a. c., trecîndu-se totdeodată, pe aceiași zi, în elementul rezervei. S’a aprobat facerea mai multor modificări în budgetul casei pensiunilor din județul Vîlcea, pe exercițiul curent. Camera de meserii din Capitală a f icut ședință publică era, la orele 4 . O. Era noapte între orele 2 și 4, a cănit zăpadă în Capitală, un strat subțire de fulgi care s’a topit înspre ziuă. Un frig neobiolnuit se simte de două zile la Capitală. Întreaga Capitală și-a dat întilnire astă seară la Rațca (în caz de ploae la Teatrul Lyric) la BENEFICIUL LUI ION BREZEANU, cînd se va juca PENTRU ultima oară marele succes NUNTA LUX TOPIEDEA. ________ Biroul de contencios și informațiuni al ziarului „Adevĕrul“ pus sub direcțiunea d-n. L. Voinea, licențiat în drept, se însărcinează cu rezolvarea oricărei afaceri judiciare, administrative sau financiare, precam și cu procurarea oricărei informațiuni prin personalul său complect și special de care dispune. Publicul din toată țara se poate adresa acestui birou cu încrederea cea mai deplină de a fi satisfăcut. Pentru simple informațiuni taxa biroului este de 3 lei și 15 bani, sumă ce trebue trimisă odată cu cererea, prin mandat sau mărci poștale, la adresa biroului, București, strada Sărindar 11. Mîine se va țini prima ședință publică după vacanță a Camerei de comerciü din Capitală. La direcțiunea generală a serviciului sanitar se proectează o nouă mișcare în corpul medical din țară. „Monitorul Oficial“ de azi publică discursul de deshhidere a noului an judecătoresc, rostit de d. procuror general in secțiunile unite ale înaltei Curți de casație și justiție. D. Armand Maria de Prat, gerant al consulatului Franței la Iași, a fost autorizat să exercite funcțiunea de viceconsul al Franței in acel oraș. Terminîndu-se reparațiile sălilor și salonașelor Restaurantului Iordache (str. Covaci No. 3), seratele muzicale sub conducerea violonistului C. Dumitrescu vor începe dour 14 cor. Miercuri 13 Spin iubrie 1906 a apărat revista „Saptămîna“ No. 52 cu următorul sumar: 1) După vacanție, 2) Patriotizmul în literatură, 3) O nouă vizită, 4) Săptămina. „Săptămâna“ se găsește de vînzare cu numărul, la toate librăriile și tutungeriile principale, la toate chioșcurile și vînzătorii de ziare din București, iar în provincie se găsește de vînzare la toate librăriile și depozitele de ziare. Exemplarul 30 bani. Subchirurgul Matei Fronescu, Jactual agent sanitar al cercului Bărcănești (Ialomița), a fost transferat în postul de subchirurg intendent, al spitalului județean Slobozia din același județ, în locul d-lui G. Pirvulescu, lăsat în disponibilitate. D. I. Grădișteanu, ministru lucrărilor publice a aprobat să se liberze bilete de călătorie cu jumătate preț dela toate stațiile C. F. R. pînă la Constanța și înapoi cu începere din ziua de 13 (26) Septembrie pînă la ultimul tren din ziua de 15 (28) Septembrie c. Cu trenul de Giurgiu au sosit aseară în Captală 40 elevi ai liceului din Rusciuk pentru a vizita Expoziția. Azi dimineață cu expresul de Berlin au părăsit țara elevii și coalei de ofițeri, trimiși pentru a urma cursurile și școalele militare din Germania. Erî acești elevi dimpreună cu ofițerii trimiși pentru stagiu în Austria s-au prezentat ministrului de războiu și șefului marelui stat major al armatei. După ce se vor prezenta la legațiunea română din Berlin elevii vor pleca la regimentele unde sînt destinați după cum urmează : Boerescu Părvu la III Schlesisches Dragoverregment No. 15 garnizona Hagenau, Vîrtejanu, Artur la IV Niederschlesis.he3 I ifauterieregimeut No. 51 garmzo'.a Breslau. Teodorescu Nicla Foldartilerieregiment Prinz Regent Leopold von Bayern No 4 garnizona Magdeburg. Lupți Cornelia la Gr. nadierrogini nt zu Pferde Freiherr von Derflinger garnizona Bromberg. Macici Const, la 1 Knrbessisches Infanterieregiment No. 81 garnizona Frankfurt a. M. Păun Constantin la Infanterieregiment von Horn No. 29 garnizona Trier. * * * In ziua de 12 Septembrie a fost primit în audiență la palatul Cotroceni de către principele Carol, elevul Boerescu Pirvu din școala de ofițeri. D. Ioan Lahovary, ministrul de domenii, a plecat azi dimineață la Constanța. A apărut No. 137 din umoristica revistă Belgia ••• Orientalul Veteranii la Expoziție . ____ Primim următoarea scrisoare: Am văzut cu o mare bucurie că d. ministru de război și s’a gîndit a lua frumoasa dispoziție ca fiecare corp de trupă să trimeată cite un detașament, în contul statului, pentru a vedea Expoziția. O faptă mai frumoasă nu se poate, pentru care armata trebue să-i fie recunoscătoare. Ca veteran care am luptat pentru independența țarei, deși retrag din rindurile armatei, totuși le iubesc și cînd vai fi nevoe de mine voia fi în rindurile ei, — îmi permit a ruga pe d. ministru a face aceeași dreptate și pentru veterani, cel puțin pentru gradele inferioare , să li se înlesnească și lor mijloace la fel ca pentru activi, să fie trimiși de fiecare district câte 50 de veterani în același mod ca și activii, sub comanda unui ofițer activ (dacă nu se poate dintre veterani). Cheltuiala acestor oameni, cari sînt 1600,pe timp de 5 zile,face hrana 3200 lei și 800 lei intrări lă Expoziție socotit cit« 10 bani ca și la activi, deci un total de 4000 lei, suma destul de modistă în schimbul bucuriei ce se va bocura acste bătrinî apărători ai țârei, fiindu-se dat a se bucura și el de bucuria țărei lor își la propășirea căreia au contribuit fiecare prin slabele lor mijloace, intorcîndu-se la căminele lor vor avea și ei ce spune în satul lor cum țara răsplătește pe cei ce o slujesc cu credință. Văd că și d. ministru de culte trimete copii din școlile rurale. Sper că d. ministru va face să dispară curentul ce s'a format la țară intre veterani că ei sunt uitați și că nu li se mai dă și lor semne de iubire din partea guvernelor, ca unii ce au luptat pentru țară. Un veteran Ministrul de domenii la Constanta CONSTANȚA, 13 Septembrie.— Ministrul de domenii d. I. Lahovary a sosit aci în vederea alergărilor de cai de la Anadolchioi cari vor avea foc mîine. — Azi dimineață a nins puțin. — Principele Ferdinand s’a plimbat azi prin oraș și a vizitat portul. Nițescu De la Expoziție Cu ocaziunea vizitarea Expoziției Luni seara, regina a acordat o deosebită atențiune pavilionului casei N. Mischonzniky, pe care l-a vizitat, in afară de programul oficial, la orele șapte seara. Regina însoțită de principesa Schonburg și de întreaga suită, a fost primită în sonetul imnului regal executat de un orchestrion, de către d-nul și d-na Mischonzniky care a oferit un superb buchet de fori. R gina, viu impresionată de strălucita primire, a accentuat admirația sa în privința pavilionului și a tuturor obiectelor expuse, tot ce există mai nofi și mai artistic la specialitatea instrumentelor muzicale, prin cuvintele „ah ce splendoare Regina a admirat preciziunea în care au fost executate cîteva bucăți de Giüafeld, Reisenaur și Paderevsky pe pianul de reprecere „Mignon“ fabricațiune „Welte“, apoi s'a interesat cu multă atențiune de cîteva piane de concert : un superb Steinway ornat cu bronz veritabil, un admirabil Blüthner în stejar, un Pleyl aurit și pictat artistic, un pochet piano scurt Sehiedranger Söhne și o superbă pianină Blüthner de palisandru in stil secesion. O mandrină in miniatură foarte artistic lucrată, a provocat cu deosebire admirațiunea reginei. D. Mischonzniky oferind această mandolină ca o amintire. Regina a binevoit a primi darul cu multă grațiozitate. Regina a felicitat pe d. Mischonzniky pentru modul savant cum a știut să-și facă și să-și aranjeze pavilionul, o podoabă a Expoziției, și la plecare și-a exprimat speranța a-1 mai putea vizita odată. Din Govora 13 Septembrie Erî mai erau vreo 30 vizitatori, cari cred, vor pleca chiar azi — Muzica militară va pleca mîine, astfel închizindu-se sezonul. Edilitate. — Se lucrează cu activitate la clădirea spitalului „Carol I” și la localul de poștă. — Se vorbește că în primăvară se va clădi și o biserică. Bilciu.— Ein 12 Septembrie s’a închis bîlciul Riureni. Timpul.—Dela 1—13 Septembrie timpul a fost variat. Azi 13 Septembrie de dimineață a plouat puțin dar cu viscol. Pe la orele 9 a început să cadă— spre mirarea tuturor— fulgi mărunți de zăpadă, cari se nfireau din ce în ce. Apoi s’a pornit un nor de fulgi mari ce cădeau așa de des încît împiedicai chiar vederea—ca în luna lui Decembrie! In timp de vreo două ore (9—în) pămîntul era acoperit de un strat de zăpadă de vreo 5 c. m. Pînă la orele 12, stratul de zăpadă a crescut cu încă vreo 3—4 c. m. căci ninsoarea continua și mai tare , dar n’a mai ținut decît o oră și a încetat. Lumea și mai ales agricultorii erau foarte îngrijați de astfel de început de iarnă care „nu s’a mai pomenit“, zic el, căci porumbul nucile și unele specii de mere sînt neculese și iarba de pe cîmp fiind acoperită cu un strat gros de zăpadă ce au se va topi curînd, căci e ger mare, vitele umbla răzlețe prin vi goare și prin porumbi după mîncare Legiunile din grădinî „sînt prăpădite“ și ,nu mai sînt bune de nimica“, zic sătenii, și sînt mirați de astfel de caz căci unii bătrinî îmi spun că sunt de cîte 60— 70 ani și nu s’a mai întimplat ca In timpul Bînzenilor să dea zăpada și aceasta o consideră ca cine știe ce nou eveniment. Sunt semne că iarăși va ninge și de aceia toți umblă după lemne să facă focul in Casă Afară nu mai e de stătut căci e frig tare și pe toți s’a apucat ca „din pătură" iarna prea de timpurie. — Să ne ducem la vetrele noastre și să ne îngrijim, căci nu e de glumit. Corespondent Flingeri Ni se comunică că ministerul de finanțe a fost sezisat de următoarele fapte ale d-lui Ioan I. Popescu, învățător diriginte al școalei No. 21 din Stănești, vicepreședintele și casierul băncei populare „Cetățuia Negru-Vodă“, din județul Muscel. In ziua de 27 Iulie 1905, d. Gh. I. Jocu s'a împrumutat de la această bancă cu suma de 600 lei, amanajînd mai multe imobile ale sale. Dar odată cu legalizarea acestui act de împrumut cu ipotecă, pe care l-a făcut înaintea tribunalului Muscel sub No. 1371, d. Ioan I. Popescu a substituit și un act de vînzare pentru niște drepturi imobiliare din muntele Priseaca, din comuna Stoenești, și prin care zice domnia-sa că d. Gh. Jocu î-a vizidat cela 30 de dramuri, ce are în indiviziune cu d-sa și cu ceilalți moșneni, în numitul munte Priseaca, fără iisă ca d. Jocu să fi consimțit la acastă vînzare și fără nă”ar să fi primit vr’un ban p -ntru această avere. Mijloacele întrebuințate de numitul Popescu, au consternat tot satul și ele sunt de natură a slabi încrederea in Băncile populare. Congresul asociatiunei române pentru înaintarea și răspîidirea științelor Gimnastica La orele 9 dimineața, societățile d gimnastică din toată țara, întrunite in congres. ;a discutat definitrea fedterii unei societăților de gimastică. A prezidat d. g n Năsturel. S’a dat citire memoriului din ședinț anterioară, expunindu se congresului 14 deziderate ale societăților de gimnastică. S'a procedat apoi la constituirea comitetului federațiunea. Două o discuție îndelungată «‘a «la s ül bilit următorul comitet activ : Președinte general Năsturel, vicepreședinți Spinu Haret și colonel Petrescu, casier colonel Iordănescu, membri: Christu Negoescu, Demetru Ionescu, N. Velascu, Theohari și Berlescu. Ședința s’a ridicat definitiv la ora 12. _____ * Lămpile și aparatele de iluminat la Expoziție Apropiindu-se de sezonul de iarnă, toată lumea se interesează desigur de iluminatul practic și elegant în același timp. Este clar momentul de a ne ocupa de această chestiune și credem a face cititorilor noștri un real serviciu, indemnindu-l ca, vizitând pavilionul Austriei de Expoziție, să se oprească la planul No 61, spre a admira lămpile și lustrele fabricei Ghebruder Brunner din Viena, de o desăvârșită artă Fabrica de lămpi Ghebruder Brunner, a cărui escelentă reputațiune este de mulți ani bine stabilită in Romînia și care anul viitor va sărbători al 50-lea an de existență, este una din cele mai importante din monarhia Austro-Ungară, ocupînd peste 600 lucrători și producînd tot felul de lămpi pentru lumina electrică petrol, gaz aerian, acetilenă, spirt etc., de la cele mai simple pînă la tot ce există mai fin, elegant și luxos. Obiectele expuse, în pavilionul Austriei, vrednice de a fi admirate, justifică cu prisosință renumele acestei fabrici, care a obținut cele mai înalte distincțiuni la toate expozițiunile la cari a luat parte, și „Grand Prix“ la expoziția din Paris 1900. Fabrica Ghebruder Brunner exportează produsele sale in tot Orientul, Africa de sud, India, și mai cu deosebire în Africa orientală, etc. Sediul fabricei este la Viena. Eu Textul sentinței de moarte a marelui duce Nicolae Petersburg, 13 Septembrie.Partidul revoluționar a publicat azi sentința de moarte împotriva marelui duce Nicolae Nicolaevici. Marele duce este un crud despot, care de la moartea lui Trepov îl dominează pe țar. Sentința de moarte sună textual: „Mărite mare duce Nicolaie! De multă vreme stă sărmana Rusie subjugată sub dinastia Romanovilor. „De cîteva luni însă sărmana patrie înjosită la un grajd de vite și înglodată în noroiul inconștienței începe să se deștepte. Țara de plugari vrea să devie un stat de cultură. Dar tiranii íí stau în drum. Capul acestor figuri, cari înoată în singe, ești tu. La porunca ta se organizează programurile și băile de singe în toată țara și în Polonia. Din blestemata ta școală sunt Dubasow, Trepow, și alți antecesori. Noi am decis, că dacă tu mai râvni 24 de ore pe acest drum, te va aștepta aceiași soartă ca a lui Sergius Psesme și a celorlalte personagii oribile. Așa să ne ajute Dumnezeu ! Boicotarea măsurilor grecești Sofia, 14 Septembrie. — Măsurile de boicotare a prăvăliilor și mărfurilor grecești din Burgas, au dat cee mai rodnice măsuri. Foarte mulți greci și-au închis prăvăliile, iar populațiunea evită să cumpere ceva de la greci. gengasse 57 și Leebagasse 19, avînd filiale în Budapesta, Praga și Lyon (Franța). Firma Gebr. Brunner este și unai acționară a fabricei de lămpi.Societate pe acțiuni din Varșovia. * Fabrica Gebrüder Brunner exportînd foarte mult în Romînia, întreține la Brăila un mare depozit de modele de aparate pentru iluminatul electric. Marile lustre și candelabre de la noua biserică din Turnu-Măgurele provin dela această fabrică, care a furnizat și candelabrul dela altarul bisericei din Sinaia și alte lămpi de electricitate pentru Eforia Spitalelor Unite. Cu ocaziunea introducerea iluminatului electric public în București, nu ne îndoim că această renumită fabrică va reuși a se introduce cu lămpile ei pentru electricitate, tot astfel ca și cu excelentele ei produse în lustre și lămpi pentru Cetrel cucerindu-și și un mare renume nemeritat în toată țară. Crima din comuna Ghiojdeni Acum cîteva zile un incendiu, a distrus locuința săteanului Gheorghe Valic din comuna Ghiojdeni (Prahova) Șeful garnizoanei de acolo Gh. I. Georgescu a primit un denunț prin care se arată că focul a fost pus de săteanul Moise Ioan Bucur. In momentul cînd șeful garnizoanei voi să-l aresteze Bucur a descărcat un foc de revolver asupra lui. Peste cîteva clipe Georgescu a sucombat, iar Bucur a dispărut din sat. Cercetările cari s’au făcut pînă acum pentru a-i da de urmă au fost infructuoase. Poliția Capitalei a început erî cercetările deoarece sunt indicii că ei s’ar fi refugiat aci.— Ppp. Ultima oră telegrafică Dela corespondenții aeștri Dia: Londra, Paris, Berlin, Viena și Dada peste Evenimentele internaționale Bin Rusia.— Generalul Lahovary și conflictul cu grecia.—Diferite știri Însemnate. Din Rusia Ziarele din Rusia spun că revolta țărănească semnalată la 8 Septembrie a Wiatka, se întinde mereu. Răzvrătirea a izbucnit cînd s’au cercetat birtura rezerviștilor din districtul Malmniș. 40 sate sunt revoltate astăzi. Funcționarii trimiși n'au mai dat do jure. Sunt temeri pentru viața lor. — Prințul Eugen Trubetskoi a scris un articol energic pentru Sopov. El spune: E de mirare că se mai găsesc iuméul cari să creadă in promisiunile guvernului și într ale lui Stolypiu. Este imposibil ca ministrul să-șî realizeze programul; faptele sale sunt in contradicție cu vorbele sale. — In locuința lui Stolypiusa găsit o scrisoare prin care se anunță că nu fost atentat e în perspectivă. Personalii de sarviciü al palatului lui Stolypin î foarte agitat. Guvernatorii au primit de la Stoypin comunicarea ca, pentru ziua de 2 octombrie să nu permită ținerea de întruniri publice. Pentru această zi toate garnizoanele vor fi întărite. Generalul Lahovary și conflonul cu Grecia „Pester Lloyd“ publică un interviewii corespondentului sau din București cu ministrul de externe, d. general Lahovary. Corespondentul scrie următoarele : Spunînd ministrului că vreau să văd ce s’a petrecut la Galați cu prilejul excesele antigrecești, ministrul mi-a răspuns: Puteți merge liniștit. Nu veți vedea acolo decit ferestre sparte și cîteva ruine. Evenimentul acesta a pur și simplu izolat și vă garantez că nu sa va repeta. E o urmare a exceselor similare din Bulgaria. Vinovații sunt arestați și în auzind vor compare în fața justiției. Asupra expulzărilor de greci din Romînia, d. general Lahovary a zis că ceea ce s’a întîmplat a trebuit să se întîmple și guvernul român n’a putut face altfel. Diferite știri însemnate Spre a împedica plecarea principelui George, vreo 2000 insurgenți cretani s’au întrunit pe înălțimile de la Suda. Principele a schimbat locul plecărei în urma intervenirei consulilor. Insurgenții au dus atuncea la Halele unde sa produs o ciocnire cu trupele internaționale. Au fost mai mulți morți și răniți. Un kavas rus a fost ucis cu focuri de pușcă. S au făcut demonstrațiuni ostile în fața consulatului austriac. Președintele Roosevelt a dat ordin ca toată infanteria de marină să debarce cînd va sosi la Cuba. Se crede că 12.000 soldați vor fi concentrați la Arestarea unei anarhiste Tula, 14 Septembrie. Poliția a arestat pe o fată tînără, care a refuzat să-șî dea numele. La dînsa s-a găsit o bombă, destinată pentru omorîrea unui personaj sus pus. Comanda tunurilor sîrbești Belgrad, 14 Septembrie.—„Stampa“ afă că s’a terminat afacerea împrumutului sîrb și a comandei de tunuri. Franța va procura și tunurile și împrumutul de 150 de milioane. Noul comandant al diviziei de Dunăre Belgrad, 14 Septembrie. — Noul comandant al diviziei de Dunăre a fost numit colonelul Bogdan Damianovici. Ofițeri englezi la manevrele bulgare Sofia. 14 Septembrie. — Aseară a sosit în Capitală inspectorul general al artileriei din Anglia, însoțit de mai mulți ofițeri englezi, pentru a asista la manevrele armatei bulgare. Ciocniri între insurgenții cretani și trupele internaționale Constantinople, 13 Septembrie. Spre a împedeca plecarea principelui George, vreo 200 de insurgenți s'au întrunit pe înălțimile dela Suda. Principele a schimbat locul plecărei în urma intervenirei consulilor. Insurgenții s’au dus atuncea la Halebe unde s’a produs o ciocnire cu trupele internaționale. Au fost mai mulți morți și răniți. Un havas rus a fost ucis cu focuri de pușcă. S’au făcut demonstrațiuni ostile în fața consulatului austriac. Propagandă teroristă printre lucrători; asasinarea unui director de uzină Ekaterinoslav, 13 Septembrie.—In uzinele Bryansk, o vie propagandă în favoarea ideilor teroriste se făcuse printre lucrători în urma închidere a două secții din uzine. Propaganda totuși prindea cu greu printre lucrători. Ieri, însă, s’au dat afară 600 lucrători. Directorul fabricei, Ivanov, a fost asasinat din răsbunare de către un lucrător. Asasinarea unui notabil marocan Tanger, 13 Septembrie.Un bogat notabil indigen, supus francez, Elisar, a fost ucis. Turmele i s’au furat. „Adevĕrul” în țară Ploești, Iá Septembrie Accident Lucrătorul Ghica Rotărescu, din str. Banul Manta, a fost tamponat aseară la ora 8, de vagoanele unui tren de marfă ce manevra în gară, fracturîndu-i mina dreaptă. Rănit grav, el a fost internat în spitalul „Boldescu“. Prețul cerealelor Iată prețul cerealelor pe chilă pe piața orașului : grîu, 45—56 lei, secară 35—44 lei, orz 32—38 lei, ovăz 22—30 lei, porumb 50—56 lei, rapița sălbatică 35 lei și fasolea între 14—18 lei suta de chilograme. Întrunire Duminică la ora 4 d. a. meseriașii croitori se vor întruni în localul corporului lor unite. Teatru Trupa de artiști de sub conducerea d-nului Vasile Leonescu va reprezenta astă-seară pe scena „Grand Hotel“ frumoasa piesă „Toma Necredinciosul“. Stavăr Fapte diverse Moarte subită. — Femeia Paulina Stenopul, din strada Tudor State 17, care a născut de cîteva zile, tiind aseară în tindă, a căzut deodată moartă. Copilul ei a fost internat la institutul Cantacuzino. Arestarea unui pungaș. — In urma cercetărilor ce s'au făcut s’a constat că pungașul Nicu Preda arestat pentru furtul săvîrșit la d. dr. Antonifie și autorul altor furturi de obiecte săvîrșite la diferite persoane. Accidentul din calea Rahovei. Trăsura cu No. 334 pe cînd trecea era pe calea Rahovei, în dreptul No. 80, a călcat pe copilul Ion Doru din str. sf. Apostoli rănindu-i foarte grav. Circumscripția 4 a deschis o anchetă. Aici VERUL Beneficiul lui Brezeanu — cui — NUNTA lui TOPARDEA are loc astă-seara Joi, LA Grădina RAȘCA sau în caz de ploae la TEATRUL LYRIC PREȚURI POPULARE este lin&ta 30 Septembrie 1906 CîștigulUe noastei n Coran trageri în valoare de Let ^ i S,I © S depuse la Casa de Depuneri ca rsîiplia Bo. 59.265 Din S Sutalul I9SS • Um Milet 1 LEV« TRAGEREA GARANTATĂ Biletele de vînzare la toate debitele, vînsători și depozitari de ziare din întreaga țară» Depozitari generați: Mi H. slra’aü ți H Kids, femhr Str lepseanu No. 10, București carii expediază franco bilete combi pîftieî prin mandate sociale ori timbre, ce admite ramtamul "* ".Eraclie Sterian Specialist în boale Interne si Sifilitice Vechi medic al Eforiei Spitalelor Civile Consultata de la 10—12 și de la 5—7 3S STR. BIBESCU-VODA, 2^ fColț Șerban-Vodă)_______ Neurastenia și Sifilis vindecă cu Serul neurastenic și mercuria* Doctorul grimnfeld No. 217, Calea Moșilor, No. 21? orele 10 —12 a. m. și 4— 5 p. m 2-300 LEI pe lună pot cîștiga foarte ușor persoane serioase atît în Capitală cit și în provincie ocupîndu-se pe lingă ocupațiunea lor obișnuită, cu plasarea unui articol foarte ușor de introdus. Nu e nevoe de cunoștințe speciale. Oferte numai în scris cu referințe la Agenția de publicitate Carol Schulder & Comp. București strada Karageorgevici 18 Sud „CASUS“ Franceză Pentru a ține companie și a îngriji de două fetițe (12 și 16 ani) se caută o doamnă sau domnișoară franceză sau cel puțin una care cunoaște perfect limba franceză. A se adresa în scris sub „Regine Marie“ la Agenția de Publicitate Carol Schulder et Co. Karageorgevich 18. Perceperea dărilor în Bulgaria Sofia, 14 Septembrie. Ministrul de finanțe a dat ordine severe, ca perceperea dărilor să se facă în cel mai scurt timp. Această măsură e in legătură cu ultimele evenimente din Balcani. Stolypin și Isvolsky primiți de țar Petersburg, 13 Septembrie. Țarul a primit pe miniștrii Stolypin și Is*volsky pe bordul vaporului „Standard“ și a conferit mai mult timp cu Stolypin. Reorganizarea ministerului de poliție a și început să se realizeze. Proprietar de fabrică ucis Berlin, 13 Septembrie.— Din Polonia rusă se anunță Fostul proprietar al turnătoriei de fier Heinrichwerk, anume Kildeman, a fost ucis la Czentochau prin focuri de revolver. A 400-a aniversare a unei universități Londra, 13 Septembrie. La aniversarea a patru sute de ani de existență a universității din Aberdeen, au luat parte delegați din toate statele. Intre alții au vorbit profesorii Dischipper din Viena și Goldsmieder din Budapesta. Misiunea nihilistei arestată la Tuluza Tuluza, 13 Septembrie.Tînăra nihilistă arestată acum cîteva zile la Tuluza, primise însărcinarea, din partea comitetului executiv rus, cu reședința la Lausanne, să ucidă pe guvernatorul Jeknoslaw, care mergea pe coasta de Azur cu soția sa. INSTITUTUL de DOMNIȘOARE Germano-Francez — Strada Esculap No. 10 — Pensiune, pentru studentele Universitare, elevele școalelor profesionale, bele, arte, conservator etc. Directoare: Zexiobian,o lară cu Diplomată a școalii superioară, din Lausanne fostă sub-directoare în „EfLUGÜTIOMfiíi -Mare Pepinieră de Vite Americanei — CANTA REPREZENTANȚI — Ț pentru orașe și împrejurime.’ T.Severin», Craiova, Ungunești, FOC jșani, Panda, Tecacia, lași, Iași, Galați, Tulcea și Constanța. Mai de preferat vor fi aceia, care sunt in legătură cu proprietarii de 1til. — Ofertele vor fi adresate la Direcțiunea Pepinierei ALEXANDRU IONESCO, Drăgășani lejacwsr/JS tlfrilÉl órásaiul S0ÍÍ0 5% »IW IOO« Se aduce la cunoștința generală că, cu începere de Luni 18/1 Octombre a. c. se vor preschimba titlurile provisorii ale împrumutului sus zis, în titluri definitive cu cupon de 1 Noembre 1906 va iouea tamil Biaokft Do. Societate Anonimă Strada Lipscani No. 8 Repatriarea consilierilor greci din Cancea Cancea,13 Septembrie.—„Agenția Havas“ află că consilierii principelui George, cari n’au putut pleca pe bordul vasului „Psara“ vor fi repatriați în curînd de guvernul grecesc. D. Zaimis va fi liber de a se înconjura de alte persoane í ea mai perfecta și mir rospimlita SEMAHATOARE IN RÂNDURI „VICTORIA DRILL« din Fabrica HOFHERR & SCHRANTZ, Viena Budapest Cea mai simplă, ușoară, practică și trainică SEMĂNĂTOARE In rinduri hierînd pe orîce teren Seamănă orice sămințâ muri sau auiri fără schimbare de rotițe Cu 15 rînduri 7 metri lățime Cu 21 rînfuri 5..s m., lățime merge ușor cu 2 vite merge ușor cu 4 vite La cerere se pot fuma cu 18 și 19 rândur O mulțime de certificate din partea agricultorilor celor mai însemnați din țară sunt la dispoziție Garanția absoluta pentru perfecta funcționare și pentru cea mai solidă construcție — ..........— La cerere se trimit cataloage gratis și franco -----------————SINGURUL DEPOZIT LA SOCIETATEA ANONIMA FOST EUGENIU BELLES BUCUREȘTI, Str. Bibescu-Vodă No. 1 și 3.Sucursalele: BRAILA, C CRAIOVA și CONSTANȚA j. S.— D-m- Agricultorii sunt rugați în interesul d-lor proprii a se feri de imitațiunile concurenței. Semănătoarea „VICTORIA DRILL“ întrece în toate privințile ■ oricare altă semănătoare în rîndurif.