Adevěrul, iulie 1909 (Anul 22, nr. 7119-7149)

1909-07-22 / nr. 7140

rin Mercuri 22 iulie 100?» O nouă călătorie a lui Zeppelin O furtună teribila oprește pe Zeppelin a-și continua drumul Frankfurt, 20 iulie. Azi dimineață la orele 10 și 10, Zeppelin II, în fața unei mari asistențe s’a ridicat, pentru a întreprinde călătoria spre Colonia. In loja se aflau, în momentul plecărei, prințul și principesa de Hessa și principesa moștenitoare a Greciei. έn Colonia, 20 iulie.—De la Frankfurt, spină la Maintz, călătoria balonului Zeppelin a fost excelentă. La orele II balonul, a fost văzut la Mainz, luând drumul spre Wiesbaden, unde a sosit, la II și , un sfert și a făcut o serie de evoluțiuni de asupra orașului, pentru a arăta mulțimilol ce-l urmărea cu privirea, siguranța dirijăret. La orele 11 și, jumătate balonul și-a continuat, drumul și la 12 și 10 a ajuns la Rudestheim, trecând peste monumentul național și îndreptîndu-se de-a lungul Rinului spre Lorch, unde a ajuns la orele 12 jumătate. Pretutindeni pe unde a trecut i s-a făcut mari ovatiuni. La ora 1 după orează se prevestea furtuna in ținuturile prin ,cari se afla balonul. Pentru a evita această furtună, balonul a parcurs mai repede drumul de la Lorch la Koblenz De aci balonul s-a dus pînă la stațiunea balneară lints, unde populația și vizitatorii afi fost surprinși de neașteptata apariție a balonului Zeppelin. La ora 1 jumătate balonul s'a reîntors și a sosit din nou la Koblenz la ora 2. In timpul acesta furtuna începuse. Balonul nu ridică in regiuni mai înalte și părăsi valea Rinului. La ora 1 balonul a fost văzut la Rolandseek. Colonia, 20 iulie. Din cauza furtunii la care s'a mai adăngit un defect al motoralui, contele Zeppelin a renunțat la călătoria sa la Colonia și s-a reîntors spre Frankfurt. Cu o viteză teribilă balonul s’a reîntors la Coblenz de unde pleacă spre Frankfurt. I Frankfurt, 20 iulie. — Zeppelin II care la orele 5 jumătate ajunsese pe la Bonn o distanță de 48 km. de Colonia, avind de luptat cu o puternică furtună la care s'a mai adăugat un defect al motorúi nu a fost silit să se întoarcă la Coblenz. Aci contele Zeppelin se hotărî să se întoarcă la Frankfurt, Wiesbaden, 10 iulie, la orele 8 și 10 balonul Zeppelin II a fost toium treeind cu mare iuțeală spre Frankfurt, Frankfurt, 20 iulie. Balonul Zeppelin II a sosit la orele 9 fără um sfert, descinzind la locul de unde pornise. Descinderea s’a făcut fără nici un incident. Mulțimea aflînd de reîntoarcerea balonului s’a adunat in mare număr, tăsindu-i ovațiunii. Balonul a fost ancorat și s’a luat in linse măsuri pentru a se evita orice incident. ZEFPFLIN LA FRANCFORT Franc.Jori, 21 Iulie. — Balonul Zeppelin II. s'a întors fără incident. Ambele motoare au funcționat, fără nici un defect pînă la sfirșit.* * . > Într’un interview acordat unui ziar, faimosul dr. Sion, declară că febra tifoidă la Iași nu se poate combate cu succes pînă în Ianuarie sau cel mai curînd în Decembrie viitor. Susținem împreună cu numeroși medici că febra tifoidă la Iași se poate combate cu energie în cel mult două luni de zile. Aserțiunea faimosului Sion este și neștiințifică și neumană. Se vede că măsuri urgente nu se esecută, ci se așteaptă, lunile de iarnă, ca febră tifoidă să înceteze din lipsă de victime. In prima linie se impune la Iași ca să se suspende lucrările de canalizare în timpul verei, precum și orice alte lucrări de terasamente. Ni se semnalează din Constanța, un caz de o gravitate extraordinară, asupra căruia atragem atenția autorităților superioare militare. Un caporal anume Ciordaiau Grigore, din geandarmii rurali, pentrucă a avut o purtare necuviincioasă față de un elev de administrație, a fost dus la comenduirea pieței, unde maiorul Lupescu, comandantul pieței, l-a bătut în așa fel iicit, bietul caporal, a fost găsit în carceră aîntind. Fiind dus la închisoarea batalionului 5 de vînători, victima a dat semne de alienare și a fost nevoit să fie uns în cămașa de forță. O anchetă serioasă se impune. D. inginer inspector Andrei Ionescu a depus azi la ministerul lucrărilor publice raportul anchetei asupra incidentuli de la tunelul Berești. După cum știm, raportul conchide că nu a fost vorba de nici un fel de manifestație ostilă împotriva inginerilor români și că totul se reduce la o simplă petrecere câmenească cu un caracter cewimat zgomotos. Biroul Camerei de comerț, secțiunea Tulcea, se compune din d-rsiî: Ioan Nicolau, președinte și G. Dăianu, vice-președinte. In cursul lunilor August și Septembrie se va tine la Londra o expoziție internațională de materii alimentare, pescării și drogurii. La această expozițiune a fost invitat, a participa și statul român. Cota oficială de prețul cu care s’au vîndut cerealele la Tulcea, va fi telefonată și afișată în toate comunele din județ. . 1 Comitetul secțiunei esperantiste române din Capitală, a proclamat ca membru de onoare al societatei pe d. locot. Silvestrief (bulgar) și Dragomir Antonovitch (sib) ambii reprezentanți de secțiuni esperantiste la congresul ținut era. Se anunță că ședința Camerei de meserii ce trebuia să aibă loc miine Mercurî, nu se va mai ține, din cauza Încetare din viață a președintelui Camerei de comerț. Membrii Camerei de comerț și Industrie, secția București, vor avea o consfătuire intimă inline, Mercurî, la orele 4 p. m. în localul Camerei de comerț. In această consfătuire se va hotărî ziua cînd se va ține adunarea generală și se va stabili modul de participare al Camerei la înmormântarea regretatului președinte G. G. Assan ,i încasările la vămi asupra exercițiului 1908—1909, au dat un excedent de 7 milioane și jumătate peste evaluările bugetare. Dela 1 Septembrie a. c. st. n., oficiile poștale nu vor mai primi la expediere pachete fără scrisori de expediție (fracu ). Nici se scrie din Gimpena. In seara de 19 c. a avut loc o prea frumoasă serbare școlară, teatru, coruri, urmate de jocuri naționale In com. Bănești-Prahova. Inițiatorul acestei serbări a fost sora dr. Marie Colentnopol, iar scopul pentru care s'a dat, este a cum para războaie pentru atelierul de țesători nou înființat. Rezultatul moral și malorii a fost satisfăcător, cu toată dezinteresarea autorităței locale. Pra dr. a ținut cu această ocazie o sprea o interesantă conferință în grai popular vorbind despre „Industria casnică", iar d-ra F. Mănescu, d. Ionescu-Trăisienî și Nimereanu au jucat piesa „Florin și Florica”. . Comitetul societate pentru profilaxia tuberculozii în ședința din 2 iulie 1909, văzîrnd că d-rul Minulescu publică o statistică din care răzuită căi după un tratament de 3 luni a ajuns să vindece 80 la sută de tuberculoși de gradul I și 20 la sută de gradul II adică dintr'un număr de 430 bolnavi ar fi vindecat 323—a decis excluderea sa din societate, conform art. 8 din statute. Această deciziune s-a comunicat, ,și comitetului central internațional al Asociației pentru profilaxia tuberculozei. Aflăm că proprietarul cunoscutilui și reputatului atelier fotografic „Julietta“, a fost primit în audiență, la castelul Peleș de regele și regina, cărora le-a prezentat cîteva silume și tablouri reprezentând vederi și scene din vizita arhiducelui Franz Ferdinand al Austriei. Suveranii au fost încîntați de reușita acelor fotografii și au binevoit a acorda simpaticului fotograf titlul de furnizor al Curței regale. Cu această ocazie a fost însărcinat de suverani, a fotografia toate apartamentele din castelul Peleș. Atragem deosebita atențiune cititorilor noștri asupra premiilor de mare valoare ce acordăm [UNK] abonaților ziarului „Dimineața“. Citiți amănunte complecte în pagina IV-a a numărului de față. D. I. Cosmoc elev pe lîngă oficiul poștal Pitești, a fost avansat ca felev clasa II ’pe ziua de 1 (14) Iulie. Pentru astăzi 20 iulie a fost fixată data de a se prezenta concurenții cari vor să candideze pentru locurile vacante de la școala militară din Iași și gimnaziul militar din Craiova. Conform regulamentului școalelor urma să se publice locurile vacante ce fiecare școală are pentru fiecare clasă în parte. Această deciziune nu s’a publicat, și părinții cari veniseră împreună cu copii lor din diferite unghiuri ale țărei, cind s’a prezentat li s’au comunicat, că nu sunt locuri vacante decît la. cl. J a gimnaziului militar din Craiova și cl. V și VII la Iași, așa că toți,acei candidați pentru clasele intermediare, au cheltuit degeaba parale și timpul prin București, v.‘ Ar trebui ca cu altă ocazie să se respecte dispozițiile regulamentului, pentru a scuti pe acești părinți,, în parte oameni nevoiași,—să facă cheltuieli zadarnice și să-șî piearză timpul de geam*i. El s-a serbat hramul bisericei Sf. Ilie Calenderul din Str. Doamnei din Capitală. Serviciul divin a fost oficiat, de preoții bisericei, iar răspunsurile la leturghie au fost date de corul bisericei sub conducerea maestrului Popescu Paserea.La acest hram a fi asistat între alții și D. I. Calenderu administratorul domeniilor.Coroane! și numeroase persoane din elita Capitalei' ______ Sîmbată 25 iulie va avea loc o serbare de vară în „Parcul Libertate“ (Filaret). Pe lângă numeroasele distracțiuni, vor fi lupte și concurs de gimnastică executate de elevii tirului. In tot timpul serbarea va cînta muzica militară și orchestra națională. începutul la ora 5 d. a. Medicul veterinar al orașului Tîrgoviște cu ocazia inspecției făcute la diferite restaurante și debite de derivate [animale, a dat în judecată pe 13 comercianți, cari contraveniseră la legea de poliție sanitară veterinară. Medicul veterinar a]punctului de observație veterinar Djuvelea (Muscel) a dat în judecată pe eo- SS®5a^S?!H«S£3!«!iSS^^SSSSB^ Ilimé Mnafiuni meretemül y.provenciu și P. Dragontir. pentru că au pus in consumație mezeluri alterate in comuna Corneni din județul Dolj s’a deschis pe ziua de 14 Iulie o infirmerie de scarlatina. Societatea ,,Cuibu cu, Barză" a organizat pentru Sîmbată 25 iulie p., ora 8 și luni. seara, o petrecere familiară In strada Popa-Tatu 2? (grădina Alexandrescu)• Roagă cu insistență pe toți membrii săi, să participe la această petrecere: ' Sînt îngăduite și persoane particulare. Sîntem rugați să întrebăm pe cel în drept, dnd se va publica rezultatul examenului de capacitate al elevilor din gimnaziul militar din Craiova. . .. kî ! ■ D-ra Aglaia Tonescu despre ale cărei succese, obținute la conservatorul din Berlin, am vorbit la timp, a fost primită în audiență de regină. D-sa a fost reținută la palat timp de două ore și a executat din piano și din gură mai multe bucăți, atrăgindu-și laudele reginei și ale celorlalte persoane prezente. . Muntele de pietate (Casele privilegiate de împrumut pe amanet, —str. Sf. Ionică 9), primește depozite in numerăr spre fructificare, asupra cărora se plătește lei 6 la sută anual, din ziua depunerii pină in ziua ridicării. ... . __ *"final dej poliție! — TRISTA SOARTA A UNUI PREFECT DE POLITIE — D. Emil Petrescu va rămîne de pomină, pentru că mai stupidă ca poliția d-sale n’a mai fost vreodată în Capitală. Se știe că ziariștii, cărora li se ceruse să treacă cu vederea incapacitatea și banditismul zbirilor d-lui Emil Petrescu, au preferat să renunțe la serviciul de informațiuni al poliției, decit să-l primească pe un asemenea preț rușinos. Ce se întîmplă însă? Subalternii d-lui Emil Petrescu—deși nimeni nu e mai subaltern la poliție decît d-sa, deoarece nimeni nu-i ascultă—au decis că ziariștii nu mai pot pătrunde în localul poliției, nici chiar atunci cînd ar avea de făcut vreo reclamație, și nici chiar cînd ar fi citați acolo... Nu rîdeți. Papiul e perfect exact. Ee au venit la siguranță doi ziariști, cari fuseseră chemați pentru cercetarea unei plîngeri depuse de unul din dintr’o afacere oarecare. Eî bine, nu li s'a permis intrarea pentru cuvîntul că sînt ziariști și o ordin ca aceștia să nu intre. Degeaba au profesia ei că n’au venit ca ziariști, că au fost chemați ei, că sînt cetățeni ca oricare altul, etc. A trebuit multă gălăgie și scandal, pînă ce ziariștii au reușit să pătrundă la serviciul de siguranță unde erau așteptați. Nu scrim rîndurile acestea pentru a provoca cumva pe d. Emil Petrescu să dea vreun ordin. Aceasta e cu neputință: d-sa nu mai poate da ordine la poliție. D. prefect al poliției de cîte ori întîlnește pe vreun gazetar se... jură (!) că n'a luat nici o măsură în sensul de mai sus și se plînge că aceasta o fac subalternii d-sale. — „Ce să fac, oftează d-sa, frîngîndu-șî degetele, dacă nu mă ascultă, nimeni nu vrea să mă asculte“. Așa fiind n'o săî cerem să ia sub protecția d-sale pe ziariști. Din contra, noi am fi dispuși să cerem confraților noștri să ia dînșii sub aripa lor pe d. prefect al poliției a cărui situație începe să fie mai mult decît jalnică. Prea îl maltratează gardiștii d-sale ______ Prințul Carol pe plută DORNA (SUCEAVA) Principele Carol însoțit de câțiva tineri a sosit, cu automobilul Duminică seara în vatra Dornei. El a dormit noaptea la Bahm Hotel. Luni dimineața pe la ora 8 a sosit bi Dorna românească, unde îl așteptau plutele. Deși zi de lucru sătenii au venit în număr mare spre a vedea pe tînărul principe. Au voit să vie peste 50 săteni călări și din satele vecine, dar din ordinul administratorului comunal au fost impedecați cu jandamn. După ce s'a scoborît din automobil , s'afi prezintă persoanele însemnate care veniseră să î ureze bun sosit. I s’a oferit buchete de flori, iar sătenii umpleau văzduhul cu strigăte de „ura". Pluta era construită admirabil, tapisată peste tot cu brad, jos, pereții colibei și acoperișul, iar din loc în loc era împestrițată cu tot felul de flori, aduse de fete și neveste. De asupra fîlfîiau vreo 6 drapele, iar ca conducători erau 4 din cei mai buni plutași, între care însuși primarul Dorhei, d. Iliescu, îmbrăcați cu toții în pitorescul port național de aici. Intrările entuziasmate ale mulțimea, pluta și-a luat zborul. Prințul era foarte vesel și răspundea prin salutări călduroase tuturor acestor manifestații de simpatie. El avea să se urce tot azi pe muntele Bărăși și Pietrele Doamnei și de aici scoborîndu-se va dormi o noapte la Cruce și alta la Broștenî, domeniile regelui. Călimanul noi Starea epizootică în Europa Serbia: Pesta porcului 17 cazuri, antrax 1 caz. și turbarea 1 caz. Austria: Antrax în 27 localități răpciugă în 28, rîia cu 110, rugetu în 195, turbarea în 20 localități. Bulgaria. Antrax în 3 localități, pneutito-entemita porcului în 10 localități, variola ovină în 5 localități și răpciugă în 5 localități. Esperantist» la Sinaia SINAIA, 21 Iulie.—Azi dimineață au sosit în localitate, cu un tren special, numeroși membri ai congresului esperantist. Au sosit peste tot 96 de persoane, între care 50 de bulgari și 3 ruși. Ei sînt conduși de d. dr. Robin și d. Savopol. Intre esperantiști se află și d- Holbav, directorul „Revistei Idealiste". Excursioniștii au făcut o plimbare prin oraș, purtînd fiecare embleme cu culorile țării respective. La orele 3 o delegație va fi primită de către regina, apoi ei vor face o escursiune prin munți. Sorian. Mișcarea de la Servieta Sanitar D. Alex. Ionescu Argani, a fost numit provizoriu in postul de medic veterinar al punctului de observație veterinar Baliga din județul Gorj. D. medic-veterinar Ștefan Stoica a fost transferat definitiv de la circ. IV-a Segarcea (Dolj) la zona Țîndăreî (Ialomița). D. medic-veterinar David Petroscu a fost transerat, de la zona preventivă Țîndăreî la circ. IV-a Stoigarcea ca medic provizoriu. 15» fap am avut necesitate la înscrierea mea într’o școală specială din Viena- Actele au fost, foarte bine, și în cea mai mare perfecție traduse $1 legalizate prin minist de externe, așa că iiv baza acelor acte precum și a examenului ce am depus am fost imediat înscrisă. Țiu pentru serviciile acestea a va aduce prin presenta mulțumirile mele cele mai călduroase.w Cu toată stima Sofia Vasiliu Studentă în școala de materimiale din Viena TELEGRAME „—HM . Marele incendiu din Dresda — 60 de victime — Dresda, soluție. — Azi după amiază la orele 5 jumătate un teribil incendiu a izbucnit in parcul orașului. In parc se afinu în momentul catastrofei vre-o 6 000 persoane Focul a luat naștere, de la unu cinematograf și pină în 10 minute întregul parc era, în flăcări. Mulțimea, fu cuprinsă de o panică teribilă. Femei și copii alergau ajungînd fără să-și dea seama ce fac. Lipsesc numeroase persoane. Toată garnizoana se află la fața locului. Focul n'a putut fi localizat. Sunt. 50 persoane grav rănite. Pină acum au fost scoși 9 morți. Numărul lor trebue să fie mult mai mare. * Dresda, 20 Iulie.— La orele 8 seara focul a fost localizat. Numărul rănitor e de 60. Official nu se vorbește de nici un mort; lipsesc însă multe persoane. SEQUESTRU PE AVEREA PRINȚULUI GEORGE AL SERBIEI Belgrad, 20 Iulie.— O bancă franceză s-a adresat președintelui consiliului superior pentru a pune sequestru pe averea prințului George care, datorește băncei suma de 800000 lei. SINUCIDEREA UNUI TENOR Roma, 20 iulie.— Cunoscutul tenor Invazi s'a sinucis azi la hotel Metropol din cauza unei dragoste către o principesă din Milano. Numele principesei nu se cunoaște. CARUSO LA OSTENDA Berlin, 20 Iulie.—Tenorul Caruso a apărut era la Ostenda, pentru prima oară de la operația sa. Vocea lui e și mai splendidă ca înainte. Tenorul a obținut un mare succes și deși în program erau 2 cîntece a trebuit să cînte șense. CIUMA LA URALI Petersburg, 20 Iulie.— In Urali a izbucnit ciuma. Pe teritoriul ocupat de cazaci au fost 10 cazuri dintre cari 8 mortale. S’au luat măsurî pentru a se împedeca întinderea epidemiei. ÎNTREVEDEREA DE LA COWES Cowes, 21 Iulie. — După luarea ceaiului s’a dat un prînz pe bordul yachtului „Victoria and Albert“ la care au luat parte, în afară de suveranii Rusiei și Angliei încă 44 de persoane, printre care principii moștenitori ai Angliei, principii moștenitori ai Suediei, perechea ducală de Conaught, primul ministru lord Asquith, ministrul de externe Sir E. Grey, ministrul de externe al Rusiei d. Iswolsky. Corespondentul special al agenției telegrafice Reuter este autorizat să declare că țarul și-a exprimat înalta sa satisfacțiune pentru primirea cordială și splendidă ce i s’a făcut, și pentru aspectul impunător al fiolei engleze, CUTRREMUR DE PAMINT IN PORTUGALIA Lisabona, 21 Iulie. — Eri după amiaza stau simțit două puternice cutremure de pămînt. Ele au fost mai ales puternice în provincia Santarem. Panica a fost generală. RESTABILIREA ORDINEI IN SPANIA Cerbere, 21 Iulie. — Primele trenuri venind din Barcelona afi sosit erî seară aci. De la 25 Iulie stil noft, nu mai veniseră trenuri din Barcelona. Un apel al funcț. comerciali din Caracal CARACAL, 20 Iulie. — Societatea funcționarilor comerciali din orașul nostru a adresat următorul apel comercianților patroni din localitate: D-lor patroni comercianți, Ați îndeplinit un act de generozitate față de funcționarii d-voastră, cînd ați luat lăudabila hotărîre de a închide magazinele în timpul lunilor de vară, la orele 8 seara. V.ați format pe deplin convingerea că, dacă nu e prea mult, cel puțin este în de ajuns o muncă de 15 ore din 24 ale unei zile de vară, pentru a sta in serviciul publicului, atit, d-voasttră cît și de nationalii țd- voastră. Dorința întregei clase a funcționarilor comerciali de a li se reduce orele de serviciu, a obținut succesul mult -așteptat, prin atențiunea ce ați dat-o cererilor ce vis'au adresat în mai multe rînduri. Clasa funcționarilor comerciali din Caracal, vă mulțumește. D-lor patroni comerciali. Rolul d-voastră In calitate de patroni este — pe lingă altele — ta uit, mai mare decât; a lărgi sau restrânge repauzul oamenilor ce vii, ajută în întreprinderile cu care vă îndeletniciți. Rolul d-voastră în calitate de patroni, este de a observa, de a vă interesa în ce mod își întrebuințează orele de repaos funcționarii d-voastră comerciali. Pentru a complecta actul d-v. generos — lărgirea repaosului funcționarilor comerciali — am respectul a vă ruga în calitate de președinte al societatelor ce am înjghebat în localitate, să binevoiți a ne da tot concursul de care avem nevoie pentru a continua, cu deplin succes „ȘeZători de lierare" pe cari am început să le ținem în amfiteatrul gimnaziului cu funcționarii d vcaștici. Odată pe săptămînă, în fiecare Miercuri sera, am hotărit ca toți funcționarii comerciali — de la cel mai mic băiat de prăvălie, pînă la marele tejghetar — să’șî dea întâlnire în asemenea șezători, unde se țin conferințe cu subiecte interesante pentru el, relativ la comerț și viața comercială, rolul comercialistulul connștient. In viața economică a țării, conferințe referitoare la corectitudinea și buna credință a funcționarilor comerciali față de patroni, însemnătatea comptabilităței în comerț, lecțiini de comptabiltate, etc., toate ținute de persoane competinta, cari au avut buna voință să răspundă apelului ce le-am adresat. Aceste conferințe sunt însoțite de mică lecturi făcute de funcționarii comerciali din cel mai de seamă autori cari aui ridicat nivelul literaturii romînești — desvolbind cu aceasta în el gustul cititului, apoi muzică instrumentală, executîndu-se diferite arii naționale, etc. Toate acestea în scopul de a educa și înșirui personalul pe care-1 aveți în serviciu, căci fiecare dintre d-voastră, cred, că are dorința de a poseda, personal luminat, și bogat în ceea ce privește materialul moral și Intelectual. Sprijinul ce vi.1 cerem este: să abuzați intructiva de autoritatea dvv. ca patron față de funcționari, impunîndu-le s ă ia parte la asemenea șezători. Întrebuințând astfel orele de repaos ce le-ațî dăruit. într’un chip folositor și lor și d-voastră. Ora începerii acestor șezători, am fixat-o la 9 seara. Cel mai bun control pe care Laț* putea face asupra frecventării regulate a funcționarilor d-V. la aceste șezători, este de a lua și d-v. parte dacă nu la toate, cel puțin din cînd în cînd — și atunci opera d-voastră ar fi complectă, iar încercarea noastră încununată de izbîndă. Primiți vă rog. d-lor patroni, respectul ce vă păstrăm. Preș.: Ilie N. Mărculescu-Conțu ADEVEROt: Ce e Zepelinul ? și cine e Șpriț ? Iată două enigme cari vor fi rezolvite astă-seară la grădina „Ambasadori". Zepelinul lui țepeluș e o invenție care zbate toate Zepelinurile din lume și pe care o vor adopta desigur toți bărbații geloși și toate cucoanele cari se îndoiesc de virtutea soților lor. Țepeluș, inventatorul, e..„ Niculescu-Buzău. Cu Nasturele lui Șpriț chestia e complicată. Ceea ce putem spune deocamdată, e că Șpriț, e ordonanța lui don căpitan Papuc și Niculescu- Buzăfie Șpriț. Așadar, la „Ambasadori" vom avea cu începere de azi, pe aceste călduri :Zepelină, lui Țepeluș, spre a face o călătorie de plăcere prin aer, iar ca supliment...« cite un Șpriț! Cei mai pretențioși nu puteau să ceară mai mult! Un copil uitat în tren SINAIA, 21 iulie.—Era seara, în trenul de 8 luni., o doamnă care călătoria în clasa 11-a, a uitat in stația Poiana un copil ca de un an. Toate cercetările rămășind fără rezultat, o doamnă din tren s’a oferit să ia copilul sub îngrijirea ei pină la aflarea mamei. — S. Tirani Finanoiarji Comercial Cursul Valorilor BURSA DIN STF.AINATATE închiderea, 20 Iulie Viena.—Napoleon 19/6 — Mariți 1*7.40. Ruble 2.53./a Schîra și Paris 95.17V? Scîiimb Berlin 117.3s*/i Schimb Londra 299.81' Schimb Amsterdam 198.2'*. Credit 644.75 Locuri turcești 1S5.75 Renta austriaca cor. 90.85, Renta univ. cor. 92-70 Paris.—Renta rusa 102.50 Renta franceza 8.— Loturi turcești 175.— Imprumut roman 92.80 Deschiderea, 20 talie Vicnn. Napoleonul 19/și Rubla 253 2 Credit Anstalt 644 50 Credit funciar: austriac’. 1128.— ungar 753.— Drumurile Austriftce 724.50 ex. Lomarde 109.— Alpine 049.50 Loturi turcești 185.5''. Rapta austriacă : hîrtie 95.95, argint 95 85, aur 117.25; renta undară aur 113.50. Schimb: Londra 239.85. Paris 95.23. I’er’in 117.35, Amsterdam 198.25, Belgia. 95.*, Italia 95.05 TerMbilfti, ferma.. RENTA ROMINA LA BERLIN 21 Iulie Renta 5 °/C din 1903 impr. 185 mil. 12.— „ 4% „ 1889 „ 50 „ 91.50 „ „ „ 1890 „ 274 „ 95.30 * » 1891 N ^ n »150 * « 1894 „ 120 91.4" n „ „ 1896 „ 90 w 90.70 „ „ „ 1898 „ 180 „ 90.50 „ Convertită 90.60 „ „ „ 1905 „ 100 „ Seria A și B 90.50 „ „ n 1108 .. 70 89.25 Cursul Mărfurilor Cereale Budapesta, 20 Iulie Coroane pe 50 kgr. Grin Oct. 13.71 „ April 1910 13 93 Secară „ 9.92 ” .— Porumb Iulie 7.75 „ Maiu 1910 7.08 Ovia Oct. 7.61 „ Paris, 20 Iulie Praid pe 100 kgr. Orin Iulie 24.15 scad. 0.35— „ Aug. 23.75 neschimbat „ Scp.-Dec. 23.75 scad 0.10 „ Nov.Febr. 23.9Q — 0.10 Secară Iulie 17.10 neschimbat. „ Aug. 17.10 „ „ „ Sept.*Dec. 46.90 „ „ „ Nov.Feb. 17.25 „ „ Berlin, 20 Iulie Mărci pe tonă («Hă Iulie 229.75 urcare 0.*?) „ Sept. 226.25 neschimbat Secară Iulie 483.— „3 „ Sept. 380.25 “ Ovăz Iulie 367.— „ „ Sept. 165.— Cum e vremea Marți, 3 Aaßiist st. n. In țară. Timpul continuă a fi frumos, liniștit și cald în toată țara Temperaturile maxime au variat între 28 grade și 35 grade, iar cele minime Intre 12 grade și 20 grade Cele mai coborite temperaturi au fost: 10 grade la Cîmpu Lung și 9 grade la Sinaia. Presiunea atmosferică a descrescut puțin, fiind în mijlociu către 762 mm. Cerul este pretutindeni senin și vîntul suflă slab, având direcțiuni diferite. Luni, 2 August st. n. Presiunea ridicată, (peste 760 mm.), acoperă întreaga Europă, afară de partea sa nordică, unde depresiunea încă persistă. A plouat în Rusia și în unele localități din Austro-Ungaria. In multe părți din vestul și centrul continentului temperatura s’a coborît puțin. Astăzi Marți 21 Iulie 1909 Se va juca pentru I-a oară la Zepelinul lui Țepeluș — Comedie în 3 acte, — localizată de X. Y. Z. Nasturele lui Șpruț Mare farsă militară cu cîntece adaptată de d. EMIL 1. FAGURE Biletele la Feder și seara la Cassa gradinei. Pireuiffilliiiiii Compania Civică Română Conducerea Const. Grigoriu — Astăzi Marți 21 Iulie 1909 — Se va juca Operetă în 3 acte — începutul la ora 9 seara — Biletele se vînd la Galeria de Muzică, Calea Victoriei 50, Trupa de Comedii a Teamnational Astăzi Harți 21 Iulie 1909 se va reprezenta pentru a 2-a oară D ale Zilei Comedie în 3 acte Biletele se găsesc de vînzare la Magazinul de Muzică JEAN FEDER r, massa Grădinei, Grădina Rașca Marți 21 Iulie — orele 9 seara Primul Debut al Teatrului de Fanîoche cu concursul Teatrului Pathé-Fréres-Paris Demonstrator î. Kupermann - SERIA 29 -De remarcat • NECREDINCIOSUL — Mare dramă — SPORTIV BATARIA - Mare tablou după natură — CASA DE SCHIMB IW. FUELS București, Strada LIPSCANI No.S Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 21 Iulie ! Cump. Vînd 4°/c|f8i na amnTTSlä "bbFlTI 9öT35j Sfö 75 4% , , 1905 a. b.l 91 — 9150 4 °/ lî.entă internă ! 90—1 90 50 4 °/C Oblig. 8um. Bucureștii 16 50! 87 — 57c „ Jud. și Comunale 102 — 102 30 47a . . . ,, 92 25| 92 75 5 °/0 8cr, Íucc. rurale 97 25. 97 50 4% , , , 87 25] 87 75 56/0 , , mb. Bu. 96 25. 96 75 5 °/J , , , Iași; 93 50 94 — 5 ° C Bonuri Rurale ; 97 50 98 — Ac. n. Națională 4300—■ 4320 — .. , Agricolă 440 — 448 — . , Sc. Buc. 130— 140 Gov. val. austr. 105 — 106 — Mărci germane 123 501 124 50 liane, franceze 100 25. 100 750 italiene 100 — 101 — rubl. hirtii 265 —1 267 — Tariful Băilor Eforiei Una baie de Lux Lei 320 Una bae de aburi sau putină clasa I-a „ 2.— Una bae de aburi sau putină clasa II-a „ 1.25 (In zilele de Joi și Duminecă pentru domni și Vineri pentru dame Bani 75) Una Hidroterapie Lei 1.— Una Electricitate „ 2.Un masaj „ 1.~ Se fac abonamente cu prețuri reduse. Cu toată stma Administrația «W* S’A MUTAT Ș» Viena VENI. Stocigasse No. 29 Consultațiuni cu celebritățile medicale specialiști de la facultatea de medicină din Viana Telefon 17.065 Subsemnatul Zenovici Stefanoff, domiciliat în Tulcea, aduc prin publicitate mulțumirile mele Onor. Societăței anonime de asigurări generale și reasigurări „historia“ din București, pentru prompta și curanta lichidare și achitarea daunei ce am suferit la clădirile mele asigurate la sus zisa Societate cu polița No. 33063. (ss) Zenovici Stefanoff MI Co PăMÎI* cu 8V8o/0 anual uV VuillU pentru împrumuturi ipotecare pe moșii de primul rang. pntirU moșii de cumpărat Ub uuMid și arendat. I 1 • Dispun de capitaluri de ICOLOGI bunriimutat, în ipotecii putrui sigure pe moșii și case in București de la Lei -20.000 pînă la un milion. Informațiuni detaliate se dau imediat la cerere. Agenția Generală—Casa de încreiere »ILHANOTICI — București, Str. Doamnei 8 — Nutriment complect pentru copii, bolnavi și bătrâni. Conține cel mai bun LAPTE din ALPII. Se vinde la toate drogheriile și farmaciile din Țară. De filuzare Maculatură — 35 bani Kgr. — la depositul TH. APOSTOLESCU — Strada Udripwit Ko, jji---- Minsiiwihjitiijiiilijiii Ilill MiNillKIBIlIJ Miiiuii BW Bill Winfll v --------------------------------SARAMURĂ „FLORIBA Fiind cel mai eficace produs contra tăciunelui. — Refuzați orice imitațiuni fist de mulțumire MULȚUMIRE Domnului L. Voinea, directorul biroului de informațiuni al ziarului „Adeverul", București, str. Sărindar No. 11. Stimate domnule Voinea, ■ Am primit actele in regulă HefffiareEeste benzină SI Locomobilele *e benzină Infracțiunile de progen sfsteswae motosre instalafi uniie de prepi complecte in motoare premiate cu medalia de aur la concursul din Derbi, în Iunie 1906, bătînd pe Davey-Paxmall, Doison, Campbell, Dudbridge, Newton, Hersey, Crossley, etc., etc . Trainice, simple în construcțiuni, economice în consumație, convenabile în pu» m dii« Fabrica engleză , se furnișează de către singura reprezentanță și depozitară din țară: Furnisoarea Curței legale Capital deplin vărsat: Un milion Lei Ioiiotești Străila Craiova Strada Smîrdan, IO Bulev. Cuza 05 Str. Cogălniceanu 22 colț cu Str. Stavropoleos) Motoarele și instalațiunile de gazogen NATIONAL s’au furnizat și se pot vedea in funcțiune la D-nii: I. Dogliotti și F. Mihailichi, Bistrețu, jud. Dolj— — — Motor 42/a—48 G. p. Franz Balog, Urzicuța, jud. Dolj — — — — — Motor 42V7—48 * I. G. Savopol, Călărași, jud. Dolj — — — Inst. gazogen 58 —607* „ . Ioan Pîrvu Ștefan, Goicea mare, jud. Dolj — — — Motor 42Va—40 „ „ S. Weissenberg & Co., fahr, de nasturi, Galați — — Motor 15 „ „ M. N. Michăilescu, fahr, de scaune, Galați — — — Motor 10 —111/6 Bt) N. N. Grigoriadi, farmacist, Bîrlad — — — — — Motor 4. 2—5l 4 „ „ S. și R. I. Kohn, fabr. de apă gazoasă, Focșani — — Motor 10 —11Ve * „ Gaetano Ferti, atelier mecanic, Călărași, jud. Ialomița Motor 13"’/1 —IR8« „ „ Paraschiv Filipescu, Pitești — — — — — — Motor 19 —22 „ „ Năstase Popescu, Bascov, lîngă Pitești — — — — Motor 15 —IZVi „ „ Soc. coop. „Hrana“, Cernavodă — — — — — Motor 10 —Ijf o „ „ I. Reischer și Fiu, București, Str. Răscruci ” — — Motor 10 — 1 Va. „ „ Franzelăria Müller, București, Str. Radu-Vodă — — Motor 10 —SS 2 „ „ Ușor Marcu, București, Str. Adricani (se va instala) Motor 10 —ij/a „ „ M. Zamfirescu, Piciorul de Munte (Dîmbovița),, „ „ Motor 42 V”—48 „ „ Spiru Traian, Păunești jud. Putna — — „ „ „ Motor 361 u—42 „ „ Andrei Gudin, Popești, jud. R.Sărat (se va instala) LOE Diîi Olilă dBtaină 41 —47 Va „ „ Nicolae Corbea, Stăcoasa, jud. Putna — — (se va instala) Motor 22 —25 Va „ „ Ioan Chiriac, Suroaia, jud. Putna — — „ „ Motor 421 2—48 „ Dumitru Ionescu, Mircea-Vodă, jud. Dimb. . .. Motor 422—48 „ * I. N. Mindruțescu, Peri, jud. Mehedinți — „ Inst. Gazog. 20 — 38”a „ „ Th. Christea, Corbița, jud. Tecuci — — „ „ Motor 281 2— 33 „ , Martin Fodor, Valea Mare, jud. Bacău — „ „ Motor 421r—48 „ , I. Velican și G. Kovats, Negomir, I. Mehed. „ „ Motor 42 V”—48 „ „ C. Larion, Stănișești, jud. Tecuci — — „ „ Motor 422—48 „ „ N. Rovaciu ,P. Helion, București, Str. Traian , Inst. Gazog. 38' 1—44 „ „ Duță Ivănescu, Lupșani, jud. Ialomița „ „ Motor 47Va—55 „ „ Ioan Ioanid, Slatina — — — — — „ „ Motor 47Va—55 „ „ Preotul I. Popescu, Spădărei, I. Teleorman, se va instala „ 47 Va—55 „ „ Dianu și Nedelcovici, Ciomăgești, j. Argeș „ „ „ 28Va—2. V. Protopopescu, Pătroaia, j. Dîmbovița „ „ „ 47 VA—55 ” * Banca Pop. Dorobanțul, Nicșeni, j. Botoșani „ „ „ 22-------25 Va , P. Ionescu, Topoii, jud. Constanța „ „ „ 42Va—48 „ „ Al. Sudețeanu, Sudiți, jud. Buzău » „ „ 42Vi—48 „ „ Carol König, Chetrești, jud. Vaslui „ „ „ 22------2SVă „ „ M. Țarălungă, Mărășești, jud. Bacău „ 22---------27 „ „ A. I. Banghereanu, Popești-Palanca, Teleorm. „ „ „ 42Va—48 „ „ I. Zaharia, Lunca Botoșani se va instala Motor „ „ „ 22------25Va „ „ C. E. Rădulescu, Dolhești (Prahova) „ 22------25-/3 „ „ F. Eitel, R. Vilcea „ «16 —19 " „ .