Adevěrul, septembrie 1922 (Anul 35, nr. 11790-11819)

1922-09-01 / nr. 11790

. mi Cazul Aroneanu “ de fisul mărturisire Sesizarea justiţiei Declaratia umil martor ocular In numele familiei defunctului doctor Aroneanu, sport în împrejurările cunoscute, d-l. Aroneanu dentist din calea Moşilor No. 27, a cerut ministrului justiţiei să deschidă acţiune publică contra d.lui maior Potzer din Bacău şi jiî contra d-lui G. Argetoianu, fost ministru, ca tăinuitor. Cererea e însoţită de un memoriu In oara faptele sunt expusa pa larg asa cum s’au petrecut. In petiţie familia joacă ca ancheta să fia făcută de magistraţi din Bucureşti. S’a cerut citarea ca martori a d-lor inginer Hoisescu din Roman,Ir. Marcusohn din Bacău, a socialiştilor Balade, Baciu şi Sofler, tovarăşi de ai defunctului, cum şi a d-lui Jean Dickman din Bucureşti, pe care maiorul Polzer l-a ameninţat să părăsească oraşul Bacău „dacă nu vrea să-l trimită acolo unde l-a trimis şi pe d-rul Aroneanu“. Vom vedea acum dacă guvernul va mai putea să întindă aripa sa protectoare asupra „apaşului cu galoane” cum îl numeşte d-l Argetoianu pe maiorul Polzer. U Un nou document decisiv se publică azi asupra asasinării doctorului Aroneanu. Plutonierul care a executat ordinele ucigașului Poltzer descrie în amănunte cum s’a produs crima. Iată scrisoarea pe care el o adresează ziarului „Aurora“ : „Duminică 24 octombrie anul 1920 am primit ordin de la plutonierul major Bubciu Blagomir să aleagă patru oameni din cei mai voinic, de care dispunea regimentul, m-am executat imediat, dând pe următorii gradaţi : sergentul Gafencu Roscîi, caporal Dăscălesc® Vasile (văr cu Fanteuimea), caporal Holospinca Konst., şi soldatul Corduneanu Gh. toţi oameni foarte voinici, aşa că numiţii au plecat împreună cu plutonierul major Buboiu pe la 4 d. a. la garnizoană şi ce-a urmat mai târziu am aflat de abia a doua zi din gura soldatului Corduneanu, că după ce numiţii gradaţi au ajuns la garnizoană, au fost îmbrăcaţi civili şi introduşi în închisoarea în care se aflau arestaţii socialişti printre care şi dr. Aroneanu, aşa că numiţii gradaţi au simulat că simt ceferişti arestaţi, luând la bătae pe socialişti pe motiv că ei sunt de vină de arestarea lor; după aceia au fost scoşi de acolo, reîmbrăcaţi milităreşte şi s’au pus pe lucru. „Plutonierul Biliseni dând fiecărui gradat misiunea lui, numai caporalul Holespinca Const., n’a vrut să stea de faţă căci, a spus că n’are inima să vadă cam sa o- moară un om, deci l’au pus de santinelă în faţa închisoare!, aşa că după ce au fost bătuţi unul după altul dintre socialişti a rămas cel din urmă dr. Aroneanu. Cum a rămas singur au intrat cel dintâi« plutonierul major Buboi« urmat de cacoralul Dăscălescu și serg Gafencu. „O pătură a fost aruncată pe capul lui Aroneanu de către canarului Dăscălescu şi apoi a fost trântit jos, atunci plutonierul Bubuia i-a dat o puternică lovitură în testicule, anâm diucă aceia l-au legat cu cravata lui de gât, atunci Aroneanu a rămas mort pe loc. „Pe urmă l-au scos din închisoare punându-l într’o cameră goală, împrăştiind svonul că Aroneanu a murit subit. A doua regradaţii s’au înapoiat la regiment, insă după cele aflate că Aroneanu a murit am fost foarte sigur că numai soldaţii trimişi de mine au „achitat" pe dr. Aroneanu. „Imediat că esitanul Tetral Traian a chemat pe numiţii gradaţi zicându-Ie să nu scoată un cuvânt, iar de bucurie li s’a dat o masă mai îmbelşugată". » Dacă mai era nevoie şi de o asemenea proba pentru a învedera cel mai ticălos dintre asasinate, — o avem. Există justiţie în ţara românească — măcar pentru asemenea orori ? O noua linie ferată Hlaret- abator.- Hale- Ea a fost recepţionată astăzi V I' ■■ ■■!■■■— ■ Astăzi , s’a recepţionat noua linie ferată care pornind din gara Filanet, străbate oraşul pe traseul str. 11 Iunie, Piaţa Expoziţiei, str. Lânărieî, Apele Minerale, Abatorul comunal d’alungul Dâmboviţeî şi dela Abator la halele Centrale până în faţa Spitalului Brâncovenesc. APROVIZIONAREA CAPITALEI Această linie ferată s’a făcut în vederea aprovizionărieî Capitalei şi va servi pentru aducerea în abator a vitelor de măcelărie, iar în hale a transporturilor de peşte, legume, ouă şi fructe. Tot pe acest traseu primăria Capitalei va face vagoane închise pentru transportarea cărnei tăiate din abator în hale. Azi dimineaţă, cu prilejul recepţîonărei s-a făcut primul transport pentru experimentarea liniei ROLUL GAREI FILARET Direcţia căilor ferate în urma cererei primăriei, a dispus ca pe viitor, toate transporturile de vite, legume, sau orice fel de alimente să fie expediate gara Filaret de unde se va face zilnic navete pentru abator şi hale. In asemeni condiţii se economiseşte foarte mult timp şi de asemeni plata transportului de la gară în oraş cu camioane automobile sau căruţe. Toate aceste economii vor avea ca urmare o uşoară oftinire a alimentelor, dacă nu cumva, pofta de câştig a negustorilor nu va mai creşte. R. C. D. Traficul de cereale în Ungaria CINCI MILIARDE PENTRU FINANŢAREA LUI Institutele de credit din Budapesta voesc să procedeze în mod unitar la acordarea creditelor necesare traficului de cereale din acest anPentru a se putea ajunge la soluţiuni practice, consorţiul băncilor trebue să lucreze de comun acord cu institutul de emisiune, care s’a arătat foarte curant in această împrejurare. S’a obţinut ca creditele acordate pentru această finanţare să nu fie socotite în cadrul creditelor ce sunt prevăzute băncilor şi caselor de depunere şi economie• . Au fos lungi discuţii intre oameniide bancă asupra sumelor necesare comercianţilor de cereale fi morilor. Se pare că suma ce s'a socotit că este suficienta se ridică la 11 miliarde de coroane, adică de cinci ori cât a fost în anul trecut. Pentru întreaga recoltă ar fi necesar o sumă mult mai mare, dar s'a avut în vedere că quantumul de cereale nu este predat marilor și comercianţilor dintr'o dată, ci treptat, ceea ce permite băncilor să nu acorde credite pentru întreaga recoltă dintr'o singură dată. Ceeace este sigur, e că toate institutele de credit au căzut de acord pentru a facilita în cea mai mare măsură traficul de cereale. Conducătorii marilor bănci din Budapesta au fost convocaţi de d. Al. Popovici, directorul institutului de emisiune, care a comunicat reprezentanţilor presei’ că nu se poate cunoaşte de pe acum care va fi rezultatul campaniei de cereale din anul acesta totul depinde de preţurile ce se vor puea obţine, de timpul de livrare, cum şi de fixarea quantumului necesar consumului interior de care depinde cantitatea ce se va putea exporta. Ca şi in anul recut vor trece luni de zile până se va putea vedea rezultatul real. încoronarea la Alba-lulia FIXAREA CATORVA PUNCTE DIN PROGRAM Miercuri la ora 4 d. a., a avut loc acasă la primul ministru un consiliu de miniştri la care au luat parte d-nii miniştri C. Banu, dr. C. Angelescu, general Moşoiu şi Aurel Cosma. De asemenea a luat parte la consiliu şi d. Salligny preşedintele comisiunei pentru pregătirea lucrărilor încoronării. Serbarea încoronării la Alba-lulia va dura o singură zi, încoronarea se va face în catedrală dându-se citire proclamaţiunei. Va urma apoi defilarea trupelor, defilând câte un detaşament din fiecare unitate. Serbarea se va termina cu un banchet. INTRAREA TRIUMFALA IN BUCURESTI Intrarea triumfală se va face pe sub arcul de triumf de la Şosea. Se va oficia la Mitropolie un Te- Deum. Vor defila trupele şi un cortegiu istoric. PARTICIPĂRI * La serbările încoronării vor participa principii moștenitori ai tuturor caselor domnitoare, iar Franța va fi reprezentată printr’un mareșal. Accidentul de tren din gara Crasa HU$I. 31. —■ Noaptea trecută, trenul de persoane No. 4110 a surprins între sine lângă gara Crasna pe acarul Miron Pinaite, ucizânduA pe loc. Accidentul se datoreşte linei imprudenţe a victimei, Vi CE SPUNE JUDELE INSTRUCTOR PLOEŞTI. 31. — In legătură cu ancheta ce se face la parchetul de Prahova asupra cauzelor catastrofei de la Valea Largă, ne-am adresat d-lui jude-instructor Tulius Goruneanu arătându-i că rudele victimelor se agită pe chestiunea responsabilităţilor. D-sa a binevoit să ne declare următoarele : „Se fac încă cercetări serioase şi imparţiale, spe a se stabili asupra cui cad răspunderile pentru a putea fi pedepsiţi vinovaţii. Până acum, nu se poate da nici o desluşire publicului, întrucât instincţia este secretă. La terminarea instrucției vă voi da toate amănuntele." Antisemitismul se întinde PLOEŞTI, 30. — Pentru aseară se anunţase sosirea în localitate a trupei evreeşti de artă M. Fiszon. Cu două zile înainte se zvonise că un grup de derbedei va căuta printr-o demonstraţie antisemită să tulbure spectacolul. Aducându-se la cunoştinţa poliţiei cazul acesta a luat măsurile necesare, postând în jurul teatrului numeroşi gardişti. însuşi d. prefect C. Şoarec însoţit de şeful siguranţei A. Popescu au stat tot timpul în sala teatrului. Numai datorită acestor măsuri n’am avut de înregistrat un nou scandal antisemit. Marele incendiu din sos. fiai Bravu DOUA CORPURI DE CASE SI MAI MULTE MAGAZII DISTRUSE. ANCHETA Astă noapte la orele 2 și jumătate a izbucnit un puternic incendiu în soseaua Mihai Bravu. Focul a luat naștere de la o bucătărie de scânduri a imobilului de la No. 116. Din cauza vântului care sufla puternic, flăcările au cuprins întregul corp de case. In mai puţin de o oră, incendiul a distrus toată clădirea, care este proprietatea d-luî Niculae Gheorghe. Din pricina lipsei de apă, focul a cuprins şi un alt corp de case, de la No. 118 proprietatea d-lui N. Călău. Au mai fost nimicite şi mai multe magazii de scânduri. Localizarea incendiului a fost făcută de pompierii posturilor Foişor şi Cometa, care au muncit de la orele 3 la 6 dimineaţa. Toţi locatarii cuprinşi de panică şi-au scos lucrurile în stradă. Ancheta a fost orânduită de procurorul Grădişteanu şi inspectorul Panopol ajutat de comisarul Frunzetti de la circ. 20. Pagubele sunt destul de însemnate. Imobilele distruse n’au fost asigurate. Au rămas pe drumuri, fără adăpost, numeroase familii sărace. Prefectura de politie a dispus adăpostirea lor la diverse instituțiunî. Holera $ azi buletinul oficial de mersul ho- Ieri! are cuprinsul invariabil: ».Nu s‘a semnalat in toată tara nici un caz de holeră“. CAPITALĂ MARELE FURT DE BIJUTERII DIN CAPITALA Mai mult! hoti, care graţie vigilive noastre poliţii nu au fost încă prinşi, s-au introdus în casa d-lui L. Steinberg din strada Sf. Vineri 33, de unde au furat o casetă de argint, care conţinea bijuterii ca : briliante, diamante, brăţări de aur, agrafe cu pietre scumpe, etc. Valoarea acestor bijuterii întrece suma de o jumătate milion. ■........——— ............. Alegerile de la Caransebeş TIMIŞOARA — Alegerile pentru comunitatea de avere din graniţa Banatului, vor avea loc de la 1—10 Septembrie. Toată administraţia liberală a fost pusă în mişcare în vederea acestor alegeri. D. general Corneami, actual comisar al guvernului, a renunţat de a-şi mai susţine candidatura pentru locul de preşedinte al comunităţii de avere. După toate probabilităţile, victoria va fi a d-lui deputat Iile Orzescu, faţă de Constantin Burdea, fost preşedinte pe vremea regimului unguresc şi fost deputat al partidului Tisza-Pista, în parlamentul unguresc. In urma actiunei d-lui Corneanu, deputat liberal, care a dat greş, d-sa se va retrage din politică, ocupându-se numai de afacerile Episcopiei gr. or. din Banat, rămânând si mai departe în consistoriul Diocesan în calitate de assesor şi refererid bisericesc. Pe de altă parte d. general Domasneanu, ne roagă să arătăm, că în condiţiunile în care se fac alegerile pentru comunitatea de avere, d-sa lul poate candida. ÎNTRUNIRILE PARTIDULUI NAŢIO NAL Partidul naţional din Banat, a ţinut în cursul săptămânei trecute, mari întruniri populare în comunele: Hitaşi, Racoviţa, Ficatar, Ghaba (jud- Timiş) şi în Mehadia şi Domoşnea din jud. Caraş- Severin. La aceste întruniri au vorbit d-nii dr. Mihai Gropşanu, senator şi foştii deputaţi dr. Vasile Ghîrciu, Romulus S. Melin, părintele Buracu maiorii Boldea, dr. A. Morariu. — Cor. HIJEVERUL Gradina COLOS şî Cinema LUK Dir. Stan. Marinescu Teaifru V lalGu Cinema Trecui sub o nouă DirecţîiLipe Marele succes afi stagiune! — Operă complectă Premieră CJESNM^EMISASA. (Prințul din Bas Superbă operă americană în 5 acte în rolul principal o nouă stea americană frumoasa artistă AGNES AYRES —La sfârşi: Splendidă comedie în 2 acte — Premieră |p şi continuarea voiajului A S.R. Principelui Carei pi Vederile din India, sosirea la Bombay La Lux reprezentaţiile înc°p la ora 3 jum. p. m. Primul film al Casei Dorian «Ulm MAX UNDER M me) I vrea să divorţez© Ocna Blefitemala Aszî ultima zi ! cu marele artist al Americei HARY CAREY în ultima lui creaţie La fine o comedie cu JOE MARTIN celebra Maimuţă Mlante Premieră ] Grozăviile Affrlce] Un film care impresionează prin grozăviile şi aventurile unor având de luptat cu fiarele cele mai grozave colonişti engleji IP iminului şi Relaţiile autorităţilor poliţieneşti Asupra fraudelor comise la poşta centrală, despre cari ,.Dimineaţa“ a vorbit pe larg, constatând că au fost arestaţi nouă oficianţi de la telegraf cari furau fiecare câte 1000 lei pe zi din taxa urgenţei telegramelor, un conductor de la vagoanele poştale care pune scrisorile din America şi trei oficianţi dela serviciul scrisorilor recomandate, suntem în măsură să dăm astăzi amatoarele amănunte pe care le găsim într'o relaţie a autorităţilor poliţieneşti chemate de organele poştale să ajute la descoperirea fraudatorilor. CINE ESTE AUTORUL PRINCIPAL AL FURTURILOR Direcţiunea generală a poştelor în urma deselor reclamaţiuni primite asupra furturilor de bani din scrisorile recomandate, bănuind că făptaşii ar fi chiar funcţionari de ai poştei, a pus în urmărire pe funcţionarii dea serviciul deschiderii scrisorilor recomandate interne. Comisarul Scarlat Haralamb de la siguranţa Capitalei, fiind însărcinat cu cercetările, a pus în urmărire pe Constantin Ionescu, sefii serviciului, bănuit a fi autorul principal al furturilor. Acesta schimba cupoanele furate din scrisori, prin intermediul individului Stan M. Gheorghe. Stan M. Gheorghe se prezintă la Banca „Fortuna“ în ziua de 24 August, funcţionarului Florea Niculescu, care ştiind că există bănuiala că se fură valori din scrisorile recomandate, şi cum Stan Georghe spunea că cupoanele ce voeşte a schimbat-au fost încredinţate de un funcţionar de la postă, dădu întâlnire lui Stan Gheorghe la restaurantul „Poiana“ unde trebuia să vie şi funcţionarii de la postă să aducă cupoanele. In ziua de 25 August ziua fixată pentru întâlnire, pleând, funcţionarul de la poştă nu a venit, amânând să se întâlnească a dom zi la cafeneaua Schreiber din strada Lipscani. O ARESTARE Stan Gheorghe, care trebuia să se întâlnească cu Florea Niculescu a venit în ziua de 26 August la cafeneaua Schreiber, aducând şi cupoanele. Invitat la poliţie de comisarul Scarlat Haralambie şi fiind cercetat din scurt, s-au găsit asupra lui 406 cupoane diferite în valoare de 90 mii lei, pe care a mărturis că ie are de la funcţionarul Const. Ionescu de la poştă pentru a le schimba. Acesta a fost arestat chiar în localul poştei împreună cu d-na Constanţa Dumitrescu care avea cunoştinţă de faptele lui Ionescu şi nu l-a denunţat. , A doua zi 27 August. Constantin Ionescu de la poştă pentru a le schimb str. Anton Pan No. 23. Asupra lui sa găsit suma de 29875 lei. Chiar de la primele cercetări cotrext a făcut mărturisiri complecte denunţând şi pe complicele sau Traian Niţescu , la biuroul reclamaţiunilor. ALŢI COMPLICI Ionescu a schimbat în ziua de 26 August 167 acţiuni a 500 lei ale societăţei petrolifere Astra“ la sediul societăţii prin intermediul lui Dumitru Lăzărescu care lucra cu funcţionarii Wolfgrug de la „Astra“ şi Ioan Mihail de la Distribuţia petrolului din strada Budişteanu. Teatrul Carol cel Mare (Eforia) Trupa Israelită de operete Askenazy in frunte cu celebrii artişti americani Mary Picon şi Jacob Kalich JOI 31 August era 9 şi un sfert ZIPKE FIJER Comedie Muzicală in 4 acte de Freîmanţi Kalich Muzica de Krististe Biletele se află de vânzare la Agenţia Tea- Ttronlă Română din Pasagiul Imobiliara. Scrisori din Be*eia BmEaSBSBISffiESaKHSAMHI Incidentul cu titlurile românești Un demers pe lângă guvernul român fusrisarea balonului belgian în România d iai--Belgia • , • I I lin •■ii» ■ I I ■'■I« Bruxelles. 22 August. — Ziarele române şi mai cu seamă „Adevărul“ s’au ocupat de balonul „Beîgica“ şi de pilotul lui Demuyter. Acest rege al aerului este unul din cei mai buni aeronauţî din lume. E pentru a doua oară câ el câştigă Cupa Gordon Benett dar.. ne-a făcut să-l ducem mult grija. Prima depeşă semnalând aterisajul său anunţa de asemeni că balonul ar fi scăpat. Ori, acesta era un caz de descalificare. Aviatorul ar fi putut să se coboare la Budapesta și de acolo să se ducă cu trenul în România. . Dar circumstanțele, au voit din fericire ca martori irecuzabili să probeze că Demuyter s’a coborît chiar în România. * Am tradus pentru Aéro-Clubul din Belgia articolul consacrat de Adevărul aterisajului balonului ,,Belgia“ şi i-am remis numărul în care a apărut astfel că ziarul român va fi preţios păstrat în arhivele acestei societăţi. PROGRESELE AERONAUTICEI Ştiinţa dirijăre! baloanelor libere a făcut mult progres de când s’a stabilit Cupa Gordon Benett şi printre aeronauţî e sigur că Demuyter este acela care ştie să folosească maî bine curentele aerului. El a studiat mult direcţia vântului şi ştie să găsească pe acela care-î convine. A expus teoriile lui unui ziar elveţian şi frumoasa lui reuşită probează că a avut dreptate. Anul trecut, fără de un accident stupid, el ar fi câştigat desigur şi ar fi actualmente deţinătorul Cupei Se ştie că aeronautul trebue să câştige premiul trei ani dearândul pentru a fi declarat, definitiv învingător. In orice caz, Belgia va avea onoarea, anul viitor, de a organiza concursul. Nu pot termina această notă fără a spune excelenta impresie făcută in Belgia de recepţia organizată în onoarea lui Demuyter în ţara dv. cum şi de toate înlesnirile ce i s’au pus la dispoziţie spre a-şi repatria balonul. Relaţiile amicale dintre cele două ţări nu pot decât să câştige prin aceasta. SERBĂRILE CLOPOTELOR Zilele acestea am avut la Malines, nişte serbări ale clopotelor de neuitat. E un fel de instrument compus din mai multe clopote care formează câteva octave şi sunt puse în mişcare prin nişte ciocănaşe legate de Un clavir. Dar acastă claviatură e ceva mai mare ca aceea a unui pian: se cântă pe ea cu lovituri de pumn şi de picioare. Graţie diferitelor îmbunătăţiri aduse instrumentului de clopote din Malines — cel mai frumos din Belgia — se poate obţine efecte minunate de putere, dulceaţă şi expresie. Altădată, o ureche neexperimentată nu putea înţelege cântecul executat de instrumentul clopotelor; astăzi însă cel dintâi venit înţelege dintr’odată. : TITLURILE ROMANESTI DIN BELGIA Ziarele belgiene, fac mare gălăgie în jurul unui fapt care interesează România. Guvernul român a decis să nu plătească titlurile româneşti deţinute de belgieni şi aceştia nu pot proba că posedă aceste titluri dinainte de 1 August 1914. Mai întâi, toţi se miră de alegerea acestei date, fiindcă România nu a intrat oficial alături de Antanta decât cu 25 luni mai târziu. Guvernul român afirmă, fără nici o probă, că belgienii au cumpărat o mulţime de valori româneşti supuşilor Puterilor centrale. Trebue ca cineva să cunoască prea puţin pe belgieni ca să afirme una ca asta. Ura împotriva germanilor este aşa de mare încât chiar azi ei refuză de a face afaceri cu nemţii. In toate zilele, ziarele publică scrisori dispreţuitoare de ale comercianţilor belgieni ca răspuns la „ofertele de serviciu" germane. Nu, belgienii n’au cumpărat titluri româneşti în Germania şî chiar dacă câţiva au făcut’o, ei ar constitui o minoritate fără nici un fel de influenţă, os ţiuiţi a nu ţnauitu ‘ciStagur stabilească origina titlurilor, acţiunilor, obligaţiilor, bonurilor de tezaur ce deţine. Deci nimeni în Belgia nu poate face dovada originea titlurilor sale şi a pretinde asta înseamnă a refuza să faci faţă obliaraţiilor luate. In consecinţă, guvernul belgian, a făcut energice protestări pe lângă guvernul român şi se speră că acesta nu va căuta să-şi îndepărteze prin acest gest simpatia unei ţări prietene. I. GRIGNARD Un scandal în p Inşi IAŞI. Aseară în gară, un plutonier urmat de un soldat, nemulţumit cu lămuririle, cu privire la plecarea trenului pentru Paşcani, date de un sub-şef de gară, provocă un scandal enorm, ameninţând toată lumea. Intervenţia ofiţerului de gardă, uncapăt scadalului, care amnînta să ia proporții mari. — D. TELEFOSII NOASTRE Direcfia Centrala a Secretariatul Provincia ELE 57/72 6^67 4S/ZS 2473 1G66 limbfilomatii Măsurile luate prin deriziunea din 12 August a. c. contra localităţilor contaminate de holeră din Polonia, se întind şi asupra localităţilor Bialostok, Zamosc şi Baranowicze, unde s’au constatat cazuri de holeră. La primăria oraşului Bârlad s’au descoperit grave nereguli cu contingentarea. D. inspector administrativ Goma a fost însărcinat să facă o anchetă. Termenul pentru judecarea recursului în procesul comuniștilor care a avut loc in Dealul Spirei» a fost fixat de către Consiliul de revizie al armatei pentru ziua de 7 Septembrie. D. M. Filipescu-Drăgășani a fost numit membru în comisia interimară a Capitalei în locul decedatului Th. Petrescu-Ciorobea. Din cauza numărului restrâns al calătorilor pe linia Praga-Carlsbad, ministerul căilor ferate cehoslovace a dispus ca vagonul de dormit București-Carlsbad şî înapoi, de la trenurile accelerate 9 şi 10, să nu mai circule de la 1 Septembrie 70nic decât între Bucureşti şî Prags gara Wilson şi înapoi. De mâine, Vineri, se va pune în circulaţie un tren pentru transportul cerealelor între Ploeşti-Ţândăreî-Feteştî-Constanţa. D. R. Georgian directorul viticulturei din ministerul agriculturei — s’a înapoiat de la congresul viticol din Ardeal — unde a fost reprezentantul oficial al ministerului. Direcţia viticulturei din ministerul agriculture! a adresat o circulară prefecturilor prin care cere a se atrage atenţia micilor podgoreni de a nu recolta viile prea de timpuriu, întrucât vinurile recoltate ar fi prea slabe în alcool şi legea combaterea fraudelor prevede că vinurile mai slabe de 6 şi jum. grade nu se pot pune în circulaţie, aşa că se expun rigorilor legei. Viile din regiunea Ardealului se prezintă în foarte bune condiţii de vegetaţie şi sănătate în anul acesta. Rodul de asemenea e sănătos şi promite o recoltă frumoasă cantitativ şi calitativ. In cursul lunei August s-au exportat prin Galaţi 120 de boi, 247 berbeci pentru Contantinopol cu vaporul „Thetis“. De la 1 Aprilie la 10 August 0, s-a prins în apele Statului, afară de Delta Dunării, o cantitate de 5 milioane 361.656 kgr. peşte proaspăt de la care Statul câștigat, ca parte ce i se cuvine, suma de 8 milioane 400 de mii lei. Examenele particulare la cele comerciale din întreaga încep la 5 Septembrie. școalară, Parcul OTETEUȘANU Comp. Lirică Leonard Joi 31 August Mazurca lastră Vineri 1 Septembrie Lăutarul Teatrul ,Femilia1 Cu începere dela 1 Sept. Program absolut nou MKO pentru prima oară în România | Cantante itaio-Napoletane La Beillere Disensa Italiană Duo Arizona Dans in clasice KI-KI-JON-KQDAKE Mare atracţie Japoneză. i plus 20 numere, de canto şi dansuri trasice. asa«»—wmmm Avis Scelar in urma dispoziţiunilor luata de onor. Ministerul Instrucţiunei Publice Comunitatea Evanghlice va redeschide aşezămintele ei şcolare Luni 11 Septembrie dimineaţa, înscrierile incep la 25 August. Eforia comunităţi Evanghelice Strada Luterană No. 10. Primul Prezicător,Romar „Savescu6* Cu Invenţia sa proprie în Calcul „CIFRELOR“ prezice, Descopere lămureşte orice MISTER din „VIAŢA” deci nu vă CĂSĂTORIŢI, nu DIVORŢAŢI, nu plecaţi la drum, nu incpieţi nici o alaiere, nu urmăriţi, nu descurajaţi printro Consultaţie veţi afla totul,precis, SIGUR, SERIOS, persoaelor SERIOASE. Discreţia sigură. In prov . Ciu prin scris. Cons. 9—12, 3—7. Str. Justinian No. 6 (prin str Polonă? Dumineca dupeasă repansig Un Imobil în BirreşU la Periferia de vânsare cu preţ şi conchttuni avantajoase, cottinunându-se dintr’un teren: In suprafaţă de 10.000 metri pătraţi foarte bun pentru orice fel de industrie, casă bonă de locuit, liberă cu 6 încăperi, locul noii de fabrică, grajduri şi diverse alte dependinţe. Oferte căsuţa constală No. 178 Bucureşti LiUj Uu.ua utj |i .t Fost medic de spital SIFILIS, VENERICE Injecţiuni intravenoase nedureroas CONSULTS—io am. 1—3și 5—s p.m, Strada Carol No. 52. Telefon *8,5? Un mic congres al funcţionarilor E nordul Moldovei IAŞI. — Funcţionari! din nordul Moldove! proectează ţinerea unui mic congres» înainte de data fixată pentru întrunirea delegaţilor funcţionarilor pubile! la Bucureşti-Rămâne numai de fixat oraşul şi data consfătuire! antemergătoare. — D. f»» . HaBBHHSHB»!S»ESa«ns /ffiB mâni. piept, seinul pat de sânge tusa Jf 11 IP paliditate se vii lul Jlf §§[ dică prin Shopw in Vertes, rem r. • mai eficace. 4 stic le franco 120 lei de la Farm. VitRei*"!«* I.nm«« ‘ Dr. A. ian@&i á