Adevěrul, august 1936 (Anul 50, nr. 16109-16135)

1936-08-01 / nr. 16109

Sâmbătă I flingtist 1936 Tragicul accident de pe aeroportul Băneasa Căpitanul aviator Olteanu s-a prăbușit dri dimineață in tip ce ateriza pe aeroport ► • M Un tragic accident care a îndoliat din nou aripile românești și care a avut ca urmare moartea căpitanului aviator Oăteanu 9 dintre cei mai buni dintre piloții noștri militari, s’a întâmplat di dimineața pe aeroportul Băneasa. Căpitanul Olteanu făcea serviciul la escadrila de experiențe din flotila Pipera. La această escadrilă se afla spre verificare un avion de pasageri de construcție americană Lockheeden on. Aparatul urma să fie predat aviației civile, pentru a fi întrebuințat pe una din liniile sale aeriene. Acest avion a fost adus în țară în anul 1933 de către un consorțiu american, care intenționa să ia în concesiune exploatarea liniilor civile românești. Tranzacția nu s-a încheiat, dar avionul a fost cumpărat pentru uzul subsecretariatului de stat al aerului de către conducătorul aviației de atunci, d. inginer Radu Irimescu. UN AVION GREU DE PILOTAT Aparatul prezenta pentru vremea aceia o formulă foarte îndrăzneață. De construcție aerodinamică, foarte mult încărcat pe metru pătrat, avionul realizează o viteză medie de 300 km. la oră. Are însă în acelaș timp dezavantajul că aterizează cu 130 km. la oră. Din aceste cauze pilotarea avionului este foarte dificilă.. Dintre piloții români numai doi au pilotat acest avion până astăzi. Locotenentul Papana a dus avionul la Brașov unde a fost supus unei revizuiri de către fabrica I. A. R. iar căpitanul Olteanu a făcut diverse zboruri prin țară având la bord diferiți conducători ai aviației. Era totodată datorită marilor sale calități de zburător, și pilotul român ales pentru a i se încredința avionul, după cumpărarea lui dell. americani. Avionul are cinci locuri de pasageri, este prevăzut cu un motor Pratt Whitney, de 450 cai putere, și este de acelaș tip cu aparatul cu care celebrul aviator american Will Post a bătut în anul 1934 recordul de viteză în jurul lumii, ocolind globul în 7 zile. Conducătorii aviației civile când au primit înștiințarea că li se pune avionul la dispoziție, cunoscând dificultatea cu care se pilotează un astfel de aparat, au cerut ca el să le fie predat de către un pilot militar pe aeroportul Băneasa unde urma să se facă o adevărata școală cu câțiva piloți care să conducă în viitor avionul pe diferitele linii, pe care ar fi fost întrebuințat. După verificările făcute la escadrila de experiențe, căpitanul Olteanu, a primit însărcinarea să-l ducă pe aeroportul Băneasa și să-l predea aviației civile. La ora 10 fum, când căpitanul Olteanu s-a hotărât să plece, d. comandor Rang, comandantul bazei Pipera, l-a sfătuit să amâne zborul pentru după ce va trece căldura, deoarece atmosfera nu este prea prielnică pentru zbor. Căpitanul Olteanu însă a insistat să plece pentru a preda mai curând avionul. La bordul avionului a mai luat loc mecanicul Ploeșteanu de la aviația civilă, însărcinat să se ocupe de ingrijirea avionului. La flotila Pipera își face stagiul și soldatul Haralamb Simeon, care pasionat de aviație a obținut brevetul de pilot încă de vremea când era civil. El a rugat să ■ fie luat la bord până la aeroportul Băneasa, ceea ce căpitanul Olteanu a admis: , CUM S’A PRODUS ACCIDENTUL ! Decolarea s’a efectuat în condițiuni bune. După treizeci de secunde de zbor, avionul era deasupra aeroportului Băneasa. Căpitanul Olteanu a așezat avionul pe linia de aterisare coborând din direcția satului Mogoșoaia. Pilotul a făcut obșnuitele manevre de aterisare, a redus motorul, micșorând viteza și se pregătea să prindă terenul de aterisare. La un moment dat însă și-a dat seama că a luat panta de aterisare prea scurt și că prin urmare nu va mai putea prinde câmpul aeroportului. In mod normal căpitanul Olteanu trebuia să repaie motorul în plin și zborul planat a reușit la început. Avionul a trecut deasupra șosel și din fața aeroportului și nu mai a»vea decât 50 de metri pertu a ajunge pe terenul aeroportului. Ln acel moment îoresă aparatul a intrat în pierdere de viteză și a căzut brusc spre pământ. Roțile au atins terenul la câțiva metri în fața noului gard de beton și ® zile de sârmă care înconjoară aeroportul. Avionul a făcut un bond, după care a pătruns în gardul de beton, dărâmându-l pe o întindere de 20 de metri. Ciocnirea cu pământul și cu zidul a fost extrem de violentă. Bucăți întreții de beton au fost dussă-și continue zborul. La viteza vertiginoasă a avionului însă, hotărârile trebuesc luate instantaneu. Căpitanul Olteanu bazat pe calitățile sale și sigur că avea avionul în mână, a ales altă cale. A încercat să aducă avionul în zbor planat pe aeroport. Din cauza căldurii excesive însă aerul era rarefiat și atmosfera nu permitea realizarea unui zbor planat în condițiuni prea bune. Avionul pierde în astfel de împrejurări în mare măsură din calitățile sale de sustentațielocate și aruncate la mare distantă. Jumătatea din față a avionului a fost complect distrusă. Motorul a fost aruncat la vreo 20 de metri de avion. Cabina pilotului nu mai există. Aripa dreaptă a fost complect sfărâmată, în timp ce aripa stângă a rămas neatinsă. Roțile, împreună cu trenul de aterisaj al avionului, au rămas în afară de gard, rupându-se în momentul în care s’a produs șocul cu pământul. Partea dinapoi a avionului a rămas intactă. Accidentul s-a produs în fața organelor aeroportului. La fața locului au alergat imediat d-nii Simion, comandantul aeroportului, Dacian, șeful traficului și locotenentul dr. Marcel Scărlătescu medicul aeroportului. Prăbușirea avionului Zilișteanu și căpitan inginer Frumosu, de la direcția tehnică, căpitan Pipa, șeful serviciului L. A. R. E. S. etc. Din ancheta făcută la fața locului și din declarațiile celor doi supraviețuitori s’au stabilit împrejurări, așa cum le-am relatat mai sus, în care s’ai produs aciddentul, înmormântarea căpitanului Olteanu va avea loc Vineri la cimitirul Ghencea. D. N. Caranfil, subsecretar de stat al aerului care se află in Franța a fost Informat telefonic asupra tragicului acident întâmplat. D. Caranfil a fost profund impresionat de moartea căpitanului Olteanu pe care-l considera ca unul dintre marii noștri piloți de linie, și căruia intenționa să-i încredințeze pilotarea avionului pe care subsecretarul de stat al aerului l-a achiziționat in Anglia pentru călătoriile sale personale. De altfel peste câteva zile, căpitanul Olteanu urma să plece din nou la Londra, pentru a aduce acest avion, tip de Havilland-Dragon pe calea aerului la București. O. CERNEA Accidentul dte era de la Băneasa. Avionul prăbușit Moartea căpitanului Olteanu De sub sfărămăturile cabinei de pilotaj a fost scos oribil mutilat căpitanul Olteanuu. El are fractura bazei craniului și a oaselor feții precum și fractura picioarelor. In stare muribundă a fost transportat de urgență la spitalul Militar unde a încetat din viață. Mecanicul Ploeșteanu și soldatul Haralamb Simeon au avut mai puțin de suferit, deoarece cabina de pasageri în care se aflau nu a fost distrusă. In momentul șocului, scaunele și ferestrele cabinei au fost sfărâmate. Cei doi ocupați au fost violent loviți de pereții cabinei. Mecanicul Ploeșteanu are coastă ruptă și unele leziuni, dar o stare a sa nu prezintă nici un pericol. Soldatul Haralamb Simeon are contuziuni pe tot corpul. Ei au primit primele îngrijiri la infirmeria aeroportului după care au fost tansportați la spitalul Militar. PERSONALITATEA CĂPITANULUI OLTEANU Prin moartea căpitanului Olteanu aviația noastră militară pierde pe unul dintre piloții cei mai valoroși. Căpitanul Olteanu era poate cel mai bun pilot de linie dintre aviatorii militari. Acum câteva zile căpitanul Olteanu a sosit de la Londra de unde a adus pe calea aerului un avion De Havilland Dragon, destinat aviației noastre civile. Căpitanul Olteanu are în urma sa o carieră strălucită. A fost, mai mulți ani, pilot de linie pe distanța Cluj—București, a participat la raidul escadrilei românești care anul trecut a făcut raidul București-Capetown și înapoi. A absolvit cu succes școala de sbor fără vizibilitate. La un concurs care a avut loc in țară acum câțiva ani, căpitanul Olteanu s’a plasat al doilea din 80 concurenți. In ultimul timp datorită marelor sale calități, a fost numit pilot la escadrila de experiențe de la flotila Pipera. Căpitanul Olteanu este căsătorit. El moare în vârstă de 33 de ani. ANCHETA îndată ce s-a aflat de tragicul accident au sosit pe aeroportul Băneasa de comandor Ramiro Enescu, directorul general al aerului comandor Vasiliu, șeful de stat major al aviației, comandor Scarlat Rădulescu directorul aviației civile, inginer LA PYSTIAM Fostul președinte de consiliu al republicei cehoslovace d. Fr. Utsrzal cu soția sa în cură la băile termale Pystian (Cehoslovacia) A DUM £RUL Be§ Ta»* ■& .■-.. Mișcare in înaltele comandamente Am anunțat la timp că, in curând, se vor face o serie de numiri în înaltele comandamente. Eri am publicat numirea d-lui general Ilasievici în postul de comandant al corpului 2 armată și a d-lui general Prodan în postul de Inspector general de armată. Prin moartea generalului Condeescu, în postul de inspector general al comandamentelor teritoriale care rămăsese vacant, a fost numit d. general Toma Dumitrescu, comandantul corpului de armată Iași. D. general Atanasescu a fost numit comandantul corpului de armată Iași. Care e sfârșitul romanului lui Const. Stere O INTERESANTA DECLARAȚIE A D-LUI SENATOR ION BOTEZ IAȘI, 29. — Ieri s’a reîntors în localitate d. prof. loan Botez, senator, care după cum se știe, este executorul testamenaru lui Const. Stere. D. prof. Botez, într’un cerc de prieteni din Iași, s’ar fi exprimat că în continuarea ciclului de romane ale lui Stere, se găsește în manuscris ideea sfârșitului dramei tumultoase a lui Vania Răutu și anume: El este ucis cu un glonte de către un adept al dreptei. Exercițiile de apărare aeriană a Angliei LONDRA, 29. (Rador). Azi după amiază a început a doua fază a ultimului a de exerciții pentru apărarea aeriană a Marii Britanii. Exercițiile vor dura 24 ore și vor consista din bombardări de zi și noapte în sudul Angliei. La aceste manevre iau parte 100 avioane. D. mareșal Averescu a plecat in străinătate D. mareșal Averescu a plecat la Kissingen spre a-și face cura d-sale obișnuită. Petrolul românesc pentru Italia va fi furnizat de Germania? Ni se telefonează din Paris. Ziarul „Le Matin” publică următoarea telegramă: „Se anunță din Berlin că tratativele între Berlin și Roma sunt foarte avansate, cu privire la aprovizionarea viitoare a producției de petrol românesc în Italia. Pe baza noilor aranjamente, petrolul destinat Italiei, care era, până acum, încărcat direct în portul Constanța, via Istanbul, — fapt care implica trecerea prin strâmtori — va fi cumpărat de azi înainte. In contul societăților germane și îndreptat în vagoane cisterne spre porturile germane. Aci va fi încărcat în tancuri și cisterne, cu destinația Italia dat fiind că Germania e complect utilată in această privință”. a plângere a d-lui Virgil Madgearu către primul procuror D. Virgil Madgearu, a următoarea plângere, d-lui adresat prim- procuror: Domnule Prim-procuror. Ziarul „Porunca Vremii“ (An. V. No. 464, Miercuri 29 iulie 1936) sub titlu „D. V Madgearu dă ordin gărzilor țărănești să-i extermine pe legionari“ publică textul unei „circulări confidențiale ce ași fi trimis-o, în calitatea mea de secretar general al partidului național-țărănesc, organizațiilor județene, în sensul amintit în textul articolului. Cum n’am dat nici o circulară de acest fel și textul publicat în ziarul susnumit este pedeantregul inventat, vă rog a dispune a se face cercetări pentru a se descoperi autorul falsului Fac această cerere, pentru că prin acest fals, invocându-se pretextul inventat că ași fi dat „ordin gărzilor țărănești să-i extermine pe legionari”, se urmărește a se ațâța spiritele tinerilor din „Uniunea națională a studenților creștini români” împotriva mea, pentru a se creia atmosferă prielnică și justificare pentru executarea asasinatului urzit împotriva mea, potrivit hotărîrii dela congresul din Tg. Mureș. In acelaș timp vă semnalez, că numitul ziar a mai publicat și alte articole de provocare la asasinat împotriva mea. Primiți, vă rog, procuror asigurarea Domnule Primitimei mele deosebite. Virgil Madgearu Un copil răpit de un vultur uriaș VIENA, 29. (Rador). — In Alpii austriaci, în apropiere de satul Literna, un copil în vârstă de un an, pe când se juca pe o pajiște, a fost răpit de un Vultur uriaș, sub privirile îngrozite ale părinților lui. Pagina 3-a Eri a fost cea mai călduroasă zi din Iulie S'a înregistrat la umbră 40 de grade și aproape 60, la soare pe sol Simunul, vântul arzător al Saharei, a revărsat aer foarte fierbinte spre sudul Europei. De la Gibraltar până la Bosformările calde s-au transformat în mări fierbinți. Valul de aer ecuatorial deslănțite furtuni. In Spania au fost ruperi de nori, Mediterana e agitată pe litoralul francez, furtunile se propagă acum spre Italia. Era a fost la București una din cele mai călduroase zile de Cuptor cunoscute vreodată. Aeroportul Băneasa a înregistrat 38 grade la orele 13, în aer liber. Termometrele din centrul Capitalei arătau 39 grade la umbră, 55 grade la soare pe sol. Intre orele 13—15 au apărut la București nori de forma cumulonimbus. Fără acești nori căldura ar fi atins 40 grade la umbră. Din cauza căldurii, străzile Capitalei au fost aproape pustii în zilele de 28 și 29 Iulie, în orele amiezii. Zăpușala în noaptea de 28 spre 29 Iulie a fost la București atât de puternică, încât majoritatea locuitorilor n’au putut adormi decât spre revărsatul zorilor. In România avem acum climatul Marocului. Arșița e generală, în câmpie, la mare și la munte. Căldura cea mai intensă din Europa a fost ori pe Bărăgan și la București. In județul Ialomița caniculara a atins 40 grade la umbră, aproape 601 grade la soare pe sol. Dăm mai jos maximele în ultimele 24 ore. Sunt înregistrări la umbră. Ultimele două zile de Iulie vor fi caniculare, dar e probabil să avem transit de nori, ce vor tempera arșița. Pe alocuri averse. De 5 ani, dela 1931, n’am mai avut un Iulie atât de fierbinte. Dela 1883, de când s’a fundat Institutul Meteorologic până în prezent, nu s’a cunoscut un număr atât de mare de zile cu temperaturi mai mari de 34 grade la umbră. August ne rezervă furtunile Perseidelor și câteva zile răcoroase. L. FLORIN reni 34, a suferit un atac de insolație și a căzut în stradă. I s-au dat imediat ajutoare, dar după câteva minute a încetat din viață. Tot din cauza căldurii, ștrandurile de la Prut au fost tixite în cursul zilei, iar tramvaiele și autobuzele au un caz mortal de insolație la Botoșani BOTOȘANI. Un val de căldură cum nu s’a mai pomenit, s’a abătut azi asupra orașului și județului Botoșani. Termometrul s’a ridicat la prânz la 55 grade Celsius. Din pricina caniculei toată activitatea a fost literalmente sistată. Zăduful și moleșeala au împiedicat lucrul la autorități și în magazine. Faptul că de câteva zile la Botoșani nu este apa decât la 10 dimineața a făcut ca să se resimtă și mai mult căldura. Numeroase persoane au fost lovite de insolație, înregistrându-se și un mort. Femeea Elena Ciubotaru din suburbia Curtoaia pe când își îngrijea de zarzavaturi din cauza căldurei a sucombat. Sărata 40 grade București 39 „ Băneasa 38 Galați 37 „ Iași 36 „ Botoșani 35 „ Sinaia 31 „ Predeal 28 „ Căldură înspăimântătoare pe litoral uri la Constanța s’a înregistrat 58 de grade la soare și 46 la umbră CONSTANȚA. 29. — Căldurile caniculare din ultimele zile au atins astăzi maximum. La soare, termometrul a marcat 58 de grade, la umbră 46 iar pe sol 52 de grade. Nisipul de pe plaje s’a încins astfel încât nu a putut fi călcat cu picioarele goale. La plaja „Trei Papuci“ s’au înregistrat două cazuri de insolație. Arșița din ultimele zile a dăunat mult porumbului. In întreaga Dobroge se simte mare nevoie de ploaie, pentru salvarea porumbului. CONSTANTA SE VA ALIMENTA CU GHIAȚA DE LA PIREU? CONSTANȚA. 29. — Față de specula odioasă la care se dedau fabricanții localnici de ghiață, cari profitând de lipsa gheții naturale o vând pe cea artificială cu 3 lei kgf. — această ghiață pe lângă că este scumpă dar este fabricată la minus 6-8 grade in loc de minus 15 grade, așa că rezistă foarte puțin — acum câteva zile au sosit în localitate doi fabricanți de ghiață din Pireu, care studiază posibilitatea de aprovizionare a pieții locale cu ghiață importată din Grecia. La Pireu ghiața artificială costă atât de puțin, încât fabricanților greci, le convine să desfacă în detail la Constanța, ghiața cu prețul de doi lei kgf., — în această sumă intrând și transportul acesteia cu vaporul cum și câștigul. In cazul că fabricanții greci, vor întâlni înțelegere din partea autorităților, ei vor închiria două cargoboturi în hambarele cărora vor depozita ghiața acoperind-o cu paie. Prin importarea gheții, fabricanții localnici vor fi siliți să scadă prețul acesteia la 2 lei kilogramul. Val de căldură la Cernăuți Mai multe cazuri de insolație, dintre cari unul mortal CERNĂUȚI, 29. — Datorita ploilor căzute in timpul nopții, s’au înregistrat la Cernăuți câteva zile ceva mai răcoroase. De două zile însă, in care timp n’a mai căzut nici un strop de ploaie, s’a abătut un nou val de căldură caniculară. Arșița e cumplită, atât la Cernăuți, cât și în împrejurimi. In deosebi, ori toată ziua, căldura a fost insuportabilă. S’au înregistrat aproape 40 de grade, ceea ce e foarte mult pentru regiunea noastră. In timpul zilei, circulația a fost aproape inexistentă pe străzile orașului. Din cauza arșiței s-au produs și câteva cezuri de insolație, din care unul mortal. Ceferistul Ioan Kibics, in vârstă de 54 de ani, pe când se înapoia spre locuința sa din strada Călugă- Ciocnire intre o autocamionetă și un automobil, lângă Ploești Patru călători grav răniți PLOEȘTI. 29.— O ciocnire între o autocamioneta și un automobil, de pe urma căruia avem de înregistrat patru victime, s’a întâmplat astăzi după amiază, pe șoseaua națională Ploești — Predeal. Iată împrejurările în care s-a petrecut acidentul: Mașina cu No. 1174 Br., venea de la Brașov spre orașul nostru. La 15 km. depărtarea de Ploești, automobilul a fost ajuns din urmă de autocamioneta cu no. 5136 PL, care mergea cu mare viteză. Șoferul autocamionetei, voind să o ia înaintea mașinei de Brașov, a virat spre stânga. Cum virajul a fost făcut prea scurt, camioneta a isbit cu putere aripa din spate a mașinei de Brașov și a aruncat-o în șanțul școalei. Automobilul a fost complect sfărâmat. Patru pasageri care se aflau în el, au fost apucați dedesubt și grav răniți. Călătorii dintr’un automobil care trecea tocmai atunci pe șosea, s’au apropiat de locul accidentului și au sărit în ajutorul răniților, scoțându-i de sub sfărimăturile marșinei. Victimele: Bartolomeu Rădulescu , de 45 ani, strada Castelului 86 Brașov; Dumitru Bărbuceanu, 29 de ani, de loc din orășelul Urlați, Prahova, Ilie Mihăilă, de fel din comuna Carol I, jud. Roman și loan Dombar, de 26 de ani, din Miercurea Ciucului, au fost transportate la spitalul „Boldescu”, din Ploești. Aci. d. dr. Bottez, medicul șef al spitalului, împreună cu internii de serviciu, a făcut imediat intervențiile chirurgicale necesare și a pus pe răniți în afară de orice pericol. Conducătorul camionetei cu no. 5136 PS., văzând isprava făcută, a dat viteză și a dispărut. El a fost pus în urmărire. ,D. Atlee va vizita Rusia I LONDRA, 29. (Rador). — Azi după amiază s’a anunțat că d.Attlee, șeful grupului parlamentar laburist, va pleca Marți în Uniunea Sovietelor. Se afirmă că in cursul călătoriei sale, d. Attlee va avea întrevederi cu mai mulți conducători ai Uniunii Sovietelor.---------------- ■ tsm-------------| Citiți „Realitatea ilustrată“ La Vaslui VASLUI, 29. — Valul de căldură ce s’a abătut asupra regiunei noatre persistă. Eri s’a înregistrat la soare 56 grade. Munca câmpului se desfășoară greu din cauza lipsei de ploaie. Porumbul este în mare parte compromis. După cum am mai relatat, pe aceste canicule distrugătoare, populația orașului nostru este complect lipsită de apă potabilă, primar al orașului Dumitru Țaicu sesizat de acest fapt a plecat la București pentru a obține un ajutor de la minister ca să poată executa lucrările de mărire a debitului de apă potabilă. Scufundarea unui șlep 15 PERSOANE ÎNECATE CHICAGO, 29. (Rador). Pe lacul Michigan s’a scufundat azi un șlep. Din cei 23 membri ai echipagiului, 15 s’au înecat. O impresionantă declarație a d-lui Baldwin LONDRA, 29. (Rador). — D. Baldwin, președintele consiliului, a primit azi pe foștii luptători canadieni, veniți în pelerinaj pe câmpurile de răsboiu din Franța. „Sunt convins că dacă morții s’ar putea scula azi din morminte, n’ar mai fi răsboiu, a declarat d. Baldwin pelerinilor. Dacă Europa și lumea întreagă nu pot găsi alt chip de a rezolva neînțelegerile decât prin răsboiu, — chiar acum când mai găsim încă și mai îngropăm corpurile acelora cari au căzut cu 20 ani în urmă, — atunci lumea merită să piară“. Comisiunea pentru anchetarea dezordinilor din Palestina LONDRA, 29. (Rador). — Lordul Peel a fost numit președintele comisiunii însărcinată să ancheteze dezordinele din Palestina. D. Ormsby Gore, ministrul coloniilor, a anunțat în ședința de azi după amiază a Camerei Comunelor că această comisiune își va începe lucrările în Palestina după ce se va fi restabilit ordinea. COMPUNEREA COMSIEI Comisiunea este alcătuită astfel: președinte, lordul Peel, vice-președinte, sir Horace Rumbold; membri, sir Maurice Carter, sir Laurge Hammond, sir Arnold Morris profesorul Reginald Cooper Secretar este d. J. Martin din Ministerul Coloniilor. Comisiunea nu-și va începe lucrările decât după ce ordinea în Palestina va fi fost complect restabilită. ■ - ———----------- Starea de asediu a fost ridicată, în Irak BAGDAD, 29. (Rador). — Starea de asediu care fusese proclamată în întreaga regiune centrală a Irakului, in urma revoltei din luna Aprilie, a fost ridicată. Toți rebelii au fost dezarmați. ■ —■ . Prăbușirea unui zid O FEMEE UCISA CRAIOVA, 29. — Un zid vechi s’a prăbușit peste femeea, Maria Ciuciulete din comuna Catane, omorînd-o UN SUPLIMENT SPECIAL PENTRU DOAMNE DE LOLA IONESCU MARIȚA Blondă nu brună. — A fost odată un cățeluș. — Azur și soare. — Un popas. — Zece minute de gimnastică. — Gastronomie. TECHIRGHIOL TE DAU DE GOL 200 de fotografii — Planșe — Capete de expresie — Nuduri — Vedete 160 pagini în culori la heliogravură — 25 lei. de NICON