Adevěrul, mai 1937 (Anul 51, nr. 16338-16360)

1937-05-06 / nr. 16339

Pagina 4-a ADA Gloria filmului rusesc VLADIA KORSAKOV I* fi « Jurnal — €9toip?e€t^r® WALT DISNEY ........... ......... *...alfa ■ 1 ........—... —............ .......^---- ~...........to.......» . „Adevărul“ economic Modificarea legii pentru reglementarea comerțului de bancă Noua alcătuire a Consiliului Superior Bancar S'a semnat decretul regal prin care sunt numiţi membri în consiliul superior bancar d-nii: Mitiţă Constantinescu, guvernatorul Băncii Naţionale; M. Lazeanu, secretar general al ministerului de finanţe şi Petre Ghiaţă vice-preeşdinte al Camerei, delegaţi ai ministerului de finanţe; C. Angelescu, fost guvernator al Băncii Naţionale, ca delegat al marilor bănci; I. Mitilineu, din partea băncilor mijlocii; Eugen Savu, delegat al Băncii Naţionale şi Victor Slăvescu, delegat al Creditului Industrial. Nouile numiri sunt conforme cu prevederile legii pentru organizarea şi reglementarea comerţului de bănca, cum şi modificarea consiliului superior bancar, promulgată dea curând. Prin modificările intervenite, acest consiliu capătă pe de o parte caracterul de instituţie de stat, funcţionarii săi fiind asimilaţi cu funcţionarii publici — supuşi aceloraşi criterii de alegere şi stabilitate — iar pe de alta, rolul unei înalte magistraturi, întrucât poate da unele hotărîri fără motivare, ţinând doar socoteală de oportunismul economic momentan. Deciziile consiliului sunt executorii de drept. Totodată s’a creat si dreptul de apel, precum şi asistenţa avocaţială cu concluzii orale, ceia ce nu exista în fosta lege. Apelurile se judecă de către Curtea de Apel în Camera de consiliu, iar nu în şedinţă publică. Deciziunile Curţii sunt atacate în recurs, la Casaţie. FUNCŢIONAREA INTREPRINDERILOR BANCARE Noua lege aduce apoi o sumă de precizîuni şi inovaţii. Astfel, pe viitor nu se vor mai da autorizaţii de funcţionare nouilor bănci, dacă nu s’a făcut dovada că s’a vărsat jumătate din capital. Deasemeni atribuţiunile judecătorului dela registrul comerţului trac asupra tribunalului. La fel şi vizele de publicare a bilanţurilor, vechea lege fiind foarte puţin precisă în această direcţie. Se mai precizează unde şi când se vor face publicarea actelor societăţilor bancare (M. Of. şi Buletinul Bancar), buletinul consiliului devenind astfel monitor bancar. La plafonul capitalului, textul a fost modificat in sensul că pe viitor consiliul superior bancar poate produce o micşorare maximă de o treime şi se fixează cota minimă a cauţiunilor statutare obligatorii pentru consiliile de administraţie. Cota cheltuelilor generale a fost mărită fixându-se între 7 şi 9 la sută din capital. Administratorii şi membrii comitetului de direcţie nu pot lua bani pe credit de la societăţile unde funcţionează. Deasemeni se interzice băncilor de a oferi deponenţilor dobânzi nejustificate, precum şi de a întrebuinţa o publicitate exagerată. O măsură interesantă este şi următoarea: consiliul superior bancar poate să retracteze deriziunea definitivă de lichidare, dacă banca face dovadă în termen de şase luni că şi-a reconstituit capitalul. SANCŢIUNILE Prin noua lege se lărgeşte scara sancţiunilor, creindu-se următoarele penalităţi: avertisment, amenda civilă care poate merge până la 5 la sută din capital, restrângerea operaţiunilor, dizolvarea şi lichidarea, fără ordinea succesiunilor. Sancţiunile sunt aplicabile atât băncii, cât şi administratorilor, cenzorilor, lichidatorilor, etc. Afară de acestea se mai prevăd amenzi pentru administratori şi directori de la 50-500.000 lei, cum şi închisoare până la 6 luni pentru cei care fac comerţ de bancă ilicit. Pedeapsa cu închisoare este aplicabilă şi acelora care introduc denumirea de „Casă de credit popular” in firmele lor, fără cuvenita autorizaţie. Tot astfel cei ce vor trimite Băncii Naţionale sau consiliului superior bancar cu bună ştiinţă, date necorespunzătoare realităţii, se fac vinovaţi de fals şi vor fi urmăriţi şi pedepsiţi conform dreptului comun. CONSILIUL BANCAR Consiliul superior bancar a suferit următoarele modificări: ministerul de finanţe îşi măreşte delegaţii de la 1 la 3. Ministerul justiţiei trimite doi delegaţi în joc de unul, ca în fosta lege (un consilier de Curte de apel şi un membru din consiliul superior de avocatură a statului). Numărul delegaţilor Asociaţiei băncilor române se reduce de la 4 la 3, ei fiind aleşi de ministerul de finanţe dintr’o listă de 9 persoane, propusă de băncile mari, mijlocii şi mici. Consiliul superior economic trimite şi el un delegat Profesorul de monedă, credit şi schimb de la Academia comercială complectează consiliul bancar, împreună cu un delegat desemnat dintre administratorii Băncii Naţionale. Astfel format, consiliul lucrează sub preşedinţia de drept a guvernatorului Băncii Naţionale. Toate numirile de membri se fac prin decret regal la propunerea ministerului de finanţe. Noua lege dispune ca îndată de la publicarea ei să se procedeze la recompunerea consiliului bancar astfel cum e stabilit, cel vechi fiind de drept dizolvat. D. Călinescu 1 NOUL REGIM DE PROTECŢIE A LEMNULUI DE NUC Decretulege va fi pus în aplicare după sărbători D. Mircea Cancicov, ministru de finanţe, a semnat jurnalul consiliului de miniştri privitor la reglementarea tăerii şi protecţia nucului, iar decretul-ege întocmit în acest scop urmează să fie sancţionat de Suveran imediat după sărbătorile Paştelui. Noul decret a cărui structură am publicat-o acum câteva săptămâni, prevede printre alte măsuri de protecţie şi următoarele: Tăerile la consumul intern nu se vor face decât numai din arborii bătrâni, scorburoşi, bolnavi, rupţi de vânt şi neproductivi şi pe baza unei autorizaţii eliberate de ministerul agriculturii şi vizate de ministerul cooperaţiei. Autorizaţiile nu se vor elibera decât după ce un delegat al ministerului agriculturii — Direcţia viticulturii — s-a deplasat la faţa locului şi prin expertiza făcută a stabilit ce anume arbori sunt susceptibili de a fi tăiaţi. In locul fiecărui arbore tăiat vor fi replantaţi alţi doi tineri din pepinierele statului, deci numai pomi sănătoşi cu garanţie suficientă de bună vegetaţie. Deasemeni se va percepe o taxă de 200 lei de pom, care va alimenta un fond special pentru replantarea nucilor. Noul decret mai prevede că nu se poate tăia şi transporta din aceaşi regiune decât maximum 20 metri cubi. In dispoziţiile finale, decretul conţine şi câteva măsuri cu privire la tăerile pentru armament. 1 C. DINU FAPTE ECONOMICE EXTERNE FRANŢA — Companiile de navigaţie deservind liniile Oceanului Atlantic intre America de nord şi Europa, aşteaptă anul acesta o mare afluenţă de turişti americani. Inaugurarea expoziţiei internaţionale de la Paris şi încoronarea regelui Angliei la Londra, care vor avea loc în Mai, congresul cluburilor Rotary pentru luna Iunie la Nissa şi călătoria legiunii americane in Franţa in luna Septembrie a. c., cele 600 de congrese care se vor tine din Mai până in Octombrie la Paris, toate aceste manifestări vor aduce un număr record de americani. De altfel, de pe acum marile pacheboturi au fost rezervate pentru unele grupuri. — In timpul expoziţiei internaţionale de la Paris, care va provoca o afluenţă excepţională de turişti străini, vameşii francezi se vor găsi într’un serviciu greu şi dificil. Ei vor trebui să facă faţă in orice moment de tact, conştiinţă profesională şi politeţă. Pentru a-i încuraja comisariatul general al turismului a decis să decearnă un premiu de 15.000 h. acelor vameşi care vor fi semnalaţi prin exemplara lor purtare faţă de turiştii străini. Este de adăugat, că vameşii nu vor mai cerceta bagajele la eşirea din Franţa, datorită faptului că s-a suspendat prohibiţia de export. AUSTRIA — Situaţia Băncii Naţionale de la 15 Aprilie a. c. prezintă o scădere de 1 milion a circulaţiei fiduciare, care se cifrează la 834 milioane. Angajamentele la vedere sunt şi ele in scădere cu 4 milioane, atingând 300 milioane de shilingi. Stocul de aur este de 243 milioane. Stocul de devize de 85 milioane, prezintă o scădere de 2 milioane. Portofoliul au crescut cu un milion atingând 197 milioane. Proporţia de acoperire este de 29,8% faţă de 29,9% şi contul datoriilor federale de 38,8% faţă, de 38,9%. NEGOCIERI ECONOMICE •» ROMÂNO UNGARE BUDAPESTA, 4. (Rador). — Agenţia Telegrafică Ungară transmite: După cum se ştie, negocierile pentru reglementarea schimbului de mărfuri dintre Ungaria şi România nu s’au terminat încă. In consecinţă, cele două guverne au căzut de acord asupra unei serii de măsuri proprii a împiedeca întreruperea afacerilor şi virimentelor, până la stabilirea regimului definitiv. Negocierile vor fi reluate la Bucureşti, în prima jumătate a lunii Mai. DIVERSE ,Prima Fabrică Metalurgică Română din Braşov, a fost autorizată să instaleze şi să exploateze o uzină termoelectrică, cu o putere totală de 1.400 kw, compusă din mai multe cazane şi un electrogen „Diesel". * In zilele de 19-23 iunie a. c. se va tine la Galaţi al 8-lea congres al Corpului contabililor autorizaţi şi experţilor contabili din România. După congres va urma o excursie la Vâlcov, cu vaporul „Regele Carol II”, începând de Duminică 20 iunie până. Marţi 22 iunie a. c. ADEVERUL Intim producţiei industriale germane Buletinul Institutului de cercetări asupra conjuncturii observă că încetinirea producţiei industriale, care se traduce prin acumularea de comenzi din care unele sunt chiar refuzate, este datorită întârzierii livrărilor. Lipsa crescândă a materiilor prime în unele industrii duce la diminuarea producţiei, iar în unele districte nu se mai lucrează decât trei zile pe săptămână, cum e cazul în industria textilă. Lipsa de fier este şi mai sensibilă încă, mai ales de când Spania a încetat expedierile de minereuri. Industriile de oţel din Düsseldorf au trebuit să-şi restrângă producţia, care pentru al patrulea trimestru al anului trecut nu a fost decât de un milion jumătate de tone de fontă, faţă de 1.600.000 în epoca corespunzătoare a anului precedent, şi de 1.600.000 tone de oţel brut faţă de 1.800.000. Importurile s’au îngreuiat de când statele occidentale şi Statele Unite ale Americei fac cumpărături mari pentru reînarmări şi efectuează plăţile lor in devize. întrebuinţarea ferului a trebuit să fie raţionalizată şi toate branşele cari nu lucrează pentru planul de patru ani, vor trebui să se restrângă, în special construcţia care absoarbe a treia parte din producţia de fier, va trebui să-şi suspende unele lucrări. ECOURI Băncile şi Bursa îşi reiau activitatea mâine dimineaţă, iar autorităţile mâine după amiază, Banca Naţională a hotărît să nu mai primească cotele de devize ce i se cuvin din exporturile în compensaţie din lista A. pentru Germania, decât numai dacă sunt devize provenite din această ţară şi prin conturile clearingului germano-român. Comisiunile pentru judecarea apelurilor fiscale vor începe lucrările la 1 luni© a. c. Apelurile se pot declara in termen de 20 zile dela efectuarea prime impuneri. Mişcarea întreprinderilor industriale — Societatea „Titan, Nadrag, Calan” a fost autorizată să utilizeze un teren de 735 m. p. in comuna Mărul, pe râul Bistriţa-Mărului. Această autorizaţie s-a dat în vederea executării şi exploatării lucrărilor hidraulice ale centralei hidro-electrice, proectată spre a fi utilizată pentru o putere de 4210 H. P. — Ţesătoria mecanică şi frângheria fostă Drăghiceanu Chritescu şi Co. a fost autorizată să instaleze un motor Diesel de 160 H. P. — Ministerul sănătăţii a concesionat întreprinderii „Camsom” fabrica sa de aparate medicale şi sanitare, întreprinderea concesionară va face noul investiţiuni în vederea exploatării fabricii. Societatea „Camsom” a obţinut avantagiile legii industriale. Societatea „Filum” va înfiinţa o secţie de mercerizat, pe lângă instalaţiunile existente. Maşinile necesare vor fi aduse din străinătate. — întreprinderea „Filcom” a cumpărat in vederea extinderii activităţii maşini noui din Germania in valoare de 95.743 mărci. — Societatea „Compania Generală a Industriilor Textile” a hotărît instalarea unei filaturi de lână Kammgarn” cu 12 mii de fuse. Noua filatură va produce fire de lână pieptănată. O filatură identică instalează şi fabrica „Scherg şi Co.” din Braşov. Preţurile de rechiziţie ale produselor de petrol Un demers al Asociaţiei petroliştilor Asociaţia industriaşilor de petrol a făcut in ultimele zile o intervenţie la ministerul apărării naţionale, arătând că preţurile de rechiziţie a produselor de petrol, in caz de mobilizare şi care se fixează în fiecare an de către o comisiune specială, sunt cu mult reduse faţă de preţurile reale de vânzare posibile. Petroliştii au comunicat în mod regulat comisiunii preţurile în vigoare la datele întrunirii, ei cerând să fie avut în vedere la fixarea preţurilor de rechiziţii. Deoarece valabilitatea preţurilor de rechiziţie pentru anul 1936-37 a expirat la 31 Martie a. c., şi urmează să se fixeze noui preţuri pentru anul 1937-38, ei au socotit util să atragă atenţiunea asupra celor ce urmează. Organele oficiale dispun de suficiente mijloace de informaţiune cu privire la preţurile reale ale produselor de petrol, acestea făcând între altele, obiectul cotaţiunilor zilnice ale tuturor ziarelor şi revistelor economice. Pentru rechiziţiunile făcute la diferite depozite de petrol din ţară, preţurile trebuiesc socotite astfel: a) preţul loco fabrică inclusiv taxele de consumaţie, de drumuri, cifra de afaceri, comunale, al® staţiei de expediere; b) costul transportului pe C. F. R. şi a vagoanelor-cazane în care se transportă marfa; c) taxele comunale, etc., din staţia de sosire; d) un adaos de 20 la sută la preţul cuprinzând sumele de la punctele de mai sus, cari trebuie să le acopere cheltuelile de întreţinere şi amortizare a instalaţiunilor, mancul de depozitare şi manipulare, salariile personalului, impozite, asigurarea contra incendiilor şi a muncitorilor, etc. Asociaţia industriaşilor de petrol au prezentat exemple edificatoare cu privire la preţurile de vânzare ale benzinei de automobile şi ale petrolului, loco-fabrică şi la un depozit situat la o distanţă medie de 300 km. de Ploeşti. Ea a cerut totodată ministerului să dispună ca prețurile noui de rechiziţie ale produselor petrolifere, să fie făcute in conformitate cu arătările justificate ale lor. RP. CITIŢI Realitatea Ilustrată NUMĂRUL DE PAŞTI AL MARELUI CIAD SĂPTĂMÂNAL " „ ECONOMIC ” FINANCIAR. * SOCIAL opa^Ustazin condiţiuni excepţionale Activitatea sportivă pascală Activitatea foot-ballistică în primele zile ale Paştilor nu a depăşit banalul. Anul acesta — parcă în virtutea colectivităţii nici sportul nu s’a incit de sărbători. Timpuri vitrege improprii luxului... Chiar şi decorul a fost in notă... In prima zi matchurile s’au disputat sub privirea asistenţei sortite să înfrunte cu stoicism o ploaie măruntă, care fără să vrei îţi aducea aminte că la Londra în acelaş timp se disputa un match decisiv intre protagonistele soccerului britanic Sunderland şi Preston North Ent, pentru finala „Cupei Angliei”. Echipa austriacă: „First Viena” După cum am spus mai sus s’au disputat ca deobiceiu şase matchuri dintre care două în Capitală, iar patru în tot atâtea oraşe transcarpatine. S’a jucat. La Bucureşti: F. C. Rapid—Unirea Tricolor 5-0; Venus—C.A.O. 3-1. La Cluj: „U”—Juventus 2-1. La Oradea: Crişana—Agneta 1-1 La Timişoara: Ripensia—Victoria 6-2 La Arad: Gloria—Chinezul 4-2. Privind aceste rezultate, putem spune că făcând excepţia proporţiei scorului de la Timişoara, s-a înregistrat prima etapă a campionatului fără „surprize”. Era de aşteptat ca Venus, cu elan, să întreacă pe tehnicienii şi lenţii „atleţi” de la Oradea, tot astfel şi Crişana pe teren propriu, să facă un joc onorabil in compania Ametei. Pe teren propriu „U” este infailibil şi aceasta a dovedit în matchul cu Juventus, iar posibilitatea evadării Unirii Tricolor din postul de „străjer” la hotarul dintre divizia A şi B, a fost exclusă cu anticipaţie de calculul hârtiei, iar pe teren a primit confirmarea din partea vastelor posibilităţi ale lui F. C. Rapid. „Ripensia” a fost mai norocoasă învingând pe Victoria cu un scor cu care superioritatea timişorenilor a fost mult flatată. După cum reese de mai sus, partidele s’au consumat noi, noi, fără nici o încondeiere a capriciilor balonului rotund. F. C. RAPID—UNIREA TRICOLOR 5-0 Cortina etapei a fost ridicată de matchul dintre foştii feroviari şi oboreni, Duminică dimineaţa pe arena din Spl. Independenţei. Cu o înaintare complect remaniată, in care figurau Georgescu şi Baratki, violeţii au dispus uşor de unirişti. F. C. Rapid şi-a întrecut adversarul din toate punctele de vedere: tehnic, tactic şi elan şi dacă scorul nu a fost mai mare se datoreşte formei excelente a lui Viuţă, portarul oborenilor. Codaşii au dovedit odată mai mult că nu pot emite — mai ales acum lipsiţi de serviciile lui Steinbach — pretenţii ca să părăsească ultimul loc în clasament. Aunareat: Baratki 2, Auer 2 şi Moldovanu. VENUS—C. A. O. 3-1 (2-1) Matchul disputat la ora 17 pe arena Venus avea menirea să hotărască asupra conjuncturii părţii superioare a clasamentului divizionar. In cazul unei victorii Venus şi-ar fi consolidat situaţia de leader, iar pierzând, amplifica şansele Rapidului ca să se apropie de frunte. După consumarea jocului tabela indicând rezultat favorabil, Venus se poate numi de pe acum campion pe acest an. Victoria negrilor este pe deplin meritată. Au jucat cu mult elan dar mai ales au avut o tactică minunată care făcea ca balonul să fie mai mult in posesia lor. Fireşte factorul determinant a fost condiţia fizică ecelentă. In aceste maniere de joc s’a remarcat Dan Gavrilescu, care a făcut o partidă foarte bună. Fiind un inter ideal, colaborând la fel de bine cu coechipierii atacanţi cât şi cu cei din linia de mijloc. Tot el are meritul că a marcat şi cel mai frumos goal, plasând o minge pe care David nu a putut-o reţine deşi a plonjat. Orădenii însă au deziluzionat... Jocul frumos desfăşurat în compania Juventusului nu l-au putut reedita, pentru că nu au practicat sistemul lor specific: pase scurte pe jos. Jucând pe sus era fatal ca acţiunile să jucând tocmai azi în Capitală. Duminică nu a fost decât o „zi” a campionatului cu program „tip, şase matchuri”. S-au spart — tradiţional — şi ouă roşii — care au fost de bonjugure pentru cei care au reuşit, căci şi mai târziu, în decursul celor 90 minute de joc au fost favorizaţi de zeiţa Fortuna. Aşa a fost Venus, Gloria, Amefa, „U” şi mai ales Ripensia, care a dispus cu un scor prea sever de entuziaştii „mânăstureni”. Cel mai frumos dar de Paşti l-a primit Venus, care prin succesul de Duminică se poate socoti leader fără contracandidat serios la titlu, se irosească în faţa unor jucători de taliu — la propriu şi la figurat — lui Sfera şi Albu. Punctele au fost marcate în ordine de Hamis, Bodola, Gavrilescu şi Bărbulescu. „U”—JUVENTUS 2-1 (2-0) Cu rezultatul obţinut la Cluj roşalbaştrii au dovedit odată mai mult că un provincie joacă — paradoxal — mai bun decât în fief. Pe terenul Universităţii, unde au cedat, Venus, Ripensia şi a terminat la egalitate C. A. O., echipa lui Vogi a fost întrecută nemeritat la limită după o luptă dârză în care superioritatea bucureștenilor a fost mai evidentă. Ghinionul şi incapacitatea lui Vulcănescu au contribuit ca această partidă să nu fi intsemnat o victorie a Juventusului. Pe teren au fost opuse două echipe cu veleităţi sensibil egale, lăsând să fie speculat numai avantajul terenului. Atât studenţii cât şi bucureştenii practică un joc bazat pe elan, deci viciu, însă lipsit de tactică. Este deci lesne de închipuit că din punct de vedere al spectaculozităţii partida nu a mulţumit nefiind presărată cu faze determinate de combinaţii frumoase. „U” a câştigat matchul în primele trei minute când Szaniszlo I şi Ploeşteanu au marcat două goaluri imparabile, la reîncepere Juventus marchează prin Zăinescu. In urma acestui rezultat ambele echipe îşi păstrează vechiul loc în clasament’. CRIŞANA C AMEFA 1-1 Muncitorii arădeni nu au fost prea norocoşi la Oradea, căci au pierdut un punct in favoarea Crişanei, care a reuşit să se claseze a zecea, deci nu mai face parte din echipele destinate retrogradării. Orădenii jucând cu mult avânt au reuşit să ţină în şah pe „roşii” care au făcut toate sforţările pentru a nu părăsi terenul înfrânţi. Gazdele au avut o tactică fericită, ceea ce a făcut că ,numai în ultimele minute de joc Prassler să marcheze pentru arădani egalând astfel situaţia. După marcarea punctului de către Saborwsky, Crişana joacă cu trei fundaşi şi trei mijlocaşi, obligând astfel un joc de contru, fapt care le-a folosit. RIPENSIA—VICTORIA 6-2 (4-1) La Timişoara Ripensia a învins pe Victoria la un scor sever. Este desigur neaşteptată această diferenţă căci în matchurile anterioare clujenii au manifestat o formă mai bună, care le îngăduia veleităţi să termine chiar la egalitate cu echipa cenpionilor, care era avantajată de teren, acesta fiind desigur un atent puternic. Ca joc spectaculos ambii combatanţi au fost egali de bani creind succesiv faze frumoase, copios aplaudate de asistenţă. Diferenţa de scor are explicaţia numai în linia de atac şi anume in cohesiunea ei. Acest element l-au avut cu prisosinţă gazdele in flagrant contrast cu clujenii care au ratat numeroase ocazii ce puteau fi speculate cu succes. La Ripensia a „mers” bine aripa Schwartz—Dobay şi fireşte au câştigat căci patru puncte a marcat ultimul. Celelalte goaluri au fost înscrise de Beke şi Deheleanu. Pentru Victoria a marcat de două ori Szántai. Datorită, acestei înfrângeri Victoria a pierdut mult din şansele de a cuceri fruntea clasamentului. GLORIA—CHINEZUL 4-2 (2-0) Echipa timişoreană Chinezul îşi dovedeşte mereu fluctuaţiile formei ei. La intervale foarte scurte furnizează partide dine trai opuse, privind valoarea jocului. Duminică a suferit la Arad o înfrângere penibilă care poate avea repercusiuni neplăcute,căci a fost clasata penultima, deci sortita să cadă in Divizia B. Scorul partidei concretizează real diferenţa dintre forţele adversarilor. Localnicii au jucat mult mai bine, in special în prima repriză, când au luat un avantaj de două puncte prin Fritz, iar in secunda, au preferat să facă un joc defensiv. Vişinii au practicat jocul lor obişnuit, adică lent, cu combinaţii nefolositoare, care se iroseau odată ajunşi in careul advers. Cu acest sistem de joc au fost lesne întrecuţi de Gloria, care în dorinţa de a se reabilita după înfrângerile suferite consecutiv, a jucat cu multă însufleţire. In urma acestui rezultat Gloria şi-a ameliorat locul în clasament depășind pe C. A. O. * In cadrul diviziei secunde activitatea a fost la fel de fecundă, cele două serii desfășurându-și o etapă foarte importantă. S-au înregistrat rezultatele I. A. R.—Macabi 6-0 Franco Română—Sporting 2-2 D. U. I. G.—Tricolor CFPV. 2-2 A. C. F. R.—Jahn 1-0 Victoria—D. V. A. 3-3 (3-0) Sp. Studenţesc—Dragoş Vodă 3-3 Rovine Griviţa—Vulturii 2-1 C. A. M. T.—Stăruinţa 6-2 Jiul—Şoimii 5-0 Phönix—Unirea M. V. 3-1. Delimitând sferele direct interesate de noi, trebuie să înregistrăm un mare eveniment foot-ballistic, care a ţinut timp de 90 minute în înfrigurare 93.000 de spectatori. Este vorba de finala „Cupei Angliei” disputată la Londra între Sunderland şi Preston North Ent. După o luptă strânsă prima a învins cu 3-1. In ţara foot-ballului, circumstanţele excepţionale ale timpului, pericolele ce ameninţă pacea omenirii au fost uitate de milioane de oameni, timp de 90 minute. Bătrâna Europă este incă departe de această culme... al. damiaji Despre rezultate Miercuri 5 Mai 533? Zii NAȚIONALA A POLONIEI LA CATEDRALA SF. IOSIF D. ministru Arciszewski în mijlocul coloniei poloneze din Capitală Ducele de Windsor se va căsători in curând Sentinţa In procesul de divorţ al d-nei Simpson rămânând definitivă, ştirea aceasta a fost adusă atât la cunoştinţa d-nei Simpson cât şi ducelui de Windsor, care a părăsit imediat Austria, plecând cu tronul Arlsberg la Paris. După informaţiile agenției „Reuter”, ducele de Windsor se va întâlni cu d-na Simpson la Paris, iar ceremonia căsătoriei lor se va face probabil la castelul din Conde al ducelui. Urmărirea cu peripeţii a unui gangster NeW-YORK, 4. (Rador). — Un cunoscut gangster de culoare, William Young, supranumit şi „gigantul negru”, din cauza staturii sale neobişnuit de înaltă, a reuşit ieri să evadeze din închisoarea oraşului Cambridge (Massachussetts), unde era depus. „Gigantul negru” a fugit cu o maşină, fiind urmărit cu numeroase peripeţii de poliţişti, cu motociclete si automobile. In cele din urmă, Young a pierdut controlul maşinei sale, care s’a sfărâmat de un stâlp de telegraf. Gigantul s’a ascuns in dosul rămăşiţelor automobilului şi a susţinut un sângeros duel cu urmăritorii săi, trăgând cu două revolvere deodată. In cele dn urmă, el a fost grav rănit şi poliţiştii l-au transportat în agonie la spital.