Adevěrul, iunie 1937 (Anul 51, nr. 16361-16383)

1937-06-02 / nr. 16361

F Mării I Iunie 1937 Balonul lui Piccard în flăcări Balonul stratosferic al profesorului Piccard a căzut pradă flăcărilor pe aeroportul Zellick lângă Bruxelles, unde cunoscutul cercetăor belgian pregătea un nou sbor O precizare italiană ROMA, 31 (Rador). — „Popolo d'Italia”, în articolul său de foud, sub titlul de „Precizări”, pune la punct anumite interpretări false date de unele ziare străine interview-ului acordat de d. Mussolini ziaristului american Simms. Ziarul precizează că d. Mussolini s’a mărginit să declare că iniţiativa convocării unei conferinţe pentru limitarea înarmărilor ar putea să aibă succes şi că Italia şi-ar da adeziunea sa. Nu poate fi vorba de dezarmare, fiindcă e este imposibilă atât teoretic cât şi practic. Este vorba numai de limitarea înarmărilor viitoare. Ziarul scrie mai departe că Italia fascistă este de pe acum înzestrată cu o puternică armată terestră, maritimă şi aeriană şi că ea are şi două privilegii incontestabile: spiritul poporului său şi poziţia sa geografică. In concluzie, ziarul scrie: „Poporul italian doreşte în mod viu pacea, dar el a demonstrat şi la nevoe va mai şti să demonstreze din nou că este gata să renunţe la ea atunci când este vorba să-şi apere interesele şi viitorul său. MODAL»" PARIS lată două elegante toalete remarcate la cursele de la Longecamp, cu ocazia premiului Noailles. UN CIUDAT CAZ CLINIC LA SOFIA In tumoarea unui ţăran operat, s’a găsit un foetus SOFIA, 31 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas anunţă că la o clinică din Sofia s’a înregistrat un foarte curios caz de teratalogie. Acum câteva zile, un ţăran din împrejurimile Sofiei a suferit o operaţie. I s’a scos o tumoare enormă pe care o avea în pântece. D-rul chirurg Temenoff, — care a făcut operaţia, — a declarat că din tumoare a extras un foetus în greutate de 6 kilograme, destul de bine format şi care avea membrele şi capul înconjurat de o membrană neosoasă. Foetusul avea toate organele interne şi era legat de organismul ţăranului cu un mare număr de vase sanguine. Chirurgul a declarat că operaţia a reuşit perfect şi că după câteva zile ţăranul va putea să se înapoieze la căminul său, unde-l aşteaptă soţia şi cei cinci copii ai săi. Iminent acord italo-japonez ROMA, 31 (Rador). — D. Yotaro Sugimura, ambasadorul Japoniei la Roma, care va părăsi capitala Italiei pentru a-şi lua în primire noul său post de ambasador al Japoniei la Paris, a făcut declaraţii ziarului „Corriere Diplomatico". D-sa a anunţat că un acord oficial va fi semnat în curând între guvernele din Roma şi Tokio. D. Sugimura a amintit etapele amiciţiei talo-japoneze, subliniind că Japonia a împărtăşit în totul punctul de vedere italian cu privire la chestiunea abisiniană. In partea finală a declaraţiilor sale, a anunţi apropiata vizită la Roma a prinţului Chichibu, din familia imperială japoneză şi a vorbit despre Franţa în termeni foarte călduroşi. „Va veni o zi când cele două ţări latine vor fi din nou alături una de alta”, a terminat d. Sugimura declaraţiile sale. Recunoaşteri ofensive ale guvernamentalilor MADRID, 31 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas transmite : Trupele guvernamentale au făcut ori dimineaţă, în mod simultan, recunoaşteri ofensive în sectorul Salto de Leon, la 50 km. spre nord-vest de Madrid şi la Sierra Guadarrama. Un număr de 39 avioane guvernamentale au bombardat liniile ocupate de trupele naţionaliste. Comunicatul oficial guvernamental MADRID, 31 (Rador). — Corespondentul agenţiei Havas transmite: Fostul de radio guvernamental a comunicat aseară la ora 22.30 un comunicat al ministerului de războiu prin care se declară următoarele: Pe frontul armatei din centri inamicul a exercitat o puternică presiune în sectorul ocupat de cel de al doilea corp de armată republican, a fost însă respins. Artileria naţionalistă a bombardat azi capitala, făcând numeroase victime şi pagube mari. Pe frontul Biscaya, în sectorul Cenere, naţionaliştii au atacat poziţiile republicane din sectorul Amorebieta. Atacul a fost insă respins. frontul Asturii, în sectorul Oviedo, artileria republicană a bombardat fabrica de arme, cazarma Pelayo şi alte edificii. Rezoluţia condamnă bombardarea oraşelor deschise şi-şi exprimă speranţa că iniţiativa comitetului de neintervenţie din Londra, menită să ducă la retragerea voluntarilor străini, va putea fi în curând pusă în practică. Lupte crâncene pe frontul Euzkadi BILBAO, 31 (Rador). — Trimisul special al agenţiei Havas anunţă că eri a vizitat frontul Euzkadi, în special localitatea Lemona, unde s’au dat lupte crâncene în ultimele zile. Pe ziua de eri s’au înregistrat mai multe dueluri de artilerie în sectorul Larrabueza. Localitatea Munguia continuă să fie in mâinile republicanilor. Aviaţia naţionalistă n’a desvoltat ori nici o activitate. Geneva pentru retragerea voluntarilor străini din Spania Consiliul Societăţii Naţiunilor a votat în unanimitate o rezoluţie în favoarea retragerii voluntarilor din Spania. 1 Ministrul Japoniei la București D. SHOKURIHARA noul ministru al Japoniei la București Federaţia americană a muncii, contra lui Lewis CINCINNATI, 31. (Rador). — Comitetul executiv al Federaţiei americane a Muncii ?i-a amânat lucrările, dând mandat d-lui Green, preşedintele comitetului, de a porni imediat ofensiva generală contra comitetului pentru organizarea industriei, în frunte cu d. Lewis. Se știe că d. Lewis este cel care a pus la cale organizarea în sindicate a lucrătorilor din industria automobilelor și în special a lucrătorilor de la uzinele Ford. ADEVÉRÜL Emiterea bietelor de transport circulare Direcţiunea generală a căilor ferate a dispus ca biletele circulare cari s-au pus In vigoare la 15 Mai, să se poată procura de public direct dela Biroul oficial de Voiaj din Bucureşti, Piaţa Regele Carol I, cum şi dela orice staţiune C. F. R. prin comandă directă. Avantajele pe cari le oferă aceste bilete, sunt după cum am anunţat, următoarele: reducere până la 75 la sută; valabilitatea biletului circular este de 60 zile; întreruperea călătoriei se poate face in orice staţiune din cuprinsul circuitului; circuitul se va putea efectua fie intr-o direcţiune, fie in alta, după alegere; intrarea în circuit dela altă staţie decât cele incluse in circuit, se va face cu o reducere de 50 la sută, cum şi reduceri la hoteluri, conform celor menţionate in cuprinsul biletelor circulare. Valabilitatea onor abonamente de serviciu Regia C. F. R. a dispus ca abonamentele de serviciu, de culoare albastră, emise ministerului de justiţie, şi cari au fost prelungite până la 31 Mai cor. să se prelungească până la 30 Iunie cor. inclusiv. -------------—. ■ — Pentru înlesnirea călătorilor Pentru Înlesnirea călătorilor, direcţiunea generală C. F. R. a luat începând de azi, următoarea măsură: Emiterea de abonamente, pentru rezervarea locurilor în trenurile rapide, fără plata tichetelor. Formularul este tipărit pe carton alb, iar pentru deosibirea clasei, o diagonală şi indicarea clasei in culoarea biletelor respective. Abonamentele sunt prevăzute cu timbrul sec şi grija directorului general C. F. R. Biroul oficial C. F. R. staţiile şi concesiunile de bilete de tren care emit tichete şi personalul de tren, la prezentarea unui asemenea abonament, vor rezerva locurile în trenurile rapide, fără plată, indicând locul respectiv, numărul abonamentului şi staţia de destinaţie. Preţul abonamentelor lunare este de 500 lei pentru clasa I-a, 400 lei d. n-a şi 300 lei clasa m-a. t.-------------imtr * ------ 105 mii vizitatori expoziţiei de la Paris PARIS, 30. (Rador). — Comisariatul general al Expoziţiei Internaţionale anunţă că numărul persoanelor cari au vizitat pe ziua de azi expoziţia se ridică la 105.000. Sp aplanarea grevei petroliere din Mexico MEXICO, 31, (Rador). — Şefa Confederaţiei muncitorilor mexican a declarat ori în şedinţa conducătorilor Uniunii lucrătorilor din industria petrolieră că nu se va declare greva generală. In urma tratativelor duse se credi că grevele actuale din industria petrolieră vor putea fi aplanate ia cel mult 24 ore. Ştiri artistice Teatrul „Isbânda“ Talentata artistă, d-ra Sidy Thall va avea prilejul să-şi manifeste bogatele şi atât de diversele resurse teatrale in „Comoara“, comedia genialului humorsit Salom Alechem Această operă teatrală, care va fi spectacolul de deschidere al teatrului „Isbanda“, este prelucrată și regisată de d. I. Sternberg care prelucrând-o i-a imprimat acel ritm și vizualitate modernă care constitue surprinzătoarea originalitate creatoare a înfăptuirilor sale teatrale.  — — Căpătase un corp aproape diform Din cauză că se Ingrăşa uimitor de repede Moda actuală nu se împacă de loc cu înfăţişarea inestetică a femeii prea grase. Femeiea elegantă din ziua de azi trebuie să fie subţire şi graţioasă. Şi Dv. aţi putea căpăta un corp frumos dacă aţi urma întocmai sfaturile date in scrisoarea de mai jos. „Acum vreo câteva luni, am observat cu groază că mă îngraş cu o repeziciune uimitoare. La înălţimea mea de 1,57 m, ajunsesem să cântăresc 66 kgr. Cu două luni in urmă am început să iau în fiecare dimineaţă o jumătate linguriţă de Kruschen intr’un pahar cu apă caldă; deasemenea am încetat de a mai mânca prea multe dulciuri şi grăsimi. Mare tai fu bucuria când mam cântărit Sâmbăta trecută şi am văzut că nu cântăresc decât 56 kgr.; în două luni am slăbit cu 10 kgr. Rezultatul obţinut este într’adevăr uimitor. Apoi arăt mai bine şi mă simt mai bine, iar Întreaga mea înfăţişare e mult mai simpatică decât Înainte". — (D-na J. R). Sărurile Kruschen nu provoacă o slăbire vertiginoasă. Cu răbdare şi stăruinţă — cu un regim nu prea sever şi exerciţii fizice moderate — doza zilnică de Kruschen, luată cu regularitate un timp oarecare, va Îndepărta cu siguranţă massele de grăsime nesănătoasă şi va reduce greutatea corpului Dv. la normal. De vânzare la farmacii şi drogherii. Fl. mare 95 lei, îl. mic 60 lei. 77 Cfl ..MAGAZINUL“ Regele Greciei vizitează muntele Athos ATENA, 31 (Rador). — Suveranul Greciei, însoţit de principele moştenitor, a vizitat ori regiunea muntelui Atos. Mănăstirile de pe muntele Athos au făcut Suveranului o primire foarte cordială. Se ştie că muntele Athos face parte din patrimoniul statului, fiind în stăpânirea sa pe baza drepturilor cari datează încă din timpul Imperiului bizantin. Adânc întristaţii: Maria şi preotul Leonida Moisescu-Vilea, fiu şi noră, Veronica şi Titi Angelescu, Lelia şi arhitect C. Ionescu cu fiica, Valeria şi Const. Constantinidi, fiice şi gineri, Zoe şi pictorul Ştefan Popescu, Florica şi Constantin Popescu-Baldovin cu copiii, Marieta şi George Popescu-Baldovin cu copiii, Margareta şi Dimitrie Popescu-Baldovin, fraţi şi cumnate, Maria şi preotul Dan Moisescu-Vilea cu copiii, Alexandru şi Dorin Moisescu-Vilea, nepoţi, precum şi familiile înrudite, cu nemărginită, durere anunţă pierderea scumpei şi neuitatei lor Olimpia Moisescu-Vilea încetată din viaţă în ziua de 30 Mai 1937. Ceremonia religioasă va avea loc Marţi 1 Iunie 1937, orele 17, în capela cimitirului Bellu (Şerban- Vodă), unde corpul se află depus. CITIŢI Adevĕrul Literar Pagina 3 Adunarea generală anuală a P. E. N.-Clubului Eri a avut loc la sediul Societăţii scriitorilor români, adunarea generală a „P. E. N.“-Clubului român, prezidată de Victor Eftimiu, asistat de d. Radu Cioculescu, secretar general. D. VICTOR EFTIMIU, preşedintele societăţii, a făcut darea de seamă a activităţii pe anul expirat şi a dat lămuriri cu privire la congresul internaţional al „P. E. N.“Clubului, care va avea loc anul acesta la Paris cu începere de la 20 iunie. TELEGRAMA OMAGIALA TRIMISA M. S. REGINEI MARIA In aclamaţiile adunării, d. preşedinte Victor Eftimiu propune să se trimită următoarea telegramă M. S. Reginei Maria, preşedinta de onoare a ,,P. E. N.“Clubului. M. S. REGINA MARIA PALATUL COTROCENI „Adunarea general a P. E. N. Clubului exprimă Augustei sale prezidente de onoare omagiul admiraţiunii şi adâncului respect al scriitorilor români. Urăm Majestăţii Voastre însănătoşire, multă sănătate, viaţă lungă şi rodnică, activitate pentru binele neamului şi gloria literaturii universale". CHESTIUNEA LIBERTATII SCRISULUI Luându-se în discuţie chestiunea libertăţii scrisului, în urma dezbaterilor ce au avut loc şi la care au luat parte d-nele: Claudia Milliam E. Raicoviceanu-Fulmen şi d-nii Victor Eftimiu, D. V. Barnoschi, Romulus Cioflec, Şerban Cioculescu Mihail Sebastian, s-a votat următoarea moţiune: TEXTUL MOŢIUNII VOTATE „Credincios spiritului şi statutelor sale, P. E. N. Clubul român : Contestă legitimitatea cenzurii, şi în deosebi, extinderea ei în domeniul literaturii şi artei; protestează împotriva arestului preventiv în materie de producţie literară şi artistică; protestează împotriva arderii ostentative a operei literare şi artistice. NOUI MEMBRI D. Peter Neagoe, care participa la adunare, a fost ales membru prin aclamaţii. Au fost aleşi apoi prin vot secret, următorii noui membri: Dem. Theodorescu, Lucian Boz, Zaharia Stancu, Ion C. Polydlet, Dusza Csaba, N. Carandino, Pavel Pavel și Em. Ciomac. ICĂCIULATA grapă minerală radioactivă, este recomandată în tratamentul boalelor de rinichi, ficat, căi , urinare, gută, artritism. Comenzi la administraţia Băilor CĂLIMĂNEŞTI - Vâlcea