Adevěrul, ianuarie 1949 (Anul 62, nr. 17355-17377)

1949-01-04 / nr. 17355

Păgână 4-a ŞTIRI DIVERSE Sun Fo, primul ministru a gu-f Timpu.1 a fost urât în cursul vernului Kuomintang, a făcut două sărbâtoriIor Pe tot ■ cuprinsul apeluri disperate de pace adresate Europei de apus. Coastele franceze armatei populare. Ele au rămas d!!lsPre Atlantic şi Canalul Mânepână ,cum tării nici un răspuns oficial, dar postul de radio al generalului Lao Tse Dun a răspuns că nu poate exista nicio posibilitate de compromis cu forţe e reacţionare. „Aici nu e vorba de „chestiuni” cari ar putea fi „aranjate” între câţiva oameni. Revoluţia îşi urmează cursul ei inexorabil şi nimeni nu-l poate împiedica. Luptele vor continua până la definitiva victorie a forţelor revoluţionare”.. La Nanking, mareşalul Ciang Kai Shek a ţinut eri o nouă conferinţă cu guvernatorii şi comandanţii mitari. Cercurile politice îşi dau seama că regimul îşi trăeşte ultimele zile în capitala Nanking. Corespondenţii de presă anunţă că guvernul se va refugia în insula Formosa sau într’una din provinciile sudice, furtună şi ploaie. Marele transatlantic Queen Mary, având la bord 1740 pasageri, a eşuat în dreptul portului Cherbourg şi n’a putut fi degajat decât cu greutate, după 24 ore. Vasul a fost dus la Southampton, pentru a fi supus unei inspecţiuni, înainte de a se decide dacă poate să-şi continue călătoria spre New York. La bord se află îmbarcaţi şi membrii Consiliului de Securitate. Furtuna s’a dezlănţuit deasemenea pe coastele mediceraniene ale Franţei, chiar în regiunile adăpostite. Astfel, în ziua de Anul Nou, la Nissa, Promenada a fost acoperită de valurile furioase ale Mediceranei cari au trecut digul. S-a anunţat acum câtva timp, că în urma eforturilor depuse de cei în drept, producţia de ţigarete şi tutun a depăşit programele anterioare, întrecând astfel, succesiv şi deseori în chip apreciabil, producţia dinainte. La fabricarea chibriturilor, pianul a fost realizat în întregime atât la cutii, cât şi la plicuri. S-a obţinut totodată o îmbunătăţire a calităţii, dovedită de nouile chibrituri cu gămălie roşie. Faptele arătate corespund întocmai realităţii. Pentru ca roadele obţinute să fie integral satisfăcătoare, este imperios necesar să se asigure îmbunătăţirea reală a chibriturilor cu gămălia neagră care reprezintă — în domeniul acesta — consumul principal. Citiţi în pag. Iii-a: TEXTUL LEGII PENTRU IMPOZITUL PE VENIT F HONGKONG, 3 (Rador). — Generalul Ciang Ong Kuo, fiul cel mai mare al lui Ciang Kai Shek, a fost numit comandant al cartierului general al Kuomintangului de la Formosa, insulă care, practic vorbind a fost cedată americanilor şi unde, probabil, Ciang Kai Shek intenţionează să se retragă împreună cu guvernul său, de îndată ce va începe bătălia pentru Nanking. Monitorul Oficiil Nr. 1 de Sâmbătă 1 ianuarie 1949 publică legile votate de Marea Adunare Naţională: pentru planul general economic a R. P. R. pe anul 1949; pentru stabilirea şi aplicarea budgetului general al R. P. R. pe 1949; pentru întocmirea, executarea şi încheierea budgetului general al R. P. R.; pentru impozitul pe cifra de afaceri; pentru impozitul pe spectacole ; pentru taxele şi impozitele de timbru; pentru impozitul asupra operaţiunilor de executări de lucrări, prestaţiuni de serviciu şi transporturi; pentru unele măsuri financiare şi pentru desfiinţarea unor impozite şi taxe; legea vămilor; legea pentru organizarea Asigurărilor sociale de Stat; pentru stabilirea taxelor ce se percep de comune; pentru impozitul pe venit; pentru sancţionarea evaziunilor fiscale. Deasemenea în acelaş Monitor Oficial sunt publicate decretele prezidiale pentru stabilirea impozitului pe cifra de afaceri, pentru stabilirea tarifului taxelor de timbru și pentru fixarea taxelor comunale. Decretul pentru stabilirea impozitului pe cifra de afeceri cuprinde listele cu produsele supuse impozitului pe cifra de afaceri de 82 la sută, cu 58 la sută, cu 53 la sută, cu 38 la sută, 27 la sută, 20 la sută şi cu 10 la sută. In Palestina luptele au continuat începând din ziua de 30 Decembrie şi până astăzi. Ţinutul Neghev a fost în particular teatrul a numeroase angajamente de artilerie şi infanterie, forţele arabe luptând cu disperare spre a-şi menţine poziţiile. Dar şi alte părţi ale ţării au văzut desfăşurându-se lupte. Armata Israelului a avut totdeauna iniţiativa. La Tel Aviv s-a declarat că înaintarea va continua şi măsuri speciale de represalii vor fi luate dacă egiptenii vor mai bombarda capitala Israelului, aşa cum au făcut-o zilele trecute, fără să provoace pagube serioase. ROMA, 3 (Rador). — „TASS” transmite: In cercurile ziariștilor din Roma s’a aflat că preşedntele consiliului de miniştri al Italiei, de GaSperi, va întreprinde In mijlocul lunii Ianuarie o călătorie la Washington, în vederea unor tratative cu guvernul american. Cercurile oficiale italiene nu au confirmat şi nici nu au desminţit această informaţie. Joi urma să se întrunească la New York Consiliul de Securitate spre a examina de urgenţă situaţia din Palestina şi Indonezia. Din cauza unui accident survenit vasului Queen Mary care transporta pe membrii Naţiunilor Unice, s’ar putea ca şedinţa forului executiv să fie amânată. Pentru lămurirea cititorilor care ne pun mereu întrebări în privinţa modalităţii de pată a impozitului pe chirii, precizăm că după noua lege chiriile se plătesc trimestrial, in luna de mijloc a fiecărui trimestru. Prin urmare primul termen in anul fiscal 1949 este luna Februarie. Impozitu nu mai este fix, 27 la sută din chirie, cu fiecare chiriaş va întreba la percepţie care este impozitul aşezat pe imobilul respectiv şi îl va plăti în contul proprietarului. Cei ce au debite pe trecut vor plăti, bineînţeles, după vechiul sistem, cu majorări respective. A încetat din viaţă, după o lungă şi grea suferinţă, ziarista Laura Rozan-Nădejde, mama d-nei Irina Nădejde-Cazaban, preşedinta Sindicatului artiştilor dramatici şi a inginerului Costin Nădejde. După o lungă activitate de traducătoare, defuncta a făcut parte, între cele două războaie, din secretariatul de redacţie al ziarului „Dimineaţa“. După războiu a fost redactoare la „Graiul Nou“. Incinerarea are loc astăzi la orele 4. MOSCOVA, transmite: Negocierile ministerul comerţului exterior al URSS şi delegaţia comercială iugoslavă venită la Moscova, au avut drept rezultat semnarea la 27 Decembrie, a protocolului privitor la schimburile de bunuri de mărfuri în 1949. Dat fiind politica neprietenească dusă de guvernul iugoslav faţă de Uniunea Sovietică, fapt care a făcut imposibilă menţinerea unei largi colaborări economice între URSS şi Iugoslavia, protocolul prevede reducerea volumului schimburilor în 1949 de opt ori faţă de volumul din 1948. * Delegaţia comercială iugoslavă redusă de ministrul comerţului exterior al Iugoslaviei, Popovici, a părăsit Moscova la 30 Decembrie. Delegaţia a fost condusă la gară de ministrul adjunct al comerţului exterior al URSS, Semiceastnov, reprezentantul comercial al URSS în Iugoslavia Lebedev şi şeful protocolului din ministerul comerțului exterior al URSS, Kuzminski. 38 ANII DELA ÎNTEMEIEREA BIELORUSIEI SOVIETICE  MINSK, 3 (Rador). — TASS transmite: In ziua de 1 Ianuarie a avut loc la Minsk şedinţa festivă a Sovietului Suprem al Republicii Socialiste Sovietice Bielorusia, ţinută cu prilejul aniversării a treizeci ani de la întemeierea Bielorusiei Sovietice. La şedinţă au luat parte şi deputaţii Sovietului Suprem al URSS, deputaţii Sovietului Suprem al R. S. F. S. R., cei mai de seamă stahanovişti şi fruntaşii vieţii culturale şi artistice Bieloruse, precum şi oaspeţii sosiţi in vederea aniversării, din toate colţurile Uniunii Sovietice. Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S., N. Svernik, secretarul Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) din Bielorusia Gusarov, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. S. S. Bielorusia Cleşcev, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al R. S. F. S. R. Vlasov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al R. S. S. Ucraina Greciuha, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al R. S. S. Bieloasia Kozlov, membrii prezidiului Sovietului Suprem şi al guvernului R. S. S. Bielorusia, şefii delegaţiilor trimise de Republicile Sovietice surori, precum şi delegaţii din Moscova şi Leningrad au fost primiţi cu îndelungi aplauze şi ovaţii. Toată asistenţa a ovaţionat numele marelui Stalin, partidul Comunist (bolşevic) al U. R. S. S. şi prietenia de nezdruncinat dintre popoarele Uniunii Sovietice. Preşedintele Sovietului Suprem al Republicii Socialiste Sovietice Bieloruse, Bugaev, a deschis şedinţa consacrată celei de a treizecea aniversări a Republicei Socialiste Sovietice Bielorusia. Propunerea de a se alege în Prezidiul de onoare al şedinţei, biroul politic al Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) al URSS în frunte cu I. V. Stalin, a fost primită cu aplauze puternice. TARIFUL TAXELOR DE TIMBRU In Monitorul Oficial de Sâmbătă naturalizare 3000 Iei. Cererile pentru schimbarea numelui 2000 lei. Pentru carnete de identitate 50 lei. Adeverinţele eliberate de profesionişti pentru onorariul primit 2 la sută din valoarea lor. Copiile, duplicatele şi extractele după orice acte eliberate la cererea părţilor de instituţiile şi autorităţile publice, 40 lei. Autentificarea actelor, 100 lei. Cererile de recurs, aderările şi intervenţiunile la ele cum şi motivele de recurs când nu sunt formulate prin cererea de recurs ci depuse ulterior cu excepţia recursurilor împotriva hotărîrilor date în acţiunile patrimoniale şi în cazurile penale, introduse direct de partea civilă, la Judecătorii 850 Iei, la tribunale 1200 lei, la Curţi 1800 lei, la Curtea supremă 2300 lei. Desvoltarea motivelor de a apărut decretul pentru stabilirea taxelor de timbre. Cererile adresate autorităţilor şi instituţiilor publice com , notarilor publici, declaraţiile adresate autorităţilor vamale, declaraţiile pentru impunere şi plata de impozite şi orice comunicări referitoare la venituri impozabile se timbrează cu 20 lei. Cererile de reduceri sau scăderi de acordat pe cale administrativă pentru taxe, impozite şi amenzi până la 10.900 lei se timbrează cu 100 lei. Peste această valoare de fiecare 10.000 Iei sau fracţiune taxa de timbru se sporeşte cu 20 lei; taxa de timbru se va calcula asupra părții din taxa, impozitul, sau amenda stabilită de prima instanță şi care formează obiectul cererii. Cererile pentru înscrierea mărcilor de fabrică și de comerț cu 2200 lei. Cererile de recurs 130 lei. SENTINŢA IN PROCESUL MINEI DIN STR. 0BEDENARU in ziua de 10 Ianuarie 1949 se împlineşte un an de când tânăra studentă Rodica Bălăuţă a fost ucisă în casa iubitului ei Benedict Blazian. Procesul acestei crime a fost judecat de Curtea Bucureşti secţia a I-a arinsHL, instanţă criminală în completul prezidat de d. consilier Agricola Ionescu. Din ordonanţa definitivă a cabinetului I instrucţie rezultă că acuzatul Benedict Blazian, absolvent al facultăţii de litere, profesor secundar şi student în anul III de medicină, întreţinea de mult timp legături de dragoste cu victima. In noaptea de 10 Iaiauarie 1948, în casa acestuia din str. Dr. Obedenaru Nr. 10 Rodica Bălăuţă a fost sugrumată după ce în prealabil acuzatul i-a administrat o djecţie cu Evipan. După aceasta a segmentat-o în şase bucăţi. La primele cercetări făcute acuzatul a negat că ar fi autorul acestei crime, însă a terminat prin a recunoaşte complet faptele. In faţa cabinetului de instrucţie familia lui Blazian a cerut instituireaunei comisiuni medico-legale, cu care să dovedească că acuzatul este iresponsabil de faptele săvârşite. Raportul medico-legal a ajuns la concluzia că Blazian nu este iresponsabil de crima săvârşită. In faţa instanţei criminale apărătorii acuzatului, avocaţii Ionel Teodoreanu, L. Mendelson şi I. Măruşescu au cerut o contraexpertiză insistând asupra stării de iresponsabilitate a clientului lor. D. prim procuror Ion Pora s-a opus la această dovadă arătând că expertiza efectuată la cabinetul de instrucţie a fost ordonată tot la cererea acuzatului. Curtea a respins contraproba solicitată și în fond a dispus judecarea procesului. După desbateri care au avut loc în trei şedinţe şi amânarea pronunţării pentru studierea dosarului, Curtea a pronunţat Sâmbătă, , 1 Ianuarie 1949 decizia prin care a condamnat pe acuzatul Blazian la 15 ani muncă silnilă şi 8 ani degradare civică,, obligându-l să plătească reclamantului lt. col. Traian Bălăuţă tatăl victimei, suma de 1 leu cu titu de despăgubiri civile. ADEVĂRUL Direcţiunea generală CFR, face cunoscut că staţia Baia Mare este autorizată a vinde bilete dus-întors pe distanţa Baia Mare—Satu Mare, deşi distanţa dintre aceste două staţii depăşeşte 60 km. TdEGRM DE FELICITARE ADRESATA PREZUMMILUI SOVIETULUI SUPREM AL URSSDE CĂTRE MAREA ADUNARE NAŢIONALĂ A RPR Excelenţei Sale NICOLAE MIHAILOVICI SVERNIC Preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice MOSCOVA-KREMLIN Cu prilejul Anului Nou, Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române, trimite Prezidiumului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice, calde felicitări şi transmite poporului sovietic urări de noui victorii în grandioasa operă de construire a comunismului şi de apărare a păcii, libertăţii şi independenţei popoarelor din întreaga lume. In numele poporului muncitor din Republica Populară Română, ne exprimăm dragostea şi recunoştinţa faţă de învăţătorul genial al omenirii progresiste, Generalissimul Iosif Vissarionovici Stalin. al TAXE COMUNALE In Monitorul Oficial de Sâmbătă 1 Ianuarie a apărut decretul de fixare a taxelor comunale. Dăm câteva din aceste taxe: Pentru contractele de închiriere, subinchiriere, arendare și subarendare precum și cesiunea lor la valoarea contractelor, 4 la sută, pentru fiecare exemplar de afiş de lipit pe tabelul Primăriei a cărei suprafaţă nu depăşeşte 20 dm. p., 30 lei pe o zi; peste această suprafaţă taxa se majorează cu 10 lei pentru fiecare suprafaţă de 10 dm. p. Pentru fiecare automobil al cărui cilindru este până la 1,5 litri inclusiv, anual 10.200 lei; pentru fiecare automobil al cărui cilindru este de 1,5 exclusiv până la 2 litri inclusiv, 12.100 lei anual; dela 2 litri exclusiv până la 2,5, 15.000 lei; dela 2,5— 3 litri 17.400 lei; dela 3—3,5 litri, 19.800 lei; peste 3,5 litri, 19.800, majorat cu câte lei 1000 anual de fiecare jumătate de litru cilindre sau fracţiune de jumătate litru cilindre celeaşi la particulari 10.000 lei. In plus. La motociclete până la 0,5 litri, 3600 lei anual; de la 0,5—0,75 litri, 4500 lei anual; peste 0,75 litri 5.400 lei anual; pentru fiecare număr de garaj lei 12.000. Pentru eliberarea permiselor de circulaţie: biciclete lei 500; motorete lei 500; motociclete lei 1000; autoturisme 5000 lei; autocamion şi autobuze, roţi cu bandaje pneumatice 7800 lei; autocamion, autobuze roţi cu bandaje pline 10.200 lei; pentru o căruţă-cotigă, camion, trăsură cu doi cai inclusiv tăbliţa 1500 lei. Taxele asupra vehiculelor cu tracţiune animală sunt: Căruţă, cotigă sau camion le sunt: căruţă, cotigă sau camion cu un animal, 2500 lei, cu două animale 6500 lei, pentru fiecare cal în plus 1500 lei. Trăsură, brişcă, trocar cu un cal 4000 lei anual, dacă sunt pe piaţă. Aceleaşi la particulari 6000 lei. Cu doi cai pe piaţă 7000 lei. a TAXELE DE CRCULAIIE! MODERNIZARE LA C.F.R Direcţiunea generală CFR face cunoscut că staţiile CFR vor încasa taxele de circulaţie, şi modernizare după cum urmează: taxa de 20 lei de fiecare tonă sau fracţie de tonă asupra mărfurilor încărcate pe vagon CFR în una din staţiile de cale ferată, transportate pe conductele de petrol sau încărcate în vasele de transport pe apă în unul din porturile ţării. Pentru piatră de var, pământ de umplutură, pirită, minereuri de fier, pia de 50 kg. tră spartă, pietriş, nisip, pavele de piatră, cărămizi, lemne de foc, deşeuri de lemn şi rumeguş se va plăti o taxă de 10 lei de fiecare tonă sau fracţiune de tonă. Aceleaşi taxe se plătesc şi pentru corpurile importate. ISVESTIA» DESPRE PRIMA ANIVERSARE A REPUBLICII POPULARE ROMÂNE MOSCOVA, 3. (Rador).—TASSI Anul care a trecut dela proclatransmite: ] marea Republicii Populare Ro-Scoţând în evidenţă prima ani-; mâne, a fost caracterizat, prin versarea Republicii Populare Ro- realizări de mari proporţii în române, observatorul diplomatic al facerea Şi desvoltarea economiei ziarului ISVESTIA scrie : ţării. Acest succes a fost făcut Anul 1948 va trăi totdeauna în posibil de naţionalizarea între prin-memoria poporului român ca anul marilorrealizări în toate domeniile vieţii acestei ţări: politic, economic şi cultural, ca anul hotărîtor pentru desvoltarea mai departe a Republicii spre socialism. Acest lucru a fost făcut posibil datorită faptului că cu un an în urmă, la 30 Decembrie 1947, poporul român a înlăturat ultimul obstacol serios din calea transformărilor democratice in ţară—monarhia reacţionară reprezentată prin dinastia germană de Hohenzollern. După eliberarea României de către armata sovietică şi după răsturnarea dictaturii fasciste a lui Antonescu, reacţiunea română înfrântă şi lipsită de puteri politice s-a grupat în panică în jurul tronului Hohenzollern-ilor, punându-şi ultimele speranţe în acesta. Tronul acestui ultim vlăstar al dinastiei străine era deasemeni ţinut în tentaculele serviciilor de spionaj străine care îşi continuau activitatea lor subversivă împotriva tinerei democraţii româneşti. Anul care a trecut a dovedit în modul cel mai convingător derilor industriale, a băncilor, a societăţilor de asigurare şi de transport. Naţionalizarea a furnizat o temelie solidă pentru întreaga construcţie a democraţiei populare şi a smuls reacţiunii interne poziţiile cheie din economia ţării. Naţionalizarea a lichidat dependenţa economică a ţării de monopolurile străine care, cu aprobarea monarhiei reacţionare pusese mâna pe o ramură de importanţă hotărîtoare a industriei româneşti, industria petroliferă. Naţionalizarea a lipsit aceste monopoluri de ocazia de a duce activităţi subversive împotriva regimului de democraţie populară pe calea sabotajului şi a distrugerii întreprinderilor. Naţionalizarea a avut efecte concrete asupra industriei româneşti. Refacerea economiei a fost întovărăşită de desvoltarea şi reorganizarea radicală a ei, aşa încât să poată corespunde nevoilor ţârii. In cursul anului trecut, poporu român şi-a consolidat în mod considerabil independenţa sa naţională, înnăbuşind de la început cu hotărîre toate încercările reac- Ţiunii interne şi internaţionale de a slăbi regimul de democraţie Acesta nu este singurul aspect al populară, de a împiedica renaştevieţii politice, economice sau cul-j rea ţării, de a pune piedici în calea rurale a statului, care s’a bucurat * construirii socialismului. Procesele din plin de consecinţele binefăcă-1 grupului subversiv, condus de Popoare ale evenimentului istoric Bujoiu, procesul reprezentanţilor dela 30 Decembrie 1947. | societăţii Royal Dutch Shell dela 3 (Rador). — TASS poporului român întreaga semnicare au avut loc între ficaţie a lichidării monarhiei şi a proclamării Republicii Populare societatea Astra Română, au arătat poporului român că duşmanii democraţiei populare nu au depus armele. Cu toate acestea, poporul român, sprijinindu-se pe prietenia cu Uniunea Sovietică , cu ţâ-urile de democraţie populară, a dejucat toate planurile duşmanilor interni şi externi ai săi. Prestigiul internaţional al Republicii Române, care duce o luptă activă pentru pace şi democraţi în rândurile familiei unite a popoarelor din lagărul democratic anti-imperialist, a crescut. Victoriile democraţiei române nu ar fi fost posibile fără victoria armatei sovietice asupra Germaniei fasiciste, fără ajutorul prietenesc din partea poporului sovietic în perioada de după război.In anul 1948 s’au produs noul manifestări ale întăririi prieteniei scvieto-române, concretizată în tratatul de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală, în strângerea continuă a legăturilor economice între marea ţară a socialismului şi tânăra Republică Populară Ro-omână. Ajutorul desinteresat al Uniunii Sovietice a dat posibili-« tatea de a se reface economiei româneşti, greu lovită de fasciştii germani şi de monopolurile anglo-* americane, a ajutat poporul ro* mân să-şi mobilizeze resursele in-» terne şi l-a salvat de laţul planul lui Marshall cu care expansio-» niştii americani voiau să sugrume republicele tinere şi încă noi destul de puternice ale nouii denmocraţii. Popoarele Uniunii Sovietice, urmărind cu bucurie succsele Republicii Populare Române, urează poporului român propăşirea ne- contenită a patriei sale şi noul rea- lizări pe calea socialismului. Acordul secret de la Londra Gyvernele apusene au căzut de acord asupra reinarmarii Gemaniei Occidentals PRAGA, 3 (Rador). — Agenţia TELEPRESS transmite articolul binecunoscutului ziarist Andre Simon, din care rezultă că la con NEW YORK, 3 (Rador). — TASS transmite: Henry Wallace a dat spre publicare în presă, la 31 Decembrie, o declaraţie în care el condamnă planurile ministrului apărării Forrestal şi le califică drept „un pas hotărîtor înspre instaurarea de departamentului de stat relativ la pactul Atlanticului şi declară că Forrestal aduce o nouă lovitură păcii mondiale şi condiţiilor de viaţă ale poporului american, când cere americanilor să renunţe prin mijlocirea Congresului la dreptul lor de a declara război şi să încredinţeze acest drept vital al tuturor unui guvern controlat de militari. Wallace observă că propunerile lui Forrestal „vor aduce o lovitură de moarte programului de reforme sociale pentru care a votat poporul în ultimele alegeri”a ■ ■ ■ I ^ w— ■ a —— -a a a a Ha - ea a.aaa _aai.aa a- -a a F ■ C* O f 1 „O L i aaar /X a- ax rt 1 1.-a— A ..Lila J _ . . - pusene asupra Ruhr-ului, s’a încheiat un acord secret, al cărui articol principal se ocupă de reînarmarea Germaniei Occidentale, în timp ce un alt articol obligă părţile semnatare să nu insiste asupra naţionalizării industriilor din Ruhr. Problema cheie discutată de cele şase puteri la conferinţă, scrie Simon, a fost dorinţa Statelor Unite de a face cât mai curând din Germania Occidentală un membru participant recunoscut în aşa numitul „sistem de securitate“ american din Europa. Acest „sistem“, însă departe de a se conforma necesităţilor de securitate ale Franţei sau chiar ale Marii Britanii, merge împotriva acestor necesităţi. Astfel, a fost necesar să se ajungă ,la un fel de hotărîre de compromis. O asemenea hotărîre a fost găsită prin împărţirea acordului asupra Ruhr-ului în două părţi: una publică şi una secretă. Pe baza acestei hotărîri, scrie Simon, guvernele occidentale au căzut de acord asupra reînarmării Germaniei Occidentale „la momentul opportun“, acesta fiind un acord neoficial. Hotărîrea conţine insă o rezervă in sensul că în interval de două luni reprezentanţii puterilor occidentale vor semna un acord oficial pentru formarea unei armate în Germania Occidentală. Un alt articol al acordului nepterile apusene nu va cere naţionalizarea industriei din Ruhr. Şi de data aceasta, subliniază Simon, francezii şi britanicii auI ---------- ---------------------- ■* »Iivvbd Wi Iiuuivu mu capitulat în faţa presiunii americane. Guvernele lor orbite de ura împotriva Uniunii Sovietice au preferat să renunţe la securitatea ţărilor lor decât să pună în aplicare acordul de la Potsdam care prevedea controlul celor patru puteri asupra Ruhr-ului, lucru care ar fi pus in siguranţă ţările apusene împotriva repetării agresiunii germane. * i £ ’wvftpr* FRANKFURT, 3 (Rador). —* REUTER transmite: Vineri s’a anunţat la Frankfurt că generalul, Lucius Clay, guvernatorul militar al zonei americane din Germania, a luat măsuri în favoarea a 15 criminali de război germani condamnaţi la moarte. El a comutat pedepselela şapte dintre ei în închisoare pe viaţă. laturii militare în America”. Wal- I Pentru ceilalţi opt, pedepsele au la ce condamnă deasemenea planul a fost reduse la 10 ani închisoare. O DES MIMŢIRE A AGENŢIEI «TASS» MOSCOVA, 3 (Rador).—TASS transmite : Ziarul londonez „Daily Express“ a publicat la 30 Decembrie ştirea de la corespondentul său din Nanking, că ministrul chinez fără portofoliu Cian Li Fu ar fi propus, în numele guvernului chinez, guvernelor Uniunii Sovietice, Statelor Unite, Marii Britanii şi Franţei, să constitue o comisie quadripartită care să medieze inficial prevede că niciuna din patre guvernul lui Ciang Kai Sek şi fruntaşii mişcării de eliberare. Susmenţionata ştire vorbeşte despre o pretinsă declaraţie a ambasadorului sovietic în China Roşcin, afirmând că „guvernul sovietic ar putea lua în considerare o propunere oficială făcută de guvernul chinez“. Agenţia TASS este autorizată să declare că ştirea din „Daily Express“ în partea privitoare la Uniunea Sovietică, nu este altceva decât o simplă născocire. Intnprinderea de Editură și Arte Grafice ROMANIA LIBERA„N. MIHANESCU”, București Str. Const. Mille Nr. 5-7-9. Telefon 3.84.308.34.95. In cuda Măririi Consiliului de Securitate TRUPELE OLANDEZE OPERAŢIUNILE MILITARE HAGA, 3 (Rador). — „TASS” transmiteri După cum anunţă ultimele comunicate sosite din Indonezia, trupele olandeze îşi continuă operaţiunie militare, în ciuda hotărîrii Consiliului de Securitate. Comunicatul oficial olandez anunţă că trupele olandeze au ocu- IŞI CONTINUA IN INDONEZIA NEW YORK, 3 (Rador), transmite: In Statele Unite continuă campania de protest împotriva agresiunii olandeze asupra Republicii Indoneziene. Coloane de manifestanţi organizate de către partidul muncitoresc american, de „Comitetul American de luptă pentru independenţa Indoneziei”, şi de „Comitetul pentru politica demo TASS infestând sub lozinca: „Jos mâinile de pe Indonezia”. Manifestanţii au cerut să fie traşi la răspundere coloniştii olandezi şi să fie îndepărtate trupele olandeze de pe teritoriul Republicii Indoneziene. Au fost distribuite manifeste în care se cere Casei Albe şi departamentului de stat să condamne acţiunea agresivă olandeză şi să se înceteze imediat ____ ... ________ ______ ___, orice ajutor financiar, apacandulare şi regie CFR coletele mai uşoare centrala a insulei Java, olandezii masat în faţa clădirii consulatului se sancţiuni diplomatice si econo-Sunt scutite de taxe pentru drumuri: patin Sumatra importanta regiumărfuriie in tranzit, transporturile miline petroliferă Djambi. In regiunea ’ c^ă în" Extremul ^Orient’’," s’au au ocupat Purvodari şi Djombang.: olandez din piața Rockefeller, ma ’mice.