Adevěrul, februarie 1949 (Anul 63, nr. 17378-17401)

1949-02-01 / nr. 17378

Pagina S-a AVIZ TEATRAL Se aduce la cunoştinţa, pe aceasta cale, că avant-premiera piesei „RUŞINEA FAMILIEI“, pentru oficialităţi, presă şi invitaţi va avea loc Miercuri 2 Febr. a. c. ora 8 seara precis. Toate biletele vândute pentru seara de Miercuri 2 Febr.— cu seria 34 — vor fi preschimbate la Cassa teatrului Alhambra, pentru zilele următoare SLOVA PUBLICITATE ’£MSRBSHSTO8KBMMHHBBC| în programul viitor | premieră! O NOUĂ® CAPC-D'OPERAI A filmului! SOVIETIC MAXEM 1 GORKI 1ODEON * M0S8L0R * UNIC SMmummmmm s ■ OPfiDOîJClIE A STllDIOULKI»M4.Wle§Eia'-1948 ! REŢINEŢI BILETE DIN TIMP HuwaBBHUiBaffiaaR ZCÎSlH EIHBE3 CE SE PETRECE IN BIZONIA L (Urmare din pag. 1 a) {Plângere împotriva guvernatorului britanic, generalul Bishop. După modesta mea părere, a spus Weiz, guvernatorul exagerează oarecum cheltuelile de ocupaţie, care trebuesc suportate de germani. Cu o exactitate pedantă, Weiz a socotit, cât şi ce anume au achitat în plus autorităţilor de ocupaţie în contul cormpensării cheltuelilor. In anul 1945, a declarat el, autorităţile britanice au primit 342 milioane mărci, în 1946—918 milioane mărci, în 1947—1566 milioane mărci, în 1948 cheltuelile de ocupaţie a atins o astfel de cifră, încât Weiz nici nu a îndrăsnit să o citeze. El a subliniat numai că aceste cheltueli au atins 50 la sută din budgetul regiunii Rinului de Nord—Westfalia. Ministrul german a cerut guvernatorului militar să mai micşoreze pretenţiile autorităţilor britanice, care fac cheltueli cam exagefiate. In ce-l priveşte, doctorul Weiz a asigurat autorităţile britanice că va lua toate măsurile în vederea procurării sumelor necesare în viitor. După mărturisirile lui Weiz însă, aceste posibilităţi sunt aproape epuizate In afară de bani în contul cheltuelilor de ocupaţie autorităţile au primit de pe acum, 3,5 milioane sticle de vin, 910 mii sticle rachiu, 50 mii vase de aluminiu, 3700 frigidere, 100 mii fotolii, 34 mii dormitoare complete, 10 mii covoare, 52 mii plapume, 37 mii rochii de damă, încălţăminte de copii, linjerie, materiale pentru draperii, chiar şi trenuri de copii (jucării) Protestele timide ale ministrului Weiz au provocat furia guvernatorului britanic, generalul Bishop care a invocat „comportarea inadmisibilă“ a lui Weiz. Cum era şi de aşteptat, curând după aceia Weiz a fost învinuit de trei păcate mortale : „lipsa de tact“, „nepunctualitate" şi „denaturarea adevărului“. Dacă dr. Weiz ar fi recunoscut că este vinovat, este posibil ca generalul Bishop ar fi schimbat turla cu îndurarea. Ministrul finanţelor a încercat însă să se justifice. La 11 ianuarie, el a declarat că „pentru fiecare obiect, enumerat în reclamaţia sa, el este gata să prezinte chitanţe originale ale funcţionarului administraţiei militare britanice“. (Din „JCrasnaia Zvezda“) -ATUnci ME ÍMTÁLMÍM SAM&ATA il FEBRUARIE. CRED CÄ NU «AÎ TREBuiA-t» 5Pun UNO£ ? a7 A treia sesiune a Academiei de arte frumoase, la Moscova Recent a avut loc la Moscova cea de a treia sesiune a Academiei de Arte Frumoase a Uniunii Sovietice, cu care ocazie membrul corespondent al Academiei Piotr Sîsoev, a făcut o amplă expunere cu tema „Lupta pentru realismul socialist in arta plastică sovietică”. Tendinţa biruitoare a realismului socialist — a arătat vorbitorul — a permis artiştilor sovieticii să înregistreze mari succese in cariera lor creatoare. Printre operele monumentale create de artiştii plastici sovietici se numără grandioasele monumente de granit ale lui Lenin şi Stalin aflate pe canalul Moscova-Volga, — opera cunoscutului sculptor Mercurov, celebrul grup sculptural „Muncitorul şi colhoznica”, al sculptoriţei Vera Muhina. Printre alte sculpturi remarcabile se mai află şi lucrările sculptorilor Sadr şi Mantzer. O celebritate mondială şi-au câştigat tablourile „Lenin la tribună”, „Stalin şi Voroşilov la Kremlin”, „Imn lui Octombrie“, ale cunoscutului pictor Alexandru Gherasimov ; „Interogatoriul comuniştilor“ şi „Intr’o veche uzină din Urali“, ale lui Johanson; „Lenin proclamă puterea sovietică“ al lui Serov, operele Kukrânizilor, etc. In încheiere, referentul a descris sarcinile artiştilor sovietici care fac pregătiri pentru participarea lor la marea expoziţiei unională din 1949. Editura pentru literatură şi artă Vladimir Maiacovski« „LENIN“ Cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la moartea lui Vladimir Ilici Lenin, Editura pentru Literatură şi Artă a Societăţii Scriitorilor din Republica Populară Română a tipărit din colecţia de mare difuzare în masse a Cărţii Poporului o seamă de fragmente din marele poem „Lenin“ de Vladimir Maiacovski. Poetul Cicerone Theodorescu, autorul „Cântecelor de Galeră”, a reuşit să transpună şi să recreteze în limba română cu virtuozitate, viziunea grandioasă şi accentele majore ale lui Maiacovski, „cel mai bun şi cel mai talentat poet al epocii noastre sovietice“, după expresia lui Iosif Visarionovici Stalin. Prin tipărirea poemului ,,Lenin", Editura pentru Literatură şi Artă a Societăţii Scriitorilor din R. P. R., dovedeşte odată mai mult, că noua colecţie „Cartea Poporului" este un serios instrument de răspândire înmasse a literaturii celei mai înaintate, just prietată ideologiceşte şi de înaltă ţinută artistică. Patru ilustraţii semnate de Florica Cordescu împodobesc această tipăritură omagială. Preţul unui exemplar este de 14 lei. n1 CĂRŢI APĂRUTE IN «EDITURA TINERET» Editura Tineretului prezintă următoarele lucrări noul: N. C. Crupscaia: Copilăria şi adolescenţa lui Lenin (Lei 12); Gh. Vaslichi: Reforma învăţământului (Lei 2); Nicolai Bogdanov: Jurij Smirnov (Lei 12); A. Venţrova:: Mărite (Lei 12); Jack London: Chinezul (Lej 15); Madeleine Rîfîand: S-au luptat contra morţii (Lei 12). „MICA BIBLIOTECA LITERARA“, No. 1: Arcadie Gaidar: Mesajul (Povestiri lei 35). IN LIMBA MAGHIARA: M. I. Kalinin: Drumul glorios al Comsomolului (Lei 50); E. Grigoriev: Partidul şi Comsomolul (Lei 15); Cântece populare (Lei 25). * A apărut în editura CGM „Caet cultural“ nr. 1 1949, cu următorul cuprins: Moscova Roșie, Moscova Aurie de Radu Pădure; Mă duc pe cursul repede al râului (cântec popular rusesc) de A. V. Popova; Lenin și soborul de A. I. Tvardovski; Minierii (cântec) de Gh. Danga; Tunelul (versuri) de Th. Brindiu; Foaie verde de cicoare de Zaharia Popescu; Dialog de N. Kainer; Bun venit norilor ucenici ai artei (versuri) de Mihail Filip; Pavel Corceaghin (după romanul „Aşa s-a călit oţelul“ de N. Ostrovski) de P. P. Bondarenco; Indicaţii de regie de Mihail Pascal, Ghicitori de Al. Dinu Ifrim Teatru sovietic, cel mai avansat din lume (de prelucrat) de M. Grigoriev; îndreptar, Lenin de Al. Ion. CONFERINŢE Mâine, 2 Februarie, orele 18, în sala de festivităţi a Casei Prieteniei Soviato- Române, va avea la conferinţa căpitanului Florea din Armata Sovietică despre: ,,Marele Plan Stalinist de transformare a natură“. După conferinţă va rula un filn sovietic. In cadrul ciclului de conferinţe organizat de Institutul de studii româno sovietic şi colegiul general al farmaciştilor, d. farm. Ionel T. Pucerea, preşedintele Colegiului, va conferenţia joi 3 Februarie, orele 19, desvoltând subiectul: ,,ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA FARMACIEI IN URSS”. Conferinţa va avea loc în aula bibliotecă centrale universitare din calea Victoriei 88 (P-ţa Republicii) şi va fi urmate de prezentarea unui film documentar ştiinţific. A. R. L. U. S. Centrul de Documentare şi Propagandă In colaborare cu Casa Prieteniei Sovieto-Române - anunţă pentru Vineri 4 Februarie a. c. orele 18 conferinţa Domnului GRIGORE PREOTEASA Ministru adjunct la Ministerul Afacerilor Externe despre „Un an de la încheierea tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între URSS şi R. P. R.” Conferinţa va avea loc la Casa Prieteniei Sovieto-Române Str. Batistei 14 Intrarea liberă ADEVERUC CORESPONDENȚA CHIRIILOR E.G.L. — Laura lonescu. — Filip Smărăndescu. — Col. I. T. — Emilia Corovan (? semnătura neciteată). — O cetitoare din provincie. — Bosăngeanu. — Cezar indianu. — Gheorghe Apostolescu. — Altă scrisoare semnată Apostolescu. — Matei Const. Ion. — Mihail Sachim. — culina I. Răspundem global tuturor celor ce ne-au întrebat dacă trebue să facă contract cu toleraţii. Răspunsurile date până în ultimele zile se bazau parte pe interpretarea noastră, parte pe informaţii primite de la autorităţi. Pe baza lor am arătat multor toleraţi că nu au nevoe de contract. Intre timp am primit insă informaţii dela primărie, în atribuţiunile căreia intră acum viza contractelor. După cum am arătat, primăria pretinde contracte dela orice chiriaş sau subchiriaş afară de părinţi şi copii, fraţi şi surori, unchi şi nepoţi direcţi şi numai dacă locuesc în aceiaşi locuinţă şi dacă unul din ei este întreţinut de celălalt. De asemenea nu face contract personalul de serviciu cu angajament legal prin Camera de Muncă. Toţi ceilalţi trebue să facă contract. Taxa de viză se plăteşte pentru tot timpul arătat în fişa de imobil, dar cel mult pe zece ani. Credem că ar fi bine că atunci când în realitate nu se plăteşte chirie să se specifice în contract că odaia s’a dat gratuit sau contra serviciu şi numai pentru satisfacerea obligaţiei legale se evaluiază chiria la suma de... care poate fi foarte modestă, mai ales atunci când „chiriașul’’ nu are cameră proprie. Credem că în aceste cazuri nu se datorează impozit la fisc, dacă din adăpostire n'a realizat nici un venit direct sau indirect pentru proprietar sau pentru chiriașul principal. Z. M. — Noi nuam afirmat că chiriașul principal nu mai are obligaţia de a plăti proprietarului o cotă din chiria ce primeşte de la subchiriaş. Am spus că după interpretarea noastră această obligaţie a fost menţinută, dar am adăugat — cum ne obligă spiritul de obiectivitate — că în procese de acest fel uneori instanţele acceptă punctul de vedere contrar. In ce priveşte venitul obţinut de chiriaşul principal din subînchirere am arătat că el trebue declarat ca venit profesional şi impus ca atare. ft R. Rozescu. — Dacă s-a dat camera cu acces la dependinţe, valoarea ei este o treime din valoarea locativă totală. Dacă nu, e mai puţin, după apreciere. Pentru mobilă chiria se dublează. Cereţi fiscului să vă impună separat pentru partea ocupată de dv. cu impozitul de proprietar şi separat pentru partea închiriată, cu impozitul dublu pentru chiriaşi. * Berso Ticu. — Nefiind în sindicat, nu sunteţi salariat cu contract colectiv şi cci plătiţi chiria ca şi profesionişti, ară fără reducere. Contractul dv. cu proprietarul 11 puteţi modifica numai cu consimţământul acestuia ; primăria pretinde contract de subînchiriere atât cu ginerele şi părinţii soţi, cât şi cu verişoara. Evaluaţi a câta parte din imobil ocupă fiecare, de pildă pentru verişoară 1/8. f. N. Mihăilescu. — Contractul pe 450 lei. Până la expirarea ultimei vize nu mai faceţi altă viză. Din chirie, 645 lei pe trimestru ca impozit, restul proprietarului. Viza se face la primărie. & M. H. — Luaţi ca bază contractul pe timpul 23 Aprilie — 26 Octombrie 1940, întregit la un an şi adăugaţi sporurile cuvenite şi anume pentru 26 Oct. 1940 nimic dacă anteriorul era sub 40.000 lei; 2 la sută dacă era între 40.000 şi 70.000 şi 3 la sută până la 100.000 ; apoi celelalte sporuri legale. It Ben. Loco. — Socotiţi halul un sfert din apartament, adică 7625 lei. Fiind folosit şi de proprietar numai jumătate din această sumă şi pentru mobilă dublată în total 7625 lei anual. Impozitul este 3.660 lei. Proprietarul să ceară să fie impus cu impozitul de proprietar pentru partea lui fi cu impozitul dublu pentru partea dv. Viza se face la primărie după ce veţi obţine fişa de imobil, care vi se va da când veţi avea aprobarea oficiului de închiriere. * M. B. Curteanu. — Având contract vizat, credem că sunteţi în regulă. Până la 23 Aprilie nu aveţi nici o formalitate de făcut. La 1 Ianuarie nu a Intervenit nici o schimbare In ce priveşte chiria, ci numai la stabilirea impozitului. * Cetitoare devotată. — Credem că pentru persoana care nu mnai locueşte Ia dv. nu trebue contract. Puteţi angaja femee de serviciu cu formele legale, dar după Intrarea în funcţie a oficiului de închiriere veţi cere aprobarea. fi D-lui Const. Ovidiu. Loco. — Fiind contract nou, profesiunea dv. nu interesează la fixarea chiriei, nici la impozit. Nu mai există 27 la sută. La 12.000 lei, impozitul este 5760 anual. Contractele noul sunt la libera transacție, este însă posibil ca fiscul să considere contractul nesincer și să impună la o sumă mai mare. * D-nei Ana Pop. — Pentru contractele dinainte de 26 Octombrie 1940 se ia ca bază chiria din 1940; pentru contractele de la 26 Octombrie 1940 încoace, se ia ca bază chiria din 1938. Se adaugă la chiria dv. 2 la sută în 1940 (47.940); 10 la sută în 1941 (52.734); 7 la sută în 1942 (56.425) şi 30 la sută în 1945 (73353). Ca funcţionară ultima chirie se înmulţeşte cu 8, iar pentru transformarea în lei stabilizaţi se împarte la 28. Rezultatul: 0.918 chiria actuală. C. D. S. — Dela 15 August 1947 — 31 Martie 1948, fiind comerciant chiria trebue să fie 110.632, impozitul special este 65 la sută, iar impozitul pe clădiri 27 la sută. Dela 1 Aprilie 1948 la 31 Decembrie, chiria de salariat, care după calculul nostru este de 23709 şi impozitul 27 la sută. Iar de la 1 Ianuarie înainte, chiria de profesionist care este 49785 anual, la care impozitul este de 26260 lei anual. * N. M. — In privinţa impozitului se ■mimică fiscului că chiraşh nu-1 plăteşte pentru ca să fie urmărit el şi iu proprietarul ; în privinţa chiriei se face acţiune de evacuare la judecătorie, Marin. — Subchiriaşul plăteşte chiria calculată după aceleaşi norme ca şi penin chiriaş, după profesia lui, dublată dacă odaia e mobilată. Impozit nu plăteşte, dacă chiriaşul principal plăteşte impozitul pentru întregul apartament. Cota parte pentru proprietar este discutată; unele instanţe au dat decizii după care ea nu ar mai fi obligatorie.— D-nei M. Maria. — Aţi calculat bine. Cereţi fiscului să vi facă o nouă impunere, separat pentru partea locuită de dv. şi pentru cea închiriată. Dacă chiriaşii locuesc la dv. dinainte de 4 Dec. nu aveţi nevoe de autorizaţia oficiului de închiriere. Dacă chiriaşii sunt realmente toleraţi şi nu plătesc chirie, puteţi cere fiscului să rămâneţi mai departe în situaţia de a fi impusă numai dv., dar în acest caz impozitul ar fi de 11.120 lei. Asupra domiciliului fiscal aşteptaţi să apară instrucţile ministerului. f. V. F. Loco. — Nu puteţi obliga pe chiriaş să facă schimbul. UE D-lui Sava Moraru. Ploeşti. — Dacă chioşcul face parte din imobil şi aveţi un singur contract, nu credem că vi se poate cere să plătiţi de două ori apa şi gunoiul. Acestea nefiind impozit ci taxe, nu aveţi reducere ca invalidaţiin cetitor din Calafat. — Dacă aţi plătit impozitul pe trimestrul întâi din 1949 el v-a fost raportat la fisc pe acest trimestru. Calculaţi noul impozit şi plăti numai diferenţa. Controlaţi la percepţie dacă s-a făcut raportarea. * Sandu Fiul P. N. — Primăria pretinde să faceţi contract în care specificaţi că nu se plăteşte chiria. Credem că aveţi de plată numai tax de viză, arătând la fisc că de fapt nu sunteţi chiriaş. ft E. G. L. — Beneficiarii de locuinţe prin rechiziţie obţin câştig de cauză în instanţe dacă cer să plătească chiria redusă, chiar dacă au intrat In locuinţă după 23 Aprilie 1948. Dacă chiriaşul plăteşte impozitul integral subchiriaşul nu-l mai plăteşte încă odată şi dă chiriaşului principal întreaga chirie. In privinţa toleraţilor, răspuns separat. fi D-lui C. C. Gheorghiu. — La chiria de 18.000 lei în 1940 se adaugă 10 la sută în 1941 (19.800), 5 la sută în1942 (20.790) şi 20 la sută în 1945 (24.948). In 1947, această chirie a devent 199.584 lei, dacă chiriaşul este salariat, 748.440 dacă este profesionist sau 2.494.800 dacă este comerciant. In lei stabilizaţi aceasta face 7128 pentru un salariat, 14.969 pentru un profesionist sau 33.264 pentru un comerciant. Dacă chiriaşul plăteşte mai puţin, poate fi chemat în judecată la judecătorie. Controlaţi la percepţie dacă există la dosar dovada de primire a impunerii sau proces verbal de afişare. Puteţi face cerere de revizuire la minister, eventual prezentaţi-vă personal la biroul de informaţii zilnic la ora 12, fi D-lui Cezar Bălăşescu. — Nu sunteţi tolerat, ci părinte. Dacă ambele locuinţe formează un singur apartament, nu faceţi contract, chiar dacă a fost categorisit altfel. La oficiul de închiriere nu aveţi nimic de declarat, având fişa de imobil din Mai. S. M. — Rămâneţi la vechea chirie de 45 la sută din valoarea locativă din 1938. ft APARTAMENT BREZOIANU. — Oficiile municipiului vor refuza viza, fişele fiind după 4 Decembrie. Cereţi aprobarea contractului de la oficiul de închiriere care va începe să funcţioneze in curând. D-LUI I. NICULESCU. — La chiria de 12.000 lei lunar In 1940 corespunde azi pentru un salariat cu contract colectiv o chirie de 4.752 lei pe an sau 400 lei pe lună, din care de acum înainte impozitul este 2.304 lei anual. Cereţi propietarului să vă modifice contractul şi tot el să ceară scăderea impozitului. * I. ALESU. — Ca funcţionar public comprimat, chiriaşul rămâne la chiria de funcţionar, care pentru 20.000 lei în 1938 este azi de 0.000 lei anual, sumă pe care faceţi contractul. Taxele de contract le plătesc cei doi contractanti câte jumătate. D-LUI FLOREA COSTESCU. — In lege nu se prevede precis dacă obligaţia mai există sau nu. După interpretarea noastră această obligaţie există; totuşi In procese de acest fel, unele instanţe au decis că această obligaţie este abrogată. ft D-LUI C. DOBRE. — La valoarea locativă de 8.000 lei in 1938 corespunde azi, pentru un salariat, o chirie de 2.700 Iei din care până la 31 Decembrie 1948 se plătea proprietarului 1.971 lei şi fiscului 729 anual, iar dela 1 Ianuarie se plăteşte proprietarului 1380 şi fiscului 1.320. In trecut aţi plătit fiscului cu 908 lei pe an prea mult; cereţi să vi se raporteze plusul pe anul 1949; proprietarului i-aţi plătit cu 90 lei pe an prea puţin. ft L. B. ARMENI. — Cereţi fiscului să vă facă 0 nouă impunere. Pentru partea ocupată de Dv. la valoarea locativă de 24.000 lei veţi plăti 5.944 lei. La contractul chiriaşului de 60.000 lei anual se va plăti 32.000 lei impozit. ț. T. Z. — Aţi întârziat prea mult cu cererea informaţiilor. Cereţi judecătoriei să fixeze prin arbitru valoarea locativă din 1938. Din acea valoare plătiţi 45 la sută dacă sunteţi salariat, valoarea întreagă dacă sunteţi profesionist, valoarea dublă dacă sunteţi comerciant. Ne mai fiind timp până la 31 Ianuarie să obţineţi fixarea valorii locative, dacă vreţi să fiţi in regulă acceptaţi valoarea de 18.000 lei şi faceţi contract unilateral pe această bază după profesiunea ce aveţi. Sau Intentaţi imediat acţiunea de arbitraj şi luaţi asupra Dv. riscul de a întârzia cu câteva zile vizarea contractului. D-na Charlotte Popescu. Faceţi contract pentru valoarea unei jumătăţi de cameră în comparaţie cu valoarea locativă a întregului apartament. Domiciliul fiscal îl veţi declara când va dispune Ministerul de Finanţe. Numai dacă sunteţi înscrisă cu un venit la vechiul domiciliu anunţaţi percepţiei mutarea. ft D-lui B. Lelbovici. Răspunsul cerut de Dv. a apărut în Adevărul Nr. 17347 din 21.XII.18». * N. S. şi D-na ELENA GEORGESCU. La intrarea în activitate a oficiilor de închiriere (peste puţine zile) va apare regulamentul care va da toate lămuririle. ft D-lui S. Boboc. Răspunsul de la 18.1 nu e pentru Dv. Credem că fiind vorba de o rudă îndepărtată trebue contract pentru 2/7 din apartament. Legea nu recunoaşte toleraţi din prietenie. Fiind contract nou, nu interesează profesiunea chiriaşului. Faceţi contractul pe două şeptimi din 24.000 adică 6.900, sau dacă aţi dat mobilul, pe 13.800. Cereţi fiscului să vă facă o nouă impunere. Una pentru partea Dv. de 17.100 cu impozit de proprietar şi una pentru 6.900 sau 13.800 după cum e cazul cu impozit de chiriaş (dublu). D-lui M. Rosenberg-Buhuşi. 1) Dacă nu se cunoaşte valoarea locativă din 1938 trebuia să cereţi judecătoriei s‘o fixeze prin arbitri. Mai puteţi cere şi acum dacă credeţi că s‘a calculat greşit. Chiriaşul plăteşte dublul valorii locative din 1938, din care scade impozitul. 2) Meseriaşul plăteşte valoarea locativă simplă din 1938, adică 18.000 lei. N'am înţeles de ce contractul e numai pe jumătate din valoare. Ocupă numai jumătate din apartament? Dar restul? Chiriile in intervalul dintre 1938 Si 1947 nu interesează. ■fit D. R. Trebue contract pe o sumă in comparație cu valoarea locativă a întregului apartament; chiar dacă faceţi contractul de la 1 ianuarie se va cere plata vizei de cânds-a mutat în casă. D-nei Eufrosina E. Dacă vi se plăteşte chirie, cereţi chiriaşului să facă contract. Dacă refuză anunţaţi fiscul că nu puteţi face contract. Dacă nu vi se plăteşte cereţi fiscului să vă scadă la impunere. ft D-LUI M. GHEORGHIU CRAIOVA. — Când va apare regulamentul oficiilor de închiriere, se va vedeea în ce condiţii acest oficiu va putea dispune de camere. Credem că se vor putea introduce apeluri sau reclamaţii împotriva hotărârii de primă instanţă, dacă locatarul o va considera nedreaptă. ft MIRCEA IONESCU. — Chiriile sunt fixate de lege şi proprietarul fiu se poate opune chiriei legale chiar dacă pe el nu-l satisface. Când a dat cu chirie camera nu ştia că aceasta îi împiedică accesul? Aveţi dreptul să faceţi contract unilateral, scăzând din chirie jumătate din taxele pentru viză. ft GENERAL PENSIONAR. — Dacă regulamentul oficiilor de închiriere nu vor conţine dispoziţii speciale pentru atfel de cazuri trebue contract. Puteţi introduce clauza că locuinţa e gratuită şi preţul a fost evaluat numai pentru satisfacerea fiscului. Dacă menajera este angajată în conformitate cu legea personalului casnic nu este nevoe de contract. ţu E. R. Brăila. — Chiar dacă nu plătiţi chirie trebue contract, dacă nu locuiţi împreună. Puteţi face contractul la o sumă modestă. * Un cititor fidel din Galaţi. — La contractele prelungite legea obligă pe chiriaş să plătească toate taxele ce se aşează asupra folosinţei imobilului închiriat. * A. M. Câmpulung. Nu trebue contract. ft O. M. Vîcă Buzău. La 1 Septembrie 1947 contractul a Intrat In prelungire şi trebue aplicată reducerea de 55 la sută. Chiria anuală este de 8.100 lei. După stabilizare, chiriaşul era obligat să suporte impozitul pe tot timpul cât a plătit anticipat în lei vechi. ft R. A. P. — N’aţi spus dacă sunteţi proprietar sau chiriaş şi în ce categorie. Puteţi face contract pe jumătatea Chiriei sau valorii locative. Dacă chiriaşul ar pretinde să plătească 45 la sută din valoarea locativă din 1938 şi s-ar ajunge la proces desigur că l-ar câştiga, întreţinerea (căldura, lumina, etc.) se plăteşte separat. Fiscul nu recunoaşte serviciu contra cameră ci numai închiriere pe bani. Dacă sunteţi chiriaş subchiriaşul nu mai plăteşte impozit. ft ECATERINA CRAIOVA. — Trebue contract cu subchiriaşul. In ce priveşte pe proprietar, continuaţi ca şi până acuma. D. L. — Locuind sub acelaş acoperământ cu fiul, s-ar putea fără contract. Pentru cele două camere cereţi comisiei de recensământ rectificarea, dar nu ştim ce folos v-ar aduce rectificarea. 1. COSTODINE ? (semnătură neciteaţă). — Ca uzufructuar nu faceţi contract. Cu rudele care locuesc la Dv. dpă ultimele informaţii de la primărie trebue contract dacă nu sunteţi fraţi sau nepoţi direcţi. ft EMIL RO. — La chiria de 42.000 lei în 1942 corespunde azi pentru un funcţionar 16.965 lei anual, din care 8304 adică 2076 trimestrial este impozitul. ft C. S. — Dacă primul contract are data după 26 Octombrie 1940 şi dacă valoarea locativă de 20.000 lei este din anul 1938, plătiţi chiria de 9000 lei, din care impozitul este 4320, adică 1330 lei trimestrial. * DOMNIŞOARA TICA. — Scrieţi in contract că sunteţi adăpostiţi gratuit dar pentru satisfacerea fiscului fixaţi chiria de... Puteţi face contractul la 4 Decembrie, dar la viză vi se va cere taxele pe tot timpul. ft I. O. — Nu aveţi nimic de făcut. La fisc, sunteţi trecută cu sumele achitate prin anticipaţie pe trimestrul Ianuarie 1949, calculaţi cât face impozitul nou şi dacă e mai mult, plătiţi numai diferenţa. Daca e mai puţin nu plătiţi nimic şi aveţi şi un rest pentru trimestrul Aprilie. Pentru siguranţă, cercetaţi rolul la percepţie pentru a vă convinge că s'a Înregistrat suma pe Ianuarie 1949. D-LUI SERGIU TEODOREANU.( 1) Contractul se face fără viza oficiului de închiriere şi se vizează la primărie, nu la percepţe. îl puteţi face de la data când prmiţi chirie, dar la viză vi se va pretinde taxarea de la intrarea chiriaşului în imobil. 1l puteţi face pe chiria reală, dar e probabil ca fiscul să nu accepte o chirie atât de scăzută, pretinzând contract la două cincimi din valoarea locativă (adică 8680), scăzut cu 55 la sută, adică 3906 lei şi dublat dacă odăile sunt mobilate. 2) Principial, venitul din dotă este al soţiei, nu al soţului. S-ar putea totuşi ca din actul dotat să reiasă clauza că proprietatea devine a soţului. Consultaţi un avocat. Se totalizează toate veniturile unei persoane, ale soţului separat şi ale soţiei separat. ft B. E. CRAIOVA. — Puteţi face contract de subînchiriere cu primul chiriaş, sau acesta poate modifica contractul său cu proprietarul reducându-l la două camere, iar Dv. faceţi contract cu proprietarul din ziua când v-aţi mutat acolo, în orice caz înainte de 4 Decembrie. Situaţia profesională este indiferentă în ce priveşte impozitul pe clădire; numai pentru stabilirea chiriei se ţne seama de profesiune. ft PENSIONAR. — In aceste condiţii nu se face contract. ft D-LUI GOGU GEORGESCU. — Dacă contractul a fost încheiat imediat după 23 Aprilie 1948, se poate cere o chirie egală cu valoarea locativă din 1942. Taxele privesc pe chiriaș. Proprietarul mai plătește un supraimpozit numai dacă are mai multe imobile, ale căror venituri se adună și deci dau un impozit mai mare, acesta fiind progresiv. ft D-LUI VICTOR POPESCU. — Ne miră că Dv. pretinideţi că noi am fi spus că impozitul se aşează la venitul brut. In articolul citat de Dv. sunt câteva exemple de impozite, toate arătând că din venitul brut se scade 20 la sută. Impozitul de 73.400 este la un venit de impozabil de 100.000, nu la un venit brut. Aţi calculat bine impozitul la chiria de 93.000. ft GERSTAN. — După litera strictă a legii nu aţi mai profita de avantajul de salariat, urmând a plăti pe viitor o chirie egală cu valoarea locativă din 1938. Dar în procese de acest fel, justiţia interpretează larg legea şi acordă salariaţilor care nu din vina lor au rămas fără post dreptul de a beneficia şi mai departe de reducerea de 55 la sută. D-NEI JULIANA N. — Chiria se staileşte în primul rând pe baza chiriei din 1938 şi numai dacă aceasta nu se cunoaşte, se ia în considerare valoarea locativă. In cazul Dv. deci, dacă aveţi la dispoziţie un contract din 1938 de 30.000 lei, chiria actuală este tot de 30.000 Iei. Impozitul special şi cel de 27 la sută se plătesc până la 31 Decembrie; de la 1 Ianuarie intră în vigoare noul impozit. ft ARONESCU. — Contractul va trebui vizat din nou abia când va ex- pira. Asupra declaraţiei domiciliului fiscal aşteptaţi înstrucţiile mii nisterului de finanţe. ft L. C. — Dacă e trecută ca portăreasă nu faceţi contract, c.iiar dacă mai are^ şi altă ocupaţie. Pentru camera închiriată se face contract ca cu orice chiriaş.* N. B. — Contractul se vizează de la data indicată de fişa de imobil. .Subchiriaşul nu plăteşte impozit dacă chiriaşul plăteşte pentru întreg apartamentul. fr VESPASIAN. — Atât chiriaşul cât şi subchiriaşul sunt pasibili de sancţiuni dacă nu fac contract. Dacă unul din cei refuză să facă contract celălalt îl poate face unilateral. * ft D-LUI T. STOIA. — La contracte noul proprietarul poate pretinde ca chirie valorea locativă din 1942, indiferent de profesiunea chiriaşului' ft D-LUI D. TEODRESCU. — 1) Veţi viza contractul abia când va expira actuala viză. 2) Independent de viză, comuna percepe o taxă de 5 la sută de valoarea contractului. 3) Ca vară primară face contract, după utlimele informaţii primite dela primărie. 4) Duceţi-vă la percepţie cu recipisele dela CEC şi cereţi să se noteze la rolul Dv. sumele plătite. 5) Pentru domiciliul fiscal vor apărea în curând instrucţii deja ministerul de finanţe. Aşteptaţi-le. 6) Se plăteşte impozit şi pe terenurile virane. 7) Dacă statul accepta oferta, evident nu mai plătiţi impozit. f1 D-NEI IOANA PASLARU. — De la expirarea primului contract aţi intrat în prelungire şi deci puteţi cere proprietarului să vă admită ca chirie 45 la sută din chiria din 1938. Dacă nici aceasta, nici valoarea locativă din 1938 nu se pot afla, adresaţi-vă judecătoriei pentru a se stabili valoarea locativă prin arbitri. ft D-NEI SPERANŢA MOLDOVEANU. -r Credem că Un certificat din partea Ligii sinistraţilor va fi recunoscut suficient, pentru rest va aprecia judecătorul. VECHI şi DEVOTAT CITITOR.— In orice caz nu se poate face mutarea fără aprobarea oficiului de închiriere. Tot acesta va Putea aproba subrogarea. Credem că este necesar şi consimţământul proprietaru- lui pentru cedarea apartamentului ft D-LUI DEM. ALEXANDRESCU. — Fiscul nu recunoaşte decât contracte de închiriere în bani. Regulamentul oficiilor de închiriere va soluţiona definitiv aceste cazuri. ft M. M. — Gu această chestiune trebue să vă adresați unui avocat. In orice caz proprietarul are drept la daune din partea chiriașului care a făcut contract cu el după ce sub-1 închiriase tfitula. - - _ —| ft * * ft * ft ft ft