Agenda Magazin, iulie-decembrie 2004 (nr. 27-52)

2004-12-04 / nr. 49

äcoane ale design-ului britanic • Expoziție inedită la palat • Recepție cu 400 de invitați Săptămâna trecută, pe celebra arteră The Mall din Londra, care leagă palatul Buckingham de Trafalgar Square, a avut loc o procesiune ciudată. Aceasta a constat din obiecte care, deși aveau un aer de familiaritate în ochii londonezilor care se aflau prin preajmă, emanau în același timp un straniu iz de antichitate. Printre ele se aflau un autobuz Routemaster cu etaj având venerabila vârstă de 50 de ani, un model din 2004 al celebrei mari--------- mașinuțe Mini Cooper Marii Britanii în drum spre recepția cu șampanie oferită de aceasta în onoarea celor mai vestiți designeri britanici. Printre invitați s-au numărat Julia Barfield și David Marks, autorii „Ochiului Londrei”, roata uriașă de 135 de metri inaugurată la trecerea în noul mileniu, a cărei rotire lentă oferă o superbă panoramă a Londrei din cele 32 de capsule dotate cu aer condiționat, precum și Tim Berners-Lee, creatorul world wide web-ului, („născută” în 1959), două biciclete Penny Farthing (1871), o cabină telefonică roșie creată de Giles Gilbert Scott în 1935, botul unui avion Concorde și o cutie poștală al cărei design datează din 1866. Obiectele au fost selecționate pentru a face parte dintr-un „bulevard al designului” amenajat în celebrul Cadrilater - centrul palatului Buckingham, care a fost străbătut de cei peste 400 de invitați ai reginei Elisabeta II a Cinci icoane alternative Triumph Daytona 995i Această rapidă și modernă motocicletă a fost creată de stilistul britanic John Mocked și realizată în atelierele companiei Triumph din Leicestershire. Deși urmată de modele la fel de fiabile, Daytona 995i cu trei cilindri rămâne un clasic. Caterham 7 Este probabil ultimul automobil 100% britanic. Cu farurile sale asemănătoare ochilor unui gândac, Caterham 7 este adesea descris ca o motocicletă pe patru roți: îndrăgit de cei care adoră senzația vântului și a vitezei, el se poate strecura prin locuri incredibil de înguste. 0. Motorul Rolls-Royce . Trent 900 Acesta va fi motorul avioanelor Airbus A380 care vor fi lansate anul viitor. A fost creat de o echipă condusă de Geoff Kirk de la Rolls-Royce. Se zice că are un design atât de frumos încât este păcat că este ascuns în pântecul de oțel al avionului. Timbrele Royal Mail Timbrele emise de Poșta Regală Britanică sunt niște adevărate opere de artă în miniatură. Trăim într-o epocă în care cei care scriu scrisori devin din ce în ce mai puțini, tinerii în special preferând să comunice prin SMS-uri sau email. Timbrele Royal Mail rămân însă deliciul colecționarilor din lumea întreagă. Este explicabil că valoarea lor crește pe zi ce trece. 0 World Wide Web Rețeaua care leagă calculatoarele din toată lumea prin intermediul Internet-ului este invenția britanicului Tim Berners-Lee. Indiferent de părerea pe care o aveți despre e-mail, spam, virusuri și tot restul, nu încape îndoială că invenția lui Berners-Lee a revoluționat lumea. C. C. Regina, simbol al Royal Mail 2 Simbolul Londrei Big Ben este porecla dată clopotului (și nu ceasului) din turnul cu ceas al palatului Westminster, care găzduiește Parlamentul Marii Britanii. Clopotul cântărește 13,8 tone. Clopotul inițial, fabricat în 1856, avea 16 tone, însă a crăpat în timpul testărilor și a fost topit pentru a-l realiza pe cel din ziua de azi. Celebrele acorduri care vestesc ora exactă au fost create în 1793 de reverendul Joseph Jowett pentru biserica Sfânta Maria din Cambridge și derivă din două măsuri ale oratoriului „Mesia" de Händel. Acordurile au fost preluate la mijlocul secolului al XIX-lea de Big Ben, iar în ziua de azi sunt folosite de nenumărate clopote din întreaga lume. Ceasul este celebru pentru precizia sa. El a fost creat de ceasornicarul amator Edmund Beckett Denison, de profesie avocat, care ulterior a primit titlul de lord Grimthorpe. Acesta a pus la punct un mecanism de separare între pendul și mecanismul ceasului. Arătătorul care indică orele măsoară 3 metri, iar minutarul - 4, 6 m. reflector