Agenda Zilei, aprilie 1997 (Anul 2, nr. 75-99)

1997-04-01 / nr. 75

2 mg & n mtt» zilei IIMFORMAȚII EXTERIME -1 aprilie 1997 A/sO/iß&ie. Primul-ministru al Indiei, H.D. Deve Gowda, adresându-se unui grup de sprijinitori ai săi, la reședința sa din New Delhi. Gowda, asupra căruia se exercită presiuni pentru a-și da demisia, a declarat că nu va demisiona, ci va înfrunta parlamentul, după ce Partidul Congresului s-a decis să retragă sprijinul alianței guvernamentale aflate la putere. Aproximativ 800 de berlinezi au trecut, ieri, într-un marș pentru pace pe sub arcadele Porții Brandenburg, în vreme ce alte câteva mii de oameni participau la marșuri similare de Paște în alte orașe din Germania. Președintele Ucrainei, Leonid Kucima (dreapta), salutându-l pe ministrul slovac de Externe, Pavlo Gandjic, înainte de începerea convorbirilor oficiale de la Kiev. Gandjic a sosit, ieri, în capitala Ucrainei, pentru a discuta posibila nominalizare a unor noi candidați pentru președinția Adunării Generale ONU. Berliner OSTERMARSCH Evrei ortodocși rugându-se la mormântul lui Elimelech, în micul oraș Lezajsk, din sudul Poloniei. Aproximativ 2 500 de evrei ortodocși din întreaga lume, marea lor majoritate din SUA și Israel, au sosit, ieri, la Lezarsk, pentru a comemora 210 ani de la moartea lui Elimelech, influent lider evreu din Europa Centrală. Un nou comandant al trupelor NATO și al celor americane în Europa Generalul George Journan, actualul comandant al trupelor NATO și al contingentului american din Europa, și-a manifestat, de mai multă vreme, dorința de a se retrage din funcție, fapt care îl obligă pe șeful executivului de la Casa Albă să numească un nou general în locul lui. Ieri, Bill Clinton l-a numit pe generalul Wesley Clark drept succesor al lui Jourian. Clark, 52 de ani (general cu patru stele), a fost unul din principalii membri ai echipei americane care a pus la punct acordul de la Dayton, în 1995. Absolvent al Academiei de la West Point și Universității Oxford, Clark deține șefia comandamentului sudic al armatei SUA, care asigură baza de operațiuni din America Centrală și de Sud. Ministrul Apărării de la Washington, William Cohen, l-a recomandat pe Clark, după ce examinase alte 13 posibile oferte. De data asta, cifra a fost cu noroc. Va fi remaniat guvernul islamist al Turciei? Sesiunea de ieri a influentului Consiliu Național al Securității de la Ankara a început pe fondul unor puternice divergențe, care amenință cu spulberarea prezentei coaliții guvernamentale, prezidată de premierul islamist Necmettin Erbakan. Presiunile făcute de militari, pentru a exclude complet islamul din viața publică, nu sunt nici timide și nici făcute în glumă. Fiindcă rezistă acestor demersuri, premierul Erbakan își va vedea poziția serios amenințată. Generalii și miniștrii, precum și lideri ai partidelor politice, au participat, ieri, la ședința Consiliului Național de Securitate, ținută la reședința președintelui Turciei, Suleyman Demirel. „Acest guvern nu poate găsi soluții pentru tensiunile din țară. Un nou guvern, de largă respirație, trebuie somnat fără să mai pierdem timpul“, a declarat ministrul Comerțului, Yalim Erez. Armata dă semne că răbdarea sa se apropie de sfârșit. Umbra celei de-a patra intervenții a armatei din istoria Turciei moderne plutește deja în aer. Erbakan și islamiștii se fac, însă, că nu pricep nimic. Sloganurile supraviețuiesc schimbărilor politice Cum la 19 aprilie, în Bulgaria, se vor ține alegerile anticipate, campania electorală a demarat, deja, semnalul dându-i chiar socialiștii - foștii comuniști - ai căror sprijinitori, în majoritatea lor pensionari, au mărșăluit pe străzile Sofiei. Sloganurile lor electorale au reamintit multor bulgari de cele vehiculate în timpul erei comuniste. „NU destabilizăm țări!“ și „DA cooperativelor agricole“ sunt exemple elocvente. Acestea, chiar dacă au rezonanțe tipice epocii de dinainte de 1989, nu reușesc să atingă sublimul celor din epocă. Bulgarii își aduc aminte de sloganuri de genul: „Trăiască situația internațională“; „35 de ani de putere populară în Bulgaria, 35 de ani de circ“ (lozincă afișată de circul de stat din Sofia); „Fiecare roșie, un cui bătut în sicriul capitalismului“ (propagandă pentru încurajarea agriculturii). Nădăjduind să ajungă din nou la putere, socialiștii bulgari au demonstrat, deja, că vor reactualiza unele din aceste lozinci. Insă opțiunile electoratului nu le sunt favorabile. Protestele de la Sofia au fost tocmai pentru schimbare. Egiptul a executat în secret un agent al Mossadului Egipteanul Mohamed Abdessalam el-Shahed și-a părăsit țara natală în 1989, și a petrecut câțiva ani în Europa, Austria în special, dându-se drept comerciant de uraniu, plutoniu și armament de orice fel. Exagera, dar asta nu l-a împiedicat să se prezinte la ambasada Israelului de la Viena și să devină foarte vorbăreț, în prezența ofițerilor Mossadului. A ieșit din clădirea ambasadei, ca proaspăt recrut al celebrului serviciu secret. Shahed a luat legătura cu un colonel egiptean ieșit la pensie, încercând să obțină date despre noile arme ale forțelor egiptene, dar n-a făcut decât să atragă atenția asupra lui. A fost atras în Tunisia și, de acolo, adus în Egipt. Judecat și condamnat la moarte, a fost executat, în secret, în urmă cu doi ani de zile. Povestea lui a ieșit de-abia ieri la iveală, în contextul actual din Orientul Mijlociu, execuția nu are cum să strice relațiile egipteanoisraeliene. Nu s-a precizat cum a fost convins el-Shahed să călătorească la Tunis, dar nu este exclus ca tocmai lăcomia să-i fi dat lovitura de grație. Budiștii taiwanezi se roagă pentru cei un milion de porci uciși în insulă Pentru a limita efectele dezastruoase ale unei epidezootii porcine declanșate în Taiwan, autoritățile de la Taipei au decis exterminarea a mai mult de un milion de porci. Cum budiștii cred că în porcii masacrați cu ajutorul armatei sălășluiau sufletele unor păcătoși, ei s-au decis să ridice un templu în amintirea lor și să se roage pentru mântuirea lor. Templul va fi construit vizavi de clădirea Institutului de Sănătate Animală din Taipei, locul de unde a pornit decizia de exterminare a grăsumilor. „Vom construi, miercuri, un mic monument și vom oficia slujbe în religia budistă, pentru a ne ruga pentru porcii decedați“, a declarat, ieri, Tseng-Huang Li-ming, de la Asociația Budistă Fukuangshan. „Din punctul de vedere al budiștilor, într-o viață anterioară, porcii au fost persoane care au devenit porci, drept pedeapsă pentru viața nelegiuită dusă de acestea. Sperăm că prin ridicarea templului vom ajuta la transmigrarea sufletelor lor“, a încheiat venerabilul budist. Mentorul lui Netanyahu se opune sistemului care l-a adus la putere Moshe Arens, fost ministru al Apărării, și, în prezent, președinte al comitetului politic al partidului Likud de guvernământ, este omul care l-a propulsat în viața politică pe Benjamin Netanyahu, aprigul premier al Israelului. „Sunt pentru ideea de anulare a alegerii directe a primului-ministru“, a declarat Arens, la televiziunea israeliană, părând să regrete că învățăcelul său a ajuns acolo unde a ajuns. „Cred că acest sistem este foarte păgubitor, foarte periculos pentru statul Israel“, a adăugat el, lăsând să plutească în aer acuzații îndreptate împotriva fostului elev. Dorința acestuia, de a face pe plac extremei drepte israeliene construind un cartier evreiesc în Ierusalimul de Est (arab, prin tradiție), a compromis orice evoluție a planurilor de pace în Orientul Mijlociu. Arens a făgăduit că va prezida comisia legislativă, care va avea ca sarcină schimbarea legii de votare a primului-ministru. Aplicată pentru prima dată anul trecut, aceasta s-a soldat cu victoria lui Netanyahu, o izbândă pe care o regretă tot mai mulți israelieni. VIENA Compania aeriană Austrian Airlines a anunțat, ieri, că și-a reluat cursele spre Sarajevo, după o întrerupere de patru ani de zile. Compania aeriană austriacă este prima companie occidentală care oferă curse directe spre capitala bosniacă. Primul zbor spre Sarajevo a părăsit Viena ieri dimineața. Cursele Austrian Airlines vor decola spre Sarajevo în fiecare luni, marți și joi. STRASBOURG - Patru membri ai partidului de extremă dreapta, Frontul Național, care s-au dat drept polițiști, efectuând controale de identitate și arestări, au fost arestați, ieri, de adevărații polițiști și vor fi judecați pentru uzur pe scurtă pare de identitate. Cei patru, care făceau parte din aparatul de securitate al partidului liderului naționalist Jean-Marie Le Pen, au bruscat demonstranții de la Strasbourg, mai multe persoane făcând plângeri împotriva lor. BERLIN - Aproximativ 60 de extremiști germani de dreapta au atacat, ieri, un club al tineretului din orașul est-geman Chemnitz (fost Karl Marx Stadt), rănind șase persoane, au informat surse ale poliției. Banda de extremiști a luat cu asalt clubul de tineret, un loc favorit al artiștilor scenei alternative, atacând cu bâte de baseball tinerii aflați la fața locului. Conflictul a durat până în primele ore ale zilei de ieri. Un alt atac similar a avut loc și la Erfurt. Poliția a arestat 17 persoane. NICOSIA - Un cetățean britanic, rezident în Cipru, a fost condamnat, ieri, la 15 ani de închisoare, pentru asasinarea soției sale cipriote. Britanicul David Parris, 34 de ani, s-a declarat nevinovat. Potrivit informațiilor poliției din Nicosia, el și-a sugrumat victima, după care a aruncat pe fereastră trupul acesteia.